Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Geel.. daar ga ik vrouwlief niet blij mee maken :)

De Ka is eigenlijk net zo klein als een 500.
Tov een C1/108/aygo is het wel iets meer auto, maar idd nog steeds heel klein. Toch is de onze groot genoeg voor de weekboodschappen en zo.

Ben wel van plan om de Ka nog een 3 á 4 jaar te behouden tot de oudste hotpuppies een jaar hun rijbewijs hebben. Daarna kijken we weer verder. Kaatje is al bijna 5 jaar in ons bezit.

500 heeft een flinke schuine achterzijde en achterklep waardoor de kofferbak erg smal toeloopt. Daarnaast is driedeurs gewoon niks als je kids in kinderstoeltjes wilt zetten. En de beenruimte is formaatje peuter en dan houdt het wel op.

Mini Karling
opel_karl_10.jpeg

opel_karl_8_00c100840cec09bf.jpg

Ik heb ook wel eens met een 500 gereden. Nog voor kindertijdperk dus heb niet zo op de ruimte gelet. De Up is klein maar voldoet meer dan prima in dagelijks gebruik maar zo'n 500 is echt wel andere koek. Ook daar kom je een eind mee, maar dat gaat mij echt te ver. Voor de Adam gaat het zelfde gelden.

Ik had wel een exemplaar met een maagdelijk wit stuur en wit lederen bekleding en groene buitenkant. heel erg fraai! En er zat gewoon een 1.2 4-cilinder in. Weet het nog hee goed, ding ging de verhuur in. Later kwam er reclame op.

Die twin-air blokjes klinken echt vreselijk, wel karakteristiek en past daarom misschien nog wel het meest bij een 500. Maar het klinkt al niet heel erg fijn aan de oren. Volgens mij heb ik er nog nooit mee gereden

Gisteren naar duitsland geweest, in een wat grotere plaats die niet populair is. Dus amper nederlanders en wel lekker even er uit, even kleding halen, even kopje koffie drinken. Overal was 2G, dus elke winkel die je in moest moest je een QR code laten zien en legitimatie. Later kregen we een bandje waarmee we alle winkels in die plaats in en uit konden lopen zonder 'gedoe'. Echt helemaal top. Gelijk even boodschappen doen, moest nog even naar de bouwmarkt. tanken is 1.56 per liter. (E10), ik heb E5 getankt, zal wel iets duurder zijn). en halve dag parkeren in een grote parkeergarage kostte maar 3,50. Dat zijn tenminste prijzen.

Stond toevallig naast een Mokka-E. zo'n kikkergroene. had ze alleen nog maar op een vrachtwagen gezien daarvoor. Zag er wel verfrissend uit zo, maar niet mijn ding.

Viel mij ook op hoe weinig Upjes en consorten je ziet. Begrijp wel dat autofabrikanten ze niet willen maken. Ook al kun je je in nederland dat niet voorstellen

En man man wat een regen op de terugweg, en dat op die betonplaten kon je echt niet harder dan 130 rijden. Het zicht van opstuivend regen was echt belabberd. Iedereen reed deze snelheid op een enkele mafkees na die met een noodgang voorbij kwam. Wat een verademing in nederland met zoab wegdek.

Overal was 2G, dus elke winkel die je in moest moest je een QR code laten zien en legitimatie. Later kregen we een bandje waarmee we alle winkels in die plaats in en uit konden lopen zonder 'gedoe'.
Dat was in Braunschweig ook, maar helaas deden niet alle winkels mee.
Maar zoals men het in Duitsland aanpakt zou het in NL ook moeten wat mij betreft.

Viel mij ook op hoe weinig Upjes en consorten je ziet. Begrijp wel dat autofabrikanten ze niet willen maken. Ook al kun je je in nederland dat niet voorstellen
Eerlijk gezegd hetzelfde met EV's: die zie je in Duitsland in de stad, maar verder niet.

Eerlijk gezegd hetzelfde met EV's: die zie je in Duitsland in de stad, maar verder niet.

Heb inderdaad ook heel weinig EV's gezien verder op een verdwaalde tesla na. Ondanks ze in duitsland best wel worden verkocht volgens de cijfers, ik heb ze niet gezien. Wel heel veel de typisch grote duitse premium bakken, veel skoda's, VW's uiteraard. Opel zie je ook maar heel erg weinig voor mijn gevoel.

rjthefrisian zei:
Er zit nog heel klein beetje vloeistof in dus dat is sowiezo niet goed. Heb ik garage al aangegeven. Maar hij is nog steeds niet opgehaald. Hebben het druk denk ik door de strenge vorst van afgelopen dagen en de kou.

Hoe is het met jouw koppeling?
Mooi dat het bij jou makkelijk op te lossen was. Die van mij is weer slecht. Rustig rijden gaat nog wel maar een beetje meer tempo resulteert gelijk weer in een slippende koppeling.
Ik heb ondertussen de garantievoorwaarden terug gevonden, alles van de versnellingsbak valt onder garantie, behalve de koppeling. Helaas is laten vervangen door een vrije garage gelijk het einde van garantie, zo goed hebben ze zich wel ingedekt.
Op zich wil ik hem best laten vervangen maar wil niet de onzekerheid hebben dat het snel weer stuk is.
Net even onder de auto gelegen en een foto gemaakt:
https://photos.app.goo.gl/7wJp7F39F8LQPXfh7
Ik vind de gele waas op het koppelingsplaat huis eigenlijk wel verdacht, zeker omdat de remvloeistof ook geel is... Je zou haast denken dat de koppeling cilinder ook bij mij lek is en daardoor olie op de plaat is terecht gekomen. En de cilinder valt wel onder garantie...

Wat betreft het spotten van Opels in Duitsland, tijdens mijn vakantie waarbij ik de nodige kilometers door Duitsland gereden heb, viel het op hoe weinig Opels je ziet, en in het bijzonder Insignias. Ik denk dat ik er één of twee gezien heb...

Insignia's zie je sowieso weinig: thv knooppunt Deil kwam me er zondagavond eentje voorbij rijden, en ik trok meteen de conclusie dat dat een bekende van me is: woont hier een dorp verder (zo'n 55km van knp Deil) en zijn ouders wonen in de buurt van Zaltbommel :} Kans is best groot dat zij ook bij het kerstdiner vandaan kwamen en ik zie verder nooit een Insignia.

Die gele waas. Is dat niet gewoon tectyl?

Zie ook heel zelden een Insignia...als ik er een zie is ie altijd zwart en is het vaak een van de eerste demo modellen.

Vind het best fraaie auto tzt maar ga dan toch de k ik eerder weer voor een PSA Astra L. Veel modernere techniek en groot zat.

Man..kids zijn te logeren en lekker productief dagje..douchecabine vervangen, regendouche geplaatst, keuken deels gedemonteerd en in de verf gezet. Vanavond nog tweede keer in de verf en dan morgen de rest.
Af en toe wel even zalig zonder kids want je kunt weer eens even wat doen..:)

Staat hier sinds een paar weken ook een Insigna in de straat. Een lichtbruine Sportstourer van een jaar of twee oud. Nette uitvoering maar doet me niet zoveel. Zal ook aan de kleur liggen. Is overigens wel een 1.6 Turbo dus een lekkere vlotte.

Vanmiddag even met gezin naar Meppen (D) geweest. Kwam goed uit want vlak voor bestemming begon het brandstoflampje te branden en kon ik 53 liter bijtanken. Scheelt toch mooi 15 euro op een tank. Boodschappen gedaan bij de Marktkauf, Bratwurst gegeten de kids een doos Lego gekocht want dat is daar ook vaak stukken goedkoper.

rjthefrisian zei:
Die gele waas. Is dat niet gewoon tectyl?

Zie ook heel zelden een Insignia...als ik er een zie is ie altijd zwart en is het vaak een van de eerste demo modellen.

Vind het best fraaie auto tzt maar ga dan toch de k ik eerder weer voor een PSA Astra L. Veel modernere techniek en groot zat.

Man..kids zijn te logeren en lekker productief dagje..douchecabine vervangen, regendouche geplaatst, keuken deels gedemonteerd en in de verf gezet. Vanavond nog tweede keer in de verf en dan morgen de rest.
Af en toe wel even zalig zonder kids want je kunt weer eens even wat doen..:)
Tectyl zou kunnen, maar dan is het wel erg locaal gedaan. Eigenlijk alleen waar de koppeling zelf in zit is geel, de bak zelf heeft het niet. Bovendien lijkt het mij aluminium, dus eigenlijk niet nodig om te tectyleren. Maar goed, misschien klamp ik me aan een strohalm vast, binnenkort maar eens opnieuw langs gaan bij de dealer. Zo rond kerst heeft weinig zin, ze zijn dan niet echt aanwezig.

Mijn auto is overigens ook een demo model geweest, eerste tenaamstelling is op Opel Adam GmbH. Voor zover ik kan zien net een paar 1000 kilometer en daarna na de eerste particuliere eigenaar.

Mogguh

Ik zie in duitsland naast de Tesla's de ID3 en ID4 ook steeds meer voorbij komen. Inmiddels rijden 2 collega's van de werkvloer ook al een EV (E-UP! & Dacia Spring). Met de umweltbonus heb je voor weinig centen dan een prima woon-werk verkeers mogelijkheid. Ook de bezetting aan de snelladers bij ons tuincentrum gaat jaarlijks fors omhoog, wat ik ook terug zie aan aantal auto's wat er staat te laden. Voorheen waren het vooral Tesla's, maar inmiddels worden de andere snelladers ook steeds drukker bezet met E-Niro's en ID3's.

Insignia zie ik in Duitsland toch nog best vaak rijden, vooral de A2 uitvoering. De Insignia B zie je veel minder.

En man man wat een regen op de terugweg, en dat op die betonplaten kon je echt niet harder dan 130 rijden. Het zicht van opstuivend regen was echt belabberd. Iedereen reed deze snelheid op een enkele mafkees na die met een noodgang voorbij kwam. Wat een verademing in nederland met zoab wegdek.
Heel herkenbaar, da's echt drama bij onze oosterburen :(

De huidige Insignia zou ik nog best willen rijden. De B2 vind ik ook nog altijd erg mooi, maar hij is gewoonweg te zwaar.

Zit de laatste tijd nog een beetje te kijken naar auto's, omdat we komend jaar een keuze moeten maken wat we gaan doen. Wel/niet leasen, wel/niet privé rijden.....
Een Astra K 1.4T mag maar 1400kg trekken, de 1.6T daarintegen 1600-1700kg :O Wel grappig, dat een ander motorblok dus toch nog veel doet. Dit terwijl je vroeger genoeg oude diesel jeepjes had die weinig vermogen hadden, maar al wel een forse aanhanger mochten trekken. Daarbij dacht je meestal "het chassis zal het kunnen hebben, maar of je vooruit komt....".

Verschil in trekgewicht zit hem denk ik niet in het vermogen maar waarschijnlijk ander onderstel / ophanging / remmen of gewichtsverdeling.

Zo'n insignia B is toch helemaal niet zo zwaar? (Relatief gezien)

Is 1400 kg niet genoeg dan voor jullie? Wij willen over paar jaar okk wel aan de caravan maar 1400 kg is dan meer dan zat. Eventueel nog laten chippen dat het allemaal nog wat makkelijker gaat. Op het astra k forum zijn diversen met een caravan en bevalt hun uitstekend.

Mogguh!

Vandaag nog even aan het werk en voor de rest druk geweest met de nieuwe woning en zaken daaromheen... sjonge, wat komt er veel bij kijken.
Volgende week worden er foto's van ons huis gemaakt en dan gaat ie snel de verkoop in.

Nog met een aannemer door de nieuwe woning gelopen om wat (toekomst) plannen door te spreken; moeten we doorgeven voor bouwdepot, maar geen idee wat de kosten zijn dus gelijk de hele wensenlijst maar op tafel gegooid:
Geheel isoleren + hybride warmtepomp en zonnepanelen
Houten vloeren checken/verbeteren waar nodig
Openhaard wat minder groots maken; pelletkachel erin
Uitbouw achterzijde en muren doorbreken om er een woonkeuken van te maken + nieuwe keuken
Deuren tussen woonkeuken en woonkamer
Oude tegelvloer in de gang herstelen
Nieuwe (deur)kozijnen + glas in het hele huis
Dakbedekking bijkeuken vervangen
Toilet vervangen
Badkamer vervangen

Hoeft gelukkig niet gelijk, eigenlijk is de badkamer de meeste prioriteit en de kozijnen vervangen daarna.

De V40 heeft inmiddels winterbanden: bleek ook een slang van het luchtfilter wat los te zitten en die zit nu weer goed aangesloten.
Goeie genade wat is ie dan ineens weer snel; dan merk je pas dat er dus iets niet goed was de afgelopen maanden *-) Waarschijnlijk is het losraken heel geleidelijk gegaan waardoor het bijna niet opviel.

@ Rob: fijn dat de C3 weer terug is. Altijd zuur als er flinke kosten aan een auto zitten... maar nu werkt alles wel weer naar behoren.

@ Fiat 500: staat hier voor het huis regelmatig een mooie bruin/grijze cabrio. Prachtig ding; vind vrouwlief ook. Zou zomaar kunnen dat we daar in de toekomst eens naar gaan kijken. Maar de 206 doet het nog steeds goed en we hebben andere prioriteiten.

@ EVV: misschien nog een onafhankelijke garage naar laten kijken?

Vattenfal 3 jaar vast Pepper
Helaas werkt ie inmiddels niet meer.
Ik heb nog net de dag voordat de gekte begon dat ze geen nieuwe contracten meer wilden aansluiten (en geen cadeaus wilden weggeven) nog een contract bij Vattenfal voor 1 jaar kunnen afsluiten. Tarief was nog netjes en ik kreeg 300 euro aan Bol.com cadeaubonnen :T

Gerwin zei:
moeten we doorgeven voor bouwdepot, maar geen idee wat de kosten zijn

Uhm, is bedenken wat de kosten voor een mega-verbouwing zullen gaan zijn niet iets wat je doet voordat je een opknapper koopt? :D;)

Je noemt me ook nogal wat op zeg, sodeknetter.
Al begrijp ik dat jullie niet alles in 1x willen doen, hoop dingen zijn toch fijn als je die kan laten doen voor je er gaat wonen ( en dus zo min mogelijk overlast hebt ). Benieuwd hoor, spannend maar ook wel erg leuk natuurlijk (tu)

rjthefrisian zei:
Is 1400 kg niet genoeg dan voor jullie? Wij willen over paar jaar okk wel aan de caravan maar 1400 kg is dan meer dan zat. Eventueel nog laten chippen dat het allemaal nog wat makkelijker gaat. Op het astra k forum zijn diversen met een caravan en bevalt hun uitstekend.

Onze Hobby 440 (één na kleinste maat) weeg leeg al 1.050kg. Maximaal mag hij rijdend 1350kg wegen.
Nu lijkt 300kg verschil veel, maar pak er een mover onder (60kg) en leg er een voortent incl. stokken/zeil in, dan zit je al snel op 1.150kg.
Dan heb je nog 200kg over voor potten/pannen/kleding/gasflessen/tafel/stoelen/zooi wat je allemaal mee neemt.......dat loopt echt snel op.

Voor een volgende caravan willen we naar een maat van rond de 500-530 meter. Die gaan leeg al naar de 1350kg, max rijklaar gewicht 1550kg.
Die zou je dan met de Astra K 1.4T niet eens mogen trekken.

Dat de auto het wel KAN trekken, geloof ik direct. Echter hou ik er niet van met een overbeladen caravan / niet toegestane combinatie de weg op te gaan.
Je zet dan de veiligheid van je eigen gezin en andermans gezin op 't spel. Om maar niet te spreken van de mogelijke gevolgen als 't mis gaat.

En wellicht zeg je, een mover, kan wel zonder. Zo dacht ik ook altijd, maar nu we er één onder hebben merk ik het gemak ervan. Ons oprit loopt iets op en we moeten de caravan wat in een hoek plaatsen, dan valt dat zonder echt tegen. En ook op de camping, zul je altijd de caravan moeten levelen door onder de wielen keggen te plaatsen. Dat gaat zoveel gemakkelijker met een mover.

@ Gerwin: Bouwstress dus:}

AsconaGT zei:
Verschil in trekgewicht zit hem denk ik niet in het vermogen maar waarschijnlijk ander onderstel / ophanging / remmen of gewichtsverdeling.

Zo'n insignia B is toch helemaal niet zo zwaar? (Relatief gezien)
Mijn Insignia is rijklaar 1633 kg, maar dat is dan wel met een zware dieselmotor. Op zich vind ik het verschil met mijn vorige niet heel groot, die was dacht ik 170 kg zwaarder maar had wel een automaat in plaats van een handbak en een panorama dak.

Opel wil nog wel eens grotere remmen monteren bij sterkere versies, daar zit ook wel een verschil in in trekgewicht. Mijn vorige Insignia had zelfs achter geventileerde schijven van behoorlijk formaat.

Een Insignia B 165PK sports tourer weegt 1403 kilo wat ik zo snel zag, met handbak. Dat vind ik helemaal niet zwaar voor zo'n lel van een auto

@caravan; paar directe collega's zijn behoorlijk fan. hun zeggen ook dat als je met een gezin gaat eigenlijk een 1600 perfect is. Groter dan 5 meter hoeft niet eens, maar een beetje caravan zit je daar al wel aan en kun je hem ook nog een beetje fatsoenlijk beladen (en de auto het veilig trekken) Maar ik weet van 1 dat die zweert bij het merk Fendt, die schijnen al wat zwaarder te zijn dan gemiddeld. Dus mogelijk is zijn antwoord ook niet helemaal eerlijk.

vaak worden ze ook terug gekeurd naar 1500kg om nog wettelijk gezien achter de auto te mogen, maar dan mag je er amper nog wat in leggen.

Als je dit ding ziet; 4 persoons, minder dan 5 meter, maar wel max 2000kg totaalgewicht. Die is dus duidelijk niet terug gekeurd maar je moet wel een redelijke auto hebben om zoiets te mogen trekken.

Met 1400kg kom je vast wel uit maar je moet dan echt wel een kleinere caravan kiezen en niet al te veel mee willen nemen

En wat ruud zegt, je pakt er onbewust snel de nodige kilo's in. Denk dat vrijwel elk modern turboblokje fluitend zo'n caravan kan trekken, het vermogen is meestal niet de bepalende factor om iets te mogen trekken. Kijk bijvoorbeeld eens naar een renault scenic. zelfs de 1.3 met slechts 130 PK mag 1850 kg geremd trekken (!).

Allemaal de beste wensen!! Dat het voor jullie een gelukkig en gezond 2022 mag worden. :-D

Een Insignia B 165PK sports tourer weegt 1403 kilo wat ik zo snel zag, met handbak. Dat vind ik helemaal niet zwaar voor zo'n lel van een auto
Dat valt best mee Joost, bij de Insignia B hebben ze het gewicht echt wel beperkt. Die was in het begin ook nog met een fijn 1.5T blok leverbaar, waarmee het best een geschikte caravantrekker was. Helaas hebben ze bij de facelift vreemde motorenkeuzes gemaakt, waardoor hij niet meer interessant is.

Maar ik weet van 1 dat die zweert bij het merk Fendt, die schijnen al wat zwaarder te zijn dan gemiddeld. Dus mogelijk is zijn antwoord ook niet helemaal eerlijk.
Fendt zit kwalitatief aan de bovenkant van de markt. Dat merk je direct in de caravan, alles is degelijk, sluit goed en kan tegen een stootje. Nadeel is dat je dit ook terugziet in het forse eigen-gewicht.

Fraaie insignia , lekker in de opties, fijne motor. 4x4 was niet nodig geweest maar ach, veel auto voor je geld

Fendt zit kwalitatief aan de bovenkant van de markt. Dat merk je direct in de caravan, alles is degelijk, sluit goed en kan tegen een stootje. Nadeel is dat je dit ook terugziet in het forse eigen-gewicht.

Klopt, dan word 1500kg echt wel de ondergrens voor een beetje caravan

@Gerwin, spannende tijden! waarschijnlijk word het toch schrappen omdat niet alles in 1x kan. Dus goed om te kijken wat nu echt belangrijk is of wat je later niet snel meer kan/zal doen. Begrijp van van een bevriende aannemer dat offertes maken heel lastig is omdat de prijzen en levertijden zo fluctureren. Hoop dat het voor jullie mee valt.

Onze keuken is in september definitief besteld. levering laatste week april. Maar zoals het er nu naar uit ziet gaat de oven en vaatwasser sowieso niet op tijd komen (en is onbekend wanneer wel) 8-) vergelijkbare andere merken kampen met het zelfde probleem.

Kozijnen voor 1 juli al besteld imv lange levertijden en er voor 1 juli weer de zoveelste prijsverhogingen aan zaten te komen vanuit de fabriek

Astra K Turbo zei:
EVV zei:
Ik zit nu echt enorm te twijfelen over de Insigna. Doorrijden en doen alsof er niets aan de hand is, de boel los laten halen en vervangen (met zoals hier al gezegt, het risico na 40.000 weer te staan). Andere optie is auto inruilen, maar een auto met dezelfde opties en prijs komt eigenlijk alleen een Insignia in beeld, dan zou het een bezine worden, wat weer meer brandstof kost. En dan, inruilen en niets zeggen (gaat tegen mijn principes is), of open kaart spelen... Maar het is gewoon zo raar, zover ik weet is een versleten koppeling niet ineens niet meer versleten. @Astra K Turbo, wat gebruikt die van jou ongeveer bij 100km/u (wat ik meestal rijd)? Heb jij wel eens in een 2.0 diesel gereden, hoe vergelijkt dat met elkaar?

Mijn verbruik met de huidige snelheidsbeperkingen is zo rond de 7,3 l / 100 km ( 1.5 Turbo 165 PK Handgeschakeld.) ( gemiddelde over zo'n 8.000km )

Ik heb geen ervaring met de 2.0 diesel. Vroeger wel een 150 PK diesel gehad in een Vectra maar dat is lang geleden. Ik was destijds wel onder de indruk van het koppel.
Ik heb er wel een speciaal luchtfilter op zitten ( Wist ik niet eens :-) ) Volgens de garage heb je dan ook wat meer koppel bij lager toerental.

Sterkte met jouw afweging ! Ik kan de benzine-uitvoering van harte aanbevelen. De 1.6 Turbo ( 180 pk )in mijn Astra is een stuk rauwer en zeker niet soepeler.
Dank voor je info. Ik moet zeggen dat de diesel met zijn 400Nm wel erg prettig rijdt, dat is op zich ook wel terug te zien in tussenacceleratie cijfers, waarin de diesel bijna 2 seconden sneller is in 80-120... Maar goed, even terug schakelen is ook niet zo'n punt natuurlijk.

Sanoma zei:
@ EVV: misschien nog een onafhankelijke garage naar laten kijken?
Met die gedachte speel ik wel mee. Een SACHS koppelingset kost 600 euro, dat is al bijna de helft van wat Opel er voor vraagt... Helaas hebben ze wel de garantievoorwaarden dusdanig opgesteld dat als er een niet-dealer aan werkt, de garantie kan vervallen :(

Kristian zei:
Staat hier sinds een paar weken ook een Insigna in de straat. Een lichtbruine Sportstourer van een jaar of twee oud. Nette uitvoering maar doet me niet zoveel. Zal ook aan de kleur liggen. Is overigens wel een 1.6 Turbo dus een lekkere vlotte.

Vanmiddag even met gezin naar Meppen (D) geweest. Kwam goed uit want vlak voor bestemming begon het brandstoflampje te branden en kon ik 53 liter bijtanken. Scheelt toch mooi 15 euro op een tank. Boodschappen gedaan bij de Marktkauf, Bratwurst gegeten de kids een doos Lego gekocht want dat is daar ook vaak stukken goedkoper.
Meppen is op zich wel een prima stad, je moet er alleen geen Opels kopen ;)

Met die gedachte speel ik wel mee. Een SACHS koppelingset kost 600 euro, dat is al bijna de helft van wat Opel er voor vraagt... Helaas hebben ze wel de garantievoorwaarden dusdanig opgesteld dat als er een niet-dealer aan werkt, de garantie kan vervallen sad smiley

Dat de garantie op de koppeling vervalt als er een andere partij er mee bezig gaat is heel logisch. Maar de algehele garantie van de auto mag daardoor nooit komen te vervallen.

Mijn auto is al vanaf nieuw onderhouden door een bosch garage. Alleen voor garantie reparaties en updates ging hij naar de dealer. Werd nooit moeilijk over gedaan. Wel is de auto aantoonbaar altijd volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden

Beste wensen allen!

Afgelopen week een paar dagen Ameland gedaan. Ondanks de restricties toch genoten. Enige nadeel was toch wel dat je overdag niet even ergens kunt zitten te lunchen of wat kunt drinken. Wel voldoende afhaalgelegenheden.

De boot naar Ameland was ook leuk "motor af en alarm uit" stond er op de borden. Tsja, alarm kan ik niet uitzetten. Die heeft dus gewoon een paar keer staan joelen 8-)

@ Gerwin, dat is een flinke kluslijst.
Verbouwen moet wel je ding zijn, ik vond het hier destijds ook wel leuk maar was ook erg blij dat het klaar was. Wel tof dat je alles je eigen draai kunt geven (tu)

Met die gedachte speel ik wel mee. Een SACHS koppelingset kost 600 euro, dat is al bijna de helft van wat Opel er voor vraagt... Helaas hebben ze wel de garantievoorwaarden dusdanig opgesteld dat als er een niet-dealer aan werkt, de garantie kan vervallen sad smiley

Geen garantie meer op de koppeling kan ik begrijpen. Aan de andere kant, als dat 1000eu+ scheelt dan zou ik dat sterk overwegen.

Mogguh! Mooi 2022 allen!

@Richard: dat je overdag niet even ergens wat kan eten of drinken lijkt me echt irritant inderdaad.
Kan je de interieursensoren niet uitzetten? Volgens mij scheelt dat wel. Bij een ** zit er een knop daarvoor onderin de linker B-stijl dacht ik.

@Gerwin: flink projectje, wel gaaf! (tu)

De boot naar Ameland was ook leuk "motor af en alarm uit" stond er op de borden. Tsja, alarm kan ik niet uitzetten. Die heeft dus gewoon een paar keer staan joelen

Mijn E46 had ook fabrieksalarm. Die kon je gewoon uitzetten. Weet niet meer precies hoe het zit, ik dacht 2x kortstondig op 'sluiten' drukken op de afstandsbediening of zoiets Of langere tijd indrukken. zal vast in de handleiding staan. Weet vrijwel zeker dat dat bij jou ook kan.

Die dingen worden ook per vrachtwagen, trein en boot vervoerd , zal een feest zijn als er duizenden BMW's staan te joelen in het scheepsruim of op de trein :} al staan ze dan vaak in 'transportmodus'.

Niet dat ik weet, is ook een after market systeem ivm verzekering. Het affabriekssysteem hebben ze destijds uitgeschakeld evenals comfort acces.

Ik heb naast de autosleutel ook een extra afstandsbediening voor het uitschakelen van het alarm en startonderbreker. En ja, dat is omslachtig en wel eens irritant. Stap ik iets te laat in de auto dan staat de startonderbreker er wel weer op.

Toch laat ik het maar zo want er zijn genoeg voorbeelden waarbij ze in luttele seconden je auto meenemen en hoewel de auto tegen aanschafwaarde verzekerd is zit ik er logischerwijs niet op te wachten.

Ohh aftermarket systeem , dan kan het wel anders werken. maar ook dan moet het wel uit te schakelen zijn op een of andere manier

wel fijn dat dit aftermarket is. Want je hebt een zeer diefstalgevoellige auto. Op deze manier werkt de standaard methode niet en zullen ze er al snel vanaf zien. Die af fabriek systemen schakelen ze in luttele secondes zo uit inderdaad

Weet nog wel dat mijn verzekering ook zo moeilijk deed bij mijn huidige auto 8-) track & trace en alles moest er op zitten omdat de cataloguswaarde boven de 70K zat (net). Dat de dagwaarde nog geen 20K was deed er niets aan af. Toen maar andere verzekeraard gezocht. Nu ook gewoon top verzekerd maar die kijken naar dagwaarde en niet naar cataloguswaarde.

Aftermarket alarmsystemen heb ik een hekel aan. De Golf VR6 had dat ook, zo'n Gemini systeem wat elke beetje bijzondere VW van die leeftijd heeft. Heb als eerste de stekker van de sirene losgekoppeld.
Bij m'n bijbaantje bij Lexus destijds had ik ook altijd ruzie met de aftermarket alarmsystemen :D en op vakantie op Aruba ook eens. Druk je per ongeluk op de verkeerde afstandsbediening of gooi je de portieren dicht, dan loop je onwijs te klooien voordat ie weer open is en start.

Goedemorgen en welkom in 2022 :) Allen de beste wensen.

Hier weer @work, al had ik liever nog vrij gehad, maargoed. dat komt later wel. Zit aan de eettafel met L. die lekker aan het knutselen is :). Is ook meer dan gezellig zo :D En zo doen we nog wat voor het werk. Vanmiddag ga ik weer in mijn kantoor zitten voor een meeting.

@Alarm, op de Clubman zit alles af fabriek, werkt prima, is ook al eens getest :D. Maar volgens mij is de Clubman niet diefstal/inbraak gevoelig.

Mogguh!

Op de Astra zit het ook af-fabriek geinstalleerd. Volgens mij activeer ik het alarm pas bij een 2e x vergrendelen.
Ik heb inmiddels ervaring dat het alarm bij hevige regenbuien af gaat, maar ook als er iemand met bijv. een harley / vrachtauto met open pijp langs rijdt die net ff gas geeft.
Had er de buurman al een keer kwaad door, omdat 't alarm wéér af ging door die Harley.

Dus beste buurman maar gezegd dat de oorzaak niet bij de auto ligt, maar bij die Harley rijder die op een gegeven moment ook wist dat ie mijn auto kon laten piepen :}
Week later had buurman hem horen aankomen, en had hem opgewacht aan straat :}:}

Mogguh!

Allereerst de beste wensen voor dit nieuwe jaar! Eens kijken wat het ons allen brengt, hopelijk mooie dingen :)

@ Kluslijst: bedankt voor jullie reacties! Inderdaad een lange lijst, maar dat zijn ook gelijk alle wensen die we op dit moment hebben; we gaan wel kijken wat er binnen het budget valt en wat er mogelijk is. Hoeft allemaal niet gelijk, maar we hadden wat meer ruimte in de hypotheek dan we hadden verwacht dus dan toch maar de hele wensenlijst laten uitrekenen. ;)

@ autoalarm: bij mij ook af-fabriek budgetvariant. Nog niet afgegaan trouwens :D

Helaas hebben ze wel de garantievoorwaarden dusdanig opgesteld dat als er een niet-dealer aan werkt, de garantie kan vervallen
Waarschijnlijk dan alleen aan de koppeling want zou een beetje raar zijn dat de garantie vervalt op een onderdeel waar niet aan gewerkt is ;)

Bij m'n bijbaantje bij Lexus destijds had ik ook altijd ruzie met de aftermarket alarmsystemen
Herkenbaar iets... stond er weer zo'n ding irritant te joelen, batterij van de afstandsbediening voor het alarm leeg... och, drama. Daarna ging zo'n auto gelijk de werkplaats in om het alarm te ontkoppelen :D

hmm.. vorige week is mijn Astra voor de APK geweest. Omdat de leasmij van <een frans merk> is moest het dus ook bij die merkgarage gebeuren.
Krijg ik de auto terug, voor mijn gevoel met de koplampen recht naar beneden afgesteld. Zo'n 8 meter voor me licht, verderweg gewoon donker. Terwijl het hoogte-schuifje op 0 staat.

Ik heb het op mijn werk getest: neus van de auto tegen de muur, streepje op de muur waar het licht aan de bovenkant ophoudt (is een duidelijke lijn).
Vervolgens m'n auto 10 meter naar achteren gereden (vlakke parkeerplaats van beton), weer een streepje waar het licht ophoudt gezet. Verschil was iets meer dan 50cm, wat neerkomt op -5% (apk eis is tussen -2,5% en -1%)

Ben ik vandaag terug bij de dealer om het goed te laten zetten, zegt de monteur dat het al goed stond!
Ja daaag!! Ik wil niet eigenwijs doen, maar dan ligt het toch echt aan de afstelapparatuur..
Toch verzocht om zo hoog mogelijk aan te houden ipv zo laag mogelijk. Durf ik weer over donkere Veluwse weggetjes te rijden :)

Haha dat had ik ook! Hadden ze bij de APK de koplampen gesteld, ik vind ze ook duidelijk te laag staan.
Maar welk Frans merk heeft er een eigen leasemaatschappij waar ze ook Opels doen?

Terugweg: perfect, kan weer 50 meter vooruit kijken ipv 8. Lekker veel licht, ik denk zelfs dat het beter is dan dat het voorheen was (tu)

@Berry, Renault, met een B ;)

Mogguh!

Herkenbaar Fer, ze worden standaard snel laag afgesteld.
Herken het bij de Leaf ook, kan het ook wel eens navragen als hij volgende maand voor de 4-jaars beurt moet.

Barri zei:
Haha dat had ik ook! Hadden ze bij de APK de koplampen gesteld, ik vind ze ook duidelijk te laag staan.
Maar welk Frans merk heeft er een eigen leasemaatschappij waar ze ook Opels doen?

zo zijn er ook wel duistse merken met een eigen leasemaatschappij die ook vast wel wat andere onbekende merken hebben lopen :T toch?

Koplampen afstellen is heel eenvoudig en kun je haast niet verkeerd doen. op standje 1 word deze normaal als goed afgesteld. Met 0 komen ze een fractie te hoog en de andere uiteraard lager wanneer de auto zwaarder word beladen. Ik heb nog nooit gehad dat ze er aan zaten te klooien.

De Up is vrijwel net zo oud als jou leaf, de Up moet ergens in maart voor zijn eerste APK, is dan 4 jaar oud. Tegen die tijd zal er iets van 70.000 op staan. Ze willen het leasecontract nog een jaar verlengen. Prima :) zo weinig bijtelling heb je met geen enkele benzineauto meer op dit moment. Up heeft een fiscale waarde van its van 13.000 euro, een zelfde 60pk basis up met cruise control (zit in een pakketje) kost nu 18.850 euro. :O

Wist niet dat die Renault dealergroep een eigen leasemaatschappij heeft! Het is niet de B die ook andere merken doet toch? Want die hebben volgens mij zelfs Opel?

@Joost: zeker! Wij hebben zeker ook andere merken, we hebben zelfs geheel universele labels.

@up: autoprijs is inderdaad erg omhoog gegaan. Lekker blijven rijden dus! En daarna een Corsa-E ofzo :)

Up heeft een fiscale waarde van its van 13.000 euro, een zelfde 60pk basis up met cruise control (zit in een pakketje) kost nu 18.850 euro.
Zow, da's wel heel bizar :O

Zat nog ff te kijken, Opel in 2021 in NL op een 10e plek in de verkoopstatistieken. Ze missen duidelijk de Mokka en Karl.
Maar had van de Corsa-e en Mokka-e echt veel meer verwacht. De Corsa wordt best veel als pouleauto ingezet, om je bedrijf te vergroenen was de Corsa-e een perfecte vervanger geweest. Van de Mokka-e had ik verwacht dat het wel veel begin 30-ers had aangetrokken als bedrijfsauto.

Al denk ik dat de exploderende prijzen ook hun gevolg hebben. Bedrijven die voorheen een Corsa reden, grijpen nu terug op een I10 om de kosten wat te drukken.

@ Fer, herkenbaar van die lampen!
Ik heb destijds bij de Leon ook alles maximaal van wat toegestaan is gezet op stand 1. Op standje 2 stonden ze dan net te hoog, maar gaf wel meer licht. Zodoende hoefde ik eigenlijk nooit met grootlicht te rijden :D

@Berry, Renault, met een B winking smiley

Het zegt mij nog steeds niets. Wellicht een gebrek aan koffie :T

@Joost: zeker! Wij hebben zeker ook andere merken, we hebben zelfs geheel universele labels.

Waarbij jullie waarschijnlijk de VAG modellen net wat scherper weten weg te zetten als een andere leasemaatschappij. Hetzelfde geld natuurlijk voor Athlon (Mercedes) en Alphabet (BMW).

De Up is vrijwel net zo oud als jou leaf, de Up moet ergens in maart voor zijn eerste APK, is dan 4 jaar oud. Tegen die tijd zal er iets van 70.000 op staan. Ze willen het leasecontract nog een jaar verlengen. Prima smiling smiley zo weinig bijtelling heb je met geen enkele benzineauto meer op dit moment. Up heeft een fiscale waarde van its van 13.000 euro, een zelfde 60pk basis up met cruise control (zit in een pakketje) kost nu 18.850 euro. eye popping smiley

Iets nieuws is altijd lekker, maar als je na deze Up eenzelfde Up krijgt maar dan voor meer geld dan zou ik ook lekker doorrijden inderdaad.
Flinke procentuele prijsstijging ook! :O

Mijn Clio had destijds een fiscale waarde van 16.000eu met 14% bijtelling was dat ook heerlijk goedkoop rijden. Ik betaal nu al meer aan wegenbelasting per maand :}
Na de Clio kwam de Astra. Toen waren er nog 20% auto's, maar de Astra was 25%.

@Richard: klik ;)

Waarbij jullie waarschijnlijk de VAG modellen net wat scherper weten weg te zetten als een andere leasemaatschappij.
Mwah, dat vind ik soms wel tegenvallen. Al zitten er soms aardige acties tussen (zoals destijds de Citigo EV :D).

De up! is vanaf de introductie altijd rond de 8k ex/ex geweest. In 2015, bij de facelift, heeft men de ex/ex prijs flink omhoog getrokken. Ik vermoed dat er eerst weinig winst op het model zat, maar dat het belang van het model minder werd en er dus winst gemaakt moest worden. En daar bovenop heb je de BPM stijgingen: in 2012 was een up! nog BPM vrij, nu zit er ruim 3k BPM op.
Ik zit eens te rekenen obv Carbase (2022 basis is vergelijkbaar met 2012 move up):
2022: 15.105 wv 3.020 BPM = 9.988 exex
2012: 11.940 wv 0 BPM = 9.868 exex
Scheelt dus behoorlijk weinig eigenlijk.

Mijn Clio had destijds een fiscale waarde van 16.000eu met 14% bijtelling was dat ook heerlijk goedkoop rijden. Ik betaal nu al meer aan wegenbelasting per maand grinning smiley
Daarom klaag ik ook niet met de Leadf, 4% over 34.000 euro. Zo goedkoop rijdt ik nooit meer. 8-)

Voor komend jaar overigens wel een uitdaging. In April verwachten we de kleine, als de kleine enigzins rustig is hebben we nog de wens in Juli naar Italië te rijden met de caravan. Volgens kennissen kun je als de kleine echt klein is, nog vrij makkelijk een wat langer stuk reisen.
Dat betekend echter wel in de cabrio, gezien dat de enige caravantrekker is. Niet helemaal ideaal, een 3-deurs cabrio (dus ook beperkt toegankelijke kofferbak om kinderwagen & bak mee te nemen) maar dat zien we tzt wel.

In een uiterste geval kunnen we altijd nog de Mokka X van de oale leu mee nemen.

Loopt allemaal wel los met die kleine Ruud.

Wij zijn in september op vakantie naar Zuid Frankrijk geweest met de kleine man die toen 11 maanden oud was. Die van jullie zal dan 3 maanden oud zijn en dan is het wellicht nog wat makkelijker. We vonden het vooraf spannend of hij zo lang in de auto wel leuk vond en of hij zich niet ging vervelen. Een kleine van 3 maanden zal nog behoorlijk wat slapen, dus dan kun je meters maken.

Die van ons heeft bar weinig geslapen tijdens de reis, maar was de hele reis ontzettend vrolijk en sliep tijdens de overnachtingen ook gewoon zoals thuis. We hadden hem gewoon in een campingbedje bij ons op de hotelkamer, bedje paste op beide locaties precies in het gangetje waardoor hij wat stiller/donkerder lag en wij 's avonds een boekje konden lezen of TV kijken.

3-deurs is niet zo handig met in/uitladen van de kleine, maar voor een vakantie wel overheen te komen. Enne, die kinderwagen + bak schuif je onderweg toch gewoon in de caravan? Juist ideaal, niet passen en meten maar gewoon direct voor de deur zetten (tu)
Eenmaal op locatie en bij dagjes weg is je auto een stuk leger en zal de kinderwagen ook wel passen gok ik.
Wij hebben voor de vakantie een buggy gekocht omdat deze een fractie compacter was dan de kinderwagen, daar zal die van jullie echter dan nog te klein voor zijn.

Enige echte probleem is dat die kleintjes maximaal 2 uur achter elkaar in een MaxiCosi mogen. In geval van een vakantierit is dat wel wat te rekken naar mijn mening, maar wat vaker stoppen en met de kleine buiten spelen is dan wel aan te raden. Wij hadden als stelregel dat we bleven rijden als hij sliep en anders gewoon een normaal ritme aanhouden qua eten/drinken/plaspauze, dat ging prima.

Onze rit was circa 1.400km. Teveel voor één dag met een kleine er bij, maar erg goed in alle rust te doen in twee dagen.

Oh en vergeet niet dat baby's in de eerste weken allemaal last van krampjes hebben die langzaam steeds erger worden, rond 8 á 12 weken op hun top zitten maar daarna ook als sneeuw voor de zon verdwijnen als het goed is. Echt geen leuke periode, maar wel exact het moment dat jullie op vakantie willen......

Ik heb natuurlijk geen ervaring, maar ik zou het niet zien zitten om met een kind van 3 maanden zo'n lange reis te gaan maken...

Midje mensen. Ook nog de beste wensen voor 2022 en dat het maar weer een mooi en gezond jaar mag worden!

271396227_997905810938467_4519491003854439950_n.jpg

Ik wil niet de bezorgde vader spelen maar Uh Ruud..besef je wel dat een baby niet te lang in een maxi cosi mag liggen? Dat is helemaal niet goed voor de baby. Advies is om de baby niet langer dan twee uur achtereen in een maxi cosi te zetten. Vanwege de rug en ook stikgevaar.
Ik vind persoonlijk Italie wel erg ver met een baby in de auto hoor...het kan goed gaan maar als je een hele onrustige baby hebt die slecht slaapt of vaak honger heeft...daarnaast zul je dus heel vaak moeten stoppen om de baby uit de maxi cosi te halen. En dan moet je hem/haar dus ook steeds wekken wat niet prettig is voor zijn/haar ritme en humeur. Daarnaast neem ik aan dat jullie geen airco hebben in de caravan en besef je wel wat je een baby aan doet als het bloedheet is in Italie?
Maar goed..ik neem aan dat jullie er goed over hebben nagedacht !

Hoe lang baby in maxi cosi mag? Het advies is om je baby niet langer dan twee uur achter elkaar in het autostoeltje te laten zitten. Dat geldt ook voor je pasgeboren baby in een Maxi-Cosi. Als een baby vaker langere tijd in een Maxi-Cosi zit, heeft hij bovendien meer kans om een voorkeurshouding te ontwikkelen en op afplatting van de schedel. Probeer je baby dus niet in de Maxi-Cosi te laten slapen.

lgens kennissen kun je als de kleine echt klein is, nog vrij makkelijk een wat langer stuk reisen.

Dat ligt wel heel erg aan het kindje

Omdat B en ik een vrij rustig karakter hebben, schieten niet zo snel in de stress, houden wel van structuur en zijn wel relaxed hadden wij (zo naïef als we waren) ook het idee dat onze kinderen ook wel zo zouden zijn. Zeker de oudste was dat echt niet zo. de eerste 2 maand ging het prima, veel slapen, regelmaat en we gingen er ook op uit. zelfs uit eten ging prima met baby er naast. Maar daarna werd dat echt wel anders. Heel veel huilen en krampjes maar ook wel andere dingen waar we maar niet achter kwamen. Toen het warmer / benauwder werd, werd het nog erger. Daar houden ze helemaal niet van. Tot zeker een jaar heeft hij echt heel veel gehuild. zelfs dagjes weg werd al een ding. Bij mijn zusje zijn de kinderen ook zo. die van mijn broer was het kindje altijd wel heel rustig, maar vraag mij af of die als baby zo lang in de auto wil zitten. (los van of het wel zo goed is, wat rob al zei)

Toen we in het najaar een weekje naar België gingen waren we na een uur al 2x gestopt voor controle en om hem er even uit te halen omdat hij de hele weg compleet overstuur was. dat uurtje lijkt gevoelsmatig uren te duren *-) Wat was ik blij dat we maar 2 uur moesten rijden. Mijn schoonvader die ook mee was wil nu niet meer met ons op vakantie zolang de kinderen jong zijn, hij heeft de hele week amper geslapen :}

De jongste was als baby wel iets makkelijker, maar daar had ik ook absoluut geen uren lange autoreis mee moeten maken. Sterker nog; nu nog steeds doe ik ze absoluut geen lol met uren lang lang in de auto zitten. met 2 uurtjes is het klaar, en als ze geslapen hebben iets langer. En als zij het niet naar hun zit hebben, dan heb ik het ook niet.

Het lastige is dat je nu niet weet wat voor kindje je hebt, maar als je pech hebt, dan heb je echt geen vakantie. Als je geluk hebt is het wel maar te doen. voor het kindje hoef je het sowieso niet te doen ;) Ik zou de gok niet durven nemen en lekker naar duitsland gaan of ardennen. Waarschijnlijk omdat ik weet hoe ver het kan zijn met een kindje wat niet veel slaapt. Italie is ver weg, maar loopt niet weg ;)

Terug
Bovenaan