Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Jah....ik snap Ruud zijn opmerking. Het is goed dat Nederland op tijd anticipeert op de Omicron variant. In meerdere Europese landen zie je de besmettingen weer exploderen. En mijn gevoel zegt dat in die landen de boel ook nog wel verder aangescherpt gaat worden. Die signalen hoor je nu al binnen druppelen.

Maar aan de andere kant ben ik het ook eens met Joost zijn relaas. De overheid moet nu echt een gas geven en zorgen dat die IC-capaciteit op termijn gaat groeien. Anders blijven we elk jaar in deze ellende zitten.

Maar ja..we moeten ons er maar weer me redden. Zou alleen in de kerstvakantie verder flink aan de klus in de badkamer dus alles maar via click en collect bestellen.

Zaterdagavond nog een lichtjesroute gereden. Kende ik wel van vroeger. Door een dorp heenrijden waar de verschillende straten hadden uitgepakt met verlichting. Deze was echter iets anders.
De plaatselijke VVV had icm met diverse partijen een route van 35km uitgezet door/lang verschillende dorpen. Handige app die, naast de bordjes langs de weg, de route aan gaf en er was audio ondersteuning. Vooral om verhaaltjes te vertellen cq reclame te maken voor de deelnemers, maar ook om aan te geven als je ergens onverwacht een weg in moest slaan. Erg goed gedaan. Alles mooi aangekleed, over boerenerven, over terreinen van bedrijven, door koeienstallen etc

Dat is een stuk professioneler dan bij ons. Bij ons in het dorp hebben we ook zo'n route maar moet je met een kaartje zelf je weg zien te vinden..:)

@ EVV, ik kan me jouw gevoel wel voorstellen. Ik zou toch maar eens goed na gaan denken of je je verlies niet wilt nemen en de auto wilt inruilen voor iets anders. Nu is het meeste nog garantie, maar wat als de garantie verlopen is? Is het dan ineens allemaal goed of blijft het een maandochtend exemplaar op bepaalde onderdelen?
Plus dat het gedoe en geregeld dat je er nu van hebt natuurlijk ook waardeloos is.

Ameland is leuk maar moet je wel mooi weer hebben en er moet wat te beleven zijn. Anders is het er wel heel lastig. Wij hebben bij ons afgelopen weekendje weg ook getwijfeld tussen waddeneiland en elders maar toch voor elders gegaan omdat op een waddeneiland in de winter niet veel te beleven is en met kou er weinig aan is.
En met de kids moet je met de auto en dan heb je met een waddeneiland (muv Texel) alweer een flinke opslag.

We gaan er nog even goed over nadenken. Misschien is alles ook kosteloos te verplaatsen, dat weet ik niet. Als het allemaal kosteloos te verplaatsen is kunnen we ook last minute gewoon naar Duitsland of België gaan net als Berry, daar is immers geen corona :}

Maar ja..we moeten ons er maar weer me redden. Zou alleen in de kerstvakantie verder flink aan de klus in de badkamer dus alles maar via click en collect bestellen.
Wij waren zaterdag nog ff in de bouwmarkt, maar wat was het daar druk. Menigéén haalde zijn klusvoorraad in huis voor de komende weken :}

Astra F zei:
EVV zei:
Ik ben ondertussen op het punt aangekomen dat mocht mijn Insignia in brand vliegen, ik er nog een jerrykan benzine in gooi. Nadat de dealer de NOx sensor vervangen heeft (voor een groot deel onder garantie als het goed is, ik moet de rekening nog krijgen), is nu de koppeling in alle versnellingen behalve 1 en 2 aan het slippen:
[video]https://photos.app.goo.gl/aeUQNsSu2b6otU1u6[/video]
Maandag maar weer naar de dealer en hopen dat ook dit onder garantie valt.
Ik vind het nog steeds een geweldige auto om te zien en te rijden, maar met nog geen 20.000 km gereden en al zo vaak bij de garage, gaat de lol er wel van af. Je zou zo'n auto maar gekocht hebben zonder of beperkte garantie....
Dat is wel echt kl*ten, en kun je naast alle ergernis ook goed op leeglopen. Hoe lang heb je hem nog? Als hij nog binnen de garantie zit, zou ik toch eens in gesprek gaan om mogelijkheden te verkennen om hem terug in te ruilen. Kan me voorstellen dat je er geen vertrouwen meer in hebt.
Ik heb hem iets meer dan een jaar, in September verliep het eerste jaar garantie en kreeg ik het aanbod om voor 500€ nog een jaar garantie bij te kopen. Dat betaald niet 100% van de onderdelen, maar wel alle uurloon. Sinds aanschaf heb ik nog geen 20.000 km gereden.
Hij staat nu bij de dealer, die gaan er naar kijken... Vertrouwen is inderdaad richting nulpunt aan het gaan. Het is nog steeds een hele fijne auto met erg veel toeters en bellen, een gelijkwaardige auto is helaas niet echt snel te vinden. Zeker bij andere merken wordt dat lastig.

@B Real, ik ben inderdaad ondertussen op het punt dat ik rond aan het kijken naar wat anders. Inderdaad heb ik geluk dat ik nog iets van garantie heb, je zou zo'n auto maar 4 jaar geleden nieuw gekocht hebben voor dik 40.000€... Aan de andere kant, als dit gerepareerd heb, heb ik wel een nieuwe koppeling, terwijl distributieriem een jaar geleden al vervangen is, samen met de dynamo.

k heb hem iets meer dan een jaar, in September verliep het eerste jaar garantie en kreeg ik het aanbod om voor 500€ nog een jaar garantie bij te kopen. Dat betaald niet 100% van de onderdelen, maar wel alle uurloon. Sinds aanschaf heb ik nog geen 20.000 km gereden.
Hij staat nu bij de dealer, die gaan er naar kijken... Vertrouwen is inderdaad richting nulpunt aan het gaan. Het is nog steeds een hele fijne auto met erg veel toeters en bellen, een gelijkwaardige auto is helaas niet echt snel te vinden. Zeker bij andere merken wordt dat lastig.

Ja echt heel zuur. heb het wel vaker gezegd en gezien. Sommige mensen hebben pech terwijl andere mensen het exact de zelfde model jaren zonder problemen rijden. En dat ligt dan niet aan rijstijl of andere dingen maar gewoon pech.

En dat is bij Opel zo, heb het bij KIA's ook gezien maar is iets wat elk merk heeft. En je hebt er weinig aan als je zo'n auto hebt. Ik zal er ook flink van balen. Een goed gesprek met de dealer kan al wat opluchten en misschien ook wel wat oplossen. Al zit de dealer niet op een insignia diesel te wachten momenteel vermoed ik

AsconaGT zei:
k heb hem iets meer dan een jaar, in September verliep het eerste jaar garantie en kreeg ik het aanbod om voor 500€ nog een jaar garantie bij te kopen. Dat betaald niet 100% van de onderdelen, maar wel alle uurloon. Sinds aanschaf heb ik nog geen 20.000 km gereden.

Ja echt heel zuur. heb het wel vaker gezegd en gezien. Sommige mensen hebben pech terwijl andere mensen het exact de zelfde model jaren zonder problemen rijden. En dat ligt dan niet aan rijstijl of andere dingen maar gewoon pech.

En dat is bij Opel zo, heb het bij KIA's ook gezien maar is iets wat elk merk heeft. En je hebt er weinig aan als je zo'n auto hebt. Ik zal er ook flink van balen. Een goed gesprek met de dealer kan al wat opluchten en misschien ook wel wat oplossen. Al zit de dealer niet op een insignia diesel te wachten momenteel vermoed ik
Ik hou het ook wel op pech, hoewel zowel de NOx sensor als dit koppeling probleem wel vaker voor lijken te komen volgens internet.
Bij mijn vorige Insignia het ik blijkbaar geluk gehad, bij deze pech. Dat heb ik met een Volvo S60 ook gehad, die bleef ook maar stuk gaan, maar daar had ik geen garantie. Aan de andere kant, die had 100.000 km meer gereden. Maar zien waar de dealer mee komt.

Met de vorige insignia's heb ik ook echt horrorauto's gezien. sommigen al vanaf het moment van aanschaf. ramen 's nachts plots open, foutcodes, vastlopende multimedia, etc. Terwijl anderen met een exact het zelfde model 200.000 reden met alleen wat onderhoud.
Het is wel zo, hoe meer milieu geneuzel er op de auto komt hoe meer problemen er zijn. Het zijn toch vaak roetfilters, roetaanslag, adblue, hogedruk pompen, start-stop systemen die niet goed werken, erg kleppen en alles wat er omheen zit om het goed te laten lopen. Die zorgen toch wel vaak voor problemen bij veel auto's van alle merken.

Sja, ook de dealer zal geen mooi inruilbod klaar hebben liggen vrees ik. Dus dan is het bidden dat de issues nu voorbij zijn.

@C1: bij mijn C1 kreeg ik de wielen ook lastig los. De naaf roestte een klein beetje waardoor de wielen muurvast kwamen te zitten. Heel irritant.

En toch blijf ik erbij dat auto's met een dieselmotor veel meer problemen laten zien dan gelijkwaardige benzinemodellen. Ik zie en hoor het toch te vaak en dan ben je ook vaak aan de beurt. Maar jah..aan de andere kant zit onze C3 diesel ook bijna op 2 ton en doet het al sinds aanschaf volkomen probleemloos!(klop klop).

rjthefrisian zei:
En toch blijf ik erbij dat auto's met een dieselmotor veel meer problemen laten zien dan gelijkwaardige benzinemodellen. Ik zie en hoor het toch te vaak en dan ben je ook vaak aan de beurt. Maar jah..aan de andere kant zit onze C3 diesel ook bijna op 2 ton en doet het al sinds aanschaf volkomen probleemloos!(klop klop).

is ook zo hoor, nu is het wel zo dat de meeste problemen wel komen als er wat meer kilometers op komen. Maar dieselmotoren hebben ook meer milieushit op en rondom de motor zitten.
Ben wel benieuwd hoe alle PHEV voertuigen die elk merk veel verkoopt zich houden als ze de 10+ jaar voorbij gaan

PHEV betekent ook weer extra techniek die ook met elkaar moet samenwerken. Plus een benzinemotor die in koude toestand zomaar vol aan de bak moet.
Dat het wel betrouwbaar kan bewijst Toyota.

Kristian zei:
PHEV betekent ook weer extra techniek die ook met elkaar moet samenwerken. Plus een benzinemotor die in koude toestand zomaar vol aan de bak moet.
Dat het wel betrouwbaar kan bewijst Toyota.

Nu heeft toyota amper PHEV modellen, maar idd. het kan prima. Bij mijn auto zijn er ook amper problemen bekend. ja de startmotor en luchtveringcompressor is berucht, maar dat is meer C-klasse eigen dan PHEV, daar is eigenlijk nooit iets defect aan.

Maar het is wel een potentieel risico, meer techniek = meer kans op problemen. En nu vrijwel elk merk een PHEV heeft ben ik wel benieuwd hoe zich dat houd in 2031. Er gaan vast merken/modellen heel hard door de mand vallen

krijg net een berichtje dat we met ons hele bedrijf naar de F1 in spanje gaan in het voorjaar :O heel weekend met vlucht, ticktes, voor kwalificatie en race, hotels, eten / drinken en dan maandagmorgen weer terug. mits corona het toe laat uiteraard. Dus nog onder voorbehoud. zelfs uitzendkrachten, stagelopers en iedereen mag mee

Bizar :O

AsconaGT zei:
rjthefrisian zei:

is ook zo hoor, nu is het wel zo dat de meeste problemen wel komen als er wat meer kilometers op komen. Maar dieselmotoren hebben ook meer milieushit op en rondom de motor zitten.
Ben wel benieuwd hoe alle PHEV voertuigen die elk merk veel verkoopt zich houden als ze de 10+ jaar voorbij gaan
Al die mileuspul heeft bij mijn vorige Insignia eigenlijk nooit voor problemen gezorgd, zelfs het roetfilter werkte nog prima na 350.000 km. Daarom ging ik er van uit dat de nieuwe het ook wel goed zou doen. Uiteindelijk is de 170pk diesel ook niet een hagelnieuwe motor, die is immers ook al in de Insignia A geleverd. Maar goed, er zijn natuurlijk ook genoeg verhalen van de 1ste generatie Insignia waarbij de diesel oliedruk problemen heeft, waar ik gelukkig geen last van gehad heb.

Balen EVV, Kan me voorstellen dat het vertrouwen met de kilometer afneemt. Mijn één na laatste Insignia ( 2009 )en mijn eerste ( ook 2009 )hadden beide de beruchte M32 versnellingsbak. ( beide in de garantieperiode gereviseerd. Beide hadden ook een defecte stoelverwarming.

Mijn 2e Insignia 2017 facelift en mijn huidige ook 2017 nieuw model zijn probleemloos.

Hebben de jonge vaders nog tips voor een goede autostoel groep 1? Onze zoon is uit de maxicosi babywieg gegroeid en wil ook graag rechtop zitten.
We hebben van onze dochter nog de Maxi Cosi Axxis.

129916_1299161723.jpg

Wel ideaal degelijk ding vanwege het feit dat ie draaibaar is maar het is geen isofix (heeft een gordelspanner) en dat vond ik tot nu toe steeds wel ideaal. Wel een hele fijne, gebruiksvriendelijke, veilige en stevige stoel maar ook een lel van een unit die je niet makkelijk even in of uit de auto haalt. Deze gaan we in ieder geval in de auto van mijn vrouw zetten omdat hij vanwege de draaibaarheid ideaal is als je via de achterdeur niet zoveel ruimte hebt.

Maar zoek nu nog een tweede voor in de Astra. Liefst wel met isofix maar aan de andere kant wordt het een tweede dus hoeven we de stoel er ook niet vaak meer in of uit te halen.
Daarom twijfel ik ook of we niet gewoon zo'n tweede Axxis moeten halen.

We hebben zelfeen Kiddy meegroei stoel voor beiden, daar kunnen ze tot 12 in zitten. Wel een grote stoel, daar past niemand meer tussen als beide achter in zitten.

Ik heb inderdaad een versleten koppeling. Herstel kosten ruim 2100€, inclusief vliegwiel. En geen recht op garantie want slijtage deel... Dealer zelf wil ook niets doen, hooguit tientjes werk. Dat ik maar 19.000 km gereden had deed er niet toe.
Ik heb aangegeven hier even over te moeten nadenken maar dat ik het wel een erg slechte auto vind en spijt heb hem gekocht te hebben. Dat de auto wel erg veel problemen heeft moesten ze me ook wel nageven. Komende dagen maar eens goed over na denken. Ik denk dat ik Opel zelf ook nog aan schrijf en de rechtsbijstand om advies vraag. De kans is wel erg groot dat er over een paar maanden geen Opel meer voor de deur staat.

Ongelooflijk wat een geld en wat waardeloos van Opel. Zou er ook moeite mee hebben om ze die reparatie te gunnen. Geen ander adresje?
Lol zou er voor mij totaal af zijn en kreeg bij mij meteen een schop.

En je bent niet de enige hoor, gewoon dikke troep.
Koppelingsproblemen Insignia B Motortalk

En na reparatie en 2k armer ben je 40dkm verder gewoon weer aan de beurt.

Zo, zeg. Ik zou inderdaad de rechtsbijstand inschakelen. En dan bij de dealer verhalen want jij hebt niks met Opel NL te maken, al doet de dealer je graag anders geloven.

Lastige is wel dat een kopppeling eenmaal een slijtagedeel is. In 20.000 km kan er veel gebeuren. In de basis ga je dat niet redden

Je moet wel heel goed je huiswerk doen om te laten zien dat dit een structureel probleem is (zie topic Kristian) want daar lijkt het wel op.

Ik weet niet wie je nu hebt gesproken, maar ik zou nog 1x een gesprek proberen aan te gaan met de aftersales manager van die vestiging om rustig het probleem voor te leggen. En ook gelijk met de info dat dit (blijkbaar) een structureel probleem is. Zo'n rustig gesprek doet vaak wonderen is mijn ervaring. Zet goed alles op papier wat je wil zeggen en wat je hebt gevondene. Als je dan nog niet verder komt zou ik rechtsbijstand eens inschakelen.

Pfff, zuur EVV :(
Geen tips vanaf deze kant, heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

Ik zou in elk geval helemaal klaar zijn met de auto en snel opzoek gaan naar iets anders als dat in de mogelijkheden ligt.

@ Rob, geen tips hier vwb stoeltjes.
Zo'n draaistoel lijkt mij inderdaad erg praktisch, maar ook super lomp achter in de auto.

Wij hebben destijds twee zo goed als nieuwe autostoeltjes gekocht van een kennis voor minder dan de prijs van één nieuwe. Uiteindelijk krijg je er vanzelf handigheid in en stoot je niet elke keer het hoofdje tegen het dak of de deur :}

Mogguh!

@autostoeltjes: nieuw is toch alleen nog maar Isofix te koop? Weet dat m'n ouders en hun buren anderhalf jaar terug erg goedkoop niet-Isofix stoeltjes hebben gekocht, omdat die vlak daarna niet meer verkocht mochten worden.

En toch nog even over EV's: de hele voorpagina van Autoweek staat weer vol met EV's. Voor het gewone gebruik in Nederland voldoet dat prima, maar op weg naar Poznan heb ik geen EV gezien op de snelweg (vanaf Hengelo dan, in NL wel). In Berlijn is er een deelautoprogramma met EV's maar op de snelweg in Duitsland zie je ze echt niet.

Getver das balen zeg EVV. Dan ben je inderdaad wel klaar met die auto. Ik zou inderdaad nog eenmaal het gesprek proberen aan te gaan met de dealer en als dat niet lukt hogerop gaan. Eeventueel met informatie van het internet dat het toch echt wel een structureel probleem is. Maar snap dat je helemaal klaar bent met de auto.

Ik vind het toch wel gek dat technisch de duurdere Insignia steeds de mindere is ten opzichte van de Astra. Bij zowel de Insignia A als de B hoor ik veel meer problemen met de Insignia dan met de Astra. Bij de Astra K diesel wil de ketting wel eens teveel speling vertonen maar daarvoor is een terugroepactie en een revisieset. Verder hoor ik bijna eigenlijk geen problemen met de K.

@ Rob, geen tips hier vwb stoeltjes.
Zo'n draaistoel lijkt mij inderdaad erg praktisch, maar ook super lomp achter in de auto.

Wij hebben destijds twee zo goed als nieuwe autostoeltjes gekocht van een kennis voor minder dan de prijs van één nieuwe. Uiteindelijk krijg je er vanzelf handigheid in en stoot je niet elke keer het hoofdje tegen het dak of de deur grinning smiley

Het zijn forse stoelen inderdaad maar als het staat staat het als een huis en heb je er ook weinig last van. Gisteren wel door het oog van de naald gekropen. Gisteravond met de kids de lichtjesroute in het dorp gereden en zoonlief voor het eerst in de grote stoel. Het viel ons op dat hij tijdens de rit wel erg stilletjes was. We waren nog niet thuis, mijn vrouw tilt hem naar binnen en kotst de hele vloer in huis eronder met de complete maaltijd en veel drinken.....als dat in de auto was geweest...pfoeh..

Waarschijnlijk de combinatie van veel slingerweggetjes en afslagen, de nieuwe zitpositie (opeens met de rijrichting mee) en misschien het feit dat hij gisteren twee prikken heeft gehad, nekten hem..maar toen het eruit was was ie er ook weer..;)

@autostoeltjes: nieuw is toch alleen nog maar Isofix te koop? Weet dat m'n ouders en hun buren anderhalf jaar terug erg goedkoop niet-Isofix stoeltjes hebben gekocht, omdat die vlak daarna niet meer verkocht mochten worden.

Nee hoor zijn nog genoeg niet isofix stoeltjes te koop...zal ook wel moeten want oudere auto's hebben helemaal geen isofix..;)
Maar zeker als je het stoeltje niet continu hoeft te verplaatsen kan je prima zonder isofix. De meeste zitten ook heel goed vast met gordelspanners.

Wij hebben een i-size stoeltje, volgens mij is dat weer 'beter' dan isofilx? maar die gaan ook gewoon in die klemmen. Heb eigenlijk geen idee welk merk/model het is.

In mijn auto zit een officieel mercedes stoeltje aan de isofix, in de basis is dat een Römer stoeltje dacht ik. Enorm onding maar gelukkig hoef je hem er vrijwel nooit uit te halen. In de Up zit er eentje van maxi cosi dacht ik. Ook in de isofix

De oudste is nu 4 die heeft in mijn auto een recaro stoeltje (zonder isofix) en dat is wel handig, want die kun je dan ook zo even voorin zetten. :} gezellig

@ Berry: Wen er maar aan, de EV heeft momenteel de toekomst nu verbrandingsmotoren in Europa in de ban gaan. In Nederland zelfs al over 8 jaar.
En met de komst van vele onbekende merken van buiten Europa, is er alleen maar meer elektrisch nieuws.

Nederland liep met enkele andere landen (Noorwegen/Zweden) voorop met stimuleren elektrisch rijden. Iets wat snel is opgepakt door de leaserijders, gezien het financieel enorm aantrekkelijk was. Met de nieuwe regeling, zal die animo flink afnemen.

@ Rob: Toevallig zijn wij zaterdag ook op pad geweest voor auto-stoeltjes, al zitten wij nog in een andere fase.
We hadden voor de Maxi-cosi ingezet op het merk Maxi-Cosi met een 360 graden plate erbij, gezien we beiden een gevoelige rug hebben. Echter, gaat de kleine na de zomervakantie 2 dagen naar opa/oma en één tot twee dagen naar de kinderopvang. We zullen hem/haar dan beiden brengen/halen, dus zouden we veel moeten wisselen met de plate.
Een 2e plate aanschaffen zou kunnen, zodat kinderstoeltje er later ook op kan. Echter, zit je dan ook weer fast aan de dure stoeltjes van Maxi-cosi. En wat als er na 1,5 jaar een 2e komt? Dan is de plate bezet voor het kinderstoeltje, en moet je de maxi-cosi weer kwijt.

We hebben nu gekozen voor een Kidsriver stoeltje met Iso-fix base voor in mijn auto. Daar kan de kleine in vanaf 4 maand tot pakweg 4 jaar. Die kan ook draaien, maar kan niet los van de plate. De Maxi-cosi is voor B en gaat op de maxi-cosi 360 plate.
Indien er dan een 2e komt kopen we voor B ook een los Kidsriver stoeltje, en blijft de Maxi-cosi voor de 2e.

Komend jaar vakantie gaan we nog met de cabrio. Die heeft geen Isofix, dus sjorren we de kleine in de maxi-cosi vast met de gordels.
In 2023 hebben we als 't goed is een vervanger voor de Leaf, of voor B haar auto.

Er is veel keuze aan stoeltjes ed, maar doordat wij een draaibare willen is de keuze al beperkt.
We hebben nog getwijfeld over kleur kinderstoeltje. Zwart lijkt t meest hufter-proof, maar we gokken nu toch op een mos-groene.

En draaibare maxicosi babywieg zie ik het voordeel niet zo van in. Wat heeft dat als voordeel? De baby zet je thuis al in de maxi cosi en zet en klikt hem zo met de maxi cosi in de auto. Bij een autostoel snap ik het wel..dan moet je het kind in de stoel in de auto tillen en is een draaibare wel heel fijn. Zeker als de beenruimte en deuropening beperkt is.

We hebben nog getwijfeld over kleur kinderstoeltje. Zwart lijkt t meest hufter-proof, maar we gokken nu toch op een mos-groene.

Wij doen altijd zwart. Minst besmettelijk, verkleurt niet en voor wederverkoop het meest neutraal.
maar de keuze is reuze. Je wordt er gek van..maar tweedehands is er bijna niks te krijgen of alleen maar oude vieze meuk.

Het zijn forse stoelen inderdaad maar als het staat staat het als een huis en heb je er ook weinig last van. Gisteren wel door het oog van de naald gekropen. Gisteravond met de kids de lichtjesroute in het dorp gereden en zoonlief voor het eerst in de grote stoel. Het viel ons op dat hij tijdens de rit wel erg stilletjes was. We waren nog niet thuis, mijn vrouw tilt hem naar binnen en kotst de hele vloer in huis eronder met de complete maaltijd en veel drinken.....als dat in de auto was geweest...pfoeh..

Ook 2x gehad toen we net de BMW hadden.
Gegeten bij mijn schoonouders en op naar huis (15 min), geen gekke weg. Hij zat toen achterwaarts in de Maxicosi. Alles eruit gegooid. Netjes binnen het stoeltje. Zat ook nog een extra hoes in de stoel, dus in de wasmachine en schoon was het.

Korte tijd later naar mijn vader (15 min) in de nieuwe autostoel, achterwaarts vervoert. Weer alles eruit gegooid en gelukkig weer netjes binnen het stoeltje. Toen was ik even bang dat hij wellicht niet tegen deze auto kon op de een of andere manier, daarvoor echt nooit problemen gehad.
Was wel een ellende om de stoel schoon te maken, de rode kool uit alle hoekjes te krijgen en alles weer in elkaar te zetten :}

Stoeltje achterwaarts in de BMW was toch wat onhandig, hij had weinig zicht naar buiten en de getinte ruiten helpen ook niet mee. Stoel omgedraaid en even later fingers crossed op vakantie. Geen enkel probleem sindsdien.

De oudste is nu 4 die heeft in mijn auto een recaro stoeltje (zonder isofix) en dat is wel handig, want die kun je dan ook zo even voorin zetten. grinning smiley gezellig

Mijn vriendin gebruikt het tweede autostoeltje helemaal niet. Die vind het ook altijd wel gezellig met de Maxicosi op de voorstoel :D
Daardoor afgelopen zomer in eerste instantie wel APK afkeur.... het airbaglampje brandde omdat we die natuurlijk hadden uitgeschakeld *-)

Vant weekend de winterbanden ook weer onder de Astra gezet en nu het kouder wordt merk je echt hoe fijn echte winterbanden zijn..hoe kouder het wordt hoe soepeler en stiller ze worden. Begin van de week met bijna 10 graden vond ik ze lawaaiig. Gisteravond met vorst waren ze heel soepel en stil.
Hoogte is alleen 55 ipv 45 (beide 17 inch) met de zomers en de eerste keren instappen is echt even gek..je merkt echt dat de auto iets hoger staat.

Autostoeltjes.. Ja daar zijn wij al uit, maar wij hadden ook gewoon MaxiCosi toen ze klein was en daarna een MaxiCosi Toby met verstelbare rugdelen. Daarna heeft ze nog even op een verhoger gezeten maar die is ook al weg. L is erg lang , 1.45m . Die zit prima gewoon op de stoel zelf. Wel met IsoFix, maar dat kwam omdat de auto's dit hadden.

Draaibaar heb ik nooit gemist, maar kan me voorstellen dat het handig is.

@kantoor vandaag, helemaal alleen.

Draaibaar hebben wij ook nooit gehad. Ik heb ook een zwakke rug maar daar nooit echt last van gehad met het in en uit de auto halen. Moet wel zeggen dat de Up wel iets prettiger is omdat die wat hoger is dan de Benz of Laguna. Dat merk ik wel met de rug (en dat pleit wel voor een MPV / SUV waarbij ik echt merk aan mijn rug dat het fijner is)

eerste jaar zitten ze in de maxicosi, dan zet je hem thuis al in de stoel. en Nu ze 2 zijn klimmen ze er zelf al half in, is het alleen even de gordels vast maken. en de oudste is 4, daar hoef ik helemaal niets zelf te doen alleen controleren of hij de gordel er wel goed genoeg heeft doorgedrukt.

zal best allemaal nog iets fijner zijn, maar voor ons de meerprijs echt niet waard. Ook omdat we 2 auto's hebben en beide auto's regelmatig gebruiken en die investering dan ook nog eens x2 gaat.

Ook grappig met gordels dichtdoen, de twingo met 3-deurs was veel prettiger dan de 5-deurs op. Met de twingo stapte je door de grote deur half naar binnen en kon je de gordels mooi beter dicht maken dan als je vanaf de zijkant zit te klooien. zeker bij de up met kleine deurtjes. In die zin is een 3-deurs wel prettiger.

maar ach, uiteindelijk als je gewoon een isofix stoeltje haalt dan kun je bijna niet verkeerd kiezen qua veiligheid.

Mogguh,

Deze week nog 2,5 dag werken, volgende week nog 1,5 dag en ondertussen spullen naar de opslag verhuizen: lekker drukjes (tu)

@EVV: Pfff, wat een gedonder... nu de koppeling al kapot. Het is een slijtagedeel maar dit klinkt toch wel heel rap. Ik zou in elk geval de rechtsbijstand alvast eens om advies vragen. Vooral als het een structureel probleem lijkt te zijn.

@ Stoeltjes: gelukkig geen ervaring mee :D

krijg net een berichtje dat we met ons hele bedrijf naar de F1 in spanje gaan in het voorjaar eye popping smiley heel weekend met vlucht, ticktes, voor kwalificatie en race, hotels, eten / drinken en dan maandagmorgen weer terug. mits corona het toe laat uiteraard. Dus nog onder voorbehoud. zelfs uitzendkrachten, stagelopers en iedereen mag mee
Zo. Dan is er bij jullie flink verdiend in het afgelopen jaar; mooi vooruitzicht :D

In onze 'keten' zou een bedrijf zoiets echt niet moeten doen gezien het afgelopen jaar (grondstoftekorten/constante prijsverhogingen)
Dan geef je echt wel een totaal tegenstrijdige boodschap af namelijk (:B maar gelukkig is dat niet in elke branche het geval.

Bij ons zijn de grondstofprijzen ook door het dak gegaan hoor. Nog meer is het überhaupt krijgen van materiaal een probleem. Levertijden zijn echt in het geding gekomen wat voor grote uitdagingen heeft gezorgd. Het is dat we grote eigen voorraden hebben waar we nog redelijk op konden teren. Maar is echt wel een probleem geweest, en nog steeds.

Maar de zaken gaan idd niet slecht, anders doe je zoiets niet nee. Waar we hier in NL een hypermoderne relatief schone kolencentrale willen sluiten die in 2015 opgeleverd is. Staan de orderportefeuilles hier vol met onderdelen voor nog te bouwen (kolen)centrales *-) Ook genoeg andere leuke projecten hoor. Maar het is wel opvallend. En we opereren gelukkig in een markt die minder gevoelig is voor corona of economie. Het is een jubileumjaar. En dan word het gewoon groots gevierd. Zeker met een bedrijf met 140 man lijkt het mij ook een hele operatie om alles goed geregeld te krijgen. Zin in!

Waar we hier in NL een hypermoderne relatief schone kolencentrale willen sluiten die in 2015 opgeleverd is. Staan de orderportefeuilles hier vol met onderdelen voor nog te bouwen (kolen)centrales
Dat is ook maar zo tegenstrijdig als het maar kan. In Nederland willen we weer kernenergie, duitsland sluit de centrales.
Zo jammer dat we kwa energie nog niet als één Europa optrekken.

Het is een jubileumjaar. En dan word het gewoon groots gevierd. Zeker met een bedrijf met 140 man lijkt het mij ook een hele operatie om alles goed geregeld te krijgen. Zin in!
Kijk, dat is natuurlijk een goede reden! En als het kan, waarom dan niet he? ;) Maar een operatie zal het zeker zijn; ga er vanuit dat ze een bedrijf inhuren om dat te regelen...

Daarom, het beleid is elke paar jaar anders. grote kans dat als er al een kerncentrale komt (wat ik al af vraag) die miljaren gaat kosten. En er komt een nieuw kabinet over 8 jaar. met een andere visie. Dat deze weer word stopgezet.

Balkenende wilde destijds goedkopere stroom. Er is voor miljarden een hypermoderne kolencentrale gebouwd in groningen. Relatief schoon. Moet makkelijk 40-60 jaar mee kunnen. is in 2015 opgeleverd. Moet nu weer sluiten. centrale kan net zoveel opwekken als 1560 windmolens (die dan maximaal efficient draaien in ideale omstandigheden, wat ze vrijwel nooit doen) De eigenaar wil nu heel veel geld ontvangen voor gemiste kosten. (terecht) waardoor dit een financieel drama is geworden voor de overheid.
En nu met kernenergie dreigt precies het zelfde weer te gebeuren. Er zijn al zoveel kerncentrales gebouwd die uiteindelijk nooit zijn wezen draaien of heel snel weer zijn stopgezet voor veranderend beleid.
Ook in duitsland is in 2015 nog een kolencentrale gebouwd. heeft 3 miljard gekost en moet nu ook gedwongen de deuren sluiten omdat ze in de taboe hoek zitten. Ook een paar kerncentrales zijn daar gebouwd maar vroegtijdig gestopt of überhaupt nooit gestart door beleid. (we kennen waarschijnlijk wel kernwasser wunderland / kalkar wel, wat omgerekend 4 miljard euro heeft gekost (ook de nederlandse staat) en op het moment dat het klaar was hebben ze het nooit opgestart en zo is al dat geld afgeboekt door andere inzichten *-)

met alleen wind en zonne energie gaan we het ook niet redden, dus moeten we stroom inkopen uit het buitenland. Duur en 3x raden hoe dat voor een grootdeel word opgewekt... maar hey, wij in nederland zijn lekker schoon *-)

Zow, wat een lekker weertje gisteren! B) Een goed koude nacht, gevolgd door een heerlijk zonnige dag. Bedrijfstechnisch is dit voor ons wat minder, je moet de kassen vorstvrij stoken.....op gas. Maargoed, daarom mag ik het nog wel mooi weer vinden. :}

En dan is het vanochtend wel lekker, als je om 6.30uur in de auto stapt dat ie netjes op 25 graden is verwarmd. De stoel en stuur op temperatuur zijn...... heerlijk!

Ik wil de gasrekening van jullie niet weten *-) Maak mij al zorgen over dat we meer dan 10 kuub per dag verstoken.

Maar vind het ook heerlijk na het grauwe grijze weer

51764040253_06687ea36b_b.jpg

51762968522_f80f3b334e_c.jpg

Inderdaad geweldig weer....gisteravond ook even hard gelopen en dat ik zo lekker met dit frisse en heldere weer! Geeft je gelijk stuk meer energie dan dat druilerige grijze weer.

Auto's staan hier onder lekker laagje ijs en blijven dat ook mooi staan want we hoeven de deur toch niet uit...:)
Ik vind deze week met de kids thuis best wel wat hebben..gezellig en voelt een beetje als een weekje extra vakantie. Op het werk zijn alle deadlines en producties toch al weggewerkt en is het nu effe komkommertijd tot volgend jaar. Maar nog twee daagjes en dan lekker twee weken vrij. Daar heb ik wel even zin aan!

Vanmiddag mijn click en collect bestelling bij de Praxis even ophalen en dan kunnen we vanaf volgende week aan de slag. We hebben ook een Grohe regendouche besteld..lijkt ons wel heerlijk..iemand ervaring mee?

En dan is het vanochtend wel lekker, als je om 6.30uur in de auto stapt dat ie netjes op 25 graden is verwarmd. De stoel en stuur op temperatuur zijn...... heerlijk!

Maaruh..hoe gaat het vandaag met je actieradius? Duikelt die nu ook flink?

Maak mij al zorgen over dat we meer dan 10 kuub per dag verstoken.
Die grens zijn wij nog niet gepasseerd, ons "record" staat op 8 kuub :}

Nu stoken we ook wel heel bewust. Overdag doordeweeks 18,5 graden in huis en 's avonds 20,5 graden.
De badkamer stoken we niet (dan kan na het douchen het raam ook open), en in B haar werkkamer verwarmen we bij met een elektrische kachel.

Vorige week heb ik de instelling van de CV ketel nog aangepast. Bleek dat hij altijd nog met 80 graden watertemperatuur verwarmd, waardoor het HR rendement van de ketel niet tot nauwelijks gebruikt wordt. Nu die instelling aangepast naar 60 graden, waardoor hij ook zuiniger zou moeten zijn. Plus het voordeel dat de ketel nu langere tijd mild verwarmt, ipv ff aan en dan weer een tijd uit.

We hebben ook een Grohe regendouche besteld..lijkt ons wel heerlijk..iemand ervaring mee?
Wij hebben er 1, ook van het zelfde merk. Bevalt prima maar wij hebben wel weer een eco variant. goed voor het waterverbruik maar het is wel een laf straaltje wat er af komt :} eigenlijk net als echte regen dus.

Mijn auto is gisteren nog naar het werk geweest maar staat nu ook stil en blijft ook voorlopig stil staan. Het zijn louter korte stukjes die we mt de Up af kunnen.

vanmiddag met de oudste even weg. Heb (weer) extra vrij gekregen van het werk. collega's nemen mijn werk over wat echt niet kan wachten. (en zoals nu probeer ik ook nog elke dag even wat in gang te zetten of door te lezen) de jongste is wel naar de kinderopvang, dat gaat allemaal wel door. Dus kan ik met de oudste even op pad of hier thuis wat leuks doen op 1 op 1. Ook wel leuk.

als ik mijn auto compleet laat voorverwarmen, dat alles ontdooit is, stoel warm, ruiten schoon en zo aangenaam kan wegrijden, dan haal ik het werk niet meer op louter stroom :} en dat is maar 15 km.

Vorige week heb ik de instelling van de CV ketel nog aangepast. Bleek dat hij altijd nog met 80 graden watertemperatuur verwarmd, waardoor het HR rendement van de ketel niet tot nauwelijks gebruikt wordt. Nu die instelling aangepast naar 60 graden, waardoor hij ook zuiniger zou moeten zijn. Plus het voordeel dat de ketel nu langere tijd mild verwarmt, ipv ff aan en dan weer een tijd uit.

Het verschil tussen aanvoer en retour moet bij vrijwel alle ketels rond de 20 graden liggen om als HR ketel te functioneren. ik zou daar ook eens goed naar kijken. Bij ons specifieke model moet je niet lager dan 70 graden aanvoer gaan anders gaat hij ook minder efficiënt werken. In ons geval staat hij na een beetje proberen om 70/50, wat ideaal is. (aanvoer 70, retour 50). Ook heb ik de pompsnelheid lager gezet om dat te bereiken. Nu duurt het iets langer voordat het warm word maar draait hij veel meer continu ipv pieken. En kunnen de radiatoren beter de warmte kwijt voordat het warme water al weer terug gepompt word naar de ketel. zo valt er bij elke ketel wel wat te tweaken. Maar je moet wel weten wat je moet doen en is het erg huis en ketel afhankelijk. Op internet staat er wel veel op. Sindsdien hebben we al aardig bespaard.

verder stoken wij ook wel bewust maar de woonkamer staat bij ons wel gewoon op 19,5 graad. omdat de kinderen en B daar ook altijd zijn. Mijn werkkamer op zolder verwarm ik ook met een IR-paneeltje. En badkamer staat de verwarming ook altijd wel aan, heb er een hekel aan om in een koude badkamer te staan, maar wij hebben dan ook geen raam die open kan. En de kelder staat de verwarming ook aan omdat ze daar dagelijks spelen.

Maak mij al zorgen over dat we meer dan 10 kuub per dag verstoken.
Die grens zijn wij nog niet gepasseerd, ons "record" staat op 8 kuub

Tering..dat soort verbruiken halen wij hier niet..zoals het nu lijkt komen we voor het hele jaar rond de 950m3 uit..daar zitten we ongeveer elk jaar op.
Klopt dus wel dat wij een enorm energiezuinig huis hebben icm luchtverwarming.

In januari verloopt ons contract en als ik nu kijk is het voorstel 583 euro per maand terwijl we nu 160 per maand betalen...*-)
Er zit alleen iets heel geks in het voorstel...in het voorstel zijn onze verbruikscijfers voor elektrisch en gas enorm veel hoger dan gebruikelijk dus klopt geen zak van...
heb ik laatst al over gebeld en allemaal blah blah dat het gebaseerd is op verbruikshistorie wat ze hebben doorgekregen...die cijfers heb ik ook wel maar zijn heel anders
Maar we gebruiken nu jaarlijks steeds zo'n 950-1000 m3 gas en in het voorstel staat 1670m3:}

Wel lekker dit weer. Lekker koud, kraakhelder, lekker zonnetje, amper wind. Daar kan ik best een tijdje mee leven.
Auto zit ook onder de bevroren druppeltjes, mooi gezicht. Heb hem de afgelopen dagen een klein half uurtje per dag gebruikt. Het interieur komt dan prima op temperatuur, maar het dak en de motorkap blijven gewoon volledig bevroren. Morgen dagje kantoor, dan ontdooit hij wel in de parkeergarage.

Wij hebben er 1, ook van het zelfde merk. Bevalt prima maar wij hebben wel weer een eco variant. goed voor het waterverbruik maar het is wel een laf straaltje wat er af komt grinning smiley eigenlijk net als echte regen dus.

Dat laffe straaltje komt deel ook doordat een regendouche voor het mooie eigenlijk meer aanvoer van water zou moeten hebben, daarvoor moet je eigenlijk dikkere leidingen aanleggen. Iets wat veel mensen natuurlijk niet doen. Vrienden van ons hebben dat wel gedaan, leidingen werden toch al vervangen ivm verbouwing en dan merk je echt het verschil wel.

verder stoken wij ook wel bewust maar de woonkamer staat bij ons wel gewoon op 19,5 graad. omdat de kinderen en B daar ook altijd zijn. Mijn werkkamer op zolder verwarm ik ook met een IR-paneeltje. En badkamer staat de verwarming ook altijd wel aan, heb er een hekel aan om in een koude badkamer te staan, maar wij hebben dan ook geen raam die open kan. En de kelder staat de verwarming ook aan omdat ze daar dagelijks spelen.

Wij hebben vloerverwarming, dus is het lastig om er even een graadje bij te stoken. Ik zet de verwarming 's avonds een graad lager, het blijft dan warm genoeg totdat we op bed gaan. 's Ochtends, afhankelijk of er iemand thuis is, zet ik hem weer een graad hoger. Anders pas rond de middag weer.
Efficient? Geen idee, maar dat zorgt er wel voor dat het lekker warm is op de momenten dat wij er gebruik van maken. Laat ik de temperatuur hetzelfde, dan staat 's nachts de ketel ook flink te stoken.

In mijn werkkamer zit een radiator, die wordt verwarmd als de vloerverwarming ook aanstaat. Ik heb voor momenten dat ik alleen thuis ben een oliegevulde elektrische kachel. Dat geeft, naar mijn mening, een prettigere warmte dan een IR paneel want de olie verwarmt en geeft stralingswarmte ook als deze uit gaat omdat de temperatuur bereikt is. (net als een CV radiator dus).
Dat ding is maximaal 2000 watt dacht ik, echter op de laagste stand van 750 watt krijgt hij al prima mijn werkkamer warm en slaat hij helemaal niet zo vaak aan. Valt qua kosten dus wel mee (hoop ik).

Daarom, het beleid is elke paar jaar anders. grote kans dat als er al een kerncentrale komt (wat ik al af vraag) die miljaren gaat kosten. En er komt een nieuw kabinet over 8 jaar. met een andere visie. Dat deze weer word stopgezet.

Toch hoop ik dat ze er komen. Met mijn boerenverstand de meest schone en efficiënte manier om in ons kikkerlandje stroom op te wekken. Iedereen denkt gelijk aan Chernobyl en Fukushima toestanden, maar die kans is hier nihil. 1e was menselijk falen en de 2e werd veroorzaakt door een tsunami agv een aardbeving. De techniek en protocollen zijn in al die jaren stukken verbeterd, dat tweede is nagenoeg onmogelijk in ons land.
Het radio actieve afval is het grootste punt. Dat is echter qua omvang helemaal niet zoveel en is met de juiste maatregelen prima op te slaan tot het moment dat de straling voldoende is afgenomen en/of men een manier heeft gevonden om het te verwerken.

Al met al onderaan de streep veel gunstiger dan zon of wind energie. Ik vind het verschrikkelijk lelijk dat ze ons dichtbevolkte en dichtbebouwde kikkerlandje volplempen met windmolens en zonneparken. Het dak van grote loodsen etc volleggen is volkkomen logisch, het opofferen van weilanden wat mij betreft niet.

Haha ja, die daalt nu wel flink ja. In de zomer is een enkele rit woon/werk ongeveer 17% accuverbruik, nu zit ik op 25% . Dat is toch wel 40% meer.
In de regel maak ik me er niet druk om, hij gaat nu alleen iets vaker aan de stekker bij thuiskomst. :)

Toch hoop ik dat ze er komen. Met mijn boerenverstand de meest schone en efficiënte manier om in ons kikkerlandje stroom op te wekken. Iedereen denkt gelijk aan Chernobyl en Fukushima toestanden, maar die kans is hier nihil. 1e was menselijk falen en de 2e werd veroorzaakt door een tsunami agv een aardbeving.

eens, maar ben benieuwd wie (van onze klanten) het aandurft om zo'n miljarden kostend ding neer te zetten. Als je weet dat de kans redelijk aanwezig is dat als er over 8 jaar bijvoorbeeld een nieuwe wind door de regering gaat en de toko weer laat sluiten.... net als wat nu in de Eemshaven gebeurd.

maar met de info die ik regelmatig zie, weet ik wel dat met alleen windmolens en zonneparken. hoe veel we er nog bij gaan bouwen, het echt niet redden. en idd om ons hele land vol te plempen met windmolens en zonneparken ten koste van alles vind ik ook echt geen goed idee.

Ben benieuwd hoe de regering dit gaat doen. want die EV auto's verbruiken echt een bizarre hoeveelheid stroom naarmate het EV marktaandeel groter word.

Mogguh!

Wij verstoken per dag nu vrouwlief thuis is, ongeveer 6 kuub. We hebben de verwarming op 20 graden staan, maar er is gewoon zo nu en dan wat tocht in huis; combinatie van geen vloerisolatie en roosters/raam/deur achterkant van de woning denk ik.
Eigenlijk wilden we dat vervangen door nieuw (kunststof) en vloerisolatie aanbrengen. Maar goed, dat idee is nu van tafel :}

Op zolder heb ik zo'n elektrisch kacheltje met ventilator (15 euro). Die laat ik 10 minuutjes vol blazen en dan is het eerst prima qua temperatuur.

@ Regendouche: alleen ervaring mee in hotels en ik vind zo'n regendouche heerlijk, vrouwlief niet. Maar zij wil graag een bad (en ik niet zo) dus ik zit in een prima onderhandelingspositie bij onze nieuwe woning :}
Maar wat Richard ook zegt: zo'n regendouche heeft meer water nodig dan een gewone douche dus in principe dikkere leidingen en vraagt ook meer capaciteit van de ketel is mij verteld.

@ Auto: heerlijk warm en ontdooit vanmorgen. Maar moest vanmorgen nog wel 15 minuten in de kou staan in mn normale kloffie en een colbertje voor wat foto's; brrrrr

Wij zitten deze dagen tegen de 10 kuub per dag aan. 's Nachts staat ie op 17 graden, overdag op 19 graden. 's Avonds zet ik 'm naar 20, of gisteravond naar 20,5. Maar de keukendeur kiert en ik merk dat de ruiten ijskoud zijn, die isoleren echt voor geen meter. Zelfs op 20,5 voelt het dus nog wat koud en tochtig aan.
Hier boven op m'n werkkamer draai ik de thermostaat op de radiator naar tussen de 3 en 4 en is het heerlijk warm! De ketel wordt ook zodanig aangestuurd dat het niet een aan-uit signaal is, maar ook alles er tussenin. Dat scheelt ook wel.

Sinds we hier overal "smart radiator" kranen hebben (TADO) is ons gasverbruik wel behoorlijk gestegen. Dat was ook wel te verwachten aangezien we nu gewoon meer ruimtes verwarmen. Best kans dat als ik nog op buitentemperatuur aan het stoken was, het verbruik hetzelfde zou zijn geweest. We verwarmen nu ook de slaapkamers 's nachts aangezien die wel erg koud werden, nu blijven ze rond de 16 graden 's nachts. Het mooie van het TADO systeem is dat je per ruimte een stookprogramma kunt maken, dus de slaapkamers overdag niet verwarmen, terwijl de badkamer en woonkamer 's snachts niet verwarmt worden.

We zijn in Nederland ook wel een beetje panisch over kernenergie. Mijn vrouw heeft een tijdje onder de rook van de centrale in Lingen gewerkt. Bij die centrale is er toen een incident opgetreden waardoor die een nootstop gemaakt heeft. Dat is in Nederland uitgebreid in het nieuws geweest, waardoor mensen in paniek de GGD gingen bellen of ze de jodiumpillen in moesten nemen. Toe ik mijn vrouw een berichtje stuurde hierover bleek het daar totaal niet bekend te zijn, daar was totaal geen paniek.

Dan nog een Insignia update: Gisteren iemand anders in mijn auto laten rijden aangezien die niet kon geloven dat de koppeling nu al op was, en wonderbaarlijk, totaal geen probleem! Gewoon vanaf 60km/u in 4 optrekken zonder problemen of meldingen. Ook in hogere versnellingen geen enkel probleem. Daar waar ik maandag moeite had om fatsoenlijk van 80 naar 100 te versnellen in 5, ging dat nu moeiteloos.
Ik vind het heel raar. Je zou haast denken dat er een sensor in de war is waardoor misschien de turbo een beetje te hard zijn best doet en de motor teveel koppel levert. Binnenkort nog maar eens een stuk rijden.

maar met de info die ik regelmatig zie, weet ik wel dat met alleen windmolens en zonneparken. hoe veel we er nog bij gaan bouwen, het echt niet redden. en idd om ons hele land vol te plempen met windmolens en zonneparken ten koste van alles vind ik ook echt geen goed idee.
Dat zie ik ook nog niet gebeuren. We kunnen veel willen aanleggen, maar die energie moet ook getransporteerd kunnen worden. De infrastructuur is momenteel één der grootste problemen. Plus dat, indien we niet snel iets met accu's gaan doen, we bij gebrek aan zon/wind tegen een probleem aan lopen.

@ EVV: Ergens fijn dat het probleem niet optrad, maar betekend wel dat de zoektocht naar een oplossing langer op zich laat wachten. Collega met een Insignia B 2.0 CDTI heeft ook al koppelingsproblemen gehad. Hij wil de auto er nu ook uit doen....

Sinds dit weekend ook Philipps Hue (deels) in huis. We kregen op een € 235,- een € 160,- retour dus was de investering voor 7 lampen gering. Echter, zou ik die investering normaalgesproken niemand aanraden. Het is leuk om lichtschema's te maken, maar hoevaak gebruik je dat? Wij gebruiken het vooral om de lampen te dimmen, maar daar zijn ook goedkopere manieren / sets voor. En wil je echt goed gebruik maken van het systeem moet je in veel vertrekken thuis er naar om......dan is de investering enorm. Zeker als je nagaat dat een lamp ook maar een beperkte levensduur heeft, en de forse investering dus terugkerend is.

Plus dat, indien we niet snel iets met accu's gaan doen, we bij gebrek aan zon/wind tegen een probleem aan lopen.

Onze klanten geloven ook (nog) niet in accu's. Kleinschalig voor huizen en bedrijvenwel maar niet voor grootschalig stroomopslag. Wel zie je allerlei proeven, zoals een windmolen, waarbij ze in de grond een speciaal soort stenen hebben liggen. Als de stroom niet nodig is dan worden de stenen verwarmd. Die stenen houden de warmte heel goed vast. als er dan geen wind is maar wel stroom dan halen ze de warmte uit de stenen en een turbine er aan om zo met die warmte weer stroom op te wekken. Nu nog heel kleinschalig, maar zo zijn er allerlei mooie dingen. En zo zijn er nog wel wat bijzondere projecten.
Sinds dit weekend ook Philipps Hue (deels) in huis. We kregen op een € 235,- een € 160,- retour dus was de investering voor 7 lampen gering. Echter, zou ik die investering normaalgesproken niemand aanraden. Het is leuk om lichtschema's te maken, maar hoevaak gebruik je dat? Wij gebruiken het vooral om de lampen te dimmen, maar daar zijn ook goedkopere manieren / sets voor. En wil je echt goed gebruik maken van het systeem moet je in veel vertrekken thuis er naar om......dan is de investering enorm. Zeker als je nagaat dat een lamp ook maar een beperkte levensduur heeft, en de forse investering dus terugkerend is.

wij hebben veel lampen van Hue. meeste zijn door subsidies betaald van de gemeente of aanbiedingen dus relatief lage investering. in de tuin bijvoorbeeld hebben we het schema 'ALS zonsondergang, DAN tuinlampen aan' zo is altijd de tuin prachtig verlicht. Ook de lamp bij de voordeur en onder het balkon. Je hoeft geen schakelaars aan te leggen. In de kelder ook overal mooie ledstrips op plafond. Door hue kan dit (op bestaande muurschakelaars) anders zouden we allemaal sleuven moeten frezen om schakeldraden te maken. 1 druk op de (bestaande) muurschakelaar en alle lampen in de woonkamer gaan aan. Als we op vakantie gaan zetten we hem in vakantiemodus. 'ALS zonsondergang, DAN lampen woonkamer aan" + ALS 22.30 uur, DAN lampen woonkamer weer uit' zomaar een greep van de mogelijkheden. Toegegeven, het blijft ook een hoog gadgetgehalte hebben maar in mijn ogen kost het relatief weinig. Mijn oudste Hue lamp zit buiten, brand de hele avond en nacht zodra het donker word, al 8 jaar lang. Dus ze gaan ook lang mee.

Vanaf januari kan ik weer voor 50 euro ledlampen halen (dus weer 2-4 gratis hue lampen). De app gebruik ik maar zelden. EDIT; subsidiepotje is leeg

alleen voor dimmen is het veel te duur inderdaad. dat is het zelfde als je een ferrari koopt om 1x in de week de boodschappen mee te doen :}

Terug
Bovenaan