Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

EVV zei:
Ik heb dit jaar voor het eerst wat gekocht op black-friday (eigenlijk dinsdag al): Een TADO smart thermostaat set met 4 knoppen (en gisteren nog eentje extra). Zodat ik het op mijn werkkamer tenminste warm heb zonder de rest van het huis op te moeten stoken. Ik moet zeggen, werkt eigenlijk wel erg goed. Ik ga zeker geen gas besparen aangezien voorheen de woonkamer 19 graden was en maar amper bij gestookt hoefte te worden, maar daardoor werd de rest van het huis koud. Nu is tenminste de badkamer en werkkamer warm. En kan ook nog eens per kamer een tijdsprogramma instellen, dus 's avonds de badkamer warm en werkkamer niet bijvoorbeeld.

Ik heb ook 2 maand geleden een TADO gekocht. 25% korting bij praxis en vervolgens nog 50 euro korting voor de gemeente er bij (subsidie). Oude thermostaat voor zelfde geld verkocht. Dus niets gekost onder aan de streep. Ik gebruik hem niet zoals jij, maar het grootste voordeel voor mij is dat hij niet bekabeld aangesloten hoeft te worden op mijn ketel. En hij kan zover dure converter 'praten' met mijn nefit ketel.

Met de nieuwe keuken is er geen plek meer voor een bedrade thermostaat. Daar komen hoge kasten. Kan met flink moeite doen daar wel iets op verzinnen, maar dit was de makkelijkste :} Kan hem nu hangen waar ik wil. installeren was super simpel.

Blackfridaydeals; viel toch tegen. Uiteindelijk wel nieuwe rookmelders gekocht omdat de nest rookmelders er ineens allemaal vroegtijdig mee op hielden. Geen goede deal gevonden maar je hebt ze toch nodig.
En een infrarood paneel voor op zolder met thuiswerken. Kan kan de kachel beneden gewoon uit zijn overdag als er verder niemand thuis is en kan ik lokaal, efficient verwarmen met zo'n paneeltje. Perfect! Was overigens wel iets goedkoper, maar geen super aanbieding.

Andere dingen waren toch niet zo voordelig als het in eerste instantie leek. Wacht wel tot januari

\Wat is jullie black friday score?

Niet al te gek dit jaar. Onlangs een nieuwe sleurhut aangeschaft dus me maar even ingehouden afgelopen dagen. Alhoewel, wel een Sony WH-1000XM3 Noise Cancelling hoofdtelefoon gekocht. Stond al lang op het lijstje en was nu wat aantrekkelijker geprijsd.

Jullie de astra L SW gezien?

De hatchback is wat smaakgevoellig maar vond, zeker de voorkant erg mooi. De binnenkant iets te 'strak en digitaal' en minder smaakvol. De achterkant wel oke.

Nu met de stationwagon blijft het zelfde overheid maar ik vind de achterkant echt niet mooi. De achterkant van de hatchback staat de station gewoon niet zo op een of andere manier. (daarom dat bij voorgaande modellen de achterkant altijd af week van de hatcback). Nee ik ben niet gelijk enthousiast. En net zoals veel andere modellen is de D stijl ok veel te groot en geknutseld. En dan is dit ook nog een heel dik aangekleed exemplaar. Vind de achterkant van de 308 mooier. Misschien is het een kwestie van wennen.

Ik vind hem erg fraai juist! Fraaier dan de hatch. De dingen die jij noemt vind ik juist heel goed staan.
De D-stijl vind ik bij deze ST een lekker opvallend element.
Zet hem vast op mijn shortlist voor over paar jaar in deze prachtige blauwe kleur of knalgeel met 1.6 hybride..

i8yy1s8brhi9_800.jpg

385yn2wb0fla_800.jpg

40tyl2bb4bxr_800.jpg

Een TADO smart thermostaat set met 4 knoppen (en gisteren nog eentje extra). Zodat ik het op mijn werkkamer tenminste warm heb zonder de rest van het huis op te moeten stoken.

Heb ik mij vorig jaar ook eens in verdiept, lijkt mij een mooi systeem.
Wij hebben echter vloerverwarming beneden en ik heb geen idee hoe je daar zo'n systeem op aansluit.
In mijn werkkamer hangt een radiator, maar die warmt alleen op als de vloerverwarming ook aan staat. Gaat doorgaans goed, maar soms is het hier net te fris. Ik heb hier dus ook een oliegevulde radiator staan. Kost wel wat elektra, maar doordat deze oliegevuld is heb je wel veel stralingswarmte.

Ook zo'n gebakken lucht BF-actie..die actie hebben ze heel vaak met Michelin. Maar als je nu net banden nodig hebt is het natuurlijk mooi meegenomen..thumbs up

Hoezo gebakken lucht? Moet een BF aanbieding altijd beter zijn dan andere aanbiedingen gedurende het jaar?
Die zijn er wel, maar niet op alle producten. Dat is ook in de VS niet het geval.

Zoals altijd moet je goed opletten, dat is met BF niet anders. Ik had laatst al wat gezocht naar banden en prijzen, daarmee wist ik dat dit een prima aanbieding was. Scheelt toch 90eu. Van dat soort gebakken lucht wil ik wel meer :T

Jullie de astra L SW gezien?

Ik moet nog steeds een beetje wennen aan het retro uiterlijk. Ik vind de SW in elk geval al wel een beter geheel dan de K SW.
Overigens vind ik het ook irritant dat je tegenwoordig eerst altijd renders te zien krijgt, is het nou zo lastig om een echte auto knap op de foto te zetten?

Mogguh,

Het was ff wachten op de foto's, maar nu is hij er dan.....Leasekanshebber 2023 B)
Ik ben echt heel benieuwd hoe de Astra in het echt oogt. Daarbij ook zeker het interieur, wat ik net als Joost haast te retro/strak/kil vind.
Ik mis de wat vloeiende vormen en wat chrome, wat het geheel een chiquer/luxere indruk geeft.

Wat is positief vind, is dat ze (net als bij de 308) de SW weer een langere wielbasis geven. Dan heb je hopelijk net iets meer ruimte op de achterbank en alsnog een mooie laadruimte. En hoewel ik wel gecharmeerd ben van SUV's (lekker hoog instappen), zou een station toch een hele goeie kanshebber zijn als nieuwe leaseauto. Temeer omdat de kofferruimte in SUV's tegenvalt.

Wat ik wel jammer vind is dat Stellantis geen mild-hybrid systeem aanbiedt. Enkel een oude benzine/diesel motor en een hybride.
Die laatste schijnt erg fijn te rijden.....maar met de gewone motoren zijn ze duidelijk voorbij gestreefd door de concurrentie.

Mogguh,

Ik had wat meer BF-aankoopdingen op de korrel maar toch allemaal wat laten liggen. Alleen Nest Mini, Nest Hub en Google Stadia.
Dat TADO-systeem klinkt erg interessant; even een keer wat verder induiken. Wij gebruiken ook maar enkele ruimtes jaarrond, dus dan is dat een mooie smart-oplossing.

@ Astra SW: Tja, de achterkant weet ik zo niet. Vind de bumper wat raar vormgegeven. Beetje als een onderbeet.
Ik ben wel benieuwd hoe ie er zonder duo-tone uitziet.

@ barri: ik zie opeens moderator achter je naam staan. Sinds wanneer is dat het geval? Moeten we nu op onze woorden passen..;)

Wat is positief vind, is dat ze (net als bij de 308) de SW weer een langere wielbasis geven. Dan heb je hopelijk net iets meer ruimte op de achterbank en alsnog een mooie laadruimte.

Dat betwijfel ik..dat is bij de K juist uitstekend voor elkaar. Bij de L hatchback en de 308SW valt de ruimte achterin wat tegen als ik de testen mag geloven.

Hoezo gebakken lucht? Moet een BF aanbieding altijd beter zijn dan andere aanbiedingen gedurende het jaar?
Die zijn er wel, maar niet op alle producten. Dat is ook in de VS niet het geval.

Zoals altijd moet je goed opletten, dat is met BF niet anders. Ik had laatst al wat gezocht naar banden en prijzen, daarmee wist ik dat dit een prima aanbieding was. Scheelt toch 90eu. Van dat soort gebakken lucht wil ik wel meer

Je snapt me wel..de meeste aanbiedingen op BF kun je net zo goed op andere dagen scoren...als je net op die dag dingen nodig hebt dan is de aanbieding natuurlijk mooi meegenomen maar je kunt net zo goed even wachten en dan komt er wel weer andere actie voorbij waar je net zoveel korting of zelfs meer korting krijgt.

@ barri: ik zie opeens moderator achter je naam staan. Sinds wanneer is dat het geval? Moeten we nu op onze woorden passen..
Hij is denk ik moderator namens de hoofdsponsor van AW :p

Geintje natuurlijk Barri, maar ik kon zo'n inkoppertje niet laten liggen :T

Belangenverstrengeling noemen ze dat..:)

Elk negatief woord over de ID3 betekent een minnetje achter je naam en na drie keer word je gebanned van het forum en moet je verplicht filmpjes over de ID 3 kijken om weer toegelaten te worden...:}

Ik moet nog steeds een beetje wennen aan het retro uiterlijk. Ik vind de SW in elk geval al wel een beter geheel dan de K SW.
Overigens vind ik het ook irritant dat je tegenwoordig eerst altijd renders te zien krijgt, is het nou zo lastig om een echte auto knap op de foto te zetten?

De K moest ik ook heel erg aan wennen. Hoewel de achterkant nog steeds niet zn sterkte punt is vind ik het nu wel aardig. Maar ook daar geld; er waren wel mooiere oplossingen geweest

En die renders vind ik ook niet prettig. Wil zo'n ding gewoon in het echt op de foto op straat zien.

Daarbij ook zeker het interieur, wat ik net als Joost haast te retro/strak/kil vind.
Ik mis de wat vloeiende vormen en wat chrome, wat het geheel een chiquer/luxere indruk geeft.

Klopt, ik vind dat bij heel veel merken zo. Zag laatst wel een renault, en het zal vast aan de kleur + uitvoering liggen maar dat zag er voor en niet-premium merk toch 'warm' uit. Ook bij mazda weten ze digitaal instrumentarium, minimalisme toch ook een mooi strak maar 'warm' vorm te geven.
Wij hebben echter vloerverwarming beneden en ik heb geen idee hoe je daar zo'n systeem op aansluit.

kan wel, maar geeft wel mee gedoe. Wij krijgen straks ook vloerverwarming maar ga dus niet werken met die radiatorknoppen. Ten eerste omdat bij ons de radiatoren vrijwel overal altijd uit staan (alleen woonkamer/keuken en badkamer). De andere kamers ben ik geneigd alle vloeistof radiatoren helemaal weg te halen en voorzien van een IR-panneeltje voor incidentele verwarming. ipv dure tado thermostaat knoppen en op gas en vloeistof die ruimtes te verwarmen.

Je bent nog geen 80 Ruud, dus ga lekker voor een stationwagon ipv een SUV smiling smiley

eens! :-D Of het moet een nieuwe defender of G-klasse of iets zijn. Die snap ik wel. B)

Van het weekend ook in de e-2008 gezeten (nog niet gereden). Hij oogt vrij ruim van buiten, maar dat valt toch echt wel tegen. Kregen de kinderwagen met passen en meten er net achterin zonder hoedenplank. je red je er vast wel mee al gezin maar voor de ruimte koop je dat ding niet.

Ben benieuwd wat de astra gaat doen, en ook hoe hij zich gaat verhouden tot een van zijn grootste concurrenten zoals de octavia

Qua motoren gebied is er bij Skoda meer keuze, niet alleen plugin maar ook 48V hybrid, aardgas, 4WD volgens mij zelfs optioneel. Kofferbak is een stuk ruimer terwijl hij een fractie kleiner is qua lengte. Achterbank is belachelijk ruim, prijzen zijn netjes. Daar gaat de astra een flinke kluif aan hebben.

skoda_octavia_rs_combi_90_0277021208fe06ce.jpg

De 308 SW is ook goed ontvangen door veel mensen.
(zit bij te bedenken dat ik de golf 8 variant toch echt wel (gelukkig) heel erg weinig zie terwijl die ook al bijna een jaar op de markt is)

rjthefrisian zei:
@ barri: ik zie opeens moderator achter je naam staan. Sinds wanneer is dat het geval? Moeten we nu op onze woorden passen..;)
Haha, scherp :)
Sinds deze week. Ik werd gevraagd daarvoor en doe dat graag.
Heb nog niks gehoord over aanvullende arbeidsvoorwaarden of sponsoring, dus ik heb nog geen gekleurd beeld :}

@Octavia: heb het idee dat die ook niet heel lekker loopt. Komt natuurlijk doordat er geen leaser meer instapt, maar iedereen gaat voor een EV.
De Golf zie je ook nooit, maar die moet binnen VW zijn taartstukje al delen met de T-Roc, T-Cross en ID.3.

Was van de week toch ergens een (weinig verassend) nieuwbericht dat de traditionele modellen zoals Golf, Astra, Focus, Leon, megane helemaal zijn weggezakt. Het gros van de nieuwverkoop is lease dus (nu nog) EV. Kijk bijvoorbeeld ook een hoe slecht de net splinternieuwe Seat Leon het doet..staat echt belachelijk laag en nog ruim onder de "oude" Astra.

Octavia zie ik nog wel eens maar allemaal zwart, zilver en wit lease.

Ook is het plukje dat nog particulier verkocht wordt is vrijwel allemaal SUV en werkt ook niet mee.

Maar bijvoorbeeld VAG heeft gewoon veel te veel modellen die allemaal met elkaar concurreren en steeds meer op elkaar gaan lijken.

Ja eens, het C segment heeft het in navolging van het D segment toch wel lastig. Jammer! Leon zie je inderdaad ook nooit bedenk ik mij nu :O Vrees dat de astra hier ook sterk last van gaat krijgen.
Heb nog niks gehoord over aanvullende arbeidsvoorwaarden of sponsoring, dus ik heb nog geen gekleurd beeld grinning smiley

zit er überhaupt iets van een vergoeding aan? Abonnement op AW zal toch wel het minste zijn ;)

Wellicht dat enkele van onze stamgasten in dit topic er nog hun voordeel mee kunnen doen met Berry als moddereter als ze weer eens geband zijn op het forum of de frontpage :p

Het aantal stamgasten dunt wel steeds meer uit of is steeds minder frequent aanwezig...Ferdinand, Frank, Jos, BRG, TL, waar zijn ze?

Of zou dat door berry komen..;)

Was van de week toch ergens een (weinig verassend) nieuwbericht dat de traditionele modellen zoals Golf, Astra, Focus, Leon, megane helemaal zijn weggezakt. Het gros van de nieuwverkoop is lease dus (nu nog) EV. Kijk bijvoorbeeld ook een hoe slecht de net splinternieuwe Seat Leon het doet..staat echt belachelijk laag en nog ruim onder de "oude" Astra.

Ik ben wel benieuwd wat 2022 & 2023 ons gaan brengen. Met nog maar 6% bijtellingsvoordeel over de eerste 35k, is het veel minder interessant geworden om een EV te nemen.
Je bent beperkter met actieradius, in steden met laad/parkeermogelijkheden en je kunt er niet fatsoenlijk een caravan mee trekken. Zijn allemaal redenen dat ik nu niet zeker meer ben of ik een EV wil. Een hybride zou ik wel graag willen, om toch nog enigszins de fijne EV-eigenschappen te hebben.

B Real zei:
Een TADO smart thermostaat set met 4 knoppen (en gisteren nog eentje extra). Zodat ik het op mijn werkkamer tenminste warm heb zonder de rest van het huis op te moeten stoken.

In mijn werkkamer hangt een radiator, maar die warmt alleen op als de vloerverwarming ook aan staat. Gaat doorgaans goed, maar soms is het hier net te fris. Ik heb hier dus ook een oliegevulde radiator staan. Kost wel wat elektra, maar doordat deze oliegevuld is heb je wel veel stralingswarmte.
Vloerverwarming wordt wel ondersteund, maar dan moet die wel electronisch aan te sturen zijn. De TADO ruimte thermostaat moet hem dan aansturen, en die moet dan draadloos verbonden zijn met de ketelsturing.
Ik was een beetje huiverig voor de aanschaf aangezien ik een redelijk oude ketel heb van een fabrikant die niet meer bestaat, maar de ketel bleek gewoon net zo te communiceren als een Nefit, dus dat werkt gewoon.
Je hebt wel al thermostaatkranen nodig op je radiatoren.

rjthefrisian zei:
Het aantal stamgasten dunt wel steeds meer uit of is steeds minder frequent aanwezig...Ferdinand, Frank, Jos, BRG, TL, waar zijn ze?

Ik ben er gewoon hoor. Post niet zoveel maar "doe gewoon nog mee" ;)

BRG moet ook weer even wat van zich laten horen inderdaad!

Een Autoweek abo heb ik al ruim 25 jaar, dus geef me maar een weekje een leuke EV mee ofzo :D :D

Kijk bijvoorbeeld ook een hoe slecht de net splinternieuwe Seat Leon het doet..staat echt belachelijk laag en nog ruim onder de "oude" Astra.
Oh, wel ernstig maar ik moest even kijken hoe de nieuwe Leon eruit ziet. Vind de oude eerlijkgezegd wat fraaier.

Sinds deze week. Ik werd gevraagd daarvoor en doe dat graag.
Bravo!
En een nevenfunctie is altijd goed voor op een CV ;)

Ik ben wel benieuwd wat 2022 & 2023 ons gaan brengen. Met nog maar 6% bijtellingsvoordeel over de eerste 35k, is het veel minder interessant geworden om een EV te nemen.
Je bent beperkter met actieradius, in steden met laad/parkeermogelijkheden en je kunt er niet fatsoenlijk een caravan mee trekken. Zijn allemaal redenen dat ik nu niet zeker meer ben of ik een EV wil. Een hybride zou ik wel graag willen, om toch nog enigszins de fijne EV-eigenschappen te hebben.

Ik vind hybrides in EV mode niet zo prettig als een echte EV auto. die elektromotor is puur ter ondersteuning en dus maar weinig vermogen. In mijn auto dacht ik maar iets van 90PK (wel veel koppel) op een zware auto. Ook is de verwarming en allerlei andere zaken er niet op gemaakt om hem echt als EV te rijden maar meer om zuinig op benzine te rijden. Veel mensen gebruiken hem wel op die manier en dat kan ook wel. Maar het is lang niet zo prettig als een echte EV. + dat je 'altijd' aan de stekker moet hangen. Op korte stukjes of in de stad of file is het prima maar daarbuiten rij ik wel liever op benzine in mijn geval.

Ik zit er niet zo in maar hier op werk zijn ze wel van mening dat EV rijden nog steeds aantrekkelijk is mits je niet voor een te dure gaat.

Genietmomentjes;

vanmorgen om 7.00 uur de auto laten voorverwarmen via de app. Het ijs zat er volgens mij flink op hier

Om 7.15 uur in een heerlijk verwarmde auto gestapt, alle ramen waren al mooi schoon, auto warm, stoel al iets warm, genieten!

Rijden naar de opvang; alles blijft gewoon prachtig verlicht in het donker. Ambient verlichting zorgt voor een 'gezellig' sfeertje zonder dat het een kermisattractie is. Alle knopjes zijn mooi verlicht, ook die in het plafond. Niet hinderlijk, precies goed. Je voelt gewoon dat ook daar goed over is nagedacht. De auto is echt akelig stil. en zoeft door het dorp. Heb de radio ook uit omdat ik even dan rustig even kan kletsen met de kinderen achterin. Heerlijk relaxed sfeertje, in tegenstelling tot thuis toen beide heren nogal onstuimig waren.

Eenmaal buitenaf zijn de straatlantaarns weg en gaat de auto automatisch de matrix led verlichting op grootlicht zetten. Wat een bak licht, niet normaal. Die enkele tegenligger word er netjes uitgefilterd en hij blijft gewoon de enorme bak licht over de landweggetjes schijnen. Kinderen weggebracht. En de zelfde weg weer heerlijk terug.

Eenmaal bij huis zie ik de buurman flink bikken op zijn voorruit om de auto ijsvrij te maken :}

Blijf echt genieten van de auto B)

Mis soms nog wel iets van een open dak / panoramadak. Alleen al om het licht. En de kleur van de laguna was echt veel mooier. Ook heeft de benz echt grotere wielen dan 17 inch nodig. Maar heb het geld nu voor andere dingen nodig

anmorgen om 7.00 uur de auto laten voorverwarmen via de app. Het ijs zat er volgens mij flink op hier
Om 7.15 uur in een heerlijk verwarmde auto gestapt, alle ramen waren al mooi schoon, auto warm, stoel al iets warm, genieten!
Héél herkenbaar, elke ochtend om 6.30uur is de Leaf ook heerlijk op temperatuur. Echt genieten met dit weer. Een groot voordeel van EV rijden.
En ja, ook non-EV's hebben soms die mogelijkheid.....ik ken geen EV die het niet heeft.

Eenmaal buitenaf zijn de straatlantaarns weg en gaat de auto automatisch de matrix led verlichting op grootlicht zetten. Wat een bak licht, niet normaal. Die enkele tegenligger word er netjes uitgefilterd en hij blijft gewoon de enorme bak licht over de landweggetjes schijnen. Kinderen weggebracht. En de zelfde weg weer heerlijk terug.
Ik dacht ff dat ik een pleidooi van Rob zat te lezen......:} Maar kan me voorstellen dat je er met dit weer veel gemak van hebt, dat is (naast een groter rijbereik) wel het punt wat ik echt mis in de Leaf.

Maar fijn om te horen dat je geniet van de auto Joost. Zo is autorijden telkens weer een feestje :-D

Kan je ze beide niet de hele dag in de benz opsluiten...:)

Tis ook genieten hoor..ervaar ik ook steeds...omdat ik weer volledig thuis werk is elk ritje weer een feest. Vooral de intellilux blijft echt een fantastische ervaring. Led licht is al superfijn, laat staan met matrix. Als ik dan weer in de C3 rijdt met halogeen is dat vreselijk behelpen.

Vandaag het bad afwerken. Kinds naar de opvang. Zo eerst naar de bouwmarkt voor tegels, lijm en voegspecie. Das wel jammer dat je s avonds niet naar de bouwmarkt kan. Gaat nu ten koste van je schaarse klustijd zonder kids....

Mogguh!
M heeft de Citigo ook opgewarmd voor vanochtend, ze ging om 6.30u op pad. Best comfortabel als de auto dan al iets opgewarmd is.

Bad: sja, daar moet ik ook nog wat aan doen. Heb al een nieuwe afvoer gekocht, maar om die erin te krijgen moet ik eerst wat tegels slopen. En die zitten wel erg stevig vastgelijmd op de gipsplaten merk ik.
Heb nu in de woonkamer ook een dimmer die het begeven heeft; kan blijkbaar niet zo goed tegen led lampen. Zo'n dubbele led dimmer is wel prijzig viel me op!

omdat ik weer volledig thuis werk is elk ritje weer een feest.
Bij mij staat de auto ook al een week stil. Elk ritje is het dan weer genieten idd.

Wij hadden als voordeel in het huis dat aan en afvoer van het bad allemaal al aanwezig was. Onze huizen zijn op verschillende manieren in te delen. Dat maakt het installeren een makkie. Bad gesteld, muurtje gebouwd van gasbeton, alles aangesloten en nu afwerken. Eitje eigenlijk.

Kids zullen heel blij zijn met het bad!

Ik heb al een bad erin; de vorige eigenaar heeft deze badkamer een jaar of 20 terug laten aanleggen. Ooit was die kamer een slaapkamer.
Maar de afvoer van het bad doet het niet meer. En natuurlijk hebben ze alles gewoon dicht betegeld... :(
Ooit willen we wel de hele badkamer vernieuwen. Paar jaar terug hebben we de douche al wel veranderd. Maar het blijft een lelijke badkamer :)

Eerst maar eens plannen maken voor een uitbouw beneden, en dan de keuken verplaatsen, van de huidige keuken de bijkeuken maken, vloerverwarming aanleggen. Mooie plannen :)
En over een maandje komen ze 7 zonnepanelen neerleggen, ook fijn.

Maar kan me voorstellen dat je er met dit weer veel gemak van hebt, dat is (naast een groter rijbereik) wel het punt wat ik echt mis in de Leaf.

ik zou zonder ook prima kunnen hoor. Ik rij al niet super veel en op merendeel waar ik rij is het systeem uitgeschakeld omdat er voldoende licht is van straatlantaarns, of binnen de bebouwde kom rij, of te veel verkeer. Maar als je dan op een buitenaf weggetje rij dan werkt het wel en dan werkt het ook echt super. Als ik een auto vind waar gewoon goede led koplampen op zitten zou ik dat ook prima vinden. Maar als het er op zit dan is het wel gewoon erg prettig en kan ik er wel van genieten.

Ik kijk ook vreselijk uit naar het voorjaar. Niet alleen vanwege dat de corona perikelen die dan waarschijnlijk minder zijn en mijn nieuwe functie die dan begint, maar ook dat onze koude stenen vloer er uit gaat en vloerverwarming komt. extra isolatie in de muren. Tripple glas ramen komen. Isolerende kozijnen. Ook onze huidige oude keuken begint het aardig te begeven. Vaatwasser is al stuk sinds een paar weken. Koelkast begint ook kuren te krijgen. gasfornuis ook. Even volhouden nog :}

Nu nog even verdiepen in goede WTW ventilatie. Alles potdicht isoleren is leuk, maar je moet ook voldoende frisse lucht in huis krijgen. Maar niet met warmteverlies, of een ding wat gaat tochten.

Tegenwoordig hebben ze daar hele mooie systemen voor bij bestaande huizen, zoals dit
Maar kost zo weer een 1500 euro. Zoveel was niet begroot eigenlijk. 8-)

En ja, ook non-EV's hebben soms die mogelijkheid.....ik ken geen EV die het niet heeft.
Ja, zo 1 hebben wij :D Maarja, mijn vrouw rijdt er 4 van de 5 werkdagen mee. Dus ik heb er weinig aan: kan alleen op de maandag mijn collega's irriteren.

Led licht is al superfijn, laat staan met matrix. Als ik dan weer in de C3 rijdt met halogeen is dat vreselijk behelpen.
De xenon van de V40 is ook niet al te best; maarja, staat ie ook bekend om ;)

Heb nu in de woonkamer ook een dimmer die het begeven heeft; kan blijkbaar niet zo goed tegen led lampen. Zo'n dubbele led dimmer is wel prijzig viel me op!
Ik heb beneden bijna alles HUE, geen gezeik met dimmers(tu)

Ooit willen we wel de hele badkamer vernieuwen. Paar jaar terug hebben we de douche al wel veranderd. Maar het blijft een lelijke badkamer
Onze badkamer is nog redelijk: helaas wel douchen in bad, maar vrouwlief is erg blij met het bad dus dat nemen we op de koop toe.
Badkamer wilden we eigenlijk ook wel vernieuwen, maar dan zouden we toilet en keuken er gelijk ook bij doen. Bouwdepot erop en gaan ;)

Tegenwoordig hebben ze daar hele mooie systemen voor bij bestaande huizen, zoals dit
Bliksem, dat is inderdaad een mooi systeem! Maar 1500 euro... pfhoe: niet per unit toch?

toevallig afgelopen week bij mijn ouders vervangen 25 euro. bedrijf zit naast mij werk dus zo ophalen. de ene leddimmer werkt ook niet even goed met bepaalde merken led lampen als de andere led dimmer. Maar 25 euro is nog schappelijk.

Bliksem, dat is inderdaad een mooi systeem! Maar 1500 euro... pfhoe: niet per unit toch?

ja per unit. Nieuwe huizen hebben zo'n enorm ding op zolder staan en van die buizen door het hele huis. Dat hebben wij niet. Boven willen we op den duur ook wel andere kozijnen maar die wil ik dan wel met roosters voor ventilatie. Maar beneden niet. Zo'n unit is dan een perfect oplossing om niet te veel of te weinig vocht in huis te hebben. en weinig warmteverlies met genoeg frisse lucht. 1500 euro is veel geld. maar nadien inbouwen kan ik het nooit meer zo mooi afwerken qua elektra en zo.

@Joost: ah, die hebben een duo dimmer voor €49,50 dat is wel interessant. Nu nog even kijken naar het afdekraam en knoppen. Hij zit samen met een stopcontact, maar zo'n paneeltje hebben ze ook vast wel. Ik blijk Wintop spul te hebben, dat is de Gamma Everest serie zie ik. Geen idee meer dat ik die ooit gekocht heb. En beige, maar we willen toch naar wit.

ja per unit. Nieuwe huizen hebben zo'n enorm ding op zolder staan en van die buizen door het hele huis. Dat hebben wij niet. Boven willen we op den duur ook wel andere kozijnen maar die wil ik dan wel met roosters voor ventilatie. Maar beneden niet. Zo'n unit is dan een perfect oplossing om niet te veel of te weinig vocht in huis te hebben. en weinig warmteverlies met genoeg frisse lucht. 1500 euro is veel geld. maar nadien inbouwen kan ik het nooit meer zo mooi afwerken qua elektra en zo.
Wij hebben zo'n ouderwets mechanisch ventilatie systeem; kleine unit op zolder en van die afzuigpunten in de woonkamer, badkamer en toilet.
Werkt natuurlijk prima en omdat de buizen al rondlopen, is dat nog een keer te upgraden.

Maar als je geen huis hebt met zo'n systeem is die oplossing van jouw helemaal niet zo gek inderdaad; je hoeft ook niet elke kamer daarmee te voorzien natuurlijk.
Maar toch, 1500 euro per unit :O

Maar beneden niet.
In ons huis hebben we wel roosters beneden, maar ik merk dat die toch wat kou en geluid doorlaten.
Is dat ook de reden dat jullie beneden er voor hebben gekozen om geen roosters te plaatsen?

Wij hebben zo'n ouderwets mechanisch ventilatie systeem; kleine unit op zolder en van die afzuigpunten in de woonkamer, badkamer en toilet.
Werkt natuurlijk prima en omdat de buizen al rondlopen, is dat nog een keer te upgraden.

jij hebt nu (net als ik) een buis die de warme 'vieze' lucht afvoert. Maar je hebt een 2e buis dan nodig om de frisse lucht weer in huis te blazen. En die te verwarmen met de af te voeren warme lucht. Die warmte wil je niet zomaar naar buiten blazen. zonde.
Nieuwe huizen zijn er allemaal op gemaakt. Die hebben in plafonds ook van die dingen zittenen op zolder een grote unit.

Oude huizen hebben genoeg ventilatie vanuit zichtzelf bij alle kieren andere tocht dingen. Maar als je bij een ouder huis alles super goed gaat isoleren dan moet je hier wel over nadenken. Dan is dit systeem wel ideaal. het schijnt dat je hem met een 10 jaar hebt terug verdient qua kosten + sowieso veel betere en schonere lucht met filters dan alleen een roostertje of ventilator. Ik ga er over nadenken... blijft veel geld

In ons huis hebben we wel roosters beneden, maar ik merk dat die toch wat kou en geluid doorlaten.

Is dat ook de reden dat jullie beneden er voor hebben gekozen om geen roosters te plaatsen?

ja klopt, we hebben nu ook zo'n rooster. Precies op de weerkant. Zelfs als hij dicht is voel je de tocht. Bij navraag; zelfs bij nieuwe roosters is het beter maar nog steeds tocht en geluid. (en meerprijs vaniets van 100 euro) We wonen ook dicht bij het spoor. Dan maar geen roosters. (optisch staat het ook niet heel fraai). Maar wel nadenken over goede ventilatie

Wat een luxe, een huis met een ventilatiesysteem. Ik heb gewoon slecht sluitende deuren en kantelramen die open kunnen, dat is onze ventilatie B)

Ik heb een hybride CO2 ventilatiesysteem.
Komt er op neer dat iedere ruimte in het huis voorzien is van een eigen sensor die de luchtkwaliteit meet. Indien nodig openen de desbetreffende roosters dan electronisch en sluiten weer zodra kwaliteit weer goed is. Al met al dus nooit omkijken naar ventileren of doorluchten etc. (tu)

rjthefrisian zei:

Ja, 100% ;)

Nee, ben druk en neem er niet meer de tijd voor om te reageren merk ik. Daarnaast check ik dagelijks het Astra K forum op Facebook en reageer daar waar nodig, maar dat is ook minimaal.
Maar soms lees ik wel mijn achterstand weg, alleen wil ik dan reageren op een onderwerp dat een week geleden actueel was, maar dan niet meer… dan heeft reageren geen zin toch?

Ik zag dat m’n pa zich ook heeft gemeld? Welkom Dorus! ;)

@Barry: gefeliciteerd met je moderator-power! Voelt het als een soort chiptunen van je AW-account?

k heb een hybride CO2 ventilatiesysteem.
Komt er op neer dat iedere ruimte in het huis voorzien is van een eigen sensor die de luchtkwaliteit meet. Indien nodig openen de desbetreffende roosters dan electronisch en sluiten weer zodra kwaliteit weer goed is. Al met al dus nooit omkijken naar ventileren of doorluchten etc.
En dat wil ik dus ook maken (tu) klinkt heel lastig maar het valt reuze mee. Je moet alleen forse gaten door betonnen plafond maken en het kost wel aardig wat geld.

Meer power op het forum! Nee hoor, valt mee

Ik pas nu wel op mijn bewoording hoor :}

Van het weekend eens in een tourag V6 gezeten. En dan van de eerste generatie. Die gene rijd hem als youngtimer dus zal wel 2005 / 2006 zijn. Het is dat het gewoon niet een heel fris exemplaar is, met name de 'sticky buttons' doet echt afbreuk aan het geheel. En ja, het ziet er gedateerd uit maar aan alles zie je dat het gewoon een dikke auto is in die tijd en het rijd ook 'imposant' en voor een SUV best lekker. Niks geen crossover, 3-cilinders of 65+ uitstraling. Nee dit voelt gewoon als een machtige auto om te rijden.

Nee, ben druk en neem er niet meer de tijd voor om te reageren merk ik. Daarnaast check ik dagelijks het Astra K forum op Facebook en reageer daar waar nodig, maar dat is ook minimaal.
Maar soms lees ik wel mijn achterstand weg, alleen wil ik dan reageren op een onderwerp dat een week geleden actueel was, maar dan niet meer… dan heeft reageren geen zin toch?

Enigszins herkenbaar. Heb gedurende de dag wat websites open staan die ik in een verloren een momentje refresh. AW is daar één van, maar ik check alleen de lijst met actieve topics waarbij dit topic de enige is die ik altijd even open als er een nieuwe reactie is. Alle overige topics alleen als het onderwerp mij echt aanspreekt. De frontpage bezoek ik alleen als iemand in dit topic iets interessants meld over een nieuwe auto.
Reageren in dit topic doe ik dan wat frequenter, maar de rest van de website/forum kom ik amper nog.

Van het weekend eens in een tourag V6 gezeten. En dan van de eerste generatie. Die gene rijd hem als youngtimer dus zal wel 2005 / 2006 zijn

Dat was ook één van de eerste echte SUV's toen, en nog steeds, imposant. De huidige modellen zijn meer grote luxe SUV's, daar waar de eerste generaties nog vooral grote werkbeulen met de nodige luxe waren naar mijn idee.
Vriend van mij rijdt een SQ7. Imposante auto, alle luxe zit er op, bizarre prestaties voor een diesel en het ding mag gewoon 3500kg trekken. Vorig jaar reed ik met de Focus achter hem terwijl hij een flinke tandemasser trok. Nu was de Focus ook zeker geen echte strepentrekker, maar ik kon hem absoluut niet bijhouden toen hij na een bocht wat gas gaf :D

Mogguh!

@ Joost: bedankt voor het verduidelijken mbt ventilatie! Ga ik me ook eens verder in verdiepen.

Van het weekend eens in een tourag V6 gezeten. En dan van de eerste generatie. Die gene rijd hem als youngtimer dus zal wel 2005 / 2006 zijn.
Iemand in de familie had zo'n ding had gekocht toen ik net mijn rijbewijs had: Ik mocht daar toen mee (in mijn eentje!) even patatjes halen in het dorp.
Een bekijks dat ik had :} Voelde me een hele kerel.

Enigszins herkenbaar. Heb gedurende de dag wat websites open staan die ik in een verloren een momentje refresh. AW is daar één van, maar ik check alleen de lijst met actieve topics waarbij dit topic de enige is die ik altijd even open als er een nieuwe reactie is. Alle overige topics alleen als het onderwerp mij echt aanspreekt. De frontpage bezoek ik alleen als iemand in dit topic iets interessants meld over een nieuwe auto.
Autoweek is bij mij ook nog 1 van de weinige dingen die ik wat doorklik. Merk ook dat sociale media voor mij steeds wat meer een 'gewoonte' worden: ik klik het aan omdat ik het uit automatisme doe. Voor de rest is de glans er natuurlijk wel een beetje af door al dat coronageneuzel.

Ach ik heb niets met die crossovers van nu wat autofabrikanten graag als SUV door het leven wil laten gaan. Maar zo'n Touareg vind ik toch echt wel stoer. maar dikke motor, fijn klinkende V6. Alles voelt gewoon dat het een echte alleskunner is ipv een MPV wat op een terreinauto moet lijken.

Een Opel Antara (zeker met V6) had ook wel een beetje het zelfde gevoel. Die vond ik qua stoelen niet heel prettig en het 'hobbelt' wat tijdens het rijden wat ik ok niet heel prettig was. En zeker niet te vergelijken met een touareg die in allerlei opzichten nog groter / luxer en prettige is. maar het SUV gevoel was ook wel een beetje het zelfde. Dat heb je in een grandland X absoluut niet

Een jaar of drie terug hadden we een hele zooi demo's op het werk staan waar we mee mochten rijden. Ik heb toen ook met de toen actuele Touareg gereden, maar ik vond het niks. Het is een soort tank. Deed me denken aan de Patrol waar ik vaak mee gereden heb.

Iemand in de familie had zo'n ding had gekocht toen ik net mijn rijbewijs had: Ik mocht daar toen mee (in mijn eentje!) even patatjes halen in het dorp.
Een bekijks dat ik had grinning smiley Voelde me een hele kerel.
Doet me denken aan mijn tijd bij Lexus. Toen ik m'n rijbewijs had was ik degene die in de middag op pad moest voor de lunch, dus naar de snackbar of broodjeszaak. Even in de agenda kijken voor welke auto er geen proefrit was geboekt, dus er was genoeg keus. Wel mooi om als 18 jarige met een net nieuwe SC430 bij de snackbar aan te komen rijden :D

Had het bij Opel ook regelmatig, altijd een nieuw model was leuk om als een van de eerste in te rijden. soms werd je zelfs aangesproken

Ik had een keer een middag/avond een Insignia 2.0T mee. Het was eind 2008, november vermoed ik. De eerste exemplaren waren net bij de dealers geleverd en nog geen enkel exemplaar op de openbare weg op uitzondering van enkele van opel nederland (waar dit er ook 1 van was). Dealers wachten allemaal tot 2009 voor registratie en ging tot die tijd een enkel demo op groene platen.

Alle insignia's van 2008 zijn volgens mij importeursauto's geweest. allemaal heel dik uitgeruste exemplaren. Waar veel verschillende mensen mee hebben gereden

Bij tankstation werd ik ook aangesproken en zag ook iemand een foto maken, dat was wel leuk. :}

Dit is zo'n echte importeurs auto uit 2008

EDIT, zit hagelnieuw kenteken op, zal dan wel niet van een NL importeur zijn maar fabrieksauto of iets

Ja, leuk is dat! Zo heb ik ook eens een toen net nieuwe Mondeo op mogen halen vanuit Den Haag. Ergens voorjaar 2007. De eerste in NL, waar de directeur van de importeur toen even mee reed. Een 2.5T Titanium in dat blauwige zilvergrijs.

Bij tankstation werd ik ook aangesproken en zag ook iemand een foto maken, dat was wel leuk. grinning smiley
Met de Insignia ook zoiets vergelijkbaars meegemaakt; was toen echt wel een revolutionaire Opel!

Daarnaast waren we natuurlijk nog Alfa-dealer, dus met de nieuwe Mito (en met Spider/Brera) had je ook voldoende bekijks.
Kia Soul ook trouwens, je zou het niet zeggen :T

Maar leuke tijden waren dat! Mis het soms wel, dat rijden in allerlei verschillende auto's.

Met de Insignia ook zoiets vergelijkbaars meegemaakt; was toen echt wel een revolutionaire Opel!
Eens, voor zover ik kan herinneren wel één van de meest revolutionaire Opels ooit. Ik ben destijds nog bij Joost op het werk geweest om hem te bekijken.
Wat een, voor Opel, mooie vloeiende lijnen en wat een elegant interieur. De stap op het gebied van kwaliteitsbeleving was erg groot tussen de Vectra C & Insignia.

Daarnaast kan ik me de introductie van de Corsa D nog goed herinneren, met de C'mons. Waar de Corsa C nog best behoudend was, was de D ineens lekker fris, guitig en sportief.
Blijf dat uit de hele corsa-reeks ook de mooiste Corsa vinden. Vooral een zwarte 3-deurs met de 5?? spaaks (GSI?) velgen was een plaatje om te zien. Jammer van de futloze motoren in dat model.

Iets verder terug.... ik kan me voorstellen dat de introductie van de Zafira A destijds ook een succes was. Opel had ineens één der beste aanbiedingen in het MPV geweld.
En je ziet ze met regelmaat nog rijden. De oudsten alweer 23 jaar oud, de jongsten alweer rond de 18 jaar. En voor die tijd met een best fijn motorenaanbod, van 1.6 tot 2.2.

Terug
Bovenaan