Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Even gezocht naar de Lync & Co, auto ziet er best aardig uit.
Voor 500eu per maand krijg je 1.250km per maand en daarna 15 cent per kilometer, lijkt mij ook best scherp gezien de auto die je krijgt en de bijbehorende flexibiliteit. Je zou zeggen dat zoiets toch wel een succes moet worden?

@ Gerwin, mooi dat de auto weer klaar is. Absurd wat een beetje schade al kost, maar we onderschatten denk ik ook al snel hoeveel (hand)werk er in zit. Tijd is geld.

Ik zag de buurman vanmorgen ook ductape op de voorkant van de auto plakken. Die heeft vanochtend een klein reetje geraakt op een uitgaande weg van het dorp. We wonen hier in de bossen en er zitten reeën genoeg, dus het gebeurt regelmatig.
Schade lijkt beperkt te zijn tot een scheur in de bumper. Koplamp heeft een klap gehad, maar lijkt onbeschadigd en nog volledig vast te zitten. Gelukkig voor hem is het een lease auto, dus alleen een hoop gedoe en geen financiële impact.

[size=x-large]HALLO![/size]​

Oef, bijna 10 pagina’s gemist…
Alles goed hier?

Inmiddels heeft de Astra 138.000 op de teller, nog 37.000 te gaan.
En gezien de EV bijtellingsplannen van de overheid + de klimaatdoelen van Glasgow wordt het steeds interessanter om de Astra na de lease over te nemen voor een tijdje.
Probleemloos, zuinig en ik ken de eerste berijder heel goed en die is er zuinig mee omgegaan. Dus vertrouw ik het wel.

Mooi nieuws, m’n pa heeft op mijn advies ook een Astra K aangeschaft. De 1.0t, zodat hij zuinig kan rijden en toch een kleine caravan kan trekken. (tu)

He Fer, ben jij er ook nog? :D

Astra overnemen en dan kilometers declareren? Geen gek idee. Vindt de werkgever dat ook?

Barri zei:
He Fer, ben jij er ook nog? :D

Astra overnemen en dan kilometers declareren? Geen gek idee. Vindt de werkgever dat ook?

Het eerste jaar deed ik dat ook met de Mondeo. Alleen die reed wel een stuk duurder dan die 19 cent.
M’n bruto loon gaat dan ook een stukje omhoog, dus kwa kosten ga ik quitte spelen tov lease.

Met m’n werkgever valt er prima over te praten, die denkt en doet graag mee.

Mogguh!

@ Fer: Leuk dat je er weer bent.

M’n bruto loon gaat dan ook een stukje omhoog, dus kwa kosten ga ik quitte spelen tov lease.
Dat blijf ik een vreemde constructie vinden. De bijtellingswaarde als deel van je loon zien en daar dus ook aanspraak op hebben als je de auto zou inleveren / van werkgever zou switchen.

Ik koos destijds voor de Leaf met 4% bijtelling ipv een prijsgelijke Astra met 22% bijtelling. Op papier doe ik mezelf dan maandelijks tekort aan "extra loon".
Daarnaast heb je ook medewerkers die puur vanwege functie / bedrijfsmatige doeleinden een Leaseauto hebben, en de werkgever het dan okay vindt als de medewerker die auto privé gebruikt. Of die medewerker dan ineens recht op loonscompensatie heeft als hij besluit de auto niet meer privé te rijden??

Maar zeker mooi als de mogelijkheden er zijn Fer. (tu)

Hier staat de Astra weer in zijn winterstalling. Dit jaar er voor gekozen om er enkele een dak-hoes over te doen, hopelijk hoopt er zo minder vocht op in de auto. Vorig jaar kwam het interieur toch wat verschimmeld uit de winterstalling. Heb er nu ook een vochtvreter ingezet, en denk dat ik nu met enige regelmaat even de ventilator een 10min lucht door de auto laat blazen.

Mogguh!

die Astra blijft daar voorlopig nog wel even staan..heb je straks toch geen tijd meer voor met de baby...:)

nee gekheid..hoe gaat het?

die Astra blijft daar voorlopig nog wel even staan..heb je straks toch geen tijd meer voor met de baby...
Begin Maart gaat de astra de schuur weer uit, want dan is de hal weer voor andere activiteiten nodig. Is dan de laatste keer, gezien we dat bedrijf in september overdragen aan de nieuwe eigenaar. Volgend jaar kan ik de Astra in de wintertijd bij familie in een schuur stallen.

Maar de kans is idd. wel aanwezig dat hij uit de belasting/verzekering blijft tot aan de zomer. Met een kleine ga je idd. niet meer met een open cabrio op pad.
Dus kan het zomaar zijn dat hij enkel als vakantie-auto dienst gaat doen. We gaan 't allemaal wel zien. :)

nee gekheid..hoe gaat het?
Prima! B is nu 19 weken, en mag (klop,klop) niet klagen. Heeft er weinig last van, enkel het opstarten 's ochtends verloopt nu traag......maar da's dan ook alles. :)

Voor 2 wk. terug mijn hobbykamer opgeruimd tbv babykamer, dit weekend de muur een ander kleurtje gegeven. Zijn nu aan het kijken naar een goede gebruikte kinderkamer. Kinderwagen / Maxicosi ed. willen we dan wel weer nieuw kopen, dus ook daar voor op pad geweest.
Bij kinderkamers is het echt bizar, hoe mensen denken behoorlijk beschadigde kamers nog voor een best bedrag van de hand te kunnen doen. Bij navraag is alles zo goed als nieuw, als je dan komt kijken schrik je je af en toe rot.

Zondag was ik een rondje aan het hardlopen, waarbij ik in de verte een auto aan zag komen met een doorlopende lichtstrip in de grille. Mijn gedachte was "daar komt weer zo'n ID 3 aan". Blijkt dat als het dichter bij is een Polo te zijn.

's Middags reed ik met de auto naar familie, zag ik nog een type ** (volgens mij Passat/Arteon) met ook zo'n strip. Helaas trekt ** dat dus compleet door bij meer modellen :,(

Vind die doorlopende lichtstrippen aan de voorkant & achterkant echt lelijk, irriterend (rij er bij regen in het donker maar eens achter) en zo weinig toevoegend. Naast ** zijn Audi en Mercedes er ook volop mee bezig. Ik hoop echt dat iemand binnen de EU opstaat en dit soort kermisverlichting aan banden gaat leggen.

Mogguh,

Lekker relaxed weekend achter de rug! Mag wel vaker zo ;)

Mijn ouders gaan toch eens kijken naar private-lease en dan een plugin-hybride: ze rijden op jaarbasis weinig kilometers (maar soms wel flinke stukken, want familie door heel het land) en hebben aardig wat zonnepanelen op het dak. Voor hun zou zoiets dus nog best interessant kunnen zijn!

En wij gaan toch eens kijken om de 206 in te ruilen volgend jaar: het ding begint toch wat meer te piepen en te kraken. Dus erin rijden is dan niet altijd even ontspannen meer... maar wat de opvolger moet worden? Lastig.

Zit natuurlijk ook naar elektrisch te kijken, maar zo'n auto kost ook met de subsidie nog wel een boel geld.
En we kijken natuurlijk ook naar andere huizen, of als we daarmee stoppen dan willen we het huis aanpakken (keuken, toilet, badkamer, dakkapel, achtergevel) en we willen eigenlijk dan ook wel vloerisolatie en airconditioning. Keuzes keuzes....
Ik zal de baas nog eens om een loonsverhoging vragen :}

ie heeft vanochtend een klein reetje geraakt op een uitgaande weg van het dorp.
Je schrikt je wezenloos als zo'n beest plotseling voor de auto opduikt! Ik heb er al eens 1 geraakt met de buitenspiegel; beest sprong net op tijd weer terug maar kreeg dus nog wel een tikje van de spiegel.

@ Fer: welkom terug! Staat er al een Adam voor de deur? :p

Prima! B is nu 19 weken, en mag (klop,klop) niet klagen. Heeft er weinig last van, enkel het opstarten 's ochtends verloopt nu traag......maar da's dan ook alles. smiling smiley
Goed om te lezen! (tu)

's Middags reed ik met de auto naar familie, zag ik nog een type ** (volgens mij Passat/Arteon) met ook zo'n strip. Helaas trekt ** dat dus compleet door bij meer modelle
Nou, dat viel mij dus ook op! Ik dacht dat ook alleen die ID-serie het had maar het blijken er dus meer te zijn; volgens mij zag ik laatst ook een Golf er mee rijden, maar dat kan ook een Polo zijn geweest ;)

Al die kermisverlichting wordt er niet beter op; net als die grote hoeveelheid led aan de achterkant. Stond laatst achter een auto voor het stoplicht en die stond op de rem en knipperlicht aan: je wordt bijna verblind door de hoeveelheid licht die er afkomt *-)

Jullie trouwens ook allemaal weer thuis aan het werk? Per direct heeft mijn werkgever de touwtjes weer aangetrokken en zitten we thuis mits het echt niet anders kan.
Ik vind het wel prima..;)

Verders prima weekend gehad...zaterdag eerst met schoonfamilie tussen de middag uit eten geweest en aansluitend nog op verjaardag bij mijn nichtje die 1 is geworden. Gisteren even met het spul het bos in geweest en even lekker gewandeld.

Prima! B is nu 19 weken, en mag (klop,klop) niet klagen. Heeft er weinig last van, enkel het opstarten 's ochtends verloopt nu traag......maar da's dan ook alles. smiling smiley

Voor 2 wk. terug mijn hobbykamer opgeruimd tbv babykamer, dit weekend de muur een ander kleurtje gegeven. Zijn nu aan het kijken naar een goede gebruikte kinderkamer. Kinderwagen / Maxicosi ed. willen we dan wel weer nieuw kopen, dus ook daar voor op pad geweest.
Bij kinderkamers is het echt bizar, hoe mensen denken behoorlijk beschadigde kamers nog voor een best bedrag van de hand te kunnen doen. Bij navraag is alles zo goed als nieuw, als je dan komt kijken schrik je je af en toe rot.

Mooi goed om te horen! Jullie zijn er mooi op tijd bij met alles!

En we kijken natuurlijk ook naar andere huizen, of als we daarmee stoppen dan willen we het huis aanpakken (keuken, toilet, badkamer, dakkapel, achtergevel) en we willen eigenlijk dan ook wel vloerisolatie en airconditioning. Keuzes keuzes....

Wij hebben de huizenzoekerij voorlopig op een laag pitje gezet. Het gaat nergens meer over.....ik ga echt geen 400k betalen voor een 2-onder 1-kapper..dat niveau is het zelfs in Friesland op bepaalde plekken al aanbeland.

Er kriebelt dus van alles bij jullie..;)

We hebben vant het weekend wat plannen gemaakt om in iedere geval de badkamer in de kerstvakantie wat aan te pakken. Een kleine renovatie die ik zelf ga doen. We gaan een blad plaatsen (missen we wel met de kids) en de douchecabine gaat vervangen worden door wat nieuws. plus nog enkele upgrades.

s Middags reed ik met de auto naar familie, zag ik nog een type ** (volgens mij Passat/Arteon) met ook zo'n strip. Helaas trekt ** dat dus compleet door bij meer modellen crying smilie

Vind die doorlopende lichtstrippen aan de voorkant & achterkant echt lelijk, irriterend (rij er bij regen in het donker maar eens achter) en zo weinig toevoegend. Naast ** zijn Audi en Mercedes er ook volop mee bezig. Ik hoop echt dat iemand binnen de EU opstaat en dit soort kermisverlichting aan banden gaat leggen.

Het is verschrikkelijk...het is eigenlijk al misgegaan bij de GTE modellen. Het wordt wel tijd voor wetgeving want sommige merken schieten er in door.

.ik ga echt geen 400k betalen voor een 2-onder 1-kapper
Droomprijzen, daar in het noorden :D :D

Deze week 4 of 5 dagen thuis aan het werk in plaats van 3. Best ok.

@verlichting: pff ja, die led-strips is echt kitsch. Las dat de Arteon het ook heeft, en zag het inderdaad op de duurdere ID.3's, Golfs en Polo's.

@Gerwin: wij zitten ook te kijken naar verbouwing. Aanbouw, en daar de keuken naar verplaatsen. Gelijk vloerverwarming in woonkamer en keuken. En de aanvraag voor 8 zonnepanelen ligt er inmiddels ook.

Idd. weer een omslag naar thuiswerken, "gelukkig" gaat het aan mij voorbij en zijn we gewoon alle dagen op de werkvloer. Wil wel graag kijken of ik vanaf de zomer 2022 een dag of halve dag minder kan gaan werken. Maar nu gemiddeld 45uur per week, in tijden dat er geen acties zijn en de weekenden dus vrij zijn. Daar moet wel een x verandering in komen.

Mooi goed om te horen! Jullie zijn er mooi op tijd bij met alles!
Jeps. Vanaf maart begin het seizoen weer volop voor ons, dus dan is er weinig tijd meer voor andere klusjes. Het geeft dan wel rust als je veel zaken al klaar hebt.

@ Gerwin: Benieuwd wat je op de kop gaat tikken als vervanger.

Idd. weer een omslag naar thuiswerken, "gelukkig" gaat het aan mij voorbij en zijn we gewoon alle dagen op de werkvloer. Wil wel graag kijken of ik vanaf de zomer 2022 een dag of halve dag minder kan gaan werken. Maar nu gemiddeld 45uur per week, in tijden dat er geen acties zijn en de weekenden dus vrij zijn. Daar moet wel een x verandering in komen.

Als vader heb je tegenwoordig ook een hele berg aan andere mogelijkheden...geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof., enz..

Zou ik gretig gebruik van maken! Werk is echt even bijzaak bij een geboorte..het spul wordt zo razendsnel groot!

@ Fer, mooi dat je af en toe nog bijleest en wat laat horen (tu)
Astra aanhouden is natuurlijk een prima optie, je weet immers wat je in huis hebt. Ik kon mijn Astra destijds voor 11k overnemen dacht ik, vond ik geen schokkend bedrag na 4 jaar en 150.000km.

Dit jaar er voor gekozen om er enkele een dak-hoes over te doen, hopelijk hoopt er zo minder vocht op in de auto. Vorig jaar kwam het interieur toch wat verschimmeld uit de winterstalling. Heb er nu ook een vochtvreter ingezet, en denk dat ik nu met enige regelmaat even de ventilator een 10min lucht door de auto laat blazen.

Auto staat binnen en hoes is dan tegen het stof? Je zou dan ook de ramen op en kiertje kunnen laten staan, helpt wellicht ook net genoeg tegen het vocht. Op de een of andere manier heb ik niet zo'n hoge pet op van vochtvreters.

.ik ga echt geen 400k betalen voor een 2-onder 1-kapper
Droomprijzen, daar in het noorden big smile smiley big smile smiley

Gisteren de schoonfamilie op bezoek gehad, voor 400k heb je in jullie regio inderdaad nog niet eens een tussenwoning *-)
Echt gekkenwerk daar...

Ik zat vorige week ook nog wat te Googlen naar wat verbouwingsopties.
Een hybride warmtepomp icm vloer- en dakisolatie en zonnepanelen lijkt mij ook wel wat. Ik heb alleen geen flauw idee wat een betrouwbaar/goed bedrijf is om dat totaalplaatje inzichtelijk te maken. Ikzelf zie door de bomen in elk geval het bos niet en heb geen idee wat er mogelijk is en wat handig is.

Goed om te horen (tu)

@Thuiswerken, hier in principe ook weer volledig thuis tenzij het niet anders kan.
Nu ben ik/is onze afdeling/onze manager daar redelijk vrij. Op onze afdeling is plek genoeg, dus als een enkeling toch naar kantoor wil dan kan dat gewoon. Had net met drie andere collega's afgesproken om weer een vaste dag naar kantoor te gaan, maar even overleggen of we dat blijven doen.

Zo'n nieuw huis lijkt me wel heerlijk.
Hier tegenover staat een huis te koop. Net op Funda en direct 'onder bod'. Ben benieuwd wat voor buren we krijgen. De huidige bewoner heeft een eigen Wikipedia pagina, dat zal de nieuwe bewoner vast niet evenaren :}

Hier mochten we willen dat we 4 ton moesten betalen voor 2 onder 1 kap
5,5 ton voor een rijtjeswoning, wel zo goed als nieuw maar verder echt helemaal niks bijzonders, ook de locatie niet.

En dan nog een luchtplaats als perceel..laat me niet lachen..149 m2......

Barri zei:
Zo'n nieuw huis lijkt me wel heerlijk.
Hier tegenover staat een huis te koop. Net op Funda en direct 'onder bod'. Ben benieuwd wat voor buren we krijgen. De huidige bewoner heeft een eigen Wikipedia pagina, dat zal de nieuwe bewoner vast niet evenaren :}

Kan het iedereen aanraden hoor, het is even geduld hebben en in verhouding tot een bestaand huis wat meer gedoe maar daarna is een spiksplinternieuw huis echt wel veel fijner. Bovendien stijgen nieuwbouwhuizen nog veel harder in waarde dan bestaande huizen.
Ik heb van de zomer toevallig aan allebei de kanten nieuwe buren gekregen, waren eerst 2 gezinnen met kinderen, nu 2 stelletjes zonder kinderen ( maar nog wel redelijk jong dus die kinderen komen wellicht nog )

Als vader heb je tegenwoordig ook een hele berg aan andere mogelijkheden...geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof., enz..
Zou ik gretig gebruik van maken! Werk is echt even bijzaak bij een geboorte..het spul wordt zo razendsnel groot!
Op dat gebied hebben we het als partner in NL echt goed, vanaf zomer 2022 zelfs nog beter. Die kansen die ons geboden worden neem ik dan ook wel aan, om meer tijd straks met de kleine te zijn. In 't begin is t vooral eten/poepen/slapen.....maar dat veranderd zeker na een jaar heel snel. Daar wil ik ook van kunnen genieten.

Huizenprijs.....we maken massaal weer dezelfde fout als rond 2010. Allemaal hoge leningen aangaan voor de hypotheek (rente is laag, we lenen wel 50.000 extra) en daar naast ook nog andere zaken op afbetaling zoals telefoonabbo's en private lease. Dat gaat allemaal goed, zolang je werk hebt. We hebben alle jaren nog met hoog & laag conjunctuur te maken gehad, dus dat zal niet veranderen. Die klap komt er echt wel!

Als ik alleen al zie hoe hard de inkoopprijzen bij ons zijn gestegen *-) Dat gaan we met z'n allen echt niet volhouden!

Hier mochten we willen dat we 4 ton moesten betalen voor 2 onder 1 kap
5,5 ton voor een rijtjeswoning, wel zo goed als nieuw maar verder echt helemaal niks bijzonders, ook de locatie niet.

Telt deze ook als rijtjeswoning? grinning smiley

Ik zag gisteren een nieuwsitem over appartementjes in Kanaleneiland Utrecht..een van de ghetto's in Nederland waar je nog niet dood gevonden wil worden. Vragen ze ook gewoon al prijzen tussen de 3 en de 4 ton..

Huizenprijs.....we maken massaal weer dezelfde fout als rond 2010. Allemaal hoge leningen aangaan voor de hypotheek (rente is laag, we lenen wel 50.000 extra) en daar naast ook nog andere zaken op afbetaling zoals telefoonabbo's en private lease. Dat gaat allemaal goed, zolang je werk hebt. We hebben alle jaren nog met hoog & laag conjunctuur te maken gehad, dus dat zal niet veranderen. Die klap komt er echt wel!

Precies wat wij dus niet willen. We kunnen genoeg lenen maar heb geen zin om zo'n dikke hypotheek als een molensteen om de nek te hebben om maar mee te kunnen doen met deze markt. We hoeven niet weg en dan maar op een later moment.

Dat was ook onze voorwaarde destijds met verhuizen, leuk wat we kunnen lenen, maar ik wilde geen hogere maandlasten dan we hadden. Dan had de lage rente dus wel een voordeel omdat we 14 jaar geleden toen tegen hoge rente hadden afgesloten. Maar puntje bij paaltje zitten we nu nog steeds 150,- per maand voordeliger. Dat is met verrekening van de hogere stookkosten nog steeds 100,- goedkoper dan eerst. :)
Maar vrienden van ons kijken ook, maar dan een klasse hoger 5-5,5 ton, maar dan koop je ook niets meer als je nu al een huis van 4 ton zit. Dat is geen stap hoger meer.

Ik denk ook dat het gaat barsten, maar dan de hele economie alles wordt duurder en duurder, dat houdt een keer op.

Ik vind het ook eng, zoveel als er geleend wordt.
Hoorde nu dat een hypotheekadviseur starters adviseren om te tekenen zonder voorbehoud van financiering. Super link lijkt me dat, ook al ben je redelijk zeker dat het lukt. Bij mij kwam er ook ineens een kink in de kabel destijds, daar heb ik toch ook iets minder van geslapen toen ondanks dat ik het voorbehoud voor financiering gewoon had opgenomen in het contract.
Bij ons is de openstaande schuld (hypotheek) maar 38% van de verwachte huidige marktwaarde, dat is wel een comfortabel gevoel.

Maar vrienden van ons kijken ook, maar dan een klasse hoger 5-5,5 ton, maar dan koop je ook niets meer als je nu al een huis van 4 ton zit. Dat is geen stap hoger meer.

Klopt...lopen wij dus ook tegenaan nu...voor het maximum bedrag wat we willen uitgeven gaan we er qua woning haast niet meer op vooruit.....komt omdat we a) naar een duurdere regio willen en b) 2-1 een kappers worden al enorme vraagprijzen gevraagd...

@ Huizen: ook wel echt de reden dat wij het op een lager pitje zetten. Iets met de hypotheek doen voor aanpassingen aan ons huidige huis is dan interessanter.
Hoorde laatst trouwens wel al van een tweede makelaar dat een eerste ronde bezichtigingen bij een huis geen koper had opgeleverd; mensen worden echt wat voorzichtiger.

Jullie trouwens ook allemaal weer thuis aan het werk? Per direct heeft mijn werkgever de touwtjes weer aangetrokken en zitten we thuis mits het echt niet anders kan.
Gelukkig niet! Nog steeds lekker op kantoor.
Zodra ik thuis moet werken, maak ik mijn vrije dagen op ;)

Thuiswerken heb ik 1x gedaan aan het begin van het coronagebeuren en dat was vreselijk.

Een hybride warmtepomp icm vloer- en dakisolatie en zonnepanelen lijkt mij ook wel wat. Ik heb alleen geen flauw idee wat een betrouwbaar/goed bedrijf is om dat totaalplaatje inzichtelijk te maken. Ikzelf zie door de bomen in elk geval het bos niet en heb geen idee wat er mogelijk is en wat handig is.
En dan zijn er nog allerlei subsidies en speciale (interessante) duurzaamheidsleningen. Het is wel een oerwoud aan info: collega was er ook mee bezig.

@ Gerwin: Benieuwd wat je op de kop gaat tikken als vervanger.
Ik ook! Zou elektrisch erg interessant vinden, maar met een (betaalbare) Zoë zit je weer met de accuhuur. Dat maakt het in verhouding weer wat prijzig.
Dus tja; dan is de kans groot dat het 'gewoon' een saai boodschappenautootje wordt :D

Dat was ook onze voorwaarde destijds met verhuizen, leuk wat we kunnen lenen, maar ik wilde geen hogere maandlasten dan we hadden. Dan had de lage rente dus wel een voordeel omdat we 14 jaar geleden toen tegen hoge rente hadden afgesloten. Maar puntje bij paaltje zitten we nu nog steeds 150,- per maand voordeliger. Dat is met verrekening van de hogere stookkosten nog steeds 100,- goedkoper dan eerst. smiling smiley

Als je een dergelijke stap kunt maken dan is het zeker de moeite en is het risico ook beperkter. De maandlasten kun je wel ophoesten, maar stort de markt in, staat je huis 50% onderwater, verlies je je werk én moet je verplicht verkopen dan wordt het wel vervelend. Dat ligt echter niet aan de maandlasten, dat probleem had je ook gehad in de vorige woning (met hogere maandlasten dus).

Onze rente is niet gigantisch hoog, dus als wij een stap moeten maken dan moet het komen uit overwaarde huidige woning en hogere salaris maar dus naar verwachting ook hogere maandlasten omdat het rentevoordeel in onze situatie een stuk kleiner is.

Hoorde nu dat een hypotheekadviseur starters adviseren om te tekenen zonder voorbehoud van financiering. Super link lijkt me dat, ook al ben je redelijk zeker dat het lukt. Bij mij kwam er ook ineens een kink in de kabel destijds, daar heb ik toch ook iets minder van geslapen toen ondanks dat ik het voorbehoud voor financiering gewoon had opgenomen in het contract.

Alles hangt af van de omstandigheden. Als ik nu terugkijk naar de situatie ten tijde van mijn eerste woning.
Ik woonde thuis, had spaargeld, had een vaste baan waar een tekort aan personeel was, salaris ging naar verwachting gewoon gestaag stijgen. Kortom, een laag risico om maximaal te lenen en desnoods zonder voorbehoud van financiering. Beide was niet nodig, maar als je als starter nu in eenzelfde situatie zit zou ik het best aandurven. Maximaal lenen als starter is ook sterk aan regels gebonden tegenwoordig. Daarmee raad ik het zeker niet voor iedereen aan, maar als de omstandigheden goed zijn dan is het risico beperkt.

Je moet je nu als starter gewoon onderscheiden tov de concurrentie om een kans te maken.

Al met al is geen situatie hetzelfde en iedereen moet de keuze voor zich maken. Zolang je het elke maand kunt betalen cq het er voor over hebt (en dus andere zaken er voor wilt laten) én er 's nachts niet van wakker ligt maak je een goede keuze vind ik :)

Overigens typ ik dit wel met de huizenmarkt in onze regio in gedachte. Dat gaat ook allemaal veel te gek, maar niet zo compleet idioot als het westen/midden van het land. Dat maakt ook al een verschil.

Hier was het gisteren op school (al voor de 3e keer) studiedag op school. Dan is het; ouders zoek het maar uit. en toevallig meestal op de dagen dat we beiden werken.

Op de opvang maar extra opvang aangevraagd, kost extra omdat het buiten contract valt , maar so be it.

Is de oudste maandag niet heel fit en iets verhoging en iets verkouden *-) mag hij niet naar de opvang, geld wat we betaalden voor d extra opvang krijgen we niet terug en hij moet zich laten testen. Als je denkt dat je daar tussen komt? vergeet het. wachttijd om kinderen te testen is 3 a 4 dagen en dan nog 48 uur wachten op telefonische uitslag bij kinderen. En nog vervelender, we moeten wéér dagen vrij nemen. En ik heb dus al mijn vrije dagen op, en B ook voor corona. Dus deze week maar weer overleggen met mijn werkgever hoe we dit nu weer kunnen oplossen. gelukkig zijn ze flexibel maar vind het heel vervelend om collega's weer met mijn werk op te zadelen en ik weer afspraken moet maken met mijn werkgever. Ik begin volgend jaar waarschijnlijk dik in de min qua vrije dagen. En die ik nog over heb gaan ook op aan oppassen voor een iets snotterig kind zolang de landelijke maatregelen zo zijn :(

de opvang zei gelukkig wel dat als hij 24 uur klachtenvrij was hij daar gewoon wel naar toe kan, of de uitslag er nu wel of niet is. kun je tenminste nog even tussendoor wat doen. Dit is toch echt geen doen zo *-)

klopt, nu is het wel zo dat de regels nu veel strenger zijn. je mag veel minder lenen en je moet verplicht aflossen. Maar dat het een keer fout is een kwestie van tijd. Een vriend van mij die makelaar is beaamt dat, maar verwacht dat dit echt nog wel even duurt zolang er woningen tekorten zijn. komende 5 jaar verwacht hij geen crisis in ieder geval.

Maximaal lenen als starter is ook sterk aan regels gebonden tegenwoordig. Daarmee raad ik het zeker niet voor iedereen aan, maar als de omstandigheden goed zijn dan is het risico beperkt.

Bij mijn eerste huisje had ik ook maximaal geleend. (anders kon ik überhaupt niet kopen in mijn eentje met een starterssalarisje) Toen waren er al veel strengere regels. Maar de maandlasten waren heel goed behapbaar en nog steeds heel stuk goedkoper als ik zou gaan huren. dus het is idd situatie afhankelijk.

nu met zn tweeén kijken we gewoon meer naar de maandlasten. Weet eigenlijk niet eens of we tegen de max zitten of niet. We hebben gewoon een maximum maandlasten bepaald waar we echt niet overheen wilden om verder ook gewoon goed te kunnen leven

achterkant vind ik niet zo storend. is overigens bestaat dat al langer. Ik weet nog de op de Insignia A gebaseerde Saab 9-5 ergens in 2009, die had dat ook. Prachtig!

Saab-9-5-2010-2011-LED-trunkbar-repair-service.jpg

Maar de voorkant vind ik ook heel lelijk. Ik zie er geregeld een golfje 8 en ID3's mee rijden. :( hopelijk slaat die trend niet over naar andere merken om dat ook aan de voorzijde te maken. Ik wacht nog op de Skoda Enyak waarvan je ook een compleet verlichte grille kunt krijgen. dat gaat toch echt nergens meer over

breedbeeld2.jpg

En dan zijn er nog allerlei subsidies en speciale (interessante) duurzaamheidsleningen. Het is wel een oerwoud aan info: collega was er ook mee bezig.

hier idem. krijg wel iets subsidie volgend jaar omdat ik spouwmuurisolatie ga doen en we een paar kozijnen naar trippleglas gaan volgend jaar. Duurzaamheidsleningen zijn er genoeg, maar ik wil subsidie, geen lening, want dan betaal je nog alles zelf *-) Ik wacht nog even verder, verwacht dat er dan wel een grote pot met geld open word getrokken voor versnelde verduurzaming en dan in de vorm van subsidie. Hopelijk is de techniek dan ook wat verder ontwikkeld en wat goedkoper. zeker warmtepompen en dergelijke staat gevoelsmatig nog echt in de ontwikkelmodus / kinderschoenen, voor fikse prijzen.

Mogguh,

Vervelende situatie Joost mbt werk/kinderopvang/corona. Ik snap het probleem heel goed, maar een eenvoudige oplossing ligt niet voor handen.
Die is er wel, alle ouders compenseren voor verloren overuren/vakantiedagen als ze een kind thuis moeten opvangen. Dat zou prima werken, als iedereen hier 100% eerlijk mee omgaat. Echter is de praktijk dat velen een dergelijke regel zouden misbruiken......

Is helaas met zoveel regels in Nederland, kindertoeslagenaffaire misschien wel als meest recente dieptepunt. Maar het is zo ingewikkeld gemaakt, omdat men zich moet indekken tegen misbruik.

tsja...ik ken het probleem..ook hier gisteren weer dochterlief die niet fit was en weer thuisgehouden moest worden...vandaag ook weer vrij ivm studiedag maar dat is alleen maar gezellig want vrouwlief is jarig en ik neem vanmiddag ook vrij. Die dagen weten we al aan het begin van het jaar en plannen we het werk wel omheen.

Met onze banen kunnen we het prima opvangen en ik zit nu weer volledig thuis te werken en dan kan ik wel zijdelings op een ziek kind passen.
Wij hebben de kids nog nooit laten testen; doen we zelf wel maar de kids krijgen niet zo'n staaf in de neus. Wij houden ze gewoon een tijdje thuis.

Ik heb vorige week wel heftige discussie gehad met onze opvang. Wij hebben ontzettend veel uren over dit jaar omdat a) door het thuiswerken we minder opvang hebben opgenomen en b) we vaak opvang hebben moeten afzeggen ivm ziekte. En je mag maar beperkt aantal uren meenemen naar volgend jaar. Opvang zegt vooraf actief mee te denken over je uren en met een oplossing te komen. Wordt je gebeld..dat ze er geen fuck aan gaan doen. Zal komende dagen de voorwaarden nog eens goed doorlezen en anders gaat er een pittige brief heen. Misbruik maken van hun positie noem ik dat.

@Joost, Ja dat is echt balen zeg, dan heb je geluk dat je zelf niet in het onderwijs/winkel/ziekenhuis oid. werkt waarbij je niet "makkelijk" vrij kan nemen.
Bij ons komen die dingen ook altijd op mij, want K. werkt in het onderwijs. Nu (even afkloppen) is Lize gelukkig bijna nooit ziek of snotterig en doen ze op school helemaal niet moeilijk. Maarals dat wle het geval is, dan is het inderdaad lastig momenteel.

rjthefrisian zei:
Met onze banen kunnen we het prima opvangen en ik zit nu weer volledig thuis te werken en dan kan ik wel zijdelings op een ziek kind passen.
Wij hebben de kids nog nooit laten testen; doen we zelf wel maar de kids krijgen niet zo'n staaf in de neus. Wij houden ze gewoon een tijdje thuis.

Studiedagen weet je van te voren, is niet erg. Wij regelen geen vrij omdat we simpelweg geen vrije dagen meer hebben door corona en dus dan maar naar de opvang als het op een dag valt dat we beide moeten werken.

Onze kinderen zijn vaak niet echt ziek maar alleen snotterig en hoesten en zo. ze zijn verder wel actief en vrolijk. Het lukt mij niet om op 1 of 2 kinderen te passen van 2 en 4 en dan ook geconcentreerd werken. Dan ga ik mij irriteren en neem ik liever gewoon vrij om er gewoon een leuke dag van te maken. Is voor de kinderen leuker, voor mij ook, en maak ik ook geen fouten op het werk. :)

Bij ons is de opvang redelijk flexibel in de vele dagen die ook wij over hebben. Het probleem is alleen dat heel veel mensen in die situatie zitten, en het heel druk is op de opvang en de mate van flexibiliteit daardoor dit jaar nihil is. Meestal worden verzoeken afgewezen omdat er simpelweg geen plek is (ook ivm strenge regelgeving). En dat is wel zonde wat het kost heel veel geld.

Bij ons was de oudste ook voor de eerste keer testen. Moet zeggen hij vond het niet vervelend, ze namen echt de tijd, waren heel aardig en hij kwam super stoer terug met een diploma. De reden was dat hij mogelijk de hele week weer snotterig was en anders de hele week niet naar school / opvang kon. En wij dus weer in de problemen kwamen met vrij nemen. Maar als afspraken maken ook al 3 dagen duurt en uitslag ook nog eens 48 uur heeft dat ook weinig zin. Doen we dus ook niet meer.

Net goed gesprek gehad met mijn leidinggevende over de situatie. Word even goed naar gekeken, ook dat ik nog een paar vrije dagen over hou voor ontspanning (zitten nu in hele drukke periode ook nog). Dus komt goed. En verder proberen er maar weer het beste van te maken. (tu)

Fijn dat ze zo met je meedenken. dat geeft weer wat lucht..vrees alleen dat het ergste nog moet komen qua griepjes, verkoudheden, enz...
En Corona gaat momenteel als een malle rond op de scholen. Hoor het echt overal om me heen. Buren in de straat getroffen, collega die net bevallen is getroffen, enz...

Fijn dat ze inderdaad meeenken Joost. Hier is dat gelukkig ook het geval.

Wij hebben ook het eerste bericht dat er mogelijks klaasen thuis komen te zitten ivm. tekort aan leraren.

Sjonge, wat een situatie allemaal met die kinderopvang... daar wordt je niet heel gelukkig van; kan ik me goed voorstellen. Blijkbaar ook nog zo'n flexibel als een containerschip, dus daar kun je niks mee.

@ Joost: fijn dat de werkgever meedenkt.

@ Huizen: Tja, volgende week toch een bezichtiging... kwam ineens wat op de markt aan de mooiste straat (nouja; 1 van de mooiste) van ons stadje. Dan toch maar even kijken ;)

@ Corona: nu het zo rondgaat is er inderdaad weer ellende met al die regels... ben benieuwd. Hoop niet dat het hier in de productie uitbreekt, dan hebben we een groot probleem!

Hoorde van de buren dat ze een dag extra kinderopvang wilden, maar de wachttijd meer dan een jaar is... Kinderdagverblijf had het er zelfs over van de 2 dagen één dag niet te kunnen waarmaken, dus terug te willen naar één dag. Ben je klaar mee als ouder als je daar op rekent.

@Rob: gefeliciteerd met D!

Barri zei:
Hoorde van de buren dat ze een dag extra kinderopvang wilden, maar de wachttijd meer dan een jaar is... Kinderdagverblijf had het er zelfs over van de 2 dagen één dag niet te kunnen waarmaken, dus terug te willen naar één dag. Ben je klaar mee als ouder als je daar op rekent.

Tsjah, als ze aan de capaciteit zitten dan houdt het op. Wij zitten nu ook al te kijken wat we gaan doen, ookal komt kinderopvang voor ons pas na de vakantie 2022 ter sprake, schijnt dat je je nu al moet aanmelden. :( Komende maand met de werkgever maar eens in gesprek wat mogelijk is, al wordt mogelijk een ruim begrip. Als er geen geschikte kinderopvang is, zal één van de ouders uiteindelijk toch zelf thuis moeten blijven.

Dat is inderdaad wel eens problematisch... ik heb ook al eens wachttijden van een jaar gehoord.
Maar hier schieten de Gastouderopvangen ook als paddenstoelen uit de grond, dus hopelijk helpt dat wat ;)

Zure situatie weer Joost!
Ik snap dat er regels zijn, maar sommige KDV's vatten de regels wel heel erg zwart/wit op. Kleine kinderen zijn chronisch snotterig, om ze dan telkens thuis te laten........

In je omgeving ook geen andere mogelijkheden? Bijvoorbeeld familie of vrienden die op willen oppassen cq al oppassen en er wel twee extra aan kunnen/durven.
Is natuurlijk wel tricky als ze wel corona blijken te hebben, maar als jullie 99% zeker zijn dat het echt geen corona is....

@ Huizen: Tja, volgende week toch een bezichtiging... kwam ineens wat op de markt aan de mooiste straat (nouja; 1 van de mooiste) van ons stadje. Dan toch maar even kijken winking smiley

Mooi nieuws!
Je moet toch oren/ogen/Funda open blijven houden, vroeg of laat komt er wat voorbij.

Meer dan een jaar :D
Dan moet je je dus eerst aanmelden voor de kinderopvang voordat je een poging tot kinderen maken kunt doen *-)
Gelijk de ongeboren vrucht ook maar aanmelden voor de woningbouw, wellicht heeft hij dan op z'n 23e kans op een huurwoning *-)

Wat is jullie ervaring en/of mening over run-flat banden? Ze zitten nu onder de BMW en heb er absoluut geen klagen over, maar wellicht zijn non-RFT's nog wel een stukje fijner.
Daarnaast zitten er ook BMW specifieke/voorgeschreven banden onder, wordt aangegeven met een sterretje. Marketing of maakt het echt een verschil?

Ik overweeg eigenlijk gewoon een setje goede A-merk banden. Wel of geen RFT ben ik nog niet uit, is het aanbod beperkt of zijn ze heel duur dan maar zonder RFT.

Ik heb geen RFT banden.. Zaten er ooit wel onder, maar ik ga er ook niet terug naar toe. met all risk verzekering zit er pechhulp bij in. Daarbij heb ik nog nooit een lekke band gereden. Mocht dat een keer gebeuren dan is het zo. de nieuwe generaties RFT banden zijn in comfort wel stappen vooruit gegaan.

@Gerwin, :) toch nog even meepikken :)

Geen ervaring met RFT; altijd normale gehad. En ik ben ook niet bekend met voor- en nadelen eerlijk gezegd.

Je moet toch oren/ogen/Funda open blijven houden, vroeg of laat komt er wat voorbij.
Klopt, maar het voelt qua situatie wel een beetje als 'jantje lacht, jantje huilt'; we blijven schommelen tussen de opties in ons hoofd.
Dan proberen we een besluit te maken en dan komt er toch weer een huis tussendoor.
Ach: kijken kan altijd. In elk geval weer een ervaring rijker ;)

Gisteren appte vriend van mij..zijn A3 SB 2.0 TDI was afgesleept met koppelingsproblemen..kostenplaatje 1675 euro..goeiedag zeg...en nog niet eens zoveel kms op de teller...

Mijn vader had onder zijn vorige bimmer RFT banden en was er niet echt over te spreken. Stug en lawaaiig. Hij heeft daarna er gewone banden onder laten zetten die veel fijner waren. Ik heb het idee dat BMW en Mini haast nog de enigen zijn die het toepassen. Maar als ik het zo lees is het ook niet alles.. slecht te repareren en verder eigenschappen van een thuisbrenger..waarom dan niet gewoon een thuisbrenger in de bak ipv zo'n flut spuitbus of RFT banden?

Mijn pa moet nu twee nieuwe banden onder zijn X1 en de BMW dealer geeft aan dat Michelin het beste past bij deze BMW....sponsordeal of waarheid?

Klopt, maar het voelt qua situatie wel een beetje als 'jantje lacht, jantje huilt'; we blijven schommelen tussen de opties in ons hoofd.
Dan proberen we een besluit te maken en dan komt er toch weer een huis tussendoor.
Ach: kijken kan altijd. In elk geval weer een ervaring rijker winking smiley

reden dat wij er mee voorlopig mee zijn gestopt..je wordt er alleen maar onrustig van en zonder een flinke zak geld pis je momenteel toch eigenlijk altijd naast de pot. En de verhouding prijs-wat je krijgt is momenteel volledig zoek...

@Rob, bandenfabrikanten stoppen veel tijd, geld en research in hun 1e montage programma. Een auto wordt uit fabriek altijd afgeleverd op de daarvoor best geschikte band. Dit wordt tijdens de ontwikkeling van de auto meegenomen.
Of dat de aangeboden Michelin is weet ik niet,maar bij een premium merk, hoort ook een premium band.

Het is natuurlijk wel zo dat iedere bandenman zijn eigen voorkeur heeft. Daarbij verkoopt Michelin "makkelijk" op naamsbekendheid.

BMW's worden af fabriek vaak met continental of pirelli afgeleverd dacht ik, uitzonderingen daargelaten.

Ach, michelin zou ook vast prima zijn. maar denk dat de lokale dealer die gewoon veel heeft liggen en waarschijnlijk gunstig heeft kunnen inkopen ergens

Heb verder ook geen ervaring met RFT, heb ze nu ook niet. Ik hoef ze ook niet. Als ik een lekke band heb ooit (en die kans is nihil) dan bel ik de pechhulp wel.

ij zitten nu ook al te kijken wat we gaan doen, ookal komt kinderopvang voor ons pas na de vakantie 2022 ter sprake, schijnt dat je je nu al moet aanmelden.

Bij de kinderopvang waar de jongste zit (net buiten ons dorp in een woonboerderij met een hondje, schapen, varken, ezel en paardjes en een grote speeltuin buiten + hele goede recensies) is de wachttijd nu een jaar als je als nieuwe ouder aan meld. Mensen die daar al kinderen hebben krijgen voorrang. Met andere woorden; je bent per definitie te laat als je weet dat je een kindje verwacht. veel mensen proberen het tijdelijk anders op te lossen totdat het kan.
Dat was voor corona ook al, we wisten het al 4 jaar geleden dat het erg druk is en hebben ons mega vroeg ingeschreven en bleek uiteindelijk net op tijd. Er is hier in het dorp ook een veel minder populaire opvang met weinig buitenspeel mogelijkheden en ziet er ook niet heel mooi uit van buiten. van binnen vast prima, maar daar zijn de wachttijden wel en stuk minder.

Ik heb er geen ervaring mee, maar een kinderopvang waarbij de kinderen vaak buiten zijn lijkt me heerlijk. Ik was vroeger ook altijd buiten aan het spelen.
In Soest is een kinderopvang die gewoon onderdeel is van een boerderij, heb daar eens een artikel over gelezen. Dat is echt top voor die kinderen!

@ Banden, ik ga eens kijken welke specifiek voor BMW zijn en of mij dat aanstaat. Setje Michelin's is ook altijd goed.
Heb in de afgelopen jaren diverse merken in diverse maten en zowel zomer, winter als all-season gehad. Eigenlijk alleen bij de Clio van mening geweest dat die all-seasons bloedlink waren in de regen. De rest was voor mijn gebruik gewoon prima.

Dus opzoek naar een goede prijs/kwaliteit verhouding. Specifiek BMW is mooi meegenomen, laag geluidsniveau een pré.

Bij de kinderopvang waar de jongste zit (net buiten ons dorp in een woonboerderij met een hondje, schapen, varken, ezel en paardjes en een grote speeltuin buiten + hele goede recensies)

Die van ons ook.
Er zit een kinderopvang in een school op 3 minuten lopen van ons huis. We brengen hem echter naar een opvang op 10 minuten rijden. Ligt wel op de route naar ons werk, dus geen groot nadeel. Echter zijn ze daar lekker veel buiten, ze hebben alle ruimte en ook wat dieren. Straat oversteken en ze lopen het bos in.

Bij ons lag het eerder wel op de route, maar nu niet meer en moeten we wel iets omrijden. en zeker met thuiswerken is het gewoon heen en weer rijden.

maar ach, het is 3.5 km heen en 3,5 km terug. Deels buitenaf. Dus is op zich wel te overzien.

Gisteren de Up even weer op winterbandjes gezet. Bandenspanning weer op orde gebracht. Nu nog even zien wanneer deze gewassen kan worden. ziet er niet uit.

Ook heeft mijn vrouw een klus in limburg aangekomen, moet ze zo nu en dan daar naar toe. Lekker voor de kilometers :T

Pfoeh..limburg...das vanaf hier takkeend weg...:)

Ook hier gisteren de winterbandjes onder de C3 gegooid. Garage had de bouten weer veel te vast gezet en moest weer langs de garage om ze uberhaupt los te krijgen. Zelfs met de luchtsleutel hadden ze moeite. Gelukkig is er op zaterdagochtend altijd wel iemand.

De Astra blijft nog mooi even op zijn zomers. Komende drie weken toch thuis werken dus weinig kms.

Heb ook gelijk rubberblok besteld voor universele krik want zit altijd te klooien met juiste plaatsing op de dorpels/bodemplaat.

Terug
Bovenaan