Ik ben inmiddels ook wel overtuigd hoor. Heb nog niet elektrisch gereden, maar ik kan bijv. een Tesla van 60k rijden voor de helft aan bijtelling t.o.v. de Astra van 33k nu. Als ik dan een actieradius heb van 400+km in de winter en ook nog eens 140 kan rijden op de snelweg dan neem ik de nadelen wel voor lief.
Even op en neer vlammen naar Zwitserland zoals een paar weken terug vergt dan wat meer aanpassing, maar dat heb ik er dan wel voor over. Van de kostenbesparing kunnen we dan prima op vliegvakantie elk jaar
Dat is ook precies de reden dat ik voor de Leaf heb gekozen. Was dat voordeel er niet geweest, dan had er ook een leuke benzine-auto op mijn oprit gestaan.
En ja, de Leaf is nu 15 maanden oud en is gekocht met de gedachte dat ik er goed 220 autsnelwegkm mee kon maken. Dat de auto hierin teleurstelt is een vervelende bijkomstigheid, maar was vooraf slecht te voorzien. Ik sprak zaterdag iemand met een Hyundai Kona Electric, die was laaiend enthousiast over de auto en kon er goed "stevig mee naar utrecht en terug rijden".
Buiten dat de Leaf mij tegenvalt met actieradius, moet ik zeggen dat bij 95% van de ritten die ik maak ik niet meer actieradius nodig heb.....en dan is elektrisch rijden wel heel fijn. Vooral het enorme koppel wat direct beschikbaar is maakt rijden heel fijn.
Je ziet dat veel merken nu bezig zijn met elektrisch rijden, dus binnen afzienbare tijd komen er gewoon auto's die eenvoudig 500+km kunnen afleggen op een lading en dan ook nog eens snel weer kunnen laden. Daarnaast zal waterstof ook een enorme vlucht gaan nemen.
Maar alles valt en staat natuurlijk met wat de wetgever ons oplegt. Als fossiele brandstoffen worden verboden, zal de transitie nog sneller gaan. En hoewel dat niet van vandaag op morgen zal zijn, kun je wel nagaan dat die uitwerking al veel eerder begint. Wie koopt er acht jaar voor een deadline op fossiele brandstoffen nog een nieuwe auto op fossiele brandstof?
In mijn geval was de werkgever heel blij met de keuze voor de Leaf. Enerzijds natuurlijk vanwege het groen rijden, maar ook financieel.
Ze waren bij aanschaf niet meer kwijt als wanneer ik een Astra had gekocht. Maar ze besparen structureel op vaste houderschapslasten, onderhoud maar vooral brandstof. Daarnaast schrijven EV's ook nog eens minder af, iets wat ook snel vergeten wordt in de kostencalculatie.
Ps: Peugeot 2008. Wat een gedrocht

Ben benieuwd hoe lang de Crossland X nog mee moet, of dat ze hem vervroegd gaan vervangen voor een nieuwe generatie op 't nieuwe onderstel. Ik zou het hopen, zodat ze i.i.g. die lelijke achterkant kunnen aanpakken.