Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Avond!!

@ Ruud, dat waren schade auto's die TL waren neem ik aan?
Ja, het waren in dit geval wel aut's "waar iets mis mee was". Al zaten er dan nog voldoende onderdelen waar je goed geld van had kunnen maken.

@ Carbagerun: Wel een super gaaf evenement, staat ook bij mij nog altijd op de wensenlijst. Hoop dat Frank er een mooie tijd heeft.

@ Rob: Zo leer je de Astra en C3 wel weer waarderen ofniet?

Sinds zondag is de brandweer bij ons druk geweest met een brand bij een afvalverwerker, waar grote hopen met bedrijfsafval vlam hadden gevat.
Ik ben er zelf maandag geweest om te helpen blussen. Mooiste was toen de chinook helicopter kwam helpen. Wat een imposante apparaten zijn dat.
We stonden met de neus vooraan bij de waterdroppings....erg gaaf om te zien.

Vandaag met de Leaf op en neer gereden naar Arnhem. Op de heenweg bijna geen airco aan gehad, rustig gereden en max. 120 aangehouden. Ik kwam met 55% accucapaciteit aan op de bestemming. 's avonds weer terug gereden met veel file (lage snelheden dus) maar wel met airco aan.
Ook hier weer max. 120 aangehouden, maar het merendeel van de stukken kwam ik niet boven de 100 km/h uit. Bij thuiskomst was er nog 3% accu over, oftewel 180km gereden. Het is wel merkbaar dat de Airco stukken minder sterk is als destijds in de GTS. Waar de GTS het interieur zo koel had, duurt dit in de Leaf veel langer.

Gisteren nog in een T5 transporter personen versie gereden. Die kreeg 't helemaal niet aangenaam binnen in de bus :O

Lol @Rob,

eigenlijk is het precies zoals ik ook de Up! ervaar waar inmiddels al weer 4000 km op staat. Eigenlijk is er ook niets wat echt heel slecht is, maar de 60PK motor is gewoon écht te traag. De 90PK TSI is dan al stuk beter. Hier hebben wij dan wel luxe boordcomputer, parkeersensoren, cruisecontrol en zo maar ook zit er heel veel niet op. Bestel je dat ook bij dan ga je al snel richting de 18.000 euro. Tjah, dan zijn er ook heel veel andere leuke auto's. Onze Up is 15.000, en dan had ik toch wel een andere auto gekocht met wat meer luxe en wat meer vermogen als we zelf de keuze hadden. Maar zoals ik zei; er is ook niets wat echt slecht is, de stoelen zitten wel erg goed voor zo'n A segmenter en het onderstel vind ik ook voor een A segment auto meer dan prima. Afwerking is ook gewoon super voor zo'n budgetbakkie. En bouwmarktbezoekjes, 4 volwassenen even ergens naar toe, even op en neer naar dordrecht; het gaat allemaal prima hoor (tu)

Zat er een tussenschot in de bus? Veel bussen zijn niet gemaakt om de hele ruimte te koelen (of verwarmen). Je kunt wel sterkere airco bestellen zoals bij taxibusjes en zo ook gebeurd maar veelal gebeurd dat niet bij een bedrijfsbus.

Carbagerun lijk mij ook heel gaaf! Vind het alleen wel jammer dat er zoveel nieuwe auto's mee doen. Oorspronkelijk is het de bedoeling dat je met een 'barrel' mee doet, ik zie gewoon auto's die zeker 2000 euro of meer hebben gekost die gewoon in meer dan prima staat zijn.

Nee..echt slechte punten heeft de Up niet in zijn klasse. Hij ligt goed op de weg en is, op de kofferbak na, redelijk ruim. Wel valt bij mij de bovenkant van de tellers achter het stuur weg bij stoel maximaal naar beneden en stuur maximaal omhoog waardoor ik alleen digitaal kan zien hoe hard ik op de snelweg rijd. En vind ik het rempedaal aanvoelen alsof het half los zit.

Maar voor het geld wat je voor zo'n nieuwe of tweedehandse Up moet neerleggen kan je gewoon iets rijden wat veel luxer en ruimer is en veel beter vooruit wil. Het wordt bij de Up pas leuk als je minimaal de 75 pk versie hebt en een stuk meer aankleding.
Een plastic stuur zonder knopjes, een hard plastic pookknop, van die old fashioned ventilatie draaiknoppen, veel kaal metaal, geen cruise, en een onderbemeten motortje voor op de snelweg.
Doet me allemaal aan auto's van minstens 15 jaar geleden denken.

Maar ik moet het er minstens nog een dagje mee doen. Het herstel van de astra gaat wat langer duren ivm nog te bestellen onderdelen.

Vandaag ook nieuw houtwerk voor de betimmering van onze dakgoot besteld. Zit nu watervast gelijmd MDF op. Verfwerk en hout begint onder invloed van vocht toch steeds weer aangetast te raken. Ben er wel klaar mee en alles eruit geropt. Op internet gezocht naar gelijk formaat planken. Formaat alleen maar te verkrijgen in speciaal bewerkt MDF Medite Tricoya. Gaat 50 jaar mee dus ben voorlopig wel klaar..;) Heb echter twee planken van 5 meter nodig en kosten 110 euro per stuk. Maar zijn dan wel gegrond en direct op maat..;)

@ ruud: ik zag de beelden op FB. Indrukwekkende beelden en inzet van jullie!
Over de Leaf; Heb hem tot nu toe 1 keer zien rijden dus zie hem nog niet veel. Zoals ik eerder aangaf zie ik de Ampera al veel meer. Is er ook iets bekend over verkoopcijfers?

Edit: net rai cijfers opgevraagd en over 2018 zijn er twee keer zoveel leafs als Amperas verkocht.

Zat net even wat in de detail cijfers verkopen per maand per merk en type te kijken.

link

Dan schrik ik eigenlijk best wel hoe weinig bepaalde merken/modellen verkocht worden. Dat dealers nog rond kunnen komen....

Over de Leaf; Heb hem tot nu toe 1 keer zien rijden dus zie hem nog niet veel. Zoals ik eerder aangaf zie ik de Ampera al veel meer.
Ik zie de Leaf ook nauwelijks. Vorige week vrijdag trof ik een Leaf-eigenaar bij ons op het werk aan de laadpaal, heb ff met hem gebabbeld over actieradius. Die gaf aan 200km te kunnen halen, maar dan max. 100 km/h rijdt. Dus wat dat betreft zit ik nog niet heel gek. Goed dat er in ieder geval een 60 kw/h versie aan zit te komen.

De laatste weken rijdt ik overigens meer in de Cabrio als in de Leaf, heerlijk om dakloos in de zon te rijden. En sinds ik de Carkit van de GTS in de Astra heb gebouwd kan ik ook in duitsland genieten van m'n eigen muziek (tu) Kwam trouwens bij de installatie van de carkit een hele bos bedrading tegen achter het dashboardkastje, wat erop lijkt dat de vorige eigenaar er ooit een apart navi-systeem in heeft gehad.
Achter het dashboardkastje liepen ook 2 kabelbomen, ene voor de cd-wisselaar......de andere kan ik niet thuis brengen. Misschien dat Fer/Jos nog een idee hebben?

@ Up: Het is net een beetje wat je verwachting is, voor deze klasse vind ik het wel leuke wagentjes. En tuurlijk is de beleving heel anders als in een C3, Corsa, Astra. Echter is daar de prijs ook naar. Kijk ik naar een Karl, dan is die ook best duur geworden.....dus echt goedkope kleine auto's zijn er bijna niet meer.

Hmm 200km zou voor mij toch echt te weinig zijn hoor teveel dagen waarop ik ruim over die kilometers heen ga en niet de mogelijkheid heb om tussendoor te stekkeren, plus dat max 100 nou ook niet echt handig/prettig is.

Anyway, de techniek staat nog in de kinderschoenen en die elektrische auto's komen er wel :)

Gisterenavond even gekeken of ik makkelijk een 12v aansluiting in de kofferbak kon maken voor de elektrische koelbox die mee gaat op vakantie. Anders moet de kabel dwars door de auto naar de aansluiting achter de versnellingspook. Durf het echter niet aan om in de kofferbak een aansluiting te maken, allemaal dunne kabeltjes waar ik geen koelbox op aan durf te sluiten en om nou voor één vakantie helemaal een kabel te trekken vanaf de accu gaat mij ook te ver.
Dus dan maar een vakantie lang een kabel dwars door de auto naar de aansluiting bij de versnellingspook.

Zo, ik kan weer reageren.....

De Astra Cabrio is het niet geworden. Te roestig en te muf. Ik blijf, heel rustig, verder kijken :-)

De GSI ook niet. Ik twijfelde te veel.

Wat de VW Up betreft: raar dat zoveel mensen voor dat karretje gaan i.p.v. de Seat of Skoda variant. Dezelfde auto voor veel minder geld (neem ik aan) typisch een imago kwestie............

Hmm 200km zou voor mij toch echt te weinig zijn hoor teveel dagen waarop ik ruim over die kilometers heen ga en niet de mogelijkheid heb om tussendoor te stekkeren,
Klopt, voor jou zou dit geen optie zijn. Jij maakt veel meer km. als dat ik doe.

plus dat max 100 nou ook niet echt handig/prettig is.
Heb op de heenweg waar mogelijk 120 gereden, echter zie je dat op veel wegen snelheidsbeperkingen zijn ingesteld dus mag je toch niet harden. Op de terugweg kon ik enkel het laatste stukje 120 rijden, de rest was alles via matrixborden beperkt kwa snelheid of stonden er file's.
Dan is trouwens adaptive cruisecontrol wel echt heel lekker rijden (tu)

Jammer Hans, maar dit is typisch zo'n zoektocht waarbij je je kans rustig moet afwachten. Er komt vanzelf iets geschiktst voorbij (tu)

@ Ruud, tja snelheidsbeperkingen. Ik rij veelal op rustige plekken in het land waarbij je, zeker buiten de "spits", toch echt wel wat harder kunt rijden. Mag niet, maar doe ik wel en is dus wat mij betreft realistisch :)
Ik heb overigens al wel eerder vermeld dat men, voor nu, v.w.b. elektrisch rijden wel wat concessies moet doen m.b.t. elektrisch rijden. Dat zit hem enerzijds in de beperkte actieradius, dus goed plannen op sommige momenten en anderzijds efficiënt rijden om de actieradius niet teveel kwaad te doen. Dat zijn minpunten, maar daar tegenover staan ook genoeg pluspunten (tu)

Mogguh!
Carbagerun is wel tof, een oud collega van me rijdt mee met een S80 (Elmo). Leuk om op FB steeds wat foto's en verhalen voorbij te zien komen.

Midje,

Vandaag weer dagje op en neer naar Vianen geweest voor cursus. Bewust de Up laten staan en met de C3 gegaan ivm ontbreken cruise en onvoldoende vermogen voor op de snelweg.

Over electrisch rijden. Op ons werk hebben we sinds aantal weken vijf zoës als poolauto. Hier blijkt echter ook de actieradius flinke bottleneck. Geschikt voor wat kleinere ritjes binnen de provincie maar als we bv op werkbezoek of cursus moeten heb je er niks aan. Pak dus steeds mijn eigen auto.

@ richard: Zit er in de astra standaard geen 12v in de achterbak? Of is dat alleen standaard bij de ST?

Edit: ik dacht dat het wel haast standaard moest zijn omdat mijn astra het ook heeft. Maar was inderdaad een optie.

Ruud zei:
Misschien dat Fer/Jos nog een idee hebben?
Het informatiescherm voor RDS en misschien de stuurwielbediening?

@richard, waarom niet de koelbox achter de bijrijder op de vloer? Die ruimte is er toch wel?

Net het internet werkend gekregen.
En 2,5 uur gezweet op het monteren van een 3persoons stapelbed.
Komt dik in orde, hier in Zeeland.

Mogguh!

Over electrisch rijden. Op ons werk hebben we sinds aantal weken vijf zoës als poolauto. Hier blijkt echter ook de actieradius flinke bottleneck.
Geschikt voor wat kleinere ritjes binnen de provincie maar als we bv op werkbezoek of cursus moeten heb je er niks aan.
Eens Rob, is er bij jullie normaal gesproken wel "werk" voor deze auto's? Zou toch wel een misser zijn als ze een X-aantal van deze auto's aan schaffen, maar in praktijk men toch een eigen auto neemt.

Mooie X-1 trouwens van je ouders. Had nooit zoveel met dit model, maar hij is er in de jaren wel knapper op geworden. Kleur, velgen, chroom....klopt gewoon allemaal. Zoals Marc al aan gaf, inderdaad een leuke auto voor jullie in de toekomst. (En als Marc een niet-opel aanraad, is ie er wel echt van onder de indruk (:P))

Gisteren avondwake gehad van mijn peetoom, vandaag crematie. Beste man was eind zestig en is gestorven aan kanker. Toch knap, toen het vijftien jaar geleden is vastgesteld gaven de artsen hem nog zeven jaar.....hij heeft dat aantal weten te verdubbelen. Dan is het toch dankbaar terugkijken dat hij die extra tijd heeft gekregen. (tu) De crematie vanmiddag is dan ook aansluitend met een borrel i.pv. koffietafel om met zijn allen nog een x te proosten op de tijd die hij heeft gehad. Top toch om zo afscheid van iemand te kunnen nemen.

rjthefrisian zei:
Midje,

Vandaag weer dagje op en neer naar Vianen geweest voor cursus. Bewust de Up laten staan en met de C3 gegaan ivm ontbreken cruise en onvoldoende vermogen voor op de snelweg.

Over electrisch rijden. Op ons werk hebben we sinds aantal weken vijf zoës als poolauto. Hier blijkt echter ook de actieradius flinke bottleneck. Geschikt voor wat kleinere ritjes binnen de provincie maar als we bv op werkbezoek of cursus moeten heb je er niks aan. Pak dus steeds mijn eigen auto.

@ richard: Zit er in de astra standaard geen 12v in de achterbak? Of is dat alleen standaard bij de ST?

Edit: ik dacht dat het wel haast standaard moest zijn omdat mijn astra het ook heeft. Maar was inderdaad een optie.

Afgezien van de actieradius vind ik het wel leuke auto'tjes om te zien!

Standaard geen 12v aansluiting nee en in de tijd dat ik hem bestelde ook geen optie helaas. Ik had hem in mijn Focus wel, wellicht dat het op een station (eerder) standaard is?

@richard, waarom niet de koelbox achter de bijrijder op de vloer? Die ruimte is er toch wel?

Ik vrees van niet, het is een vrij grote koelbox. De plek van de koelbox is overigens ook niet het probleem (heb een kabel die lang genoeg is), wel het feit dat ik straks de hele tijd zo'n uitstekende stekker achter mijn versnellingspook heb.

@ Ruud, gecondoleerd!
Twee weken terug ook crematie gehad van de oma van mijn vriendin. Voor het eerst dat ik geen kerkelijke uitvaart had, er werden verschillende nummers gedraaid waaronder Metallica met Nothing Else Matters en na afloop idd. gewoon een drankje met borrelhapjes ipv koffie en cake. Was al met al, hoe gek het ook klinkt, wel een verademing t.o.v. de "standaard uitvaarten" :)

Voor het eerst dat ik geen kerkelijke uitvaart had, er werden verschillende nummers gedraaid waaronder Metallica met Nothing Else Matters en na afloop idd. gewoon een drankje met borrelhapjes ipv koffie en cake. Was al met al, hoe gek het ook klinkt, wel een verademing t.o.v. de "standaard uitvaarten"
Klopt! De avondwake gisteren was welliswaar in een kerk, waar iemand van een werkgroep (toevallig de zwager van de overledene) de dienst deed. En i.p.v. een kerkkoor met bejaarden die echt hun best doen maar eigenlijk best vals zingen draaiden ze tussendoor muziek van Roger Witthaker, Dana Winner en Andrea Berg. Ik vond het inderdaad ook een verademing t.o.v. de standaards.

Mogguh!

Gecondoleerd, Ruud.

Eens Rob, is er bij jullie normaal gesproken wel "werk" voor deze auto's? Zou toch wel een misser zijn als ze een X-aantal van deze auto's aan schaffen, maar in praktijk men toch een eigen auto neemt.

Tsja, ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn manager heeft het geïnitieerd maar was nog in de tijd voor mijn indiensttreding dus weet er nog niet veel vanaf. Ons werkgebied is een groot deel van Friesland dus veel klantbezoeken en dergelijke kunnen prima met de Zoe. Maar voor ons als staf die toch vaak op cursussen of werkbezoeken bij ander corporaties gaan is het minder interessant.

Mooie X-1 trouwens van je ouders. Had nooit zoveel met dit model, maar hij is er in de jaren wel knapper op geworden. Kleur, velgen, chroom....klopt gewoon allemaal. Zoals Marc al aan gaf, inderdaad een leuke auto voor jullie in de toekomst. (En als Marc een niet-opel aanraad, is ie er wel echt van onder de indruk spinning smiley sticking its tongue out)

Het is een prachtig ding om te zien. Zoals ik op FB zette is de aandrijflijn ook echt voortreffelijk. Echt wel premium.

Of het ooit wat voor mij wordt...tsja..dan zal ik nog heel wat jaartjes moeten wachten en meestal heeft mijn vader sneller wat nieuws dan ik bij elkaar kan sparen..;)
Wat ik wel weet is dat de volgende auto echt meer power moet krijgen.
Daarnaast heb ik wat minder met hoge auto's. Je merkt gewoon dat het meer overhelt en dergelijke.

Zojuist de Astra opgehaald. Complete bumper is vervangen. Bleek dat de bumper ooit eerder tikkie heeft gehad en eerder hersteld was en daardoor nu lastig te herstellen was. Heb keurig wat foto's e.d. gezien.
Daarnaast koplampsproeiers en diverse ophangpunten vervangen en is de bumper en het rechter voorscherm gespoten.
Kosten vielen me me met een dikke 1000 euro nog mee.

Pfoe, best geld!

Ik heb nu nieuwe banden om de 18 inch velgen zitten. Morgen monteren! (tu)

vwb uitvaart: ik heb eens een zware dienst meegemaakt, echt hel en verdoemenis. Vreselijk is dat! En ook een paar veel luchtigere, met live muziek (waar ik zelf meespeelde). Ik heb het hier wel eens eerder genoemd in dit topic. Maar dat is zó gaaf als je dat voor iemand kan doen, en ook heel emotioneel.
Een niet-kerkelijke uitvaart in een droevig zaaltje met muziek van een cd vind ik weer helemaal niks, dat voelt heel ongemakkelijk.

vwb volledig elektrische poolauto's: je ziet dat meer bedrijven dat doen, maar achteraf toch ineens schrikken van de actieradius en ze daarom nauwelijks gebruiken. Wij hebben twee **** GTE's als poolauto, maar dat vind ik eigenlijk weer teveel van het goede. Ups voldoen ook wel.

Mooi dat de astra er weer strak bij staat, blijft toch een mooie wagen om te zien in de samenstelling die jij hebt. Dat het veel geld zou gaan kosten dat wist je vooraf, dus nu maar vooral weer genieten van het resultaat.

De nieuwe meetcyclus heeft naast dat het ons als consument vooral geld kost, toch nog enkele voordelen....merken rollen sneller moderne motoren uit.
Kijk naar de Crossland waar een 1.6 CDTI plaats maakt voor een 1.5 CDTI. En de Insignia waar de 2.0T plaats maakt voor de 1.6T.

Snap overigens nog steeds niet waarom Opel in de Mokka X nog de "oude" 1.4T levert, en niet het alom geprezen apparaat uit de Astra serie.

Mooi dat de astra er weer strak bij staat, blijft toch een mooie wagen om te zien in de samenstelling die jij hebt. Dat het veel geld zou gaan kosten dat wist je vooraf, dus nu maar vooral weer genieten van het resultaat.

Jah..hij is zelf mooier dat hij was omdat er ook al de nodige steenslag en lichte beschadigingen op de bumper zaten.
Ik ben er ook nog steeds ontzettend blij mee en alles klopt gewoon aan het ontwerp. Enige jammere is de zwaarlijvigheid en de matige prestaties maar hij zit gewoon erg goed in elkaar, oogt nog steeds niet verouderd en ligt als een blok op de weg.
Later nog eens informeren naar tuning maar Eugene van GM gaat straks eerst op vakantie.

Vant weekend zal ik haar even verwennen met een poetsbeurt en wil de astra en turbo logos op de achterzijde cleaneren.

Ik heb nu nieuwe banden om de 18 inch velgen zitten. Morgen monteren!

Zal ie van opknappen. Maar wat voor merk banden ging je er ook alweer onder gooien? Meende dat ergens in jouw topic te zien van de week. Had er nog nooit van gehoord.

Was het verzekeringswerk Rob?
En wat mis je precies qua vermogen? Mik je bij een volgende auto dan echt op 200+pk?

Ik ging terug van 180pk naar 90pk en vond die overgang wel meevallen, alleen op de snelweg was het soms vervelend als er een langzaam rijdend persoon voor je ging rijden en je daarna weer op gang wilde komen.
De Focus met 125pk vond ik toereikend en als Opel een Astra met +/- 125pk had gehad dan had ik die nu gehad i.p.v. 150pk nu. Zowel de Focus als nu de Astra deden/doen het eigenlijk prima ondanks het vermogensverschil.
Als ik dan op de Autobahn soms na twee inhalende vrachtwagens er vandoor sprint met soms een iets snellere en soms een iets langzamere auto voor/achter mij dan vind ik de verschillen eigenlijk altijd best klein.

Ben vooral blij dat ik nu weer een vier cilinder heb ipv een drie cilinder, die zijn toch een stuk soepeler op lagere toerentallen.

Rob, het zijn de Falken Azenis FK510. Een niet zo bekend merk, maar hij kwam héél goed uit diverse test. Podiumplaats. En dat terwijl ze zeer gunstig geprijsd zijn. En weet iemand die ervaring met die banden heeft op een Focus.

Was het verzekeringswerk Rob?

Ik heb het zelf veroorzaakt. Ik ben all risk verzekerd met no claimbeschermer. Maar kan alsnog ervoor kiezen om het zelf te betalen. Ben ik mijn no claim beschermer niet kwijt.

En wat mis je precies qua vermogen? Mik je bij een volgende auto dan echt op 200+pk?

Nee, ik vind iets rond de 150 a 170 pk zat waarbij wagengrootte/gewicht natuurlijk bepalend zijn.
Gewoon net even bovengemiddeld. Wat ik bij de astra mis is de soepelheid en dat de 140 pk soms goed moet zoeken..lange versnellingen en begint pas boven de 2.000 toeren echt te trekken.
Je moet flink poken om wat vlot te zijn. Ik rijd dagelijks stuk A7 tussen Heerenveen en Drachten en is uit het werk erg druk met veel optrekken en remmen tot gevolg. Dan moet ik bij Astra steeds paar verzetten terug om fatsoenlijk om te kunnnen trekken.
Hoop dat dat met de tuning wat beter wordt.

Ben vooral blij dat ik nu weer een vier cilinder heb ipv een drie cilinder, die zijn toch een stuk soepeler op lagere toerentallen.

Jah ik ben ook nog steeds niet om. Ik vind het geluid gewoon vreselijk goedkoop en afbreuk doen. Helemaal van die Fiat tweecilinder bromfietsmotor. Echt geen porem als zon Panda of 500 wegrijdt.

Ik vind dat juist heel grappig bij een Panda of 500. Bij een Punto of MiTo vind ik het iets minder.

Driecilinder vind ik wel prima. Leuk geluidje, alleen trilt het wel meer dan een viercilinder, dat merk je wel.

Gewoon net even bovengemiddeld. Wat ik bij de astra mis is de soepelheid en dat de 140 pk soms goed moet zoeken..lange versnellingen en begint pas boven de 2.000 toeren echt te trekken.
Je moet flink poken om wat vlot te zijn. Ik rijd dagelijks stuk A7 tussen Heerenveen en Drachten en is uit het werk erg druk met veel optrekken en remmen tot gevolg. Dan moet ik bij Astra steeds paar verzetten terug om fatsoenlijk om te kunnnen trekken.
Hoop dat dat met de tuning wat beter wordt.

Dat heb ik nu ook nog steeds hoor. Hij wil best vooruit, maar zonder terugschakelen heb je wel moeite om auto's bij te houden die wel in een lagere versnelling accelereren. Dat blijft ook als je 200pk hebt vrees ik.
Op dat soort stukken is het dan misschien maar beter om in z'n 5 te rijden i.p.v. in z'n 6 als je niet wilt schakelen. Met tuning zal het vast iets beter worden, maar het "euvel" verhelpen denk ik niet.

Jah ik ben ook nog steeds niet om. Ik vind het geluid gewoon vreselijk goedkoop en afbreuk doen. Helemaal van die Fiat tweecilinder bromfietsmotor. Echt geen porem als zon Panda of 500 wegrijdt.

Het geluid vind ik nog niet zo erg, alhoewel dat niet past bij een C-segmenter of groter idd. Ik kreeg/krijg toch wel een glimlach op m'n gezicht als je zo'n drie cilinder flink doorhaalt, in de verte klinkt het toch een beetje als een Porsche 911 :T
Wat ik vooral vond (o.b.v. ervaringen met de Clio en de Focus) is dat je het ding beter op toeren moet houden cq de turbo op druk moet houden. In de file stationair rollen in de 2e versnelling lukt bij beide auto's niet, in de Leon en Astra wel. In z'n 3 een rotonde nemen was/is in de Leon en in de Astra geen probleem, de Clio en Focus vonden dat echt niet prettig

Dat heb ik nu ook nog steeds hoor. Hij wil best vooruit, maar zonder terugschakelen heb je wel moeite om auto's bij te houden die wel in een lagere versnelling accelereren. Dat blijft ook als je 200pk hebt vrees ik.
Op dat soort stukken is het dan misschien maar beter om in z'n 5 te rijden i.p.v. in z'n 6 als je niet wilt schakelen. Met tuning zal het vast iets beter worden, maar het "euvel" verhelpen denk ik niet.

Tuurlijk hebben alle autos er last van maar die pakken veel sneller weer op. De astra j heeft er bovengemiddeld last van. Je moet maar eens even een stukje in mijn astra rijden. Dan zul je het wel ervaren..;)
En gezien de recensies schijnt dit bij de astra j na tuning stuk beter te worden.

@ruud, gecondoleerd.

Ik heb nu redelijk wat uitvaarten meegemaakt, de meeste kerkelijk en een aantal niet kerkelijk. Vond toch de kerkelijke de mooiste, hoe ‘zwaar’ de reformatie ook in stand gehouden was.

@rob: ik denk dat Richard gelijk heeft, zet ‘m bij drukte een versnelling lichter. Helemaal op die snelheden (tussen 60 en 120) is de 5e misschien nog zuiniger ook.
Met tuning zul je kwa brandstof hetzelfde effect hebben.

@richard: yup, 12v in mijn kofferbak

Ik rijdt zelf soms ook wel eens hele stukken in de 5e versnelling, maar dan veelal op N-wegen waar niemand zijn snelheid vast kan houden en de snelheid soms tot onder de 70 zakt. In zijn 6 versnelt het dan niet echt lekker meer, dus dan maar een stukje in zijn 5. Tijd voor een automaat :T

Overigens wil ik het aanbod best aannemen Rob, kun je het ook in mijn auto uitproberen. Helpt misschien weer bij de keuze tussen wel/geen tuning :) (tu)

Afgelopen weekend "even" op verjaardag geweest in Zuid-Limburg (incl overnachting). Heerlijke stukje Nederland is het toch hoor, je krijgt daar echt een vakantie gevoel van.
Over twee weken zijn we er weer. Rijden we op zaterdag naar toe op weg naar vakantie. Even samen uiteten, vroeg op bed en dan zondagochtend vroeg in één streep naar onze vakantiebestemming in Frankrijk (tu)

Iemand hier nog tips qua route? (LINK)

Tot nu toe slechts 1x in Frankrijk op wintersport geweest met een bus, dus dit wordt de eerste keer zelf rijden :T

Ik was van plan gewoon de navigatie en/of Google Maps zijn werk te laten doen, maar beide sturen mij dwars door Parijs. Is dat te doen op een zondagochtend? Of toch beter er omheen rijden?
Andere wegen die beter geskipt kunnen worden om een of andere redenen of zijn er juist wegen die we juist moeten nemen omdat het zo mooi is?

Op zondagochtend moet dat wel lukken, door Parijs, maar heb je daar niet een vignet nodig?
Helemaal anders kan ook: vanaf Emmen recht naar beneden door Duitsland, en dan bij Straatsburg ergens Frankrijk in en dan bij Lyon rechtsaf.

Is een optie Berry, maar dat wordt praktisch de route op de terugweg. Dan doen we nog een paar dag Dijon en gaan dan door naar Stuttgart :)
Daarnaast is het dik 300km en 2,5 uur extra :D
Ik gok dat we zondagochtend rond 6.00 vertrekken vanuit Zuid-Limburg (Sittard), dan zijn we rond 10 á 11u Parijs voorbij. Dat zal wel loslopen gok ik.

Even gezocht naar dat vignet in Parijs, maar dat is voor doorgaand verkeer niet verplicht. Maar goed ook, want volgens de ANWB duurt aanvragen twee weken *-)

Bedankt voor de condoleances(tu)

Overigens wil ik het aanbod best aannemen Rob, kun je het ook in mijn auto uitproberen. Helpt misschien weer bij de keuze tussen wel/geen tuning
Ik heb toen de GTS ook laten tunen, ondanks dat het geen turbo blok is en dus het rendement niet zo groot is als bij geblazen motoren was het effect goed merkbaar. Snap de overweging van Rob dan ook goed.

Donderdag krijg ik te horen of de vakantie naar Frankrijk door gaat. Er zijn momenteel nog te weinig boekingen om de groepsreis door te laten gaan. Indien het niet door gaat, boeken we waarschijnlijk een vakantie in Zweden.

@B-Real:

Ik zie wel wat rare kronkels in de route. Zou niet via Amsterdam en Brussel gaan. Als je de route invult via de routeplanner van ANWB.nl zie je de route die ik zou nemen (is de grijze route op je kaart).
Ik ben trouwens door TomTom ook eens dwars door Parijs gestuurd, dus niet de normale rondweg. Was toen geen probleem, zelfs veel sneller.

De rare kronkels (in het grijs?) zijn denk ik de alternatieve wegen die Google Maps automatisch laat zien? Ik kom via de ANWB op nagenoeg dezelfde route namelijk.

Ik denk dat we de route via Parijs maar gewoon gaan proberen. Is ook een leuke uitdaging en zal wel loslopen op zondagochtend, mijn vriendin zei voor de grap al "Als dat goed gaat, dan gaat er meer goed". Afgelopen vrijdag de tent ook al zonder ruzie opgezet zelfs :}:T

@ Ruud, jammer maar Zweden schijnt ook erg gaaf te zijn! Ga je weer met hetzelfde groepje als afgelopen jaar/jaren?

Ik krijg nu via je linkje een andere route dan wat er net stond. Nu is de blauwe route ook de route die ik zou nemen en die ANWB aangaf. Wellicht wordt steeds de route aangepast aan de verkeersdrukte op dit moment.
Normaal zou mijn advies zijn niet via Amsterdam, niet via Brussel, wel via Orleans-Limoges.

Overigens wil ik het aanbod best aannemen Rob, kun je het ook in mijn auto uitproberen. Helpt misschien weer bij de keuze tussen wel/geen tuning

Ik snap jullie goede bedoelingen maar qua trekkracht/power is een astra k echt niet te vergelijken met een astra j. Ik heb diverse keren de astra k 1.4 t gereden als leenauto en die trekt gewoon veel makkelijker in de vijf en de zes. Ik moet rond de 80 al terug naar de vier om wat power te genereren.

Zojuist geconstateerd dat ze wat slordig zijn geweest bij de schadehersteller mbt het vastzetten van de wielkuip. Op de snelweg hoor ik getik/geklepper. Hebben ze de oude borgpinnen er weer in gedrukt die niet meer werken en op de plaats waar een schroef hoort zit ook zo'n pin.
Morgenvroeg sta ik dus weer bij ze op de stoep.

Lekker al die vakantieplannen. Ik moet de rest van het jaar nog door omdat ik bijna geen verlof meer heb..;)

@ ruud: Zweden is absoluut geen straf!

@richard: Parijs is altijd druk, maar wel mooi! Zo gaaf om de drukte in te rijden en ineens doemt daar ver boven de stad de Eiffeltoren op. Machtig!

Het hoekje waar je de binnenring op rijdt, hebben wij vorig jaar in een Ibis budget hotel overnacht. Bagnolet heet het daar..
Op elk moment dat ik uit het raam keek stond er file, ook ‘s nachts, maar dat is heel normaal daar.
Kwa reistijd kost het je nauwelijks extra tijd, een beetje routeplanner calculeert dat wel in.

Na dat hoekje rij je met z’n allen over de nauwe, krappe ring maar ben je al snel weer op de snelweg naar het zuiden. En dan is het vooral de cruise op lekker snel en rollen maar.

Ik zou die route gewoon rijden.

Edit: over de A10 via Poitiers dan, die andere gaat door de Dordogne en slingert veel meer.

Ik weet nog dat ik met twee vrienden aan de Franse kust op vakantie was en op de terugweg deden we nog een paar dagen Parijs. Ik denk haast dat we in diezelfde Ibis Budget zaten uiteindelijk. Wij reden vanaf de zuidkant naar de stad, de Peripherique op. Bij de eerst file ging ik er af en de stad door. Reden we op een gegeven moment voor de Notre Dame langs! Druk, maar wel leuk rijden. Gewoon brutaal zijn.

Mogguh!!

Sprak dit weekend nog met iemand die bij de Brw veel met onderhoud voertuigen bezig is. We hebben natuurlijk redelijk veel busjes/personenauto's lopen, waarvan de meesten (nog) van ** afkomstig zijn. Hij klaagde over de vele problemen die ze met de auto's hebben, busjes met nog geen 70.000km op de teller maar die al meer als een liter olie per 1.000km verbruiken. En de importeur die niet thuis gaf.

Ook redelijk wat collega's van hem die een moderne Audi hebben, maar ook vrij veel motorproblemen.

Wat dat betreft zijn de Opel-motoren niet altijd de modernste, maar houden ze zich kwa betrouwbaarheid redelijk goed.

De prijzen van de nieuwe X5 gezien? Begint bij €96.500. Mijn hemel, wát een geld. Is daar echt nog markt voor?

@Ruud: als je met onderhoud bezig bent vallen altijd de negatieve dingen op. Zo hoor ik ook van de mensen verantwoordelijk voor de verkoop van auto's dat het zo slecht gaat, maar alleen de negatieve dingen vallen op. Gemiddeld valt het wel mee.
Kilometerstand zegt niet zoveel overigens, wel het soort gebruik: afgaande op de blijkbaar lage kilometerstand vermoed ik veel korte ritjes, dat is echt funest voor een diesel. Ik snap ook niet dat er niet meer benzine busjes worden verkocht.

@ Ferdinand, als je het zo opschrijft begint het alleen maar meer te kriebelen. Gaat vast goed komen :)

@ Ruud, olieverbruik bij *** is dramatisch de afgelopen jaren, maar om een eerlijk vergelijk te maken m.b.t. veel onderhoud zul je denk ik ook een meer gevarieerd wagenpark moeten hebben. Bij m'n broertje op het werk rijden ze met name Vito's en Sprinters, wat daar allemaal wel niet kapot gaat...
Hoewel de busjes veel lange afstanden maken, worden ze op locatie ook redelijk zwaar gebruikt en niet gespaard.

Daarnaast weet ik van kennissen, die destijds een Vivaro hadden dat de automatische bak daar ook ontzettend veel kuren had en deze 2x is vervangen.

Ik ben het met je eens dat ***/PON nogal arrogant is v.w.b. garantie/coulance en hun olieverbruik, maar dan vergeten we even dat de TDI's rond de eeuwwisseling echt onverwoestbaar waren met ook nog eens een flinke bak vermogen (rode TDI etc). Natuurlijk wordt dat snel teniet gedaan door de huidige problemen, maar het zal gok ik slechts een periode zijn.

@ Berry, een tonnetje voor een X5 *-)
Das veel geld, maar die zal standaard (net als de 5-serie) ook al heel behoorlijk zijn uitgerust denk ik? Is de nieuwe 5-serie er ook niet standaard alleen als (high) executive in Nederland? Dan blijft het veel geld, maar hoef je in de basis niet heel veel meer aan te vinken natuurlijk. Extra vinken kan natuurlijk meer dan prima bij dit soort auto's :)

Altijd leuk, zo'n artikel lezen over iets waarvan je zelf weet hoe de vork in de steel zit. Grappig om te zien hoe sommige opmerkingen worden vertaald naar eigen conclusies: <https://www.autoweek.nl/nieuws/nieuwe-skoda-rapid-wordt-golf-concurrent/>

@B-Real:
Inmiddels is PON wel wat bijgedraaid wat betreft coulance bij een hoog olieverbruik. Diverse Audi's van 6-7 jaar oud en 100.00 km. zijn al gratis aangepast. Maar het blijft daarvoor wel wat duwen en trekken.

Goedemorgen,

De kans is groot dat ik vandaag beslis om afscheid te nemen van de Astra.
Daarvoor dan in de plaats deze:

opel-insignia-sports-tourer-1-6-t-edition-navi-pdc-climate-control.jpg

Mogguh

Goedemorgen,
De kans is groot dat ik vandaag beslis om afscheid te nemen van de Astra.
Daarvoor dan in de plaats deze:

Zow Hans, dat is nog eens een opmerkelijke move. Wat is de reden om de Astra uit te zwaaien en voor een Insignia te gaan?
Help me ff, je hebt toch naast de Astra ook nog de GTS en de Volvo toch? Of haal ik nu het één en ander door elkaar.

Wel een nette wagen hoor, die ST. Welk blok ligt erin?

Terug
Bovenaan