Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

rjthefrisian zei:
Fijn dat je zo positief bent over de auto, veel plezier er mee! Klinkt alsof je de auto al goed uitgeprobeerd hebt.

Gisteren flinke rit terug natuurlijk en gisteravond nog even het IL uitgeprobeerd..:)
Ik kan me daar helemaal in vinden, IntelliLux is echt een fijn systeem. Schakelt precies op tijd terug en verlicht erg goed alles wat zichtbaar zou moeten worden.

Sanoma zei:
Mijn vader , begin jaren '80, ging bij een bank in de Spaanse Pyreneeën (buurt Pamplona) twee Eurocheques omwisselen voor peseta's (a 600 gulden) . Ook hij kreeg niet uitgelegd dat hij de cheques niet terug hoefde te krijgen nut smiley . Beetje on topic, we reden toen een Saab 99, volledig onbekende auto in Spanje. Bekijks, en dat werd nog veel meer toen de knalpijp kapot ging in de smalle bergdorpjes. Wat een herrie! Is toen gerepareerd door er een leeg olieblikje (dacht ik) tussen te lassen. Heeft het nog lang gehouden.
Wat een mooi verhaal; Hoe oud was je toen je dat hebt meegemaakt?

Jaar of twaalf- tijd van de ETA en overal politie/militairen met grote guns langs de weg...

Franklinn zei:
Corsa 20SEH zei:
@Bed, ja dat hebben wij dus ook.. in elkaar, uit elakar en nu kraken als een gek.

En je weet zeker dat je het bed hoort? Je wordt er zelf ook niet jonger op hè Jimmy :T

:) Nee het is echt het bed :)

@Rob, zo te lezen ben je erg tevreden met de aankoop, het is niet mijn model, maar zo in het zwart met mooie velgen, donkere ramen. erg mooi!
Ook lekker dik aangekleed, dat voelt toch ook altijd lekker, alles uitproberen en testen :).
Veel veilige Kilometers!

Fijn dat de auto je zo bevalt rob! Logisch ook dat het een enorme sprong voorwaards is, zou gek zijn als dat niet zo zou zijn. En de techniek gaat enorm hard, zeker wat betreft rij assistentie systemen en infotainment. Geniet er lekker tijdens de ontdekking van alles wat mogelijk is (y)

+ Keyless entry/exit en startknop: echt ideaal en een van de opties die ik erg ga waarderen maar wil nog steeds de sleutel uit de broekzaak halen als ik naar de auto loop.

Ik ben juist aan het kijken hoe ik keyless openen kan deactiveren in mijn auto. Ik had het op de laguna overigens ook al. Maar met zo'n systeem aan boord rijden ze binnen enkele seconden met je auto weg (zonder sleutel) of plukken ze je hele auto kaal van binnen..

Dit is wel grappig filmpje wat het goed demonstreert waarbij ze binnen enkele minuten enkele auto's 'stelen' . Op 2.42 zie je zelfs auto identiek aan die van rob

Ook al is mijn auto all risk verzekerd vind ik dat geen prettig idee. Er worden hier in de regio regelmatig auto's kaal geplukt van diverse merken. Ik pak uit gewoonte ook altijd de sleutel (nog steeds!) :) En die voetsensor op de achterklep gebruik ik vrijwel ook nooit. Vaak moet ik 2x 'maaien' als ik hem open wil krijgen en moet je wachten tot die klep open gaat. Ik druk liever op afstand wel op het knopje, dan is de klep al open als ik er ben :cool:
Ben benieuwd hoe jij het in de praktijk gaat ervaren.

@ Rob: Wat leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent over de nieuwe astra. Op veel gebieden dus een hele verbetering van de vorige auto, wel zo fijn als je er weer de nodige knaken voor hebt neergelegd.

Hoe was de indruk van D? Ook "tevreden" met de nieuwe aanwinst?

Mooi Rob (y)
Geinig ook om te lezen dat je mening over de Astra K toch aardig bijgedraaid is.

Keyless entry, zoals op de Astra, mis ik nog steeds. Het is fijn bij de Astra dat er sensoren op alle deuren plus achterklep zitten, ik heb ze nu alleen op de voordeuren. Wel onhandig als je met een maxicosi in je handen staat. Ik moet nu altijd eerst de klink van een voorportier aanraken.
Op de Astra gaat de auto ook automatisch op slot of als je op het knopje van een van de deuren drukt. Nu moet ik hem altijd met een knopje op de deur of de sleutel op slot doen, i.v.m. Amerikaanse regeltjes is dat ook niet anders in te stellen.

Oh trouwens, je kunt instellen dat de claxon een keer gaat als de auto automatisch op slot gaat. Kun je vinden in de instellingen :D
Mijn vriendin is nogal schrikachtig aan gelegd en maakte het eerste half jaar nog een klein sprongetje van schrik als de auto op slot ging, zeker in een parkeergarage :)

Lane assist moet je echt even aan wennen. Jezelf de tijd gunnen en de werking leren kennen, dan is het best prettig. Toch blijven er altijd momenten dat het minder handig is en je toch wat steviger moet sturen.

B Real zei:
Keyless entry, zoals op de Astra, mis ik nog steeds. Het is fijn bij de Astra dat er sensoren op alle deuren plus achterklep zitten, ik heb ze nu alleen op de voordeuren. Wel onhandig als je met een maxicosi in je handen staat. Ik moet nu altijd eerst de klink van een voorportier aanraken.
Op de Astra gaat de auto ook automatisch op slot of als je op het knopje van een van de deuren drukt.
Opel heeft het inderdaad goed geimplementeerd met knoppen op alle deuren. Het automatisch op slot gaan als je weg loopt is iets wat ik per toeval ontdekte, dat had ik niet uit de handleiding opgemaakt. Wel erg handig.
Ik heb wel dat mijn afstandbediening soms een beetje te goed werkt, nu al een paar keer gehad dat de achterklep open stond terwijl ik dat niet bewust gedaan had. Misschien toch maar een keer zo'n hoesje om mijn sleutel heen kopen, de knoppen op de sleutel hoeven toch niet meer gebruikt te worden.

De laguna had het ook op alle deuren. Je kon gewoon weglopen en dan ging de claxon als bevestiging dat hij op slot ging. (naar mijn idee veel te luid, zeker als je 's avonds laat thuis komt :) ) Maar op de bestuurdersdeur zit op de handgreep een mini knopje. Die kun je indrukken en gaat alles ook op slot zodat je zeker bent dat het op slot is gezet en je de sleutel in de zak kunt houden. Als je dat knopje gebruikt gaat hij dan ook geen geluid geven. Perfect!

Bij de laguna is het ook zo, als je met de sleutel hem op slot doet, dan moet je hem ook via de sleutel weer openen en schakel je keyless uit. ook super. Dat heeft de benz niet helaas.

Mijn zusje rijd nu een oude renault megane station uit 2003 en die heeft zelfs al keyless (!) op alle deuren, en ook dat knopje op de handgreep van de bestuurderskant. En ja, na 17 jaar werkt dat ook nog. :)

Toen ik aan het kijken was naar een 3 serie viel mij op; daar zit het ook alleen op de voorportieren :eek: volgens mij verkapte kostenbesparing. Bij een 5 serie zit het namelijk wel rondom. En bij mijn huidige auto overigens ook wel rondom. Die maakt ook een geluidje als de boel op slot gaat. Alleen wel een stuk subtieler.

Verbaast mij dat een ford focus annu nu dat ook alleen maar op de voorportieren heeft.

Wat ik trouwens ook heerlijk vind is dat de zitpositie sterk verbeterd is. Je kunt de stoel heerlijk laag naar beneden knallen. Die hoge suv achtige zit vind ik bij veel auto's helemaal niks. De AGR stoelen zijn veel dunner maar zitten alsnog weer voortreffelijk.

Keyless entry, zoals op de Astra, mis ik nog steeds. Het is fijn bij de Astra dat er sensoren op alle deuren plus achterklep zitten, ik heb ze nu alleen op de voordeuren.

Toen je dit opschreef twijfelde ik al en heb het even gecheckt maar ik zie geen knopjes op de achterportieren. De kofferklep werkt het wel maar dan wel via de voetsensor.
Misschien is het toch een soort veiligheidsdingetje.

Oh trouwens, je kunt instellen dat de claxon een keer gaat als de auto automatisch op slot gaat. Kun je vinden in de instellingen big smile smiley
Mijn vriendin is nogal schrikachtig aan gelegd en maakte het eerste half jaar nog een klein sprongetje van schrik als de auto op slot ging, zeker in een parkeergarage

heb ik al ingesteld maar zet het denk ik weer uit. Vind het niet echt prettig richting onze buren die naast ons wonen..;)

En ook toetert ie als ik de auto uitga en ik de sleutel erin laat liggen.

oen ik aan het kijken was naar een 3 serie viel mij op; daar zit het ook alleen op de voorportieren eye popping smiley volgens mij verkapte kostenbesparing. Bij een 5 serie zit het namelijk wel rondom. En bij mijn huidige auto overigens ook wel rondom. Die maakt ook een geluidje als de boel op slot gaat. Alleen wel een stuk subtieler.

Mijn pa heeft gisteren ook meegereden en gereden en rijdt dus een dikke BMW X1 maar was wel wat jaloers. Heel veel opties die ik heb zitten niet op zijn kneiterdure BMW..
geen extra getinte ramen, geen achteruitrijcamera, geen adaptief LED, geen keyless entry, geen lane assit, geen botswaarschuwing met remactiviteit, enz..

Valt mij ok op dat ik heel veel M5's zie rijden waar een setje donkere ramen er niet eens vanaf kon.

Mogguh!

@ Rob: ook via deze weg van harte gefeliciteerd met je aanwinst. Helemaal naar wens, lekker vol opties en nagenoeg nieuw en volgens mij een mooie deal gemaakt. Veel fijne en veilige kilometers gewenst!

@ Keyless entry & getinte ramen: heb ik beide niet. Moet ook niet zeggen dat ik het mis; getinte ramen kan altijd nog.

Vrijdag gelijk uit het werk even naar Apeldoorn om wat accessoires voor de V40 op te halen: set rubber matten voor de voetenruimte, rubber mat voor de kofferbak en een organizer voor onder de dubbele laadvloer. Nu zit er onder het 'deksel' gewoon een loze ruimte met de reserveband in zicht.

Getinte ramen geeft toch beetje bestelauto uitstraling. Op een bread and butter auto als een Focus/Astra is het al niet best. Snap de M5 eigenaren wel dat ze het niet meenemen. Zal niet aan de prijs liggen denk ik.

Moest gisteren wel even goed zoeken naar de USB poort..die zat goed verstopt in de armsteun. Telefoonhouder zou ik bestellen en heb ik niet meer nodig.
Hoef de telefoon niet meer voor de neus omdat navigeren nu via Adroid auto/maps kan en bellen gaat ook allemaal heel eenvoudig. Gelukkig zag ik dat er achterin ok twee usb poorten zaten. Was ook niet vanzelfsprekend en straks heel handig met de kids.

En gisteravond alle interieurverlichting vervangen door led..knapt de boel zo vanop en past perfect bij de andere verlichting die ook hel wit is.
Nu alleen de knippers achter nog en dan is alles led. Maar dat schijnt niet makkelijk te zijn.

Vrijdag gelijk uit het werk even naar Apeldoorn om wat accessoires voor de V40 op te halen: set rubber matten voor de voetenruimte, rubber mat voor de kofferbak en een organizer voor onder de dubbele laadvloer. Nu zit er onder het 'deksel' gewoon een loze ruimte met de reserveband in zicht.

heerlijk he..dat MP. Gisteren ook direct de dakdragers opgehaald uit een of andere vinexwijk in Zwaag. Keek me ogen uit..dat mensen allemaal zo hutjemutje willen wonen..brrrr....

Mijn pa heeft gisteren ook meegereden en gereden en rijdt dus een dikke BMW X1 maar was wel wat jaloers. Heel veel opties die ik heb zitten niet op zijn kneiterdure BMW..
geen extra getinte ramen, geen achteruitrijcamera, geen adaptief LED, geen keyless entry, geen lane assit, geen botswaarschuwing met remactiviteit, enz..

Bizar he! Is ik verbaas mij daar ook vaak over. Met mijn zoektocht naar een 3 serie vond ik dat ook zwaar tegen vallen. Hoewel er alles mogelijk is zijn het meestal relatief kale auto's. Zeker veiligheidszaken zoals actieve botswaarschuwing / remassistent zou toch gewoon standaard moeten zijn in dat segment. Misschien wel in elk segment, want het kan een botsing vaak voorkomen of de schade/letsel enorm beperken.

heerlijk he..dat MP. Gisteren ook direct de dakdragers opgehaald uit een of andere vinexwijk in Zwaag. Keek me ogen uit..dat mensen allemaal zo hutjemutje willen wonen..brrrr....

ohja dat heb ik ook wel eens als ik iets moet ophalen. Laatst in Enschede nog, man man wat een armoe. Al zullen die daar ook niet uit luxe wonen natuurlijk. Zijn het originele opel dragers?

Waar ik de dakdragers van de Benz ging ophalen in zwolle was wel leuk. Mooi huis. Die man had de zelfde auto dus was gelijk een leuk gesprek omdat hij de auto al 5 jaar had. Leuk om ervaringen uit te delen en was ook een hele aardige vent.

Altijd weer een verassing :D

AsconaGT zei:

Bizar he! Is ik verbaas mij daar ook vaak over. Met mijn zoektocht naar een 3 serie vond ik dat ook zwaar tegen vallen. Hoewel er alles mogelijk is zijn het meestal relatief kale auto's. Zeker veiligheidszaken zoals actieve botswaarschuwing / remassistent zou toch gewoon standaard moeten zijn in dat segment. Misschien wel in elk segment, want het kan een botsing vaak voorkomen of de schade/letsel enorm beperken.
Jamaar....Premium!
Doe mij dan maar het minder premium van een Insignia met allerlei leuke opties dan blauw betalen voor een kale BMW. En dan nog een keer iedere beurt je blauw betalen aan onderhoud.

AsconaGT zei:
ohja dat heb ik ook wel eens als ik iets moet ophalen. Laatst in Enschede nog, man man wat een armoe. Al zullen die daar ook niet uit luxe wonen natuurlijk. Zijn het originele opel dragers?
Op zich zijn er in Enschede ook wel hele nette wijken waar je echt wel een best bedrag mee mag nemen om er iets te kopen. Maar er zijn inderdaad ook genoeg wijken waar de armoe je tegemoet komt helaas.

Op zich zijn er in Enschede ook wel hele nette wijken waar je echt wel een best bedrag mee mag nemen om er iets te kopen. Maar er zijn inderdaad ook genoeg wijken waar de armoe je tegemoet komt helaas.

Ik kom af en toe wel in enschede en er zijn zeker hele fraaie wijken. Maar daar was dit er niet eentje van o_O wat mij dan ook op valt is als je dan gewoon midden op een doordeweekse dag komt dat mensen een beetje op straat zitten te hangen. jong & oud. Met een paar scooters bij elkaar. Mensen op een bankje in de voortuin alles in de gaten zitten te houden. Voortuinen zijn vaak een zooi. alles kort op elkaar gebouwd. Overal staan auto's geparkeerd op de stoep.

Doe mij dan maar het minder premium van een Insignia met allerlei leuke opties dan blauw betalen voor een kale BMW.

tijdje geleden kwam het hier ook voorbij. De premium producten hebben zo ook wel hun sterkere punten. Het is net wat je belangrijk vind. Ik kan voor beide de keuze wel begrijpen

Effe wat vlugge fotootjes in de koffiepauze..:)

20201203_145810 by Rob de Vries, on Flickr

20201203_145820 by Rob de Vries, on Flickr

20201203_145836 by Rob de Vries, on Flickr

20201203_145930 by Rob de Vries, on Flickr

Dit was juist een nieuwbouwwijk met allemaal nieuwe huizen..maar echt hutjemutje en echt een doolhof om het adres te vinden.

Exact de reden dat ik de premium merken van mijn lijstje heb geschrapt. Dan had ik met mijn budget een auto van minstens 6 jaar ouder en met een ton meer op de teller moeten kopen en dan had je op veel vlakken nog oudere techniek en kan ik na een paar jaar alweer op zoek naar wat anders. Vooral BMW moet je vrij nieuw spul hebben, wil je wat moderne multimedia, luxe en dergelijke.
Ook een V60 was nog schreeuwend duur en kwam dan in 2012 terecht met een T3 met 150 pk, veel minder luxe, oudere techniek en minder ruimte.
Daarnaast ben ik redelijk ongevoelig voor een merkje. Ik kijk gewoon naar de beste value for money binnen mijn budget.

Mooi ding Rob! Die wielen staan ook prima!

Ik heb net even contact gezocht met een lokaal garagebedrijf. Ze adverteren achterop de lokale (week)krant, en daarbij staan een aantal auto's ex BTW geprijsd, oa PHEV's en EV's. Ik ben daar zó allergisch voor. Heb ze gemaild en ze koppelen terug dat ze dat doen omdat iedereen het doet...
Volgens mij mag het niet eens, ook al vermeld je het duidelijk: <https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/prijzen-vermelden/prijzen-vermelden>

Hoe valt zoiets te doorbreken zonder direct de ACM in te schakelen? Het is mij ook een doorn in het oog op de diverse verkoopsites. We hebben het er hier eerder al eens over gehad.

Hoe valt zoiets te doorbreken zonder direct de ACM in te schakelen? Het is mij ook een doorn in het oog op de diverse verkoopsites. We hebben het er hier eerder al eens over gehad.

Ik kwam dat met mijn zoektocht ook heel veel tegen. super irritant! Zeker op marktplaats moet je soms echt zoeken om te kijken welke prijs je mee te maken hebt. Mijn auto leek aanvankelijk niet goedkoop. Nergens werd er vermeld dat het ex. BTW was. gemakshalve ging ik er wel vanuit want inderdaad "iedereen doet het". Toen dat niet bleek nadat ik voor de zekerheid hun website maar had geraadpleegd bleek het dus heel schappelijk geprijsd.

Ik heb mij er destijds in verdiept, en het is niet toegestaan op prijzen te vermelden ex BTW. Voor particuliere verkoop moet de incl. BTW prijs er ook bij staan. (zoals je dat bijvoorbeeld ook ziet bij de makro folder). Die leaseprijzen waar bedrijven mee adverteren is ook altijd ex BTW. Ook al staat het in de krant die iedereen kan lezen. Dat mag. want gericht op bedrijven. Private lease is altijd wel in BTW om die reden want; gericht op particulieren.

Het probleem is dat garagebedrijven met zulke occasions altijd zullen zeggen dat ze zich richten op de zakelijke markt. B2B / export. En dan mag het wel. Uiteraard doen ze dat om hoger te scoren in zoekopdrachten op sites zoals marktplaats. Je kunt je afvragen of op marktplaats je aannemelijk kunt maken dat je daar op adverteert als het voor B2B/export is bedoeld, het is grijs gebied wat mij betreft. Daar heb je weinig kans bij de ACM.

Maar in een lokale weekkrant lijkt het mij niet te kunnen verklaren dat je daar adverteert voor B2B / export en duidelijk richt op consumentenmarkt. Daarbij moet in 1 oogopslag een prijs incl BTW zichtbaar zijn.

Ik vind het in ieder geval ook heel vervelend. En vind dat marktplaats en al die andere verkoopsites daar ook wel wat meer regelgeving op mag toepassen. Daar kun je dit mee doorbreken. Daar gaat het gevoelsmatig mis.

Het is ook iets van de laatste tijd heb ik het idee. Ik kwam laatst ook op de site van een handelaar terecht, daar stonden enkele auto's 2x geadverteerd. Eenmaal met en eenmaal zonder BTW.

Stelregel zou wat mij betreft moeten zijn dat handelaren altijd inclusief BTW adverteren. Voor zakelijke verkoop weet de tegenpartij wel dat de BTW teruggevorderd kan worden. Naja, is niet eens een stelregel maar gewoon wetgeving blijkbaar.

Zo was het in het verleden ook, dan stond er aangegeven of het een BTW auto of een marge auto betrof. En dan overal gewoon de in BTW prijs.

Heb trouwens ook het idee dat het voornamelijk het geval is bij auto's waar nog een bijtellingskorting op zit.

Of zat: ik zie het ook op GTE's van 5 jaar oud, daar is weinig voordeel meer aan te behalen zakelijk. Wellicht wel interessant voor de export, dus om die reden. Maar dan zouden ze eigenlijk elke auto ook zonder rest-BPM kunnen prijzen :D :D

Bij mijn auto , hybride specifiek, staat ongeveer 90% ex BTW geprijsd. Ik weet niet hoe het met GTE's zit, maar daar zie ik ze ook vaal ex BTW te koop staan. Het schijnt dat voor het enorme hoge aanbod en mindere vraag veel van deze auto's naar het buitenland gaan, daar zijn ze nieuw weinig verkocht maar wel wat voordelen te behalen als je zo'n ding rijd. Daarom schijnen ze veelal ex BTW te worden aangeboden, veel word geëxporteerd. Dat fenomeen zie je dus met name met hybride auto's en EV's die hier in NL veel meer nieuw zijn verkocht dan het buitenland.

(daarom stoor ik mij er ook aan dat die dingen hier zwaar gesubsidieerd worden verkocht en na een paar jaar naar het buitenland verdwijnen)

gewoon alles incl BTW te koop aanbieden. verkoopsites zouden dit gewoon moeten eisen. In de advertentie kun je dan wel een ex BTW / export prijs vermelden.

En de overheid zou iets moeten doen om de 'schone' auto's na jaren subsidie in het land zien te houden zodat ze niet massaal geëxporteerd worden. Ik weet nu al waar over 4 jaar een groot deel van al die tesla's model 3 belanden. Overal behalve in Nederland.

Mogguh!

@ Rob: Mooi hoor (y) die extra's zoals intellilux en led-achterlichten (of in elk geval zo'n mooi patroontje) doen het 'm wel bij deze auto!

@ BTW: Schurftirritant inderdaad. Vooral bij Plugin Hybrides.
En dan heb ik het nog niet gehad over bedrijven die met aanbetalingen en leasebedragen adverteren: heb er al eens melding van gemaakt bij Marktplaats maar die doet er niks mee.

En de overheid zou iets moeten doen om de 'schone' auto's na jaren subsidie in het land zien te houden zodat ze niet massaal geëxporteerd worden. Ik weet nu al waar over 4 jaar een groot deel van al die tesla's model 3 belanden. Overal behalve in Nederland.
Volgend jaar gaat het misschien nog, maar vanaf 2022 stapt men massaal weer over naar auto's met een verbrandingsmotor mocht men de bijtellingsregels niet wijzigen.

Komend jaar is het meen ik 12% over de eerste 40.000 euro, over de rest 22%. Dan is het nog lonend om een EV tot 50.000 euro te nemen.
Als in 2022 de bijtelling naar 16% over de eerste 40.000 euro, dan is het voordeel snel weg.....zeker zolang een EV nog net wat duurder is als een vergelijkbare benzineauto.

Ik stelde deze week nog ff een Astra ST samen, als business Elegance met 130pk benzineblok. Als ik die een beetje leuk aankleed ben ik voor € 35.000 euro klaar.....dus 7.700 euro bijtelling per jaar. Dat staat gelijk aan de bijtelling die je in 2022 voor een EV van 45.000 euro gaat betalen.
Opzich zou je dan denken een goede regeling te hebben, echter heb ik bij die EV nog beste beperkingen in zijnde actieradius/trekvermogen/modelkeuze. Dan ga je toch op zeker en stap je in een benzineauto.

En dan zijn alle klimaatvoordelen die we de laatste 2 jaar hebben behaald allemaal weer verleden tijd. Dus net wat Joost zegt, elektrische auto's in NL zien te houden en voor de leaserijder het aantrekkelijk maken om voor een EV te kiezen.

Elektrische auto's worden natuurlijk wel steeds goedkoper en bereik steeds beter. In 2022 denk ik dat je voor 45.000 euro wel een hele knappe EV kunt kopen.

Vergeet ook niet dat mensen steeds vaker automaat willen rijden en het comfort en souplesse van een EV erg kunnen waarderen. Tegen die tijd gaat een leuk aangeklede astra tourer met automaat en luxe ook door de 40.000 heen denk ik (zit nu al op 38.000). Los daarvan; veel bedrijven willen ook dat je 'schoon' rijd. Dat word ook alleen maar meer.

het zal waarschijnlijk niet meer zo zijn dat mensen ten koste van alles maar in een EV willen rijden, maar verwacht wel dat er nog steeds behoorlijk veel van worden verkocht.

Alleen bij export moeten ze gewoon de traditionele BPM regels gaan toepassen (met eventuele leeftijdskorting) net zoals dat gebeurd bi invoer. zodat ze niet allemaal naar het buitenland verdwijnen

AsconaGT zei:
Elektrische auto's worden natuurlijk wel steeds goedkoper en bereik steeds beter. In 2022 denk ik dat je voor 45.000 euro wel een hele knappe EV kunt kopen.

Lijkt me dan nog steeds geen optie voor wie zijn wagen privé koopt :p

BRG zei:
AsconaGT zei:

Lijkt me dan nog steeds geen optie voor wie zijn wagen privé koopt :p

absoluut geen optie inderdaad, veel te duur. maar voor leaserijders zijn de voordelen steeds minder aantrekkelijk, maar nog steeds voordelig. De regelgeving word steeds minder aantrekkelijk maar de EV auto's worden ook steeds goedkoper en benzine auto's steeds duurder. Dat maakt het in de toekomst nog steeds wel aantrekkelijk voor zakelijke rijders om EV te rijden.

Maar voor een gewone sterveling als ik is überhaupt een nieuwe auto kopen geen optie en al helemaal geen EV.

@Ruud: maar de brandstofauto's worden ook steeds duurder en EV's goedkoper. Dus ik denk dat die bijtellingspercentages aardig aansluiten. Ik heb pas voor werk eens een lijstje gemaakt met voor welk bijtellingsbedrag je wat voor een auto kan rijden in de verschillende bijtellingscategorieën, dus welke catalogusprijs je dan op uit komt.

Auto's algeheel zijn duur, werkgevers gaan ook wel 2x nadenken of iemand echt een auto van de zaak nodig heeft vanaf 2021..
Ik zie de verkoop in nieuw nog wel stagneren/teruglopen.

AsconaGT zei:
Dat zou kunnen, moet je wel de middelen (er voor over) hebben. Ben best geïnteresseerd in de E-208, maar als je dan ziet wat je moet bij betalen, schrik je toch wel, ik gun het mezelf wel, maar doe het denk ik niet, met 1.000 km/jaar. Op dat moment is het alleen maar een hebbeding zo voel ik dat.

speedtouch zei:
AsconaGT zei:
Dat zou kunnen, moet je wel de middelen (er voor over) hebben. Ben best geïnteresseerd in de E-208, maar als je dan ziet wat je moet bij betalen, schrik je toch wel, ik gun het mezelf wel, maar doe het denk ik niet, met 1.000 km/jaar. Op dat moment is het alleen maar een hebbeding zo voel ik dat.

Foei, in dit topic zeg je gewoon dat je een Corsa-e overweegt :eek:

:)

om zelf aan te schaffen is gewoon erg duur

ik vind de twingo een geinig ding en de EV test was vrij positief. Een intens uitvoering (meeste zit er op en aan) en nog uitgebreide infotainment en wat andere kleinigheden kom je op 25.000 euro

Een gewone twingo met vergelijkbare uitrusting, komt op 18.000 euro

7000 euro verschil. In hoeverre maak je dat goed. De restwaarde van de EV zal allicht een stuk hoger liggen. beurtjes iets lager, veel lagere brandstofkosten, geen wegenbelasting voorlopig, en je hebt wel een automaat...

Het is nu tweedehands ook deels een kwestie van vraag en aanbod. Ja, EV's zijn duur in aanschaf en het aanbod is beperkt. Dat zorgt er ook voor dat ze tweedehands schaars blijven, daarmee duurder terwijl ze ook al duurder zijn vanwege de hogere aanschaf.

Als we een tijdje verder zijn ziet het plaatje er vast anders uit. Plus dat het bezit van EV misschien wel eens goedkoper kan zijn dan een brandstofauto, zeker als brandstofkosten ook gewoon door blijven stijgen.

Of ik er al klaar voor ben? Denk het niet, maar als ik maandelijks fors goedkoper uit ben zou ik het wel overwegen.

Mogguh!

Goed weekend gehad allemaal?

Hier een druk Sinterklaasweekend achter de rug: nog vierkante ogen van al dat scherm-kijken. Maar wel erg gezellig.
Vrijdag nog even de matten uit Apeldoorn gehaald: verkoper was een leuke vent, nog even gezellig mee gekletst. Had z'n V40 niet heel lang gehad; was 'm toch wat te klein. Dus hij reed nu een S90; ook mooi ;)

Gisteren nog naar het museum in Grunn geweest voor te Rolling Stones tentoonstelling: erg leuke tentoonstelling en prettig als het zo rustig is.

Nu nog 2,5 week aan de bak en dan vakantie! :cool:

Hier ook! Bijna vakantie

donderdag naar spoorwegmuseum met D, mijn vader en broer. Mooi ritje eindelijk voor de benz. En dan nog even heel druk tot aan de kerst, en dan eindelijk vakantie :cool:

Sinterklaas hebben we op kleine schaal gevierd. Zwager en schoonzus waren er met de kleine. Die is 3 en snapt het allemaal pas net of net niet. Nouja, toen er op de ramen werd geklopt en er een zak met cadeautjes voor de deur lag snapte ze het ineens heel goed :D
Erg grappig gezicht.

Net even gecheckt, maar ik hoef inderdaad waarschijnlijk ook nog maar twee weken te werken dit jaar :D
Even zien hoe het loopt qua afspraken e.d. Ik heb weinig op de planning, dus als er nog iets belangrijks tussen zit kan ik zo even digitaal aanschuiven natuurlijk.

Gisteren nog naar het museum in Grunn geweest voor te Rolling Stones tentoonstelling: erg leuke tentoonstelling en prettig als het zo rustig is.

Hoor ik meer goede verhalen over!

Ola, Hie rook een goedgevuld druk Sinterklaas weekend. Lize is in iedergeval weer goed verwend samen met haar neefje en nichtje.
Ik vind het toch altijd een magische tijd voor die kinderen met de Sint en de Pieten :).

Ik heb geen Kerstvakantie, Kim en Lize wel.. Ik begin op 31-12 met 2,5 week vakantie ivm. de verbouwing en verhuizing. Nog 3.5 week dan hebben we de sleutel :)

Hier plofte voor het eerst sinds jaren een boete op de digitale mat :(

Nu rij ik weinig tegenwoordig, datum en tijdstip kon ik ook bijna niet zijn. Eerlijk is eerlijk, de gereden snelheid op die plek kon ik ook eigenlijk niet zijn. Kortom, even afkloppen maar ik ben nog steeds heel wat jaartjes boetevrij :T
Verrotte is wel dat het wel op een plek is waar ze zo verschrikkelijk vaak staan en die weg rijden we nagenoeg dagelijks :(

Ik denk dat de schatkist met boetes dit jaar ook aanzienlijk lager is uitgevallen door corona. En ze schrijven geen boetes uit om de schatkist te vullen, maar ze maken uiteraard wel dankbaar gebruik van die extra inkomsten

Moggul!

mooi om de Sinterklaas verhalen te lezen maar ook mooi dat het weer achter de rug is..:)

Wij hebben het met het gezin op een Landal park op de Veluwe gevierd en heerlijk weekendje weg geweest. Had de dakkoffer eigenlijk niet nodig maar vanwege cadeau's van de opa's en oma's en de zelf gekochte cadeau's zat de dakkoffer gewoon tot de nok toe vol... ;)
Heerlijk gehad met wat sinterklaas/zwarte piet activiteiten, wandelen, zwemmen, gourmetten en relaxxen. Maar is wel een hele onderneming voor een weekendje met twee van die kids..

Uiteraard ook de Astra weer even goed aan de tand kunnen voelen en het blijft een heerlijke auto en een echte allemansvriend die nergens zijn hand voor omdraait.
+ Een heerlijke comfortabele snelwegcruiser maar ook lekker om even de slingerende weggetjes op de Veluwe te pakken.
+ Erg zuinig (6,5l/100 op de rit naar de Veluwe met dakkoffer en volle bepakking terwijl mijn vorige Astra dan 8,5l/100 reed)
+ Veel ruimte en praktische mogelijkheden
+ Erg stil (motortje hoor je niet en geen windgeruis) en de best schakelende Opel die ik tot nu toe heb gehad; erg smooth
+ Bij mijn vorige Astra moest je steeds planken om wat vooruit te komen; dat hoeft bij deze nooit
+ Intellilux blijft fenomenaal
+ Multimedia functioneert uitstekend
+ Electrische achterklep met voetbediening. Heel veel gebruikt bij het in en uitpakken maar ook als je bijvoorbeeld met de kinderwagen of krat met boodschappen staat te hannesen. Ik vind het ideaal.

Ook wat aandachtpuntjes:
- Klein knakje komt er ergens bij de B-stijl vandaan..zal het paneel eens even los halen.
- Er lijkt af en toe wat vocht in de koplampen te zitten en ik denk ook dat er samenhang is met de storingsmelding die af en toe optreedt in de koplamphoogteverstelling. Daar ga ik tzt nog even mee terug.
- Ontbrekend keyless knopjes achter is niet echt handig; maar even aanleren om gewoon de voorgreep te pakken. Vind ik nog altijd makkelijk dan de sleutels uit je zak opsnorren.
- Handige systeem dat je achterbank met een knop kon laten neerklappen is ook wegbezuinigd (al viel dat in werkelijkheid vaak ook tegen omdat je toch eerst de hoofdsteunen naar benden en gordels goed moest doen).

En gisteren rubberen kofferbakmat van mijn vorige Astra even gepast en die past dikke prima. Heb ik dus weer van MP afgehaald..:)

Ja weekendje / weekje weg met 2 kinderen is een beste onderneming. :) Ik weet nog wel afgelopen juni met de laguna nog; tot aan het dak toe gevuld. Het kon nét zonder dakkoffer, maar alles zat wel tot aan het dak toe gevuld.

- Handige systeem dat je achterbank met een knop kon laten neerklappen is ook wegbezuinigd

dat is wel opmerkelijk dat ze zulke dingen wegbezuinigen. Ik kan mij zo geen station herinneren die dat niet heeft, maar blijkbaar is dat nog niet heel gebruikelijk. De laguna had het overigens ook. Beide auto's had ik geen problemen met hoofdsteunen. Ik zag bij sommige (ook niet premium) auto's dat de hoofdsteunen ook naar beneden klappen als je aan dat knopje trekt/drukt.

Maar ach; zo vaak gebruik je dat niet en kleine moeite omdat even op de traditionele wijze te doen

Fijn dat de auto zo bevalt :D

Vocht in de lampen zou ik wel aankijken, ik heb het heel af en toe ook iets. schijnt met led verlichting vaker voor te komen doordat van de lamp zelf minder warmte af komt. Het zijn dure lampen, dus je wil daar geen gezeur mee hebben

Mogguh!

@ Rob: mooi om te lezen dat de Astra zo goed bevalt! De 'minnetjes' zijn natuurlijk wel te overzien, dus al met al een goede opvolger (y) de lamp zou ik zeker in de gaten houden; zo'n intellilux-unit is prijzig weet ik nog van Richard ;)

Kortom, even afkloppen maar ik ben nog steeds heel wat jaartjes boetevrij
Vriendinlief dus? ;)

Hoor ik meer goede verhalen over!
Het was lastig om kaartjes te bemachtigen (Om 00.00 uur... uiteindelijk na 20 minuten gelukt). Maar erg vermakelijke tentoonstelling; veel over de historie, samenwerkingen, 'schandalen', etc.
Speel mee met de bankgiroloterij (3 gratis trekkingen) en met de pas die je krijgt, mag je gratis met 2 personen naar het museum. Dus de 'gratis'-teller loopt mooi op zo :D

Ik zag bij sommige (ook niet premium) auto's dat de hoofdsteunen ook naar beneden klappen als je aan dat knopje trekt/drukt.
Blijkt de V40 ook te hebben; 1 knopje voor de hoofdsteunen en 1 voor de bank.

Vriendinlief dus? winking smiley

Yep :T

@ Rob, knop voor de achterbank mis je niet heel veel aan zoals je zelf zegt. Vaak moet je toch eerst de achterbank leegmaken, hoofdsteunen naar beneden en/of gordels goed doen inderdaad. Leuke gimmick is het wel.

Keyless knoppen op de achterportieren mis ik echt grandioos. Ik ben erachter gekomen dat ik die 9 van de 10 keer eerder open als de voorportieren. Zal vast ook wel wennen, maar handig vind ik het niet.

En houd alsjeblieft de koplamp in de gaten en gebruik je garantie. Je word er echt niet vrolijk van als je dat zelf op moet hoesten!
Zat destijds bij mij ook nog een stuk coulance vanuit Opel bij geloof ik, verzacht de pijn voor de dealer wellicht als ze moeilijk doen over de kosten/garantie.
Zal even kijken of ik nog een foto heb van die van mij en naar je appen, kun je kijken of jouw situatie vergelijkbaar is.

Blijkt de V40 ook te hebben; 1 knopje voor de hoofdsteunen en 1 voor de bank.

Eenzelfde knopje voor de hoofdsteunen is dan wel weer slim! (y)

Sowieso altijd melding van maken in de garantietijd. ook al willen ze niet gelijk tot vervanging overgaan en even aankijke (wat begrijpelijk is, gezien het bedrag)

het feit dat het gemeld is in de garantietermijn kun je zelfs nadien aanspraak doen op garantie mbt de klacht, want; gemeld in de garantietermijn :)

Ik heb een jaar garantie dus heb nog even de tijd..:) Maar ik houd het in de gaten. Vandaag lijkt de lamp weer condensvrij te zijn maar het af en toe oplichtende lampje voor de hoogteverstelling zit me ook niet lekker. Lastige alleen is dat ik dat alleen in het donker kan checken / ervaren en zo vaak rijd ik momenteel niet in het donker.

Oh ja en nog een dingetje de automatische verlichting..blijf het heel irritant vinden dat je op zo'n grijze dag steeds zelf de verlichting aan moet zetten omdat het zelf de boel op dagrijverlichting zet. Ik wil altijd met verlichting aan rijden. Maar zet je de auto van de automatische stand af dan mis je weer veel zaken als je dan in het donker gaat rijden (bochtverlichting, afl, enz..) en moet je hem weer op auto zetten.

Terug
Bovenaan