@ Winterbanden, als je het echt om winterse omstandigheden doet dan heeft de winterband niet zoveel nut tegenwoordig maar een winterband is ook bij lagere temperaturen al heel nuttig. Ik kon dat verschil zelf vaak echt wel goed merken.
ze rijdt bijna altijd in de Leaf, en die max 2 ritjes per week naar t werk zou je ook heel goed onder een WA verzekering kunnen doen. Het zijn allemaal maar kleine bedragen, maar alles bij elkaar kun je er toch nog best op besparen.
Dat eerste vind ik altijd een beetje een dooddoener, in die twee ritjes kan het net zo goed gruwelijk mis gaan. Dan doel ik even op winterbanden. WA verzekering is een andere risico afweging en voor wie het materiële/financiële risico van de eigen auto komt, die snap ik wel bij een wat oudere auto.
Anyway, een set goede zomerbanden met goed profiel daar kom je in de winter ook een heel eind mee. Op versleten winterbanden van een Chinees C-merk begin je in de winter ook niet zoveel als de nood aan de man is.
Onder de Focus zitten nu standaard all-seasons (lease policy). Ben er tot op heden prima tevreden over, daar waar ik ze onder de Clio echt ruk vond. De slijtage bij de Clio liep ook niet in de pas met de seizoenen, in de winter was het profiel eigenlijk niet goed genoeg meer maar nog wel te goed om ze te mogen vervangen.
Niseko zei:
B Real zei:
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe het straks in de winter gaat. Heel stom, maar dat gaat qua energiekosten wel in de papieren lopen (relatief gezien). Waar we voorheen overdag nooit hoefden te stoken zal dat straks toch wel moeten. Dat is toch wel van een andere orde dan zelf de stroom van de verlichting en je eigen koffie betalen....
Balans hier na 6 maanden thuiswerken (ben in die periode 8x op kantoor geweest) :
- Lease V60 : 3.000km ipv 12.500 à 15.000km over 6 maanden gerekend
- Privé MX5 : iets meer mee gereden dan vorige jaren
- Waterverbruik : +10% (zal wellicht een beperkt deel toilet zijn, echter een nieuw / groter zwembad gekocht voor zoonlief)
- Elektriciteitsverbruik : +20% -> ja, ik vind dat zelf ook veel, maar heb al >10 jaar maandelijkse data, dus kan op ruim 120 maanden gaan vergelijken... meer thuisgekookt ipv 1-2x per week uit eten, constant alles wat in een tienergezin gebruikt wordt dat aan meerdere laders hangt...
- Verwarming : geen idee; in de lente en herfst draait het huis op een Tulikivi speksteenkachel van 1.000kg als hoofdverwarming, dus ja best wel wat hout - dat 100% uit eigen winning komt en me dus buiten het werkt en wat benzine voor de kettingzaag niks kost - verstookt dit voorjaar.
- Koffie : ben de voorbije tijd gestopt met koffie drinken ;-)
(winterbanden pas gewisseld eind juli BRG)
- Kilometers houd ik niet zo bij. De auto staat weinig stil en wordt door mijn vriendin gebruikt als ik hem niet nodig ben, dat scheelt (haar) toch wel de nodige euro's
- Waterverbuik boeit ook niet zoveel, water is niet zo duur en die paar keer extra naar de wc merk ik niet in het waterverbruik denk ik

- Elektriciteit heb ik ook niet echt een idee van. We wonen hier nog niet lang en hebben een jaar geleden verbouwd en verbruiken sindsdien sowieso meer elektra. Een laptop, beeldscherm, een paar LED lampen en Nespresso zetten qua elektra ook niet heel veel zoden aan de dijk. Koffie drink ik niet gigantisch veel, dus ook dat heb ik er wel voor over.
- Verwarming vind ik dus wel een dingetje. Want i.p.v. alleen 's avonds stoken en overdag behaaglijk houden moeten we straks de hele dag stoken, dat gaan we wel merken qua gas/pellets (pelletkachel). Dit gaat misschien wel over 100+ euro per maand in tegenstelling tot de paar euro van bovenstaande punten. De extra kilometers die mijn vriendin maakt met mijn auto wegen niet op tegen die kosten
Misschien klink ik ook wel als een zeurpiet, dat vind ik zelf ook wel een beetje, maar toch voelt het ook niet helemaal fair op de een of andere manier.
Die volgende winter staat alweer voor de deur smiling smiley
Ben je al buiten geweest vanmiddag? Hier is het toch verre van winter hoor, heerlijk!
Maar zoals gezegd..als je ze toch hebt liggen dan zou ik ze lekker oprijden. Ik heb ook geen grote garage en liggen ook twee sets winterbanden, 8 fietsen, een dakkoffer en heel veel andere rommel in..smiling smiley
Er zijn maar weinig mensen met een garage die hem ook daadwerkelijk gebruiken voor de auto volgens mij

Maaruh, 8 fietsen? Typfout of beun je bij als fietsenmaker?