Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Voor het geld van de lage bijtelling van een model 3 zou ik van het geld wat je 'over' houd wel een leuke cabrio of leuke porsche 944 of iets bij naast willen hebben voor de fun :}

Nodig? Dat denk ik niet, heb je echt een 2e auto er bij nodig omdat je dagelijks veel rijd, dan heb je misschien de verkeerde keuze voor een EV gemaakt.

Als je dan toch een 2e auto er bij 'moet' aanschaffen omdat het een EV is, Dan kun je haast nog beter een gewone auto pakken, die alleen zakelijk rijden en wat je bespaard op de bijtelling een prive auto van kopen. Dan beperk je de zakelijk de auto keuze niet tot het rijden van een EV.

Wat gaat men doen in de Vinexwijken als iedereen elektrisch gaat rijden.
Gaan de voetpaden dan vol liggen met elektrische verlengsnoeren vanaf de eigen woning tot aan de plaats waar de bewoner een parkeerplek vond?

British Racing Green zei:
Gaan de voetpaden dan vol liggen met elektrische verlengsnoeren vanaf de eigen woning tot aan de plaats waar de bewoner een parkeerplek vond?

om maar niet te spreken van de jaren 30 wijken. Waar auto's veelal op de stoep staan geparkeerd en de straten totaal niet berekend zijn op zoveel auto al. laat staan laadmogelijkheden.

Ik zal wel een grappig idee om alle lantaarnpalen te voorzien van laadmogelijkheden maar dan nog kom je te kort. Ben ook heel benieuwd ho zich dat gaat ontwikkelen. Zie het al helemaal voor mi, overal van die 50 meter verlengsnoeren. "s ochtends staat iedereen zijn snoertje weer op te rollen :}

Voor het geld van de lage bijtelling van een model 3 zou ik van het geld wat je 'over' houd wel een leuke cabrio of leuke porsche 944 of iets bij naast willen hebben voor de fun
Zo heb ik toen ook de berekening gemaakt. Of een Cascada leasen, met als voordeel dat alle brandstof betaald wordt.
Of een Leaf nemen, en de Cabrio houden voor de funritjes. ff rekenen leverde op dat ik heel wat brandstof kan tanken op jaarbasis voor het bijtellingsvoordeel. Nu weet ik dat ik daarvoor wel een oudere auto rijdt.....maargoed, verschil is groot.

Je ziet wel meer dat men er "voor de vrouw" nog een normale gezinswagen op na houdt, waarmee ze bijv. op vakantie gaan. Dit i.p.v. een leuke leasbak voor meneer en een klein wagentje voor mevrouw.

Paar weken terug had ik hier aangegeven dat 1 van mijn medebewoners een nieuwe Ampera-e reed, dat was blijkbaar een voorloop auto want die is nu omgeruild voor een Model 3. Is trouwens ook pas de allereerste elektrische auto hier op het terrein, dus zo snel gaat het hier allemaal toch niet wat elektrische auto's betreft. Wonen hier toch allemaal mensen die flink boven modaal verdienen en een paar jaar terug allemaal een nieuwbouw appartement konden aanschaffen en dus toch pas 1 stekkerauto op het terrein, die bewoner heeft dan ook de eerste en enige laadpaal tot nu toe ( +/- 45 appartementen ).
Staan wel vrij veel recente compacte auto's van de wat luxere merken hier op het terrein ( A-Klasse, CLA, C-Klasse, A3, 1-serie, 3-serie, etc. ).
Mijn ene buurman heeft een dikke A-klasse en de andere een **** GTI, mijn barrel staat daar nogal uit de toon zeg maar. :}

AsconaGT zei:

om maar niet te spreken van de jaren 30 wijken. Waar auto's veelal op de stoep staan geparkeerd en de straten totaal niet berekend zijn op zoveel auto al. laat staan laadmogelijkheden.

Ik zal wel een grappig idee om alle lantaarnpalen te voorzien van laadmogelijkheden maar dan nog kom je te kort. Ben ook heel benieuwd ho zich dat gaat ontwikkelen. Zie het al helemaal voor mi, overal van die 50 meter verlengsnoeren. "s ochtends staat iedereen zijn snoertje weer op te rollen :}

Bijkomend voordeel is ook dat je 's winters het voetpad niet meer hoeft te vegen als het gesneeuwd heeft. Er is dan zoveel elektriciteit nodig dat de hoofdleidingen roodgloeiend in de grond liggen en de straat lekker opwarmen :}

Zoals bekend wil ik prima elektrisch rijden als dat serieus geld bespaard (in geval van alleen bijtelling is dat ook zo in mijn geval) én een fatsoenlijke actieradius, maar ik ga er niet een extra auto op na houden voor de momenten dat elektrisch rijden niet handig is. Ook ga ik geen kilometeradministratie bijhouden om onder de bijtelling uit te komen. Ik wil gewoon één auto die ik altijd kan pakken en alle kilometers mee kan maken.
Het gebeurt vaak genoeg dat ik met een tussenstop/omweg naar huis rij, dat zou in het laatste geval niet meer kunnen.

Mogguh!

Gisteren de gevolgen ervaren van een sterker groeien EV aanbod......gisteravond in Borne aangekomen voor een avond samen met de vrouw. Drie beschikbare laadplaatsen dicht bij haar appartement in de buurt waren allemaal bezet. Na het eten nog een keer gaan kijken, nog steeds bezet. Dus vanochtend noodgedwongen 5-10min bij Fastned aan de lader gehangen om op het werk te komen.:} Ook ik moet er maar weer meer op gaan letten om zo veel mogelijk te laden elke keer, de kans dat plekken met een elektra aansluiting vol zijn groeit nu wel explosief snel.

Jou vriendin woont vlak bij mij, 5 minuten lopen of zo, dus je mag hem gerust hier een keer voor de deur zetten met een verlengsnoer. Heb 2 stopcontacten in de voortuin vlak aan straatzijde. zet er zo van binnenuit spanning op (tu) ;)

Mogguh!

@Ruud: en het frustrerende is waarschijnlijk, dat zeker de helft van die auto's aan de stekker plugins waren die al lang volgeladen zijn...

@Marc: ruil die Astra dan eens snel in, want dit valt dan echt veel te erg uit de toon :D

Zaterdag met de Up! naar het westen van het land gereden. Gorinchem, Dordrecht, Puttershoek. Het was lekker rustig op de weg en dan is het met de Up eigenlijk heel goed te doen. 130 op de cruise control dan is hij nog behoorlijk stil en rijd best aangenaam. Je moet niet even weer terug naar 90 en weer snel terug naar 130 of zo want dat duurt een eeuwigheid :}

B gaat straks met verlof, dan zal de Up waarschijnlijk veelal stil voor de deur staan de komende maanden. Ergens wel zonde, maar het voelt ook wat vreemd als ik daar al mijn kilometers mee ga maken.

AsconaGT zei:
B gaat straks met verlof, dan zal de Up waarschijnlijk veelal stil voor de deur staan de komende maanden. Ergens wel zonde, maar het voelt ook wat vreemd als ik daar al mijn kilometers mee ga maken.

Waarom, als de carpolicy voorziet dat de partner ermee mag rijden.
Mijn zusje werkt sinds kort bij een gerenommeerd advocatenkantoor en kan met nieuwjaar tegen een heel geringe eigen bijdrage een firmawagen bekomen.
Nu woont en werkt zij in centrum Gent en rijdt ze dus met de fiets naar het werk.
Anderzijds heeft hun gezinswagen V50 inmiddels zo'n 400.000 km op de teller (tweede motor) en scheelt er keer op keer iets mee (deze zomer bij die enorme hitte defecte airco).
Dus gaat ze de firmawagen aannemen, de eigen wagen dumpen, en haar man gaat voortaan met haar firmawagen werken.

@Ruud: en het frustrerende is waarschijnlijk, dat zeker de helft van die auto's aan de stekker plugins waren die al lang volgeladen zijn...
Noujah, het hele laadsysteem is inderdaad nog niet goed ingericht. Eigenlijk zou wanneer een auto vol geladen is, de stekker aan de kant van de laadzuil ontgrendeld moeten worden. De laadkabel blijft dan vastzitten aan de auto, en is dus niet gevoeliger voor diefstal. En een ander kan dan inpluggen en verder laden met dezelfde paal.

@ Joost: Mooi aangeboden, maar opzich was deze oplossing ook prima....even paar min. wachten.
Daarnaast, in veel tuinen zijn dunne voedingskabels aangelegd die het niet leuk vinden om langere tijd een hoge spanning te leveren.

Vrijdagaaf nog een feest gehad met kameraden in de tuin, onder de overkapping. Daar brandden 2 elektrische heaters van 2.000 watt en tegelijkertijd stond ook de auto aan de lader. Ik denk dat er op dat moment best wat stroom door m'n meterkast ging :}

@ Joost, ik snap het gevoel, maar dat is één van de voordelen van een lease auto toch?
Als mijn auto beschikbaar is pakt mijn vriendin hem ook. Als ze op een dag meer km's maakt als mij dan wisselen we ook van auto. Dat eerste mag gewoon volgens de regels, het tweede is wellicht enigszins een grijs gebied als het werkdagen betreffen maar dat is zeer incidenteel.

Het geval van Peter vind ik dan misschien wel weer net iets over het randje, maar de werkgever zal vast ook wel weten dat ze dagelijks op de fiets naar haar werk gaat. Waarschijnlijk is ze voor haar werk geen auto nodig, maar is onderdeel van haar functie/arbeidsvoorwaarden.

@ Ruud, dat zat vast niet allemaal op dezelfde elektriciteitsgroep :D

Ja volgens de policy mag ik er inderdaad in rijden. Aanvankelijk mocht dat eerder niet maar uiteindelijk heeft B geregeld wat wij er ook prive mee mochten rijden (wel met km restrictie van 5000km prive) Ik doe dat vaak ook wel, even naar bouwmarkt, supermarkt, al die kleine stukjes waar de ruimte niet nodig is word de laguna ontzien. maar om haar auto naar mijn werk mee te nemen voelt toch vreemd. Ik rij naar mijn werk zo'n 15 km heen (en 15 terug). Vaak in de file 's morgens. Eigenlijk een prima afstand voor een Up, en de grote zware laguna vind dat met 1 op 9 minder prettig. Met name financieel gezien :}

Nu woont en werkt zij in centrum Gent en rijdt ze dus met de fiets naar het werk.

Dus gaat ze de firmawagen aannemen, de eigen wagen dumpen, en haar man gaat voortaan met haar firmawagen werken.

iemand hier doet dat dus ook en daar kijkt men ook vaak wel van op. Ook als een medewerker (zonder firmawagen) een keer een klant moet ophalen of een zakelijke rit moet maken, zelfs van zijn afdeling, moet diegene bij een ander vragen (die ook een firmawagen heeft) om de auto eventjes te lenen omdat zijn leidinggevende altijd op de fiets komt (en zijn vrouw de kilometers maakt). Heb daar ook een beetje een dubbel gevoel over.

Kan ook wel, maar je moet er geen rechtzaak om krijgen. Heb eens gelezen dat iemand toen een veel hogere bijtelling moest betalen dan 22%, omdat aangetoond kon worden dat de auto veel vaker privé gebruikt werd.

Ook als een medewerker (zonder firmawagen) een keer een klant moet ophalen of een zakelijke rit moet maken, zelfs van zijn afdeling, moet diegene bij een ander vragen (die ook een firmawagen heeft) om de auto eventjes te lenen omdat zijn leidinggevende altijd op de fiets komt (en zijn vrouw de kilometers maakt).
Precies. Als je op kantoor bent, dan wordt ook verwacht dat jouw leaseauto dan ter beschikking van je collega's staat voor zakelijke kilometers.

Barri zei:
Precies. Als je op kantoor bent, dan wordt ook verwacht dat jouw leaseauto dan ter beschikking van je collega's staat voor zakelijke kilometers.

Says who?

carpolicy zei:
Alleen de werknemer en zijn permanente partner, die voldoen aan de Belgische wetgeving voor het besturen van motorvoertuigen, met uitsluiting van alle andere personen, mogen de wagen besturen.

Collega's vallen dus ook onder de uitsluiting ;)

Barri zei:

Says who?

carpolicy zei:
Alleen de werknemer en zijn permanente partner, die voldoen aan de Belgische wetgeving voor het besturen van motorvoertuigen, met uitsluiting van alle andere personen, mogen de wagen besturen.

Collega's vallen dus ook onder de uitsluiting ;)

Als collega's er prive ritjes in gaan maken wel, maar zakelijk is geen probleem zou je denken? Kinderen van de werknemer mogen in belgie volgens de wet er ook niet mee rijden? Geen idee hoe de wetgeving in Belgie is. in Nederland is de wet vrij summier daar in en liggen die zaken meer vast in het contract tussen werknemer en werkgever. In ons contract van de up word er wel gesproken over 'fair use pollicy'. 5000km prive. Verder geen harde afspraken

Bij mijn werk er staat waarschijnlijk nergens in het contract dat de auto altijd ter beschikking moet zijn voor andere werknemers. Maar bij mijn werk hier word er dan wel met een scheef oog gekeken door iedereen als die gene elke dag op de fiets komt, zijn vrouw dagelijks mee rijd voor haar werk en de kolometers maakt met de tankpas en de medewerkers op zijn afdeling dan hier op onze afdeling vragen aan mijn leidinggevende of ze zijn auto even mogen gebruiken.

Auto van B word ook soms door collega's gebruikt, deze week gaat er iemand ook mee naar gouda op en neer. Maar goed, ga er van uit als B met verlof is over paar weken dat ze niet de auto bij ons huis komen ophalen voor zulke ritjes. Mag uiteraard wel in overleg. Maar het volt dan beetje raar als ik daar dan vervolgens de kilometers er mee ga maken als ze zelf de auto die dag niet nodig heeft.

AsconaGT zei:
Kinderen van de werknemer mogen in belgie volgens de wet er ook niet mee rijden? Geen idee hoe de wetgeving in Belgie is.

Er is geen wetgeving, wordt normaal allemaal geregeld in de 'carpolicy' van elke onderneming.
Ik weet dat in een van de bij ons aangesloten ondernemingen zelfs de partner niet met de wagen mag rijden, enkel de werknemer zelf. En de werknemer er niet eens de grens mee over mag (tenzij voor buitenlandse dienstverplaatsingen).
En dat kinderen er niet mee rijden, lijkt me eerlijk gezegd de logica zelf, zeker voor een firmawagen met een bovengemiddeld motorvermogen.
Ik zie me nog niet voor de raad van commissarissen komen met de vraag voor een nieuwe dienstwagen omdat mijn zoon die TL gereden heeft... Denk niet dat die vraag op veel begrip zou kunnen rekenen ;) (zelfs al stond daarover vroeger niks in de policy).

Wie de auto gebruiken en waarvoor staat vaak in de autoregeling beschreven. Ik ben tot nu toe alleen maar tegen gekomen dat je auto ook ter beschikking van collega's moet staan gedurende werktijden.

Wie de auto gebruiken en waarvoor staat vaak in de autoregeling beschreven. Ik ben tot nu toe alleen maar tegen gekomen dat je auto ook ter beschikking van collega's moet staan gedurende werktijden.
Dat vind ik eigenlijk best vreemd, zeker als je er voor kiest om ook een privé bijdrage te betalen voor de auto.....oftewel bijtelling.
Ik zou er niet blij van worden als m'n collega's met regelmaat zouden aankloppen om de Leaf mee te nemen.

Wij gingen vroeger ook vaak met de auto van de ouders van een van mijn vrienden weg (tu) En de buren hebben ook 3 nog thuiswonende kinderen. DIe Skoda van hun word ook werkelijk voor alles gebruikt, dat ding staat amper stil lijkt het soms wel :} Het zal vast zo zijn soms, maar dat kinderen uitgesloten zijn heb ik nog niet meegemaakt.

Ik ben tot nu toe alleen maar tegen gekomen dat je auto ook ter beschikking van collega's moet staan gedurende werktijden.

Ik ken die regel met name als ongeschreven regel, zoals eerder gezegd word er hier op het werk door andere collega's wel met een scheef oog naar gekeken dat hij altijd op de fiets komt en zn vrouw de kilometers maakt met zijn leaseauto.

Astra F zei:
Dat vind ik eigenlijk best vreemd, zeker als je er voor kiest om ook een privé bijdrage te betalen voor de auto.....oftewel bijtelling.
Ik zou er niet blij van worden als m'n collega's met regelmaat zouden aankloppen om de Leaf mee te nemen.

Bijtelling betaal je voor het privé gebruik hè.
Als een werknemer onder werktijd bij mij aanklopt om een zakelijke rit te doen dan vind ik dat helemaal niet gek, dat wordt doorgaans ook bedoelt met die passage in autoregelingen . Dat ik er niet blij van zou worden is een tweede :D

Een collega regelt voor een privé rit maar fijn een andere auto :)

hier gebeurd dat regelmatig, even een klant van schiphol of dusseldorf ophalen of van het station. of even lunchen met een klant ergens tussen de midddag. Het is belachelijk om daar een auto voor te huren terwijl er gewoon diverse leaseauto's stil staan op de parkeerplek van het bedrijf. of dat een werknemer zelf met zn 'oude barrel' de klant in mee neemt.
Het bedrijf betaald voor de leaseauto dus dan moet hij ook ter beschikking zijn voor het bedrijf. Bijtelling is een eigen keuze, hoeft niet, en puur belasting kwestie om prive te mogen rijden, niet om daarmee het bedrijfsbelang af te kopen overdag tijdens werk.

tenminste; zo gaat dat hier. En bij mijn vorige werkgever precies zo. Er word ook door niemand moeilijk over gedaan zolang wanneer ze 's avonds naar huis willen de auto er maar wel weer staat.

Bijtelling is een eigen keuze, hoeft niet, en puur belasting kwestie om prive te mogen rijden, niet om daarmee het bedrijfsbelang af te kopen overdag tijdens werk.
Tsjah, het is wel net een beetje hoe je het ziet. Wanneer is iets privé gebruik en zakelijk gebruik. Oftewel, privégebruik kan ook een moment zijn dat de auto niet rijdt.

Als een nette collega een x de auto mee wil hebben, zal ik er geen probleem van maken. Echter hebben mensen soms ook persoonlijke bezittingen in de auto liggen, of gaan anderen er anders mee om dan de persoon die hoofdgebruiker is. Maargoed, als het bedrijf duidelijk de voorwaarde heeft dat anderen de auto mogen gebruiken dan teken je daar voor.

Oftewel, privégebruik kan ook een moment zijn dat de auto niet rijdt.

Als een nette collega een x de auto mee wil hebben, zal ik er geen probleem van maken. Echter hebben mensen soms ook persoonlijke bezittingen in de auto liggen, of gaan anderen er anders mee om dan de persoon die hoofdgebruiker is.

Het is inderdaad net zoals je het ziet, (tu) ik zie het gewoon als een auto van het bedrijf waarvan de leasemaatschappij eigenaar is. zelf ben je slechts de berijder en maak je zelf de keuze om er ook prive te mee mogen rijden (met de nodige financiele voordelen) en om er prive zaken in te laten liggen. Ik heb ook 2 collega's die een leaseauto (prive) hebben geweigerd om 2 verschillend redenen ondanks het wel bij hun functie mag.
Moet wel zeggen dat er hier over het algemeen gewoon netjes door iedereen met andermans leaseauto word gereden zover ik dat kan beoordelen. Ik denk als iemand weigert zijn leaseauto uit te lenen voor zakelijke activiteiten en het bedrijf daardoor een auto moet huren voor een retourtje schiphol om een klant op te halen en onnodig kosten moeten worden gemaakt dan word daar van hogerhand wel wat van gezegd. Gelukkig doet word er door niemand moeilijk over gedaan. zelfs de directeur durf ik gerust te vragen of ik zijn auto mag lenen, als hij hem zelf niet nodig heeft zal dat geen enkel probleem zijn.

volgende week bezoek aan een energiecentrale in noorden van het land. (tu) waar veel van onze producten in zitten. Ben ooit in taiwan / taipei al een keer bij zoiets geweest die in aanbouw was en is toch wel indrukwekkend. Dat was een 4 units omvattende HRSG gas installatie. Deze in nedeland is in 2015 of zo geopend, maar gewoon kolen gestookt (en aantal % biomassa).
Ik hoor vaak mensen zeggen (ook regelmatig hier op het forum) dat er in NL geen kolencentrales zijn maar er is er dus enkele jaren geleden voor 1.5 miljard een hypermoderne geopend. Wel op steenkool en niet het vele malen vervuilende bruinkool die ze in duitsland nog hebben. Ben benieuwd hoe ver we de installatie in mogen om alles te bekijken. (tu) altijd goed om een beetje gevoel te krijgen waar onze producten terecht komen.

@Joost, dat is zeker erg interessant, informatief en leerzaam lijkt me. Zeker om je eigen producten terug te zien.

Hier nog steeds erg druk zakelijk en privé, dit weekend naar Center Parcs, hopelijk hebben we een beetje weer en hoef ik niet 3 dagen in dat zwembad te gaan zitten :)

@lease auto, als ik wil kan ik ook hier een auto pakken om naar een afspraak te gaan. Dat is prima.

Corsa 20SEH zei:
Hier nog steeds erg druk zakelijk en privé, dit weekend naar Center Parcs, hopelijk hebben we een beetje weer en hoef ik niet 3 dagen in dat zwembad te gaan zitten :)

De vooruitzichten voor zaterdag en zondag (tot de vooravond) zijn schitterend (tu)
Dus veel plezier!!!

Tof hoor Joost, zijn toch plekken waar je doorgaans niet zo vaak komt en waarbij alles toch wel ontzettend interessant is. Wat dat betreft is mijn werk maar onzichtbaar :D

Mogguh!

vanmorgen de Astra afgeleverd bij de Opel dealer voor een APK en beurt. Splinternieuwe zwarte Astra K ST meegekregen. Vrij eenvoudige bussiness uitvoering met 1.0 T. Ik ben verrast hoe pittig en vlot de 1.0T is. Doet weinig onder voor mijn 1.4T. je kan er uitstekend mee meekomen ondanks de magere 105 pk. Wel vind ik het geluid van een 3-cilinder echt afbreuk doen aan de beleving van een dergelijke grote auto. Vooral bij doortrekken klinkt het echt alsof er een grasmaaier onder de kap zit. Doet niks af aan de motor. Het is echt een fijn ding maar ik vind het niet passen bij zon grote auto.

Wat ik ook lekker vind is dat de stoel nog een stuk verder naar de grond kan dan bij mijn astra. Wel merk ik dat de stoelen bij de schouders erg smal zijn en de stoel een stuk minder zitten dan in mijn astra. Dit zijn wel de gewone stoelen.

Verder kan ik nog niet zoveel zeggen over de auto..was maar een kort stukje over de A7.

Ik vind zo'n driecilinder geluid juist leuk! :) Smaken verschillen.
Merk je ook dat de auto een stuk lichter is dan jouw Astra?

Dit weekend even de Focus nagekeken: filters vervangen en gelijk maar de winterwielen er onder gegooid, wielen lager er toch af.
Oliefilter was niet juist, dus dat doen we volgende week. Dan gelijk het koelvloeistofreservoir vervangen en rondom nieuwe blokken en schijven.

rjthefrisian zei:
Mogguh!

vanmorgen de Astra afgeleverd bij de Opel dealer voor een APK en beurt. Splinternieuwe zwarte Astra K ST meegekregen. Vrij eenvoudige bussiness uitvoering met 1.0 T. Ik ben verrast hoe pittig en vlot de 1.0T is. Doet weinig onder voor mijn 1.4T. je kan er uitstekend mee meekomen ondanks de magere 105 pk. Wel vind ik het geluid van een 3-cilinder echt afbreuk doen aan de beleving van een dergelijke grote auto. Vooral bij doortrekken klinkt het echt alsof er een grasmaaier onder de kap zit. Doet niks af aan de motor. Het is echt een fijn ding maar ik vind het niet passen bij zon grote auto.

Ik heb afgelopen zomervakantie in Ierland in een 1.0 Astra gereden. Die viel me ook erg mee. Ook de drie-cilinder roffel viel me tot zo'n 4.000 t/min erg mee.

Even wat anders: Na 11 jaar en drie maanden met veel plezier te hebben gewerkt in de Sociale Werkvoorziening ( later P-wet) heb ik mijn handtekening gezet onder een nieuwe arbeidsovereenkomst: Ik ga aan de slag als Manager Financiën in het (kunst-) onderwijs..... Per 1 december beginnen; vanaf 1 november vrij ! ( en op reis )

Ik vind die 3 cilinders ook niets in groter auto's. in de kleine gebakjes is het wel geinig :}

Gefeliciteerd Hans! ook een maandje vrij, fantastisch! gepaste jaloezie. Zou ook wel maandje vrij willen :} en waar gaat de reis naar toe?

Gefeliciteerd Hans! wat moet ik me voorstellen bij kunstonderwijs?

Hier weer even diep slikken...zojuist gebeld door de garage....banden blijken qua wangen erg slecht te zijn en ook het profiel kan nog maar net mee door....apk afkeur..dus vier nieuwe banden eronder..had ik echt niet verwacht..nooit weer Pirelli dus..kleven aan de weg maar hebben het nauwelijks twee jaar volgehouden..

daarnaast hield hij steeds wat in en worden de bougies vervangen en blijkt ook de bobine slecht te zijn en niet ;lekker te werken..ook flink prijzig..

Heb met vrouwlief overlegd of we dit nog willen maar de dealer heeft ook niet een geschikte vervanger staan dus toch maar weer laten fixxen.

Slechte wangen? Gereden met een te lage bandenspanning? Bij mij viel me juist op dat de banden erg netjes gelijk afgesleten zijn. Nog geen tijd om de winters er onder te gooien? Kan je in de winter even kijken naar een ander setje, of andere plannen met de auto.

@Hans: ah, qua reisafstand ga je er dus niet op vooruit ;)
En Sri-Lanka, toe maar! (tu)

Als iets wel goed op orde is dan is het mijn bandenspanning..;) Volgens de garage waren het met name droogtescheuren waar op delen de canvas al zichtbaar begon te worden.

Ik denk persoonlijk dat Pirelli's niet de meest slijtvast banden zijn. Daarnaast is de Astra een zware jongen en houd ik wel van sportief rijden..denk dat de combi ze de kop heeft gekost..maar het profiel was ook nog net boven minimum en dat vind ik ook al heel snel.

Ik ga zelf niet meer sneupen..komen paar goede vredesteins onder voor een nette prijs. Ik heb de prijs gekregen en bij een bandenboer zal het me maar paar tientjes schelen.

pff 2 jaar dat is wel erg snel, beetje afhankelijk van de km stand natuurlijk. Maar zeker droogste scheuren is toch wel opmerkelijk.

De vredesteins die ik onder de BMW had waren echt top, maar sleten wel vrij snel (Vredestein Vorti). Michelins die ik er nu onder heb lijken relatief slijtvast maar hebben niet hoeveelheid grip als de vredesteins. Zeker met echt hard de bocht ingooien merk je het

Ik vind het ook vlot Rob!
Ik ben volgens mij met mijn tweede setje voorbanden (zomer bezig) en nog met mijn eerste set winterbanden bij dik 40.000km per jaar. Wel veel snelweg waarbij ze weinig te lijden hebben, maar wel hetzelfde sportieve gebruik waarschijnlijk :)

De rest van de kosten is ook weer vervelend, zit je niet op te wachten natuurlijk.

Kan overigens merken dat het kouder en natter wordt, de zomerbandjes krijgen het (zeker 's ochtends) soms al weer wat lastiger qua grip. Binnenkort maar even een afspraak maken voor de wissel.

@ Hans, gefeliciteerd met de nieuwe job!
En geniet van het vooruitzicht in Sri Lanka! Gaan jullie (ik neem aan dat je niet alleen gaat) daar nog iets specifieks doen?

B Real zei:
@ Hans, gefeliciteerd met de nieuwe job!
En geniet van het vooruitzicht in Sri Lanka! Gaan jullie (ik neem aan dat je niet alleen gaat) daar nog iets specifieks doen?

We gaan niet-georganiseerd. Ik ben er in 2001 ook al geweest. We gaan uitrusten en wat highlights bezoeken.
En genieten van de mooie en aardige mensen en lekker eten..(tu)

Nee hoor...de astra j wordt gefixxed en blijft nog even...en weet nu zeker dat er daarna geen astra j of Insignia A meer komt. Vanavond nog even stuk moeten rijden in Astra K en dan merk je echt hoe zwaar deze eerder genoemde modellen zijn. De K is met zijn slechts 105 pk veel lichtvoetiger dan een Astra J of Insignia met een veel dikkere motor.

Er zitten ook wel nadelen aan want je merkt ook wel dat er veel is wegbezuinigd. Erg fragiel afdekschermpje kofferbak, geen mooie chromen lijsten en afwerkingsdetails meer in kofferbak, dunne stoelen en achterbank, op veel plekken lichter en dunner kunststof, algeheel merk je dat alles wat minder solide voelt. En qua design ben ik er ook nog niet heel kapot van. Vind de overkapping van de klokken net het huis van een schildpad..
Maar technisch is het allemaal stuk beter en ben echt onder de indruk van de driepitter met zijn prestaties.

Qua loop is het echter veel minder dan een viercilinder. Af en toe wat trillingen, als je hem te laag in de toeren laat komen begint ie ook te mokken en te kantelen, bij flink gasgeven klinkt de grasmaaier van de buurman beter en zet ie een luide keel op.

Vergis je niet: het is echt een van de beste driepitters maar een viercilinder loopt echt veel stabieler, verfijnder en rustiger en past veel meer bij een dergelijk formaat auto.
Maar ik denk dat een astra k met 1.4t echt een dondersfijne auto is en veel biedt voor zijn geld! Volgend jaar maar eens rondkijken en een leuke sportieve astra k st staat nog steeds bij de kanshebbers.

Klopt..hij is nu net nog wat boven budget; zeker de 1.4 t innovation. Bovenstaande velgen zijn oke maar mag van mij wel slag groter. Blijf de bi-colors het mooiste vinden.

Ik vind deze fraai en zie je weinig:
0-5131b1fc-d9b0-4904-89b1-38b26b59bebe.jpg

het kleurenpalet is erg berperkt.

Deze kleur is saaier maar vind ik ook niet onaardig.
0-013fa350-3654-4ab7-80d0-dd9b47730eef.jpg

Maar zwart blij ik ook mooi vinden:
0-9f968daf-7f90-4c91-8d86-55e6978a1500.jpg

Terug
Bovenaan