Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

@Rob Kleurtje zal zeldzaam blijven. Je moet eerst de topuitvoering kiezen ( Exclusive ) en daarna is dit Power Blue een optie van Euro 2.499. Helemaal je eigen kleur kiezen en bepalen mag ook, dat is Euro 3.999.

Je ziet in België amper nog Opels; de sluiting van Antwerpen is duidelijk nog niet vergeten.

Ben eerlijk gezegd vooral aan het zoeken naar demo’s met maximaal 10.000 km, full option (leder, navigatie, achteruitrijcamera, open dak, automaat) in zowel benzine als diesel. Dan heb je gewoon veel meer auto voor je geld (meestal ruim 25% korting).
Ben nog geen enkele Opel tegengekomen, wel enkele pareltjes uit de shortlist.

Mocht een grijs kenteken mogen, dan lijkt een Ford Ranger Wildtrak met Raptorlook ook zeker een optie. Zal wel de midlifecrisis zijn ;)

Tsja, ben niet perse van uitstraling en al helemaal niet van status etc. Eerst een dikke bak met een dikke motor en zoveel mogelijk luxe en mooie opties, als er dan nog budget over is dan zou ik pas naar "premium" gaan kijken.

Maar snap jou wel hoor, heerlijk om zo een auto te kunnen uitkiezen! (tu)

Ik heb dat net zo hoor Marc (tu)

Ik vind alleen dat alles zo mooi afgewerkt is, alles zo doordacht, de finesse wat je in een Benz of BMW vind ook wel erg fijn. Infotainment werkt gewoon top, stoelen zitten top, alles is tot in detail over nagedacht.
Het is alleen jammer dat er een BMW of MB logo op zit denk ik wel eens, want je betaald ook gewoon deels voor imago/status in het geval van een occasion. Zeker in het geval van een dikke occasion is het prijsverschil tov een potente fully loaded dikke insignia wel enorm terwijl het op detailniveau wel wat minder is, maar niet heel groot.

@Ruud: ik ben ook verrast hoe netjes de schutting is geworden! Ik heb nergens een schutting in de beits zitten, maar voor dit stukje wellicht wel een goed idee want dit hout heeft al wat meegemaakt nu.
Met beits ed zou ik wel oppassen. Als je het wilt bijwerken na verloop van tijd kom je vaak weer aan het schuren/schoonmaken. Een houtgel is super makkelijk aan te brengen, kun je zo een volgende keer weer overheen. Zal de komende weken wel weer in de aanbieding komen bij oa de Aldi & Lidl.

Heb zelf vorig jaar een houtgel met een lichte kleur genomen zodat de schutting weer nieuw leek. Gezien de kleur nog redelijk is gebleven doe ik er denk ik volgend jaar een neutrale kleur overheen.

@ Fer: Ik vind ook wel dat Peter als bijna-hooft-bezoeker hier op dit topic eigenlijk wel een beetje verplicht is minstens een proefrit te maken in een Insignia.8-) Wel grappig als je de revieuws lees, ook best veel mensen nog uit een klasse hoger die over stappen op een Insignia en over het algemeen goed tevreden zijn. Die blauwe is wel erg gaaf hoor!!!

Kameraad gaat morgen proefrijden met een Astra J ST, waar ik laatst over sprak. Auto is al door zijn huisdealer nagekeken, monteur die hij goed kent heeft ook extra op de versnellingsbak gelet met proefrit.....dus voortekenen zijn gunstig.

Aha, het grote project help Peter aan de Opel is gestart :)

Gisteren heb ik een setje wielen voor de Alfa opgehaald. 18" staat deze auto's toch beter dan 16, maar op één of andere manier moet een set gebruikte wielen ook steeds de hoofdprijs kosten. Ik heb rustig afgewacht tot er iets voorbij kwam dat mij aanstond en nu toegeslagen. De banden die er op liggen hebben hun grootste bijdrage aan de wereld al wel geleverd en gaan nog mee tot de winter denk ik. Dan rij ik mijn michelins af en leg ik nieuwe all-seasons op deze. Nu dus even genieten van het mooie uitzicht en daarna weer terug. Ik heb te weinig geduld om ze nu vast in de schuur te leggen :)

8svYw7fB.jpg

Ik ben donders tevreden met het geheel! Naafdopjes zijn onderweg :)

Mogguh!

@ insignia: Fantastisch in dat kleurtje en die uitvoering. Kost bijna 60.000 euro maar dan staat er wel wat. Ik kan het echter niet betalen ;)

@ Omega: wat gaaf dat je die Omega redt van het roestmonster; echt een zeldzaamheid op de weg.

Met beits ed zou ik wel oppassen.
Yep, beits kan in de loop van de tijd lekker gaan (af)bladderen...dus dan moet je alles weer bijschuren en opnieuw in de beits zetten. Ons tuinhuisje staat ook in de beits en daar kunnen we ook lekker mee aan de slag ;)

@ Frank: Setje velgen staat super (tu) mooi sportieve wagen zo!

Staat erg goed Frank!

18 inch is zeldzaam en prijzig...je moet net op het juiste moment toeslaan..!

De stickers moet ik nog wel aan wennen...B)

Gaaf frank, eigenlijk is 18 is perfect. Niet belachelijk groot, maar ook gewoon prima zo (tu)

ik zit ook te denken over all seasons, die zijn in 18 inch wel fors aan de prijs :O

@ Insignia: Die Exclusive line is erg gaaf, maar je betaald er inderdaad ook voor om wat exclusiefs te rijden. Gelukkig zijn er ook meet betaalbare uitvoeringen die er goed uit zien!

@ Frank: Wow, da's een gave upgrade. De velgen schitteren in eenvoud en passen goed bij de auto. Striping vind ik ook niet verkeerd.

je tankt toch niet bij dat tankstation Frank? :p

Het is er altijd gruwelijk duur, snelwegprijzen en verbazingwekkend zie ik er best vaak mensen tanken

Dank heren, altijd fijn als mijn enthousiasme gedeeld wordt. @Rob wat betreft de stickers hoeft dat natuurlijk niet, ik snap wel dat dit niet ieders smaak is

AsconaGT zei:
je tankt toch niet bij dat tankstation Frank? :p

Het is er altijd gruwelijk duur, snelwegprijzen en verbazingwekkend zie ik er best vaak mensen tanken

Ik deel je verwondering. Nu is geen enkel tankstation bij ons in het dorp ‘betaalbaar’, maar deze spant de kroon. Dit was vooral makkelijk om even de banden op te pompen onderweg naar de snelweg, zeker gezien de werkzaamheden bij het tunneltje :) doorgaans tank ik benzine in Duitsland, gezien mijn werkplek een kilometer of 8 van de grens staat. Voor de diesel is het verschil zo klein dat een van de onbemande stations ergens aan de route onderweg naar het werk voldoet

Dit was vooral makkelijk om even de banden op te pompen onderweg naar de snelweg, zeker gezien de werkzaamheden bij het tunneltje

is het daar ook gratis dan? Eerder ging ik naar de avia, super mooi dingetje stond daar en was gratis, maar die is nu een jaar weg. Nu ga ik voor banden vaak naast die chinees, maar daar is het super onhandig qua plek en apparaat werkt ook niet altijd even prettig. Ik weiger te betalen voor lucht, ondanks ik weet dat het apparaat natuurlijk ook ergens van betaald moet worden :p

Staat hem (haar?) goed Frank (tu)

@ Banden oppompen, betalen voor lucht doe ik ook niet. Bij mijn vaste tankstation is het gratis gelukkig, maar aangezien ik in de Astra in de auto de bandenspanning af kan lezen kom ik er eigenlijk nooit. Bandenspanning is rondom al tijden gelijk en fluctueert alleen wat bij warm/koud weer en natuurlijk het rijden.
Eigenlijk wil ik thuis nog eens een compressortje hebben om de motor makkelijk te checken. Is nu altijd zo'n gedoe aangezien de motor een gebogen ventiel heeft en dat niet lekker werkt bij het tankstation en het ook onhandig is met een motorpak aan.

Hoi allen

De Vectra rijdt geweldig... ik vrees af en toe voor mijn rijbewijs...............
Mooie velgen Frank ! Staan heel mooi onder de Alfa !!

Ik was dus met de Insignia in Denemarken en vooral in de omgeving van Kopenhagen. Absoluut een aanrader !
Mooie stad met vriendelijke mensen !
Veel te doen en te zien bij voorkeur per (huur-)fiets in de stad.

De Insignia bevalt goed. Ik merk dat ik een grotere, zwaardere auto plezieriger vindt dan een kleinere lichter. Vectra en Insignia passen goed in dat plaatje !

Dat snap ik Hans. Het zou ook mijn voorkeur hebben als het hier kon.
Een zwaardere auto geeft sowieso een heel solide gevoel, veel meer dan een kleinere.

Vandaag eens boodschappen met de Ka gedaan. Dan voel je je wel heel erg klein tussen alle middenklassers en vrachtverkeer op weg naar de supermarkt.
Gelukkig hoef ik er niet dagelijks mee te rijden, maar ‘t is niet mijn ding. Dan liever nog een dikke chique bak erbij. Mja, kost geld he *-)

Haha, na een half jaar en 30K km heb ik weer een optie ontdekt aan de Astra :}

Ik vond het al langer typerend dat de rugleuning best wel aanwezig was, er zit een soort bult in de rugleuning die mijn rug best wel corrigeert om een goede houding aan te nemen. Ik dacht dat de ontwerpers van de Opel-stoelen een cursus fysiotherapie hadden gevolgd, maar niets is minder waar!
In de hendel voor de stoelhoogte zit een knopje waarmee ik die bult kan oppompen of laten leeglopen, maar ook de hoogte van de rugondersteuning kan aanpassen!

Daar ga ik voorlopig even mee spelen, leuke feature! (tu)

Ik was dus met de Insignia in Denemarken en vooral in de omgeving van Kopenhagen. Absoluut een aanrader !
Mooie stad met vriendelijke mensen !
Veel te doen en te zien bij voorkeur per (huur-)fiets in de stad.

Kopenhagen is inderdaad een erg fijne stad, met aardige mensen die prima Engels spreken. Wel een aanrader om eens heen te gaan voor een citytrip.
De rest (voor wat ik er van gezien heb) vond ik een beetje "mwah", maar ik ben er dan ook maar een week geweest om eerlijk te zijn.

@ Fer, zo leer je nog eens wat :D
Die optie had ik al even ontdekt, wel typisch iets wat je 1x instelt en daarna nooit meer. Zo kwam ik er vorig jaar o.b.v. een foto in een advertentie (die hier geplaatst werd) achter dat het mogelijk is om de radiozender/mp3 in beeld te krijgen terwijl je het scherm van de navigatie aan hebt staan. Die optie zat redelijk diep verstopt in het instellingen menu.

Nu het de afgelopen dagen wat meer geregend heeft kom ik erachter dat de voorbanden toch wel aan vervanging toe zijn. Ze hebben af en toe wat moeite om grip te houden bij een stoplicht. Ik twijfel nog even om of door te rijden tot de winterbandenwissel of toch nu maar even langs de dealer.
Winterbandenwissel zal vast ergens in oktober zijn, ik verwacht niet heel veel kilometers te maken tot die tijd. Aan de andere kant, waarom uitstellen?

Grote / kleine auto's..tsja...voor beide is wat te zeggen...voor het lekkere bochtenwerk en de pretritjes tussendoor heb ik toch liever een compacte vlotte auto. Een Fiesta ST lijkt me bijvoorbeeld heerlijk...voor de langere afstanden is juist een grotere zwaardere auto met een grotere wielbasis erg fijn....

Ik vond het al langer typerend dat de rugleuning best wel aanwezig was, er zit een soort bult in de rugleuning die mijn rug best wel corrigeert om een goede houding aan te nemen. Ik dacht dat de ontwerpers van de Opel-stoelen een cursus fysiotherapie hadden gevolgd, maar niets is minder waar!
In de hendel voor de stoelhoogte zit een knopje waarmee ik die bult kan oppompen of laten leeglopen, maar ook de hoogte van de rugondersteuning kan aanpassen!

Hebben jullie AGR stoelen? Het zit ook op die van mij. Maar zoals Richard zegt..je stelt het een keer in en verder zit je er vrijwel niet meer aan.

Kopenhagen staat voor over vier weekjes op de rol inclusief Malmo en Lubeck.

Haha Fer, dat je daar nu pas achter komt :D :D
Wel fijn hoor, een goed instelbare lendensteun!

Fiesta ST: afgelopen zaterdag in de Fiesta ST gezeten bij de Ford dealer, toen ik ook de nieuwe Focus en de nieuwe KIA Ceed ging bekijken (en de laatste rijden, zie de rijtest hier op het forum).
Maar die ST; de stoelen sluiten strak aan, maar ik het het idee dat mijn schouderbladen naar binnen werden gedrukt. Niet heel comfortabel. Daarbij heb je dus echt een langere proefrit nodig.

@rob, nee, ik heb de standaard stoelen, wel lichtelijk geüpgrade vanwege het business executive pakket. Half leer dacht ik. Maar verstelbare lendesteun was mij nog niet opgevallen..

Midje!

@ Fer: Haha, grappig dat je er nu pas achter komt. Zeker de stoel is één van de dingen waar ik direct mee ga prutsen om te kijken wat er mogelijk is.
Gelukkig is dat bij de Leaf niet veel, dus ben je snel uitgeprutst. :}

Winterbandenwissel zal vast ergens in oktober zijn, ik verwacht niet heel veel kilometers te maken tot die tijd. Aan de andere kant, waarom uitstellen?
Met de herfsttemperaturen van de laatste jaren in het achterhoofd kun je de winterbandenwissel rustig uitstellen tot november/december. Zeker nu de tijd met meer regen, bladeren en (door de mais/aardappeloogst) modder op straat zou ik de banden wel even laten wisselen.

Gelukkig is dat bij de Leaf niet veel, dus ben je snel uitgeprutst. grinning smiley
:D

Winterbanden: ik heb nu nieuwe zomerbanden dus dan zou het wisselen voor mij later kunnen.
Deze winter op 16 inch lichtmetaal ipv staal.
Richard: wel fijn om gewoon goede zomerbandjes te hebben in de herfst inderdaad.

Nu het de afgelopen dagen wat meer geregend heeft kom ik erachter dat de voorbanden toch wel aan vervanging toe zijn. Ze hebben af en toe wat moeite om grip te houden bij een stoplicht. Ik twijfel nog even om of door te rijden tot de winterbandenwissel of toch nu maar even langs de dealer.

Hoe werkt dat met een leasert? Mag je zelf aangeven dat je nieuwe banden wilt of kijken ze puur naar profiel en / of onderhoudsschema?

Goed punt wel Ruud en Berry. Zomer/winter zo zwart is het natuurlijk niet. Goede zomerbanden helpen een hoop in kwakkelende omstandigheden zoals in de herfst, daar waar winterbanden nog geen enkel voordeel bieden. Sterker nog, nieuwe zomerbanden komen desnoods in winterse (lees: sneeuw) omstandigheden ook een heel eind in vergelijking tot bijv. versleten winterbanden.

@ Rob, onderhoud geef ik zelf aan inderdaad. Ik breng de auto naar de garage en die vragen de benodigde werkzaamheden aan bij de leasemaatschappij, bij akkoord wordt het gewoon uitgevoerd. Onderhoud gaat via het boekje, dus elke 30.000km (of elk jaar). Ik geef bijv. standaard aan dat ik ook nieuwe ruitenwissers wil en ik hoor daar nooit iets over. 2x een lekke/kapotte band gehad en wordt zonder vragen vervangen.

Nu de banden op zijn zal het hetzelfde zijn. Ik zet de auto bij de dealer, die meten het profiel en doen een aanvraag bij de leasemaatschappij. Daar komt een akkoord of een afwijzing uit. Heb ze overigens nog niet zelf opgemeten, maar aangezien de slijtage indicatoren nagenoeg gelijk met de rest van het profiel zitten denk ik dat ze wel onder het minimum zitten :D

Een en ander zal vast ook nog wel per leasemaatschappij verschillen.

De leasemaatschappij moet akkoord geven op elk dingetje wat de dealer in rekening wil brengen. Bij banden telt de profieldiepte dan mee. Als jij banden met 3 of 4mm wil vervangen krijg je daar nooit akkoord voor. Bij de DS3 had ik ongeveer 2mm en toen kreeg ik heel veel last van aquaplanning en heb ik ze laten vervangen. Was toen uiteraard ook geen probleem.
Lekke band: daarvoor zou je wel een soort eigen risico doorbelast moeten krijgen als ie wordt vervangen. Al vraag ik me af hoe vaak dat in de praktijk gebeurt.

dat vind ik dus zo prettig aan de laguna. Grote wielbasis voor comfort en door de meesturende achterwielen rust en comfort boven de 60 km/h. maar door de tegensturende achterwielen scherp, heel direct met een kleine draaicirkel onder de 60 km/h. (tu)

De leasemaatschappij moet akkoord geven op elk dingetje wat de dealer in rekening wil brengen. Bij banden telt de profieldiepte dan mee. Als jij banden met 3 of 4mm wil vervangen krijg je daar nooit akkoord voor.

klopt, ik moest ook vaak dingen invoeren in het R.O.B. systeem, (geen idee of dat nog bestaat). Soms is het een spot om te zien hoeveel mm geaccepteerd word en wat niet. Lampjes ook, tot bepaalde bedragen word automatisch geaccoddeerd zonder dat je op goedkeur moet wachten tot een 'x' bedrag. Ga je daarboven wel, en je wil een wachtende klant liever niet laten wachten op de leasemaatschappij. Dus we wisten vaak per leasemaatschappij dat we met wachtende klanten tot welke bedragen we konden gaan zonder de klant onnodig te laten wachten.

Ook grappig is dat grote leasemaatschappijen wel eens iemand langs stuurden ter controle of de auto er daadwerkelijk stond, de aanvraag inderdaad wel klopt met wat er opgegeven is en zo. Heel logisch natuurlijk en goed, want er zullen vast bedrijven zijn die van alles opgeven zonder uit te laten voeren en de berijder maakt zich daar natuurlijk nooit druk om.

het R.O.B. systeem, (geen idee of dat nog bestaat).
ROB-net

Bij ons rijdt er ook iemand langs dealers inderdaad. En als alles zo goed in het systeem is ingeregeld, is het niet heel veel werk. En het scheelt echt veel geld en daardoor scheelt het in het leasebedrag. Ik zie in de cijfers terug wanneer het systeem verder is geoptimaliseerd bijvoorbeeld. Dealers proberen natuurlijk zoveel mogelijk dingen onder vage codes als 'lampjes' te claimen.

dat vind ik dus zo prettig aan de laguna. Grote wielbasis voor comfort en door de meesturende achterwielen rust en comfort boven de 60 km/h. maar door de tegensturende achterwielen scherp, heel direct met een kleine draaicirkel onder de 60 km/h.

Zal inderdaad fijn rijden. Maar wat ik vooral fijn vind aan die kleine bakkies is het lekkere lage gewicht en korte wielbasis waardoor je niet veel vermogen nodig hebt en toch lekker kunt rijden. Maar ook kleine bakkies worden tegenwoordig zwaarder en zwaarder.

Vandaag is de x1 van pa door een chauffeur van huis gehaald en naar Bmw Utrecht gereden en wordt eindelijk voorzien van trekhaak (hadden eerder domweg geen tijd). Ze hebben een hagelnieuwe muisgrijze mini achtergelaten.

Ik moest mijn auto zelf halen en brengen toen de trekhaak er onder kwam...maar mag ook wel voor een trekhaak die bijna het driedubbele kost..;)

Mijn trekhaak lijkt ongeschonden de aanrijding doorstaan te hebben. Hij is afneembaar masr laat hem altijd zitten. Het parkeerterrein op mijn nieuwe werk is kontje kontje en biedt net even meer bescherming.

Moarn!

vanmorgen opnieuw een koplamp van de C3 vervangen. Is volgens mij al nummer zes in ongeveer een jaar...de Osram Nightbrakers komen er in ieder geval niet meer in. Prachtig licht maar zeer korte levensduur (staat ook op verpakking). Heb er al twee setjes doorheen gejast..

Maar even kijken of het met een normale Philips lamp beter gaat.

Bij ons rijdt er ook iemand langs dealers inderdaad. En als alles zo goed in het systeem is ingeregeld, is het niet heel veel werk. En het scheelt echt veel geld en daardoor scheelt het in het leasebedrag. Ik zie in de cijfers terug wanneer het systeem verder is geoptimaliseerd bijvoorbeeld. Dealers proberen natuurlijk zoveel mogelijk dingen onder vage codes als 'lampjes' te claimen

klopt, :} Ik zat aan de andere kant en je wil gewoon wel goede marges pakken zonder dat je de leasemaatschappij de vel over de oren trekt. Er werden voor leasemaatschappijen wel andere boekingscodes op factuur (en bedragen) gehanteerd dan particulieren. Leasemaatschappijen betaalden doorgaans meer. En er waren leasemaatschappijen waar je leuk contact mee had waar je echt beide aan de kant stond om de klant zo goed mogelijk op weg te helpen. Maar sommige maatschappijen (waren altijd de zelfde) was altijd gezeur en discussie, ook tot grote ergernis van de berijders die ook vaak geen keuze hadden. Melden bij wagenparkbeheerder was vaak het advies dan vaak.

Ook grappig is dat grote leasemaatschappijen wel eens iemand langs stuurden ter controle of de auto er daadwerkelijk stond, de aanvraag inderdaad wel klopt met wat er opgegeven is en zo. Heel logisch natuurlijk en goed, want er zullen vast bedrijven zijn die van alles opgeven zonder uit te laten voeren en de berijder maakt zich daar natuurlijk nooit druk om.

Ik krijg een paar dagen na het garagebezoek een mailtje van de leasemaatschappij met daarin een overzicht van de verrichte werkzaamheden en het totaalbedrag, met daarbij de vraag of dit strookt met mijn ervaringen. Als dat niet het geval is dan willen ze graag dat je contact opneemt.

Als ik inlog bij de leasemaatschappij dan kan ik de kosten in detail bekijken.

@ Rob, xenon geen optie voor de C3?

Dat klinkt luxe Richard, die benadering door Leasemaatschappij!

@lampen C3: bij de DS3 heb ik in 2½ jaar en 100.000km nooit of maar één keer de lampen vervangen.
LED zou kunnen, maar ik merk bij mij ook wel een beetje strooilicht bij reflectorlampen.

Ik was erg te spreken over de Pilot xenon in de Leon destijds, die heeft het vijf jaar lang prima gedaan. Aan het eind wel een keer de lampen vervangen maar dat is geen ramp na zoveel jaar.

Ik kwam er laatst idd achter, via een topic hier, dat er ook al aftermarket LED setjes zijn. Geen idee of dat net als xenon plug&play is, maar dat zou ook een mooie optie zijn idd.

Aftermarket LED heb ik in de Focus. Is van Hilox. Wel prijzig maar ik ben er tevreden mee, al is het niet ideaal in reflectorlampen.
Is nog makkelijker installeren dan xenon denk ik (heb met xenon geen ervaring).

Midje

Kwa auto's heb ik gelukkig niks met maatschappijen van dien. Als ik vind dat iets vervangen moet worden dan gebeurd dat, waarbij men er vertrouwen in heeft dat je normaal met die vrijheid om gaat.

Gisteren test van de Combo gelezen op Autobild. Men is positief over de auto en rijeigenschappen en plaatst hem duidelijk boven een Caddy.
Kritiek is er op de gebruikte interieurmaterialen, lees harde plastics.

Astra F zei:
Gisteren test van de Combo gelezen op Autobild. Men is positief over de auto en rijeigenschappen en plaatst hem duidelijk boven een Caddy.
Gelukkig maar, de Caddy is in basis al 15 jaar oud!

Terug
Bovenaan