Opel Corsa D vs E

nvt 8432256

Net ingestapt
Hoi Allen!
Ik ben nog steeds bezig met een nieuwe auto.De oude Corsa C gaf eerder al meerdere problemen, nu met een rokende auto gestrand.Ding moet weg, is niks meer.Ruim 200k kilometer gelopen.
Nu wel een vraag:
Het word wrs toch benzine.Eerder vooral gefocust op Corsa D.Maar Corsa E is met benzine natuurlijk ook een optie.Welke raden jullie aan?Persoonlijk vind ik de D met facelift 2012 het mooist eruit zien, maar betrouwbaarheid is belangrijker.
Ik had zelf deze op t oog:
-

Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik zou zelf de blauwe Opel Corsa E uit 2017 die bij de Citroën dealer staat kiezen.

Om de volgende redenen: De auto oogt netjes, staat bij de officiële Citroen dealer, lage kilometerstand, geen import, dit model die in 2014 op de markt kwam is betrouwbaarder dan zijn voorganger, leuke kleur.

Bedankt beide!
Ik zal er over nadenken en overleggen, maar heeft wel een beetje haast.
Corsa C staat nu op parkeerplaats waar deze was gestrand.Denk dat hij het nog wel een beetje doet, maar het hij stopte met een raar geluid en rookte dus al, is niet zo slim deze nu nog te starten denk ik?
Heeft die corsa E van citroen dealer distributie ketting of riem?En is deze een betrouwbaar?Ik hoor wel goede verhalen over de corsa E.Is deze ook wel beter dan de Corsa F?

Beter dan de F weet ik niet dat is het huidige model.
Ik zou zelf voor een Clio of Fiesta gaan, vind ik persoonlijk leukere auto's.

nvt 8432256 zei:
Corsa C staat nu op parkeerplaats waar deze was gestrand.Denk dat hij het nog wel een beetje doet, maar het hij stopte met een raar geluid en rookte dus al, is niet zo slim deze nu nog te starten denk ik?

Daar valt zo heel weinig over te zeggen. Wat rookt er? Koelvloeistof? Olie? Iets anders?

De Opel Corsa E 1.4 heeft volgens mij een distributieketting ( ik weet het niet helemaal zeker, informeer dit dus even.)

De Opel Corsa E is verder een prima auto. De basis is natuurlijk wel oud, maar dat is wel goed voor de betrouwbaarheid. Het is in de basis een verbeterde D.

De Opel Corsa F is veel moderner, en moet volgens de testen duidelijk beter rijden.
De moderne motor heeft een natte distributieriem. Voordelen zijn de stille loop, minder brandstofverbruik en uitstoot. Nadelen zijn: De motor moet de juiste olie krijgen, anders kan de riem kapot gaan, ververs op tijd de olie, en een natte distributieriem is meer werk om te vervangen.

Deze Corsa die de techniek deelt met de Peugeot 208, staat verder bekend als hele betrouwbare auto.
De Corsa F is natuurlijk wel (een stuk) duurder dan de meest te koop staande Corsa E.

Ik zou dan ook wel naar de concurentie kijken. Er zijn veel goede auto's in het B segment, er zijn al voorbeelden genoemd.
In 2020 heb ik ook naar de Opel Corsa F gekeken, die is het toen niet geworden. Ik vind het wel een aantrekkelijke auto.
Het is een Renault Clio 5 geworden, de Clio 5 was in de gekozen uitvoering, ruimer, sneller, stiller, en niet duur, het materiaalgebruik en de afwerking staat ook op een hoger niveau .

Ja, fiesta zat ik ook ook naar te kijken.Maar op zich klinkt corsa E wel prima.Maar ik hoor wel dat een fiesta gewoonweg lekkerder rijd. @Frits79
Bedankt voor de reactie.

@D Elzinga, geen idee.Het was al wel langer dat de kachel (en miss) thermostaat het niet deed.Ook maakte de ventilator erg veel herrie sinds een week.

@ak 2 ook clio zal ik even naar kijken.dank voor je uitgebreide reactie.

De Corsa D 1.4 heeft in elk geval een distributieketting, dus de E ongetwijfeld ook. Ik vind de D facelift trouwens een stuk mooier dan de E, maar dat is persoonlijk :) Een driedeurs is wel opvallend goedkoper dan een vijfdeurs valt mij op.
En zo'n Corsa rijdt gewoon lekker. Ze zijn zwaarder dan een Fiesta. Dat is een nadeel, maar ook weer een voordeel want hij ligt daardoor ook lekker stevig op de weg.

Beide typen Corsa heb ik gereden. Een D in 1.4 Blitz uitvoering (2014) en de E in 1.0 Turbo Cosmo uitvoering.
Allebei heb ik er met plezier in gereden. Persoonlijk vind ik de zitpositie erg goed bij mij passen.

Hoewel ik de facelift D iets mooier vind, is de E wel de betere en mooier afgewerkte auto. Duidelijk goed doorontwikkeld.
Qua motoren zou ik sowieso de 1.2 laten staan maar ook de 1.4 vond ik erg sloom. Bijvoorbeeld bij invoegen op de snelweg kon je voor mijn gevoel niet genoeg vaart maken.
Dan is de 1.0 turbo de lekkerder keuze. Ik had hem ook nog stage 1 laten tunen naar 130 pk en toen was hij echt lekker.

Probeer er eentje te vinden met stoel- en stuurwielverwarming. Het klinkt wat decadent maar het zijn best fijne opties.

Ik vind de D met facelift idd ook de mooiste:p
Maar betrouwbaarheid is belangrijker uiteraard...

Stuur en stoel verwarming zijn misschien prettig, maar niet echt nodig vind ik zelf.
Ik hoor inderdaad dat de Corsa E gewoon goed door ontwikkeld is.Misschien wat verouderde techniek, maar dat maakt mij niet echt uit.

Filmpjes had ik al gezien!

Clio lijkt me niet echt wat trouwens, maar fiesta kan wel prima.Wat is tussen de corsa E en fiesta 6E generatie de betrouwbaarste?

De door jou genoemde auto's zijn drie-deurs, is dat dus jouw bedoeling? Vijfdeurs lijkt me praktischer maar het is uiteraard aan jou verder.

De dealer waar de Corsa C altijd werd onderhouden gaat van bedrijf veranderen naar de citroen dealer.Dus die Corsa E van de citroen dealer word het misschien. die kan dan naar de andere vestiging gebracht worden om een proefrit te doen.

Wat betreft de huidige:
Er is geprobeerd om met extra koelwater en wat extra olie die weer te laten starten.Zonder succes.Ik bedacht nog een reset, denken jullie dat de startkabels loskoppelen van de accu zin heeft?Of is er nog een andere soort reset?Of misschien ander goed idee om hem weer te laten starten?
Anders toch maar sleepdienst laten komen.

Edit :
Rook was wit, en het koelvloeistof reservoir was leeg.Ik vermoed dat dat opgebrand is.

Aangezien je blijkbaar voorkeur hebt voor 3-deurs is de Opel Adam misschien ook een leuk alternatief.

Dit is wel een mooie

En gezien je, volgens mij, voorkeur voor blauw, nog een blauwe

In principe een A-segmenter maar omdat de basis grotendeels Opel Corsa is rijd deze heel volwassen, ook erg fijne luxe opties mogelijk, zeker bovenstaande eerste voorbeeld is erg luxe uitgevoerd met leer, schuifdak, navigatie, climate control en stoel en stuur-verwarming

nvt 8432256 zei:
Hoi @speedtouch ,

Klopt inderdaad.Nu ook 3 deurs, en dat is prima.

Ik moet gelijk aan de Adam denken, maar bovenstaande was me al voor, dat zijn wel vaak de fijnste a-segmenters die techniek en onderstel delen met hun grotere broer, zijn vaak wel 3 deurs Adam, 2e generatie twingo, fox

Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:
Om de blauwe Opel opties af te maken ;)

De Karl, verreweg de meest goedkope/verstandige/economische optie

Lekker goedkoop in gebruik, vaste lasten etc, voor jouw budget ook erg recent/lage kilometerstand.

Je bent de rocks uitvoeringen nog vergeten :LOL: en moeten we de agila de chevrolet spark en aveo en de splash ook nog tippen. De Chevrolet trax is wel gaaf

Ja er zijn er nog veel meer maar in de basis zijn dit de meest realistische.
Zeker de Rocks uitvoeringen van zowel de Adam als de Karl zijn ook erg leuk wat mij betreft.

Total Loss zei:
Auto encyclopedie zei:
Total Loss zei:
Om de blauwe Opel opties af te maken ;)

De Karl, verreweg de meest goedkope/verstandige/economische optie

Lekker goedkoop in gebruik, vaste lasten etc, voor jouw budget ook erg recent/lage kilometerstand.

Je bent de rocks uitvoeringen nog vergeten :LOL: en moeten we de agila de chevrolet spark en aveo en de splash ook nog tippen. De Chevrolet trax is wel gaaf

Ja er zijn er nog veel meer maar in de basis zijn dit de meest realistische.
Zeker de Rocks uitvoeringen van zowel de Adam als de Karl zijn ook erg leuk wat mij betreft.

Houden we het daar bij (y)

^^ Trax is wel apart én (relatief) zeldzaam.. maar is (iets) ander segment, kan je ook naar een Opel Mokka gaan zoeken.

Mokka is wel erg groot:DAndere genoemde zal ik bekijken, maar bij de adam is de kofferbak wat te klein denk ik.
In ieder geval bedankt voor de tips!Uiteindelijke keus zal ik laten weten!

Iemand nog een idee qua dit?:p
''Wat betreft de huidige:
Er is geprobeerd om met extra koelwater en wat extra olie die weer te laten starten.Zonder succes.Ik bedacht nog een reset, denken jullie dat de startkabels loskoppelen van de accu zin heeft?Of is er nog een andere soort reset?Of misschien ander goed idee om hem weer te laten starten?
Anders toch maar sleepdienst laten komen.

Edit :
Rook was wit, en het koelvloeistof reservoir was leeg.Ik vermoed dat dat opgebrand is.''

Durashift zei:
^^ Trax is wel apart én (relatief) zeldzaam.. maar is (iets) ander segment, kan je ook naar een Opel Mokka gaan zoeken.

Maar de mokka vragen ze stevige prijzen voor terwijl een trax nog wel eens ergens staat te verstoffen

https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-trax-benzine-2013-53303809?_ga=2.164240831.14398509.1674850281-1818956115.1640821979

Dit lijkt me wel een interessante deal, staat op het zelfde onderstel als de corsa, dus zal per grote wel meevallen

nvt 8432256 zei:
Die is inderdaad niet klein , maar wel erg ver weg😜Is 2 uur rijden vanaf hier...

Wie laat je de corsa afvoeren? Dat kan gewoon met gesloten portemonnee of kost dat ook weer een hoop geld? Want dan zou ik het zelf doen

Hij wou gisteren echt niet starten, deed helemaal niks.Startkabel hielp ook niet, en ik denk dat accu reset weinig uithaalt.Of misschien toch?
Dus hij word vanmiddag weggesleept.Kosten zijn wel 140 euro.Hij gaat eerst naar mijn huis, daarna naar sloop of garage die hem eventueel wel wilt hebben.

nvt 8432256 zei:
Hij wou gisteren echt niet starten, deed helemaal niks.Startkabel hielp ook niet, en ik denk dat accu reset weinig uithaalt.Of misschien toch?
Dus hij word vanmiddag weggesleept.Kosten zijn wel 140 euro.Hij gaat eerst naar mijn huis, daarna naar sloop of garage die hem eventueel wel wilt hebben.

Nou lekkere garage wel willen hebben, maar wel graag wel even zelf komen brengen. Ik vind er wat van.

Nou nog lekkerdere garage😜 Abonnement waar apk en pechhulp in zit, maar auto is te oud/heeft te veel gelopen dus komen ze niet...ANWB pechhulp is een stuk beter denk ik, volgens mij komen die gewoon ongeacht leeftijd en kilometerstand langs.
Maar die auto moet gewoon weg, staat langs een 80KM weg in de berm.Dus niet zo veel keus, en om nou met een auto die, als hij ooit nog aan wil daar weg te rijden of om hem te trekken met de andere auto...Is een oude twingo en je zit dan ook met korte remweg.

Fraai allemaal weer, zit zelf al jaren bij unive met de pechhulp en rij nou niet echt nieuwste van het nieuwste.

Anwb vind ik ingewikkeld qua pechhulp met hum woonplaats gedoe, aangezien gemeentes telkens groter worden denk ik wel even goed checken of het woonplaats is of gemeente.

Corsa C wil nog steeds niks doen.Hij wil wel starten maar slaat niet echt aan.Accu reset haalt niks uit, maar het viel me op, dat de2 dagen geleden bijgevulde koelvloeistof reservior weer leeg was.Toen ik deze opendraaide kwam er wat lucht uit, iemand een idee?Niet dat ik nog veel met deze auto kan, maar ben toch benieuwd..Oliepijl was goed btw.

Een Corsa is niet perse beter dan een Fiesta, het zijn 2 verschillende auto's. Je zou gewoon eens in beide een proefrit moeten gaan maken om te kunnen oordelen wat jij de prettigere auto vind. Het grote voordeel van de Fiesta is, ze zijn geleverd met voorruitverwarming wat toch wel heel erg prettig is.

Dank @Frits79 !
De Fiesta is op zich ook wel prima denk ik, maar welke vind jij ''beter''?De fiesta is ook geen import, ziet er mi netjes uit , is erg zuinig, ook wel krachtig en heeft een acceptabele kilometerstand.Maar hij is natuurlijk wel 10 jaar oud...Maar dat zegt misschien niet zo heel veel gezien de Corsa E ook niet de nieuwste techniek heeft.

nvt 8432256 zei:
Dank @Frits79 !
De Fiesta is op zich ook wel prima denk ik, maar welke vind jij ''beter''?De fiesta is ook geen import, ziet er mi netjes uit , is erg zuinig, ook wel krachtig en heeft een acceptabele kilometerstand.Maar hij is natuurlijk wel 10 jaar oud...Maar dat zegt misschien niet zo heel veel gezien de Corsa E ook niet de nieuwste techniek heeft.
Je kan niet zo zeggen welke beter is, dat hangt natuurlijk helemaal af van de auto. Een goed onderhouden Fiesta is beter dan een slecht onderhouden Corsa en andersom hetzelfde.
Ik zou zelf voor de Fiesta gaan, hij rijdt beter/dynamischer en heeft voorruitverwarming. Aan de andere kant als de Corsa bij jou om de hoek staat en je voor de Fiesta een uur zou moeten rijden is de Corsa verstandiger.

Ik zou persoonlijk oppassen met de 1.0 EcoBoost motor van Ford. Daar loopt de distributieriem door de olie en wil nog weleens afbrokkelen. Er staan meer dan genoeg rampverhalen hierover op internet.

Als ik een Fiësta zou kiezen dan liever één met de 1.25, 1.4 of 1.6 motor.

Dank @AJ Schuurmans !
Die word hem dan niet.Die Opel lijkt me op zich wel prima, gewoon maar proefrit doen en ook wat punten bekijken.Ik zag wel dat hij maar 1 eigenaar had, wel positief.

AJ Schuurmans zei:
Ik zou persoonlijk oppassen met de 1.0 EcoBoost motor van Ford. Daar loopt de distributieriem door de olie en wil nog weleens afbrokkelen. Er staan meer dan genoeg rampverhalen hierover op internet.

Zo staan er genoeg verhalen over ongeveer alle auto's online. De Ecoboost is niet beter of slechter dan de rest.

Over Starlet of andere toyota's uit de jaren 90 bijna niks:DIk zal ook nog wel even kijken naar een fiesta met andere motor.Maar over veel types zijn wel nare berichten op internet te vinden.
Iemand die nog belangrijke aandachtspunten weet over de Corsa E?Die ik aan de verkoper moet vragen, of zelf naar moet kijken?Of is het gewoon een prima ding met weinig aandachtspunten?Ik doel dan op deze:

Laatst bewerkt:
Maar waarom perse die Corsa? Zoals al gezegd kan je echt veel beter voor de 1.0 Turbo gaan. Behalve dat is dit specifieke exemplaar wat mij betreft echt wel wat te duur vergeleken met andere exemplaren van de Corsa, zo'n hele luxe uitvoering is het niet.

AJ Schuurmans zei:

Ondanks dat mijn Ecoboost afgefikt is, zou ik ook zeker voor de Ecoboost gaan. Zeker bij een lichte Fiesta is dat echt een feestje. Had eens een 100pk versie mee, maar in de Fiesta voelde dat haast als de 140pk versie.

@barri ,
100PK in zo'n lichte fiesta is inderdaad lekker vlot denk ik!Maar afgefikt...Klinkt niet best, hoe?

Hier btw zo'n fiesta gehad:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Ford_Fiesta_van_Oma.JPG

3 deurs, 1990 vgm.
Ervaring met zo'n ding is er dus wel, maar dat oudje was natuurlijk niet te vergelijken met eentje van 10 jaar en jonger.Die fiesta was gesloopt, maar deed het nog prima.Was weggegaan ivm milieuactie.Eigenlijk wel jammer dat ie gesloopt is.

Ah ok, als je in een relatief klein gebied op zoek gaat naar een specifieke gebruikte auto en je selecteert daarbij ook nog eens heel specifiek op slechts 2 minder vaak voorkomende kleuren dan blijft er inderdaad amper keus over.

Ja helaas!
Occasion aanbod is nu ook vrij weinig, was voorheen een stuk meer naar mijn idee.Ik denk omdat veel mensen nu minder te besteden hebben.

Ik vond het occasionaanbod meer dan voldoende hoor.

Ik heb toevallig pas een Opel Adam 1.4 uit 2014 aangeschaft (wordt volgende week geleverd), maar in die zoektocht zag ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer!

Ik ben benieuwd of die dan bevalt!Zal denk ik dezelfde motor zijn als in die blauwe corsa.
Zal ook wel liggen aan waar je woont denk ik.

Zal dezelfde motor zijn ja! Die 1.4 staat in principe wel goed bekend, al schijnt bij hoge kilometerstanden (richting de 200.000) wel de distributieketting te kunnen gaan oprekken, vervanging is dan noodzakelijk. Maar dit komt vooral voor bij de 1.4 met turbo. Ook weleens bij de 1.4 zonder turbo maar daarbij is het zeldzamer.

Hoe dan ook, ik heb zelf ook naar dat type Opel Corsa gekeken en het schijnt een goed doorontwikkelde auto te zijn met maar weinig structurele tekortkomingen.

Terug
Bovenaan