Op zoek naar een vervanger voor mijn Saab

A

Anoniem

Guest
In 2005 een nieuwe Saab 9.3 gekocht. Een hele uitgave, maar achteraf gezien een prima uitgave. Inmiddels iets meer dan 300000 km op de teller en afgezien van een aantal problemen toch met heel veel plezier gereden. Gek genoeg vind ik 'm er nog steeds fraai uitzien, sober en strak interieur, fel als het moet, relaxed zittend voor mijn lengte (1.94m) en ruimte genoeg in de laadruimte. Toch denk ik, dat de auto aan vervanging toe is. En dan wordt het een moeilijk verhaal. Want waar word ik weer zo blij van.
De genoemde punten zou ik ook graag willen ervaren in de volgende auto.
Destijds koos ik ook voor de Saab, om een beetje onderscheidend te zijn, hoewel ik vaak gehoord heb, dat vanaf 2005 het geen echte Saab meer is. Ach, voor mij m'n eerste Saab, dus dat deerde niet.
Maar nu. Ik rij korte stukken door de week (40/50 km woon-werkverkeer) en meerdere malen per jaar een lange rit naar het buitenland.
Een lekkere zit is dus mooi meegenomen als ook een fatsoenlijke laadruimte. Eigenzinnig voorkomen is meegenomen, maar dat vind ik nu minder belangrijk. Betrouwbaarheid staat voorop.
Heb alleen nog maar gekeken naar de Mazda CX-5, de Volvo VC40 (toch te duur), Nissan Qashqai. De Mazda sprak mij meer aan dan de Nissan.
Wie kan me raden? Voorkeur gaat trouwens uit naar een jonge occasion.

Van de drie die u noemt zou ik per definitie voor de non-turbo Mazda gaan als u van plan bent weer een kleine 15 jaar met de auto te gaan rijden.

Als ik een alternatief mag aandragen: Misschien is een Honda HR-V wat voor u? Een auto die veel mensen overslaan op hun shortlist, maar als je er eenmaal in gereden hebt snap je snel waarom Honda-rijders vaak merkentrouw zijn. Ook een auto om zo nog 20 jaar in te rijden totdat de ICE-aandrijving verboten wordt (y)

HR-V is ruim, prettige stoelen ook voor langere mensen (voldoende lange zitting voorstoelen en hogere zitpositie), aan alles voel je de bouwkwaliteit (en dan bedoel ik niet een soft-touch dash), de 1.5 is relatief zuinig en met handbak vermakelijk om te rijden (CVT vind ik minder bij dit blok passen, bij de Hybrids van Honda wel prettig vanwege hoge electro-koppel bij lage toeren). Lage TCO mag je ook bij deze Honda verwachten, dat is prettig als je er (weer) lang mee wilt rijden.

Dank je wel voor de uitvoerige reactie. Honda, komt op mijn lijst, ga ik zeker naar kijken. Vijftien jaar rijden in de volgende auto zal waarschijnlijk niet gebeuren. Was ook niet het plan toen we de Saab kochten, maar ik heb al die jaren geen reden gezien om de Saab te vervangen. Zo goed is de auto mij bevallen.

Ik dacht eigenlijk gelijk aan de BMW 5 GT.

Ik heb deze ooit als leenauto mee gehad, een week op vakantie naar Parijs. Een heerlijke reiswagen. Ruim, want zelfde onderstel al de 7-serie (ik reed toen een 7 serie en achterin was dat inderdaad zo) snel en je ziet hem niet zoveel, waardoor je toch iets unieks rijd.

De bagageruimte is groot, je kunt de achterbank naar voren en achter schuiven, en zelf op 2 manieren toegankelijk. Middels een kleine achterklep a la sedan, of de gehele achterklep a la hatchback.

Tevens heb je een wat hogere zit, waardoor je mooi zicht hebt.

Je geeft niet aan in welke prijsklasse je zoekt. Wat is je budget?
Ik doe maar een gooi:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/superb/43714309

Het idee is om tot ongeveer €30000 te gaan. Eventueel iets meer.

Ik denk dat je voor dat geld toch al een leuke recente Opel Insignia kan scoren, in vele opzichten de geestelijke opvolger van wat onderhuis in je Saab aanwezig was.

British Racing Green zei:
Ik denk dat je voor dat geld toch al een leuke recente Opel Insignia kan scoren, in vele opzichten de geestelijke opvolger van wat onderhuis in je Saab aanwezig was.

Of desnoods een Grandland X

Waarom niet gewoon een recentere Saab? Het merk bevalt je goed en je blijft toch beetje onderscheidend wat je blijkbaar belangrijk vindt, volgens mij 1 van de belangrijkste argumenten om een Saab te willen rijden. De kwaliteit van de auto kan het namelijk niet zijn. Er zijn er genoeg te koop van rond 2010/2011 met een ton gelopen.

Ik heb recent ook afscheid genomen van mijn Saab 9-3 sport estate diesel. Met name wegenbelasting werd mij te duur ivm minder km's. Om toch zuinig, onderscheidend EN heel leuk te rijden heb ik voor een nieuwe Mazda 3 gekozen. De ruimte van een estate heb ik niet direct meer nodig en een 3 rijdt leuker dan een SUV.

Maar waar rij je nu in ? Een sedan of een station en wat voor carrosserie zoek je nu? SUV, MPV, hatchback, sedan , station? En wat mag die maximaal wegen? En heb je nog voorkeur voor welk segment?

Er zijn best veel keuzes mogelijk. Auto's die toch wel bijzonder zijn en niet op elke straathoek staan zijn de Infinity Q30, Mitsubishi Eclipse Cross, Jeep Compass, of kleiner de Fiat 500X.

Of kijk naar de populaire Peugeot 3008, het interieur is echt bijzonder mooi en strak. De buitenzijde vind ik ook bijzonder fraai.

Het zusje van de Nissan Qashqai de Renault Kadjar is ook nog een optie, de kofferbak is ook groter.

Exclusiever is de Renault Espace, het interieur is echt prachtig.

Eigenlijk zijn er in dit lijstje geen afraders op betrouwbaarheid. Een aantal zijn wel kort op de markt.

Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/3008/43444096
ietsje groter:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/5008/43933906 (ook met zwaardere motor leverbaar).

speedtouch zei:
Wat vind je hier van?:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/3008/43444096
ietsje groter:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/5008/43933906 (ook met zwaardere motor leverbaar).
Geen idee voor wie je de moeite doet, maar TS heeft al sinds 3 weken geen tekenen van leven meer gegeven hier op het forum.

eigenlijk is elke infinity exclusief , en ze zijn er ook nog in hybride

Misschien is de jaguar xe ook nog een leuke optie.

Nissan x-trail

Subaru forester, legacy, outback, xv

De subaru levrog is ook ontzettend exclusief, staan ook een handje van vol te koop en prima tussen je budget

Hebben wel allemaal awd.

Zie nu pas dat dit geen recente zoekopdracht is. Van Oosten heeft denk ik al lang en breed een andere auto, we zullen het nooit weten.

Terug
Bovenaan