Carkiller zei:
(..)
Het is vooral dat ik naar links knipper bij van die rotonde's waar iedereen dezelfde afslag neemt. (doorgaande route)
Mensen zijn gewend dat daar eigenlijk nooit iemand de volgende afslag neemt (begraafplaats, bedrijf) dus dan knipper ik links om duidelijk te maken dat ik af ga wijken van wat ze gewend zijn/gebruikelijk is op die rotonde.
Hulde.
Idefiqs zei:
Overigens knipper ik ook alleen bij het verlaten van de rotonde. Linksknipper heeft 0 toegevoegde waarde.
Onzin. Het laat zien wat je doet, bevorderd de doorstroming. Precies om de reden die CK schrijft.
Zie ik geen knipper en is de meest gekozen route 1/2 om op een rotonde.. grote kans dat ik al opgereden ben.. had je maar ff de knipper naar links moeten uitzetten als je 3/4 rond wil, denk ik dan.
R W xxx zei:
Precies, het is niet zo moeilijk. Als jij last minute afslaat laat je de eerste voor niets remmen, de tweede ziet je afslaan en zijn voorganger toch remmen, de derde ziet alleen diens voorganger voor niets remmen enz. Alleen omdat jij meent te moeten schoolmeesteren vanuit eoa half sociaal oogpunt.
Remmen zullen ze allemaal moeten doen, want met dezelfde aanrijdsnelheid de rotonde nemen lukt meestal niet door de verkeersintensiteiten.
Maar goed, als je niet met dergelijke verkeersstromen, zoals 929V6 beschrijft, op een rotonde (in spitstijden) bekend bent.. is het denk ik lastig om je een voorstelling van zaken te kunnen maken.
Wat ik zelf nog weleens doe bij een dergelijk verkeersaanbod is, nadat ik op de weg B tot stilstand ben gekomen.. wat langzaam oprijden.. handgebaar of lichtsignaal geef aan de 1/4 wachtende automobilist ten teken dat deze wel kan oprijden. De alerte automobilist aldaar begrijpt dat en trekt vlot op. Win/Win denk ik dan.
Bij een turbo rotonde is dat al weer wat lastiger.. want dan kan er verkeer naast mij de rotonde oprijden.. die e.e.a niet in de gaten heeft.
Maar goed, als de automobilist op 1/4 ook slechts 1/4 rotonde wilt ronden, is dat niet zo'n probleem. Die kan dan gewoon de rechter rijstrook blijven volgen (mits de automobilist op de linker rijstrook van de rotonde (vanuit weg B, 1/2 rond) wél de correcte lijnen rijdt en niet afsnijdt (wat nogal eens gebeurt.. want die middengeleiders zijn kennelijk een eng obstakel ofzo..

). Maar ja, dan heb je op weg A dus van die 'niet knipperaars' die niet de mainstream route volgen en opeens 3/4 rond blijken te willen.. en dus een rijstrook oversteken.. (turbo rotonde).. Ja, dan kan het fout gaan. Oplossing: gewoon richting aangeven voor het oprijden van de rotonde, als je 1/4 of 3/4 rond wilt.
haarr zei:
Renault Zoe zei:
(..) de one touch functie op het laatste moment gebruikt bij het uitvoegen.
(..)Bij het begin van de uitvoegstrook de one touch en dat is het. Duidelijk zat.
Hoe doe je dat dan bij een gecombineerde in/uitvoeger? (klaverblad bijvoorbeeld).
Zitten mensen elkaar vaak ook in de weg. Soms is er ook een doorgaande rijrichting.. waardoor van een niet-knipperaar verondersteld wordt rechtdoor te rijden..
Wanneer je nu tijdig laat zien (dus voor de uitvoeger al) dat je van plan bent om de uitvoeger op te rijden.. geeft dat inzicht aan de invoegende automobilist die dan direct al positie kan bepalen (gas los OF gas bij geven om ruimte te maken voor jou.
Muddy Bandit zei:
Wat een gezever over die knipperlampjes.... dat fietsers bijna nooit meer richting aan geven (en de overige verkeersregels ook domweg negeren) is blijkbaar al volledig geaccepteerd?
Daar erger ik mij namelijk veel meer aan.
Ja, ook dat is een ergernis van mij. De meeste fietsers hebben geen geduld meer.. maar geldt ook soms voor voetgangers. Even stoppen voor een ander is er niet meer bij.
Daarnaast denken vele verkeersdeelnemers van het zwakkere deel dat zij maar naar believen hun plaats op de weg mogen kiezen.
Hardlopers op het fietspad (niet die vrijliggende, nee die op de hoofdrijstrook).

Het doet allemaal maar...