Op het laatste moment richting aangeven

Het links knipperen op een rotonde zou alleen zinvol zijn als iedereen wist van welke rijbaan je de rotonde op bent gekomen. Als ik vlak achter jou de rotonde op kom vanuit een andere rijbaan, en jij hebt je knipperlicht naar links staan dan is voor mij van geen ene toegevoegde waarde en moet ik nog steeds gissen wanneer je de rotonde gaat verlaten. Voor de mensen die toevallig achter je rijden is het leuk om te weten dat je driekwart gaat, maar voor de rest is het gewoon onnodig, en op een tweebaansrotonde simpelweg verwarrend.

Zadelsnuiver zei:
Het links knipperen op een rotonde zou alleen zinvol zijn als iedereen wist van welke rijbaan je de rotonde op bent gekomen. Als ik vlak achter jou de rotonde op kom vanuit een andere rijbaan, en jij hebt je knipperlicht naar links staan dan is voor mij van geen ene toegevoegde waarde en moet ik nog steeds gissen wanneer je de rotonde gaat verlaten. Voor de mensen die toevallig achter je rijden is het leuk om te weten dat je driekwart gaat, maar voor de rest is het gewoon onnodig, en op een tweebaansrotonde simpelweg verwarrend.

Als ik achter iemand rij verwacht ik dat die knippert bij het verlaten van de rotonde. Iemand kan zich ook nog bedenken om een afslag eerder te nemen omdat ie nog.............. moet.

Zadelsnuiver zei:
Het links knipperen op een rotonde zou alleen zinvol zijn als iedereen wist van welke rijbaan je de rotonde op bent gekomen. Als ik vlak achter jou de rotonde op kom vanuit een andere rijbaan, en jij hebt je knipperlicht naar links staan dan is voor mij van geen ene toegevoegde waarde en moet ik nog steeds gissen wanneer je de rotonde gaat verlaten. (..).

Hoezo verwarrend? Je ziet toch (in de meeste gevallen) uit welke richting die (linksknipperende auto) vandaan komt?
Komt deze van links van jou oprijden, dan is het vermoedelijk afslaan op 1/2 (tov van jouw positie) en komt die auto uit de tegenovergestelde richting de rotonde oprijden, zal het afslaan op 1/4 gebeuren, t.o.v. jouw positie.

Bestuurders die de rotonde als keervoorziening gebruiken / de naar rechts knipperaars die toch niet naar rechts gaan hierbij buiten beschouwing latende.

Durashift zei:
Zadelsnuiver zei:
Het links knipperen op een rotonde zou alleen zinvol zijn als iedereen wist van welke rijbaan je de rotonde op bent gekomen. Als ik vlak achter jou de rotonde op kom vanuit een andere rijbaan, en jij hebt je knipperlicht naar links staan dan is voor mij van geen ene toegevoegde waarde en moet ik nog steeds gissen wanneer je de rotonde gaat verlaten. (..).

Hoezo verwarrend? Je ziet toch (in de meeste gevallen) uit welke richting die (linksknipperende auto) vandaan komt?
Komt deze van links van jou oprijden, dan is het vermoedelijk afslaan op 1/2 (tov van jouw positie) en komt die auto uit de tegenovergestelde richting de rotonde oprijden, zal het afslaan op 1/4 gebeuren, t.o.v. jouw positie.

Bestuurders die de rotonde als keervoorziening gebruiken / de naar rechts knipperaars die toch niet naar rechts gaan hierbij buiten beschouwing latende.

Meeste gevallen..... Vermoedelijk.... Buiten beschouwing laten.....

Je grossiert in kronkelredeneringen. Het verkeer heeft baat bij glasheldere en directe communicatie. De plinker naar rechts bij het verlaten van de rotonde is dat.

Hele verhalen vertellen op een rotonde is contraproductief.

Durashift zei:
Zadelsnuiver zei:

Ik denk dat een vrachtwagenchauffeur veel meer bezig is met vooruitkijken/letten op het andere verkeer.
Om een zwaar/niet wendbaar voertuig met mogelijk kwetsbare lading in beweging te houden is dat een eerste vereiste.
De automobilist van een gemiddelde auto kan het gebrek aan vooruitkijken compenseren met een extra dot gas of een keertje wat steviger remmen.

Eigenlijk zou een dag(deel) met een vrachtwagen in druk verkeer rijden een standaardonderdeel van de rijopleiding moeten
vormen voor elke voertuigcategorie. Gewoon om dit in ieder geval eens te hebben ervaren ...

Vandaag was ik op pad, er waren veel rotondes en ik heb er eens opgelet. Amper tot niemand die op een rotonde naar links knippert. Ik zelf doe dit ook niet, ik heb dat nooit geleerd. Mijn leraar leerde me dat je altijd je knipperlicht naar rechts gebruikt bij verlaten. En dat doe je meteen nadat je de laatste "afslag" hebt, die je niet neemt.
Neem je de vierde afslag, dan meteen na 3 knipperlicht aan. Zo creëer een betere doorstroom. Dat is mij zo geleerd en het klinkt logisch vind ik.

Het viel mij wel op (ik heb ook nog een stukje gelopen en daar waren op 500 meter 4 rotondes) dat veel mensen bij het verlaten GEEN knipperlicht aan hebben, of pas als ze al beginnen bij het verlaten

Peter O zei:
Vandaag was ik op pad, er waren veel rotondes en ik heb er eens opgelet. Amper tot niemand die op een rotonde naar links knippert. Ik zelf doe dit ook niet, ik heb dat nooit geleerd. Mijn leraar leerde me dat je altijd je knipperlicht naar rechts gebruikt bij verlaten. En dat doe je meteen nadat je de laatste "afslag" hebt, die je niet neemt.
Neem je de vierde afslag, dan meteen na 3 knipperlicht aan. Zo creëer een betere doorstroom. Dat is mij zo geleerd en het klinkt logisch vind ik.

Het viel mij wel op (ik heb ook nog een stukje gelopen en daar waren op 500 meter 4 rotondes) dat veel mensen bij het verlaten GEEN knipperlicht aan hebben, of pas als ze al beginnen bij het verlaten

Helemaal mee eens. (y)

Peter O zei:

Aan het laatste maak ik me ook regelmatig schuldig als ik met m'n Nissan een gemiddelde minirotonde half of 3/4 neem.
Dat ligt in mijn geval niet aan mijn onwil maar puur aan de stand van het stuur op de rotonde: het pookje van het knipperlicht drukt dan net tegen de afslagnok van het knipperlicht waardoor het knipperlicht pas pakt als ik iets terug ga sturen.

Wat ik als USA-bolide rijder ook regelmatig merk op rotondes is dat velen die een rotonde op willen rijden het verschil tussen een knipperlicht en een zijmarkeringslicht niet eens zien door hun haast... vaag iets van een oranje gloed zien schijnt voor velen al genoeg reden te zijn om gas te kunnen geven/door te rijden de rotonde op.

Peter O zei:

Dat de overheid dit in haar oneindige wijsheid voorschrijft wil nog niet zeggen dat dit ook de beste manier is. ik vind dat je iedere afrit van een rotonde moet beschouwen als een Y-kruising waarbij je de mogelijkheid hebt naar rechts of naar links af te slaan. Aan de andere kant is eenduidig gebruik van de communicatie in het belang van de veiligheid dus gebruik ik het knipperlichtje volgens de gebrekkige officiële methode.

• Het is voor menige bestuurder nu al te moeilijk de relatief simpele regels van gebruik van het knipperlichtje toe te passen, nog meer gebruik van dat communicatiemiddel voorschrijven heeft geen zin. Je kan de mogelijkheden tot communicatie wel verbeteren maar als dombo niet wil communiceren houdt de communicatie op.
  • Je ziet tegenwoordig vaak dat bij een kruising van twee haaks op elkaar staande wegen middels verhoginkjes de doorgaande route wordt aangegeven waarbij soms die doorgaande route een haakse bocht bevat. Het juiste gebruik van het knipperlichten geeft op zo'n kruispunt weinig toegevoegde waarde en daarom zou de beslissing geen knipperlicht te gebruiken of het knipperlicht anders te gebruiken dan de wet voorschrijft, te rechtvaardigen zijn. In oudemannentaal: vroeger gaven haaientanden aan wie voorrang moest geven aan wie en hoorde je het knipperlichtje te gebruiken; ook op de doorgaande route.

Misschien kan een handige software wizard een volautomatiek knipperlichtje in elkaar knutselen. Jij denkt aan rechts/linksaf; de auto checkt of dat mogelijk is en geeft binnen een waarschuwing en zet het knippertje aan. Dat is vooral handig bij voertuigen met grote dode hoeken, zoals vrachtwagens en dichte busjes. En het signaal kan ook gebruikt worden voor een noodstop uitgevoerd door het voertuig.
Dat moet mogelijk zijn; als ik de "speeltjeslijst" van autodealers bekijk - denk aan spiegels met er-rijdt-iemand-naast-je-ledjes ingebouwd.

Als alle automobilisten nou gewoon het gedrag van de fietsers aan gaan nemen dan worden die knipperlichtjes (en alle andere verkeersregels) vanzelf overbodig.
Sluit ook prima aan op het stelselmatige wegbezuinigen van de handhaving op verkeersregels, oom en tante agent hebben nog genoeg andere dingen te doen.:)

@ RKE

Ik geef aan wat IK heb geleerd en wat volgens mij een hele hoop met mij geleerd hebben. Je geeft richting als je de rotonde verlaat.
En dan hebben we het over een "normale" enkele rotonde. In mijn ogen, zo heb ik dat geleerd, vervolg je je weg als je een afslag niet neemt, dus waarom zou je dan richting aan moeten geven? Als je op een rechte weg rijdt, en je hebt een weg rechts, die neem je niet, doe je toch ook geen knipperlicht naar links aan?
Een dubbele rotonde is natuurlijk een ander verhaal, wat want dan verwissel je van rijstrook, ga je dan 3/4 en je schuift naar links, ja doe je je knipperlicht aan.

Voor de rest vind het langzaam een "ja maar ik weet het beter topic worden" en een "ja maar wat als... in deze situatie"

Peter O zei:
@ RKE

Ik geef aan wat IK heb geleerd en wat volgens mij een hele hoop met mij geleerd hebben. Je geeft richting als je de rotonde verlaat.
En dan hebben we het over een "normale" enkele rotonde. In mijn ogen, zo heb ik dat geleerd, vervolg je je weg als je een afslag niet neemt, dus waarom zou je dan richting aan moeten geven? Als je op een rechte weg rijdt, en je hebt een weg rechts, die neem je niet, doe je toch ook geen knipperlicht naar links aan?
Een dubbele rotonde is natuurlijk een ander verhaal, wat want dan verwissel je van rijstrook, ga je dan 3/4 en je schuift naar links, ja doe je je knipperlicht aan.

Voor de rest vind het langzaam een "ja maar ik weet het beter topic worden" en een "ja maar wat als... in deze situatie"

Dat is waar. Men doet maar wat met dat knipperlichtje en het gewoon volgen van de regeltjes zou al een hele verbetering zijn.
Als ik mensen aanspreek op foutief gebruik (of het niet gebruiken) van het knipperlichtje, krijg ik meestal het antwoord: maar het is toch duidelijk dat ik ....

Daarom zou ik het een hele verbetering vinden als oom agent een keer bekeuringen gaat uitschrijven voor onjuist of niet gebruiken van het knipperlichtje. Het liefst net zo fanatiek als het te snel rijden aangepakt wordt.
Daarna kunnen we de manier waarop het lampje gebruikt moet worden eens aanpakken.

Nu wordt wet- en regelgeving iedere zoveel jaar aangepast maar er is niemand die een herinnering uit Leeuwarden krijgt hoe het eigenlijk zou moeten.
Ga dan in de woestijn staan roepen, dan veroorzaak je ook geen geluidsoverlast.

Muddy Bandit zei:
Peter O zei:

Aan het laatste maak ik me ook regelmatig schuldig als ik met m'n Nissan een gemiddelde minirotonde half of 3/4 neem.
Dat ligt in mijn geval niet aan mijn onwil maar puur aan de stand van het stuur op de rotonde: het pookje van het knipperlicht drukt dan net tegen de afslagnok van het knipperlicht waardoor het knipperlicht pas pakt als ik iets terug ga sturen.

Wat ik als USA-bolide rijder ook regelmatig merk op rotondes is dat velen die een rotonde op willen rijden het verschil tussen een knipperlicht en een zijmarkeringslicht niet eens zien door hun haast... vaag iets van een oranje gloed zien schijnt voor velen al genoeg reden te zijn om gas te kunnen geven/door te rijden de rotonde op.
Dat laatste is me ook eens (bijna) mis gegaan met een Volvo met oranje zijmarkering. In mijn beleving knipperde die (mogelijk invloed van de zon geweest) dus had ik de indruk dat ik er voorlangs kon. (Bij rotondes moet je immers in een splits second beslissen en acteren, anders sta je na een uur nog stil). Was dus geen knipperlicht. Noodstopje, boze blik van de Volvo-rijder (vanuit zijn oogpunt terecht natuurlijk), sorry-handje van mij, ok-geen-probleem-handje terug en door.

Iets dat je nu ook met bochtverlichting hebt. Vooral bepaalde merken / generaties (VW, Fiat) hebben zo'n aan/uit floepend licht onderin de rechter hoek van de bumper zitten...
Irritant.

Het valt mij ook op dat een heleboel automobilisten gewoon niet meer voorsorteren of richting aangeven. Het niveau is gewoon bedroevend. Het zijn dan vooral de dure en/of grote bakken die er geen zin in hebben en alleen aan zichzelf denken.

Volgens mij is dat niet verplicht. Je kunt tenslotte niet linksaf gaan op een rotonde. Het is een weg met een grote bocht. Je bent wel verplicht om als je afslaat naar rechts je knipperlicht te gebruiken. Dit is vooral bedoeld om je medeweggebruikers voor en achter te waarschuwen.

Ik heb in 1998 mijn rijbewijs gehaald en destijds gaf mijn instructeur aan dat alleen bij verlaten van een rotonde het gebruik van de richtingaanwijzer verplicht is. Bij 3/4 gebruik ik het alleen bij afslagen waar men eigenlijk er vanuit gaat dat je rechtdoor gaat.

Al 13 of 14 jaar geleden hadden we hier de discussie links knipperen op rotondes of niet.
Er waren zelfs hele polls.
Ben zelf van het weglaten wat overbodig is, er komen anders zoveel signalen dat hersenen gaan blokkeren.
Wat zegt het dat een rotonde rijder naar links knippert ? Helemaal niks.

Dat zegt dat degene die jij linksknipperend aan ziet komen op de rotonde blijft. Daar kan jij je beslissing aan aanpassen. Met name op rotondes waar 99 van de 100 voertuigen rechtdoor gaan kán het handig zijn met je medeverkeersdeelnemers te communiceren. Mijn ervaring is dat communicerende weggebruikers veel bewuster met het verkeer bezig zijn. Maar goed, als in zoveel discussies: hier komt men doorgaans toch niet uit. Iedereen heeft precies evenveel gelijk.

Op het laatste moment richting aangeven (het onderwerp van dit draadje) zie je inderdaad veel bij het verlaten van rotondes. Men stuurt naar rechts en kan in 1 beweging het knipperlicht gebruiken. Dan ben je dus eigenlijk te laat met knipperen.

Kees 9379262 zei:
Al 13 of 14 jaar geleden hadden we hier de discussie links knipperen op rotondes of niet.
Er waren zelfs hele polls.
Ben zelf van het weglaten wat overbodig is, er komen anders zoveel signalen dat hersenen gaan blokkeren.
Wat zegt het dat een rotonde rijder naar links knippert ? Helemaal niks.

Het zegt me in elk geval dat de automobilist zijn/haar knipperlicht überhaupt weet te vinden :) De kans dat bij het verlaten van de rotonde ook naar rechts wordt geknipperd schat ik daarmee groter in dan wanneer ik een auto op een rotonde zie zonder knipperlicht. Vervolgens kun je hier niet altijd iets mee want je moet toch in beide gevallen het zekere voor het onzekere nemen en wachten met het oprijden van de rotonde. Maar bij de niet-knipperaar ga ik nog wel eens op zoek naar andere signalen (kijkgedrag, bewegingen) die het afslaan aankondigen. Dan kun je soms net een fractie eerder oprijden.

Dit is natuurlijk geen pleidooi voor linksknipperen, maar er zijn zeker wel situaties denkbaar waarin het andere weggebruikers nuttige extra informatie geeft. Ik kan me inderdaad ook nog wel een oude discussie herinneren. Linksknipperen lijkt altijd een lont in een kruitvat! o_O

Bij het maken van verkeersregels moet je inderdaad weglaten wat overbodig of niet eenduidig genoeg is (bijv. verplicht linksknipperen op een éénbaansrotonde), maar bij verkeersdeelname niet. Het knipperlicht gebruiken is hiervan een goed voorbeeld. Ik doe dit gewoon altijd als ik van richting verander. Het is een dusdanig automatisme dat het me geen enkele moeite of aandacht kost. Ik knipper dus ook gewoon als er geen andere verkeersdeelnemers om mij heen zijn. In feite is dit overbodig, maar het zou me meer aandacht kosten om te gaan bedenken dat ik op dat moment een uitzondering kan maken op mijn automatisme. De periode van rijlessen is meestal te kort om goed richting aangeven tot volledig automatisme te maken, helaas.

Ik kreeg laatst nog een opmerking dat ik niet naar rechts mag knipperen voordat ik de rotonde op ga, ook al neem ik de eerste afslag. Heb er geprobeerd op te letten maar sommige rotondes zijn zo klein dat dit gewoon onmogelijk is. Hoe doen jullie dat?

Ik pleit ervoor dat het navigatiesysteem aan de richtingaanwijzer wordt gekoppeld. Als de auto van de NAV al doorkrijgt waar je heengaat, kan hij de richtingaanwijzer aanzetten op het moment dat dat nodig is. Het is niet heel anders dan sensoren die ervoor zorgen dat je licht of je ruitenwissers aangaat/aangaan. Mocht je willen afwijken van de aangegeven route dan kun je de richtingaanwijzer weer afzetten.

Ik kreeg laatst nog een opmerking dat ik niet naar rechts mag knipperen voordat ik de rotonde op ga, ook al neem ik de eerste afslag

Zo doe ik het ook. Zou ook eigenlijk niet weten waarom het niet zo zou mogen? En zo heb ik het trouwens ook geleerd (wat nog geen garantie is dat het ook klopt(e) natuurlijk)

Tydelyck zei:
Ik pleit ervoor dat het navigatiesysteem aan de richtingaanwijzer wordt gekoppeld. Als de auto van de NAV al doorkrijgt waar je heengaat, kan hij de richtingaanwijzer aanzetten op het moment dat dat nodig is. Het is niet heel anders dan sensoren die ervoor zorgen dat je licht of je ruitenwissers aangaat/aangaan. Mocht je willen afwijken van de aangegeven route dan kun je de richtingaanwijzer weer afzetten.

Ik heb zelden navi aan. Bovendien, navi kun je negeren, al dan niet onbewust. Dan krijg je dus fout geknipper.

.. en wat als de kaarten niet up-to date zijn en er een rotonde voor een kruising in de plaats is gekomen.? ;)

Nee, gewoon links knipperen voor 3/4 rond. :p

Tydelyck zei:

Dat zou inderdaad een handige optie zijn. Bij Mercedes is het al mogelijk om bij het semi-autonoom rijden snelheid te minderen als het navigatiesysteem aangeeft dat je van de snelweg af gaat en een bocht gaat maken. Als je dat weet is het een kleine moeite om alvast richting aan te geven (misschien doen die Mercedessen die dit hebben dit al, heb ik nog niet gecontroleerd).

Durashift zei:
.. en wat als de kaarten niet up-to date zijn en er een rotonde voor een kruising in de plaats is gekomen.? ;)

Nee, gewoon links knipperen voor 3/4 rond. :p

Ben je gek? Gewoon rechts knipperen bij de rotonde verlaten.

haarr zei:
Durashift zei:
Zekers, dat doe je aansluitend op de 1/2 ;)

Ik begrijp je niet meer. Komt denk ik door je gekke knipperen.

Valt wel mee, denk ik. Dat laatste.

Jij schrijft over richting aangeven bij het verlaten van de rotonde. Ja, dat doe ik ook.
Maar, bij het oprijden van een rotonde met de noodzaak om 3/4 rond te gaan, knipper ik naar links.
.. en dus bij het verlaten daarna naar rechts, dus zo ongeveer op/na de helft van de rotonde verzet ik de stengel links aan de stuurkolom. ;)

haarr zei:
Maar wat moet ik met die informatie als ik achter je rij?

Het is informatie die nodig is voor degene die de rotonde van een andere kant nadert. Met de moderne lakse verkeersdeelnemers (die zelfs het stokje gebruiken te veel moeite vinden) en de regelmatige veranderende wet- en regelgeving zou het handig zijn de regelgeving voor het knipperlichtje nog één keer GOED te herzien. Bij een keuzemogelijkheid uit rechts of links aanhouden, zet je het knipperende lampje naar die kant die je uit wil.

Voor een rotonde heb je bij iedere afrit de keuze uit linksaf de rotonde volgen of rechtsaf de rotonde verlaten. De wetgever heeft echter voor andere regels gekozen die helaas vrijwel nooit opgevolgd worden.
Geef dus met dat grappige lampje aan wat je wil doen en je geeft zowel als niet-knipperende dwaas of als de goedwillende verkeersdeelnemer anderen de gelegenheid te zien wat je wil doen. Bovendien zijn er dan geen onduidelijkheden meer bij rotondes met drie, vijf of meer afslagen.

Wel knipperen: ik ga die kant uit, niet knipperen: ik ben het rijbewijs niet waard.

Het navigatiesysteem gebruiken als knipperlicht aansturing vind ik een minder goed idee. Ik heb het navigatiesysteem niet altijd aanstaan en ik rij vaak genoeg een andere route dan de navigatie aangeeft. Al is het maar omdat er een lastige kruising of trajectcontrole zit in de door de navigatie aangegeven route. Bovendien is de kans dat je een afslag mist juist het grootst bij onbekende routes en juist op die routes gebeuren er veel onverwachte dingen tegelijkertijd.

Het gros van de rotondes is niet over te kijken. Dit door verkeersdeelnemers of bewuste zichtblokkade.

rke zei:
Bovendien is de kans dat je een afslag mist juist het grootst bij onbekende routes en juist op die routes gebeuren er veel onverwachte dingen tegelijkertijd.

Dat is nu juist precies de extra plus van richtingaanwijzerbediening door het navigatiesysteem:
A - het systeem zegt van te voren dat je op een gegeven moment rechtsaf moet
B - het systeem zegt op een gegeven moment 'ga nu rechtsaf'... en jij reageert nog steeds niet omdat je druk met andere dingen bent en/of omdat het een onbekende route is
C - als het systeem op enig moment tussen A en B ook de richtingaanwijzer naar rechts heeft aangezet, heb je een extra signaal gekregen dat je rechtsaf moet, en misschien mis je juist daardoor niet die afslag...

Tydelyck zei:
C - als het systeem op enig moment tussen A en B ook de richtingaanwijzer naar rechts heeft aangezet, heb je een extra signaal gekregen dat je rechtsaf moet, en misschien mis je juist daardoor niet die afslag...

Maar als je hem wel mist denkt het overige verkeer dat jij die afslag neemt maar je doet dat niet. Hoppa, leve de Fuckwa.

Neem dan een navigatiesysteem wat 25 keer roept dat je straks echt, vast en zeker, die afslag naar rechts moet nemen.
Desnoods met 120 db, voor de dikschedels onder ons.

Ach, over tien jaar, als alle auto's in de showroom een EV met Autonoom niveau 5 zijn, is het probleem sowieso bijna uit de wereld. Jij leest je krantje en de auto gaat naar de bestemming.

Tydelyck zei:
Ach, over tien jaar, als alle auto's in de showroom een EV met Autonoom niveau 5 zijn, is het probleem sowieso bijna uit de wereld. Jij leest je krantje en de auto gaat naar de bestemming.

De toekomst zal mooi zijn. Geen gejakker meer, geen verkeerstress, alleen nog achterover leunen en op het mobieltje youtube checken.

Vooral de, dan inmiddels klassieke, Russische snelwegroulette bekijken.

Perfect...

Tydelyck zei:

Jaaah, autonoom niveau 5? Dat is nou een ding dat echt niet snel gaat gebeuren. Al was het maar om de regelgeving die erachter zit.

R W xxx zei:
Voor een rotonde heb je bij iedere afrit de keuze uit linksaf de rotonde volgen of rechtsaf de rotonde verlaten.
Daarom alleen knipperlicht naar rechts.

Dat is een goede mogelijkheid MITS je er op kan vertrouwen dat iedere verkeersdeelnemer het knipperlichtje gebruikt.

In praktijk blijkt dat er genoeg hoepeldraaiers zijn die het gebruik van het knipperlichtje niet noodzakelijk vinden (bijvoorbeeld drugskoeriers die niet gevolgd willen worden). Daarom zou onderscheid tussen zo'n luiwammes en iemand die wel volgens de regels wil rijden best handig zijn .

Want die geven wel ineens aan dat ze naar links gaan? Of vind je het fijn om te kunnen zien of het een aso is of een brave hendrik waar je op staat te wachten? En gaat dat dan ook niet met alleen knipperen naar rechts?
Regelgeving is meer dan duidelijk, al dat geknipper dat erbij verzonnen wordt is onzin en voegt niets toe behalve onduidelijkheid. Hufters en aso's houd je toch, die verdienen een knuppel in hun nek en geen aanpassing van regelgeving voor 'de rest'. Geldt overigens niet alleen voor knipperlichtproblematiek :rolleyes:

Zoals ik al eerder schreef: we hebben allemaal precies evenveel gelijk. Alleen vind ik het fijner duidelijk(er) te zijn
door wanneer ik 3/4 ga naar links te knipperen en gelijk na 1/2 gepasseerd te zijn naar rechts. Jij houdt je liever aan de
regels omdat ze zo zijn.

Punt is dat je met je goede bedoeling niet duidelijk bent want je geeft aan ergens heen te gaan waar je niet naar toe kan. Los daarvan, zelf iets bijverzinnen om duidelijk te zijn, werkt niet. Prima als de regelgeving voor iedereen wordt dat er links geknipperd moet worden (ook al klopt dat technisch gezien niet helemaal) voor een 3/4 rotonde maar dat verhelpt het probleem van niet knipperaars niet en geeft wel nog iets extra's om in de gaten te houden. Het verkeer is gebaat bij eenduidigheid of, zoals je aangeeft, regels zijn regels.

want je geeft aan ergens heen te gaan waar je niet naar toe kan.

Als je dan in je hersenen de schakeling niet kan maken om verder te denken wat er dan nog wel zou kunnen met dat signaal (nl. op de rotonde blijven in plaats van afslaan), ben je dan wel geschikt als automobilist? Je kan toch wel bedenken dat diegene zeer waarschijnlijk niet van plan is de auto in het bloemperk van de rotonde te parkeren?
En dat extra's om in de gaten te houden is onzin. Je moet er altijd rekening mee houden dat een auto doorkomt als hij geen richting naar rechts geeft, of hij nou wel of niet naar links knippert.

929V6 zei:
Je moet er altijd rekening mee houden dat een auto doorkomt als hij geen richting naar rechts geeft, of hij nou wel of niet naar links knippert.
En dus neem je aan, op basis van rijgedrag, welke richting iemand gaat kiezen.

Laat ik deze auto ook maar even afwachten, hij knippert niet. Potverdorie, weer een kans op invoegen aan mijn neus voorbij.
Weet je wat; deze rijdt wel erg langzaam, die gaat vast de afslag nemen. Oeps, weer een vers spatbordje nodig.

Gelukkig zijn vrachtwagenchauffeurs nog steeds erg consequent met de knipperlichtjes. Zo'n klap is wat te heftig voor mijn bolide.

Als je niet zeker weet of een auto afslaat wacht je gewoon tot er genoeg ruimte is om veilig de rotonde op te rijden. Geduld is een schone zaak, zeker in het verkeer.

Extra punt is dat een "brave" linksknipperaar geen garantie is voor een goede knipperaar. Ik heb al meermaals gezien dat iemand op de rotonde afkomt, "braaf" het knipperlichtje naar links uitgooit en vervolgens, al links knipperend, de rotonde weer, rechtsaf, verlaat...

Terug
Bovenaan