Onzinnige wetenswaardigheden

Rare voorbeelden. Baleno was dus al een 'normale' hatchback en de Ignis was daarvoor ook al een compacte crossover-gevalletje. Zo kan je ook de 323F en 323 Fastbreak noemen omdat het een ander ontwerp kreeg (van sportieve hatchback naar quashi-station). Maar het blijft een 5-deurs hatchback uit het C-segment.
 
SsangYong Korando, van uitsluitend als driedeurs (of softtop) leverbare onvervalste terreinbeul op ladderchassis:


2002 SsangYong Korando 2.9 TD High-roof Van by Peter Olthof, on Flickr

Naar vijfdeurs crossover/SUV:


2011 SsangYong Korando by Peter Olthof, on Flickr

Austin A40, van sedan in de middenklasse:


1954 Austin A40 Cambridge mk.I 4-door Saloon by Clive Barker, on Flickr

Naar een compact modelletje:


1963 Austin A40 by Neil Potter, on Flickr

Lotus Elite, van een tweezits sportwagen:


1960 Lotus Elite by Peter Olthof, on Flickr

Naar een 2+2 GT shooting brake:


Lotus Elite 501 1978 by Eelco, on Flickr
 
Subaru Justy:

  1. 1e generatie: eigen model
    Subaru_Justy_I.jpg
  2. 2e generatie: eigen model facelift
    Subarujusty.jpg
  3. 3e generatie: op basis van de 4e generatie Suzuki Swift
    Subaru_Justy_purple.jpg
  4. 4e generatie: op basis van de Suzuki Ignis
    Subaru_G3X_Justy.JPG
  5. 5e generatie: op basis van de Daihatsu Sirion 2
    Subaru_Justy_Trend_1.0_Silver.JPG

 
Subaru is wel helemaal de weg kwijt geraakt in het b-segment, terwijl de sirion er ook was met 4wd en verschillende motoren was de justy er alleen met de aygo motor en 2wd.
 
Ik zou de laatste Croma eerder een kruising tussen stationcar en hatchback noemen.

De laatste Justy was er alleen om de gemiddelde verbruikscijfers van Subaru voldoende omlaag te krijgen, dat lukte uiteraard niet met een viercilinder met 4WD.
 
929V6 zei:
Ik zou de laatste Croma eerder een kruising tussen stationcar en hatchback noemen.

De laatste Justy was er alleen om de gemiddelde verbruikscijfers van Subaru voldoende omlaag te krijgen, dat lukte uiteraard niet met een viercilinder met 4WD.

Idd die croma is lastig te plaatsen, een soort van verlengde lancia delta uit die tijd.

Zo had ik het idd nog niet gezien van de justy.
 
MCW 84 zei:
Rare voorbeelden. Baleno was dus al een 'normale' hatchback en de Ignis was daarvoor ook al een compacte crossover-gevalletje. Zo kan je ook de 323F en 323 Fastbreak noemen omdat het een ander ontwerp kreeg (van sportieve hatchback naar quashi-station). Maar het blijft een 5-deurs hatchback uit het C-segment.

De baleno ging van 3 carrossorien naar 1 carrossorie die er bij de 1e generatie niet in 5 deurs was. De baleno van de 1e generatie stond boven de jaren 90 Swift, de laatste baleno stond (op afmetingen na) onder de laatste generatie Swift

De 1e generatie ignis is een/half segment groter en heeft weinig retro , terwijl de huidige wel als retromodel door het leven gaat
 
Dat laatste slaat dus puur op ontwerp. Staat niet “mijlen ver” van de eerdere Ignis af qua concept.
 
Oh, dit is wel een grappige vraagstelling.
Voor de volledigheid maar een lijstje deelnemers.
Vraag 35: Namen plakken op een model dat "mijlen" ver afstaat van het originele en of voorganger. Noem auto's waarbij ondanks het behoud van een typenaam het een heel ander soort auto betreft.

Alfa Romeo Giulietta: sedan -> hatchback (klasse kleiner)
Austin A40: sedan -> sedan (klasse kleiner)
Chevrolet Nova: sedan -> hatchback (klasse kleiner)
Dodge Charger: hardtop coupé -> 3d coupé (paar klassen kleiner)
Dodge Dart: van fullsize sedan naar compacte sedan
Fiat Croma: liftback -> MPV/hatchback
Ford Courier: bestelwagen -> pick-up -> bestelwagen
Ford Puma: coupé -> SUV
Ford Maverick: mid size coupé -> terreinwagen
Ford Mustang: coupé/cabriolet -> SUV
Ford Thunderbird: roadster -> hardtop
Honda Jazz: hatchback -> MPV/hatchback (klasse groter)
Lotus Elite: coupé -> shooting brake (klasse groter)
Maserati Ghibli: sportcoupé -> coupé -> sedan (klasse groter)
Mazda 121: sedan & coupé -> hatchback (paar klassen kleiner) -> sedan (iets groter) -> hatchback
Mazda2: MPV/hatchback -> hatchback
Mercedes-Benz A-Klasse: MPV -> hatchback (klasse groter) -> hatchback & sedan
Mercury Capri: 3d coupé -> roadster
Mercury Cougar: coupé -> stationwagen -> 3d coupé
MG ZS: hatchback & sedan -> MPV
Mitsubishi Eclipse: coupé -> cross-over
Mitsubishi Colt: hatchback -> MPV/hatchback & cabriolet
Seat Toledo: liftback -> sedan -> MPV -> liftback (klasse kleiner)
Skoda Felicia: cabriolet -> hatchback & stationcar
Skoda Octavia: sedan -> liftback (klasse groter)
Skoda rapid: cabriolet -> coupé -> liftback (klasse kleiner)
SsangYong Korando: terreinwagen -> SUV
Subaru Justy: hatchback (3x) -> MPV -> hatchback
Suzuki Vitara: terreinwagen -> cross-over
Vauxhall Viva: sedan -> hatchback (paar klassen kleiner)
Volvo V40: stationcar -> hatchback (klasse kleiner)

Twijfelgevallen:
Alfa Romeo GTV: blijven coupés, maar vooral heel anders gestileerd
Dodge Challenger: technisch behoorlijk verschillend, maar wel steeds een coupé
Ford Granada: sedan/stationcar (USA) vs. (Europa)
MG TF: blijven roadsters, er zit alleen een enorme tijd tussen, waardoor de modellen totaal anders zijn
Skoda Superb: sedan -> semi-sedan -> liftback (dat kun je best een evolutie noemen)
Suzuki Baleno: er zit veel tijd tussen beide generaties maar het zijn wel ongeveer dezelfde maat auto's
Suzuki Ignis: er zit veel tijd tussen beide generaties maar het zijn wel ongeveer dezelfde maat auto's
 
Ford is altijd een zuinig merk gebleken, en er zijn nog wel wat meer badges gerecycled:

Ford Escort
Sinds Mk1 als compacte coach/sedan, en gaandeweg volgens de mode veranderd in een hatchback. Maar vóór de Escort Mk1 noemde Ford de stationcarversie van de Foprd Anglia ook Ford Escort:
2560px-Ford_Escort_100E.jpg

Ford Escort 100E
 
Ford Duitsland heeft jarenlang het typeplaatje Taunus geplakt op zijn auto's. Zowel compacte modellen als grotere sedans werden Taunus genoemd. Die wagens werden naast elkaar verkocht.
Het ging zelfs zo ver dat er een bestelwagen was met de naam Ford Taunus Transit:
2560px-1965_Ford_Taunus_Transit_in_red%2C_Berlin_%28front_left%29.jpg

Ford Taunus Transit

De 'normale' Taunus was er dus in twee reeksen. De compacte Taunus:
Buckel1939.jpg

Ford Taunus 1939 ->

MHV_Ford_Taunus_G13_03.jpg

Ford Taunus 12M/15M (P1) 1952 ->

2880px-Ford_Taunus_P4_12m_BW_1.JPG

Ford Taunus 12M/15M (P4) 1962 ->

560px-Ford_Taunus_P6_12M_2-door_02.jpg

Ford Taunus 12M/15M (P6) 1966 ->

Ford_Taunus_1.3_TC_ca_1974_Schaffen-Diest_2012.jpg

Ford Taunus TC 1970 ->
Deze kennen we in verschillende generaties en werd opgevolgd door de Ford Sierra

En dan had je de grote Taunus:
2560px-Ford_P2_Kulmbach17RM0440.jpg

Ford Taunus 17M (P2) 1957 ->

Ford_Taunus_17M_TS_dutch_licence_registration_MM-87-28_pic1.JPG

Ford Taunus 17M (P3) 1960 ->

2880px-Ford_P5_front_20120622.jpg

Ford Taunus 17M/20M (P5) 1964 ->

2017-06-15_Ford_Taunus_17M_%28P7b%29.jpg

Ford Taunus 17M/20M/26M (P7) 1967 ->

De grote Taunus werd opgevolgd door de Ford Consul/Granada.
 
De P7 is nooit officieel Taunus genoemd, maar als "Ford 17M", "Ford 20M" of "Ford 26M" verkocht. Toyota had overigens op een soortgelijke manier twee verschillende Corona-series (zonder en met Mk II).

De Escort Mk I was er natuurlijk ook gewoon weer als driedeurs combi.

Opel Zafira, van compacte MPV:


Opel Zafira Netherlands Export plate by Guillaume Vachey, on Flickr

Naar personenbusje:


Opel Zafira D Life by Wesley Huisman, on Flickr

Mercedes-Benz 190, van middelgrote Mercedes:


Mercedes-Benz 190 D 1965 by Eelco, on Flickr

Naar baby-Benz:


Mercedes-Benz 190 D 1988 by Eelco, on Flickr

Jeep Wagoneer, van full size SUV avant la lettre:


78-91-TP Jeep Wagoneer 1972 by Eelco, on Flickr

Naar een flinke maat kleiner, met als gevolg dat het oorspronkelijke model dat in productie bleef Grand Wagoneer moest gaan heten:


PL-VR-23 by timvanessen, on Flickr
 
naast de sedan

m1fyhifb6utr.jpg


Was er van de Rio ook een ook een shooting brake met een zeer vriendelijk prijskaartje.

m1fyhifb2dtk.jpg


tegenwoordig betaal je meer dan het dubbele

6uhyqpmbeym4.jpg


Kia Pro_Ceed

m1by150btpov.jpg


Werd uiteindelijk Kia ProCeed

u38ycuiby2c2.jpg
 
Mini Clubman, van een tweedeurs Mini met een lange neus:


Mini Clubman 1100 1974 by TedXopl2009, on Flickr

Naar een joekel van een vijfdeurs ja-wat-is-het-eigenlijk:


2015 Mini Clubman by harry_nl, on Flickr

Honda Integra, van tamelijk brave vijfdeurs gezinsauto:


Honda Integra 1.5 EX Automatic 1986 by Eelco, on Flickr

Naar uitgesproken sportieve coupé (er waren in Japan ook vierdeurs hardtops leverbaar maar ook dat is niet echt vergelijkbaar met de Integra die wij hier in de jaren 80 hadden):

2000 Honda Integra Type R by Rutger van der Maar, on Flickr

Als de verschillende soorten Taunus die gelijktijdig geleverd werden meetellen, dan kan de Chevrolet Lumina er ook wel bij:


Chevrolet Lumina by Rutger van der Maar, on Flickr


1990 Chevrolet Lumina APV by Alden Jewell, on Flickr
 
Uit de Opel Kadett zijn ook twee andere modelnamen ontstaan:

  1. De Ascona was de in Zwitserland geproduceerde versie van de Kadett-B:
    Opel_Ascona_1700_vorne.jpg

    Opel_Ascona_1700_armaturen1.jpg
  2. De Corsa was eerst een Kadett-D-actie-uitvoering:
    prospekt-opel-kadett-D-Corsa-Sondermodell.jpg
 
Er zijn zoveel auto’s waar bij een andere generatie andere carrosserievarianten waren of auto’s die bij een vorige of volgende generatie er m anders uit gingen zien. Zoals veel Amerikaanse auto’s uit de jaren 60. Zo zouden we de Buick LaSabre ook kunnen noemen. Het jaren 90 model leek totaal niet op die uit de jaren 60 maar dat is gewoon hoe modellen zijn geëvolueerd. Die Rio is en blijft gewoon een hatchack maar met een ander ontwerp zoals 323F naar 323 Fastbreak. Dat de Rio nu het dubbele kost is toch irrelevant?

Eclipse en Eclipse Cross heten niet hetzelfde, net als dat de 6-serie en 6-serie GT anders zijn, toch? Er was immers ook gewoon een nieuwe 6-serie coupé en cabriolet.

(Acura) Integra vind ik ook een slecht voorbeeld. Die was er altijd al als wat sportievere sedan/hardtop/liftback.

Waar ligt nu precies de grens?
 
MCW 84 zei:
Er zijn zoveel auto’s waar bij een andere generatie andere carrosserievarianten waren of auto’s die bij een vorige of volgende generatie er m anders uit gingen zien. Zoals veel Amerikaanse auto’s uit de jaren 60. Zo zouden we de Buick LaSabre ook kunnen noemen. Het jaren 90 model leek totaal niet op die uit de jaren 60 maar dat is gewoon hoe modellen zijn geëvolueerd. Die Rio is en blijft gewoon een hatchack maar met een ander ontwerp zoals 323F naar 323 Fastbreak. Dat de Rio nu het dubbele kost is toch irrelevant?

Eclipse en Eclipse Cross heten niet hetzelfde, net als dat de 6-serie en 6-serie GT anders zijn, toch? Er was immers ook gewoon een nieuwe 6-serie coupé en cabriolet.

(Acura) Integra vind ik ook een slecht voorbeeld. Die was er altijd al als wat sportievere sedan/hardtop/liftback.

Waar ligt nu precies de grens?

De grens mag ieder voor zich bepalen toch? Is ook niet benoemd in de vraagstelling. En mijlenver uit elkaar is een rekbaar begrip, dat hoeft niet per se een ander segment te betekenen maar kan ook een ander karakter zijn.
 
Dacia Logan mcv de 1e generatie was een soort van MPV/ Station/ ludospace die op de 1.4 na standaard een 7 zitter was en vond daardoor in combinatie van zijn gunstige prijs gretig aftrek. Daarnaast was er ook nog een Pick-Up en een van

m1dyxa6b027u.jpg


m1fyabibafge.jpg


m1fyabnb5dgo.jpg


de opvolger was meer van het formaat fabia/clio en was er alleen plaats voor 5 personen.

m1nyak2b616u.jpg
 
Fiat Panda: (toen dit soort persfoto's nog helemaal ok waren)
fiat_panda_4_4_4_0095002b04fc03b4.jpg


fiat_panda_18_022c00f408e706b4.jpg


Geen productiemodel, maar wel een geinige, de Renault Laguna begon zijn concept als een sportwagen, die eigenlijk Alpine zou heten, maar daags voor de presentatie toch omgedoopt werd tot Renault omdat de Alpine A610 gecanceld werd.

autowp.ru_renault_laguna_concept_1.jpg


De naam was een blijvertje:
renault_laguna_hatchback_41_007b000008990603.jpg
 
Dizono zei:
Geen productiemodel, maar wel een geinige, de Renault Laguna begon zijn concept als een sportwagen, die eigenlijk Alpine zou heten, maar daags voor de presentatie toch omgedoopt werd tot Renault omdat de Alpine A610 gecanceld werd.
De naam was een blijvertje:
Namen van conceptcars die later een andere bestemming kregen kan wel een eigen categorie worden. Zo had je ook de Ford Probe, die begon als concept voor de Sierra maar werd uiteindelijk een sportcoupé.
 
Dat zou idd een leuke nieuwe categorie zijn hierna (y)

Chrysler Pacifica
Tegenwoordig zou het eerder andersom zijn maar Chrysler was in 2004 zijn tijd vooruit met de crossover die tot 2008 mee ging. In 2017 kwam een nieuwe Pacifica maar dan als grote minivan (MPV) met schuifdeuren, de opvolger van de Chrysler Town & Country (Voyager in Europa)

Ojt3WQ6.jpg


WpcpKeg.jpg
 
Honda Insight begon als kleine hybride coupe/3d liftback maar de latere Insight werd een hatchback/liftback en daarna nog eens als sedan.

CvfpNVB.jpg


0tkqEgK.jpg


AUH8RkE.jpg
 
In het VK verhuisde de naam Charade naar het model dat wij kennen als de Cuore (L251):


Daihatsu Charade 1.3-16V STi 1999 by Eelco, on Flickr


2004 Daihatsu Charade by Alan Gold, on Flickr

"Onze" rebadge van de Toyota Yaris is natuurlijk niet per se een ander soort auto dan de laatste Charade die wij hadden, maar natuurlijk wel een teleurstelling voor de Daihatsu-fans:


2011 Daihatsu Charade by Peter Olthof, on Flickr

De door MCW aangehaalde Chrysler Town & Country is ook wel een aardige. Tot 1950 te verkrijgen in allerlei varianten waaronder een convertible:

800px-Chrysler_New_Yorker_Town_%26_Country_Convertible_in_Polo_Green%2C_front_left.jpg


Daarna tot 1988 een stationwagon in verschillende formaten en gedaantes:

800px-1972_Chrysler_Town_%26_Country_station_wagon.jpg


En vanaf 1989 een luxevariant van de Voyager:


1990%20Chrysler%20Full%20Line%20Prestige-20-21 by American Automobiles, on Flickr
 
De Rover 100, begin jaren '60 een sedan uit de P4 serie:

4e12ba99126bd3aa311d47b6c899ea61.jpg


Later gereincarneerd als compacte hatchback...

f9936f3b15ba4b29a0842c5828532936.jpg


...of cabriolet:

256_-_February_1996_green_Rover_100_Cabriolet_1.4%2C_rear.jpg
 
BMW 328:
bmw_328_roadster_8.jpg


bmw_328i_coupe_194_000001fa04380319.jpg


Aan de Dodge Charger zou ik nog willen toevoegen dat het nu een vierdeurs sedan is:
autowp.ru_dodge_charger_26.jpg


Lancia Flavia:
autowp.ru_lancia_flavia_berlina_8.jpg


Kwam heel even terug in Europa als omgebadgde Chrysler 200 Cabriolet:
lancia_flavia_58.jpg


De Audi S4 was eerst op basis van de 100 (wat de A6-reeks zou worden):
autowp.ru_audi_s4_avant_40.jpg


Maar dat werd al snel de S6, waarbij de S4 tegenwoordig uit de 80/A4-bloedlijn komt:
audi_s4_avant_772_017100c20c1c0916.jpg
 
De Citroën XM was initieel een elegante liftback

vb3ys6mbj19r_800.jpg


Nu is de XM gedegradeerd tot pooier-stuiterbak die alleen door zijn op de Cactus geïnspireerde verlichting, nog aan Citroën herinnert :cry:
bmw-concept-xm-exterior.jpg

:)
 
(Ik vind mijn bijdrage toch sterker dan die van Dizono over de Audi S4: daar zit niks conceptwijziging in)
 
Je hebt de opdracht niet eens gelezen :) Jouw bijdrage past bij een eerdere categorie. Hier gaat het over auto's met dezelfde naam van hetzelfde merk.
 
Auto encyclopedie zei:
Dacia Logan mcv de 1e generatie was een soort van MPV/ Station/ ludospace die op de 1.4 na standaard een 7 zitter was en vond daardoor in combinatie van zijn gunstige prijs gretig aftrek. Daarnaast was er ook nog een Pick-Up en een van de opvolger was meer van het formaat fabia/clio en was er alleen plaats voor 5 personen.

De eerste generatie Logan was er dan ook als pick-up, maar voor de rest is het niet echt anders dan de 2e generatie. Ja, de wielbasis is groter, en hij had twee achterdeurtjes. Maar de 2e generatie Logan stationwagon is zeker niet kleiner dan zijn voorganger. Sterker: de auto is langer.
 
De eerste 5008 was ook een verlengde 3008. Je bedoelt van MPV naar SUV. Afgezien van wat plastic er op vind ik het gewoon een logische opvolger. Staat niet "mijlen ver" af van de eerste generatie. Beide 7-zitters op basis van een C-segment auto.
 
Terug
Bovenaan