Onzinnige wetenswaardigheden

De Opel Kadett D is in Nederland met 1.0 geleverd, maar dat moet in minimale aantallen zijn geweest. Of de Kadett C hier met 1.0 geleverd is weet ik niet.
Een Ford Sierra met 1.1 motor lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. In Nederland werd de Sierra wel met 1.3 geleverd, maar dat was al een zeldzaamheid.

Dan noem ik hier nog nieuwe kandidaten:
Fiat Tipo.
Volgens mij is de 1.1 versie (1108 cc) hier nooit geleverd. Hier vormde de 1.4 de basis (1372 cc).
Fiat_tipo_f.jpg

Alfa 33
Deze was er ook met 1.2 (1186 cc), maar ik denk dat we hier minstens een 1351 cc hadden.
2880px-1985_Alfa_Romeo_33_Berlina_1.5.jpg
 
Wouter82 zei:
929V6 zei:
De Taunus TC3 1.3 werd hier wel verkocht maar zeer mondjesmaat, net als de Sierra met die motor.

Ik heb er geen bron voor, maar ik heb ooit eens gehoord of gelezen dat ze voor Italië een Sierra 1.1 hebben overwogen.

Dat zou wel extreem povertjes geweest zijn!


1993 Citroën ZX 1.1 Reflex by fabbi71, on Flickr
De kleinste motor voor de Citroën ZX was hier de 1.4, in Frankrijk de 1.1.


JTH 330W by Andy Campbell, on Flickr
De Austin Allegro Series 3 is in het VK geleverd met de 998 cc A Plus-motor, voor de export bleef men de oude 1098 cc-motor gebruiken.


1981 Fiat Ritmo 60 CL by VehicleSpotter3373, on Flickr
De Fiat Ritmo 60 had vanaf 1979 voor o.a. de Italiaanse markt een 1049 cc-blok, in Nederland werd de Ritmo 60 pas vanaf de facelift van eind 1982 geleverd met een cilinderinhoud van 1116 cc.

homologation_form_number_5317_group_1_5.jpeg

De Toyota Publica, in NL beter bekend als Toyota 1000 en in B als Toyota Osaka, was op de thuismarkt de eerste jaren leverbaar met een 790 cc tweecilinder boxermotor. Hier kreeg hij altijd een 993 cc viercilinder-in-lijn onder de kap.
 
De b manta en ascona is in tegenstelling tot Nederland (gelukkig maar) in Belgie als 1.2 leverbaar geweest ( en goed verkocht!)

Nog een klein schopje terug wat betreft de LT : Dus de 6 cylinder diesel is een product van VW en niet van Volvo? van wie waren dan de later 6 cylinder diesels?
De laatste modellen van het eerste model LT hadden een 6in LIjn met een turbo, maar is die van VW zelf?
Ze werden naar mijn weten nergens anders in gebouwd
 
Yep, de blokjes waren niet zo erg betrouwbaar.... Ook in de Volvo 240 hadden ze vreemde problemen (o.a. veel lekkende diesel hogedruk leidingen) en zeer matige prestaties. later kwamen de 5 cilinders (2.5l) in het model wat samen met Mercedes is ontwikkeld (de MB Sprinter)
 
hier heeft de Sirion2 de kleinste motor een inhoud van 998cc In Japan en wellicht andere waar het stuur rechts zit is er ook 1 met een inhoud van 963 cc, deze krijgt hulp van een turbo zodat die 133 pk uitknijpt

m1cyig6blljs_800.jpg
 
De Rover 200 had je bij ons met minimaal een 1.4 (75pk), maar in o.a. de UK is deze ook geleverd met een 1.1 (60pk).

g2uA3Og.png
 
VW Polo 1: in bijna heel Europa was de kleinste motor een 895cc met 40pk, behalve in Zweden => 783cc met 34pk.
Uiterlijk van deze 0,8ltr was gewoon gelijk aan 'onze' 0,9ltr, grootste verschil was de kleinere boring van de cilinders.
VW-Polo-1-1976-front.jpg
 
En als ik me niet vergis was de Derby er hier dan weer niet met die 895 cc-motor. De 1.1 was hier de basis.

78derby.jpg
 
929V6 zei:
En als ik me niet vergis was de Derby er hier dan weer niet met die 895 cc-motor. De 1.1 was hier de basis.
In de NL verkoopfolder van 1977 (1e bouwjaar Derby) stond die 0,9ltr wel vermeld: ik weet niet of ze verkocht zijn.
Enige wat ik kan bevestigen is dat er momenteel geen origineel NL gekentekend exemplaar bekend is.
 
Dan is die waarschijnlijk al vóór het eerste jaarboek waar hij in staat (1978) van de Nederlandse markt gehaald.
 
Goeie smoes om de Derby folders uit de kast te halen :cool:
Folders van dec. 1976 & jan. 1977 staat de 0,9ltr 40pk als verkrijgbaar in alle uitvoeringen, uitgezonderd de GLS.
In de folder van aug. 1977 wordt 't vaag: in de teksten onder de foto's staat die 0,9ltr nog wel vermeld (mogelijk zijn deze teksten vergeten te wijzigen), maar achterin de folder bij de uitvoeringenlijst staat er geen Derby N of Derby vermeld en is 't instapmodel de Derby S met de 1,1ltr 50pk.
In de folder van jan. 1978 is de 0,9ltr 40pk volledig verdwenen.

Gelukkig is de mijne een Derby S met 50pk, daarmee kun je nog redelijk fatsoenlijk invoegen op de snelweg.
Met z'n kortere versnellingsbakverhoudingen en lagere gewicht is ie rapper dan bijv. Polo 2f 1,3ltr 55pk
(alleen minder comfort, want boven de 100 km/u laat 't motorblokje wel horen dat ie hard z'n best doet)
540.jpg
 
929V6 zei:
Stif zei:
De b manta en ascona is in tegenstelling tot Nederland (gelukkig maar) in Belgie als 1.2 leverbaar geweest ( en goed verkocht!)

Die waren hier wel te koop. De 1.3 die er later voor in de plaats kwam dan weer niet.


Opel Manta GT-J 1.3 S 1981 by Wouter Bregman, on Flickr

Er staat in Autoweek dat ze wel geleverd zijn: https://www.autoweek.nl/auto/41607/opel-manta-13-s-gtj/

Ik heb ze ook wel veel zien rondrijden in de regio war ik woonde (In de buurt van Opel City "Nijverdal" Van Egmond Opel....)
 
Vraag 34: Noem auto's die buiten Nederland aangeboden werden met een kleinere motor dan hier? Het gaat hier dus om de cilinderinhoud (cc). En omdat we al de Italiaanse 2-liter versies hebben gehad beperken we ons deze keer tot auto's met een cilinderinhoud kleiner dan 1950 cc.

Alfa Romeo Alfa 33 1186 cc ipv 1351 cc
Austin Allegro 998 cc (VK) ipv 1098 cc
Citroën ZX 1124 cc (Frankrijk) ipv 1360 cc
Citroën BX 1124 cc (o.a. Italië) ipv 1360 cc
Daihatsu Mira Gino 660cc (Japan) ipv Daihatsu Trevis 1000 cc
Daihatsu Move 660 cc (Japan) vs 850 cc
Daihatsu Sirion 963 cc (Japan) ipv 998 cc
Daihatsu Charade 850 cc (Nieuw-Zeeland) ipv 1000 cc
Datsun Violet A10 1400 cc ipv 1600 cc
Datsun 180K 1800 cc ipv 240K GT 2400 cc
Fiat Panda 30 652 cc (o.a Italië) ipv 769 cc
Fiat Ritmo 1049 cc (Italië) ipv 1116 cc
Fiat Tipo 1108 cc ipv 1372 cc
Ford Escort Mk1 940 cc (Italië, Frankrijk) ipv 1100 cc
Isuzu Bellel 1500 cc (Japan) ipv 2000 cc
Mazda Capella Mk1 1490 cc ipv Mazda 616 1586 cc
Mitsubishi Carisma sedan 1299 cc ipv 1597 cc
Oltcit Club 652 cc (Roemenië) ipv Citroën Axel 1200 cc
Peugeot 404 1500 cc (Frankrijk) ipv 1618 cc
Renault 3 603 cc (Frankrijk) ipv Renault 4 747 cc
Renault 5 782 cc (Frankrijk) ipv 845 cc
Renault Clio Mk1 1100 cc ipv 1200 cc
Renault 21 1397 cc & 1565 cc (Z-Amerika) ipv 1721 cc
Rover 200 Mk3 1100 cc (o.a. VK) ipv 1400 cc
Simca Sim’4 777 cc (Frankrijk) ipv Simca 1000 944 cc
Talbot Solara 1294 cc (VK) ipv 1442 cc
Toyota Publica 790 cc (Japan) ipv Toyota 1000 993 cc
Toyota Carina TA10 1407 cc (o.a. VK) ipv 1588 cc
Suzuki Alto Mk1 539 cc, 543cc (Japan) ipv 800 cc
Suzuki Alto Mk2 543cc (Japan) ipv 800 cc
Triumph Dolomite 1300 cc (VK) ipv 1854 cc
Volkswagen Polo 1 783 cc (Zweden) ipv 895 cc
Volvo 340 1289 cc (Finland) ipv 1397 cc
Volvo 240 1800 cc (Griekenland, Israël) ipv 1986 cc
 
Pietzoveel zei:
Yep, de blokjes waren niet zo erg betrouwbaar.... Ook in de Volvo 240 hadden ze vreemde problemen (o.a. veel lekkende diesel hogedruk leidingen) en zeer matige prestaties. later kwamen de 5 cilinders (2.5l) in het model wat samen met Mercedes is ontwikkeld (de MB Sprinter)

Nou, daar klopt nietzoveel van hoor.
De Volvo 240 Diesel heeft in 95% van de gevallen een zescilinder 2.4 (een variant van de Volkswagen diesels) en in 5% van de gevallen een vijfcilinder 2.0 (van diezelfde Volkswagen-familie). Erg betrouwbaar zijn die diesels niet. Een Volvo viercilinder loopt gemakkelijk veel meer kilometers dan een VW-diesel.
Deze diesels zijn geschikter voor mensen die rustigjes aan doen. Hoewel: toen de 240 Diesel uitkwam was dit een van de snelste diesels. Een Mercedes 200D was toch stukken trager.

Later kwam er inderdaad een vijfcilinder 2.5, maar die zat zeker niet in de achterwielaangedreven Volvo's, en al helemaal niet in de inmiddels niet geleverde 240. De 2.5 TDI kwam in de Volvo 850 uit, en later vond deze motor zijn weg in de S70/V70, 1e bouwjaren van de 1e generatie S80 en 1e jaargang van de V70 N. Deze 2.5 TDI is ook van het Volkswagen-concern. Daar heeft Mercedes niets mee van doen gehad, en zat ook niet in een Sprinter. Deze vijfcilinder zat in de Audi 100, Audi A6 en Volkswagen Transporter.
 
Dan was ik even niet duidelijk, excuses. De 5 cilinders kwamen in de VW LT2 (Het model wat samen met MB ontwikkeld is, niet de oer-versie, vierkante doos) MB had/heeft zijn eigen motorenlijn gebruikt evenals VW. De Volvo's die begin 90-er jaren ontwikkeld zijn kregen ook deze 5 cilinder motor.
 
Pietzoveel zei:
Dan was ik even niet duidelijk, excuses. De 5 cilinders kwamen in de VW LT2 (Het model wat samen met MB ontwikkeld is, niet de oer-versie, vierkante doos) MB had/heeft zijn eigen motorenlijn gebruikt evenals VW. De Volvo's die begin 90-er jaren ontwikkeld zijn kregen ook deze 5 cilinder motor.

Je schrijft het erg cryptisch op.

Dus nogmaals:
Volkswagen EA827 Diesel:
4 cilinder 1.5 -> Volkswagen Golf Mk1 (08/76-7/80), Volkswagen Passat B1 (08/77-7/80)
4 cilinder 1.6 -> Audi 80 (CR: 8/80-7/82, JK: 8/82-7/89), Volkswagen Polo (JK), Volkswagen Golf (CR: 8/80-7/82, JP: 8/83-10/91), Volkswagen Jetta (CR: 8/80-7/82, JP: 12/83-10/91), Volkswagen Passat (CR: 8/80-7/82), Volkswagen Type 2 (CS: 01/81-07/87)
5 cilinder 2.0 -> Audi 100 (10/78-7/89), Volvo 240
6 cilinder 2.4 -> Volkswagen LT (CP: 08/78-11/82, DW: 12/82-07/92, 1S: 08/88-07/92, ACT: 08/92-12/95), Volvo 240, Volvo 740/760, Volvo 940/960, Volvo 780

Volkswagen 2.5 TDI:
5 cilinder 2.5 -> Audi 100 (AAT: 08/91-07/94, ABP: 06/91-07/92, Audi C4 A6 (AAT: 06/94-10/97, AEL: 10/94-10/97), Volvo 850/S70/V70, Volvo S80 , Volvo V70 N, Transporter LT (Typ 2D)

Vanaf 2001 had Volvo eigen vijfcilindermotoren (2.4D en D5)

De 2e generatie VW LT is in een joint-venture met Mercedes-Benz ontwikkeld. De Mercedes Sprinter heeft echter Mercedes-motoren. Mercedes heeft zich naar alle waarschijnlijk ook niet bemoeid met de Volkswagen diesels.
 
Tijd voor nieuwe opdracht?

Namen plakken op een model dat "mijlen" ver afstaat van het originele en of voorganger

y8my41fbs7u2_480.jpg


se3yih1bnhi3_800.jpg


Autoweek heeft hier een tijdje terug ook een beetje aandacht aan besteed, dus puur die link hier delen, zal een beetje flauw zijn.
 
Hejsan zei:
4 cilinder 1.6 -> Audi 80 (CR: 8/80-7/82, JK: 8/82-7/89), Volkswagen Polo (JK), Volkswagen Golf (CR: 8/80-7/82, JP: 8/83-10/91), Volkswagen Jetta (CR: 8/80-7/82, JP: 12/83-10/91), Volkswagen Passat (CR: 8/80-7/82), Volkswagen Type 2 (CS: 01/81-07/87)
Polo kun je schrappen in dit overzichtje: eerste diesels in Polo's zijn aangepaste 1.3 benzineblokken van 1986 t/m 1990 (1.4 van 1990 t/m 1994 dmv langere krukas in diezelfde 1.3)
 
Klassiekerrijder zei:
Mitsubishi Space star en Opel Tigra zijn goede voorbeelden. Kan vanaf hier helaas even geen foto's plaatsen.

Idd de spacstare een ander groot verschil is dat de 1 uit nl komt de de ander uit Thailand, maar nu dwaal ik af
 
De Suzuki Vitara was weliswaar een van de eerste terreinwagens die ook voor de lol werd gekocht en in die zin dus als voorloper van de huidige crossovers gezien kan worden. Maar het model is inmiddels afgegleden tot een compacte auto die buiten het asfalt niks meer voor elkaar zal krijgen.
m1by0bvbvsh2.jpg

tizyk0ybqle5.jpg
 
Ford is er best sterk in.


Ford Thunderbird 1955 by Eelco, on Flickr


Ford Thunderbird 1969 by Eelco, on Flickr


1952 Ford Courier Van by Michelle ~ Blacky ~ Champaz's Captures...., on Flickr


1972 Ford Courier by Alden Jewell, on Flickr


Ford Courier 1.8D 1998 by Eelco, on Flickr

Zelfs gelijktijdig gebouwd:


1972 Ford Granada 46-54-UN by Evert, on Flickr


1977 Ford Granada-01 by JKPL 1313, on Flickr

Ook binnen de andere divisies:

Van musclecar:

1968 Mercury Cougar '302 V8' by Opron, on Flickr

Tot een stationcar aan toe:

1977 Mercury COUGAR (!) Wagon by Opron, on Flickr

Naar coupé van bescheiden Japans formaat:

Mercury Cougar 2001 by Eelco, on Flickr

Mercury Capri, van Mustang met uitgeklopte schermen en (later) vreemde achterkant:

1985 Mercury Capri RS hatchback by Richard Spiegelman, on Flickr

Naar cabriootje op Mazda 323-basis:

Mercury Capri by Leo_L., on Flickr
 
MCW 84 zei:
Slecht voorbeeld. Allemaal d-segment auto’s in sedan/liftback vorm.

De 1e generatie was een sedan gebaseerd op een Chinese vw en die daarna hadden meer een eigen skoda identiteit omdat ze net als de octavia leverbaar waren als liftback en station.
 
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

De Colt van 1996 is een sportieve lage driedeurs hatchback en die van 2004 een MPV-achtig modelletje dat er in eerste instantie alleen als vijfdeurs was. Ik vind het verschil wel significant.
 
929V6 zei:
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

De Colt van 1996 is een sportieve lage driedeurs hatchback en die van 2004 een MPV-achtig modelletje dat er in eerste instantie alleen als vijfdeurs was. Ik vind het verschil wel significant.

Ik kan mij sowieso geen 5 deurs colt meer herinner voor het model van 2004, maar die schijnt hier wel ooit rond gereden te zijn, maar een cabrio is er sowieso nooit geweest.
m1by15sbdp61.jpg
 
Klassiekerrijder zei:
Ja, die Superbs zijn gewoon hetzelfde model met een evolutie ertussen. De Colt vind ik ook niet zo'n sterk voorbeeld, allebei hatchbacks.

Segment bleef het zelfde , alleen ging die van een sedan naar een hatchback (lift back) de Passat/c-klasse/a4/3serie zie ik dat niet zo snel gebeuren dat de sedan er uitgaat en dan een liftback er voor in de plaats komt. Van de Passat was er ook een CC, maar deze werd geleverd naast de Sedan en niet ipv, maar schijnt dat de Pasat sedan helemaal verdwijnt, maar dit zijn ook andere tijden.
 
Hejsan zei:
Pietzoveel zei:
Dan was ik even niet duidelijk, excuses. De 5 cilinders kwamen in de VW LT2 (Het model wat samen met MB ontwikkeld is, niet de oer-versie, vierkante doos) MB had/heeft zijn eigen motorenlijn gebruikt evenals VW. De Volvo's die begin 90-er jaren ontwikkeld zijn kregen ook deze 5 cilinder motor.

Je schrijft het erg cryptisch op.

Dus nogmaals:
Volkswagen EA827 Diesel:
4 cilinder 1.5 -> Volkswagen Golf Mk1 (08/76-7/80), Volkswagen Passat B1 (08/77-7/80)
4 cilinder 1.6 -> Audi 80 (CR: 8/80-7/82, JK: 8/82-7/89), Volkswagen Polo (JK), Volkswagen Golf (CR: 8/80-7/82, JP: 8/83-10/91), Volkswagen Jetta (CR: 8/80-7/82, JP: 12/83-10/91), Volkswagen Passat (CR: 8/80-7/82), Volkswagen Type 2 (CS: 01/81-07/87)
5 cilinder 2.0 -> Audi 100 (10/78-7/89), Volvo 240
6 cilinder 2.4 -> Volkswagen LT (CP: 08/78-11/82, DW: 12/82-07/92, 1S: 08/88-07/92, ACT: 08/92-12/95), Volvo 240, Volvo 740/760, Volvo 940/960, Volvo 780

Volkswagen 2.5 TDI:
5 cilinder 2.5 -> Audi 100 (AAT: 08/91-07/94, ABP: 06/91-07/92, Audi C4 A6 (AAT: 06/94-10/97, AEL: 10/94-10/97), Volvo 850/S70/V70, Volvo S80 , Volvo V70 N, Transporter LT (Typ 2D)

Vanaf 2001 had Volvo eigen vijfcilindermotoren (2.4D en D5)

De 2e generatie VW LT is in een joint-venture met Mercedes-Benz ontwikkeld. De Mercedes Sprinter heeft echter Mercedes-motoren. Mercedes heeft zich naar alle waarschijnlijk ook niet bemoeid met de Volkswagen diesels.

In de 2de generatie LT had je de R5 TDI met pompinjector zoals de eerste Touareg en de T5.
Later hebben ze die aangepast naar een Common Rail R5 TDI die enkel in de Crafter geleverd werd, vraag me af hoe die ontwikkelingskosten afgeschreven zijn
 
Ook was er , ik zie hem niet in je lijstje, de 6 cilinder diesel 2.4 met turbo geleverd van 92-95
 
Terug
Bovenaan