Onzinnige wetenswaardigheden

Tijd voor een afrondende lijst.
Weet je Japanse autotypen te noemen die in twee breedtes zijn geleverd? Hierbij gaat het om auto’s die in Japan binnen de kei-car, of small-car categorie passen, maar voor exportmarkten werden verbreed.
En andersom: ken je Europese autotypes die in Japan juist werden versmald (of op een andere technische manier) werden aangepast? Hierbij gaat het om Europese automodellen die specifiek voor de Japanse markt werden aangepast om binnen de maatvoeringen van de kei-car of de small-car te passen.

Categorie A: van Japanse kei-car naar een bredere stadsauto voor de export
Mitsubishi i-MiEV
Mitsubishi Pajero Mini -> Mitsubishi Pajero Junior
Suzuki Wagon R -> Suzuki Wagon R+
Suzuki Jimny -> Suzuki Jimny (Wide) (diverse generaties)
Suzuki Carry -> Suzuki (Super) Carry (diverse generaties)

Categorie B: van Japanse small-car naar een bredere auto voor de export
Fuso Canter (diverse generaties)
Honda Prelude Mk3
Honda Accord Mk4
Honda Civic Mk6
Honda Civic Mk7
Mazda 626 sedan GE -> Mazda Cronos
Mazda 626 hatchback GE -> Anfini MS-6
Toyota Camry V30 -> Toyota Camry XV10
Toyota Corolla E140 Wide -> Toyota Corolla E140 Narrow
Toyota Yaris XP210

Categorie C: van Europese stadsauto naar een smallere versie om binnen kei-car regels te passen
Smart CityCoupé -> Smart CityCoupé K

Categorie D: Van Europese auto naar een smallere versie om binnen small-car regels te passen
Volvo 142/144
Volvo 480

Pff, het voorbeeld van die Volvo 480 en gelijkaardige Honda's is wel erg flauw. Uiteindelijk gaat dat niet om fundamentele aanpassingen. Wellicht vind je hier en daar ook nog een Renault 9 of een Kadettje dat in basistrim zonder sierstrips werd geleverd en daardoor ook enkele centimeters smaller was.
Meer nog: in de jaren "70/'80 was een tweede buitenspiegel helemaal niet standaard, dan had je dus een pàk voertuigen waarvan de luxere versies breder waren dan de goedkopere :T

Niet precies het thema, maar de eerste generatie van de Australische Mitsubishi Magna ziet eruit als een Japanse/internationale Galant. Echter deze auto is 100mm breder om de concurrentie met de toen in Australië populaire grote sedans van Holden en Ford beter aan te kunnen

iDS zei:
Meer nog: in de jaren "70/'80 was een tweede buitenspiegel helemaal niet standaard, dan had je dus een pàk voertuigen waarvan de luxere versies breder waren dan de goedkopere :T

Dat was zelden uitvoeringsafhankelijk. Meestal hadden alleen de stationwagons standaard een rechter buitenspiegel.

929V6 zei:
iDS zei:

Dat was zelden uitvoeringsafhankelijk. Meestal hadden alleen de stationwagons standaard een rechter buitenspiegel.

Oh, in Opelbrochures dook de 2e spiegel toch regelmatig op als extra uitrusting bij een luxere versie.

929V6 zei:
Je hebt altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.

Zoals R16, 504 BMW E21 (nooit als stationwagon geleverd: 315, 316 vaak één spiegel, 323 enkel met 2 spiegels teruggevonden),...

Zijn de stootstrips bij die 480 dan het breedste punt? Ik zou toch zeggen dat de randen van de wielkasten verder uitsteken?
En de breedte van de meeste auto's wordt, net als bij deze 480, gemeten zonder buitenspiegels, toch?

iDS zei:
Pff, het voorbeeld van die Volvo 480 en gelijkaardige Honda's is wel erg flauw. Uiteindelijk gaat dat niet om fundamentele aanpassingen. Wellicht vind je hier en daar ook nog een Renault 9 of een Kadettje dat in basistrim zonder sierstrips werd geleverd en daardoor ook enkele centimeters smaller was.

Flauw of niet. Het voldoet wel aan de vraagstelling. De breedte van een auto werd altijd zonder buitenspiegels (en antennes) gemeten. De Japanse maatvoering gaat daar sowieso van uit.
Tegenwoordig worden breedtematen ook met (ingeklapte) spiegels gepresenteerd.

Barri zei:
Zijn de stootstrips bij die 480 dan het breedste punt? Ik zou toch zeggen dat de randen van de wielkasten verder uitsteken?
En de breedte van de meeste auto's wordt, net als bij deze 480, gemeten zonder buitenspiegels, toch?

Bij de meeste auto's is de grootste breedte van de carrosserie ter hoogte van de B-stijl. De flanken van een auto zijn van boven gezien altijd licht gebold, omdat je anders best wel vreemde deuken zult waarnemen. Soms zijn de wielkasten het breedst. De maatvoering van de 480 komen linea recta uit een prijslijst van 1992. Daar wordt aangegeven dat de breedte afhankelijk is van de uitvoering (en dat zit 'm in die stootlijsten).

Voor de buitenspiegels: zie bovenstaand bericht.

iDS zei:
929V6 zei:

Zoals R16, 504 BMW E21 (nooit als stationwagon geleverd: 315, 316 vaak één spiegel, 323 enkel met 2 spiegels teruggevonden),...

Tot begin 1990 was maar een buitenspiegel verplicht. Alleen als door de belading of aanhanger het zicht door de binnenspiegel gehinderd werd, is een 2e buitenspiegel verplicht. Veel autofabrikanten verkochten een auto met neerklapbare achterbank en toch 1 buitenspiegel. Dat betekende dat je in principe nooit de bagage tot aan het dak mocht vullen.
Vaak hadden stationcars daarom wel een 2e buitenspiegel. Bij het monteren van een trekhaak was zo'n tweede spiegel eigenlijk ook een must.

iDS zei:
929V6 zei:

Misschien dat het voor de Belgische markt anders was maar in mijn boeken "Toutes les Renault" en "Toutes les Peugeot" staan de respectievelijke topmodellen bij elk modeljaar met één buitenspiegel afgebeeld.

De meeste 323i's die er nog zijn zullen ondertussen wel zijn geupgraded met een rechter buitenspiegel, maar origineel hadden ze er geen.

bmw_323i_coupe_885.jpg

929V6 zei:
Misschien dat het voor de Belgische markt anders was maar in mijn boeken "Toutes les Renault" en "Toutes les Peugeot" staan de respectievelijke topmodellen bij elk modeljaar met één buitenspiegel afgebeeld.

De meeste 323i's die er nog zijn zullen ondertussen wel zijn geupgraded met een rechter buitenspiegel, maar origineel hadden ze er geen.
Het kan natuurlijk ook iets zijn van de importeur of dealer. Een tweede spiegel was tientjeswerk dus het kan best zijn die dat soms gewoon standaard werd meegeleverd, al dan niet verwerkt in de prijs.

Dizono zei:
Ik heb wel eens nagedacht over auto's waarbij de topmotor méér dan twee keer zoveel cilinders heeft als de instapper. Maar veel verder dan de 7-serie, S-klasse (4 cyl en V12), Audi A6 en BMW 5-Serie (viercilinder en V10) kwam ik niet en ik vraag me af of er nog heel veel toevoegingen zijn...

Misschien een lijstje waarbij een krachtiger motor juist minder cilinders had dan een motor eronder? Zoals bij de E34 530i (v8) en de 535i (l6)?

Variant hierop: auto's met bv. minstens drie liter verschil in motorinhoud tussen basis- en topmodel?

Ik blader nog even door Autotest 1973, en dan zie ik heel veel auto's zonder buitenspiegel, een kleinere groep met 1 buitenspiegel en een nog kleinere groep (vooral stationcars en Japanners met spatbord-spiegels) met 2 spiegels.
Tot ver in de jaren '80 was de rechterbuitenspiegel vaak een optie...

Afijn... het wordt weer tijd voor een nieuwe vraag. Deze kreeg ik als suggestie.
Daar komt ie..

Vraag 18
Kun je auto's noemen die pas na een facelift op de Nederlandse markt werd gebracht? Kortom auto's die aanvankelijk niet in Nederland werden geleverd.
En als variant een tweede vraag.
Kun je auto's noemen die van de Nederlandse markt werden gehaald, echter in andere markten (in gefacelifte vorm) door werden geleverd?
Om te voorkomen dat de tweede vraag ondergesneeuwd raakt een paar restricties:
- Alleen automodellen die door dezelfde autofabrikant, onder dezelfde merknaam werden gevoerd mogen worden genoemd (dus geen licenties);
- Auto's die in China zijn doorgebouwd doen ook niet mee. Dus de Volkswagen Santana-achtigen doen niet mee.
- En we beperken ons tot personenauto's van na 1970. Bestelwagens en pick-ups laten we voor wat het is.

Ik ben benieuwd.

Hejsan zei:
Ik blader nog even door Autotest 1973, en dan zie ik heel veel auto's zonder buitenspiegel, een kleinere groep met 1 buitenspiegel en een nog kleinere groep (vooral stationcars en Japanners met spatbord-spiegels) met 2 spiegels.

Zelfs op Volvo's, dat is eigenlijk wel verrassend. Italië is geloof ik het laatste land (in elk geval van de landen met auto-industrie) van de toenmalige EEG waar ze verplicht zijn geworden.

19. De facelift van de Chrysler LeBaron was volgens mij niet via officiële import leverbaar.
800px-1992_Chrysler_LeBaron_GTC.jpg

800px-93-95_LeBaron_convertible.jpg

Moeten de auto's ook dezelfde naam hebben als in NL?

De Lada Samara Sedan werd in Rusland nog langer doorgebouwd in gefacelifte vorm:

800px-Lada-2115_1.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lada-2115_1.jpg

De Daewoo Nexia werd in sommige markten nog gefacelift doorgeleverd naast de Lanos.

800px-Daewoo_Nexia_2008.JPG

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Daewoo_Nexia_2008.JPG

m1by163bnwll_480.jpg
m1mygrqb3xcs_480.jpg

De Scirocco was sinds vorig jaar niet meer in Nederland te bestellen en de facelift brengt daar geen verandering in. Een woordvoerder meldt: "De Volkswagen Scirocco had in ons land een aardige start, maar daarna namen de verkopen steeds verder af. Dat kwam ook door concurrentie uit eigen huis van GTI's en reguliere modellen met R-Line pakket. We denken niet dat deze facelift daar veel aan zal veranderen en dus gaan we deze gefacelifte Scirocco niet in de prijslijst opnemen." https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/officieel-volkswagen-scirocco-facelift/

Van de Honda Logo kregen wij pas de tweede facelift.

Origineel:
800px-1996_Honda_Logo_01.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1996_Honda_Logo_01.jpg

Facelift 1:
800px-Honda_Logo_001.JPG

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honda_Logo_001.JPG

De vijfdeurs kregen we trouwens ook niet.

63SoiFY.jpg
9rIhFyy.jpg

De bijzondere Mazda RX-8 kwam in 2003 op de Nederlandse markt. De rotatiemotor was al uniek en de 'zelfmoorddeuren' zag je ook vrijwel niet. De Saturn ION had het en later de mini Clubman. Het is een van de weinige échte vierdeurscoupe's. Hij heeft het tot 2008 hier volgehouden, maar een succes is het nooit geweest. Veel motoren werden rond de 100.000km vervangen en benzine- en olieverbruik waren vrij hoog. Helaas ook relatief weinig koppel terwijl er eerder wel RX-7 Turbo's waren. Er kwam een facelift maar die was vooral voor Noord-Amerika, Japan en wat andere landen zoals Verenigd Koninkrijk. Onzuinige auto's werden in NL vrijwel onbetaalbaar

FkMI7nF.jpg
WKSqyWH.jpg

Net als met de RX-7 kwam er in Japan nog een uitzwaaiverse, de Spirit R. Deze kwam in 2011 op de markt. Het doek viel in 2012.

m1eyw93b4fuv.jpg

Er zijn er hier vast een paar die dat weten; maar ik dacht dat de laatste Saturn modellen (Astra en Vectra met een andere badge) ook nog een tijd doorgingen zonder de facelift. Ik kan er even niets over vinden.
m1cyij8btwb4_800.jpg

Verder schiet me de RAM Promaster en de Kenworth en Peterbilt versies van de DAF LF te binnen.

072914-earnings-seattle-cabovers-270-330.jpg

Hmm.. dit ziet er toch wel facelift achtig uit.

Oh wacht; dat zijn bedrijfswagens. De Saturns dan?

Van de Corvette C4 (1983) werd ook een Euro-spec ontwikkeld, deze verviel bij de facelift. Van de C5 verscheen wel weer een Euro-spec.

uZvCmyG.jpg

HbmKHGH.jpg

Wouter, lezen: "Alleen automodellen die door dezelfde autofabrikant, onder dezelfde merknaam werden gevoerd mogen worden genoemd (dus geen licenties)". Wat jij toont kan wellicht een onderwerp zijn voor een andere keer.

MCW 84 zei:
Wouter, lezen: "Alleen automodellen die door dezelfde autofabrikant, onder dezelfde merknaam werden gevoerd mogen worden genoemd (dus geen licenties)". Wat jij toont kan wellicht een onderwerp zijn voor een andere keer.

Oei dan vervalt alleen maar de Kadett.

"- En we beperken ons tot personenauto's van na 1970. Bestelwagens en pick-ups laten we voor wat het is."

MCW 84 zei:
"- En we beperken ons tot personenauto's van na 1970. Bestelwagens en pick-ups laten we voor wat het is."

De Hyundai Satellite was een personenwagen maar goed, laat ik maar niet de grenzen opzoeken.

Dank voor de meldingen, maar beste mensen... lees de vraag goed door!

Vraag 18
Kun je auto's noemen die pas na een facelift op de Nederlandse markt werd gebracht? Kortom auto's die aanvankelijk niet in Nederland werden geleverd.
En als variant een tweede vraag.
Kun je auto's noemen die van de Nederlandse markt werden gehaald, echter in andere markten (in gefacelifte vorm) door werden geleverd?
Om te voorkomen dat de tweede vraag ondergesneeuwd raakt een paar restricties:
- Alleen automodellen die door dezelfde autofabrikant, onder dezelfde merknaam werden gevoerd mogen worden genoemd (dus geen licenties);
- Auto's die in China zijn doorgebouwd doen ook niet mee. Dus de Volkswagen Santana-achtigen doen niet mee.
- En we beperken ons tot personenauto's van na 1970. Bestelwagens en pick-ups laten we voor wat het is.

In Europa kakte de verkoop van de Renault Fuego vrij snel in. Maar in Argentinië kregen ze er geen genoeg van. Vandaar deze facelift:
GTA-06.jpg

Renault Fuego

Van de Corvette C4 (1983) werd ook een Euro-spec ontwikkeld, deze verviel bij de facelift. Van de C5 verscheen wel weer een Euro-spec.

Ik snap deze niet. Heeft dit met een facelift te maken. En de C4 en C5 zijn beide niet in Nederland geleverd dacht ik.

Kun je auto's noemen die pas na een facelift op de Nederlandse markt werd gebracht? (...) Kun je auto's noemen die van de Nederlandse markt werden gehaald, echter in andere markten (in gefacelifte vorm) door werden geleverd?

De Yue Loong Feeling werd in Europa geleverd met een gewijzigde achterkant.

Origineel:
nIdppAr.jpg

Europa:
800px-Yue_Loong_Feeling_1.8GTX_FP-BV-92_20141101e.jpg

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Yue_Loong_Feeling_1.8GTX_FP-BV-92_20141101e.jpg

Wat ben je toch voorspelbaar :rolleyes: JIJ leest niet en komt met verkeerde voorbeelden. Mag ik je niet corrigeren omdat je zo'n teer zieltje hebt? Grow a pair

MCW 84 zei:
Wat ben je toch voorspelbaar :rolleyes: JIJ leest niet en komt met verkeerde voorbeelden. Mag ik je niet corrigeren omdat je zo'n teer zieltje hebt? Grow a pair

Gaan we weer. Het gaat er niet om dat je corrigeert, maar hoe. Maar daar heb je al langer moeite mee, hoe voorspelbaar.

Eigenlijk helemaal niet voor Europa bedoeld maar de Mazda CX-9 kwam eerste via grijze import naar Nederland maar al gauw had Mazda NL 'm stiekem toch in het gamma opgenomen. Het bleek een bescheiden hit; je kreeg namelijk erg veel auto voor relatief weinig geld. Eind 2012 werd de facelift gepresenteerd die meer aansloot bij de nieuwe Mazda's maar die bleef in Noord-Amerika.

m1dyvqpbc6ny_480.jpg
Lb9NvJh.jpg

Wouter82 zei:
MCW 84 zei:

Gaan we weer. Het gaat er niet om dat je corrigeert, maar hoe. Maar daar heb je al langer moeite mee, hoe voorspelbaar.

Dus je bent elke keer op je pikkie getrapt? Niet mijn probleem. Stuur anders PM en ga topics niet vervuilen met je gejank.

De tweedeurs uitvoering van de 240-serie, de 242, was sowieso niet zo'n verkoopknaller, maar hij werd tot de facelift wel in Nederland aangeboden:
homologation_form_number_5625_group_1_3.jpeg

Volvo 242

De grote facelift van modeljaar 1981 betekende voor veel landen, waaronder Nederland, het einde van de 242. In Scandinavië en Noord-Amerika werden deze tweedeursmodellen stug door verkocht.
21844526-d1cb-11e6-90e2-9615731be3bc.jpg

Hetzelfde gebeurde met de 262 C.
Zo zien we ze vaker:
640px-1978_Volvo_262C_Automatic_%288868476768%29.jpg

Zo eentje had Vader Abraham
Maar zo zijn ze nooit geleverd in Nederland:
01_david_bowie.jpg

En deze was van David Bowie.

De 1e Mazda MPV is een MPV met terreinwagen-DNA.

In Nederland kewam de auto pas na de eerste facelift op de markt.
93-94_Mazda_MPV.jpg

Mazda MPV t/m 1994
Mazda_MPV_front_20070926.jpg

Mazda MPV vanaf 1995

MCW 84 zei:

Engineer 2 heeft dat nogal letterlijk genomen, welke wagens niét worden opgenomen toch o_O :)

MCW 84 zei:
Het is een van de weinige échte vierdeurscoupe's.
(y)
Maak je de jongens van Autoweek ook eens wat wijzer

Onderwerp is trouwens al eens voorbij gekomen zie ik nu :) https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5953901

Tja, dit onderwerp is dus onlangs al uitgebreid de revue gepasseerd op het forum. Een beetje sneu voor Auto Encyclopedie om zijn topic hier te kapen. Ander onderwerp dan maar? Niet in NL geleverde carrosserievarianten bijvoorbeeld of hebben we dat ook al gehad?

929V6 zei:
Tja, dit onderwerp is dus onlangs al uitgebreid de revue gepasseerd op het forum. Een beetje sneu voor Auto Encyclopedie om zijn topic hier te kapen.

"Op dit topic kan iedereen zijn "favoriete"inzending plaatsen van een model , merk of carosorie die in Nederland verdween bij de facelift." In dit topic/onderwerp worden ook modellen besproken die pas na een facelift naar Nederland kwamen.

Terug
Bovenaan