Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wrangler zei:Stel ik zou zo'n auto kopen en het blijkt niet te kloppen, kan je dan als nieuwe eigenaar een probleem krijgen met belasting dienst?
Wrangler zei:Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?
Je ziet dat het type 2 is en toch als 1986 op kenteken zetten?
D. Elzinga zei:Wrangler zei:Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?
Nogmaals, de RDW ziet de auto niet meer nadat hij omgekat is. Je importeert een <'86 wrak (waarmee je bij de RDW langsgaat voor een NL kenteken), en zet vervolgens het kenteken + chassisplaatjes over op een nieuwer exemplaar.
Dakloos zei:Daarmee maak je de importkeuring duurder voor al die brave burgers die niets met dit soort praktijken te maken hebben.
Rob0032 zei:Ja maar wanneer is een auto 'verdacht'?
929V6 zei:D. Elzinga zei:Wrangler zei:Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?
Nogmaals, de RDW ziet de auto niet meer nadat hij omgekat is. Je importeert een <'86 wrak (waarmee je bij de RDW langsgaat voor een NL kenteken), en zet vervolgens het kenteken + chassisplaatjes over op een nieuwer exemplaar.
Zou dus (deels) opgelost moeten worden door verplicht te stellen twee keer langs de RDW te gaan, één keer voor het kenteken en één keer voor de eerste APK. Dat voorkomt in elk geval de import van wrakken zonder doel ermee te rijden (behalve donoren maar die hoeven ook geen kenteken).
Dakloos zei:En dat allemaal omdat een enkeling zijn auto omkat...
Wrangler zei:Ombouwen naar benzine kan wellicht, maar dan zit je nog met een oud kenteken bij een nieuwere koets.
Daar komen ze bij de keuring wel weer achter.
Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?
Een standaard landbouw trekker rijdt inmiddels al gemakkelijk 50 km/h en daarom zijn ook de 25 km bordjes al weer vervangen voor 50 km stickers op de achteruit.929V6 zei:16 km-bordjes zaten vroeger op landbouwvoertuigen, maar zijn al decennia geleden vervangen door 25 km-bordjes.
rzasa zei:Dit schijnt dan helemaal legaal, maar ja...
https://ww3.autoscout24.nl/classified/266501568?asrc=st|as
Beetje maar was even uit den landeKlassiekerrijder zei:Een Range Rover 4.2 uit 1971... dat is niet meer 2/3 origineel dus niet legaal volgens mij. In '71 was er alleen de 3.5.
Rob0032 zei:Altijd leuk inderdaad. Totdat er misbruik van wordt gemaakt en regels worden aangescherpt. Dan wordt er gehuild en geklaagd hoe slecht het hier wel niet zou zijn.![]()
De wielbasis mag je verlengen. Als je het oude chassis hiervoor gebruikt wordt dit nog als origineel gezien. Dan zou je het verder wel moeten houden bij de verlengde carrosserie en de 3.5 moeten laten zitten.michel1975 zei:En de wielbasis is onmogelijk.
Wat dat betreft ben ik toch blij dat ik niet in België woon. Een auto verlagen schijnt daar al gedoe op te leveren.Muddy Bandit zei:België hanteert gewoon het gelijkvormigheidsattest (= EU-typetoelating) voor de periodieke keuring, Duitsland/Engeland idem evt. aangevuld met goedgekeurde afwijkingen die vermeld staan in het voertuigdossier.
Daar is het heel simpel: alles wat afwijkt van wat op het kentekendossier staat is niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg en valt bij de periodieke keuring dus wel door de mand.
Dakloos zei:Wat dat betreft ben ik toch blij dat ik niet in België woon. Een auto verlagen schijnt daar al gedoe op te leveren.Muddy Bandit zei:België hanteert gewoon het gelijkvormigheidsattest (= EU-typetoelating) voor de periodieke keuring, Duitsland/Engeland idem evt. aangevuld met goedgekeurde afwijkingen die vermeld staan in het voertuigdossier.
Daar is het heel simpel: alles wat afwijkt van wat op het kentekendossier staat is niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg en valt bij de periodieke keuring dus wel door de mand.
Dat wordt dan een lange driedeurs. Verlengen kan alleen heb je dan wel een LSE koets nodig. Alleen deze zijn niet op de legale manier verlengd. Dan had het juist op de papieren gestaan en met het juiste jaartal. Anders zal de Range Rover het kenteken krijgen van het nieuwste onderdeel en dat is in het geval van een LSE op zijn vroegst '92 zijn.Dakloos zei:De wielbasis mag je verlengen. Als je het oude chassis hiervoor gebruikt wordt dit nog als origineel gezien. Dan zou je het verder wel moeten houden bij de verlengde carrosserie en de 3.5 moeten laten zitten.michel1975 zei:En de wielbasis is onmogelijk.
Wat dat betreft ben ik toch blij dat ik niet in België woon. Een auto verlagen schijnt daar al gedoe op te leveren.
michel1975 zei:Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.
Nee hoor er heeft alleen een RDW'er zitten slapen. Bij een algehele controle loop je alsnog tegen de lamp met het risico dat je kenteken ingevorderd wordt en je een hele lange plantenbak hebt.Muddy Bandit zei:michel1975 zei:Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.
Dan kan het nog legaal toegelaten zijn...![]()
michel1975 zei:Nee hoor er heeft alleen een RDW'er zitten slapen. Bij een algehele controle loop je alsnog tegen de lamp met het risico dat je kenteken ingevorderd wordt en je een hele lange plantenbak hebt.Muddy Bandit zei:michel1975 zei:Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.
TUV toelating doet er niet toe. Met een PAT onderzoek gaat men graven naar de ware identiteit. Anders zou het heel makkelijk zijn. Dan zou je er 1 in Duitsland kunnen omkatten en dan is het plots legaal. Bij een algehele controle loop je tegen de lamp. Te goeder trouw of niet. Daar doet de belastingdienst niet aan.Muddy Bandit zei:michel1975 zei:Nee hoor er heeft alleen een RDW'er zitten slapen. Bij een algehele controle loop je alsnog tegen de lamp met het risico dat je kenteken ingevorderd wordt en je een hele lange plantenbak hebt.Muddy Bandit zei:michel1975 zei:Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.
Als deze auto bijvoorbeeld in Duitsland een TUV-toelating heeft gekregen dan neemt RDW bij import deze gegevens over.
Ik ben het met je eens dat er geen donder van klopt qua uiterlijk/leeftijd, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet legaal toegelaten kan zijn.
RDW weet ook wel dat het niet altijd klopt wat er bij import aangeboden wordt, maar ze weten ook dat regels in het buitenland soms anders zijn als hier... en daarnaast weten ze ook dat een EU-goedgekeurd voertuig niet meer geweigerd mag worden van ome brussel.
Een plantenbak kan het pas worden als er blijkt dat er illegaal gerotzooid is nadat RDW een NL-kenteken heeft afgegeven, en zelfs dan is de kans groot dat na een paar administratieve wijzigingen de auto alsnog gelegaliseerd gaat worden.