Omgekat

:rolleyes:

Bmw e30
0264140345001.jpg

0264140345012.jpg

volledig omgebouwd naar type2 of toch alleen het chassisnummer plaatje, om goedkoop te kunnen dieselen?

Stel ik zou zo'n auto kopen en het blijkt niet te kloppen, kan je dan als nieuwe eigenaar een probleem krijgen met belasting dienst?

Nou voorlopig zal daar niet goedkoop mee worden gedieseld, qua MRB dan. Wat een hok zeg. Ik zou bijna 'go Weekers' gaan roepen als ik dit soort onzin zie. (n)

Wrangler zei:
Stel ik zou zo'n auto kopen en het blijkt niet te kloppen, kan je dan als nieuwe eigenaar een probleem krijgen met belasting dienst?

Nou en of. Dan wordt je kenteken ingenomen en heb je een leuk tuinornament waar je niks meer mee kunt.

Ombouwen naar benzine kan wellicht, maar dan zit je nog met een oud kenteken bij een nieuwere koets o_O.
Daar komen ze bij de keuring wel weer achter.

Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?
Je ziet dat het type 2 is en toch als 1986 op kenteken zetten?

Wrangler zei:
Ik vraag me serieus af, hoe erg de RDW kan zitten slapen bij het keuren van zo'n auto bij import?

Nogmaals, de RDW ziet de auto niet meer nadat hij omgekat is. Je importeert een <'86 wrak (waarmee je bij de RDW langsgaat voor een NL kenteken), en zet vervolgens het kenteken + chassisplaatjes over op een nieuwer exemplaar.

D. Elzinga zei:
Wrangler zei:

Nogmaals, de RDW ziet de auto niet meer nadat hij omgekat is. Je importeert een <'86 wrak (waarmee je bij de RDW langsgaat voor een NL kenteken), en zet vervolgens het kenteken + chassisplaatjes over op een nieuwer exemplaar.

Zou dus (deels) opgelost moeten worden door verplicht te stellen twee keer langs de RDW te gaan, één keer voor het kenteken en één keer voor de eerste APK. Dat voorkomt in elk geval de import van wrakken zonder doel ermee te rijden (behalve donoren maar die hoeven ook geen kenteken).

Daarmee maak je de importkeuring duurder voor al die brave burgers die niets met dit soort praktijken te maken hebben.

Ik zou dan eerder verdachte auto's registreren en die 'toevallig' een APK steekproef geven.

Dakloos zei:
Daarmee maak je de importkeuring duurder voor al die brave burgers die niets met dit soort praktijken te maken hebben.

Dat valt verhoudingsgewijs wel mee, want het tweede bezoek is gewoon voor de APK die sowieso eens zal moeten gebeuren. Maar in dit geval dan wel met de kennis van de RDW.

De wrakken waar D. Elzinga het over heeft. Zeker wanneer de eigenaar ook een nieuwere auto van hetzelfde model heeft (gehad). Of wanneer men de kleur laat veranderen terwijl een volledige spuitbeurt voor een dergelijke auto de dagwaarde overstijgt.

Of meelezen in dit topic natuurlijk. ;)

929V6 zei:
D. Elzinga zei:
Wrangler zei:

Zou dus (deels) opgelost moeten worden door verplicht te stellen twee keer langs de RDW te gaan, één keer voor het kenteken en één keer voor de eerste APK. Dat voorkomt in elk geval de import van wrakken zonder doel ermee te rijden (behalve donoren maar die hoeven ook geen kenteken).

Dat dus.

Dat zou dus veel meer werk voor de RDW betekenen (en daarmee automatisch minder werk voor normale garages). Bovendien lijkt het me in tegenstelling tot wat 929V6 beweert wel degelijk duurder. Niet alleen zijn de kosten van de keuring bij de RDW (op dit moment bij invoer >€30,-) al redelijk hoog, de RDW voert ook geen reparaties uit. Dat betekent dus dat je bij afkeur alsnog naar een garage moet en nog een keer mag betalen voor een herkeuring. Los van de tijd die je daar aan kwijt bent (de RDW zit niet bij iedereen om de hoek).

En dat allemaal omdat een enkeling zijn auto omkat...

Dakloos zei:
En dat allemaal omdat een enkeling zijn auto omkat...

Wat al veel minder is geworden sinds de aanscherping van de mrb-regels. Ik zie nu nog hier en daar wat pre '75 terreinwagens (met name Range Rovers) waarvan ik me afvraag of de ombouw correct is gedaan, maar verder? De dubieuze exemplaren van jaren '80 diesels zijn ofwel verdwenen, ofwel betalen weer gewoon mrb.

Wrangler zei:
Ombouwen naar benzine kan wellicht, maar dan zit je nog met een oud kenteken bij een nieuwere koets o_O.
Daar komen ze bij de keuring wel weer achter.

Als de verbouwing b.v. in Duitsland is gedaan en de TUV er een geldig kenteken voor heeft afgegeven dan neemt RDW deze kentekengegevens gewoon over.
En de TUV hanteert nu eenmaal andere regels als RDW, en dan heb je soms gevallen wat hier niet mag/kan maar elders wel. (en andersom)
Blijft altijd leuk, al die totaal verschillende regelgevingen onder de grote vlag van "europese eenheid"... en aangezien elk land z'n eigen regels gewoon aan wil houden moet je er ook maar optimaal gebruik van gaan maken.:)

Altijd leuk inderdaad. Totdat er misbruik van wordt gemaakt en regels worden aangescherpt. Dan wordt er gehuild en geklaagd hoe slecht het hier wel niet zou zijn. (n)

Tja, en iedereen die logisch nadenkt kan die beperkingen zien aankomen... ik vraag me af waarom onze wetgevers niet even wat beter onderzoek doen en de wetgeving wat minder rottig in elkaar zetten. Gebruik van grijs kenteken door particulieren en op basis van niet-bestelauto's, rollende datum voor MRB-vrijstelling van youngtimers: allebei kon je op je klompen aanvoelen dat hier 'misbruik' van zou worden gemaakt. Met wat denkwerk was hier een waterdichte regeling voor te maken, zodat je niet op zo'n knullige manier hoeft bij te sturen en de burgers niet meer van de overheid opaan kunnen.

Ja maar ja, er zijn altijd de wereld beroemde "mazen in de wet" en dan die mensen die dat onderzoeken of opzoeken, zo hebben we op dit moment de dubieuze auto's met 16 km bordjes.
Deze volledige personenwagens mogen voorzien zijn van een 16 km bordje, geen mrb belasting en rijden vanaf je 16e, het is immers een landbouw voertuig.

MMBS, oftewel tot landbouwvoertuig omgekeurde auto's. Die in de praktijk gewoon met het verkeer mee rijden, maar ze hebben geen kenteken. Een gat in de wetgeving waar we snel vanaf moeten.

16 km-bordjes zaten vroeger op landbouwvoertuigen, maar zijn al decennia geleden vervangen door 25 km-bordjes.

Maar daar is dan ook een trekkercertificaat voor nodig en dus zal dat ook snel einde verhaal zijn. Het trekkercertificaat wordt immers aankomend jaar vervangen voor een officieel trekkerrijbewijs die bijna even duur wordt als een B-rijbewijs, dus dan stopt het mmbs gebeuren met minderjarigen in ieder geval wel, je houdt dan enkel de belastingprofiteurs nog over die zo de wegenbelasting ontlopen.

929V6 zei:
16 km-bordjes zaten vroeger op landbouwvoertuigen, maar zijn al decennia geleden vervangen door 25 km-bordjes.
Een standaard landbouw trekker rijdt inmiddels al gemakkelijk 50 km/h en daarom zijn ook de 25 km bordjes al weer vervangen voor 50 km stickers op de achteruit.

rzasa zei:
Dit schijnt dan helemaal legaal, maar ja...
https://ww3.autoscout24.nl/classified/266501568?asrc=st|as

Klassiekerrijder zei:
Een Range Rover 4.2 uit 1971... dat is niet meer 2/3 origineel dus niet legaal volgens mij. In '71 was er alleen de 3.5.
Beetje maar was even uit den lande:)
Illegaler of duidelijker dan dit kun je niet hebben. Hier is niets maar dan ook helemaal niets '71 aan. Nog geen 1/99ste. Een leuke plantenbak is het. De motor kan niet. 5 deurs kan niet. En de wielbasis is onmogelijk. Grappig overigens. Als je de advertentie opent staan er 4 andere advertenties van andere RaRo's onder. Er zijn er 3 van omgekat.

https://ww3.autoscout24.nl/classified/258873774?fromRecommendation=true

https://ww3.autoscout24.nl/classified/262852230?fromRecommendation=true

Rob0032 zei:
Altijd leuk inderdaad. Totdat er misbruik van wordt gemaakt en regels worden aangescherpt. Dan wordt er gehuild en geklaagd hoe slecht het hier wel niet zou zijn. (n)

Tussen misbruik en gebruik zit een heel groot verschil, de één is legaal en de ander illegaal.;)
Het is wel de overheid die het voor haar ongewenst gebruik gemakshalve maar meteen als een misbruik bestempelt, terwijl ze toch zelf verantwoordelijk is voor het gebrek aan een duidelijke en sluitende wetgeving.

Ome Brussel heeft nu eenmaal beslist dat elk land z'n afzonderlijke regeltjes er op na mag houden, en Ome Brussel heeft ook beslist dat een EU-toelating voor een voertuig in de gehele EU geaccepteerd moeten worden... dus voor een in het buitenland (EU) gelegaliseerd voertuig mag de RDW gewoon geen NL-kenteken meer weigeren.
En aangezien Nederland nu eenmaal een idioot regeltjes- en hokjesland is heeft men hier ooit maar bedacht dat er voor de APK een apart regeltjesboek moest komen wat gebaseerd is op algemene minimale voertuigeisen en verder totaal afwijkt (en los staat) van de regels en eisen die gelden voor de EU-typetoelating en kentekenkeuring.

Dat geeft weer veel mogelijkheden voor diegenen die er gebruik of misbruik van willen maken, als er eenmaal een NL-kenteken op zit kun je hier gewoon aardig rotzooien want tijdens de APK hoeft daar niet op gelet te worden.
En zo kun je in Nederland dus vele jaren vrolijk en praktisch ongehinderd rond blijven rijden met een APK goedgekeurde auto die totaal niet (meer) voldoet aan de gestelde kentekeneisen.
Het laat maar weer eens zien dat die wetjesmakers in Nederland absoluut niet gehinderd worden door enige vorm van kennis en/of een vooruitziende denkwijze, want anders hadden ze de APK-regelgeving en toelatingseisen wel meteen op 1 hoop gegooid en gelijk gezet om mazen in de wet en misbruik te voorkomen.
Maar ja, waarom zouden ze in Nederland ook eens een keer gemakkelijk gaan doen zolang het ook nog moeilijk kan...

België hanteert gewoon het gelijkvormigheidsattest (= EU-typetoelating) voor de periodieke keuring, Duitsland/Engeland idem evt. aangevuld met goedgekeurde afwijkingen die vermeld staan in het voertuigdossier.
Daar is het heel simpel: alles wat afwijkt van wat op het kentekendossier staat is niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg en valt bij de periodieke keuring dus wel door de mand.

michel1975 zei:
En de wielbasis is onmogelijk.
De wielbasis mag je verlengen. Als je het oude chassis hiervoor gebruikt wordt dit nog als origineel gezien. Dan zou je het verder wel moeten houden bij de verlengde carrosserie en de 3.5 moeten laten zitten.

Muddy Bandit zei:
België hanteert gewoon het gelijkvormigheidsattest (= EU-typetoelating) voor de periodieke keuring, Duitsland/Engeland idem evt. aangevuld met goedgekeurde afwijkingen die vermeld staan in het voertuigdossier.
Daar is het heel simpel: alles wat afwijkt van wat op het kentekendossier staat is niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg en valt bij de periodieke keuring dus wel door de mand.
Wat dat betreft ben ik toch blij dat ik niet in België woon. Een auto verlagen schijnt daar al gedoe op te leveren.

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Wat dat betreft ben ik toch blij dat ik niet in België woon. Een auto verlagen schijnt daar al gedoe op te leveren.

Klopt, in België kan maar heel weinig... maar in Duitsland zul je het aangepaste voertuig ook eerst TUV gekeurd moeten krijgen, daar mag je ook alleen TUV goedgekeurde verlaginssets gebruiken.
In Nederland slijp je gewoon even een ring van de schroefveren af of las je zelf even wat in elkaar vanuit de oud ijzerhoop, geen haan die er naar kraait. (totdat er een ongeluk door ontstaat, want dan wil de verzekering wel eens lastig gaan doen)
En een frisse APK koop je al voor 200 euro, daarvoor hoef je de auto nog niet eens te laten zien.:)

ik geloof dat deze ook niet helemaal 100% is, beetje googlen leert me dat dat interieur niet bij een '72 er hoort, maar bij een nieuwere generatie.

is dit dan omgekat?
afgaande op het interieur dan, want voor zover ik weet hadden we in '72 nog nergens airbags...

sorry, ik zat te slapen, michiel1975 was me voor

Deze is volgens mij ook omgekat,kenteken is van 1975,maar het model is volgens mij nieuwer:

dm4m1ke3oyb.jpg

Volledig E28, maar het kenteken van een E12... juist.

Voortreffelijk parkeerwerk trouwens :rolleyes:

Ik heb een foto gevonden van de BMW waar het kenteken daadwerkelijk bij hoort:

oabgiekvwhq.jpg

Dakloos zei:
michel1975 zei:
En de wielbasis is onmogelijk.
De wielbasis mag je verlengen. Als je het oude chassis hiervoor gebruikt wordt dit nog als origineel gezien. Dan zou je het verder wel moeten houden bij de verlengde carrosserie en de 3.5 moeten laten zitten.

Dat wordt dan een lange driedeurs. Verlengen kan alleen heb je dan wel een LSE koets nodig. Alleen deze zijn niet op de legale manier verlengd. Dan had het juist op de papieren gestaan en met het juiste jaartal. Anders zal de Range Rover het kenteken krijgen van het nieuwste onderdeel en dat is in het geval van een LSE op zijn vroegst '92 zijn.

Geen idee hoe dat exemplaar op kenteken staat, de advertentie is niet meer beschikbaar. Maar ik weet wel dat het legaal mogelijk is een vroeg exemplaar te verlengen. De RDW moet dan vooraf de voor- en achterkant verzegelen en na de verlenging keuren. Het chassis wordt dan nog als origineel gezien, dus met enkel de verlengde carrosserie van een LSE zou je gewoon het bouwjaar van het chassis behouden.

In dit specifieke geval is ook de motor nieuwer en zou er dan inderdaad een nieuwer bouwjaar bijhoren.

Hij was inderdaad zo naar Nederland gehaald, zo beweerde de verkoper als ik het me goed herinner.

Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.

michel1975 zei:
Hij kan van alles beweren. Het jaartal dat hij had was alleen driedeurs. Er is niets omgebouwd. Het was gewoon een LSE met een oud nummer. Omgekat dus.

Dan kan het nog legaal toegelaten zijn...;)

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Nee hoor er heeft alleen een RDW'er zitten slapen. Bij een algehele controle loop je alsnog tegen de lamp met het risico dat je kenteken ingevorderd wordt en je een hele lange plantenbak hebt.

michel1975 zei:
Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Nee hoor er heeft alleen een RDW'er zitten slapen. Bij een algehele controle loop je alsnog tegen de lamp met het risico dat je kenteken ingevorderd wordt en je een hele lange plantenbak hebt.

Als deze auto bijvoorbeeld in Duitsland een TUV-toelating heeft gekregen dan neemt RDW bij import deze gegevens over.
Ik ben het met je eens dat er geen donder van klopt qua uiterlijk/leeftijd, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet legaal toegelaten kan zijn.
RDW weet ook wel dat het niet altijd klopt wat er bij import aangeboden wordt, maar ze weten ook dat regels in het buitenland soms anders zijn als hier... en daarnaast weten ze ook dat een EU-goedgekeurd voertuig niet meer geweigerd mag worden van ome brussel.

Een plantenbak kan het pas worden als er blijkt dat er illegaal gerotzooid is nadat RDW een NL-kenteken heeft afgegeven, en zelfs dan is de kans groot dat na een paar administratieve wijzigingen de auto alsnog gelegaliseerd gaat worden.

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:
Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Als deze auto bijvoorbeeld in Duitsland een TUV-toelating heeft gekregen dan neemt RDW bij import deze gegevens over.
Ik ben het met je eens dat er geen donder van klopt qua uiterlijk/leeftijd, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet legaal toegelaten kan zijn.
RDW weet ook wel dat het niet altijd klopt wat er bij import aangeboden wordt, maar ze weten ook dat regels in het buitenland soms anders zijn als hier... en daarnaast weten ze ook dat een EU-goedgekeurd voertuig niet meer geweigerd mag worden van ome brussel.

Een plantenbak kan het pas worden als er blijkt dat er illegaal gerotzooid is nadat RDW een NL-kenteken heeft afgegeven, en zelfs dan is de kans groot dat na een paar administratieve wijzigingen de auto alsnog gelegaliseerd gaat worden.
TUV toelating doet er niet toe. Met een PAT onderzoek gaat men graven naar de ware identiteit. Anders zou het heel makkelijk zijn. Dan zou je er 1 in Duitsland kunnen omkatten en dan is het plots legaal. Bij een algehele controle loop je tegen de lamp. Te goeder trouw of niet. Daar doet de belastingdienst niet aan.

Was eigenlijk ff gaan googlen om te kijken wat een PAT onderzoek is (da's me nu wel duidelijk), maar kwam daarbij dit tegen. Zolang er een buitenlands kenteken is en de bijbehorende papieren kloppen met het ingeslagen chassisnummer [size=x-small]en de inslag er netjes uitziet[/size] moeten ze een kenteken afgeven, of ze willen of niet.

Klopt als een bus.

De overheid is al een tijdje een soort razzia aan het houden tijdens verkeerscontroles, maar dit gaat niet altijd even vlekkeloos en op de juiste manier.
En de afgelopen jaren is RDW/verkeersinspectie ook al diverse keren op hun vingers getikt vanwege een paar te snel veroordelende ambtenaren en PAT-onderzoeken die niet conform de juiste normen en/of de europese wetgeving uitgevoerd zijn.

Een regelmatig gemaakte fout bij zo'n onderzoek is dat men bodynummers/cabinenummers gemakshalve gelijk stelt aan chassisnummers, maar dit gaat alleen op bij een zelfdragende carrosserie en niet bij een body of cabine met seperaat chassis.
Veel oude USA-auto's kennen zelfs niet eens een chassisnummer maar alleen een bodynummer, bij deze auto's wordt een nummer op het chassis pas ingeslagen na import bij de kentekenkeuring. (doet de RDW ook handmatig en niet altijd even netjes)

Ook gaat dit wel eens mis bij gevallen waarbij de fabrikant van het onderstel niet de fabrikant van de auto is: dan kan een auto namelijk legaal 2 totaal verschillende chassisnummers bezitten.
(b.v. de Matra Rancho: deze heeft een met een aluminium plaatje afgedekt chassisnummer van Simca of Talbot linksvoor, en een zichtbaar chassisnummer van Matra rechtsvoor... vroeger moest dat, maar tegenwoordig mag dat niet eens meer)

En daarnaast wordt de buitenlandse kentekenhistorie ook nog wel eens volledig genegeerd, men baseert zich dan alleen maar op de RDW-documentatie en verzuimt het om de overige historie op te vragen... die bewijslast verschuift men gemakshalve wel naar de voertuigeigenaar terwijl de RDW over deze buitenlandse kentekenhistorie wel inzage had bij de import kentekenkeuring.

De pest is alleen dat je in die burocratische mallemolen zo een jaar verder bent en de auto al die tijd niet mag gebruiken (verzekering wel door blijven betalen want schorsen kan opeens niet meer), en als alles uiteindelijk toch goed blijkt te zijn kan een "sorry voor het ongemak" er nog niet eens af... laat staan dat je je gemaakte onkosten nog ergens op kunt verhalen.:(
Ik heb afgelopen 11 jaar 3 volledige PAT-onderzoeken meegemaakt, maar van dat ongeorganiseerde burocratische rotzooitje wordt je zowel in financieel als geestelijk opzicht echt niet vrolijker van. (m'n rechtsbijstandverzekering was daardoor alleen al zeer rendabel)

Terug
Bovenaan