Omgekat

Vreemd geval, die Volvo. Als hij van 1975 is, dan had hij bij de import in 1999 toch een YA-nummer moeten krijgen?

Ik heb in ieder geval een ander uiterlijk voor ogen bij een Volvo 245 uit 1975.

1975-volvo-245-dl-wagon.jpg

Tegenwoordig gaat dat automatisch dacht ik, maar vroeger moest je klassiekerplaten zelf aanvragen? :confused:

the Fox zei:
Ik heb in ieder geval een ander uiterlijk voor ogen bij een Volvo 245 uit 1975.

1975-volvo-245-dl-wagon.jpg

Die kun je echt NIET redelijkerwijs ombouwen naar een later model, of je moet zelfs complete plaatwerkdelen gaan overzetten.

Felice zei:
In september/oktober 1988 werd de ModellPflege al doorgevoerd bij de 190. Deze twee exemplaren zijn van dec. '88 respectievelijk jan. '89. Niks omgekat of gemonderniseerd.

Bedankt voor de info!
Daarbij komt dat het natuurlijk ook dat ze nog lang niet MRB-vrij zijn. Ik was een beetje dom.

Dakloos zei:
Ik vraag me af of bij deze Volvo 245 alles keurig omgebouwd is. Met deze km-stand en prijs zou ik het risico in ieder geval niet lopen...

Ik zeg dat er alleen een VIN-plaatje is omgebouwd.

En weer geen foto's bijgevoegd, dus dat doe ik maar even. Zonder foto's weet over een week niemand meer waarover het gaat.

VZte6ZzXk8VSfISjLsv8Og1_zps834e871f.jpg

f3Qzw0BPhtnDayR2oIrBcw1_zps82c08202.jpg

Deze Volvo lijkt me een vrij duidelijk voorbeeld van illegale belastingontduiking.

Klassiekerrijder zei:
En weer geen foto's bijgevoegd, dus dat doe ik maar even. Zonder foto's weet over een week niemand meer waarover het gaat.
Excuus, het gaat dus voor de duidelijkheid om de Volvo 245 met kenteken 22-DJ-HT die op dit moment bij autobedrijf Berjan in Hoogeveen te koop staat en ook op Youtube is te vinden.

Zo,n volvo ombouwen is wel veel werk ja
Als ik een forum uit engeland er bij pak ,dan zie ik dat deze jongeman een volvo uit 89 ombouwde naar 79 model
En het ging hem gewoon om het model en niet vanwege de belasting en zo
Geloof het front moest verandert worden,spatborden ,koplampen ,bumpers,parafaan en achterpaneel+ achterlichten
https://retrorides.proboards.com/index.cgi?board=readersrides&action=display&thread=134243

Voor de rest kom ook wel vaak twijfelachtige auto,s tegen zoals een laatste type capri met een ouder kenteken.
Ook weet ik dat het bij oude auto,s een koud kunstje was vroeger.
Mooiste vond ik nog het verhaal van 1 waarvan ze dachten dat het een kadett gsi was ,maar in feite was het een omgebouwde nexia.
Dit verhaal is na de total los verklaring van het voertuig bekend gemaakt.
Schutbord achterkant enz was allemaal verandert

Uit het gespot-topic:
metalux zei:
Timo1990 zei:
Een Dodge Omni Coupe uit 1981 in Den Dolder:

8444435779_e4200e6a29_z_d.jpg

bij deze auto zit er wel een addertje onder het gras
omdat het kenteken niet klopt
dit kenteken is is van een dodge Omni uit 1981
De auto zelf is een Chrysler Daytona Shelby uit 1990
waarschijnlijk een kentekentje erop gezet van een Sloop omni om wegenbelasting vrij te rijden

dit is namelijk een 1981 Dodge Omni

8391980omni5.jpg

Tja schaamteloos! Wel leuke autootjes allebei, en volgens mij zo zeldzaam en onbekend in Nederland dat iemand hier vrij makkelijk mee weg komt.

the Fox zei:
Idranor zei:
Tja schaamteloos! Wel leuke autootjes allebei, en volgens mij zo zeldzaam en onbekend in Nederland dat iemand hier vrij makkelijk mee weg komt.
Maar nu niet meer :)

Klopt, want als je zoekt via Google op 'Omgekat' staat dit topic al op nummer 4 van de resultaten....:)

Idranor zei:
Deze Volvo lijkt me een vrij duidelijk voorbeeld van illegale belastingontduiking.
De argeloze voorbijganger zal het ook totaal niet opvallen door het niet al te recente importkenteken. Je kan inderdaad voor auto's van voor 1978 (of daaromtrent) een historisch 00-Yx-00 kenteken krijgen, maar het hoeft niet. Dit is een mooi voorbeeld. Wel een hele nette Volvo verder. Maar elke APK keurmeester hoort te weten dat dit stinkt.

Zou er bij de RDW nou ook iemand de hele dag via Google zitten speuren naar dit soort omgekatte gevallen? Ach, ijdele hoop, vrees ik. :(

welnee.
Van een bevriend APK keurmeester eens gehoord, die inderdaad zo'n omkatgevalletje wilde melden aan de RDW: "Bel maar terug als er een BMW van 40 mille bij je op de brug staat........."
Het ging toen om een golfje met een waarde van hooguit een paar honderd euro.

Belastingontduiking is belastingontduiking. Je gaat toch ook geen onderscheid maken tussen een oude vrouw die is beroofd of een kind? Zo van, ach, die vrouw was toch oud, dus who cares...

stoterstangen90 zei:
welnee.
Van een bevriend APK keurmeester eens gehoord, die inderdaad zo'n omkatgevalletje wilde melden aan de RDW: "Bel maar terug als er een BMW van 40 mille bij je op de brug staat........."

Behalve als je je schorsing welgeteld één dag te laat verlengt, zoals Grensrijdster Mk II. Dan kun je dik vijf meier aftikken, mede vanwege onverzekerde status. o_O

Ik had het topic geplaatst over de Omni

ik vind dat iedereen zelf moet weten ,zolang het maar geen gestolen auto,s zijn.(het is hun eigen risico)

dit wordt toch wel vaak gedaan met amerikanen.
omdat een amerikaan geen vaste chassisnummerplek heeft(met uitzonderringen van de laatste 10 jaar)
je hoeft alleen het plaatje te verwijderen op het dashboard en een nieuwe nummer in het chassis in te slaan met slagletters. volgens het kenteken
Dit gebeurt vaak met chevy van,s en jeep wagoneers.

ook kwam ik er laatst nog 1 tegen op marktplaats met een oude Chevrolet Malibu
ik zal hem ook niet hier plaatsen ,ik heb er ook geen belang bij om deze auto,s te verlinken.

ook is het de taak niet van de APK keurmeester ,die hoeft alleen het nummer te controleren ,en niet vergelijken of het wel degelijk de auto is

grensrijder zei:
stoterstangen90 zei:
welnee.

Behalve als je je schorsing welgeteld één dag te laat verlengt, zoals Grensrijdster Mk II. Dan kun je dik vijf meier aftikken, mede vanwege onverzekerde status. o_O
daar zou ik tegen in beroep gaan.

grensrijder zei:
stoterstangen90 zei:
welnee.

Sow, die heb ik ook eens gehad, wat een honden... APK én verzekering...

Almaar de term belastingontduiking doet me denken aan mijn oude Golf. Een 86'er in 2005, dus belasting. Maar: student, met rechterhanden! Dus APK op de benzinegolf en de volgende dag al bij de pomp staan om diesel erin te knikkeren. Dat waren spannende tijden, één keer de grote fuik in ,zo'n algehele controle. Wat we altijd deden met die wagens (we waren met meer ;)) was je papieren thuis laten. Zo'n agent die speurt naar versleten banden en verdampte ruitenwisservloeistof vraagt je kenteken op, maar vraagt nooit naar de brandstof op het kenteken :D
Ik moet zeggen dat ik m wel behoooorlijk heb geknepen toen ik de controle in reed, thuis was ik wel toe aan een biertje :)

metalo zei:
Ik had het topic geplaatst over de Omni

ik vind dat iedereen zelf moet weten ,zolang het maar geen gestolen auto,s zijn.(het is hun eigen risico)

dit wordt toch wel vaak gedaan met amerikanen.
omdat een amerikaan geen vaste chassisnummerplek heeft(met uitzonderringen van de laatste 10 jaar)
je hoeft alleen het plaatje te verwijderen op het dashboard en een nieuwe nummer in het chassis in te slaan met slagletters. volgens het kenteken
Dit gebeurt vaak met chevy van,s en jeep wagoneers.

ook kwam ik er laatst nog 1 tegen op marktplaats met een oude Chevrolet Malibu
ik zal hem ook niet hier plaatsen ,ik heb er ook geen belang bij om deze auto,s te verlinken.

ook is het de taak niet van de APK keurmeester ,die hoeft alleen het nummer te controleren ,en niet vergelijken of het wel degelijk de auto is

Ik vind niet dat iedereen het zelf moet weten want het is stelen van de staat en dus van de belastingbetaler en dus word ik er zelf door benadeeld.
Bovendien wordt de klassiekerhobby in een kwaad daglicht gezet, waardoor ik me ook wel een beetje benadeeld voel.

Ik heb die 500 euro ook gehad afgelopen jaar, de schorsing van de Ritmo vergeten te verlengen. Nou ja niet eens vergeten, ik dacht dat ik het geregeld had maar vergiste me. Maar uiteraard doen ze daar bij de RDW niet moeilijk over, het is flink geld verdienen voor de staat tegen minimale inspanning, ze hoeven alleen maar een briefje of 2 te frankeren. Als je een omgekatte auto moet controleren dan moet je een onderzoek doen, dat kost manuren, en dat loont minder snel. Dat je daarmee wel de mensen die opzettelijk de boel oplichten pakt in plaats van de onschuldigen speelt blijkbaar geen rol.

stoterstangen90 zei:
grensrijder zei:
stoterstangen90 zei:
welnee.

daar zou ik tegen in beroep gaan.

Dat doet ze uiteraard ook.

https://i.marktplaats.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/$(KGrHqZ,!pQFD8e95s+hBR!4ytTFww~~60_85.JPG

dit klopt ook niet...nieuwere neus.....

Vooral vreemd omdat die nieuwere neus (in mijn ogen) niet echt mooier is....

Mijn moeder heeft ooit bijna eens een Saxo uit 1997 gekocht met de gefacelifte neus (dus met grote koplampen). Niemand had uiteraard iets tegen haar gezegd daarover, maar toen ze vertelde dat ze die ronde lampen zo mooi vond ging er toch een belletje bij mij rinkelen. Meegegaan en het klopte dus niet. Volgens de verkoper zat ik er overigens compleet naast en had ik de ballen verstand van auto's. Achteraf bleek het een schade-auto te zijn...

Ik zou 'm het predicaat 'omgekat' niet geven, maar het voelt niet heel lekker. M'n moeder heeft het er nog steeds over, over hoe ze deze miskoop is ontlopen.

Radar zei:
https://i.marktplaats.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/$(KGrHqZ,!pQFD8e95s+hBR!4ytTFww~~60_85.JPG

Lijkt me eerder een schadegeval, zoals die Saxo.

Radar zei:

Dan nog niet per defenitie omgekat, kan ook een schadegeval zijn geweest of een projectje van de vorige eigenaar.

frontpaneel, voorbumper, koplampen, zijschermen en motorkap. Allemaal plug and play spul:
https://www.youtube.com/watch?v=c2Y5JbeB6Qg ander voorbeeldje van hetzelfde.

Ik ken ook genoeg voorbeelden met de achterklep van een 6N2 en de achterlampen worden al helemaal vaak omgewisseld (had bij deze wel netter gestaan) allemaal relatief simpele aanpassingen.

In duitsland bestaan er veel polo sedan/classic (van voor 1989) met de neus en bumpers erop van het latere model (1990-1992) En dat is meer werk dan bovenstaande (vereist laswerk) Is ook niet gelijk omkatten.

RDW is zelf ook vaak genoeg vreemd (lees: klunzig) bezig geweest met de naamgeving van de auto's op het kenteken.
Ik heb jaren rondgereden met een Suzuki Samurai uit 1986... juist ja, dus geen SJ413 maar een Samurai... en dat terwijl een Samurai pas vanaf ongeveer 1989 is gebouwd.
Deze auto is z'n loopbaan gewoon begonnen als een Suzuki SJ413Q op een grijs kenteken, en die heb ik later om laten keuren naar een geel kenteken.
De RDW heeft toen de handelsbenaming gewoon veranderd in "Samurai" op het nieuwe kentekenbewijs, terwijl het toch overduidelijk een SJ413 betrof.

Je kunt van enkel een foto gewoon niet beoordelen of een auto nu wel of niet is omgekat, daarvoor zul je zowel de auto als de bijbehorende papieren eerst eens aan een grondig onderzoek moeten blootstellen.

Muddy Bandit zei:
Je kunt van enkel een foto gewoon niet beoordelen of een auto nu wel of niet is omgekat, daarvoor zul je zowel de auto als de bijbehorende papieren eerst eens aan een grondig onderzoek moeten blootstellen.
Neem het voorbeeld van Timo1990 met de Chrysler Daytona Shelby (1990) met kenteken van Dodge Omni (1981). Dat praat je niet recht. Natuurlijk zijn er ook auto's gepost die in theorie omgebouwd kunnen zijn naar het nieuwe model, zoals de 22-DJ-HT. Maar ik denk dat de twijfels hier terecht zijn...

Ik zat meteen al met vraagtekens over de naam "Dodge Omni".
Ik ken de Dodge Omni namelijk alleen maar als Talbot Horizon, alias Simca Horizon, alias Chrysler Horizon, alias Plymouth Horizon:confused:... (ow ja, zelfs Lotus heeft zich nog een tijdje mee bezig gehouden met dat model)
Maar blijkbaar hoort er bij de naam Dodge Omni uit dezelfde bouwjaren dus ook nog weer een totaal ander model, of misschien zelfs nog wel meerdere andere modellen.

Was destijds al knap verwarrend dat hetzelfde model auto verschillende merk- en typenamen hanteerde afhankelijk van bouwjaar en/of herkomst, en de verwarring wordt nu dus nog weer wat groter door verschillende modellen die blijkbaar dezelfde benaming hebben.:)
Maar de Amerikanen en Engelsen waren daar vroeger toch al zeer goed in: beetje rebadgen, huismerk motor erin, luxeniveau wat aanpassen en er staat opeens weer een nieuw merk/model wat ook nog weer gemoderniseerd kan worden na verloop van een paar jaar.

En daarom zeg ik ook om eerst een live onderzoek te doen over hoe de vork precies in de steel zit, want door alleen wat vermoedens in het openbaar te publiceren kun je iemand al aardig benadelen.;)

Daarom hebben we de auto's met apart chassis al uitgesloten, de gevallen die hier zijn vermeld lijken me heel duidelijk. Zo'n Volvo 240 is het niet waard om te verbouwen, anders was de auto nu ook een stuk duurder geweest en had er iets bijgestaan als 'verbouwd tot nieuw model'.

Muddy Bandit zei:
En daarom zeg ik ook om eerst een live onderzoek te doen over hoe de vork precies in de steel zit, want door alleen wat vermoedens in het openbaar te publiceren kun je iemand al aardig benadelen.;)

Ondanks dat ik ook vind dat je wel voorzichtig moet zijn met beschuldigingen is het in sommige gevallen wel degelijk heel duidelijk dat er gerommeld is:

Dit model was er nog niet in 1981, het is niet mogelijk om het oude model (E23) naar een nieuwere (E32) om te bouwen, en aangezien het kenteken origineel Nederlands is kan er ook geen fout gemaakt zijn bij de invoer.

Het neemt belachelijke vormen aan! Deze Mondeo-rijder was wel heel drastisch: Heeft 'ie zomaar de carrosserie van een oude Sierra op het chassis van een Mondeo Wagon gezet. Gekkenhuis!

21663_4498912877376_1130701602_n.jpg

Het was ook niet helemaal serieus bedoeld ;)

Overigens is de foto authentiek en stond de Sierra er echt zo...

Die Sierra/Mondeo is wel een erg gek geval. Blijkbaar wilde deze eigenaar juist heel graag belasting betalen?

Zijn tijdelijke platen denk ik...

Als je een autootje ophaalt uit t buitenland, waar evt wat apk werk aanzit, of je wacht op het echte kenteken, kun je hem niet kentekenloos aan de weg zetten, want dan ben je hem zo kwijt...
En als een auto met buitenlandse platen een week staat, heb je de politie er ook zo bij....

Dus dan maar tijdelijk een setje nl platen erop, valt het iig minder op:)

En ja, op zo'n manier gebeurt het wel vaker:rolleyes:

Tis voor een Sierratjuh helemaal niet interessant om met een kenteken van n mondeo (onverzekerd) rond te rijden

Maar als ie te koop is, geef ik er €400,- voor:)

Muddy Bandit zei:
Ga jij maar een live onderzoek doen, ik denk dat er hier best wat mensen een weddenschap met je aan durven te gaan. ;)

Taunusdriver snapt het tenminste nog.(y)

Er wordt hier alleen maar gekeken naar de kentekenplaten, maar alleen een kentekenplaat wisselen is nog steeds heel wat anders als een chassisnummer wisselen (= omkatten).
En zolang je de volledige autopapieren niet hebt vergeleken met het voertuig kun je dus ook niet zeggen over dat de auto omgekat is, je kunt hooguit concluderen dat er iets niet helemaal klopt van de combinatie nummerplaat/voertuig.

Diegenen die auto's omkatten zorgen er echt wel voor dat ze het doen met gelijke auto's, en dat hun werk ook zeer onopvallend is.

Muddy Bandit zei:
Er wordt hier alleen maar gekeken naar de kentekenplaten, maar alleen een kentekenplaat wisselen is nog steeds heel wat anders als een chassisnummer wisselen (= omkatten).
En zolang je de volledige autopapieren niet hebt vergeleken met het voertuig kun je dus ook niet zeggen over dat de auto omgekat is, je kunt hooguit concluderen dat er iets niet helemaal klopt van de combinatie nummerplaat/voertuig.
Eens, zullen we het topic dan maar 'Niet kloppende nummerplaat/voertuig combinaties' noemen? :rolleyes:

Muddy Bandit zei:
Diegenen die auto's omkatten zorgen er echt wel voor dat ze het doen met gelijke auto's, en dat hun werk ook zeer onopvallend is.
Dat denk ik niet. Auto's staan ook wel eens zo op Marktplaats met als titel 'belastingvrij' terwijl dat dus onmogelijk is. Brutaal, maar RDW en Politie doen er kennelijk weinig aan...

Muddy Bandit zei:
Ik zat meteen al met vraagtekens over de naam "Dodge Omni".
Ik ken de Dodge Omni namelijk alleen maar als Talbot Horizon, alias Simca Horizon, alias Chrysler Horizon, alias Plymouth Horizon:confused:... (ow ja, zelfs Lotus heeft zich nog een tijdje mee bezig gehouden met dat model)
Maar blijkbaar hoort er bij de naam Dodge Omni uit dezelfde bouwjaren dus ook nog weer een totaal ander model, of misschien zelfs nog wel meerdere andere modellen.

Geen totaal ander model, maar een coupéversie op hetzelfde onderstel (zoals de Scirocco de coupéversie is van de Golf), waar geen Europese versie van bestaat zoals van het vijfdeursmodel. Is wel in Nederland geleverd (ook als Plymouth), maar meer dan een handjevol zijn het er niet geweest.

1979_Dodge_Omni_024.jpg

Dakloos zei:
Muddy Bandit zei:
Dat denk ik niet. Auto's staan ook wel eens zo op Marktplaats met als titel 'belastingvrij' terwijl dat dus onmogelijk is. Brutaal, maar RDW en Politie doen er kennelijk weinig aan...
Juist dat was de reden voor dit topic. En we kunnen hier discussiëren over dingen die we zien. Als de eigenaar even 'Googlet' op zijn kenteken, mag hij hier best komen vertellen/bewijzen dat alles gewoon klopt. Erg leerzaam bovendien!

Juist, mee eens!

En als een auto op een verkoopsite staat met kenteken en foto, dan mag je verwachten dat het geheel ook zo verkocht wordt. En als het verhaal dan niet klopt is de kans groot dat er sprake is van omkatten, zoals bij de Volvo bovenaan deze pagina. Tenzij de eigenaar een goede verklaring heeft...

En als de eigenaar een goede verklaring heeft, waarom zou hij die dan niet gewoon in de advertentie vermelden...

Ik sprak vanochtend nog met 1 die een oude mercedes rijd en soms nog eens bij 1 kijkt voor erbij.
Het schijnt volgens hem heel simpel te zijn bij een 200 serie
en is bdus al bregelmatig een omgekatte tegen gekomen en rdw in heerenveen schijnt het niet eens op tevallen als er een 92er mercedes word aangeboden met een 84/85er kenteken

Terug
Bovenaan