Omgekat

Barri

Moderator

In diverse topics hier op het forum komen we omgekatte auto's tegen. Zowel op verkoopsites als op de weg worden deze gespot. In het Golf/Jetta mkII zien we veel faceliftmodellen met een oud NL-kenteken, of -minder opvallend- een importkenteken maar wel een érg vroege datum 1e tenaamstelling. In het leuke/zeldzame klassiekers-topic kwam een facelift-BX aan het licht, met een érg vroege datum 1e tenaamstellling. Ook zijn er een aantal BMW's gespot met een 'te oud' kenteken.
Veelal gebeurt dit om zo belastingvrij te kunnen rijden met een auto die nog geen 25 jaar oud is, en dan nog het liefst in een diesel.

De advertentiesites missen de kennis om dit te herkennen en reageren niet altijd op een melding (want zeggen ze: met de advertentie is niets mis). Ook de RDW lijkt niet heel actief op dit vlak.

Twee vragen:
1. Hoe en waar is dit aan te kaarten? Is het een idee dit topic als 'omkat-registratie-topic' te hanteren? Op den duur zijn er vast wel RDW-medewerkers die dit topic weten te vinden.
2. Waar ligt de grens? Onlangs nog bij een betrouwbare Kever specialist: een Ultima Edicion (2003) op een bodem uit 1971. Omdat ie anders niet in NL mag rijden (voldoet niet aan den 2003-emissie eisen), maar een fijne bijkomstigheid is dat ie nu ook belastingvrij is. Hetzelfde geldt voor Range Rovers. Gewoon op een andere bodem schroeven. Er hoeft dus niet gelast te worden om een auto om te katten.
 
In dat geval kun je dus ook niet echt spreken van omkatten, het chassisnummer staat letterlijk in het chassis en het kenteken hoort daarbij. Voor mij is de definitie van omkatten het veranderen van de identiteit door een nieuwe VIN in te lassen of in te slaan, en dat gaat dus alleen op voor zelfdragende carrosseriën.
 
Barri zei:
1. Hoe en waar is dit aan te kaarten? Is het een idee dit topic als 'omkat-registratie-topic' te hanteren? Op den duur zijn er vast wel RDW-medewerkers die dit topic weten te vinden.
Ik ben voor! (y) Misschien hebben (potentiële) kopers er ook wat aan.

Barri zei:
2. Waar ligt de grens? Onlangs nog bij een betrouwbare Kever specialist: een Ultima Edicion (2003) op een bodem uit 1971. Omdat ie anders niet in NL mag rijden (voldoet niet aan den 2003-emissie eisen), maar een fijne bijkomstigheid is dat ie nu ook belastingvrij is. Hetzelfde geldt voor Range Rovers. Gewoon op een andere bodem schroeven. Er hoeft dus niet gelast te worden om een auto om te katten.
Dat gebeurd ook veel met de MB G-klasse. Maar aangezien de RDW dat gewoon goedkeurt, lijkt het mij niet onder omkatten vallen. (Was er niet iets met een 2/3 origineel grens?)
 
Waarom zou je je er druk om maken?

Vind niet dat het 'onze' taak is om daar iets van te zeggen....

Een deel doet het met opzet, om zo de belasting te ontduiken, of handelstechnisch...

Een ander deel koopt zo'n auto bij een handelaar voor een godsvermogen, en weet nergens van..... (moeten ze maar goed opletten bij aanschaf of zich beter informeren op fora e.d.)

Daar komt bij dat de heren KLPD ook niet achterlijk zijn, en ook wel zien dat sommige auto's misschien omgekat zijn...
Deze plukken ze dan van de weg, en worden uitvoerig gecontroleerd.

Ook als apk meesters het niet vertrouwen, mogen ze de auto uitvoerig controleren. Als je soms ziet hoe sommige auto's omgekat zijn:cry::cry:

Verder is het zo, dat de oldtimers, meestal bij liefhebbers terecht komen. Deze weten ook wel of een auto wel of niet omgekat is...

Rijden genoeg omgekatte hokken rond (hier opt dorp rijden ook enkele kentekens langer rond dan de auto zelf:):D

Mooi laten wezen, tis de verantwoording van de eigenaar....
En degene die gepakt worden, hebben hem gewoon niet goed omgekat. Als je het goed doet, valt het niemand op, ook RDW of apk meesters:cool:
 
Dakloos zei:
Dat gebeurd ook veel met de MB G-klasse.


Dit gebeurt ook met RR, zolang je een rollend chassis hebt met kenteken en overeenkomstig chassisnummer mag je er een body van latere datum opzetten
Dit gebeurt om meerendeel om een luxe terreinwagen belastingvrij te rijden, en de 2/3 origineelregel leg eens uit.........?
 
Dat een auto uit 3 'onderdelen' bestaat. De carosserie, chasis en motor. En dat 2/3 onderdelen overeen moeten komen met het kenteken.

Dus een G-klasse met een nieuwe carroserie op een oud chasis met een oude motor mag, maar een nieuwe carroserie en motor op een oud chasis mag niet.
 
Ja zoiets heb ik dus ook ooit begrepen. Ik zie wel eens belastingvrije G-klasses rijden met een moderne motor (en interieur). De carrosserie zou dan officieel dus nog origineel moeten zijn? :confused:

Taunusdriver. zei:
Waarom zou je je er druk om maken?

Vind niet dat het 'onze' taak is om daar iets van te zeggen....

Een deel doet het met opzet, om zo de belasting te ontduiken, of handelstechnisch...

Een ander deel koopt zo'n auto bij een handelaar voor een godsvermogen, en weet nergens van..... (moeten ze maar goed opletten bij aanschaf of zich beter informeren op fora e.d.)
Je geeft in mijn ogen zelf het antwoord op je vraag. Voor personen die zonder het te weten een omgekat exemplaar gekocht hebben kan het misschien helpen, bijvoorbeeld om aan te tonen dat de auto al omgekat was voor zij hem kochten.
 
Een ander deel koopt zo'n auto bij een handelaar voor een godsvermogen, en weet nergens van..... (moeten ze maar goed opletten bij aanschaf of zich beter informeren op fora e.d.)
Een gemiddelde autokoper ziet dat echt niet. De wijzigingen bij een Golf 2 bijvoorbeeld zijn niet heel groot, alleen autoliefhebbers zien dat.
 
Dakloos zei:
Ja zoiets heb ik dus ook ooit begrepen. Ik zie wel eens belastingvrije G-klasses rijden met een moderne motor (en interieur). De carrosserie zou dan officieel dus nog origineel moeten zijn? :confused:

Ja. Hier in de buurt rijden ook een stuk of 3, 4 G-klasse rond met een kenteken van voor '86. Importeren ze een oude G-klasse en een nieuwe G-klasse en zetten ze in NL die nieuwe G-klasse op het chasis van die oude. Je betaalt zo geen BPM voor de nieuwe G-klasse, betaalt geen MRB en ook de bijtelling is een stuk lager. 35% of 10.000 ipv 25% over 200.000 scheelt nogal.
 
Voor de beeldvorming twee Golfjes als voorbeeld:
<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m634188504-vw-golf-1-6d-5-bak-stuurbekrachtiging-belastingvrij.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr>

<https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m637303103-volkswagen-golf-1-3-c-40kw-1985-rood.html?c=bead941a5d4a2757e2fe39e5a5b2921a&previousPage=lr>

Beide hebben ze de kenmerken van de latere types. De grille zet je zo over, de deuren zijn zo vervangen, maar het logo achterin niet. De grijze heeft zelfs de alarmlichtschakelaar op de stuurkolom, dat is vanaf MJ 1989. De rode is duidelijk een Tour, een actiemodel uit 1988 (opvallend genoeg wel weer met een oude grille erin).
 
Benieuwd of het kenteken van die onderste Golf binnenkort weer op een derde exemplaar zit...
 
Ja, wat een wrak is die tweede Golf zeg! Gelukkig vraagt 'ie er niet de hoofdprijs voor, hoewel dat best in z'n moeilijk te begrijpen tekst verstopt kan zitten...
 
Wat mij betreft kentekens gewoon noemen hier.

Hier een voorbeeld van een te goeder trouw gekochte en doorverkochte MB W124, die bij de laatste eigenaar een oproep voor een onderzoek van de RDW kreeg omdat men dacht dat hij niet aan de 1/3* eis zou voldoen. Het bleek uiteindelijk om een omgekat exemplaar te gaan. Gelukkig uiteindelijk zo opgelost dat de persoon die de auto omgekat heeft hem teruggekocht heeft. Dat laat in mijn ogen meteen het nut van een dergelijk topic zien.

*Volgens dit topic is de eis dus niet 2/3 maar slechts 1/3 origineel, dan is alleen het originele chassis dus genoeg? :confused:
 
Op oa marktplaats kom ik inderdaad zo nu en dan exemplaren W201 en W124 tegen die dubieus lijken te zijn. Echter zijn er van die modellen ook veel in omloop die intensief zijn omgebouwd met bijvoorbeeld de motor, bumpers en interieur van een nieuwer exemplaar. Het onderscheid tussen 'nieuw met oud chassisnummer' en 'oud met veel nieuwe onderdelen' is daardoor niet altijd makkelijk te maken.

Nog een 'leuk' voorbeeldje, late Golf II omgekat met origineel Nederlands grijs kenteken:

 
Dakloos zei:
Wat mij betreft kentekens gewoon noemen hier.

Hier een voorbeeld van een te goeder trouw gekochte en doorverkochte MB W124, die bij de laatste eigenaar een oproep voor een onderzoek van de RDW kreeg omdat men dacht dat hij niet aan de 1/3* eis zou voldoen. Het bleek uiteindelijk om een omgekat exemplaar te gaan. Gelukkig uiteindelijk zo opgelost dat de persoon die de auto omgekat heeft hem teruggekocht heeft. Dat laat in mijn ogen meteen het nut van een dergelijk topic zien.

*Volgens dit topic is de eis dus niet 2/3 maar slechts 1/3 origineel, dan is alleen het originele chassis dus genoeg? :confused:

1/3 of 2/3 maakt niets uit, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Maar 2/3 onderdelen moet origineel zijn. Of 1/3 hoeft niet origineel te zijn.
 
@Joël D; dat snap ik. ;)

Maar volgens het topic dat ik aanhaalde moet 1/3 origineel zijn (dus 2/3 mag niet origineel zijn).

W124 club forum zei:
Wat ik ervan begreep is weliswaar niet het chassisnummer overgelast, is men bang dat minder dan 1/3 van de auto uit 1986 blijkt te zijn.
Voorlopig heeft de RDW de papieren van de auto ingenomen in afwachting van nader onderzoek.
 
Ik vind die foto's van omgekatte auto's eigenlijk wel leuk! Is het niet slimmer om die hier te posten, zodat aanstaande kopers gewaarschuwd worden wat betreft model? Formeel gezien is dat ook legaler dan het registreren van kentekens (iets met Wbp).
 
Joël D. zei:
1/3 of 2/3 maakt niets uit, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Maar 2/3 onderdelen moet origineel zijn. Of 1/3 hoeft niet origineel te zijn.

Dan zal deze G-Klasse dus zeker niet deugen, want nieuwe carosserie + interieur + motor. In dat licht bezien wel vreemd dat een taxateur daar blijkbaar geen problemen mee heeft.
 
Dakloos zei:
@Joël D; dat snap ik. ;)

Maar volgens het topic dat ik aanhaalde moet 1/3 origineel zijn (dus 2/3 mag niet origineel zijn).

W124 club forum zei:
Wat ik ervan begreep is weliswaar niet het chassisnummer overgelast, is men bang dat minder dan 1/3 van de auto uit 1986 blijkt te zijn.
Voorlopig heeft de RDW de papieren van de auto ingenomen in afwachting van nader onderzoek.

Edit: Als ik er even op Google kom ik vaker tegen dat toch 2/3 origineel moet blijven. Overigens eenvoudig bij auto's met een apart chassis (carrosserie/chassis/motor), maar hoe zit het dan bij bijv. die W124 met zijn zelfdragende carrosserie?
 
D. Elzinga zei:
Joël D. zei:
1/3 of 2/3 maakt niets uit, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Maar 2/3 onderdelen moet origineel zijn. Of 1/3 hoeft niet origineel te zijn.

Dan zal deze G-Klasse dus zeker niet deugen, want nieuwe carosserie + interieur + motor. In dat licht bezien wel vreemd dat een taxateur daar blijkbaar geen problemen mee heeft.
Wie zegt dat de carrosserie nieuwer is? ;)
 
Ach, je moet het gewoon als volgt zien. Die lui die in een moderne auto met een oud kenteken rijden verplaatsen zichzelf eigenlijk in een ordinaire buggy, een soort van kitcar. Het lijkt heel wat, maar het is drie keer niks en vanwege de verkrachting van de auto en het verpesten van de originaliteit is de waarde van zo'n auto voor een echte kenner gelijk aan de sloopwaarde van de onderdelen.

In de Keverwereld is het uitwisselen van carrosserie en chassis schering en inslag, maar hier gaat het dan veelal om auto's die zowiezo van vóór 1987 zijn, uitgezonderd de reeds genoemde Ultima Edicion. Die laatste zie ik (met mijn gekleurde bril) echter eerder als een eerbetoon aan de laatste serie Volkswagens dan als een staaltje van uitgekookte oplichting.
 
D. Elzinga zei:
Joël D. zei:
1/3 of 2/3 maakt niets uit, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Maar 2/3 onderdelen moet origineel zijn. Of 1/3 hoeft niet origineel te zijn.

Dan zal deze G-Klasse dus zeker niet deugen, want nieuwe carosserie + interieur + motor. In dat licht bezien wel vreemd dat een taxateur daar blijkbaar geen problemen mee heeft.

"Bouwjaar 1980 omgebouwd naar type 1998.."
Hahaha, zo kan je het ook noemen: omgebouwd! Alsof ze de oude carrosserie helemaal blank hebben gemaakt en vervolgens helemaal hebben aangepast aan het uiterlijk van een exemplaar van 1998.
 
Dakloos zei:
@Joël D; dat snap ik. ;)

Maar volgens het topic dat ik aanhaalde moet 1/3 origineel zijn (dus 2/3 mag niet origineel zijn).

W124 club forum zei:
Wat ik ervan begreep is weliswaar niet het chassisnummer overgelast, is men bang dat minder dan 1/3 van de auto uit 1986 blijkt te zijn.
Voorlopig heeft de RDW de papieren van de auto ingenomen in afwachting van nader onderzoek.

Foutje van TS dan.

Dakloos zei:
D. Elzinga zei:
Joël D. zei:
1/3 of 2/3 maakt niets uit, ligt eraan van welke kant je het bekijkt. Maar 2/3 onderdelen moet origineel zijn. Of 1/3 hoeft niet origineel te zijn.

Dan zal deze G-Klasse dus zeker niet deugen, want nieuwe carosserie + interieur + motor. In dat licht bezien wel vreemd dat een taxateur daar blijkbaar geen problemen mee heeft.
Wie zegt dat de carrosserie nieuwer is? ;)
Omdat een G-klasse uit 1980 er anders uit ziet.
 
Ik weet dat een G-klasse uit 1980 (W460) er anders uitziet. Maar dat wil niet zeggen dat ombouwen onmogelijk is. De tankdop die bij de oude types aan de achterkant zit is denk ik het lastigste. Verder is het vooral schroefwerk. Ik vraag me af wat goedkoper, losse onderdelen of een complete auto ernaast.
 
Ik ben er voor om ze hier te posten, ik kom ze dagelijks tegen op MP. Bijvoorbeeld:

Jetta Modeljaar 1990 of later...

Golf GTD Bouwjaar 1989

Golf Bouwjaar 1990

W124 station Bouwjaar 1989 t/m 1993

W124 station Bouwjaar 1988 of later. Is een benzine op kenteken :confused:

190D Bouwjaar 1992, is oorspronkelijk een benzine geweest... Actiemodel Avantgarde Rosso.

Moet ik nog even doorgaan? :)

Los van het feit of de verkopende mensen er van af weten of niet, worden de nieuwe eigenaren hiermee benadeeld. Als je zelf zo een ding koopt en de RDW of KLPD komt er achter, heb je alleen nog een hoop onderdelen want het kenteken van de auto wordt vernietigd.
 
Beter even de plaatjes eruit kopiëren en hier uploaden, anders hebben we niets meer aan deze berichten zodra de advertenties weg zijn.
 
Klassiekerrijder zei:
Beter even de plaatjes eruit kopiëren en hier uploaden, anders hebben we niets meer aan deze berichten zodra de advertenties weg zijn.

m619964681-mercedes-190-d-2-5-turbo-1986-grijs.html


Deze is helemaal het toppunt: pas gebouwd vanaf 1988...

Edit: ik zie net dat het plaatje niet werkt. Hierbij de link.
 
Rob076 zei:
VW Golf II zei:
Klassiekerrijder zei:
Beter even de plaatjes eruit kopiëren en hier uploaden, anders hebben we niets meer aan deze berichten zodra de advertenties weg zijn.

Ik zal mijn leven beteren :):

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr

Deze is helemaal het toppunt: pas gebouwd vanaf 1988...

Diegene is er tenminste wel eerlijk over dat 'ie is omgebouwd naar een nieuwer model.

Dat klopt, maar dan kan het kenteken nog steeds niet. De auto is van 1986, op het kenteken staat een type wat pas vanaf 1988 is gebouwd. Als een auto omgebouwd wordt naar een nieuwer model, krijgt hij niet van de RDW/TUV een andere typegoedkeuring.

Conclusie: niet omgebouwd, maar... (vul zelf maar in)
 
Uitstekend idee, dit topic! Laat dit het begin zijn van het aan de schandpaal nagelen van omgekatte auto's en degenen die ze aanbieden. Dat soort rotte appelen zet de klassiekerwereld in een kwaad daglicht. Bovendien kunnen mensen die te goeder trouw een leuke youngtimer kopen vreselijk het schip ingaan. Niet iedereen heeft evenveel verstand van detailverschillen.
 
Goed idee dit topic, omkatters zetten de echte oldtimerliefhebbers in een kwaad daglicht!

Aan de andere kant ken ik ook wel weer echte liefhebbers die een Ritmo of 305 hebben omgekat, puur om hun hobby betaalbaar te houden. Tja het zou mijn manier van "hobbiën" niet zijn.


Rob076 zei:
Ik vind die foto's van omgekatte auto's eigenlijk wel leuk! Is het niet slimmer om die hier te posten, zodat aanstaande kopers gewaarschuwd worden wat betreft model? Formeel gezien is dat ook legaler dan het registreren van kentekens (iets met Wbp).

Ik geloof niet dat de WBP van toepassing is op zaken die letterlijk op straat liggen/staan.
 
Waarom heet het eigenlijk omgekat?
En niet gewoon een travestiet auto?
 
VW Golf II zei:
Klassiekerrijder zei:
Beter even de plaatjes eruit kopiëren en hier uploaden, anders hebben we niets meer aan deze berichten zodra de advertenties weg zijn.

m619964681-mercedes-190-d-2-5-turbo-1986-grijs.html


Deze is helemaal het toppunt: pas gebouwd vanaf 1988...

Edit: ik zie net dat het plaatje niet werkt. Hierbij de link.

Aan het bieden te zien is het dus erg lucratief. Wat een geld voor zo'n hok. :eek:
 
grensrijder zei:
Uitstekend idee, dit topic! Laat dit het begin zijn van het aan de schandpaal nagelen van omgekatte auto's en degenen die ze aanbieden.

Hoewel ik het op zich wel kan begrijpen ben ik geen groot voorstander van dit soort topics. Lijkt een beetje op het recht in eigen hand nemen en daar ben ik altijd erg huiverig voor.
 
Idranor zei:
Aan de andere kant ken ik ook wel weer echte liefhebbers die een Ritmo of 305 hebben omgekat, puur om hun hobby betaalbaar te houden.
Omkatten naar een MRB-vrij jaar bedoel je dan? Is een Ritmo of 305 echt zo zwaarlijvig dat de MRB daarvoor door een liefhebber niet te betalen is? :confused:

Rookworst zei:
Waarom heet het eigenlijk omgekat?
En niet gewoon een travestiet auto?
Goede vraag!
 
Is het misschien een idee om hier kentekens te vermelden? Als mensen dan googlen op dat kenteken dat ze hier uitkomen.

Dus als je een omgekatte auto vind, plaats dan een foto + kenteken.

EDIT: Nog een omgekat geval:

IMAG0065.jpg



Kenteken van '70 op een auto uit '84.

Hopelijk is het zo een beetje te vinden op Google.
 
VW Golf II zei:
m619964681-mercedes-190-d-2-5-turbo-1986-grijs.html


Deze is helemaal het toppunt: pas gebouwd vanaf 1988...

Edit: ik zie net dat het plaatje niet werkt. Hierbij de link.

Niet zo moeilijk om dat plaatje werkend te krijgen.

T2eC16JHJHYE9nzpcwMEBQsf98rvw60_85.jpg


Joël D. zei:
Is het misschien een idee om hier kentekens te vermelden? Als mensen dan googlen op dat kenteken dat ze hier uitkomen.

Dus als je een omgekatte auto vind, plaats dan een foto + kenteken.

EDIT: Nog een omgekat geval:

IMAG0065.jpg

16-SE-95 16SE95 Mercury Monetery 1970 Mercury Colony Park 1984.

Kenteken van '70 op een auto uit '84.

Hopelijk is het zo een beetje te vinden op Google.

Dit zijn vermoedelijk nog gewoon auto's met een apart chassis, dat was in die tijd in Amerika in ieder geval nog gebruikelijk. Dan is het dus niet echt omkatten, de auto's hadden een chassis wat genoeg overeenkwam om de swap uit te voeren. Niet netjes of origineel, maar wel vaker gedaan.
 
Dan is het dus niet echt omkatten

Kijk, daar heb je dus al een nadeel van dit topic te pakken. Nog afgezien van het feit of je wel een schandpaal moet willen hebben (zie mijn eerdere reactie) krijg je ook nog het punt: Wie bepaalt wat omgekat is? En als gevolg daarvan: Er kunnen mensen onterecht aan die schandpaal genageld worden.
 
Goed en interessant onderwerp voor een topic Barri.

Ik kom ze ook wel eens tegen en volgens mij hebben er op het internet een tijdje foto's gecirculeerd van een 'louche' bedrijf welke een berg oude Mercedes chassis' had staan waar je naar keuze een modernere versie op mocht laten 'plakken'... Puur en alleen bedoelt voor de belastingvoordelen.

Ik vind, wanneer je dit voor ogen hebt, je keihard aangepakt mag worden. Dit is opzettelijk de boel belazeren waarmee je er voor zorgt dat deze regels / voordelen afgeschaft zullen worden waarmee je gelijk de liefhebbers en echte klassiekers van de weg haalt.

Maar dat 1/3 2/3 verhaal... waarop wordt dat gebaseerd? Wanneer jij een oud Range Rover chassis opknapt, daar een body en de motor van een jonger exemplaar op smijt en gebruikt maakt van de oude boutjes, wat oude onderdelen enz. dan kun je toch relatief makkelijk aan die 1/3 2/3 verhouding komen? Laat ik het anders stellen: als je van je oldtimer de slangen, universeel uitwisselbare onderdelen e.d. vervangt dan zijn het toch ook niet meer 'originele' onderdelen?
 
Als aanvulling:

Omkatten
Omkatten is de illegale activiteit waarbij een gestolen motorvoertuig een andere identiteit wordt gegeven. [1] De term is ook een informele benaming voor het van een nieuwe lay-out voorzien van een weblog.
[bewerken]Motorvoertuig

Het woord schijnt in het verband van het geven van een andere identiteit aan een motorvoertuig een verbastering te zijn van "omkappen", dus "van een ander kapsel voorzien".
De diefstaloperatie waarvan het omkatten deel uitmaakt, heeft een planmatig verloop, en begint met de opkoop van een auto- of motorwrak. Vervolgens wordt een vergelijkbaar model gestolen. Daarin is een identificatienummer ingeslagen, maar dat wordt weggeslepen en vervangen door het nummer van het opgekochte wrak.
Wil de dief nu het aldus bewerkte voertuig doorverkopen, dan moet hij daarbij het kentekenbewijs leveren. Dat kentekenbewijs was wellicht nog voorhanden bij het opgekochte wrak; anders wordt het omgekatte gestolen voertuig opnieuw gekeurd. Beslist de keurende instantie positief, dan wordt een nieuw kentekenbewijs afgegeven.
Daarop kan het voertuig verkocht worden, bijvoorbeeld door middel van een dagbladadvertentie, of met behulp van een relatie in de auto- of motorhandel.


Bron: Wikipedia
 
De Schaduw zei:
Dan is het dus niet echt omkatten

Kijk, daar heb je dus al een nadeel van dit topic te pakken. Nog afgezien van het feit of je wel een schandpaal moet willen hebben (zie mijn eerdere reactie) krijg je ook nog het punt: Wie bepaalt wat omgekat is? En als gevolg daarvan: Er kunnen mensen onterecht aan die schandpaal genageld worden.

Het is inderdaad wel goed oppassen met dit soort zaken. Bij bijvoorbeeld de E32 met kenteken uit 1981 is het duidelijk dat het een omgekatte betreft, maar bij bepaalde Mercedessen twijfel ik toch of het niet gewoon om een oud exemplaar met veel nieuwe onderdelen gaat.
 
Ik vind het wel een riskant topic hoor. Voor je het weet maak je mensen zwart die hun auto met aanpassingen legaal op kenteken gekregen hebben.
Zo zit ik zelf bij de restauratie van mijn klassieker ook te denken of het handig is om een nieuwer type (van rond 1990) te nemen en daar alles van mijn eigen klassieker (1982) op over te zetten.
Dan houd je dus een nieuwer uiterlijk, maar met oudere motor+chassis en bijbehorend oud kenteken. Word ik dan ook in dit topic vermeld? :confused:
 
Tja,

Ik lees in dit topic voornamelijk gevallen waarbij het om misbruik van klassiekerregelingen en belastingontduiking gaat. Er is natuurlijk een risico dat vadertje staat zich er echt tegenaan gaat bemoeien en dan zijn die bestuurders van omgekatte voertuigen ouderwets de pineut. Dat gaat janken worden, de belastingdienst is niet zo subtiel ....

Toch moet je dit wat genuanceerder zien. Bij een kitcar bijvoorbeeld is 2/3 origineel vrijwel niet te doen. Je koopt een chassis van een kever, zet er een stuk plastic van dhr Ruska op en monteert een oude Porsche machine achterin. Wat stoelen van Scheel, tellertjes van een Alfa (die zijn zo mooi...) en koplampjes van een 2CV. En wat denk je van de Westfield van Geelhoed.....

Ik denk dat de belastingvrijstelling voor oudere voertuigen eens goed onder de loep moet (daar is al een groot topic voor). De huidige regels bieden deze fraudemogelijkheid en dat is inderdaad een kwalijke zaak. Als een ouder voertuig dit belastingvoordeel niet meer heeft, is het veel minder aantrekkelijk om al dit werk uit te voeren en daarmee zal het een stuk minder vaak voorkomen. Dan blijven de opknappers als die Mercury over, maar ik denk dat daar best wel liefhebbers voor te vinden zijn - zelfs als ze weten dat het een samenraapsel van onderdelen is.
 
Is Nederland het enige land waar auto's van een ouder modeljaar (van vóór 1987) meer waard (kunnen) zijn dan hun broeders van ná 1987? Maakt ons dat weer tot het afvoerputje van Europa?
 
Terug
Bovenaan