Barri
Moderator
In diverse topics hier op het forum komen we omgekatte auto's tegen. Zowel op verkoopsites als op de weg worden deze gespot. In het Golf/Jetta mkII zien we veel faceliftmodellen met een oud NL-kenteken, of -minder opvallend- een importkenteken maar wel een érg vroege datum 1e tenaamstelling. In het leuke/zeldzame klassiekers-topic kwam een facelift-BX aan het licht, met een érg vroege datum 1e tenaamstellling. Ook zijn er een aantal BMW's gespot met een 'te oud' kenteken.
Veelal gebeurt dit om zo belastingvrij te kunnen rijden met een auto die nog geen 25 jaar oud is, en dan nog het liefst in een diesel.
De advertentiesites missen de kennis om dit te herkennen en reageren niet altijd op een melding (want zeggen ze: met de advertentie is niets mis). Ook de RDW lijkt niet heel actief op dit vlak.
Twee vragen:
1. Hoe en waar is dit aan te kaarten? Is het een idee dit topic als 'omkat-registratie-topic' te hanteren? Op den duur zijn er vast wel RDW-medewerkers die dit topic weten te vinden.
2. Waar ligt de grens? Onlangs nog bij een betrouwbare Kever specialist: een Ultima Edicion (2003) op een bodem uit 1971. Omdat ie anders niet in NL mag rijden (voldoet niet aan den 2003-emissie eisen), maar een fijne bijkomstigheid is dat ie nu ook belastingvrij is. Hetzelfde geldt voor Range Rovers. Gewoon op een andere bodem schroeven. Er hoeft dus niet gelast te worden om een auto om te katten.
Veelal gebeurt dit om zo belastingvrij te kunnen rijden met een auto die nog geen 25 jaar oud is, en dan nog het liefst in een diesel.
De advertentiesites missen de kennis om dit te herkennen en reageren niet altijd op een melding (want zeggen ze: met de advertentie is niets mis). Ook de RDW lijkt niet heel actief op dit vlak.
Twee vragen:
1. Hoe en waar is dit aan te kaarten? Is het een idee dit topic als 'omkat-registratie-topic' te hanteren? Op den duur zijn er vast wel RDW-medewerkers die dit topic weten te vinden.
2. Waar ligt de grens? Onlangs nog bij een betrouwbare Kever specialist: een Ultima Edicion (2003) op een bodem uit 1971. Omdat ie anders niet in NL mag rijden (voldoet niet aan den 2003-emissie eisen), maar een fijne bijkomstigheid is dat ie nu ook belastingvrij is. Hetzelfde geldt voor Range Rovers. Gewoon op een andere bodem schroeven. Er hoeft dus niet gelast te worden om een auto om te katten.