Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Het was waarschijnlijk een Serie 2 (met platte motorkap) die van Serie 3 spatborden voorzien is en een plastic grilletje en nu weer teruggebouwd... Een serie 1 ziet er echt heel anders uit!

De laatste serie 2A hadden de koplampen ook in de spatborden zitten, maar nog een metalen grill. (ivm nieuwe regelgeving) Serie 1 was van midden jaren 40 tot 1958 in productie en had de koplampen achter de metalen grill. Deze hadden een korter chassis (met 80 of 107 inch wielbasis, de 2 en 3 hebben een 88 of 109 inch wielbasis) Ook de portieren waren bij dat type hoger opgetrokken. Wat je met deze rijdende mecanodozen ziet is dat er veel heen en weer wordt gebouwd en men uiteindelijk vaak terugkeert naar het origineel.

Ook leuk:

Oud:
Jaar: 1983.
Plaats: Amsterdam.

©Okke Groot.

Nieuw:
Jaar: Onbekend.
Plaats: Ophemert.
volvo-amazone-amazon-combi-goede-basis-om-op-te-knappen.jpg

©Volvo Lotte.

Ik zie op de laatste foto hoofdzakelijk volvo's, maar wat is auto rechts, de RJ-13-H* ? en het busje dat net boven het dak uitsteekt?

Edit, ik zie het al, het is de RJ-13-HB, een Volvo 340 ;-) Nu nog het busje

Ergens eind jaren '90, bij Smid & Hollander in Groningen (Hoogkerk):
bs42gx-1gsrdv.jpg

Sinds afgelopen weekend in mijn bezit (foto gemaakt bij Icopal, de nieuwe naam van Smid & Hollander):
bs42gx-2soqki.jpg

Nu weer op kenteken zien te krijgen (volgens de RDW kan dat zonder probleem; ik heb dat zwart op wit staan onder vermelding van kenteken en chassisnummer). Maar deze pre-GAIK platen zijn voor mij goud waard :)
bs42gx-38spvv.jpg

Deze zaten nog steeds achter de voorruit:
bs42gx-4kmq7z.jpg

Voorgaande eigenaren:
bs42gx-5pkrtw.jpg

Bijzonderheden: het is een Syncro (dus 4x4, ongebruikelijk voor Nederland). Er zit een 1.6TD motor in die 106.000km gelopen heeft. De distributieriem is 21km geleden vervangen, maar in tijd is dat 3 jaar geleden. Ik hoop dat deze binnenkort wat meer km's maakt in plaats van zielig rondjes te rijden op een industrieterrein.
Gezien de DOT code met driehoekje op de banden, zijn deze van 1991. Oeps.

De Ziegler pompaanhanger uit 1966 heb ik er overigens ook bij gekocht. Hij wordt aangedreven door een VW 126a luchtgekoelde type I motor (zoals in de kevers en de bussen).

Begin 1987 (en dus vlak voordat de 325e stilletjes het podium verliet...)
41755154425_a06bffc4db_z.jpg

En vanmiddag
41926235454_1645c381c0_b.jpg

41926235464_3f8ecdfd12_b.jpg

Gr Jeroen

Leuke motor zo'n eta blok (2.7l). Veel koppel bij lagere toerentallen. Compleet anders dan de nerveuze 320/323 blokjes. Ooit een E21 gezien waar ze dit blok hadden ingebouwd met de cilinderkop van een 323i er op, die liep echt hard.

Ja, werd regelmatig gedaan bij Van den Hengel BMW, dat ombouwen van een 320/323i met een eta blok. Dan reed een 323i zoals het zijn moest.

Jemig...die Mercedes doet zeer zeg.....leek er in 2009 nog goed uit te zien....

wat gaaf die brandweer pickup zeg....incl de deeltjes 3.... ( past goed in me verzameling van 4000 stuks....haha)

Dit is ook een leuke:

Foto uit de jaren '80 of '90, door TomsSnapshots a.k.a. Klassiekerrijder:

57-79-HU by TomsSnapshots, on Flickr

Zelf kwam ik 'm tegen in The Gallery Brummen in 2010:

Nu staat 'ie te koop:

P. Klieder zei:
Wat is dat voor iets illegaals?

Niets illegaals aan. De betreffende Triumphs (Herald, Vitesse, Spitfire) staan nog op een apart chassis en kunnen dus als basis dienen voor allerlei soorten kitcars. Ook conversies zoals bovenstaande Vitesse Estate (de Estate was er af fabriek alleen als Herald) zijn mogelijk.

Oei, die arme Mercedes hierboven... Met zo'n mooi origineel Nederlands kenteken verdient hij deze behandeling al helemaal niet. :'(

De Triumph/Moss Mavern is ook erg zonde...

Overigens, ik heb de openingspost onlangs bijgewerkt en daarin alle kentekens+type's+AW-forumlid dat hem heeft geplaatst toegevoegd. Ik zal (op onregelmatige basis) deze openingspost bijwerken. Misschien is het handig om eerst deze post na te kijken om dubbelposts te voorkomen. ;)

D' oh zei:
Overigens, ik heb de openingspost onlangs bijgewerkt en daarin alle kentekens+type's+AW-forumlid dat hem heeft geplaatst toegevoegd. Ik zal (op onregelmatige basis) deze openingspost bijwerken. Misschien is het handig om eerst deze post na te kijken om dubbelposts te voorkomen. ;)

Handig, bedankt! (y)

Gave auto zo'n Volvo 164, maar volgens mij is de eerste foto niet uit 1974 en de tweede niet uit 1977
Gele platen zijn er pas vanaf 1978 als ik het goed heb

Guus Leferink zei:
Gave auto zo'n Volvo 164, maar volgens mij is de eerste foto niet uit 1974 en de tweede niet uit 1977
goed punt, dan zijn mijn bronnen niet goed geweest. Dan word het gokken. nu ja, er zit iig een verschil in jaren tussen de 1e twee fotos en de laatste (y) van die 164.

Wel gaaf om te zien dat eind jaren 70 / begin jaren 80 mensen massaal afscheid namen van de donkerblauwe platen.
Mensen vonden dat gele platen zoveel moderner stonden op de auto's.
Nu vind ik het echt geen gezicht, gele platen op een 164 ..... :rolleyes:

Gele platen zijn sinds 1975 te koop. En dat dit vroege exemplaren betreft kun je zien aan het lettertype, want dat is namelijk kleiner dan het uiteindelijke pre-gaik lettertype!

- Quatrelle - zei:
Guus Leferink zei:
goed punt, dan zijn mijn bronnen niet goed geweest. Dan word het gokken. nu ja, er zit iig een verschil in jaren tussen de 1e twee fotos en de laatste (y) van die 164.

De eerste foto van de Volvo 164 is inderdaad niet uit 1974, deze moet iig. rond of na 1980 gemaakt zijn. De twee foto’s van deze 164 met de gele kentekenplaten zijn weldegelijk uit 1977 en 1978, deze heb ik n.l. zelf gemaakt. De foto van de voorkant is gemaakt in Doetinchem bij de jaarvergadering van de (toen nog) V44 vereniging. De foto van de achterkant is gemaakt in Zoetermeer, op de parkeerplaats van het Paviljoen Zoetermeer dat toen nog tegenover Nutricia zat, langs de A12. Dit was bij de start van een puzzelrit in maart 1978, ik was kaartlezer in deze 164.
Gele kentekenplaten waren er al in 1976, mijn opa kocht in juli 1976 een nieuwe Honda Civic 1500 met het kenteken 22-MP-10 en had daar gele platen op.

nitsuj zei:
- Quatrelle - zei:
Guus Leferink zei:

De eerste foto van de Volvo 164 is inderdaad niet uit 1974, deze moet iig. rond of na 1980 gemaakt zijn. De twee foto’s van deze 164 met de gele kentekenplaten zijn weldegelijk uit 1977 en 1978, deze heb ik n.l. zelf gemaakt. De foto van de voorkant is gemaakt in Doetinchem bij de jaarvergadering van de (toen nog) V44 vereniging. De foto van de achterkant is gemaakt in Zoetermeer, op de parkeerplaats van het Paviljoen Zoetermeer dat toen nog tegenover Nutricia zat, langs de A12. Dit was bij de start van een puzzelrit in maart 1978, ik was kaartlezer in deze 164.
Gele kentekenplaten waren er al in 1976, mijn opa kocht in juli 1976 een nieuwe Honda Civic 1500 met het kenteken 22-MP-10 en had daar gele platen op.

Thnx voor de uitleg en de gave foto's.

- Quatrelle - zei:
nitsuj zei:
- Quatrelle - zei:
Guus Leferink zei:

Thnx voor de uitleg en de gave foto's.

Weer wat geleerd !

Weet iemand misschien van wanneer de GAIK in de US-maatvoering dateert? Deze loopt toch ook al vanaf eind jaren 70 onveranderd mee?

Terug
Bovenaan