Offerte onderhoud/reparaties: visies gevraagd

Strontvlieg

Startmotor
Ik bezit een Renault Clio van 12 jaar oud en met nét iets meer dan 2 ton op de klok. Er komt groot onderhoud aan en met de leeftijd zijn er ook wat mankementen op de proppen gekomen. Van mijn 'vaste' garage kreeg ik de volgende offerte:

Reguliere onderhoudsbeurt - 240 euro
Vervangen distributieriem - 343,45 euro
Vervangen waterpomp - 256 euro (garage geeft overigens aan die normaliter niet preventief te vervangen omdat het Renault Long-Life (?) waterpompen zijn
Stuurkogel linksvoor - 125,80 euro
Condensor airco - 608 euro
Nieuwe koplampglazen - 520,23 euro (oude glazen kunnen volgens medewerker Autotaalglas niet meer helder worden opgepoetst)

Vooral het verhaal van die waterpomp verbaasde me. Naar mijn weten moet 'n waterpomp altijd gelijktijdig met een distributieriem worden vervangen. De prijs voor nieuwe koplampglazen vind ik ook wel érg hoog, dus dat zou een plan B betekenen om dit op te lossen.

Iemand ideeën / suggesties?
 
Iets als alleen losse koplampglazen bestaat niet. je krijgt dan dus 2 volledig nieuwe complete koplampunits.
Alternatief daarvoor is toch eerst proberen te poetsen of anders imitatiekoplampen zoeken ( of gebruikte van de sloop maar die hebben dan wellicht al hetzelfde probleem als de originele koplampen )
 
Total Loss zei:
Iets als alleen losse koplampglazen bestaat niet. je krijgt dan dus 2 volledig nieuwe complete koplampunits.
Alternatief daarvoor is toch eerst proberen te poetsen of anders imitatiekoplampen zoeken ( of gebruikte van de sloop maar die hebben dan wellicht al hetzelfde probleem als de originele koplampen )

Ah, dat verklaart de prijs. Tijdens de APK afgelopen juni werd kenbaar gemaakt dat de doffe koplampen mogelijk een afkeur kunnen betekenen bij de volgende keuring, dus op den duur moet het wel aangepakt worden, bij voorkeur met lagere kosten :cool:
 
Je kan zoals gezegd zoeken naar imitatie, dat is stukken goedkoper maar kans op minder goede pasvorm en wellicht kleine details in uiterlijk etc.
Scheelt wel veel geld.
Blijft wel de vraag of garage bereid is die in te bouwen voor je zonder dat ze zelf onderdeel mogen leveren, zijn ze om meerdere redenen niet zo happig op. Of je moet montage zelf doen al kan dat afhankelijk van type auto erg tegenvallen.

Ik kwam deze zo snel tegen maar je moet altijd heel erg goed opletten met dit soort onderdelen, vaak zoeken op kenteken of chassisnummer en exact weten welke koplampen je nu hebt, verkeerde onderdeel bestellen is niet ongebruikelijk.

voorbeeldje

Wist natuurlijk alleen bouwjaar en verder niks dus geen idee of deze kloppen, geeft wel idee van prijsverschil met origineel.
 
Die koplampen kun je ook zelf bestellen, dat kost je ongeveer 250 euro. En dan nog even op youtube kijken en paar uurtjes rommelen. Laatst ook gedaan met me corsa uit 2003. Gauw verdiend;)
Hetzelfde geldt voor basale dingen als een oliewissel en luchtfilter, bougies e.d. maar goed je het moet wel willen/ durven te doen.
Een werkende airco is natuurlijk wel lekker, maar geen noodzaak, dus das een keuze.
De distributie zou ik zeker niet zelf doen als je (nog) geen sleutelaar bent.
 
Voor m'n eigen, ook redelijk doffe lampen kocht ik het volgende setje:

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-koplamp-polijst-set-compleet?_gl=1*1rxuu8i*_up*MQ..&gclid=CjwKCAiAjs2bBhACEiwALTBWZTtp6_jV-44_SUJ8zEYniFURKfnet9x2W-o32unX5RlLi7esQMgqyRoC_agQAvD_BwE

Het is behoorlijk wat werk (pakweg 2-2,5 uur) , maar het resultaat was prima (pakweg 1 jaar geleden), en ze kunnen blijven zitten, scheelt ook weer werk.
Koplampe zijn ALTIJD op te poetsen, wat die vent ook moge lxllen.

Waterpomp en stuurkogel zijn wel exorbitant duur, die dingen kosten een paar tientjes elk hooguit.
Stuurkogel is ook weinig werk, zelfs voor een beginner, waterpomp kan veel werk of lastig zijn als tie moeilijk zit.
 
Bij mijn corsa was het reflecterende materiaal aan de binnenkant aangetast, dan houdt het wel echt op...
 
Ah, het is nu wel duidelijker in wat voor vaarwater ik zit wat betreft die koplampglazen. Dank voor jullie terugkoppeling! Rode lijn lijkt toch wel te zijn dat méér zelf doen méér besparing oplevert, maar aangezien ik op autogebied nog niet veel verder ben gekomen als lampjes zelf vervangen, bandenwissel en olie peilen, wil ik op dat gebied toch niet te ambitieus worden. Uurtarieven bij de garage zullen ook een aardig grote factor zijn bij het algehele kostenplaatje.

Aan de ene kant is dit nu een 'logisch' moment om in te ruilen voor een andere auto, aan de andere kant is de occasionmarkt nog steeds roodgloeiend o_O
 
HET geheim van voordelig autorijden is inderdaad veel , en vooral de begrotelijke dingen , zelf doen.
Andere auto kopen is meestal vooral geld weggooien, want die heeft ook onderhoud nodig, dat is hooguit uitstel.
Oliewissel, stuurkogel en koplampen scheelt al een hoop geld en is gewoon goed uitvoerbaar mits geen tegenzin...
Distribuutsie en waterpomp is waarschijnlijk nog een brug te ver.
 
Kees 9379262 zei:
HET geheim van voordelig autorijden is inderdaad veel , en vooral de begrotelijke dingen , zelf doen.
Andere auto kopen is meestal vooral geld weggooien, want die heeft ook onderhoud nodig, dat is hooguit uitstel.
Oliewissel, stuurkogel en koplampen scheelt al een hoop geld en is gewoon goed uitvoerbaar mits geen tegenzin...
Distribuutsie en waterpomp is waarschijnlijk nog een brug te ver.

Helemaal waar. Penny wise, pound foolish en dat geldt zeker voor mijn beoogd budget in het scenario van een andere auto; 7000-8000 euro brengt tegenwoordig in het B/C segment een auto op van een jaar of 10 oud met ook al een niet onaanzienlijke hoeveelheid kilometers op de klok, waarvan de verhouding prestaties/brandstofverbruik maar weinig beter zijn. Ik neig dus richting een zeer grote onderhoud/reparatiebeurt waarbij ik de airco dan hoogstwaarschijnlijk óók laat repareren.

Advies van de garage om de waterpomp niet preventief te vervangen blijf ik vreemd vinden overigens ...
 
^^ Je kan ook denken: de garage denkt mee en zadelt mij niet met onnodige kosten op. Zéker als zij ervaring hebben met Renault weten zij (soms ;)) best wel wat het beste te doen valt.

Voor het polijsten van je koplampen: Tipje om ze als nieuw te krijgen: doe het op de manier van forummer Nico GTR. (y)
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5545838,page=40


Als de waterpomp bij de motor van jouw Clio (welke is dat trouwens?) apart van de distributie zit en dus aangedreven wordt door de multiriem, dan kan het inderdaad niet nodig zijn om de pomp te vervangen icm distributie. Je kan dan bij de pomp buiten het distributiedeksel om. Zit het bij mekaar.. dan wordt vaak de waterpomp mee vervangen omdat de boel open ligt en je dan dus feitelijk alleen het onderdeel betaald en niet de bijbehorende montagetijd. Technisch hoeft zo'n pomp dan nog niet versleten te zijn. Maar, ja tegenwoordig met dat alles ligt en glad moet zijn voor zo weinig mogelijke wrijving.. het is niet meer voor de eeuwigheid ontwikkeld.
 
Strontvlieg zei:
Vooral het verhaal van die waterpomp verbaasde me. Naar mijn weten moet 'n waterpomp altijd gelijktijdig met een distributieriem worden vervangen.

Ik rij al ruim 40+ jaar auto, ga nu richting de 2,8 miljoen km's (altijd eigen auto's gereden), heb fus al heel veel distributieriemen moeten laten vervangen, en ik heb nog NOOIT een waterpomp vervangen....
Dus dat fabeltje kan de wereld uit.
 
De garage in kwestie is een goed bekend staande Renault specialist waar ik de auto sinds aankoop in 2018 in onderhoud heb, dus kennis over Renault-specifiek onderhoud zal wel in orde zijn. Auto in kwestie is een 1.2 TCE, een D4FT-motor dat voor tegenwoordige begrippen van de oude stempel is. Hiervoor reed ik een Seat Ibiza 1.9 TDI waarbij de distributieriem steevast tezamen met de waterpomp vervangen werd, dus daaraan was ik gewend geraakt en wellicht ten onrechte als 'algemeen' feit aangenomen.

Dank voor de link @Durashift; ik lees dit forum geregeld passief en 'ken' hem als goed ingelezen in (de techniek van) Renault.

Als ik de koplampglazen en waterpomp niet meeneem in de komende beurt wordt het kostenplaatje toch al een heel stuk vriendelijker.
 
Met een RVS polish middel (of koperpoets) krijg je de meest verweerde koplampglazen wel weer helder, kwestie van zelf gaan poetsen... als het al zo verweerd is dat er ook barstjes in het glas te zien zijn dan vervangen.
Airco is geen ding waarop je auto afgekeurd gaat worden, daar is niet repareren (en dus niet gebruiken) ook een simpele en heel goedkope oplossing.
Levensduur waterpomp is sterk afhankelijk van omstandigheden, als dat ding weggebouwd is achter de distributie dan gelijk preventief vervangen, als die gemakkelijk bereikbaar is zonder de halve motor te demonteren kun je overwegen om die pas te vervangen als het werkelijk een probleem gaat worden.

Als de auto verder nog geheel goed dan is zou ik hem wel oprijden zonder die airco, een 12 jaar oude Clio met 2 ton op de klok levert inruil ook weinig meer op.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Strontvlieg zei:
Vooral het verhaal van die waterpomp verbaasde me. Naar mijn weten moet 'n waterpomp altijd gelijktijdig met een distributieriem worden vervangen.

Ik rij al ruim 40+ jaar auto, ga nu richting de 2,8 miljoen km's (altijd eigen auto's gereden), heb fus al heel veel distributieriemen moeten laten vervangen, en ik heb nog NOOIT een waterpomp vervangen....
Dus dat fabeltje kan de wereld uit.

Leuk die N=1 verhalen,. Ik rij ondertussen 12+ jaar auto, ga richting de 500.000kms en ben al wel een keer gestrand met een kapotte waterpomp.

Vriend van me is Renault monteur en daar vervangen ze standaard de waterpomp inderdaad niet. Wordt de waterpomp in de Clio door de distributieriem aangedreven? Dan zou ik hem altijd laten meevervangen, mocht hij toch gaan lekker moet de hele boel weer los.
 
Strontvlieg zei:
De garage in kwestie is een goed bekend staande Renault specialist waar ik de auto sinds aankoop in 2018 in onderhoud heb, dus kennis over Renault-specifiek onderhoud zal wel in orde zijn. Auto in kwestie is een 1.2 TCE, een D4FT-motor dat voor tegenwoordige begrippen van de oude stempel is. Hiervoor reed ik een Seat Ibiza 1.9 TDI waarbij de distributieriem steevast tezamen met de waterpomp vervangen werd, dus daaraan was ik gewend geraakt en wellicht ten onrechte als 'algemeen' feit aangenomen.

Dank voor de link @Durashift; ik lees dit forum geregeld passief en 'ken' hem als goed ingelezen in (de techniek van) Renault.

Als ik de koplampglazen en waterpomp niet meeneem in de komende beurt wordt het kostenplaatje toch al een heel stuk vriendelijker.

Ik vind eigenlijk wel dat er erg veel geld wordt gevraagd voor een waterpomp... je koopt de 3 onderdelen normaliter samen. Vorige keer bij mijn zusje haar Clio 3 TCe een setje van GATES gemonteerd. Spanrol, riem, bout en waterpomp. Die bout is eigenlijk ook wel de reden dat ik me afvraag of je deze auto zelf wil doen...origineel zit er (uiteraard een Torx) een T37 bout in. Dat is geen bitje of dop hopelijk die je standaard in een gereedschapskist vind. De meeste aftermarket zijn dan ook T35. Maar hij zit vast en de kans dat je die dol draait is heel hoog. Mij ook gebeurd...dus pas daarmee op.

Qua waterpomp ik heb hem ook wel eens laten zitten, maar dan wel met de gedachte dat ik er zelf bij kan of de pomp al eens vervangen was door mij of recent door een bekende...het kan ansich geen kwaad om hem een keertje te laten zitten maar enkel als je de historie weet. Weet je die niet neem dan het zekere voor het onzekere en vervang hem. Longlife ja....feitelijk schrijft de originele documentatie voor dat die 12 jaar mag blijven zitten. Of 2 distributiewissels. Wat dat betreft, geen idee wat er qua onderhoudshistorie bekend is...maar hij zit aan de termijn als die nog nooit gedaan is.

Condensor is gewoon duur, je hebt naar alle waarschijnlijkheid een gezamenlijke radiator/condensor combi. Tip van mij...pak daar de Nissens van...die is gecoat dus roest iets minder makkelijk weg en voorzie het rooster van de bumper van racegaas aan de achterkant. Dan heb je minder steenslag, daar zijn ze ook erg gevoelig voor. Dure jongens....Betaal ik ook al snel tussen de 200 en 250 euro voor.

Verder...ach ja het is ff geld, maar in principe zijn het prima dingen! En zoals gezegd enige echt lastige bij deze distributie is die ene bout van de spanrol. Zonder de kennis hoe je een bout losslaat met een beitel zou ik daar dan toch niet snel aan beginnen. Of ff investeren in een goed doppensetje natuurlijk. Alhoewel ook dat geen succes garandeert.
 
Op zich zie ik geen schrikbarende kosten.
Wij hadden een Clio 3 Diesel (2011), waarbij ik verschillende dingen zelf deed en andere bepaalde zaken liet doen door een lokale garage.
Probleem zat hem vaak in de onderdeel prijzen. Garage moest ze ergens inkopen, welke hij de zelfde dag nog in huis had of de dag erna en ik kon ze vaak veel voordeliger kopen via sites als autodoc.nl, maar daar moet je wel wat dagen op.
- Koplampen als ze te verweerd zijn zou eens onderdelenlijn.nl kunnen proberen voor goed gebruikte of zoals al enkele keren gezegd goede oem vervangende lampen.
Overleg met jou garage hoe schappelijk ze zijn betreft installatie.
- Bij jou motor is de waterpomp op de multiriem. Vaakst gehoorde reden is, is de kans dat deze kan lekken, omdat de spanning kort van de poulie is (indien deze op de distributie zou zitten, zoals bij de diesel laat ik ze mee vervangen om problemen voor te zijn (ik zit dan aan distributie kosten van ongeveer 700 euro). Bij de multiriem (als die nog niet zichtbaar lekt, zou ik het uitstellen voor dit geld).
- Stuurkogels heb ik recent van mijn projectauto vervangen. Ik moest ivm roest ook de stuurstangen naar het stuurhuis vervangen. Ik denk dat jou garagehouder dat hier ook doet voor dit geld. Ik was 80 euro aan onderdelen kwijt toen.
- Condensor kwam ik ook achter. Ik heb hem afgelopen jaar ook zelf vervangen. Want bij Renault is dit een "koelunit". Condensor en Radiator gecombineerd. bij mijn garagehouder was dit onderdeel alleen al 400 euro. En dan moet het erop (Koelmiddel moet eraf, koelvloeistof eraf, voorkant behoorlijk demonteren enz.). uiteindelijk zelf voor 200 euro gekocht en mijn garage heeft mij ontzettend gematst door de koelmiddel eraf te halen en hem opnieuw te vullen. Was wel een goede middag aan werk voor mij.
Airco is en blijft een dure aangelegenheid als er iets kapot gaat.
 
@ Nico. Mijn fout. Bedankt voor de correctie. In dat geval zou ik hem persoonlijk mee vervangen met de distributie, maar dat ben ik.
 
Auto kocht ik in februari 2018 met 103.000 km op de teller en nu dus iets voorbij de 2 ton. Distributieriem is in 2016 vervangen maar het is mij op dit moment niet bekend of daarbij ook de waterpomp is vervangen. Dit in ogenschouw nemend is het dan niet onverstandig om het zekere voor het onzekere te nemen en de waterpomp ook meteen te laten vernieuwen. Behalve woon-werkverkeer wordt de auto ook ingezet voor vakantietrips (volgend jaar staat Noorwegen of IJsland op het programma) en met pech stil komen te staan in een goeddeels van leven verstoken berggebied lijkt me geen aantrekkelijk scenario. Die werkzaamheden laat ik dan wel over aan een garage, want daarvoor is mijn technische kennis bijlange na niet toereikend genoeg.

Airco laat ik hoogstwaarschijnlijk wél repareren, want met de tegenwoordige zomers is het soms nogal afzien in een zwarte Clio. Als ik het zo begrijp zou de condensor weleens overleden kunnen zijn door flinke steenslag ergens op een bergweg in Noorwegen eerder dit jaar.

Bijbehorend prijskaartje zal fors zijn (ruim 1600 euro) maar mijns inziens nog wel te accepteren omdat de overige kosten doorgaans laag zijn; 40-45 euro MRB, 22 voor WA+ verzekering, en gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 19. Afschrijving zal op dit punt ook wel afgenomen zijn tot enkele honderden euro's op jaarbasis.
 
De eenvoudigste manier: even verder shoppen. Als nieuwe klant wordt je vaak voordeliger behandeld en je moet even geluk hebben op een meevaller.

Stel garage 2 doet de airco voor €400, garage 3 doet het onderhoud fors goedkoper en krijgt de lampen ook weer helder en ze vertellen allebei dat de pomp niet hoeft dan weet je wat.

Je kan ook naar een doe-het-zelf garage. Zeker voor de olie- en filterwissels kan je daar prima terecht en krijg je hopelijk nog war advies ook.
 
FW Ta 183 Huckebein I zei:
N=21
(even nagekeken, zoveel distributieriemen al vervangen)

Waarschijnlijk heb je gewoon geen idee wat de garage doet als ze de distributie vervangen. Want 99% van de tijd vervangen ze dan gewoon de waterpomp mee.


Iemand adviseren om de waterpomp te laten zitten is gewoon waardeloos advies. Als je weet hoe alles zit, en problemen zelf op kan lossen, kan je overwegen hem een keer te laten zitten.
Zo niet, gewoon lekker vervangen. Mocht hij toch kapot gaan, kan je de hele boel weer uit elkaar halen. Nog wel oke als je het zelf kan, als je een garage moet betalen, ben je gewoon weer de hoofdprijs kwijt.

Ik vind het overigens ook bijzonder dat de distributieriem en waterpomp los op de rekening staan, en die waterpomp is zo wel ontzettend duur. Ik denk dat de complete distributieset (met pomp) zo rond die prijs zit.

Maar TS, als ik het goed begrijp, heb je dus 1600 euro onkosten, in 100.000Km rijden? Dat valt echt wel mee.
 
Werkzaamheden staan nu voor aankomende dinsdag bij de plaatselijke garage in de pijplijn. Ik zou inderdaad enkele honderden euro kunnen besparen door hier en daar offertes op te vragen, maar vanwege praktische redenen houd ik het liever bij 'mijn' vaste garage op bij wijze van spreken een steenworp afstand van mijn woonadres.

Waterpomp laat ik gelijktijdig met de riem vervangen. Ook mede vanwege een roadtrip naar Noord-Europa volgend jaar wil ik het risico op een lekkende waterpomp toch wel minimaliseren. Onkosten zijn eigenlijk 'slechts' 800 euro deze ronde, want de resterende kosten horen bij regulier onderhoud. Afgelopen paar jaar weliswaar al een paar kleinere reparaties gehad, maar onder de streep zal het dan uitkomen op ongeveer 1000 euro onkosten in de afgelopen 97.000 km, wat zo beschouwd inderdaad geen wereldschokkend bedrag is.
 
Knul zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
Strontvlieg zei:
Vooral het verhaal van die waterpomp verbaasde me. Naar mijn weten moet 'n waterpomp altijd gelijktijdig met een distributieriem worden vervangen.

Ik rij al ruim 40+ jaar auto, ga nu richting de 2,8 miljoen km's (altijd eigen auto's gereden), heb fus al heel veel distributieriemen moeten laten vervangen, en ik heb nog NOOIT een waterpomp vervangen....
Dus dat fabeltje kan de wereld uit.

Leuk die N=1 verhalen,. Ik rij ondertussen 12+ jaar auto, ga richting de 500.000kms en ben al wel een keer gestrand met een kapotte waterpomp.

Vriend van me is Renault monteur en daar vervangen ze standaard de waterpomp inderdaad niet. Wordt de waterpomp in de Clio door de distributieriem aangedreven? Dan zou ik hem altijd laten meevervangen, mocht hij toch gaan lekker moet de hele boel weer los.

Idd. das mij ook al overkomen. Dacht ook waterpomp ziet er nog goed uit, draait mooi soepel (niet te soepel), zonder bijgeluiden, kan nog wel een rondje mee.
Niet dus, 2 maanden na de distributie wissel begon hij te lekken op de as.
 
Nissan GTR R34 zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
N=21
(even nagekeken, zoveel distributieriemen al vervangen)

Waarschijnlijk heb je gewoon geen idee wat de garage doet als ze de distributie vervangen. Want 99% van de tijd vervangen ze dan gewoon de waterpomp mee.


Iemand adviseren om de waterpomp te laten zitten is gewoon waardeloos advies. Als je weet hoe alles zit, en problemen zelf op kan lossen, kan je overwegen hem een keer te laten zitten.
Zo niet, gewoon lekker vervangen. Mocht hij toch kapot gaan, kan je de hele boel weer uit elkaar halen. Nog wel oke als je het zelf kan, als je een garage moet betalen, ben je gewoon weer de hoofdprijs kwijt.

Ik vind het overigens ook bijzonder dat de distributieriem en waterpomp los op de rekening staan, en die waterpomp is zo wel ontzettend duur. Ik denk dat de complete distributieset (met pomp) zo rond die prijs zit.

Maar TS, als ik het goed begrijp, heb je dus 1600 euro onkosten, in 100.000Km rijden? Dat valt echt wel mee.

ligt ook wel een beetje aan de auto. bij mazda kun je over het algemeen de de distributie rollen etc. wel een 2de ronde laten doen, mits je originele onderdelen gebruikt.
riem 100000km, de rest 200000km.
 
Nissan GTR R34 zei:
Waarschijnlijk heb je gewoon geen idee wat de garage doet als ze de distributie vervangen. Want 99% van de tijd vervangen ze dan gewoon de waterpomp mee.
Als er iemand is die juist wel weet wat de garage doet ben ik het wel. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een "beurt" laten doen, altijd precies punt voor punt aangegeven wat ik wilde en wat niet (beurten betaan meestal voor 3/4 uit inspecties die ik zelf ook wel kan doen)
Vrijwel al mijn onderhoud in NL altijd laten doen bij een éénpitter waarbij ik altijd bij de auto bleef, of in z'n kantoortje, af en toe een praatje bij de auto als ie bezig was, ik ken de man al tientallen jaren; hij zette op de rekening altijd alles regel voor regel (dus geen distributieset maar bv regel 1 de distributieriem + regel 2 de spanrollen) en nee, hij verving waterpompen nooit standaard. Zelfs de spanrollen van een VAG 1.9 diesel die officieel samen met de riem na 90.000 km vervangen moesten worden liet ie vaak zitten als hij kon voelen dat ze nog goed waren. Met die VAGmobiel 333.000 km gereden: 0 liter olie bijgevuld, 0x pech, geen dure reparaties en €0,009 per km aan onderhoud. En zo doe ik het hier in PL ook: geen beurt maar ik vertel precies punt voor punt wat gedaan moet worden. Zo pas bij de Baleno een redelijk grote beurt voor omgerekend €85 want alle inspectie-delen zelf gedaan. En ik ga dus never nooit naar een dealer maar altijd naar betrouwbare lokale garages of naar een merk-servicepunt.
 
Bij mijn 940 moest de riem elke 75.00 km vervangen worden. Om de 3 wissels kwam er een nieuwe waterpomp op.

Bij mijn S80 hoeft de riem pas elke 160.000 km vervangen te worden (of 10 jaar), dan vind ik het beter om die waterpomp maar mee te nemen.

Zaken als spanrollen vervang ik altijd. Die dingen kosten bijna niks, het is weinig extra werk dus het risico absoluut niet waard.
 
De werkzaamheden zijn uitgevoerd en de patiënt staat weer voor de deur. Reguliere onderhoudsbeurt, distributieriem, waterpomp, condensor airco, en nog een rijtje overige voorziene en onvoorziene kleinere zaken. Voor de meeste delen van de werkzaamheden viel de uiteindelijke prijs iets lager uit vergeleken met de offerte, maar uiteraard kan nog steeds gesproken worden van een pittige factuur.

De garage benadrukte voor aanvang van de werkzaamheden dat de waterpomp het wel een autoleven kan uithouden, tot ongeveer 250.000 km op de klok. Tóch laten vervangen omdat de auto ook in 2023 vrij intensief gebruikt blijft worden (denk opnieuw 20.000 km in het komende jaar) met vakantietrips naar het buitenland.
 
Terug
Bovenaan