Tinus Tussengas
Net ingestapt
Ik ben de eigenaar van een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline. Bouwjaar 2014, paar jaar geleden gekocht, jaartje voor Corona en op dit moment kan deze diesel qua kilometers per jaar en euro-norm nog makkelijk uit. De bedoeling is om hem nog een paar jaar door te rijden en dan zien we wel verder. Enig probleem (en dat wist ik ook wel toen ik hem kocht) is het lage trekgewicht: geremd max 1000 kg. Dat zal wel iets met de overbrengingsverhoudingen en milieubeperkingen te maken hebben, maar ik zou de maximum aanhangermassa geremd willen ophogen naar minimaal 1400 kg. Het rare is namelijk dat een (vergelijkbare?) 105 pk TDI (https://www.autoweek.nl/auto/73487/skoda-octavia-combi-16-tdi-105pk-greentech-active/) 1500 kg ongeremd mag trekken. Het lijkt me dus meer een papieren beperking dan dat de auto het niet aan zou kunnen, maar ik weet niet of er andere beperkingen zijn (misschien dat de sjoemelsoftware-update in mijn geval positieve gevolgen heeft
)
Weet iemand of en hoe ik dat max trekgewicht op het kenteken kan verhogen? Een keuring bij de RDW schijnt te kunnen, maar kost veel geld. Of zijn er andere mogelijkheden?
Weet iemand of en hoe ik dat max trekgewicht op het kenteken kan verhogen? Een keuring bij de RDW schijnt te kunnen, maar kost veel geld. Of zijn er andere mogelijkheden?