Octavia 2014 maximum aanhangermassa verhogen

Tinus Tussengas

Net ingestapt
Ik ben de eigenaar van een Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline. Bouwjaar 2014, paar jaar geleden gekocht, jaartje voor Corona en op dit moment kan deze diesel qua kilometers per jaar en euro-norm nog makkelijk uit. De bedoeling is om hem nog een paar jaar door te rijden en dan zien we wel verder. Enig probleem (en dat wist ik ook wel toen ik hem kocht) is het lage trekgewicht: geremd max 1000 kg. Dat zal wel iets met de overbrengingsverhoudingen en milieubeperkingen te maken hebben, maar ik zou de maximum aanhangermassa geremd willen ophogen naar minimaal 1400 kg. Het rare is namelijk dat een (vergelijkbare?) 105 pk TDI (https://www.autoweek.nl/auto/73487/skoda-octavia-combi-16-tdi-105pk-greentech-active/) 1500 kg ongeremd mag trekken. Het lijkt me dus meer een papieren beperking dan dat de auto het niet aan zou kunnen, maar ik weet niet of er andere beperkingen zijn (misschien dat de sjoemelsoftware-update in mijn geval positieve gevolgen heeft :) )

Weet iemand of en hoe ik dat max trekgewicht op het kenteken kan verhogen? Een keuring bij de RDW schijnt te kunnen, maar kost veel geld. Of zijn er andere mogelijkheden?

De enigste weg is via RDW, maar dat zal in de praktijk ook tegen gaan vallen... de auto heeft namelijk een typetoelating gekregen en de gegevens die daarin vermeld staan worden gehanteerd.

Zo te zien hebben zowel de 105pk als de latere 110pk een 5 in plaats van een 6 bak. Kan zijn dat de 5 bak sterker is en dus beter overweg kan met langdurig een hoger koppel.

L:age trekgewicht komt door het label "Greenline"
Met een hoger trekgewicht ging ook de bijtelling omhoog terwijl de greenline uitvoeringen juist voor de lagere bijtelling moesten zorgen.

Je ziet het bij veel auto's vanaf zegmaar 2010 en jonger. Soms zelfs trekgewicht 0kg of 100kg terwijl gelijkwaardige exemplaren met andere motorisatie wel fatsoenlijke gewichten mogen trekken. Tot zover dat er zelfs een speciale trekhaak die alleen bruikbaar is voor een fietsendrager voor het model wordt ontworpen door de trekhakenfabrikanten.

Omkeuren kan wellicht via een individuele keuring, maar dan mag je dus idd een dure herkeuring krijgen.
Ik zou als ik jou was de rdw eens contacteren of het uberhaupt kan ivm die milieuregeltjes.

En even nagaan of er onderdelen van de auto vervangen moeten worden, bijvoorbeeld omdat de koeling etc niet toereikend zouden kunnen zijn bij een zwaardere belasting.

Ik denk niet dat de RdW je veel verder kan helpen.
Heb vroeger door mijn werk veel typekeuringen gedaan en de RdW houdt altijd het gewicht aan dat de fabrikant opgeeft.
Is al wel enige tijd geleden, dus misschien is dat inmiddels veranderd.
En gewicht wordt inderdaad in dit geval beperkt door de Greenline uitvoering.

De fabrikant van de auto bepaalt het trekgewicht.
Dat staat opgenomen in de typegoedkeuring en kan niet worden veranderd.

Tja, dan was in 2014 de leasewagen wat goedkoper in bijtelling. Helaas niet te doen om dat aan te laten passen dan kun je beter een andere auto kopen.

Denk niet dat je daar uit gaat komen, dat gewicht op kenteken staat er met een reden. Ter vergelijk: Er zijn Fiësta's verkocht, exact dezelfde uitvoering als ik heb, maar dan met 0 kg trekgewicht (ik heb gelukkig wel 1000 kg geremd op kenteken). Daar zijn heel veel mensen druk mee geweest, tot aan de techneuten van de RDW toe, maar daar kom je gewoon niet uit. Typegoedkeuring = typegoedkeuring, en daarmee basta. In het geval Fiësta waren er zelfs mensen die geen trekhaak er onder kregen, ook niet voor een fietsendrager, "want je hebt geen trekgewicht". Daar sta je dan met je nagelnieuwe bolide... Dus prijs jezelf rijk met de 1000 kg die je wel hebt. Of troost jezelf met het feit dat je die 400 kg bewust hebt laten liggen en dat het dus je eigen schuld is. Weet niet wat beter voelt ;)

Dank voor alle reacties. Zoals ik al vermoedde wordt het verhogen van het trekgewicht van de auto een kansloze route. Dan maar de andere kant op: verlagen van het toegestane gewicht van de aanhanger naar 1000 kg, wat overeenkomt met het maximale trekgewicht van de auto. Met een leeggewicht van de aanhangwagen van 510 kg blijft er dan nog 490 kg voor de maximale belading over, wat genoeg moet zijn voor mijn motor en kampeerspullen. Als ik ooit een andere auto koop laat ik het gewicht van de aanhanger wel weer aanpassen naar de oorspronkelijke waarde (1300 kg).

De aanhanger is trouwens een Debon C300 Box Trailer. https://www.debontrailers.co.uk/products/roadster-c300-single-axle-box-van-trailer/

Een aanhanger terugkeuren naar een lager maximum gewicht is inderdaad mogelijk zolang het eigen gewicht nog steeds lager is en je nog wat laadvermogen overhoud.
Of je het later terug omhoog kan zetten weet ik niet.
Bewaar gewoon alle papieren die je nu hebt, desnoods als kopie wanneer de RDW ze inneemt na verlaging van het maximumgewicht. Dan kun je in elk geval aantonen dat dat het oorspronkelijke gewicht is geweest.

Ik herken jou forumnaam trouwens ergens van...

Tinus Tussengas zei:
Zoals ik al vermoedde wordt het verhogen van het trekgewicht van de auto een kansloze route. Dan maar de andere kant op: verlagen van het toegestane gewicht van de aanhanger naar 1000 kg, wat overeenkomt met het maximale trekgewicht van de auto.
En wat is daar het praktisch nut van? Wellicht ten overvloede, maar de maximum massa van de aanhanger mag hoger zijn dan het trekgewicht van de auto. Zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is.

Ter info: terugkeuren kan soms interessant zijn om dan met rijbewijs B uit de voeten te kunnen, maar aangezien je de auto juist had willen verhogen is dat het niet. Enige 'probleem' dat je nu hebt met je combinatie, is dat je je aanhanger niet optimaal kan benutten (-400 kg). Terugkeuren van de aanhanger 'lost dat natuurlijk op', ware het niet dat je er in de praktijk werkelijk helemaal niks aan hebt.

Je zou misschien een individuele keuring aan kunnen vragen bij de RDW maar dat zal een prijzige en langdurige reis worden ben ik bang.
Er zijn ook Ford Focus uitvoeringen geweest met 300kg trekgewicht en daar hebben mensen ook een poging bij gewaagd maar er is eigenlijk nooit iets uitgekomen omdat het gewoon te veel moeite en geld kost.

Leon in zn Fiesta zei:
Tinus Tussengas zei:
Zoals ik al vermoedde wordt het verhogen van het trekgewicht van de auto een kansloze route. Dan maar de andere kant op: verlagen van het toegestane gewicht van de aanhanger naar 1000 kg, wat overeenkomt met het maximale trekgewicht van de auto.
En wat is daar het praktisch nut van? Wellicht ten overvloede, maar de maximum massa van de aanhanger mag hoger zijn dan het trekgewicht van de auto. Zolang het werkelijke gewicht maar niet hoger is.

Ter info: terugkeuren kan soms interessant zijn om dan met rijbewijs B uit de voeten te kunnen, maar aangezien je de auto juist had willen verhogen is dat het niet. Enige 'probleem' dat je nu hebt met je combinatie, is dat je je aanhanger niet optimaal kan benutten (-400 kg). Terugkeuren van de aanhanger 'lost dat natuurlijk op', ware het niet dat je er in de praktijk werkelijk helemaal niks aan hebt.
Ok, ik dacht dat de maximum massa niet hoger mocht zijn dan toegestaan trekgewicht. Als werkelijk gewicht telt, dan moet ik ervoor zorgen dat het werkelijk gewicht de 1000kg niet overschrijdt. Ik dacht, het is misschien verstandiger om de aanhanger terug te zetten naar 1000kg om mogelijk gezeur met de verzekering te vermijden (en met werkelijk gewicht uiteraard bij die 1000 kg in de buurt te blijven). De 400 kg die ik dan ‘mis’ is geen ramp. Met rijbewijs B mag ik deze aanhanger met deze auto zonder probleem trekken (ook met 1300 kg massa) dus dat probleem heb ik niet.

RDW herkeuring van de auto ga ik niet eens proberen. Uitkomst onzeker en te duur.

Qua autogegevens is het trekgewicht het werkelijke maximale gewicht (aanhanger + lading) wat de auto mag trekken, je mag dus rustig een aanhanger met een ttm van 3 ton trekken zolang het werkelijke gewicht van aanhanger + lading achter jou auto maar max. 1000 kg blijft.
Voor je rijbewijs wordt er puur naar het papieren gewicht gekeken, als je geen aanhanger rijbewijs hebt mag je gewoon niet met zo'n 3-tons aanhanger rijden ook al is die leeg en weegt die kar leeg slechts 800 kg.

Gegevens auto aan laten passen blijkt nog steeds wel mogelijk via een individuele keuring, maar dat wordt dan wel een traject testcentrum Lelystad (is heel duur) en de auto komt dan ook in een andere milieu klasse met als waarschijnlijk gevolg naheffing.... kortom een andere auto kopen zal in de praktijk al een stuk goedkoper gaan worden.

Terug
Bovenaan