Occassion vraag: 4WD, 4 volwassenen, benzine, €25k

ketelapper

Kilometervreter
Beste forummers,

Een vraag van de moeder van een vriend. Vanuit mijn tunnelvisie op Audi en luxe van nieuw kunnen uitzoeken, heb ik nu niet het overzicht wat zij wel verdient. Dan kan ik komend weekend natuurlijk paar uurtjes heerlijk gaan surfen. Ik kan óók ('en-en') jullie wisdom of the crowd raadplegen!

De vader van hele goede vriend is in december plotseling overleden :( Droef moment. Naast de emoties komt nu voor zijn moeder ook een praktische blik vooruit. En zodra het over auto's gaat, melden zij zich bij mij. Hij en zijn vrouw reden een Volkswagen Passat Variant 2.0TDI DSG 4motion. Auto waar ze volop tevreden over waren. Maar... met zijn overlijden heeft moeder van mijn vriend graag een kleinere auto. De wensen zijn wel wat specifiek, in verband met wens om vakantiehuis in Oostenrijk te blijven bezoeken.

- ruimte voor 4 volwassenen
- 4wd vierwielaandrijving
- benzine
- automaat
- hoge instap, hoge zit
- voldoende 'snelwegcomfort' voor etappes van 400 tot 500km
- géén merkvoorkeur o.i.d., wel wens naar betrouwbaarheid
- budgetindicatie € 25.000

Combinatie van kleiner én 4wd én hoge instap ligt nog niet zo voor het oprapen. Midi-SUV van Aziatische makelij? VW Tiguan?
En in welke bouwjaren kom je uit met dit budget?

Ben erg benieuwd naar inspiratie (y)

edit: automaat als eis toegevoegd, sorry vergeten bij aanmaken topic / ook 'snelwegcomfort' toegevoegd i.v.m. Oostenrijk-ritten

Wat is kleiner. Een tiguan vind ik nu ook niet bepaald echt veel kleiner dan een passat

het eerste wat mij te binnen schiet is een Opel Mokka 1.4T 4x4 automaat

Voorbeeld 1 met handbak of voorbeeld 2 met automaat

voor dit budget koop je een praktisch nieuw exemplaar, dik in de opties van na de facelift

Of een CX-3 met 4WD (y) alleen is het even kijken of die achterbank wel ruim genoeg is voor volwassenen. Maar zeker het overwegen / bekijken waard.

Mercedes glk?

Fiat 500X

Een nieuwe suzuki ignis hybride? https://www.autoweek.nl/auto/100291/suzuki-ignis-12-allgrip-smart-hybrid-style/ 4 mensen wordt wellicht een uitdaging

Een infiniti q30 https://www.autowereld.nl/infiniti/q30/30s-2-0t-dct-awd-211pk-volledig-rijklaar-incl-garantie-34150065/details.html

Heb maar voor een automaat 'gekozen':
https://www.autotrack.nl/a/subaru-forester-benzine-2016-50846322

Op de Nederlandse markt lastig te vinden lijkt me, met de 4wd eis. Zijn er kleinere SUV's met vierwielaandrijving? Terios of Ignis, maar dat is gelijk wel een klap kleiner. Vitare of S Cross?

Terios is gelijk wel weer heel oud

Een Dacia Duster misschien nog een idee? Zowel nieuw als jong gebruik of iets minder jong gebruikt of low budget, past allemaal in het budget

https://www.autoweek.nl/carbase/

Dank tot zover!
Ik heb openingspost met twee eisen uitgebreid. Automaat en 'snelwegcomfort'. Allebei vergeten bij aanmaken van topic maar must-haves voor deze dame van achterin de 70 met nog veel levenslust. Terios, Dacia vallen daarmee in mijn ogen af.

Mijn huiswerk shortlist uit jullie reacties tot nu toe bij elkaar:
- Opel Mokka
- Mazda CX3
- Infinity Q30
- Suzuki Vitara
- Suzuki S Cross
- Subaru XV

Ik ken niet alle genoemde modellen goed genoeg, dus leuk om eens in te duiken. Tiguan uit mijn eigen lijstje, Forester, GLK, Qashqai lijken mij inderdaad te groot in haar ogen.
Top dus dat er maatje kleiner ook suggesties naar voren komen. Zoeken naar jong gebruikt over de grens is geen probleem.

Valt me nog niet tegen wat er is aan kleinere auto's met 4WD. Zo'n CX3 lijkt me een fijne.

Mooi dat je ook over de grens mag kijken wellicht heb je daar suv modellen met 4x4 automaat, die hier niet als 4x4 automaat zijjn, maar puur als 4x2/2x4 automaat of alleen als 4x4 handbak.

De Nissan qq zit in het zelfde segment als de Subaru xv, maar das puur ter informatie. Van de qq is er wel een verlengde uitvoering

Nogmaals De Fiat 500X automaat is geen optie?

De autovergelijker biedt ook uitkomst

De Opel mokka is er ook als chevrolet trax, hier en daar verschillen ze o.a een 5 traps automaat ipv een 6 traps. Bij de trax moet de prijs doorslag zijn, een mokka. Is veel meer waardevast.

De Opel mokka is er ook als chevrolet trax, hier en daar verschillen ze o.a een 5 traps automaat ipv een 6 traps. Bij de trax moet de prijs doorslag zijn, een mokka. Is veel meer waardevast.

ik denk dat het aanbod trax met AWD heel weinig is. Bovendien, met dit budget kun je aar een Mokka X kijken, die van na de facelift waar allerlei zaken zijn gemoderniseerd. De trax is nooit een facelift van geweest bij ons en al heel vroeg (2014 dacht ik) weer uit de prijslijsten gehaald.

AsconaGT zei:

ik denk dat het aanbod trax met AWD heel weinig is. Bovendien, met dit budget kun je aar een Mokka X kijken, die van na de facelift waar allerlei zaken zijn gemoderniseerd. De trax is nooit een facelift van geweest bij ons en al heel vroeg (2014 dacht ik) weer uit de prijslijsten gehaald.

Klopt ik had gelezen dat over de grens kijken geen probleem is, maar jong gebruikt had ik even overheen gelezen, en 2014 is denk ik niet meer sprake jong gebruikt

Bij zowel de vitara /s cross voor de 1.4 boosterjet gaan. De 1.6 komt vermogen te kort de cvt automaat, doet daar nog een schepje boven op. De boosterjet blokken hebben een 6 traps automaat. De 1.0 boosterjet is denk ik ook geen succes

Hyundai kona nog een optie

https://www.autoscout24.nl/lst/hyundai/kona?sort=standard&desc=0&eq=11&gear=A%2CS&ustate=N%2CU&cy=NL&atype=C

Ondanks de omstandigheden leuke zoekopdracht

Irritant dat je op gaspedaal niet op 4x4 kan selecteren

Vier volwassenen in een CX-3 lijkt me erg krap. Ik zou eerder voor een CX-5 gaan.
Vitara is ook op basis van de Swift en achterin niet heel ruim.
Ik zou ook eens kijken naar de BMW 2-serie Active Tourer Xdrive. Lijkt me een fijne, ruime auto met compacte buitenmaten.

BMW 225i AT Xdrive
640x480.jpg

Wel even importeren, maar daar heb je ervaring mee.

Eerlijk gezegd zou ze beter de Passat houden ;)

Maar als het toch iets anders moet worden, denk ik dat ze zich gelukkigst zal voelen in een VW T-cross of T-roc.

ketelapper zei:
Dank tot zover!
Ik heb openingspost met twee eisen uitgebreid. Automaat en 'snelwegcomfort'. Allebei vergeten bij aanmaken van topic maar must-haves voor deze dame van achterin de 70 met nog veel levenslust. Terios, Dacia vallen daarmee in mijn ogen af.

- Opel Mokka
- Mazda CX3
- Infinity Q30
- Suzuki Vitara
- Suzuki S Cross
- Subaru XV

Ik ken niet alle genoemde modellen goed genoeg, dus leuk om eens in te duiken. Tiguan uit mijn eigen lijstje, Forester, GLK, Qashqai lijken mij inderdaad te groot in haar ogen.
Top dus dat er maatje kleiner ook suggesties naar voren komen. Zoeken naar jong gebruikt over de grens is geen probleem.
Ik denk dat je 1 merk totaal over het hoofd ziet. Zonder twijfel gaan kijken naar een
Lexus RX 300 of een andere versie. Je zult geen spijt hebben. :)

Voor dat bedrag moet te vinden zijn:
Toyota RAV4 4Wd hybrid
Lexus NX300h 4wd hybrid
Dezelfde techniek, maar de Lexus heeft een luxer jasje.
Beide gaan relatief zuinig om met brandstof. Kan wel 30-50% schelen met de onderstaande.

De Mazda CX5 GT-M 4WD is ook een mooie wagen, geen hybride, wel vaak in automaat. Vanaf facelift 2017 zien deze er wat sportiever uit.

En tenslotte: Alfa Romeo Stelvio
Budget wordt lastig, maar je krijgt er echt wat moois voor terug.

- Opel Mokka
- Mazda CX3
- Infinity Q30
- Suzuki Vitara
- Suzuki S Cross
- Subaru XV
- Fiat 500X (<-- daar is dan ook een Jeep formaat-genoot van?)
- BMW 2 active tourer
- Hyundai Kona
- Mini Countryman (<-- merknaam is natuurlijk al goed voor haar vraag ;) )
- VW T-Cross / T-Roc (4wd? budget?)

Van best een aantal van deze modellen moet ik nog in de maten duiken omdat ik ze te weinig zelf ken. De dame in kwestie haalt zelf de 170cm lengte niet dus voelt zich al snel verloren in een auto. Bij de huidige Passat is dat de combinatie van lengte en lage zit.
Lexus, RAV4, Stelvio en wat in die rij meer is genoemd, durf ik zeker als te groot opzij te laten liggen.

Enkel vlugge eerste indruk tijdens mijn boterhammetjes vandaag is Mokka en XV op foto's meest compact lijken. De BMW2 is onverwachte outsider, echt nooit aan gedacht en onverwacht betaalbaar (ex bpm).

Redelijk merkwaardige shortlist vooralsnog. Het merendeel van dat lijstje lijkt me een flinke stap achteruit na een Passat, vooral qua luxe(-gevoel). Die kleine SUVjes zijn toch gewoon opgehoogde B-segmenters? Zo'n Mokka staat op hetzelfde onderstel als een Corsa bijvoorbeeld. Niet echt Autobahn-fähig, laat staan met 4 volwassenen.

Ik zou het in de hoek Mini Countryman/BMW X1 (zelfde auto feitelijk), Audi Q3 zoeken. Niet zo onnodig groot als een Q5/Tiguan, maar ook geen opgehoogde boodschappenkar.

De Vitara is een leuke outsider, je ziet ze nauwelijks maar het is stiekem best een fijne auto. Ik heb er eens eentje als huurauto gehad en afgezien van het plastic interieur was ik aangenaam verrast.

Ik kan je de MINI Countryman zeker aanraden. Maar dan wel van de F60 serie ( het huidige model ). De vorige serie ( R60 ) is nogal sportief geveerd ( lees best hard ). En de afwerking is van een heel ander niveau . Misschien de moeite waard om beide te bekijken.
Ik denk alleen dat het moeilijk wordt een ALL4 te pakken te krijgen voor dit budget. Mits je geen Cooper S neemt. De 1.5 is ook geleverd met ALL4, maar wat moeilijker te vinden.
In ieder geval heel veel succes met de zoektocht !

Ik denk dat nu enkel nog de Ford Kuga in het rijtje ontbreekt.
Of het zou al moeten zijn dat jij via je connecties een Audi Q2 met juiste specs binnen dat budget vindt.

ketelapper zei:
Enkel vlugge eerste indruk tijdens mijn boterhammetjes vandaag is Mokka en XV op foto's meest compact lijken.

Ik ervaar de Mini ook als compact! Eigenlijk moet ze proef gaan zitten om het zelf te ervaren.

Ik moet het nog nazoeken, maar ik meen dat de VAG-karretjes in midi-SUV formaat alleen als front wheel drive er zijn :confused:
Dus de Q2 (met uitzondering van de SQ2), Arona, Karoq, T-Cross. Qua formaat zal ze dat perfect vinden maar 4wd is must vanwege veel in Oostenrijkse bergen vertoeven.

Tsja, bij Ketelapper met een Audi aankomen lijkt me nogal overbodig ;) Maar ze bestaan dus wel, al geeft die achterbankfoto niet echt het gevoel van ruimte, op zijn zachtst gezegd.

Total Loss zei:
Tsja, bij Ketelapper met een Audi aankomen lijkt me nogal overbodig ;) Maar ze bestaan dus wel, al geeft die achterbankfoto niet echt het gevoel van ruimte, op zijn zachtst gezegd.

Kijk eens waar die voorzetels staan t.o.v. de deuropening?
Maar idd, verkoper had dit wel heel wat beter kunnen in beeld brengen.

Ik zou eerst eens een schifting gaan maken in welk 4WD-systeem er gezocht moet worden: permanente 4WD, automatisch bijschakelende 4WD (meestal voorwielaandrijving met automatisch bijschakelende achteraandrijving) of een zelf in te schakelen 4WD (meestal achterwielaandrijving met zelf bij te schakelen voorwielaandrijving).
4WD is een heel breed begrip.... niet alle 4WD systemen zijn geschikt om op verharde wegen in te zetten, en het éne systeem is ook veel onderhoudsgevoeliger/kwetsbaarder als een ander systeem.

Muddy Bandit zei:
Ik zou eerst eens een schifting gaan maken in welk 4WD-systeem er gezocht moet worden: permanente 4WD, automatisch bijschakelende 4WD (meestal voorwielaandrijving met automatisch bijschakelende achteraandrijving) of een zelf in te schakelen 4WD (meestal achterwielaandrijving met zelf bij te schakelen voorwielaandrijving).
4WD is een heel breed begrip.... niet alle 4WD systemen zijn geschikt om op verharde wegen in te zetten, en het éne systeem is ook veel onderhoudsgevoeliger/kwetsbaarder als een ander systeem.

Het gaat om een oudere dame die graag tot bij haar wintersporthuis wil rijden ipv onderaan te blijven steken en aan de sneeuwkettingen moet. Daar voldoen de awdsystemen van de meeste SUVs/auto's echt wel. Voor 25k? Kijk bijv eens naar een XC60, een NX300, X3 e.d. Dat zijn prima dagelijks te gebruiken auto's, voorzien van genoeg comfort en doen het ook best op wintersport. Ligt er een meter verse sneeuw, is het wachten op een sneeuwfrees, dat houd je toch.

Zoiets: https://www.autowereld.nl/volvo/xc60/2-0-d4-summum-aut-panoramadak-acc-blis-camera-xenon-34590095/foto.html Als dit een awd is tenminste

EDIT: benzineeis/wens over het hoofd gezien, zie dit maar als voorbeeld dan

volvo-xc60-2-0-d4-summum-aut-panoramadak-acc-blis-camera-xenon.jpg

R W xxx zei:
Muddy Bandit zei:

Het gaat om een oudere dame die graag tot bij haar wintersporthuis wil rijden ipv onderaan te blijven steken en aan de sneeuwkettingen moet. Daar voldoen de awdsystemen van de meeste SUVs/auto's echt wel. Voor 25k? Kijk bijv eens naar een XC60, een NX300, X3 e.d. Dat zijn prima dagelijks te gebruiken auto's, voorzien van genoeg comfort en doen het ook best op wintersport.

Vandaar mijn bovengenoemde opmerking dus ook... moet het gemakkelijk zijn zonder nadenkfactor of is dat nadenken bij 4WD gebruik geen probleem.
Diverse inschakelbare 4WD's (o.a. Suzuki Vitara) maken een starre verbinding tussen de voor- en achteras, daar gaat dus ergens wat wringen als je bochten neemt in 4WD.... op losse sneeuw of modder is dat geen probleem maar op een stroeve of gladde ondergrond wel. (op gladde ondergrond wil de auto meer rechtdoor en op stroeve ondergrond mangel je de aandrijflijn)
De meeste permanente 4WD's zijn voorzien van een langsdifferentieel of viscokoppeling die dat wringen in de aandrijflijn tussen voor- en achteras opvangen, al dan niet voorzien van een Lock-stand die dat deel kan blokkeren.... sterk systeem en geen nadenkfactor, die komt pas als je de lock ook gaat gebruiken.
De automatisch bijschakelende 4WD's gebruiken vaak een LSD (mechanisch of elektrisch) in dat deel van de aandrijflijn, ook geen nadenkfactor (m.u.v. evt. lock-gebruik) maar wel minder duurzaam en meer onderhoudsgevoelig.

Tenzij die oudere dame ook in de modder wil gaan spelen adviseer ik om iets te nemen met permanente 4WD of automatisch bijschakelende 4WD, en dan wordt de keuze wat dunner.... en mijn voorkeur zou dan naar permanente 4WD gaan.

Ahja, als je het zo bedoelt heb je helemaal gelijk. Welke suvs hebben permanente 4wd, Subaru waarschijnlijk, of reken je de 80-20, 60-40 systemen al la Quattro ook daaronder?

Met behulp van Carbase nog een paar relatief compacte opties gevonden.

- Mercedes Benz B-Klasse
- Nissan Juke
- Toyota C-HR

Mooiere uitvoering, maar voor de facelift en kleinere motor:
mercedes-benz-b-klasse-b220-4matic-prestige-slechts-39-000km-exclusive-panorama-comand-zeer-nette.jpg

https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/b-klasse/b220-4matic-prestige-slechts-41-000km-exclusive-panorama-comand-zeer-nette-33565432/details.html

Wouter82 zei:
Het zijn Nederlandse auto's, gewoon hier nieuw verkocht.

Je voorbeeld waar speedtouch naar verwijst is uit 2016 en pas sinds een week of 3-4 hier in Nederland, dus import.
Je andere voorbeeld zelfde verhaal, ook import.

En Ja ze stonden hier ook nieuw in de prijslijst maar wie kocht zoiets nou?
Daarom zoals ik al aangaf lekker in DE gaan shoppen, daar heb je echt keus zat, zeker voor dat goeie budget van 25k.

R W xxx zei:
Ahja, als je het zo bedoelt heb je helemaal gelijk. Welke suvs hebben permanente 4wd, Subaru waarschijnlijk, of reken je de 80-20, 60-40 systemen al la Quattro ook daaronder?

Permanent is permanent, dus met continu een zo goed als gelijke krachtverdeling tussen voor en achter. (en dat kan ook prima gerealiseerd zijn met systeem a la Quattro of Synchro i.p.v. centraal differentieel)
De rest reken ik allemaal tot het automatisch bepalende systeem: of het nu dynamisch gestuurd wordt door een PTU ( torque vectoring van Ford), of een per wiel c.q. as gestuurde electrohydraulische actuator (Jaguar, Volvo) of op nog een net iets andere wijze, al deze systemen zijn gewoon wat kwetsbaarder en storingsgevoeliger door al die aansturende apparatuur.
(en daarmee wil ik niet zeggen dat zo'n systeem niet werkt, maar alleen dat het op termijn wel dure garagerekeningen geeft)

Terug
Bovenaan