Occasion hatchback tot 15.000

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen allen,

Huidige situatie:
Ik bezit al een aantal jaar een auto uit 1997, weliswaar met relatief lage km stand en onderhoud dat meevalt (denk aan 3-400 euro per jaar).
Echter zijn er al een aantal dingen die eraan haperen/mij tegenstaan:
- Steeds meer vibraties tijdens het rijden
- Versnellingspook waarvan het rubber het begeven heeft, met ductape vast
- Radio die het niet doet
- Geen airco
- Beginnende roest bij die wielkasten en plekken waar er al eens aanrijding is geweest
- Kofferbak die niet meer open kan (het slot is kapot)
- Een weekendje weg naar het buitenland durf ik met de leeftijd en mankementen gewoon niet aan

Verder rijd ik max 10.000 km per jaar, dus niet extreem veel, maar heb ik in de jaren genoeg gespaard om wat nieuws te kopen.

"Eisen":
- Tijdens het rijden weinig geluid van buiten (in de huidige auto moet je wat luider praten om elkaar op de snelweg te verstaan)
- Airco
- Niet ouder dan 2017
- Max 15.000 euro
- Genoeg comfort
- "Sportief", hiermee bedoel ik niet dat ik in 5 sec naar de 100 wil. Maar het moet wel een auto zijn die vlot optrekt. Wegens beperkte ervaring dus geen idee hoeveel pk/koppel nou goed is.
- Onderhoudsvriendelijk
- Betrouwbaar

Bij het zoeken op bekende occasion sites kom ik uit op een mix van de volgende B en C segmenters (tussen haakjes mijn mening/bevindingen):
Suzuki Swift Sport (sportief, maar goedkoop interieur en een hoop lawaai van buiten)
Seat Ibiza
Ford Fiesta (staat bekend om zn goede en sportieve wegligging)
Mazda 2
Renault Clio
Toyota Yaris
Kia Rio
Nissan Micra

Ford Focus
Seat Leon
Peugeot 308
Hyundai i30
Mazda 3
Kia Cee'd
Toyota Auris (weliswaar hybride, maar relatief zwaar)

Hebben jullie nog tips/aanbevelingen/ervaring met bovengenoemde auto's of wellicht een andere dat voldoet aan budget en eisen?

Kies een auto die je zelf leuk vindt.

Bij de Clio 4 kies de faceliftuitvoering 90 TCe, de Clio 5 vanaf 2019 zou ook net kunnen.

Wat ik zelf ook een zeer geschikte optie vind is de DS3, erg leuke en betrouwbare auto. Neem er een vanaf ongeveer 2017.

2017, dan zit je nog net bij de oude generatie van Ford, of net bij de nieuwste.
Oudere generatie, dan kun je net zo goed een iets oudere nemen (en die rijdt ook goed en zeer betrouwbaar!).
Met je budget zou ik dan eerder jagen op het laatste model Fiesta, maar dan eentje zonder kinderziektes, dus vanaf bouwjaar 2018, meest luxe uitvoering met 125pk.

Die andere opties zijn ook prima, maar met Toyota kun je beter eerst eens een proefrit maken. Qua dynamiek is het tegenovergestelde van een Fiesta ST. En het slaat nergens op wat men durft te vragen voor een gebruikte Toyota, dus voor 15000 heb je misschien een basisuitvoering.

Als je geen haast bent: de 2e hands markt is momenteel overpriced vanwege tekorten. Dealers halen nu auto's uit de verste hoeken van Europa bovendien. Dat begint langzaam te kenteren, dus als je een half jaartje kunt wachten, heb je misschien meer keus en minder kosten en minder kans op een vaag verleden.

Je budget is meer dan voldoende om zo goed als alles wat er te krijgen is binnen het B en C-segment te kopen.

Wat pk's betreft zal alles wat recent is prima met verkeer mee kunnen komen, altijd even kijken naar welke motoren er voor een bepaald model te krijgen zijn, eigenlijk voldoet vaak alles, behalve de echte instapmotor ( al zijn er uitzonderingen ).
In principe voldoet voor B-segment 75-85 pk al prima, voor C-segment 110-120pk. Een turbo levert extra kracht en soepelheid op maar kan ook een dure kostenpost zijn, bijna alle nieuwe auto's hebben inmiddels een Turbo ( behalve dan de Mazda's uit jouw lijstje, die doen het nog ouderwets )

Zou eerst echt bepalen of je de extra ruimte van het C-segment wel nodig hebt, vaak wel iets comfortabeler maar tegenwoordig zijn ook de B-segmenters erg goed, zeker bij een vrij laag jaarkilometrage meer dan prima. B-segment zal in zo goed als alles goedkoper zijn, tientje hier, tientje daar, al met al telt toch op als je ze naast elkaar zet.

Ik zou eerst kijken wat je zelf wil. met jou eisen kan alles wel

Wil je ook een sportief rijdende auto in de zin van sturen/onderstel --> ford fiesta/focus, Mazda 2/Mazda 3

Voor veel keuze, jonge auto, betrouwbaar kijk je bij bijvoorbeeld een Clio of leuke Megane (coupe)

Wil je vooral lekker wat ruimte en meer no-nonsens dan Skoda Fabia

KIA en Hyundai's van de laatste jaren zijn ook gewoon hele goede keuzes qua rijden, afwerking en betrouwbaarheid.

En zo heeft elke auto wel zo zijn plussen en minnen en ook nog eens zeer uitvoeringen afhankelijk.

spoiler alert zei:
2017, dan zit je nog net bij de oude generatie van Ford, of net bij de nieuwste.
Oudere generatie, dan kun je net zo goed een iets oudere nemen (en die rijdt ook goed en zeer betrouwbaar!).
Met je budget zou ik dan eerder jagen op het laatste model Fiesta, maar dan eentje zonder kinderziektes, dus vanaf bouwjaar 2018, meest luxe uitvoering met 125pk.

Die andere opties zijn ook prima, maar met Toyota kun je beter eerst eens een proefrit maken. Qua dynamiek is het tegenovergestelde van een Fiesta ST. En het slaat nergens op wat men durft te vragen voor een gebruikte Toyota, dus voor 15000 heb je misschien een basisuitvoering.

Als je geen haast bent: de 2e hands markt is momenteel overpriced vanwege tekorten. Dealers halen nu auto's uit de verste hoeken van Europa bovendien. Dat begint langzaam te kenteren, dus als je een half jaartje kunt wachten, heb je misschien meer keus en minder kosten en minder kans op een vaag verleden.

Ja heb diverse reviews gelezen/gezien en de Fiesta komt er wat betreft rijgedrag er het beste uit.
Toyota Auris is inderdaad erg duur, relatief tot andere merken. Dan heb je voor hetzelfde budget een ouder model met vaak een stuk meer km's.

Ga zeker nog een half jaar wachten, maar was alvast even op zoek naar wat ervaringen/tips! Thanks.

Total Loss zei:
Je budget is meer dan voldoende om zo goed als alles wat er te krijgen is binnen het B en C-segment te kopen.

Wat pk's betreft zal alles wat recent is prima met verkeer mee kunnen komen, altijd even kijken naar welke motoren er voor een bepaald model te krijgen zijn, eigenlijk voldoet vaak alles, behalve de echte instapmotor ( al zijn er uitzonderingen ).
In principe voldoet voor B-segment 75-85 pk al prima, voor C-segment 110-120pk. Een turbo levert extra kracht en soepelheid op maar kan ook een dure kostenpost zijn, bijna alle nieuwe auto's hebben inmiddels een Turbo ( behalve dan de Mazda's uit jouw lijstje, die doen het nog ouderwets )

Zou eerst echt bepalen of je de extra ruimte van het C-segment wel nodig hebt, vaak wel iets comfortabeler maar tegenwoordig zijn ook de B-segmenters erg goed, zeker bij een vrij laag jaarkilometrage meer dan prima. B-segment zal in zo goed als alles goedkoper zijn, tientje hier, tientje daar, al met al telt toch op als je ze naast elkaar zet.

Neig zelf ook sterk naar een B-segment vanwege een beetje lagere kosten en de ruimte die ik niet echt nodig heb. Het grootste deel van de tijd zit ik alleen in de auto en anders hooguit met max 2 personen.

Voor jouw budget kun je best een goede B sectie auto kopen, bijv deze C3:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c3-1-2-puretech-feel-edition-navigatie-climate-benzine-grijs-ee672dae-3d08-4194-ac7f-a0e07cfccb80?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=315&position=315&search_id=1s648877bpj&source_otp=t10&source=listpage_search-results

Terug
Bovenaan