No keyless entry - Nederland slaat contactloze autosleutel in de ban

Idefiqs zei:
Monsieur Le Loure zei:
Gewoon een incourante oude auto kopen zoals een Alfa 159, weet je zeker dat ie nog elke morgen voor de deur staat .

Maar het is zo l*lig Als je het contact omdraait en er gebeurt niets. Staat 'ie voor de deur Alfa Romeo 159 te wezen.o_O

Doe dan liever een oude Toyota Corolla, of een Golf.;)

De 159 is een halve Opel. Starten doet ie elke dag nog braaf.

Zou mij meer zorgen maken als de 159 een halve VW was.

Monsieur Le Loure zei:
Idefiqs zei:
Monsieur Le Loure zei:
Gewoon een incourante oude auto kopen zoals een Alfa 159, weet je zeker dat ie nog elke morgen voor de deur staat .

Maar het is zo l*lig Als je het contact omdraait en er gebeurt niets. Staat 'ie voor de deur Alfa Romeo 159 te wezen.o_O

Goed man!(y)

Erik Dorresteijn zei:
Wij hebben het op beide auto's en ik vind het erg prettig.
Gisteren bijvoorbeeld nog een zak grondbedekking voor het konijnen hok gehaald: die zooi weegt 10-20 kilo, wel zo handig als je dan een trapbeweging onder je kofferbak kunt maken en je achterklep open springt ipv dat je met een sleutel moet gaan zitten klooien.

In de verzekeringspremie hebben wij er (nog) niks van gemerkt, wanneer dat wel zo wordt dan is het heel simpel: de dealer regelt een fatsoenlijk systeem of ik betaal niet meer voor mijn onderhoud... Time will tell!

Watje.

D. Elzinga zei:
Idefiqs zei:
Eens met Muddy Bandit, uiteindelijk is het overbodige onzin.

Nou, een categorie dieven die wel zo goed als uitgeroeid is door deze innovaties is die van gelegenheidscriminelen zoals dronken joyridende pubers, die gaan natuurlijk niet met allerlei apparatuur in de weer. Verder maakt het kennelijk allemaal niet zoveel uit.

Mijn leven is inderdaad een stuk saaier. Nu is het een oud barrel, vroeger een dikke 7 serie.

Boppie zei:
D. Elzinga zei:
Idefiqs zei:
Eens met Muddy Bandit, uiteindelijk is het overbodige onzin.

Nou, een categorie dieven die wel zo goed als uitgeroeid is door deze innovaties is die van gelegenheidscriminelen zoals dronken joyridende pubers, die gaan natuurlijk niet met allerlei apparatuur in de weer. Verder maakt het kennelijk allemaal niet zoveel uit.

Mijn leven is inderdaad een stuk saaier. Nu is het een oud barrel, vroeger een dikke 7 serie.

Jij hebt helemaal geen leven, laat staan saai.

Vroeger nam je een paar pils, een fles pheigling, blies je een spliffie en een paar djonkos. Dan brak je een 7 serie open en raggen maar. Zie die apparatuur maar eens te bedienen na bovenstaande recept....

Boppie zei:
Vroeger nam je een paar pils, een fles pheigling, blies je een spliffie en een paar djonkos. Dan brak je een 7 serie open en raggen maar. Zie die apparatuur maar eens te bedienen na bovenstaande recept....

o_O

Boppie zei:

Tegenwoordig laat men zich gewoon oppikken op een rustige homo ontmoetingsplaats, geeft daar de bestuurder vervolgens een ram voor z'n kanis en gaat er snel met zijn auto + telefoon vandoor om even te raggen.
Tijden veranderen, de werkwijze om hetzelfde doel te bereiken wordt alleen maar wat aangepast.;)

Muddy Bandit zei:
Boppie zei:

Tegenwoordig laat men zich gewoon oppikken op een rustige homo ontmoetingsplaats, geeft daar de bestuurder vervolgens een ram voor z'n kanis en gaat er snel met zijn auto + telefoon vandoor om even te raggen.
Tijden veranderen, de werkwijze om hetzelfde doel te bereiken wordt alleen maar wat aangepast.;)

Ervaringsdeskundig? :):p

Muddy Bandit zei:
Boppie zei:

Zo heb ik een Mondeo gescoord. Maar dat is geen 7.

Idefiqs zei:
Monsieur Le Loure zei:
Idefiqs zei:
Monsieur Le Loure zei:

Goed man!(y)

Sta je ff van te kijken he.

Boppie zei:

https://m.youtube.com/watch?v=ymvCFfRiySw

Boppie zei:
Muddy Bandit zei:
Boppie zei:

Zo heb ik een Mondeo gescoord. Maar dat is geen 7.

Dat is onder de gordel....o_O

adinsx zei:
(..) ik blijf erbij. De sleutel in het metalen kokertje doen is prettiger dan keyless uitschakelen. ;)

Volgens een beveiligingsexpert is dat toch niet dé juiste methode..

NOS.nl zei:
(..) Hoe bescherm je je auto?

"Stop je autosleutel in een koekblik", is een veelgehoord advies om je autosleutel tegen diefstal te beschermen. Het idee: dan is het koekblik een kooi van Faraday. Slecht advies, zegt beveiligingsonderzoeker Verdult. "Het blik moet dan altijd helemaal dicht zitten, een scharnier of sleutelgat is al een risico", zegt hij.

Bovendien moet het koekblik helemaal van metaal zijn, en dat is lastig te controleren. Beter is volgens Verdult om je sleutel verder van de voordeur of de voorgevel af te leggen; een afstand van twee meter voldoet al, zegt hij. Uitschakelen van het keyless entry system is ook een optie, maar dat kan lang niet altijd.

https://nos.nl/artikel/2248632-kraken-van-slimme-autosleutel-nu-populairder-dan-ruitje-intikken.html (..)

Tja, mooie techniek hoor, dat moderne spul..

Ik 'zit' nu weer een beetje in de auto's.. moet er wel aan wennen.. hybride karren die geen geluid maken als je op de startknop gedrukt hebt.. staat ie nou aan of niet???
:p

Bij het verlaten van de auto vergeten uit te drukken..
Tja, er 'piept' wel wat.. maar er piept tegenwoordig van alles bij moderne auto's.. duss het zal wel.. ;)

Bosje 'sleutels' in de handen.. zoeken naar een gleuf waar ik die in kan steken.. gleuf is er niet.. o_O

.. en qua 'beveiligings niveau'.. volgens mij kan je bij nog niet ingeleerde auto's willekeurig een sleutel (van hetzelfde model, denk ik) pakken om te starten. Sleutel wel tegen startknop houden.. Dus met 1 sleutel 2 auto's verzetten, bedoel ik.

Maar, het geeft wel werkvreugde, gelukkig. :D

Idefiqs zei:
Muddy Bandit zei:
Boppie zei:

Ervaringsdeskundig? :):p

Enigszins... ben zelf in m'n jeugdjaren ook niet altijd even braaf geweest en justitie is nog steeds niet zo blij met enkele figuren uit m'n kennissenkring.
Maar o.a. de parkeerplaats bij Holten langs de A1 is er een aardig tijdje berucht om geweest, deze is inmiddels al weer wat jaartjes afgesloten.

Durashift zei:
Volgens een beveiligingsexpert is dat toch niet dé juiste methode..

Dat is het probleem van zelf-uitgeroepen experts. Als voorbeeld. De Tesla keyfob werkt op 434Mhz, dat betekent een golflengte van 69 centimeter. Een sleutelgaatje van 2 centimeter laat echt niet genoeg van die golf door om het te kopiëren. Er zal ook geen electromagnetische straling lekken omdat het sleutelgat minder dan 1/10 is van de golflengte.

Zie ook Kooi van Faraday - wikipedia

Even een schop.
Gistermiddag bij een event 'Gone in 20 seconds' geweest waar door Kiwa SCM het Relay Attack werd gedemonstreerd. Dat wil zeggen, de sleutel van een keyless-auto ligt gewoon binnen. Het signaal wordt versterkt waardoor de auto denkt dat de sleutel bij de auto is.

Feit: Een Alfa Romeo Stelvio Q gaat simpel open, én start ook. Doei 140k. :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kri8Ms--3JU[/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=BZqgz05NZJo

Een 2018 F-type niet, want Jaguar heeft nu afstandscontrole in de sleutel. Auto's van voor 2017 -> hoogstwaarschijnlijk 'doei doei'

VAG, lachwekkend gewoon. Open binnen 2 seconden, starten binnen 2 seconden, mits je de antenne-locatie kent. Dat was nu even zoeken, maar het boevengilde weet dat uit het hoofd.

https://www.youtube.com/watch?v=nSzXVBbaj1M

Mijn Mégane -> Open binnen 2 seconden, maar hij startte niet. (y)

https://www.youtube.com/watch?v=K5LCw_qazbY

Renault gebruikt sinds 2018 een andere frequentie voor starten dan voor openen van de auto. Van voor half 2017? 90% -> doei doei :x
Overigens, er zijn wellicht alweer kastjes op de markt (een relay attack module koop je voor 15.000 euro op alibaba) die ook die frequentie kunnen doorzetten.

Tesla? Zelfde laken en pak, echter hebben ze via een over-the air-update het nu mogelijk gemaakt dat je een pincode moet invoeren voor het starten.

Volvo V90? Open en starten
A45 AMG? Open en starten

Mercedes heeft nu slimmere sleutels die beweging nodig hebben om een signaal uit te zenden, maar oudere modellen geldt hetzelfde voor: Gone in 20 seconds.
Bij élke BMW (van X tot M-model) van voor 2012 programmeer je overigens een nieuwe sleutel zonder de originele sleutel erbij te hebben. Alleen even een raam forceren om bij de OBD-poort te komen.

Kortom, ja, dat Relay Attack werkt best makkelijk mits je het sleutelsignaal goed opvangt. Als de sleutel binnen 6 meter van de ontvanger/versterker is lukt het. Het signaal kan daarna tot 1 km verder worden opgevangen om de auto te openen/starten.

Ik kan me overigens best voorstellen dat een verzekeraar dit weigert te vergoeden. Met de kennis van nu kun je eigenlijk niet meer stellen dat je je voertuig beveiligd hebt tegen diefstal.

Dan zal de verzekeraar dat toch in zijn polisvoorwaarden, voor die specifieke auto, vermeldt moeten hebben, denk ik.

Ik denk wel dat het risicoprofiel voor de genoemde auto's en bouwjaren voor diefstalgevoeligheid wel aangescherpt worden (dus hogere premie) door verzekeraars, als dat al niet gedaan is.

Info omtrent het event:
https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2018/09/keyless-auto-gone-in-20-seconds-10160287

Wat is relay attack nou eigenlijk?
https://scmklasse.nl/wat-is-relay-attack/

scmklasse.nl zei:
Cryptografen van de KU Leuven hebben een manier ontdekt om de keyless entry sleutel van onder andere een Tesla Model S te kopiëren en zo met de auto weg te rijden. 'De sleutels die zijn geproduceerd tot juni van dit jaar zijn kwetsbaar voor dit probleem’, zegt onderzoeker Lennert Wouters.

(..)
Contactloze sleutels zijn al jaren het doelwit van autodieven. Een team onderzoekers van COSIC, een imec onderzoeksgroep aan de KU Leuven, heeft ontdekt dat Tesla het die dieven erg makkelijk maakte. ‘De autosleutel van de Tesla Model S gebruikt verouderde en onveilige cryptografie’, stelden ze vast. ‘Deze zwakheden kunnen worden misbruikt om in enkele seconden de autosleutel te kopiëren en zo de auto te openen en te starten.’

Lees meer bij de bron: https://scmklasse.nl/keyless-sleutel-tesla-zeer-eenvoudig-te-kraken/

Durashift zei:
Dan zal de verzekeraar dat toch in zijn polisvoorwaarden, voor die specifieke auto, vermeldt moeten hebben, denk ik.

Vraag ik me af. Vaak staan er nu al wat clausules in zoals het niet veilig opgeborgen hebben van de sleutels of het niet voldoen aan de beveiligingseisen van de verzekeraar. Als ik het goed begrijp is zo'n stelvio van 1,4 ton in een vloek en een zucht weg. Ik kan me voorstellen dat een verzekeraar daar extra voorzieningen wil zien als extra startonderbrekers, alarm en een oplossing tegen keyless onderscheppen.

s velthuis zei:
adinsx zei:
Schakel het maar uit dan, wedden dat je heel wat keren bij de auto staat en denkt 'sjit, nu moet ik de sleutel weer uit mijn broekzak / tas / jas vissen' ?

Ik heb het echt nog veel zwaarder. Niet alleen moet ik die sleutel helemaal uit de krochten van mijn tas opvissen, ik moet hem daarna ook nog handmatig in de deur steken en omdraaien, om vervolgens diezelfde tas helemaal achterin de bak te gooien, terug te lopen naar voren, in te stappen, mijn sleutel helemaal in het contact te steken én om te draaien voor ik kan wegrijden. Al deze handelingen moeten in de winter ook nog in het donker gebeuren en kosten me toch zeker een seconde of 5. Ja, ja, het leven gaat echt niet altijd over rozen...
ik zou niet anders willen.

- Quatrelle - zei:
s velthuis zei:
adinsx zei:
Schakel het maar uit dan, wedden dat je heel wat keren bij de auto staat en denkt 'sjit, nu moet ik de sleutel weer uit mijn broekzak / tas / jas vissen' ?

Ik heb het echt nog veel zwaarder. Niet alleen moet ik die sleutel helemaal uit de krochten van mijn tas opvissen, ik moet hem daarna ook nog handmatig in de deur steken en omdraaien, om vervolgens diezelfde tas helemaal achterin de bak te gooien, terug te lopen naar voren, in te stappen, mijn sleutel helemaal in het contact te steken én om te draaien voor ik kan wegrijden. Al deze handelingen moeten in de winter ook nog in het donker gebeuren en kosten me toch zeker een seconde of 5. Ja, ja, het leven gaat echt niet altijd over rozen...
ik zou niet anders willen.

Ja, ja, wij masochisten zo'n toch maar een apart slag mensen...

Wat een luxe hebben we in een auto. Heb je voor je huis ook keyless-entry? Wat is er mis met een sleutel? Het werkt, ook nadat die in het water is gevallen. Bij oudere auto's kun je extra sleutels bij laten maken bij de schoenmaker. Kom daar maar eens om bij een moderne auto.

Terug
Bovenaan