Even een schop.
Gistermiddag bij een event 'Gone in 20 seconds' geweest waar door Kiwa SCM het Relay Attack werd gedemonstreerd. Dat wil zeggen, de sleutel van een keyless-auto ligt gewoon binnen. Het signaal wordt versterkt waardoor de auto denkt dat de sleutel bij de auto is.
Feit: Een Alfa Romeo Stelvio Q gaat simpel open, én start ook. Doei 140k.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kri8Ms--3JU[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=BZqgz05NZJo
Een 2018 F-type niet, want Jaguar heeft nu afstandscontrole in de sleutel. Auto's van voor 2017 -> hoogstwaarschijnlijk 'doei doei'
VAG, lachwekkend gewoon. Open binnen 2 seconden, starten binnen 2 seconden, mits je de antenne-locatie kent. Dat was nu even zoeken, maar het boevengilde weet dat uit het hoofd.
https://www.youtube.com/watch?v=nSzXVBbaj1M
Mijn Mégane -> Open binnen 2 seconden, maar hij startte niet.
https://www.youtube.com/watch?v=K5LCw_qazbY
Renault gebruikt sinds 2018 een andere frequentie voor starten dan voor openen van de auto. Van voor half 2017? 90% -> doei doei :x
Overigens, er zijn wellicht alweer kastjes op de markt (een relay attack module koop je voor 15.000 euro op alibaba) die ook die frequentie kunnen doorzetten.
Tesla? Zelfde laken en pak, echter hebben ze via een over-the air-update het nu mogelijk gemaakt dat je een pincode moet invoeren voor het starten.
Volvo V90? Open en starten
A45 AMG? Open en starten
Mercedes heeft nu slimmere sleutels die beweging nodig hebben om een signaal uit te zenden, maar oudere modellen geldt hetzelfde voor: Gone in 20 seconds.
Bij élke BMW (van X tot M-model) van voor 2012 programmeer je overigens een nieuwe sleutel zonder de originele sleutel erbij te hebben. Alleen even een raam forceren om bij de OBD-poort te komen.
Kortom, ja, dat Relay Attack werkt best makkelijk mits je het sleutelsignaal goed opvangt. Als de sleutel binnen 6 meter van de ontvanger/versterker is lukt het. Het signaal kan daarna tot 1 km verder worden opgevangen om de auto te openen/starten.