Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

x trailrijder

Startmotor
hee!

Zoals enkele al weten ben ik gisteren wezen kijken naar een Nissan Bluebird 2.0SLX uit 1988, een van de allerlaatste echte Japanse bluebirds en dus nog van een goede degelijke kwaliteit! De engelse varianten van eind 88 tot en met begin jaren 90 kwamen namelijk uit Sunderland en die waren een stuk minder dan de japanners, enkel de motor was van die versie beter met twin-spark systeem en brandstofinjectie ipv een carburateur. De bluebird waar ik eerst naar had gekeken was in een slechte staat maar ik vond hem nog niet hopeloos. Na een zoektocht op internet en een goed gesprek met Bert van autobedrijf Sprangers kreeg ik van hem het aanbod om eens langs te komen. Hij heeft/had ( :cheer:) nog een bluebird in zijn prive-collectie staan, een echte jap in de meest luxe uitvoering in een heerlijke 80's kleur. Wagen had hij apart gezet in 2002 vanwege zijn zeer goede staat en zijn onderhoudshistorie. De wagen bleek 150.000 kilometer te hebben gelopen maar ik ben werkelijk nergens ook maar 1 klein deukje tegen gekomen, enkel 1 krasje, 1 plekje roest en 1 steenslagpitje kunnen ontdekken.

Waarom een Bluebird:

Aangezien mijn broertje regelmatig vanwege het fietsen een grote auto nodig heeft (minimaal 4 man + bagage + fietsen) en de rode Cherry toch wel zijn plekken begint te vertonen en eigenlijk toe is aan restauratie ben ik opzoek gegaan naar een waardige vervanger voor mijn toverbalkers. Ik wou in ieder geval iets unieks hebben en het liefst iets met een lekkere motor en uiteraard veel ruimte en praktische bruikbaarheid! Dan kom je als je bij oude Nissans gaat shoppen uit bij een Bluebird of Laurel. Een Laurel en bluebird zijn beide een sedan en dat is toch niet echt handig als je even een fiets in de kofferbak wilt leggen, een Bluebird is er echter ook als hatchback en station geweest. Aangezien de station nog lastiger te vinden is en wat verouderde techniek heeft ten opzichte van de Bluebird hatchback (U11 tegen T12/T72) en de hatchback ook sportiever is was de keuze snel gemaakt. Zowiezo zijn Bluebirds gewoon enorm degelijk en rijden ze als een tank die ook nog eens verrassend vlot de bocht om is te gooien. Ik was om!

De auto in kwestie heeft natuurlijk 8 jaar lang in een loods gestaan en is daardoor behoorlijk stoffig maar hierbij in ieder geval de nodige foto's:

Bluebird003-1.jpg

Bluebird004-1.jpg

Bluebird005-1.jpg

Bluebird006-1.jpg

Bluebird007-1.jpg

Bluebird008-1.jpg

Bluebird009-1.jpg

Bluebird010-1.jpg

Bluebird011-1.jpg

Bluebird012-1.jpg

Bluebird013-1.jpg

Bluebird014-1.jpg

Bluebird015-1.jpg

Bluebird016-1.jpg

Bluebird017-1.jpg

Bluebird018-1.jpg

Bluebird019-1.jpg

Bluebird020.jpg

Bluebird021.jpg

Bluebird022.jpg

Bluebird023.jpg

Bluebird024.jpg

Bluebird025.jpg

Bluebird026.jpg

Zoals je kan zien is hij lekker stoffig maar als je daar even doorheen keek (en de lap over het lakwerk haalde) kwam er een supermooie en vrijwel krasvrije lak tevoorschijn! Uiteraard heeft een auto die zo lang stil heeft gestaan wel onderhoud nodig. Ondanks dat de motor met hulpaccu binnen 2 seconden liep en het blokje, op een klein beetje tikkende kleppen na, super liep gaat er behoorlijk wat onderhoud aan de wagen gebeuren!

Hij zou afgeleverd worden met:

-grote beurt
-nieuwe v-bakolie en remvloeistof en koelvloeistofolie
-nieuwe nissan-accu
-verse originele mattenset
-alle remmen uit elkaar en schoonmaken en reviseren
-kleppen stellen
-algehele controle van alles

Over zo'n 2-3 weken kan ik de auto ophalen met garantie, full service en verse APK. Uiteraard gaan er verder nog de nodige dingen gebeuren aan de wagen voor ik hem meeneem. De auto zal tenslotte een betrouwbare maar vooral ook zeer prettige en mooie kilometerbak moeten worden. De komende weken zal ik er in ieder geval regelmatig te vinden zijn om de volgende punten aan te pakken:

-complete poetsbeurt (uiteraard!)
-nieuwe banden en leuke lichtmetalen velgen eronder
-leuk radio/cd/mp3-geval erin
-verse boxjes rondom, voorin compo
-uitlaatsierstukje

Verder zal voor aflevering alles rondom helemaal getectyleerd worden!

Ik hoop de komende tijd in ieder geval veel updates door te geven over deze wagen!

Groetjes,

Rens

Geweldig hoor, ik ben benieuwd wat voor pareltje er onder het stof vandaan komt :) Ik ben ook benieuwd welke lichtmetalen velgen eronder komen te liggen. Dezelfde Silvia-velgen als onder je Cherry?

Zag iets in je msn naam staan, dus ik dacht zal toch eens even aw checken :p Gaaf zeg! Jij houdt ze goed rijdende zo (Y) Zal als je hebt weer eens een keer een bakkie komen doen en de Blauwe vogel komen aanschouwen. Ben benieuwd! Ziet er goed uit:D

Super mooi auto! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Doet een beetje denken aan mijn auto toen ik hm kocht.. haha!

Daewoo-Chevrolet zei:
Geweldig hoor, ik ben benieuwd wat voor pareltje er onder het stof vandaan komt :) Ik ben ook benieuwd welke lichtmetalen velgen eronder komen te liggen. Dezelfde Silvia-velgen als onder je Cherry?

Tnx!! Ik heb op dit moment 2 velgen op het oog, een stel originele 200sx velgen en tijdsgebonden Nissan/Brobet velgen! Beide mooi jaren 80 dus:)

@Irwin & Bentley sixspeed, tnx!

En Irwin, je bent altijd weer van harte welkom natuurlijk!!!

Netjes X-trail, dat ziet er verdomd goed uit, maar nu stoppen hé.............................;)

Fijne auto's!
Bij mijn Pa op de zaak reden er een paar, was altijd feest als hij er 1 mee naar huis nam.

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Wanneer krijg je je eigen Nissan Museum?

Mooie auto, lekker hoekig, maar wel een herkenbare auto. Veel plezier met deze young-timer!

Geweldig!!! Het was destijds één van de lelijkste blokkendozen op wielen en nu... nu is alles anders! Nu is het een geweldig stuk nostalgie.

Gefeliciteerd!!!!

Altijd fraaie auto's gevonden. Hier in de regio rijdt een witte hatchback rond met ee volledige spoilerset. Zal eens kijken of ik er eens foto's van kan maken.

Bedankt iedereen voor de leuke reacties!! Ben er zelf echt enorm blij mee en ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien na een uitgebreide opknapbeurt! Leuke lichtmetalen velgen heb ik ondertussen al gevonden en heb al een bod gedaan dat geaccepteerd is dus die asap even ophalen(y)

Ik hoop volgend weekend al de nodige foto's van werkzaamheden te kunnen maken! Lekker tectyleren en schoonmaken en vertroetelen!

Een oom van mij heeft jaren en jaren in een dieselende Bluebird gereden, dat ding was niet kapot te krijgen. Die auto ging uiteindelijk ten onder aan de roestduivel.

Gefeliciteerd met je aankoop. Onder de stof echt een prachtbak.

Op marktplaats kwam ik bij het zoeken nog leuke dingen tegen toen ik bleubird schreef:)

Gelukkig is deze nog helemaal roestvrij en daar zal ik ook voor blijven zorgen! VEEL tectyl en regelmatig in de tectyl doet vast wonderen!

Leuk! Alweer een niet-alledaagse Nissan die de X-Trailrijder verwenbehandeling mag ondergaan :) ben blij in de Bluebird zijn plaats :D

Vriendin van m'n oma heeft ook 'n Bluebird, full option sedan, 2 liter automaat. Dat ding heeft 4 elektrische ramen, en is ook nog helemaal strak. Ik weet niet van welk jaar hij is maar het zou wel 'ns een Engelse kunnen zijn. K heb er enkel nog maar achterin meegereden en eerlijk gezegd vind ik het niet zo'n optimale ervaring. Wel een royale middenarmsteun en zo, maar ik werd gewoon zeeziek in dat ding o_O

gefeliciteerd!
dijk van een auto volgens mij.
wat ik me al sinds 1999 afvraag: wat voor functie hebben die roosters aan de achterkant?

Dit is echt zo'n auto van een TelSell-reclame. Deze auto zie je 'voor', en dan wordt er een magisch doekje overheen gehaald en dan komt er een blinkende metallic-lak Nissan Primera onder vandaan :D

Maar serieus, echt een heel mooie auto! Altijd goed om te horen dat zulke auto's niet op de sloop ofzo belanden omdat niemand er meer naar omkijkt. En hierboven is het al gezegd. Vroeger was het een dodelijk saai hok waarin je niet dood gevonden wil worden, maar nu is het een prachtige youngtimer waarvoor ik me omdraai om 'm na te kijken.

Gefeliciteerd en veel geluk ermee!

Heel mooi, hopelijk wordt het een schitterende auto als het stof er eenmaal af is:) Een straat hier verderop staat er nog een, eveneens uit '88. De bejaarde eigenaar laat hem altijd eerst een kwartier (!) warmlopen voor hij ermee gaat rijden.

Heeft een beetje een stoffig imago hé, zo'n Bluebird hatchback:)

Tnx nogmaals voor alle leuke reacties! Zo'n Bluebird maakt bij iedereen blijkbaar toch wel iets los, leuk om alle verhalen en bevindingen van iedereen te lezen(y) (ondanks het stoffige voorkomen:))

@D. Elzinga, viel mij inderdaad ook op! De splinternieuwe originele Bluebird mattenset ligt ook in de kofferbak, klaar voor bij de aflevering(y)

@hotdog, ik heb geen idee precies... Er wordt wel gesproken over een fantastisch ventilatiesysteem dus misschien heeft het daar wat mee te maken! Tijdens het klaarmaken hoop ik erachter te komen, ben benieuwd wat er achter de kofferbakbekleding verstopt zit!

@rob013, AMAAAZING!!! Met een spulletje van een bluebird een primera maken:):T

@legacy, die verwenbehandeling gaat helemaal goedkomen! Ondanks dat dit autotje altijd is vertroeteld door de eerste eigenaar zal het autotje niet weten wat hem overkomt (ik word officieel de 3e eigenaar en de 2e eigenaar is dus autobedrijf Sprangers)!

Zometeen spring ik even in de auto om een setje lichtmetalen op te halen, tijdsgebonden originele Nissan-accesoire velgen van Borbet. Bert Sprangers meende zich te herinneren dat deze velgen zelfs voor een bluebird bedoeld zijn!

Lichtmatelen bluebird-velgen

Liggen topbanden onder van Falken, niet mijn favoriete merk maar het schijnen hele fijne banden te zijn! En met 6-7mm profiel zijn ze nog zo goed als nieuw natuurlijK! Als ik de velgen heb zal ik ze eerst eens goed schoonmaken en de staat van het lakwerk beoordelen. De metalen rand zal ik weer mooi polijsten en als het hart nog goed in de lak staat zal ik er een heel stappenplan overheen gooien. Ben benieuwd!

Groetjes,

Rens

Top aankoop, X- trailrijder, maar dat had ik ook al in het Elk Merk Waardig topic gezegd !

Respect, deze auto roept jeugdsentiment op. Dit topic ga ik regelmatig volgen :p. Heb je toevallig ook foto's van het interieur?

Hij is lekker stoffig, maar wat een gave kar zeg!

Toen ik de topictitel las dacht ik: wanneer heb ik er een voor het laatst gezien? Leuk dat je er eentje gered hebt!

Maar vergis ik mij als ik bedenk dat je ook een x-trail, Cherry en Primera hebt? Of komt deze in plaats van ...., anyway, veel plezier ermee

AvdB zei:
Maar vergis ik mij als ik bedenk dat je ook een x-trail, Cherry en Primera hebt? Of komt deze in plaats van ...., anyway, veel plezier ermee

Ja, onze Rens heeft niks met Nissan...:)

Bedankt iedereen weer voor de leuke reacties!!!:D

Hehe sja, Nissans genoeg hier op de oprit! 2 worden er zakelijk gereden (primera en x-trail), de grijze Cherry is mijn lieveling en de rode Cherry had ik gekocht oa voor mijn broertje. Nu mijn broertje een grotere auto nodig heeft neem ik de rode Cherry van de weg af en ga deze zelf zoveel mogelijk restaureren en de Bluebird vervangt dus de rode Cherry!

@meijkip, heb ik helaas niet genomen! Interieur is in ieder geval nog helemaal strak en was zelfs nog schoon na die 8 jaar stilstaan! Kleur van het interieur is bruin. Dat betekend dat de stoelen zijn overtrokken met bruin velours bekleding en dat het dashboard voornamelijk bruin/zwart is, best een smaakvolle combinatie moet ik zeggen(y)

Gisteren dus de velgen opgehaald, dingen zijn echt superleuk!

Hierbij de foto's!

voor:

velgenbluebird001.jpg

velgenbluebird002.jpg

velgenbluebird003.jpg

velgenbluebird004.jpg

velgenbluebird005.jpg

velgenbluebird006.jpg

En na het schoonmaken met purple rain wheelcleaner en reinigen met een cleaner:

velgenbluebird007.jpg

velgenbluebird008.jpg

velgenbluebird009.jpg

velgenbluebird010.jpg

velgenbluebird011.jpg

Vind ze echt leuk!!

groetjes,

Rens

Prachtige auto.(y)
De Cherry's vind ik om eerlijk te zijn niet zo bijzonder, maar zo'n Bluebird vind ik echt geweldig.
Ik vind het echt prachtig dat hij na 8 jaar stilstaan weer helemaal wordt opgeknapt.(y)

Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat!!

Velgjes zijn goed opgeknapt! Verwachting voor het poetsen van de Bluebird zijn dan ook bij mij hoog gespannen.

Was een populaire auto in die jaren onder vertegenwoordigers samen met de 626.

Die wielen zijn er stevig van opgeknapt! Ben benieuwd naar de Bluebird wanneer 'ie eenmaal strak gepoetst is. En maar hopen dat broertjelief de smetteloze staat zo kan houden!

Tnx iedereen voor de leuke reacties weer en alle complimenten!!!

Als poetser heb ik natuurlijk mijn naam hoog te houden dus ik ga zeker weten iets heel erg moois van de rest van de bluebird maken! Heb al een aantal dingen opzij gezet en besteld om de blue weer terug te brengen in nieuwstaat! Ik hoop volgende week zaterdag al te kunnen beginnen aan de bluebird! Dan ga ik vast lekker beginnen met uigebreid wassen, de bodem en wielkasten in de tectyl zetten, remtrommels/naven/remklauwen schuren en verven en de motorruimte vast goed uitsoppen!

Dit zijn leuke topics, oude stoffige auto en dan opknappen, leuk!
Ga dit topic in de gaten houden en wens je succes met de Nissan en ben benieuwd naar het resultaat!

Hehe tnx mannen!!! Ik krijg bijna faalangst van de hoge verwachtingen:D

Net ook maar een set nieuwe speakers gekocht (compo-setje van drag, 13cm) voor in de deuren gekocht (originele speakerroosters uiteraard blijven gebruiken). En ook al een nieuwe radio uitgezocht, fijne sony 2500bt met 4x52W, aux-in, radio en cd-speler en bluetooth, nu nog verse ovale 4x6 speakers voor achterin kopen en ik kan ook weer genieten van een lekkere sound(y) Nogmaals, ook hier worden de originele speakerplaatsen gebruikt en de speakerroosters zullen niet aangetast worden!

x-trailrijder zei:

Dan houd ik mijn mond maar en zal ik niet zeggen dat ik dit ook een erg gave bak vind die ik graag eens zie glimmen op een (EMW-)meeting! (y)

X-trail, je hebt PB, en keep up the Polish work.............................:p

Wouter82 zei:
x-trailrijder zei:

Dan houd ik mijn mond maar en zal ik niet zeggen dat ik dit ook een erg gave bak vind die ik graag eens zie glimmen op een (EMW-)meeting! (y)

:):) Tnx Wouter!

@hans, PM terug maar dat had je vast al gezien denk ik:)

Mooi vind ik 'm niet, maar ik wens je toch veel plezier met je aankoop. Je begint nu zo langzamer hand wel een klein Nissan museumpje te krijgen. :)

Terug
Bovenaan