x trailrijder
Startmotor
hee!
Zoals enkele al weten ben ik gisteren wezen kijken naar een Nissan Bluebird 2.0SLX uit 1988, een van de allerlaatste echte Japanse bluebirds en dus nog van een goede degelijke kwaliteit! De engelse varianten van eind 88 tot en met begin jaren 90 kwamen namelijk uit Sunderland en die waren een stuk minder dan de japanners, enkel de motor was van die versie beter met twin-spark systeem en brandstofinjectie ipv een carburateur. De bluebird waar ik eerst naar had gekeken was in een slechte staat maar ik vond hem nog niet hopeloos. Na een zoektocht op internet en een goed gesprek met Bert van autobedrijf Sprangers kreeg ik van hem het aanbod om eens langs te komen. Hij heeft/had ( :cheer
nog een bluebird in zijn prive-collectie staan, een echte jap in de meest luxe uitvoering in een heerlijke 80's kleur. Wagen had hij apart gezet in 2002 vanwege zijn zeer goede staat en zijn onderhoudshistorie. De wagen bleek 150.000 kilometer te hebben gelopen maar ik ben werkelijk nergens ook maar 1 klein deukje tegen gekomen, enkel 1 krasje, 1 plekje roest en 1 steenslagpitje kunnen ontdekken.
Waarom een Bluebird:
Aangezien mijn broertje regelmatig vanwege het fietsen een grote auto nodig heeft (minimaal 4 man + bagage + fietsen) en de rode Cherry toch wel zijn plekken begint te vertonen en eigenlijk toe is aan restauratie ben ik opzoek gegaan naar een waardige vervanger voor mijn toverbalkers. Ik wou in ieder geval iets unieks hebben en het liefst iets met een lekkere motor en uiteraard veel ruimte en praktische bruikbaarheid! Dan kom je als je bij oude Nissans gaat shoppen uit bij een Bluebird of Laurel. Een Laurel en bluebird zijn beide een sedan en dat is toch niet echt handig als je even een fiets in de kofferbak wilt leggen, een Bluebird is er echter ook als hatchback en station geweest. Aangezien de station nog lastiger te vinden is en wat verouderde techniek heeft ten opzichte van de Bluebird hatchback (U11 tegen T12/T72) en de hatchback ook sportiever is was de keuze snel gemaakt. Zowiezo zijn Bluebirds gewoon enorm degelijk en rijden ze als een tank die ook nog eens verrassend vlot de bocht om is te gooien. Ik was om!
De auto in kwestie heeft natuurlijk 8 jaar lang in een loods gestaan en is daardoor behoorlijk stoffig maar hierbij in ieder geval de nodige foto's:
Zoals je kan zien is hij lekker stoffig maar als je daar even doorheen keek (en de lap over het lakwerk haalde) kwam er een supermooie en vrijwel krasvrije lak tevoorschijn! Uiteraard heeft een auto die zo lang stil heeft gestaan wel onderhoud nodig. Ondanks dat de motor met hulpaccu binnen 2 seconden liep en het blokje, op een klein beetje tikkende kleppen na, super liep gaat er behoorlijk wat onderhoud aan de wagen gebeuren!
Hij zou afgeleverd worden met:
-grote beurt
-nieuwe v-bakolie en remvloeistof en koelvloeistofolie
-nieuwe nissan-accu
-verse originele mattenset
-alle remmen uit elkaar en schoonmaken en reviseren
-kleppen stellen
-algehele controle van alles
Over zo'n 2-3 weken kan ik de auto ophalen met garantie, full service en verse APK. Uiteraard gaan er verder nog de nodige dingen gebeuren aan de wagen voor ik hem meeneem. De auto zal tenslotte een betrouwbare maar vooral ook zeer prettige en mooie kilometerbak moeten worden. De komende weken zal ik er in ieder geval regelmatig te vinden zijn om de volgende punten aan te pakken:
-complete poetsbeurt (uiteraard!)
-nieuwe banden en leuke lichtmetalen velgen eronder
-leuk radio/cd/mp3-geval erin
-verse boxjes rondom, voorin compo
-uitlaatsierstukje
Verder zal voor aflevering alles rondom helemaal getectyleerd worden!
Ik hoop de komende tijd in ieder geval veel updates door te geven over deze wagen!
Groetjes,
Rens
Zoals enkele al weten ben ik gisteren wezen kijken naar een Nissan Bluebird 2.0SLX uit 1988, een van de allerlaatste echte Japanse bluebirds en dus nog van een goede degelijke kwaliteit! De engelse varianten van eind 88 tot en met begin jaren 90 kwamen namelijk uit Sunderland en die waren een stuk minder dan de japanners, enkel de motor was van die versie beter met twin-spark systeem en brandstofinjectie ipv een carburateur. De bluebird waar ik eerst naar had gekeken was in een slechte staat maar ik vond hem nog niet hopeloos. Na een zoektocht op internet en een goed gesprek met Bert van autobedrijf Sprangers kreeg ik van hem het aanbod om eens langs te komen. Hij heeft/had ( :cheer
Waarom een Bluebird:
Aangezien mijn broertje regelmatig vanwege het fietsen een grote auto nodig heeft (minimaal 4 man + bagage + fietsen) en de rode Cherry toch wel zijn plekken begint te vertonen en eigenlijk toe is aan restauratie ben ik opzoek gegaan naar een waardige vervanger voor mijn toverbalkers. Ik wou in ieder geval iets unieks hebben en het liefst iets met een lekkere motor en uiteraard veel ruimte en praktische bruikbaarheid! Dan kom je als je bij oude Nissans gaat shoppen uit bij een Bluebird of Laurel. Een Laurel en bluebird zijn beide een sedan en dat is toch niet echt handig als je even een fiets in de kofferbak wilt leggen, een Bluebird is er echter ook als hatchback en station geweest. Aangezien de station nog lastiger te vinden is en wat verouderde techniek heeft ten opzichte van de Bluebird hatchback (U11 tegen T12/T72) en de hatchback ook sportiever is was de keuze snel gemaakt. Zowiezo zijn Bluebirds gewoon enorm degelijk en rijden ze als een tank die ook nog eens verrassend vlot de bocht om is te gooien. Ik was om!
De auto in kwestie heeft natuurlijk 8 jaar lang in een loods gestaan en is daardoor behoorlijk stoffig maar hierbij in ieder geval de nodige foto's:
























Zoals je kan zien is hij lekker stoffig maar als je daar even doorheen keek (en de lap over het lakwerk haalde) kwam er een supermooie en vrijwel krasvrije lak tevoorschijn! Uiteraard heeft een auto die zo lang stil heeft gestaan wel onderhoud nodig. Ondanks dat de motor met hulpaccu binnen 2 seconden liep en het blokje, op een klein beetje tikkende kleppen na, super liep gaat er behoorlijk wat onderhoud aan de wagen gebeuren!
Hij zou afgeleverd worden met:
-grote beurt
-nieuwe v-bakolie en remvloeistof en koelvloeistofolie
-nieuwe nissan-accu
-verse originele mattenset
-alle remmen uit elkaar en schoonmaken en reviseren
-kleppen stellen
-algehele controle van alles
Over zo'n 2-3 weken kan ik de auto ophalen met garantie, full service en verse APK. Uiteraard gaan er verder nog de nodige dingen gebeuren aan de wagen voor ik hem meeneem. De auto zal tenslotte een betrouwbare maar vooral ook zeer prettige en mooie kilometerbak moeten worden. De komende weken zal ik er in ieder geval regelmatig te vinden zijn om de volgende punten aan te pakken:
-complete poetsbeurt (uiteraard!)
-nieuwe banden en leuke lichtmetalen velgen eronder
-leuk radio/cd/mp3-geval erin
-verse boxjes rondom, voorin compo
-uitlaatsierstukje
Verder zal voor aflevering alles rondom helemaal getectyleerd worden!
Ik hoop de komende tijd in ieder geval veel updates door te geven over deze wagen!
Groetjes,
Rens