Quadrifoglio Verde
Kilometervreter
Hoi, ik heb even wat meningen nodig over de volgende situatie, want ik ik kom er zelf niet goed uit. Ik werk al heel lang bij dezelfde werkgever waar ik lekker elke dag op fiets naar toe kan. De laatste anderhalf/twee jaar ongeveer heb ik het er niet echt meer naar mijn zin en ben eens verder gaan kijken. Ik heb een tweetal gesprekken gehad bij een ander bedrijf en dat lijkt positief, maar het is nog niet rond. Het enige nadeel is, dat ik wel weer met de auto naar het werk zal gaan moeten; icm met de privékilometers zal het oplopen naar zo'n 30-35k per jaar.
Toen ik ruim drie jaar geleden mijn prachtige Alfa Giulia kocht, wist ik dat het geen goedkope auto is om in te rijden, vooral qua verbruik, maar voor die krappe 15k per jaar die ik reed en ook verwacht te blijven rijden was het goed te doen. Qua kosten zit er in januari een beurt aan te komen, waarbij er minimaal andere remblokjes op moeten. Lijkt simpel, maar bij de Giulia blijkt dat geen eenvoudige klus te zijn, maar vraag me niet precies waarom, ik ben geen techneut. Het zal dus ook wel geen goedkoop grapje worden. Ten tweede is de kans vrij groot dat zo rond de 110-120k km de multiair module vervangen moet worden, een reparatie van zo'n E 1500. Ten derde heb ik deze maand al twee keer dat ik met een ingehouden, sputterende motor de wijk uitreed en wilde ook een keer slecht starten (zou ook de accu kunnen zijn, die staan bekend als zwak, maar zou uitgezocht moeten worden). Ook heb dit jaar al vaker foutmelingen gehad, maar dat ging na het vervangen van een paar relais weer goed, de motor liep toen wel gewoon goed. Kilometerstand is nu ruim 80000.
Ondanks het feit dat ik het een superfijne en mooie auto vind, lijkt het wel allemaal wel erg prijzig te gaan worden de komende tijd met zoveel kilometers en bovendien heb ik altijd een hekel aan "gedoe" met een auto. Nu heb ik als autoliefhebber best wat extra over voor een mooie auto en ik ga daar ook meer verdienen, maar er zit wel een grens aan natuurlijk. Ook staat er hier nog een prachtige oldtimer die ook wel wat kost om in goede conditie te houden. Als alternatief heb ik deze op het oog:
https://www.autotrack.nl/a/mazda-3-benzine-2024-56413972
Een mooie auto, vier cilinders, met 150 pk snel genoeg, leuke kleur en een mooi spoilerpakket. De auto heeft veel opties die de Giulia niet heeft en het dagelijks rijden aangenamer maken met als belangrijkste; LED koplampen met automatisch grootlicht, Headup display, houdt hem binnen de lijntjes (ik zal veel op tweebaanswegen gaan rijden) en verkeersbordherkenning. Daarnaast zit er nog 5,5 jaar tot max 150 000km garantie op en staat de auto redelijk hier in de buurt te koop, wat handig is voor onderhoud. Zekerheid heb je nooit, maar de kans op een auto "met gedoe" is denk ik niet zo groot. Sommige mensen zullen kunnen opmerken dat ik van een automaat naar een handbak ga, maar dat zie ik niet als een nadeel.
Maar ik ben een groot Alfa liefhebber en de Giulia is natuurlijk DE auto die je dan moet hebben. Het is ook gewoon een mooie auto waar ik veel complimenten op krijg. Bovendien heb ik net in het najaar geinvesteerd in een trekhaak. We rijden ook nog wel eens regelmatig in Duitsland en daar is het een hele fijne en snelle auto, om nog maar te zwijgen over het rijden over de fraaie bergwegen in Sardinie afgelopen najaar.
Dus mijn hele mooie Giulia houden met naar verwachting best hoge kosten en minder zekerheid, of een nieuwe, nog steeds fraaie Mazda, maar met meer opties, minder kosten en meer zekerheid, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Toen ik ruim drie jaar geleden mijn prachtige Alfa Giulia kocht, wist ik dat het geen goedkope auto is om in te rijden, vooral qua verbruik, maar voor die krappe 15k per jaar die ik reed en ook verwacht te blijven rijden was het goed te doen. Qua kosten zit er in januari een beurt aan te komen, waarbij er minimaal andere remblokjes op moeten. Lijkt simpel, maar bij de Giulia blijkt dat geen eenvoudige klus te zijn, maar vraag me niet precies waarom, ik ben geen techneut. Het zal dus ook wel geen goedkoop grapje worden. Ten tweede is de kans vrij groot dat zo rond de 110-120k km de multiair module vervangen moet worden, een reparatie van zo'n E 1500. Ten derde heb ik deze maand al twee keer dat ik met een ingehouden, sputterende motor de wijk uitreed en wilde ook een keer slecht starten (zou ook de accu kunnen zijn, die staan bekend als zwak, maar zou uitgezocht moeten worden). Ook heb dit jaar al vaker foutmelingen gehad, maar dat ging na het vervangen van een paar relais weer goed, de motor liep toen wel gewoon goed. Kilometerstand is nu ruim 80000.
Ondanks het feit dat ik het een superfijne en mooie auto vind, lijkt het wel allemaal wel erg prijzig te gaan worden de komende tijd met zoveel kilometers en bovendien heb ik altijd een hekel aan "gedoe" met een auto. Nu heb ik als autoliefhebber best wat extra over voor een mooie auto en ik ga daar ook meer verdienen, maar er zit wel een grens aan natuurlijk. Ook staat er hier nog een prachtige oldtimer die ook wel wat kost om in goede conditie te houden. Als alternatief heb ik deze op het oog:
https://www.autotrack.nl/a/mazda-3-benzine-2024-56413972
Een mooie auto, vier cilinders, met 150 pk snel genoeg, leuke kleur en een mooi spoilerpakket. De auto heeft veel opties die de Giulia niet heeft en het dagelijks rijden aangenamer maken met als belangrijkste; LED koplampen met automatisch grootlicht, Headup display, houdt hem binnen de lijntjes (ik zal veel op tweebaanswegen gaan rijden) en verkeersbordherkenning. Daarnaast zit er nog 5,5 jaar tot max 150 000km garantie op en staat de auto redelijk hier in de buurt te koop, wat handig is voor onderhoud. Zekerheid heb je nooit, maar de kans op een auto "met gedoe" is denk ik niet zo groot. Sommige mensen zullen kunnen opmerken dat ik van een automaat naar een handbak ga, maar dat zie ik niet als een nadeel.
Maar ik ben een groot Alfa liefhebber en de Giulia is natuurlijk DE auto die je dan moet hebben. Het is ook gewoon een mooie auto waar ik veel complimenten op krijg. Bovendien heb ik net in het najaar geinvesteerd in een trekhaak. We rijden ook nog wel eens regelmatig in Duitsland en daar is het een hele fijne en snelle auto, om nog maar te zwijgen over het rijden over de fraaie bergwegen in Sardinie afgelopen najaar.
Dus mijn hele mooie Giulia houden met naar verwachting best hoge kosten en minder zekerheid, of een nieuwe, nog steeds fraaie Mazda, maar met meer opties, minder kosten en meer zekerheid, hoe kijken jullie hier tegenaan?