Nieuwe baan; Giulia houden of Mazda 3 kopen?

Quadrifoglio Verde

Kilometervreter
Hoi, ik heb even wat meningen nodig over de volgende situatie, want ik ik kom er zelf niet goed uit. Ik werk al heel lang bij dezelfde werkgever waar ik lekker elke dag op fiets naar toe kan. De laatste anderhalf/twee jaar ongeveer heb ik het er niet echt meer naar mijn zin en ben eens verder gaan kijken. Ik heb een tweetal gesprekken gehad bij een ander bedrijf en dat lijkt positief, maar het is nog niet rond. Het enige nadeel is, dat ik wel weer met de auto naar het werk zal gaan moeten; icm met de privékilometers zal het oplopen naar zo'n 30-35k per jaar.

Toen ik ruim drie jaar geleden mijn prachtige Alfa Giulia kocht, wist ik dat het geen goedkope auto is om in te rijden, vooral qua verbruik, maar voor die krappe 15k per jaar die ik reed en ook verwacht te blijven rijden was het goed te doen. Qua kosten zit er in januari een beurt aan te komen, waarbij er minimaal andere remblokjes op moeten. Lijkt simpel, maar bij de Giulia blijkt dat geen eenvoudige klus te zijn, maar vraag me niet precies waarom, ik ben geen techneut. Het zal dus ook wel geen goedkoop grapje worden. Ten tweede is de kans vrij groot dat zo rond de 110-120k km de multiair module vervangen moet worden, een reparatie van zo'n E 1500. Ten derde heb ik deze maand al twee keer dat ik met een ingehouden, sputterende motor de wijk uitreed en wilde ook een keer slecht starten (zou ook de accu kunnen zijn, die staan bekend als zwak, maar zou uitgezocht moeten worden). Ook heb dit jaar al vaker foutmelingen gehad, maar dat ging na het vervangen van een paar relais weer goed, de motor liep toen wel gewoon goed. Kilometerstand is nu ruim 80000.

Ondanks het feit dat ik het een superfijne en mooie auto vind, lijkt het wel allemaal wel erg prijzig te gaan worden de komende tijd met zoveel kilometers en bovendien heb ik altijd een hekel aan "gedoe" met een auto. Nu heb ik als autoliefhebber best wat extra over voor een mooie auto en ik ga daar ook meer verdienen, maar er zit wel een grens aan natuurlijk. Ook staat er hier nog een prachtige oldtimer die ook wel wat kost om in goede conditie te houden. Als alternatief heb ik deze op het oog:

https://www.autotrack.nl/a/mazda-3-benzine-2024-56413972

Een mooie auto, vier cilinders, met 150 pk snel genoeg, leuke kleur en een mooi spoilerpakket. De auto heeft veel opties die de Giulia niet heeft en het dagelijks rijden aangenamer maken met als belangrijkste; LED koplampen met automatisch grootlicht, Headup display, houdt hem binnen de lijntjes (ik zal veel op tweebaanswegen gaan rijden) en verkeersbordherkenning. Daarnaast zit er nog 5,5 jaar tot max 150 000km garantie op en staat de auto redelijk hier in de buurt te koop, wat handig is voor onderhoud. Zekerheid heb je nooit, maar de kans op een auto "met gedoe" is denk ik niet zo groot. Sommige mensen zullen kunnen opmerken dat ik van een automaat naar een handbak ga, maar dat zie ik niet als een nadeel.

Maar ik ben een groot Alfa liefhebber en de Giulia is natuurlijk DE auto die je dan moet hebben. Het is ook gewoon een mooie auto waar ik veel complimenten op krijg. Bovendien heb ik net in het najaar geinvesteerd in een trekhaak. We rijden ook nog wel eens regelmatig in Duitsland en daar is het een hele fijne en snelle auto, om nog maar te zwijgen over het rijden over de fraaie bergwegen in Sardinie afgelopen najaar.

Dus mijn hele mooie Giulia houden met naar verwachting best hoge kosten en minder zekerheid, of een nieuwe, nog steeds fraaie Mazda, maar met meer opties, minder kosten en meer zekerheid, hoe kijken jullie hier tegenaan?
 
Minder kosten is relatief. Als je eens een nuchtere rekensom maakt waar je de aankoopprijs van de Mazda en de verkoopprijs van de Alfa in meeneemt, waar kom je dan op uit? Ik denk dat je daarvan schrikt, eerlijk gezegd. Met andere woorden: voor die extra kosten kan je een hoop brandstof tanken en onderhoud uit laten voeren.

Wil je echt goedkoop rijden, dan moet je iers oud(er)s of incourants nemen vermoed ik. En ben je niet bang dat je spijt krijgt als je als Alfaliefhebber een Japanner gaat rijden?
 
Ik weet niet welke opties er allemaal op de auto in jouw linkje zitten, maar Mazda biedt dit model (met vernieuwde motorisering) momenteel met 3k 'instapvoordeel' aan, kom je al voor een nieuwe auto al akelig dicht bij de prijs van die demo die je gevonden had.

Voor de rest lijkt een Mazda mij niets om je voor te schamen als Alfarijder.

Maar ik zou ff focussen op die baan ;)

 
Laatst bewerkt:
Maar ik zou ff focussen op die baan

Dit. Misschien baal je dadelijk in het voorjaar wel dat je zo'n lange woon-werk rit hebt en je dat fietsen naar je werk erg mist. Dat je je draai op je nieuwe werkplek nog niet gevonden hebt.. kortom, nog niet happy met de baan én dan heb je ook nog eens je Alfa ingeruild op een (dure) Mazda... oh oh.. bezint eer ge begint. ;)
 
Wat je extra gaat verdienen opzij zetten en in je auto investeren - wel je vrouw/man beloven dat het daarna haar/zijn beurt is en je iets moois uitzoekt.

Los van wat je moet bijleggen op je inruil , ga je afscheid nemen van een auto die echt bij je past en waar je je mee identificeert. Je gaat al spijt hebben zodra je de straat uit rijdt. Niks ten nadele van de Mazda hè laat dat voorop staan.

De Giulia blijft ook een heerlijke reisauto. Met die km denk je elke keer, wat is het heerlijk vertoeven en geniet je van elke km. Geloof mij maar. Ik herken het wel, denk ook wel eens goh zoveel km met een auto die 1 op 9 euro 98 rijdt is onhandig, maar het is wel mijn hele fijne auto die echt bij mij past. Een hobby mag een beetje geld kosten!
 
Zou nu nog niks anders kopen. Wacht eerst af of die nieuwe baan je ook gaat bevallen en blijf sowieso voorlopig nog even enkele maanden met de Alfa rijden.

En daarna zou ik ook alles nog eens goed afwegen. De eenmalige kosten van inruil en iets nieuws kopen daar kan je ook best lang nog voor mee doorrijden met een wat duurdere auto zoals je Alfa. Een Alfa waar jij ook nog eens heel blij van wordt.
 
Doorrijden en kijken of en hoe de nieuwe baan bevalt en dan pas knopen doorhakken.
Als de baan niet bevalt, je vindt iets dichter bij huis @fiets, evt. Een baan met een leasewagen etc heb je een wel erg dure keuze gemaakt.
En goed testrijden met de 3, die is achterin ronduit claustrofobisch met zijn gordellijn, stijlen en donkere ruiten. Plus goed afwegen hoe ACC je gaat bevallen samen met een handbak. Er zijn er die het wel OK vinden, voor mij was het reden tot inruil.
 
De Alfa wordt te duur, maar 10k bijleggen en de hogere afschrijving van een nieuwe auto is geen probleem?
 
Ik denk dat je na een proefrit wel genezen bent. Hoe goed zo'n Mazda 3 ook is en rijdt, het is geen RWD met smeuïge en soepele turbomotor.

Misschien eens even bij een goede Alfa specialist informeren over het aankomende onderhoud om een beter beeld te krijgen van kosten en toekomstige problemen. Volgens mij is de Giulia in de basis gewoon een betrouwbare auto.
Vervangen van remblokjes kan nooit heel ingewikkeld en/of duur zijn.
 
Jullie reacties zijn duidelijk;) Misschien is het ook een stukje "gevoel" om mijn mooie, toch wel kostbare Alfa, voor gewoon woon-werk verkeer te moeten gaan gebruiken.

Wat de baan betreft: het fietsen naar het werk ga ik zeker missen, 100%. Zoals ik in de openingspost schreef, heb ik het al langer niet meer naar mijn zin en eigenlijk de enige reden dat ik er nog werk, is dat ik op fiets naar mijn werk kan. Maar om nu nog ruim 20 jaar daar gedemotiveerd te blijven werken, alleen omdat ik op fiets kan, gaat ook niet werken ben ik tot de conclusie gekomen. Ik loop er al langer mee in mijn hoofd, het is zeker geen impulsbeslissing, maar het blijft natuurlijk altijd een beetje een gok. Ik blijf overigens hetzelfde beroep uitoefenen als nu, dus wat dat betreft weet ik wel redelijk wat ik kan verwachten. Ik zal er verder niet teveel gedetailleerd over uitweiden, het is immers een autoforum. Een leasewagen zal er niet gaan komen.

Over anderhalf week nog even een dagje meekijken en als dat bevalt nog een laatste gesprek met de laatste onderhandelingen. Dan kan ik de beslissing nemen. Maar mocht dit niets worden, blijf ik toch mijn ogen open houden.
 
Eerst kijken hoe de (eventuele) nieuwe baan bevalt, proeftijd etc
In de tussentijd naar een Alfa-specialist om te kijken wat er aan kosten aan zit te komen (sputteren motor...)
En dan als je inderdaad veel meer km's gaat maken; LPG inbouwen. Dan rij je veel goedkopere km's....en toch je Giulia :)
Giulia LPG
 
Veel succes alleszins.
En vergeet niet, hetzelfde soort job is niet een zelfde werksfeer / bedrijfscultuur. Ik ben omwille van dat tweede opgestapt, het werd steeds meer toxisch en ik ging elke dag zoo tegen mijn zin werken en telde de uren af. Hoog loon en mooie auto hielden me tegen maar op een bepaald moment is het op.
 
Daarom moet je er ook met een Giulia naar toe rijden en niet met een Mazda. :cool:
Los daarvan, en belangrijker, ik hoop dat je et plezier in je werk weer terug vindt! (y)
 
hetzelfde soort job is niet een zelfde werksfeer / bedrijfscultuur.

Daarmee vat je mooi samen wat de reden is waarom ik daar graag weg wil. Ik weet niet wat er gebeurd is, maar ongeveer de laatste twee jaar is deze sfeer en cultuur naar mijn idee erg verziekt. Jammer, want ik werk er al lang en het liefst zou ik er onderling samen in overleg uitkomen, en ik besef me dat het van beide kanten geven en nemen is. Maar ik ben inmiddels wel zover dat ik niet meer de verwachting heb dat dat nog gaat gebeuren. Icm met het feit dat er aardig wat vraag naar werk is in mijn branche, maakt de optelsom compleet.

@Durashift

Bijzondere "out of the box" oplossing. Maar met zo'n elektrisch autootje moet ik ook met een laadpaal en wellicht zonnepanelen aan de slag, want je wilt zoiets wel thuis opladen, dus dat maakt het nog meer kostbaar. Bovendien zijn de afstanden hier in het noorden van het land over het algemeen eigenlijk te groot voor dit soort autootjes, die zijn meer voor stedelijke gebieden denk ik.

Nu eerst aan de oliebollen(y)
 
Indien Mazda, neem sowieso de skyactiv g versie, 122 of 150pk hier merk je weinig tot geen verschil tussen. Het zwarte pianolak krast zeer snel , hetzelfde geldt voor het kunstof glas van het dashboard. En persoonlijk vond ik dat het kunstof van het interieur in zijn geheel erg snel krast. Verder bekende problemen zijn; krom trekken tankdop. Verschuiven van deurrubbers. En stel Motors van de spiegels gaan snel kapot. Ik weet niet ofdat dit bij de nieuwe/huidige modellen nog steeds speelt. Dit alles was bij mij verder wel netjes opgelost.
 
Nooit doen een Mazda zeker niet als je uit een leuke alfa komt. Mazda maakt alleen auto's zonder ziel voor mensen die van A naar b willen.
 
Nooit doen een Mazda zeker niet als je uit een leuke alfa komt. Mazda maakt alleen auto's zonder ziel voor mensen die van A naar b willen.
Dit zijn nogal uitspraken.. dat je dit over Dacia oid zegt tot daar aan toe (en helemaal prima als je van a naar b wilt) - maar hier doe je toch wel een merk mee tekort w.m.b.
 
Nou idd, Mazda heeft dan geen rwd hatchback of sedan maar ze rijden wel top/dynamisch. Interieurs staan ook aan de top buiten de premiummerken, beste handbakken en de 3 ziet er ook best bijzonder uit. Daarnaast gewoon een echte viercilinder. Als er één 'normaal' merk is met ziel is Mazda het wel.
 
Heb zelf vrij recent een 9 jaar oude mazda 2 naast mijn giulia gezet voor de woon/werk km's. Ik reed toch iets meer dan gedacht en wil de giulia nog wat langer houden. Heb de 90 pk versie bij een betrouwbare partij laten ophogen naar 128 pk en lach me rot. Nog geen 1000kg en het blijft zuinig.

Misschien ook nog een optie.
 
Nooit doen een Mazda zeker niet als je uit een leuke alfa komt. Mazda maakt alleen auto's zonder ziel voor mensen die van A naar b willen.
En wat rij je zelf? Wat een onzin. Ik vond de 6 prima rijden en was de CX-5 destijds niet zo klein achterin geweest had die er gestaan in plaats van de Kodiaq.
 
Precies.

Bij mij stond als vervanger van mijn Alfa 159 Tbi een Mazda 6 bovenaan aan lijstje. Enige wat mij tegen heeft gehouden uiteindelijk is de ouderwetse automaat en wat verouderde infotainment. Verder vond ik het eigenlijk een soort van Japanse tegenhanger qua looks, interieur, etc.
Mooi apparaat om te zien en echt geen 13-in-1-dozijn auto wat mij betreft. Zoals wel meer Mazda's.
 
Mazda maakt naar mijn idee juist mooie, sportieve auto's. Feit dat je nog "gewoon" een viercilinder met een handbak kunt kopen, staat mij ook wel aan.

@Broem
Zou wel heel leuk zijn, maar dan hebben we hier vier auto's staan (naast mijn 75 V6 als hobbyauto en de Yaris van mijn vrouw), dus dat wordt wel een beetje proppen op de oprit, hoewel de 75 in de garage staat uiteraard. Ook moeten alle auto's onderhouden worden, dat wordt dan ook wel een beetje prijzig. Mazda 2 is wel een leuke auto, maar bijna 40 pk erbij in een turboloze motor, hoe is dat dan gedaan?
 
Andere software van een groter (duurder) model met dezelfde motor.

Sprekende over Mazda, mijn CX-3 2.0 van 122 (was een pak meer op de rollenbank maar goed) naar 166 PK. Mijn Sky-X van 180 (was eveneens beduidend meer) naar 206 PK. Conservatief gehouden wegens automaat. Van de MX-5 blijf ik af, rap genoeg an sich en de duurzaamheid van de versnellingsbak is een groot ???

Mijn tuner uit Willebroek (BE) zet een Mazda 2 op 128 PK komende van 90 PK. 450€. Als de garage het overschrijft bij een update, zetten ze de tune gratis terug.
 
Ik denk dat je na een proefrit wel genezen bent. Hoe goed zo'n Mazda 3 ook is en rijdt, het is geen RWD met smeuïge en soepele turbomotor.

En zo goed rijdt de huidige generatie Mazda 3 niet eens. Hij ontbeert de geavanceerde achteras van zijn voorganger en stuurt bepaald niet 'happy' in, wat een Giulia wel enorm doet. Ik zou de Alfa houden en gebruiken waarvoor -ie gemaakt is: elke dag rijden.
 
Mazda maakt naar mijn idee juist mooie, sportieve auto's. Feit dat je nog "gewoon" een viercilinder met een handbak kunt kopen, staat mij ook wel aan.

@Broem
Zou wel heel leuk zijn, maar dan hebben we hier vier auto's staan (naast mijn 75 V6 als hobbyauto en de Yaris van mijn vrouw), dus dat wordt wel een beetje proppen op de oprit, hoewel de 75 in de garage staat uiteraard. Ook moeten alle auto's onderhouden worden, dat wordt dan ook wel een beetje prijzig. Mazda 2 is wel een leuke auto, maar bijna 40 pk erbij in een turboloze motor, hoe is dat dan gedaan?
Zie antwoordt Niseko; pk's zijn leuk maar qua koppel ga je er maar 10NM op voorruit. Dus het wordt zeker geen strepentrekker maar het gaat allemaal wat soepeler.

Vier auto's is idd misschien een beetje overdreven...

Zou denk ik na alles nog een keer gelezen te hebben dat ik nog even door zou rijden met de (geliefde) alfa. En dan kan je na een jaar de balans opmaken en opnieuw beoordelen. Gelukkig zijn de giulia's aardig waarde vast.

Succes met de keuze en (eventuele) nieuwe baan.
 
Het Multi Air systeem van Fiat/Alfa diende men soms in de jaren 2010-2012 te vervangen, nadien paste men het systeem aan.

Alleen als men te lang met de oude olie blijft rondrijden (+1 jaar of +15000 km) en vooral als men niet de specifieke motorolie gebruikt (C2) krijg je problemen met het Multi Air systeem.
Olie met C2 code is normaal voor diesel motoren en dat geeft soms verwarring voor de niet Fiat-Alfa garage, maar is essentieel door de reinigende eigenschappen.

Mijn Giulietta 1.4 MA TCT is intussen 10 jaar met 165000 km en heeft nog nooit problemen gehad.
 
Ik zal nog even een update geven. De nieuwe baan is nog niet rond, we zijn nog "in onderhandeling" om het maar zo te noemen. Mocht het doorgaan, dan kom ik al wel op andere locaties dichter bij huis te werken, maar nog wel te ver om dagelijks te fietsen.

In ieder geval blijft de Alfa, afspraak voor een beurt staat voor eind deze week. Remblokjes vervangen is inderdaad geen probleem, pas als er nieuwe remvloeistof in moet, dan moet alles ontlucht worden. Verder zijn er nog wel wat andere dingen, maar dat zal ik wel gaan bijhouden in het topic over mijn auto of de review.

Ik denk ook wel dat ik inderdaad spijt had gekregen om als Alfa liefhebber de Giulia in te ruilen voor de Mazda. Als de Giulia ooit aan vervanging toe is gaan wel wel eens verder kijken wat de mogelijkheden dan zijn.
 
Veel spijt zal wel meevallen. In hun klasse zijn het de best rijdende auto's. Qua interieur ga je er sowieso iets op vooruit.
 
Terug
Bovenaan