Niels. | Terug op het forum, youngtimer aangeschaft!

Zeker weten? Of het was een andere applause maar dat kijkt me sterk met een N nummer en zelfde kleur combinatie ;)

Damianw26 zei:
Zeker weten? Of het was een andere applause maar dat kijkt me sterk met een N nummer en zelfde kleur combinatie ;)

Dat lijkt me ook sterk inderdaad, zeker als 'ie ook op de A12 reed. Misschien bestaat er een Japanse variant van Self Healing Italian Technology :)

Timo1990 zei:
Vanochtend gespot op de A12 bij Bunnik! Fraai stukje Daihatsu, hij zag er echt super netjes uit! (y)

Daihatsu Applause by Timo van Vuurde, on Flickr

Daihatsu Applause by Timo van Vuurde, on Flickr

Wederom gespot! Eerst op de A12 bij Maarsbergen. Ik woon in Renkum dus ging verderop op de afrit linksaf richting Wageningen en toen ik daar stond te wachten voor het stoplicht kwam je mij voorbij omdat jij daar rechtsaf ging. :LOL:

NV-ZP-94 by Timo van Vuurde, on Flickr

Zeer mooie daihatsu en vooral in prima staat!!

Heb altijd al zwak hartje voor mooi onderhouden autos uit de jaren 70-80-90

Bedankt voor de reactie, en leuk dat ik gespot ben!

En ja, ik zal binnenkort even een verslagje typen van de vakantie, die is inmiddels echt wel weer voorbij helaas :)

Ik heb zelf ook een Applause ("voor mezelf") aangeschaft in augustus 2014, puur voor de fun.

Nu rijdt één van de kinderen er dagelijks mee voor werk & school, dus krijg ik nauwelijks nog kans ervan te genieten.

Blijft leuke beleving, inmiddels ruim 30.000 km verder, kosten: Nieuwe koppelingsplaat, 2de hands katalysator (zat niks meer in), distributieriem, multi-riem, v-snaar, schokbrekers achter, hulpveren achter, schokbrekers voor, nieuwe remklauwen en blokken achter (handrem werkte niet meer goed), remblokken voor en paar setjes banden 195/50-16 (Op 16"Dotz velgen, dat past nog net).

Het is hier wel weer 'ns tijd voor een update, de vorige uitgebreide post ging over voorbereidingen voor de zomervakantie...

In juli/augustus vorig jaar heb ik met de Applause zo'n 2800 km afgelegd, globaal gezien ongeveer deze route: klik
De auto heeft zich - wederom - bewezen als een betrouwbare metgezel, hij heeft het uitstekend gedaan. Wat verder naar het zuiden in Frankrijk merk je wel dat airco prettig zou zijn, maar dat is dan ook de enige opmerking die ik kan bedenken. Wat plaatjes van onderweg, ik heb niet veel autofoto's gemaakt:

Op de eerste camping, ergens in de Bourgogne:

Onderweg naar Lyon:

Op de camping in de Ardeche:

Mooi plekje op de camping in Frutigen, Zwitserland:

Daar vlakbij, in Thun, was nog een Daihatsu-garage te vinden. Daar heb ik 'm maar tegenover geparkeerd toen we een dagje de stad in gingen:

En ook na die tijd weinig problemen gehad, gelukkig! Inmiddels staat de teller op ruim 147.000 km, wat betekent dat ik inmiddels zo'n 60.000 km met de Applause heb afgelegd.
Nog even een iets recenter plaatje, van afgelopen kerst (toen 'ie nodig gewassen moest worden) :

Over een paar weken mag 'ie weer even een dagje naar de garage, alvast voor een nieuwe apk en twee dingen die me de laatste tijd opvallen:
- In de dorpel aan de linkerkant lijkt water terecht te komen bij regenachtig weer, ik hoor het af en toe klotsen... Als het een paar dagen droog is, is het vaak weer over.
- Als ik gas geef in een bocht naar links, hoor ik ergens bij het rechter voorwiel iets tikken. 'Ns kijken wat dat kan zijn.

Maar goed, als dat het enige is bij behoorlijk intensief gebruik, hoor je mij niet klagen :)

Overigens heb ik de Applause aangemeld voor het Youngtimer Festival in Boxtel, waar het thema iets te maken had met onbekende / vergeten auto's. Wacht nog even op een reactie, maar daar moet 'ie toch wel tussen kunnen passen! :) Misschien voor die tijd toch nog eens kijken of die deuk eruit te halen valt...

Nico GTR zei:
Nou als ze dan de Applause weigeren! Gaat lekker man! Fijn dat die bevalt!

Ja precies, hij valt aardig binnen de doelgroep lijkt me :)
Ben er inderdaad (nog steeds) erg blij mee!

Ietwat gedramatiseerde topictitel, maar er zit wel een kern van waarheid in helaas. Afgelopen week is de Applause voor z'n APK naar de garage geweest, en daar bleek dat alle kilometers die ik maak toch wel een hoop slijtage met zich meebrengen. Niet heel verrassend uiteraard, maar dit resulteert wel in een fikse begroting om de auto weer in vorm te krijgen. Je zou kunnen zeggen dat 'ie economisch total loss is.

Wat is er allemaal aan de hand?

• Uitlaatmiddendemper lek
  • Ashoes linksvoor moet worden vervangen
  • Achterremmen en handrem gaan te zwaar
  • Remblokken voor zijn bijna versleten
  • Beide Multiriemen moeten worden vervangen
  • Luchtfilter, rotor en verdelerkap zijn aan vervanging toe
  • Oliedruksensor moet worden vervangen
  • En de duurste: laswerk in beide binnenschermen achter

Alles bij elkaar een aardig lijstje. Toch denk ik wel dat ik de Applause laat repareren, ik vind het nog steeds een heerlijke auto en hij voldoet prima. Inruilen kan wel, maar da's een kwestie van òf een hoop geld bijleggen òf een andere auto kopen die wellicht ook het één en ander aan problemen geven.

Wat denken jullie, verstandig of niet?

Ter afsluiting nog een leuk plaatje van afgelopen maand:

gl2b24.jpg

Natuurlijk laten maken. Zo'n Applause is een hele leuke auto waarvan de meeste inmiddels al op de sloop zijn beland. Je hebt inmiddels een redelijk exclusieve auto.
Total loss zou ik me niet druk om maken. Lekker repareren. verder rijden en zorgen dat ie netjes blijft.

Beide Multiriemen moeten worden vervangen
Luchtfilter, rotor en verdelerkap zijn aan vervanging toe

Deze hebben niets met de apk te maken, en met name de tweede rij kun je prima zelf doen.

Ik zou hem gewoon repareren.

Thanks voor de reacties! :) Fijn dat ik hierin geen gekke keuze lijk te maken.

Ik heb inmiddels een reputatie op het gebied van handigheid (dat ben ik dus totaal niet), plus het verschil tussen de onderdelen of het laten maken ervan is tientjeswerk. Op dit hele bedrag laat ik het dan liever even goed doen...
Overigens combineer ik de APK altijd met een grote beurt, vandaar dat de punten die jullie noemen naar boven kwamen.

Bevalt die nog? Dan laten maken. Autorijden kost helaas geld, linksom of rechtsom. En dit is wel een model dat de tongen los maakt. ;)

Ik kan ook niet in je portemonnee kijken, maar ik stem ook enorm voor repareren. :LOL:

Inmiddels ben ik er zelf ook wel achter wat je vaak voor een vergelijkend bedrag prima een andere auto kan kopen maar daar zit vaak dan ook nog wel wat aan waardoor je onder de streep vaak echt niet goedkoper uit bent.

Allemaal slijtage- en/of ouderdomspunten. De één zou hem daarom naar de sloop toe brengen, en de ander maakt hem voor een paar honderd euro om er weer even tegenaan te kunnen. De keuze is aan jou! Heeft de garage al een offerte uitgebracht, en wat kwamen daar (eventueel) voor kosten uit?

De offerte komt, inclusief grote beurt, bandenwissel, APK en nog een paar kleine dingen, uit op zo'n 1500 euro.
Maar dat is dus wel over 20.000 kilometer.

Mijn stem gaat ook naar maken.
Auto ziet er (op de foto’s) nog best uit, jij bent er nog steeds blij mee en voor €1500 moet je ook maar weer afwachten wat je terugkoopt.

Misschien kan je bepaalde werkzaamheden skippen van de grote beurt om kosten uit te sparen, zoals die wielwissel onder anderen. Lukt je zelf ook wel in een half uurtje. Luchtfilter en verdelerkap lukt je ook wel. Misschien wel in dat zelfde half uurtje.
Waar laat je sleutelen aan de Applause? Kan ook enorm schelen. Ben je in zo’n glazen glimpaleis geweest met teveel overhead of bij de lokale dorpsgarage?

Lokale Suzukigarage om de hoek, die goed bevalt. Wielwissel zelf doen lukt niet, omdat ik maar één set velgen heb en de banden daar opgeslagen liggen.

Bedankt voor jullie advies, geeft weer wat meer vertrouwen in de auto :)

Leuke auto en vandaag de dag erg zeldzaam. Lekker laten "maken". Het is merendeels onderhoud vind ik. Voor het genoemde bedrag heb je niet snel weer zoiets.

Geen schokkende dingen in mijn ogen, behalve de roest misschien (vooral als je dat niet zag aankomen). Ik ben voor mijn Panda in een fractie van de kilometers al hetzelfde of meer kwijt, dus ik zou hem lekker laten maken (y).

Technisch kun je alles bij autodoc.de bestellen dan ben je den ik voor minder dan 150 euro klaar.

Laswerk gewoon beunhaas zoeken of je kan zelf lassen

Wie niks zelf doet moet helaas de hoofdprijs betalen

Dat zijn normale onderhoudskosten, die je vroeg of laat toch moet laten uitvoeren.
Ik heb de afgelopen 2,5 jaar al zeker 6000 euro uitgegeven aan onderhoud en verbeteringen, dat is ook meer dan de waarde van de auto. Aan de andere kant heb ik er ook 50.000 km mee gereden en hief ik de komende jaren geen grote uitgaven meer te verwachten.
Mijn auto is ook mijn hobby, dat mag ook geld kosten.
Aan de andere kant heb je geen hoge afschrijving en hoef je de auto niet door de dealer te laten onderhouden.
Die eigenaar van die Mercedes bij klokje rond geeft iedereen jaar 2000 euro uit aan het onderhoud, voor zijn auto.
Als het geld niet wordt uitgegeven aan de techniek, dan wordt dit uitgegeven aan het uiterlijk.
Met zo'n instelling kun je heel lang met je auto blijven rijden.

Sluit helemaal bij aan van MX6. Anders had ik mijn beide Panda's allang naar sloop kunen brengen.......

Doe het alleen voor jezelf, want je krijgt het financieel niet meer terug bij eventuele verkoop. Zolang jezelf dit waard vind en geniet van je wagen, gewoon doen. Vroeg of laat loop je toch tegen deze kosten aan.

Enzo Ferrari zei:
Allemaal slijtage- en/of ouderdomspunten. De één zou hem daarom naar de sloop toe brengen, en de ander maakt hem voor een paar honderd euro om er weer even tegenaan te kunnen. De keuze is aan jou! Heeft de garage al een offerte uitgebracht, en wat kwamen daar (eventueel) voor kosten uit?
Het kost ts bijna een paar duizend euro.... geen paar honderd euro. Vind dat persoonlijk nogal een verschil hoor: dat is best een behoorlijk som geld, voor zo'n soort auto.

Als je het geld er dan in steekt, dan moet je de auto ook wel weer 20.000km houden. Anders is het puur geld weggooien. En je mag hopen dat je voor € 1500 klaar bent en vervolgens, jaarlijks voor niet meer dan € 500 aan onderhoud hebt.

Roest daar word ik trouwens ook nooit zo vrolijk van, dat vind ik nog erger dan wat achterstallig onderhoud. Want als je dat niet direct goed aanpakt, word het alleen maar meer. En je moet weer opzoek naar iemand die goed kan lassen.

Michanus zei:
Technisch kun je alles bij autodoc.de bestellen dan ben je den ik voor minder dan 150 euro klaar.

Mwah, dat is wel erg optimistisch. Gelet op de goedkoopste onderdelen (vaak niet de beste) ben je bij autodoc (en winparts want autodoc had geen middendemper) in totaal 220,81 kwijt aan onderdelen exclusief verzendkosten. Toegegeven, dan ben ik er wel vanuit gegaan dat ook de olie wordt vervangen.
TS geeft aan zelf niet technisch te zijn dus dan moet je alles laten doen. Laten we er vanuit gaan dat een mannetje ook niet gratis werkt, €45 per uur is al belachelijk goedkoop. De werkzaamheden (met name door de distributie en de ashoes) zullen voorzichtig geschat een dag in beslag nemen. Komt er alweer 340 euro bij en dan zijn de banden niet gewisseld en is er nog geen mm gelast. Ik denk dat ts het helemaal zo gek niet doet voor €1500,- all in bij een erkende garage.

Overigens zou ik het werk gewoon laten uitvoeren als ik ts ben. Auto rijden kost nou eenmaal geld, daar valt niet onder uit te komen. Zeker niet als je redelijk wat kilometers maakt. Kilometers die met zo'n fraaie wagen vast ook nog heel plezierig zijn om te maken, dat mag ook wat kosten.

Ik sluit me aan bij Dirk. Bedrag bij elkaar zoeken en gewoon laten doen. Maar met een dusdanige hoeveelheid onderhoud heb je ook meteen veel zaken voor jaren uit de weg.

Wel een tip; ik zou een keer kijken naar een sleutel cursus bij een doe het zelf garage. Wielen wisselen, luchtfilter en nog een heel stel dingen zijn eenvoudig zelf te doen met minimaal aan gereedschap. Vraagt enkel een beetje vertrouwen in je kunnen en daar is zo'n cursus erg goed in.

Ook ik stem voor het uitvoeren van de reparaties en lekker blijven rijden in de Applause. Als de auto verder nog prima bevalt en je niet iets "meer" zoekt dan is dit waarschijnlijk onderaan de streep de goedkoopste manier om mobiel te blijven. Daarnaast blijft het gewoon een superleuke kar die het verdiend om op de weg te blijven.

Wellicht een idee om gelijk de deuk ook aan te laten pakken? Want als je nu gaat investeren in deze auto moet je hem natuurlijk wel langere tijd houden dus vanuit die optiek zou het niet gek zijn om hem weer helemaal in topstaat te brengen (y)

Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:
Het kost ts bijna een paar duizend euro.... geen paar honderd euro. Vind dat persoonlijk nogal een verschil hoor: dat is best een behoorlijk som geld, voor zo'n soort auto.

Als je het geld er dan in steekt, dan moet je de auto ook wel weer 20.000km houden. Anders is het puur geld weggooien. En je mag hopen dat je voor € 1500 klaar bent en vervolgens, jaarlijks voor niet meer dan € 500 aan onderhoud hebt.

Roest daar word ik trouwens ook nooit zo vrolijk van, dat vind ik nog erger dan wat achterstallig onderhoud. Want als je dat niet direct goed aanpakt, word het alleen maar meer. En je moet weer opzoek naar iemand die goed kan lassen.

Dat is precies het verschil tussen jou en een autoliefhebber.
Jij kijkt alleen naar de economische waarde van een auto en ziet alleen een apparaat om jou van A naar B te brengen voor zo min mogelijk geld, daarom rij jij in een Celerio.
TS rijd in een inmiddels zeldzame youngtimer en heeft daar veel plezier in.

MX6 zei:
Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:

Jij kijkt alleen naar de economische waarde van een auto en ziet alleen een apparaat om jou van A naar B te brengen voor zo min mogelijk geld, daarom rij jij in een Celerio.

Toch heeft hij wel een punt, ik vind op een dergelijke auto en bij dergelijke jaarkms een rekening van €1500,- ook flink. Hobby en geld enz is leuk maar in dit geval krijg je er niets extra's voor terug, het moet om überhaupt de weg op te mogen.

MX6 zei:
Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:

Dat is niet waar: want anders had ik mijn vorige auto al direct weg gedaan, in plaats eerst nog te investeren in nieuwe banden en de halve ophanging te vernieuwen. Zo'n € 1000 zwart onderhoud had ik daar in geïnvesteerd!

Op een gegeven moment heb ik toen gezegd, en nu is het goed geweest: hoe leuk ik die auto ook vind. Je moet een grens stellen, anders blijft het niet leuk.

Ik rij trouwens in een Celerio, omdat ik het geld ervoor had. Trouwens ik zie een auto niet om mij naar A naar B te brengen: maar dat is een nutteloze discussie op dit forum, want schijnbaar zijn er mensen die wel even bepalen wie autoliefhebber is en niet.

Een autoliefhebber is iemand die met plezier auto rijdt, of dat nou een oude bak is of een nieuwe auto. Soms moet je trouwens die liefde ook opzij zetten. Want voor liefde, daar koop je niks voor als je keer op keer ellende met een auto hebt.

Keer op keer ellende is wel wat anders dan gewoon regulier onderhoud. En als al het onderhoud toevallig net samen valt dan kost dat inderdaad flink veel geld, of je nu een dikke BMW rijdt of een Daihatsu. Elke maand een klein dingetje van 150€ voelt misschien minder heftig maar in de realiteit ben je onder de streep gewoon net zo duur uit, dus als je het zo bekijkt is het helemaal geen gek idee om nu eenmalig te investeren zodat je gewoon weer jaren vooruit kunt.

Klopt maar dan moet je ook wel weer jaren vooruit kúnnen, dat moet eigenaar zich dus even goed gaan afvragen of dat tegen elkaar opweegt. Oud beestje bij 20kkmpj is wel iets anders dan het doorsnee gebruik van een geliefde youngtimer.

Interessante discussie wel. :)

Mijn auto is eigenlijk een combinatie tussen dagelijks vervoer (35k km per jaar) en een youngtimer voor de hobby. Op basis van de kilometers zijn de kosten niet eens zo gek, dus ik heb inmiddels de keuze gemaakt om 'm inderdaad te laten repareren. Ergens vind ik het ook wel een soort sport om deze auto zo lang mogelijk te blijven rijden, ook omdat de auto erg goed bevalt en verder relatief weinig kosten met zich mee brengt (relatief zuinig, laag gewicht voor z'n formaat).

Uiteraard zou ik geld kunnen besparen door zelf het één en ander te proberen, maar omdat ik er dagelijks vrij grote afstanden mee rijd heb ik er wel iets meer voor over om 'm door iemand te laten repareren die er wel veel verstand van heeft. Mocht er ooit een tweede hobbyauto komen (of een nieuwere dagelijkse auto, waardoor de Applause hobbyauto wordt), is zo'n sleutelcursus best een goed idee inderdaad.

Maar eerst eens kijken wanneer de auto bij de garage terecht kan.

Gewoon Dirk zei:
Michanus zei:

Mwah, dat is wel erg optimistisch. Gelet op de goedkoopste onderdelen (vaak niet de beste) ben je bij autodoc (en winparts want autodoc had geen middendemper) in totaal 220,81 kwijt aan onderdelen exclusief verzendkosten. Toegegeven, dan ben ik er wel vanuit gegaan dat ook de olie wordt vervangen.
TS geeft aan zelf niet technisch te zijn dus dan moet je alles laten doen. Laten we er vanuit gaan dat een mannetje ook niet gratis werkt, €45 per uur is al belachelijk goedkoop. De werkzaamheden (met name door de distributie en de ashoes) zullen voorzichtig geschat een dag in beslag nemen. Komt er alweer 340 euro bij en dan zijn de banden niet gewisseld en is er nog geen mm gelast. Ik denk dat ts het helemaal zo gek niet doet voor €1500,- all in bij een erkende garage.

Overigens zou ik het werk gewoon laten uitvoeren als ik ts ben. Auto rijden kost nou eenmaal geld, daar valt niet onder uit te komen. Zeker niet als je redelijk wat kilometers maakt. Kilometers die met zo'n fraaie wagen vast ook nog heel plezierig zijn om te maken, dat mag ook wat kosten.

Ik heb een einddemper bij uitlaatwinkel gekocht voor 20 euro voor de micra :p daar is die gewoon de apk mee doorgekomen en hij werkt nog steeds

Voor fatsoenlijke uitlaat kijk ik in duitsland(woon in duitsland net over de grens bij venlo) de prijzen zijn meestal beter dan bij winparts (Ook al heeft winparts laatste tijd toch veel korting)

Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar ik vind deze Applause gewoon erg leuk om te zien. Uiteraard zal je bij een oudere auto op een gegeven moment tegen dit soort dingen gaan aanlopen, en inderdaad bij eventuele verkoop zal je die reparatiekosten er waarschijnlijk niet uit gaan halen.... Maar ja, c'est la vie denk ik dan. Je bent geloof ik nog steeds erg tevreden met deze auto en dat zou al doorslaggevend moeten zijn om hem gewoon te houden. Maar volgens mij ga je dat ook doen, dus keep it going man! :)(y)

omniradius zei:
Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, maar ik vind deze Applause gewoon erg leuk om te zien. Uiteraard zal je bij een oudere auto op een gegeven moment tegen dit soort dingen gaan aanlopen, en inderdaad bij eventuele verkoop zal je die reparatiekosten er waarschijnlijk niet uit gaan halen.... Maar ja, c'est la vie denk ik dan. Je bent geloof ik nog steeds erg tevreden met deze auto en dat zou al doorslaggevend moeten zijn om hem gewoon te houden. Maar volgens mij ga je dat ook doen, dus keep it going man! :)(y)

Hierboven beschrijf je precies hoe ik er inmiddels over denk. :)

De afspraak met de garage is gemaakt, ze trekken er 2 dagen voor uit, maar dan moet 'ie weer even mee kunnen voorlopig!

Zunigrijje zei:
Enzo Ferrari zei:

Gaarne wel even in de juiste context plaatsen. Dit was mijn reactie voordat de kosten van de offerte bekend waren gemaakt door Niels.

Zo'n 1500 EUR aan onderhoud/reparatie is verhoudingsgewijs natuurlijk veel geld voor een auto die rond de 500-1000 EUR waard is. Maar als de eigenaar nog tevreden is met de auto -wat tevens ook blijkt uit zijn reactie- zijn de kosten m.i. prima te overzien.

Voor mijn eigen auto's reserveer ik jaarlijks altijd rond de 1500 á 2000 EUR per auto voor onderhoud/reparatie. Er komt altijd wel een moment dat er eens een keer wat duurders kapot gaat, dan moet je niet gaan piepen als dat een keer tegenvalt. Gewoon van te voren alvast een beetje inplannen/calculeren kan geen kwaad.

Michanus zei:
Gewoon Dirk zei:
Michanus zei:

Ik heb een einddemper bij uitlaatwinkel gekocht voor 20 euro voor de micra :p daar is die gewoon de apk mee doorgekomen en hij werkt nog steeds

Voor fatsoenlijke uitlaat kijk ik in duitsland(woon in duitsland net over de grens bij venlo) de prijzen zijn meestal beter dan bij winparts (Ook al heeft winparts laatste tijd toch veel korting)

En een einddemper voor mijn Cadillac kost al snel €350,- maar daar ging het ook niet over. ;)

Winparts is meestal duurder dan autodoc maar die laatste had momenteel geen middendemper voor de applause in het assortiment. Bovendien bestelt de garage waarschijnlijk gewoon via mijngrossier.nl een OEM kwaliteit vervangstuk hetgeen de aanbieding van winparts nog steeds goedkoper maakt.

Maar terug on topic, ik ben blij om te horen dat Niels. zijn Applause gewoon laat maken dan kunnen we er met zijn allen nog lang van genieten.

Kreeg net een bericht van de garage. Meeste werkzaamheden zijn uitgevoerd, achterdemper was ook aan vervanging toe. De wielkast linksachter is netjes gelast, rechtsachter was er iets meer nodig dan ze dachten...

1tky8c119r.jpg

licn84o9qod.jpg

Zat netjes een dikke laag tectyl overheen, maar dit is blijkbaar ooit al eens nogal onvakkundig geprobeerd te herstellen. Worden de kosten nog iets hoger van...

Ach, de meest auto's schrijven dit in 1 jaar af, buiten al het onderhoud.
Jouw afschrijving is nihil :)
En bovendien omgerekend per km zijn je kosten nog steeds erg laag.

Rij je straks weer lachend rond !

Precies, en daarnaast is teruggaan nu ook geen optie meer :)

Het blijft me wel verbazen dat er zoveel (voor het oog) onzichtbare roest in zo'n auto kan zitten.

Terug
Bovenaan