Mits2012
Startmotor
Ik pleit er voor het aantal sterren dat een auto verdient uit een crashtest wordt afgewaardeerd met de impact die het voertuig heeft op het botsobject. De steeds zwaarder en groter en hoger wordende voertuigen (vooral EV) kunnen gemakkelijk een goede score halen voor de veiligheid in het eigen voertuig en voor voetgangers, maar welk impact geven ze bij een frontale botsing met een ander normaal voertuig? De krachten die vrijkomen bij een voertuig van 3000 kg bij de testsnelheid op het blok zijn veel groter dan bij een voertuig van 1500 kg. Er rijden nog veel lichte en kleine ICE's rond, vaak verbonden aan landgenoten die allang blij zijn zich overdekt te kunnen verplaatsen. De kreukelzone van het grote voertuig vangt zowel voor de eigen inzittenden als het voertuig waar het op botst energie op. Ik zou graag zien dat er een referentievoertuig wordt genomen, een voertuig van maximaal 1500 kg en een score van vijf sterren voor veiligheid bij een frontale botsing waarbij wordt gemeten welke krachten daarbij vrijkomen (massa x snelheid - energieabsorptie kreukelzone). De vrijkomende energie moet worden gemeten op verschillende hoogtes, zodat ook inzichtelijk wordt gemaakt waar het geteste voertuig de ander het eerste en dus het hardste raakt. (wanneer de bumper van de testauto 20-30 cm hoger ligt dat de gemiddelde auto, dat de kreukelzone van de andere auto weinig nut hebben (vergelijk dit met een personenwagen die onder een vrachtwagentrailer schuift). Er kan ook voor worden gekozen het referentie voertuig als object te gebruiken waarop wordt gebotst. Dat is realistischer. Een zwaar en groot voertuig dat een vergelijkbaar goede score wil bereiken zal dus in de energieabsorptie veel meer moeten presteren om vijf sterren te kunnen krijgen. Wanneer niet wordt voldaan zal dit tot minder sterren leiden en aangezien de laagst behaalde score bepalend is voor de totale score, zal dit bij de verkoop best impact hebben. Het kan betekenen dat bepaalde voertuigen als onveilig uit de verkoop moeten worden genomen zoals veel pick-ups uit Amerika of de Cybertruck die nagenoeg geen kreukelzone heeft en ruim 4000 kg zwaar is. Het kan ook zijn dat dergelijke voertuigen alleen tegen een veel hogere verzekeringspremie kunnen worden verzekerd.