NCAP-afwaardering

Ach ja,

Overschatten van de techniek, dat is nu net de strekking van dit topic. Je kan de hoeveelheid botsenergie die het botsdoosje kan absorberen overschatten maar je kan ook de grip op een dijkje ernstig overschatten.
Eigenlijk zijn het gewoon simpele puber-foutjes. Maar moeten we dan de rijbewijs-leeftijd naar 70 lentes verhogen, het moment dat de testosteron-levels acceptabel zijn in het verkeer? .
Ik vrees dat de correlatie met leeftijd of testoteron niet aanwezig is als ik de reactie van PauseBreak goed begrijp.
- Het probleem zit vaak tussen stuur en stoel, en is niet onderhevig aan sekse of leeftijd.
- Bij ongevallen waar snelheid primair oorzaak is van het ongeval zien we dat de laatste jaren de jonge vrouwelijke bestuurder ongeveer net zo vaak betrokken is als veroorzaker als de jonge mannelijke bestuurder.
Waarbij wel moet worden opgemerkt dat ook vrouwen een hoog testoteron gehalte kunnen hebben zonder daarmee andere insinuaties te willen maken.
Waarom moet de Bradwurst bolide dwars de rotonde over?
Omdat dat best leuk is?

Ik weet het niet of er een correlatie is en zo ja, waardoor deze correlatie veroorzaakt wordt.

Maar jongere mensen rijden wat vaker wild en oudere mensen zien het nut van stevig doorknallen meestal niet meer zo zitten.

Er zijn echter heel veel uitzonderingen op deze regel. Henk Vossen (79) rijdt nog steeds rallies - die slof jij echt niet bij. Ik ken ook dames bij wie de rechterstoel wel eens wat angstvlekjes heeft en onder de jonkies zijn er ook te vinden die ELKE verkeersregel keurig opvolgen.
Maar ik heb het over de voorkombare ongevallen. Op een dijkje een boom snoeihard raken, een Ford Focus in tweeën rijden, de kofferbak van de auto voor je verbouwen tot verfrommeld aluminiumfolie, de bocht uit glijden, iemand afsnijden en tijdens die actie het nodige blik verkreukelen; dat soort dingen

Heel vaak is het niet nodig, heel vaak speelt er iets van "opschieten, snel snel" mee. En ik vind de loterij waar je een seconde wint ten koste van de kans op een rolstoel met kinbesturing een oneerlijke loterij. Ik hoop dat met goede en consequente voorlichting wat vaker de veilige optie gekozen zal worden.

Immers, het rijbewijs is een certificaat dat je veilig met zo'n groot stuk ijzer aan het verkeer kan deelnemen. Het is geen sollicitatieformulier voor het stoeltje in het team van Max.

Ik hoop dat met goede en consequente voorlichting wat vaker de veilige optie gekozen zal worden.

Ik denk dat we de conclusie moeten trekken dat dit niet het geval is. We spenderen jaarlijks(!) tientallen miljoenen aan verkeerseducatie en gedragscampagnes. Wat in mijn optiek echt zoden aan de dijk zou zetten zijn twee zaken:
1) Significante verhoging van de pakkans gecombineerd met een wijziging van controlemethodiek van geautomatiseerd geld verdienen naar gedragsverandering;
2) Verplichte bijscholing voor iedereen met een rijbewijs - haal minimaal 1x per 5 jaar een nieuw theoriebewijs en 1x per 10 jaar volg je verplicht 5 rijlessen. Toon maar aan dat je de regels kent én goed kunt toepassen.

Ik denk dat we de conclusie moeten trekken dat dit niet het geval is. We spenderen jaarlijks(!) tientallen miljoenen aan verkeerseducatie en gedragscampagnes. Wat in mijn optiek echt zoden aan de dijk zou zetten zijn twee zaken:
1) Significante verhoging van de pakkans gecombineerd met een wijziging van controlemethodiek van geautomatiseerd geld verdienen naar gedragsverandering;
2) Verplichte bijscholing voor iedereen met een rijbewijs - haal minimaal 1x per 5 jaar een nieuw theoriebewijs en 1x per 10 jaar volg je verplicht 5 rijlessen. Toon maar aan dat je de regels kent én goed kunt toepassen.
1) Jij hebt het over pakkans maar ik zie liever pak-zekerheid.
Als ik eens turf hoe groot de pakkans is, is dat op dit moment minimaal. In procentjes schrijf je dan eerst een komma en een x-aantal nullen.
Dat is smeken om anarchie en dat blijkt.

2) Weg met dat certificaat als gebleken is dat de bestuurder het niet meer waard is. We leven verdorie in een wereld waar mensen willekeurig anderen bewust (!!!) de kist inrijden. Het certificaat voor het besturen van een automobiel is daarom vergelijkbaar met een wapenvergunning. Dat geef je niet aan psychopaten.

Maar in plaats daarvan zeuren we over privacy (als ik een euro te weinig belasting betaal is privacy helemaal geen issue) en miauwen we over "de anderen" die zich aan ongecontroleerde regels moeten houden.

Toevallig dit weekend werd ik nog bijna van de weg gereden door een paar drammende dwazen die even de botsdoos links en rechts door het drukke verkeer propten. Inhalen over doorgetrokken strepen, dwars door rode stoplichten over de verkeerde rijstrook, een stukje gras meepikken om die oude Duster voor te zijn....

Echt, dat ze zulke dramdwazen een rijbewijs gegeven hebben, onbegrijpelijk.

Sterren zijn leuk maar als ik daarna in mijn TR6, Niva of 5Gt turbo stap zit ik in een potentiele death trap. Ik probeer altijd te anticiperen maar of ik nu in eerstgenoemden rijdt of een dikke Benz met 5 sterren maakt geen verschil. Naast mijn eigen rijgedrag blijf ik afhankelijk van mijn medeweggebruikers.

Ik weet het niet of er een correlatie is en zo ja, waardoor deze correlatie veroorzaakt wordt.

Maar jongere mensen rijden wat vaker wild en oudere mensen zien het nut van stevig doorknallen meestal niet meer zo zitten.

Er zijn echter heel veel uitzonderingen op deze regel. Henk Vossen (79) rijdt nog steeds rallies - die slof jij echt niet bij. Ik ken ook dames bij wie de rechterstoel wel eens wat angstvlekjes heeft en onder de jonkies zijn er ook te vinden die ELKE verkeersregel keurig opvolgen.
Maar ik heb het over de voorkombare ongevallen. Op een dijkje een boom snoeihard raken, een Ford Focus in tweeën rijden, de kofferbak van de auto voor je verbouwen tot verfrommeld aluminiumfolie, de bocht uit glijden, iemand afsnijden en tijdens die actie het nodige blik verkreukelen; dat soort dingen

Heel vaak is het niet nodig, heel vaak speelt er iets van "opschieten, snel snel" mee. En ik vind de loterij waar je een seconde wint ten koste van de kans op een rolstoel met kinbesturing een oneerlijke loterij. Ik hoop dat met goede en consequente voorlichting wat vaker de veilige optie gekozen zal worden.

Immers, het rijbewijs is een certificaat dat je veilig met zo'n groot stuk ijzer aan het verkeer kan deelnemen. Het is geen sollicitatieformulier voor het stoeltje in het team van Max.
Tijdens mijn voortgezette rijopleiding was de stelregel. Kijk uit voor hoedjes en petjes. Hoedjes als in oud en petjes als in jeugdige onbezonnenheid. Nog geen minuut nadat de instructeur de opmerking had gemaakt stonden er 2 auto's op elkaar. Een hoedje en een petje. Toeval maar wel tekenend. De opa van mijn vader heeft tot zijn 90ste auto gereden. We zijn blij, nee hebben mazzel dat hij nooit iemand doodgereden heeft en den heb ik het over 1982 ouzo. Hoeveel bumpers die wel niet mee gepakt heeft.

Opvallend: Van de ongeveer 8 dodelijke slachtoffers de afgelopen 5 jaar hier in de directe omgeving droeg geen van alle een gordel.... Ze lagen allemaal in de omgeving van de verongelukte voertuigen. Denk dat een hoop "remmen is angst" types niet gewend is om met 4 of 5 personen in een auto te rijden. Als ik solo het bochtje met 120 km/u kan pakken lukt dat nu ook wel!

Opvallend: Van de ongeveer 8 dodelijke slachtoffers de afgelopen 5 jaar hier in de directe omgeving droeg geen van alle een gordel.... Ze lagen allemaal in de omgeving van de verongelukte voertuigen. Denk dat een hoop "remmen is angst" types niet gewend is om met 4 of 5 personen in een auto te rijden. Als ik solo het bochtje met 120 km/u kan pakken lukt dat nu ook wel!
Overschatten van de techniek.

Ik heb ooit een - relatief intelligent - persoon met droge ogen horen beweren dat hij de klap van een botsing wel met de bovenarmen op zou vangen. Bij een aanrijding had hij toch het stuur vast ???

Met boesjes van de baas zie het ook heel vaak. Dat zijn voertuigen waarvan de fabrikant WEET dat als hij maximaal 1000 kg lading op de papieren zet, er vast wel een dropveter te vinden is die na 2000 kg laden nog steeds roept: Dat kèn er ook wel bij!
Deze busjes hebben daarom een heel sterk chassis. Dikke, stevige balken die het voertuig tussen de wielen lekker stevig maken. Kreukelzone? Aan de achterkant een dikke laag plastic van 0,05 meter, aan de voorkant een voor de wet noodzakelijke 0,3 meter. Na die 0,3 meter ligt er een deugdelijk, lange-afstanden gietijzeren blok ijzer op jouw schenen en veiligheidsschoenen.
Toch worden die dingen zeer enthousiast gebruikt bij de bumper-parade op de linkerbaan. Maar de bestuurder achter je ziet jouw reclame voor zijn neus, niet wat er voor jouw boes gebeurt.
Boem, een eerste klap verorbert een fors deel van die 30 cm. Nog weinig aan het handje. Klap, drammer twee op die 5 cm kreukelzone aan de achterkant.
Maar helaas, de verkreukelkoek is op. En raad eens waar de overgebleven energie (van de snelheid) naar toe gaat....
De chirurgijn kan heel goed stukjes bot lijmen en plaatjes schroeven, maak je maar geen zorgen. Na 15 jaar voel je er bijna niets meer van....

Maar ook de andere drammers zijn "lekker bezig". Frommel de dikke leasebak er maar tussen, de reclame beweert dat dit een van de veiligste auto's is die er rijden.
Dat Japie in zijn vrachtwaggel van 40 ton niet de reactietijd van Bruce Lee na kan doen, dat je na de klap met jouw drietonnertje compleet vermorzeld wordt door de Scania van Japie, dat je na een tik van Stoffel nog een klapje na kan krijgen van een andere drammer, een vangrail of brugpijler, dat oma met haar Agila jouw haar laatste duw geeft die jou twintig jaar pijn oplevert....
Who cares.

Ik heb medelijden met oma en haar Agila. Ik begrijp de PTSS van Japie na de verfrommelde merkudès. Ik begrijp het gemopper van de schoonmaker die weer bloed van de brugpijler moet schrobben.

Terug
Bovenaan