MWH: BX.TA.110.IQ.93 - Een jaar aan Saab-updates

Nunspeet - Achterhoek. Hm, snelwegen liggen precies niet handig. Nee, combineren gaat hem ook niet worden. ;)

Hopelijk meer geluk met het najaarsevenement. En hopelijk nog geen pekel tegen die tijd, arme BIXje vindt dat niet lekker. :T

Correctie: Nog een keer geprobeerd en nu wat specifieker 'gericht'. Het loopt er echt aan alle kanten uit

Dan kun je beter van die slangen afblijven en vooral de boel goed smeren en afstellen :)

Hm, ik krijg wel een heel lage premie van die BX club-verzekering. Volgens mij zijn ze vergeten mijn leeftijd mee te nemen in de berekening... Toch maar even navragen voor ik daar moeilijkheden mee krijg. :confused:

@Gerjan: Er is nog niet veel duidelijk, maar ja.

Ik heb Emerpark ook wel eens gebeld, toen ik tijdelijk m'n BX diesel weer had... allemaal prima, premie werd per jaar betaald. Best hoor, dus ik vroeg dat als ik de auto binnen die tijd weer weg zou doen natuurlijk wel restitutie zou krijgen. Niet dus, je houdt het tegoed voor je volgende auto die je er verzekert. Nou dan laat maar...

grensrijder zei:
Wings of freedom zei:
Harm78 zei:
Ik woon trouwens in Vught, als je een keer langs wil komen met je aanwinst mag dat best :)

Geef dan effe een seintje, kom ik ook wel effe.

WOF
0010.gif

Zullen we er een forummeeting van maken? :):T

Kom dan met de GS. Doen we de evolutieleer. GS > BX > Xantia.

Phoenixrood74 zei:
MWH zei:
Komen jullie in oktober maar gewoon naar Twente... :p
Kom jij in september maar gewoon naar de Achterhoek!:p

Ik ben 17 september in de Achterhoek. Is er al bekend waar precies de EMW meet is?

WOF :confused:

@Harm: Ik houd hem voorlopig toch wel, daar heb ik niet zo'n probleem mee. Wel wil ik de verzekering eventueel kunnen updaten als ik de auto heb laten taxeren, en dat schijnt ook gedurende het jaar te kunnen.

@WOF: Dat heb ik toevallig vanmiddag gevraagd in het EMW-topic, om misschien ook langs te komen met wat BX'en. Nog geen antwoord.

De voorbereidingen voor de 17e zijn in volle gang, maar nog niet alles is definitief, vandaar dat er nog geen reaktie is!

M'n complimenten voor je verhaal! Wat een fantastisch avontuur zo! En die BX mag er ook zeker zijn :D echte karakterauto's en ik snap eerlijk gezegd niet dat veel mensen ze niet mooi vinden...

MWH zei:
De bumper is aan de beschadigingen te zien inderdaad gewoon gekleurd plastic. Hij hoort wel wat lichter te zijn, maar er zit een structuur op en daar blijft vuil tussen zitten... Na het poetsen zal het dus wel wat lichter worden.

Even wat eerste-auto-zooi gehaald bij de Action (parkeermeter, basiskaart Nederland) en ik kon die bumperpoets niet laten staan. Man, wat een zooi zit er in de 'poriën' van de bumper. Poetsen met een doek had weinig zin, ik heb uiteindelijk staalwol gebruikt. Na één zijkant van de voorbumper zat die echter al zo vol dat hij niet lekker meer schuurde. Dat wordt dus een paar kilo staalwol inslaan. :p

Even om te laten zien hoe vuil hij is:

Fotos-0006-1.jpg

Fotos-0005-3.jpg

En nu kruip ik weer in mijn hoekje om daar niet uit te komen tot ik kan vertellen dat het ding de weg op mag... Hoe lang duurt het voor de rdw hem als verzekerd heeft geregistreerd? :rolleyes:

MWH zei:
Hoe lang duurt het voor de rdw hem als verzekerd heeft geregistreerd? :rolleyes:

dat hangt er vanaf hoe snel de verzekeringsmij dit aan de RDW meldt, daar kan zo een maand overheen gaan.
Daar hoef je niet op te wachten, de bevestiging van de verzekering is het bewijs dat de auto verzekerd is.

Maar de bevestiging van de verzekering komt in Enschede binnen natuurlijk... Mag ik dit weekend weer op en neer treinen. :rolleyes:

Voor m'n gevoel vindt zo'n bumper het niet fijn als je 'm met staalwol behandelt... kun je niet beter Dasty (ontvetter van de Wibra) gebruiken in combinatie met een borstel of schuursponsje?

Dat soort commentaren verwachtte ik al. ;) Ik kan nog even een gewoon schuursponsje proberen, een borstel werkt iig al niet (goed genoeg). Het bumperschoonmaakspul dat ik nu heb ontvet blijkbaar ook, het komt goed los. Met het reliëf valt het wel mee geloof ik, als ik zie wat ik nu gedaan heb.

in principe krast fijn staalwol maar weinig, schuurspons zou ik zeker niet doen :p
Het resultaat is wel goed te zien, en als je het daarna dan met een goede conditioner inspuit/smeert dan zullen ze ook wel weer een tijdje mooi blijven.

@stoterstangen: Pff, kwartier aan de lijn geweest, ze konden de stukken maar niet vinden... En niet eens een wachtmuziekje! ;) Maar uiteindelijk is het toch goed gekomen en hij is verzekerd. Kan ik eens aan de apk gaan denken. :)

@ginkelvanmichiel: Goed, ik houd het dan toch wel bij staalwol. Eerst een flinke voorraad inslaan.

edit: Gedacht en gehandeld, de Alfa Romeo garage die mijn vader heeft aanbevolen voor de apk (geen idee waarom) had geen gaatje tot volgende week donderdag. Na te zeggen dat het een benzine was werd het woensdag en toen ik heel zielig vertelde dat het de eerste apk was na de import en ik er dus niet mee kon rijden, kon ik hem morgen neerzetten en zouden ze kijken wanneer het uitkwam. Zou waarschijnlijk wel lukken. :D

MWH zei:
.................. en toen ik heel zielig vertelde dat het de eerste apk was na de import en ik er dus niet mee kon rijden, kon ik hem morgen neerzetten en zouden ze kijken wanneer het uitkwam. Zou waarschijnlijk wel lukken. :D

Jankert:):LOL::)

Eh, deze rechter, verkreukelde slang zit los. Gescheurd bij de bevestiging, kan je misschien zien. Mag dat voor de apk of moet ik panikeren? ;)

Foto-DXGRGYAJ.jpg

Rechts op de foto? Die grote slangen (op de foto met een paar gaatjes)

Als ik het zo zie op de foto lijken dat sterk op luchtslangen voor het luchtfilter. Dat levert volgens mij geen probleem op bij de apk, en anders kort je hem toch in, en zet je hem opnieuw vast?

Zo, even googlen hoe je een popnageltang gebruikt... :)

@Gerjan: Precies mijn idee. ;) Maar op het citroen-forum zeggen ze ook dat het geen probleem is.

@Mr. Ruben: Watte?

Ja, die alinea voegt alleen niets toe. De RDW is de laatste tijd erg flauw bezig en zodra er een kenteken in het systeem staat zonder APK gaat er automatisch een boete uit. Ik hoop dat dat je geluk hebt en die van jou is overgeslagen!

Gaan die stomme popnagels meedraaien met de boor... :rolleyes: En zit je er eindelijk ver genoeg door, lijkt het een dikkere popnagel te zijn dan ingeschat, valt hij dus niet uit elkaar. :( Vervolgens raak je je geduld kwijt en ram die dingen eraf met een hamer en beitel. :)
Zo kom je stapje voor stapje verder als 'klusser'. :p Morgenochtend dan maar die NL platen erop nagelen, ik ben er nu achter hoe zo'n tang werkt! o_O (bleek dat ik een ringetje naar achter moest trekken voor ik de popnagel in de tang kon zetten, wist ik veel)

@Mach1: Als er al een boete uit is gegaan dan kan die volgens mij simpel ongedaan gemaakt worden. Hier is iemand die succesvol bezwaar heeft gemaakt in dezelfde situatie als ik: Net geïmporteerd. Je mag hem twee maanden zo laten staan blijkbaar.

Dat zou mooi zijn! Ik wilde je er alleen even bewust van maken dat ze nu erg fel zijn bij de RDW. Heb zelf ook een bezwaarschrift ingediend, is nu in behandeling.

Mr.Ruben zei:
waarom staalwol? gebruik meguairs...

Of een zachte nagelborstel met een sopje.... staalwol maakt het oppervlak van de bumper stuk en dan trekt het nog meer vuil aan en de kleur vergaat.

Oké, de keuring laat nog wat opvallende puntjes naar boven komen. Opvallend omdat hij in april nog een CT heeft gehad.

- Subframe doorgeroest
- Stuurhoezen
- Banden verdroogd/gescheurd (wist ik al, zijn waarschijnlijk nog van 1984 :) )
- LHM-lek bij veerbol linksvoor

Werk aan de winkel! Voor mijn vader dus, als hij terug is van vakantie. Ik had vanmorgen zelfs ruzie met het functioneren van een popnageltang, het lijkt me geen slim idee om zelf deze dingen te doen.

@Harm: Kijk, nu ga je verstandig denken. ;) In my defense: De popnageltang waar ik het over had was een goedkoop rotding. Dat moet wel, want ik heb hem gesloopt... Hij was niet gebouwd op de maat popnagels die ik gebruikte, nu is hij krom... Vervolgens heb ik een andere popnageltang opgediept en die deed het zonder enige moeite. En die werkte ook veel makkelijker, zonder ringetje dat je los moest trekken. :p

@HDI110: Het is de bedoeling dat de kleur vergaat, ik wil rode bumpers, geen zwarte. :p Een nagelborstel kan ik nog wel proberen, maar dat oude vuil zit echt vast in het reliëf en wil niet graag weg...

Ai, een doorgerot subframe is geen fijn probleem, MWH :( Zo'n wisseltje ben je wel even zoet mee. Kan natuurlijk dat hier tijdens de CT amper op gelet is en dat jij er nu mooi aan mag om 'm te vervangen. Tip: pak er 1 van een type 2 of 3, die zijn stukken minder roestgevoelig!

Als het niet te ver doorgerot is mag het gelast worden. Dat is een verandering in de APK-eisen (ook een discussie over op het CitFo) ofwel, waarschijnlijk is het te repareren zonder het gehele subframe te moeten vervangen.

Ik moet mezelf corrigeren: Ik heb het CT-rapport er eens bij gepakt en subframe, stuurhoezen en het lek zijn wel genoemd als adviespunten, maar vormen in Frankrijk blijkbaar geen afkeur... o_O

@ginkelvanmichiel: Ik heb rondgezocht en kwam die discussie op CiFo ook tegen. Mijn vader kan best goed lassen, de DS hangt is één groot lasknutselwerkje, dus we zullen er eens naar kijken of hij het wil/kan doen. *crosses fingers*

Dat is balen MWH:cry:.
Zonde dat het nu toch nog even gaat duren voordat je legaal de weg op mag met jouw fraaie fransoos. Sterkte met (het wachten op) alle klussen.

MWH zei:
@HDI110: Het is de bedoeling dat de kleur vergaat, ik wil rode bumpers, geen zwarte. :p Een nagelborstel kan ik nog wel proberen, maar dat oude vuil zit echt vast in het reliëf en wil niet graag weg...

Snap ik... ben niet geheel vreemd in de BX wereld. ;) Desnoods als het vuil niet weg wil zou ik nog wat jif gebruiken. Maar je wil de rode kleur niet roze maken door schuurkrassen. Dat zou zonde zijn.

Subframe hmmmm. Hoop dat het repareerbaar is. Waarschijnlijk een zeldzaam onderdeel tegenwoordig.

Jammer Milan! Het blijft een BX.. :)

Toch wel apart dat een doorgeroest subframe geen afkeur is in Frankrijk.... :confused:

Vanavond upload ik de foto's wel, op het subframe zit één gaatje op een rotplek (bij een kromming voor een bevestiging). Voor de rest is hij vanonder keihard. :confused: Waarschijnlijk ooit beschadigd geraakt op dat plekje en daardoor sneller gaan roesten. Mijn vader denkt dat het te repareren is, if not, via CiFo kreeg ik al twee subframes aangeboden. ;) Maar dat is echt een enorme klus om te vervangen, hopelijk lukt het lassen...
De stuurhoezen zijn natuurlijk gewoon te vervangen (hoewel er wel e.e.a. uitgebouwd moet worden) en dat lek bij de veerbol is waarschijnlijk opgelost als de veerbollen vervangen worden. Oud rubbertje waarschijnlijk.

Een foto van het gat dan. Rechts ervan is nog een stukje gescheurd, echt lastig om te vervangen dus... Ik ben benieuwd hoe mijn vader dat denkt aan te pakken en of het door de APK komt...

Fotos-0004-2.jpg

@HDI: Mijn vader heeft een andere manier bedacht: Eerst WD40 erop spuiten om het vuil goed vettig te maken en vervolgens de ontvetter er overheen. Dan komt het ook goed los. Wees dus gerust, ik blijf van de staalwol af. ;)

@Bossinkje: Hmm, moeilijke keuze. Een vrij onervaren sleutelaar of mijn vader, die al meerdere auto's compleet gerestaureerd heeft, als hulpje. :p

Voorlopig rijdt hij nog niet, dus je kan je ogen nog even dicht houden. Zolang het de verkeersveiligheid niet aantast dan. ;)

@Bossinkje: Aan die C5 en C4 zul je niet echt gesleuteld hebben, dit uitproberen op je eigen BX wat je tot nu toe gedaan hebt wil ik niet direct een schat aan ervaring noemen. :p

De bumpers liggen van de BX af, eronder is schoongemaakt en Dinitrol-behandeld. Zo ook een groot deel van de onderkant van de auto.

Het gaatje in het subframe heeft mijn vader inmiddels gelast, morgen de afwerking. Op het BX-forum blijven de commentaren zich herhalen over of het wel of niet mag en kan... Ik zeg: We zien wel. Eerst kijken of het door de apk komt, daarna gewoon in de gaten houden. Mocht het weer gaan scheuren dan kan je het subframe altijd nog helemaal vervangen.

@Bossinkje: Oh ja, mocht je je nu echt gekrenkt voelen: Weet dat ik mezelf nog altijd een veel slechtere sleutelaar vind dan jou. ;)

Wanneer is de apk herkansing??
Ik hoop voor jou van harte dat hij er dan probleemloos doorheen komt en jij eindelijk, na alweer een maand, met je auto mag rijden.

Wanneer de auto er klaar voor is. Stuurhoezen moeten we nog doen en de banden dus. Mijn vader wilde daar een doorschuif-dealtje van maken met mij, hijzelf en een vriend van hem. Dat lijkt precies uit te komen maar moet wel ineens x3 afgesproken/geregeld worden.

Zelf zou ik nu graag hard doorwerken om hem af te krijgen, maar ik kwam er net achter dat ik de 19e een tentamen heb en voor de 28e een verslag ingeleverd moet hebben. Dat heeft prioriteit, maar morgen en overmorgen is het weer nog te mooi om te leren en krijgt de BX nog lekker de aandacht. Kijken hoe ver we komen/wat we kunnen doen.

Eerst hadden ze de verkeerde stuurhoes besteld (2x de linker), daarna de goede besteld maar nóg een keer de linker ontvangen... Als het goed is krijgen ze morgen de rechter binnen, kunnen we die erop zetten...

De wielen zijn nu bij de bandenboer, dinsdag kunnen we ze waarschijnlijk ophalen, met nieuwe bandjes. En dan zijn we er geloof ik wel...

Terug
Bovenaan