MPV onder de €9000, valkuilen?

Wat je daarvan moet zeggen? Nou weinig, het is een onbekend model en dus is er erg weinig vraag naar en dan komt er pas een nieuwe apk op, op het moment dat jij hem koopt.

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt in de Orlando. De staat van de auto was erg matig en was goed verhuld door de verkopende partij. Dikke krassen op de auto, parkeersensoren niet goed aangesloten, deurstijlen vielen bijna uit elkaar.

Jammer maar deze gaat hem niet worden.

Dat is jammer. Ik wil je niet overhalen maar probeer anders nog een ander exemplaar een kans te geven.
De auto zelf was prima. Ik ga nu zaterdag een Opel Astra J uit 2016 kijken. Natuurlijk minder ruimte dan in een MPV maar heeft wel alle opties.

Wij rijden nu zo'n twee jaar een Renault Scenic (phase 3). Een 'Grand Scenic', dus met 7 zitplaatsen.
Die bevalt an sich prima; alles past met gemak, en voor een gezin met drie kinderen is het de ideale auto. De auto rijdt ook best lekker.

Wel zou ik kritisch zijn bij aankoop en een aankoopkeuring overwegen; de koppakking is een zwak(ker) punt, en dat is best een dure grap om te laten repareren. Daarnaast ook de ketting laten controleren, die heeft geen vervangingsinterval, maar schijnt in de praktijk toch vervangen te dienen worden bij hogere kilometerstanden.

Daarnaast toch een beetje de typische kwaaltjes voor oudere Franse auto's: Bluetooth is fijn, maar besluit soms om onduidelijke redenen om het niet te doen. Klepje van zonnescherm linksachter is afgebroken, dat is kwetsbaar plastic. De gordelverklikkers gaan ook weleens piepen terwijl er niemand zit - en die zijn echt bloedirritant (oplossing: gordel vastklikken).

Het is allemaal niet wereldschokkend of zo, maar het zit ook gewoon allemaal niet per se heel degelijk in elkaar geschroefd. Daar moet je tegen kunnen. Aan de andere kant, er rammelt en trilt ook niks in de auto.

Onderhousinterval is 24dkm/2 jaar. Die moet je lekker negeren en gewoon elk jaar onderhoud laten uitvoeren. Als je slechts elke twee jaar doet, is de kans op gebreken die uit de hand lopen gewoon groter.

Klinkt negatief? Misschien. Zo is het niet bedoeld, ik ben erg tevreden met de auto, vooral qua gebruiksgemak en de rijervaring is, voor een MPV, ook gewoon prima.

Wat vinden jullie van deze autos? Interessant om naar te kijken?

Ik ben benieuwd of een Golf sportsvan groot genoeg is want volgens Carsized zijn ze praktisch net zo groot.

Laatst bewerkt:
Wat dacht je, ik maak het lekker spannend met een lijstje TSI's en THP's? Zoals hierboven al aangegeven, dit was zo'n beetje het allerslechtste wat er in die jaren te koop was, dus ver vandaan blijven.

Er zijn praktisch geen betrouwbare MPVs onder de 10k zo lijkt het.

Was de Opel Zafira al afgevallen?
Zo te zien meer dan voldoende aanbod voor dit budget.

Voorbeeldje hieronder, 1e eigenaar, NAP en weinig kilometers, ruim onder budget.

Ietwat aan de zware kant vergeleken met sommige concurrenten maar dacht niet dat dit een probleemmotor is gebleken ( behalve dat de 1.4 weleens sloom/aan de zwakke kant genoemd werd ), correct me if i'm wrong.

Edit : ook een mooie, iets meer kilometers

Laatst bewerkt:
Mazda 5:
mazda 5 2.0
Toyota Verso
Versi 1.8
Zomaar 2 voorbeelden, misschien iets ouder maar beide zeer betrouwbaar.
Ik snap nu waarom de Verso's niet in mijn zoektocht voorkomen omdat ze geen parkeersensorenen hebben maar een camera. Er staat hier 1 lokaal te koop, kan daar morgen eens kijken.
Was de Opel Zafira al afgevallen?
Zo te zien meer dan voldoende aanbod voor dit budget.

Voorbeeldje hieronder, 1e eigenaar, NAP en weinig kilometers, ruim onder budget.

Ietwat aan de zware kant vergeleken met sommige concurrenten maar dacht niet dat dit een probleemmotor is gebleken ( behalve dat de 1.4 weleens sloom/aan de zwakke kant genoemd werd ), correct me if i'm wrong.

Nee de Zafira is nog steeds een prima optie. Is alleen net als de 2.0 Scenic relatief zwaar en zuipt veel dus was ook verder aan het oriënteren.

Ga zaterdag ook nog steeds bij een Astra J 1.4 met 140pk kijken.

Ja die Astra die je linkt is een mooi exemplaar, goede kleur en uitrusting, maar zoals al gezegd ook die is best aan het gewicht voor een c-segment station. Benieuwd naar je bevindingen (y)

Ja die Astra die je linkt is een mooi exemplaar, goede kleur en uitrusting, maar zoals al gezegd ook die is best aan het gewicht voor een c-segment station. Benieuwd naar je bevindingen (y)

De 1.0 K uitvoering is lichter maar is ook een 3 cylinder wat minder prettig rijdt. Een station rijdt wel echt een heel stuk lekkerder dan een MPV maar heeft minder ruimte voor de kids.

Ik ga denk ik een 2.0 Grand Scenic nog zoeken en die verso en dan de 2 MPVs en station vergelijken.

Astra K met 4 cilinder komt toch ook een heel eind richting je budget.

Erg mooi exemplaar ( wel import )

En origineel NL

Mijn vrouw heeft de wens uitgesproken om het budget terug te schroeven naar €6000...

Dus dat heeft mij weer terug gezet naar basically 0.

Maar ik ben benieuwd naar deze auto: Stationwagen met 3 losse stoelen

Een auto vinden met een beperkt aantal kilometers op de teller (minder dan 160.000/170.000), waar 3 kids in passen en binnen budget is een leuke uitdaging.

Aan Peugeot zou ik persoonlijk niet beginnen, is al een Franse auto op leeftijd met een bedenkelijk reputatie. Deze 1.6 motoren zijn wat beter als de Purepech generatie maar zeker niet bulletproof.

Aan Peugeot zou ik persoonlijk niet beginnen, is al een Franse auto op leeftijd met een bedenkelijk reputatie. Deze 1.6 motoren zijn wat beter als de Purepech generatie maar zeker niet bulletproof.
Zoals ik het mijn vrouw omschreef, de auto is 3k goedkoper dan waar we eerst naar kijken maar heeft ook de potentie om 3k meer kosten met zich mee te brengen.. al is dat niet gegarandeerd.

Voor dat lagere budget kom je uit bij wat oudere auto's wat niet meteen een nadeel hoeft te zijn. Vaak immers nog gebaseerd op "ouderwetse" bewezen betrouwbare techniek ( zonder turbo's dus )

Liever dit soort ( of vergelijkbare ) opties dan nieuwere modellen met twijfelachtige techniek die wat prijs betreft aan de onderkant van de markt zitten.

Ik weet niet of een ouder GM produkt ook een goed idee is, onderdelenvoorziening is ook schaars aan het worden.

@TS wat voor auto heb je nu

Ik heb nu een Volkswagen Touran 1.5 DSG uit 2021 met 142k op de teller. Deze gaat volgend jaar oktober (denk ik) er weer uit als er 200k op de teller staan. Ik krijg volgend jaar dus sowieso een nieuwe lease auto.

Ik zou heel graag die Cupra Born limited edition jong gebruikt leasen volgend jaar, dat kost mij dan maar 220 euro ofzo. De tweede auto is primair voor de vrouw maar zal volgend jaar één jaar als gezinsauto gebruikt worden als ik mogelijk een jaar niet prive ga rijden.

Ik zou geen gehaaste beslissing nemen zolang de Touran nog gebruikt kan worden. Vooral als je het budget kan opschroeven naar iets wat je echt wilt en wat aantal jaar meekan.

Houd er rekening mee de Astra,s die je bekijkt zijn allemaal GM producten. Over een aantal jaar zal je weinig tot geen onderdelen meer kunnen krijgen via dealers. Stellantis ondersteund GM onderdelen maar matig tot niet.

Ik zou geen gehaaste beslissing nemen zolang de Touran nog gebruikt kan worden. Vooral als je het budget kan opschroeven naar iets wat je echt wilt en wat aantal jaar meekan.

Houd er rekening mee de Astra,s die je bekijkt zijn allemaal GM producten. Over een aantal jaar zal je weinig tot geen onderdelen meer kunnen krijgen via dealers. Stellantis ondersteund GM onderdelen maar matig tot niet.
Dat is wel een goed punt. We merken dat we op kortere termijn dan eerst verwacht een tweede auto nodig hebben dus er zal binnen nu en korte tijd wel iets komen. Ik keek naar die Astras omdat ze relatief groot van binnen zijn voor de prijs. Focus modellen zijn ook wel onder de ik te vinden maar die vind ik toch spannend qua onderhoud.

Je hebt ook Megane modellen met 2.0 en 1.6 motoren, misschien is dat een betere optie.

Oudere Focus zoals ik heb gehad vind je wel voor onder de €6000. En dat zijn fatsoenlijke wagens naar mijn idee. Laatste jaren van de tweede generatie dus. Derde generatie zou kunnen, naar dan zou ik goed kijken naar het blok en met name hoe dat is onderhouden. 1.0 uit die tijd zou ik vermijden.

Oudere Focus zoals ik heb gehad vind je wel voor onder de €6000. En dat zijn fatsoenlijke wagens naar mijn idee. Laatste jaren van de tweede generatie dus. Derde generatie zou kunnen, naar dan zou ik goed kijken naar het blok en met name hoe dat is onderhouden. 1.0 uit die tijd zou ik vermijden.
Je hebt het over de 1.6 focus modellen toch?

Ik heb zo'n Focus 3 gehad. Dat dashboard valt weg mee. Ik vond het makkelijker in de bediening dan mijn Golf... Wil je toch wat anders, dan plaats je de Sony headunit voor de radio.
Ik had de 1.0. Fijn blok, maar na 8 jaar moet de distributieriem vervangen worden en dat is een serieus grote klus bij dat blok.
Een late Focus 2 is ook een fijne auto. De 1.8 was meestal de Flexifuel en die heeft een korter onderhoudsinterval en is niet heel zuinig. De 2.0 is ook niet echt zuinig maar wel lekker soepel. Ik vind het weer wennen dat zo'n ongeblazen blok zoveel toeren draait op de snelweg.

Ik heb zo'n Focus 3 gehad. Dat dashboard valt weg mee. Ik vond het makkelijker in de bediening dan mijn Golf... Wil je toch wat anders, dan plaats je de Sony headunit voor de radio.
Ik had de 1.0. Fijn blok, maar na 8 jaar moet de distributieriem vervangen worden en dat is een serieus grote klus bij dat blok.
Een late Focus 2 is ook een fijne auto. De 1.8 was meestal de Flexifuel en die heeft een korter onderhoudsinterval en is niet heel zuinig. De 2.0 is ook niet echt zuinig maar wel lekker soepel. Ik vind het weer wennen dat zo'n ongeblazen blok zoveel toeren draait op de snelweg.
Was jouw 1.0 dan ook al met de natte riem die bovengemiddeld vaak problemen gaf?
Ik zou persoonlijk eerder voor een late type 2 gaan dan een "vroege" type 3.

Die riem gaf geen problemen hoor. Gewoon de juiste olie gebruiken en de riem op tijd vervangen (bij mij ging het daarna alleen mis, maar dat ligt meer aan de Ford organisatie dan aan de auto zelf).
De 1.0 en 1.6 EcoBoost hebben wel een gevoelig koelsysteem. Ik had al de verbeterde slangen van de facelift (waren dus al eens vervangen) maar die gingen ook lek. En zo'n lek is dan lastig te vinden. Dus goed het niveau van de koelvloeistof in de gaten houden.
Punt is nu binnen een paar jaar dat die dingen technisch total loss zijn als er een nieuwe riem op moet, want dat kost zo'n €1500.

In de Ford Focus 2 heb ik vroeger ( toen die nieuw was) een proefrit gemaakt.
Ik heb toen gereden met een 1.8. Heb de auto toen niet gekozen vanwege het lawaai.

De motor levert weinig trekkracht bij lage toeren, en bij hogere toerentallen maakt die veel lawaai. Maak dus zeker een proefrit, ook op de snelweg.
Verder is het wel een goede auto, controleer de auto wel goed op roest, en in welke staat die nu nog is.

Tja, je koopt wel een auto van 10-15 jaar oud, dat is wel anders dan wanneer je ze 10 jaar geleden had aangeschaft natuurlijk.

Maar goed, voor €6.000 moet je wat concessies doen denk ik.
Maar de eis is een auto voor 5 personen toch? Focus uit die tijd staat niet bekend om zijn ruime achterbank...

Even terug naar de zoektocht van TS;

Max €6.000, voor 5 personen en de auto moet redelijkerwijs in 5 jaar 50k km kunnen rijden. Dat is het toch?

Ja precies. We moeten eigenlijk 1 jaar zon 20k er prima mee kunnen rijden. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk toch een Kia EV6 of Cupra Tavascan nemen als lease auto. Vanaf 2027 wordt de wagen hoogstwaarschijnlijk een veredelde boodschappen auto.

Als het rijden heel erg bevalt kan ik als lease auto ook iets van een ID3 limited black series halen, die zijn fiscaal bijna gratis tegenwoordig. Op 2025 kenteken kost dat maar €225 per maand.

Megane ziet er net uit, maar ik zie nergens het onderhoudsboekje, en er wordt niks gezegd over het onderhoud. Ik zie alleen een oude werkplaats checklist, waarschijnlijk van 2007 toen de vorige eigenaar de auto kocht. Als zulke autos bij zulke bedrijven staan is het meestal te mooi om waar te zijn, en zijn vaak afgetrapte hokken waarin weer geld moet worden gestoken om ze weer goed te krijgen. Vind de auto ook behoorlijk duur geprijsd.

Megane ziet er net uit, maar ik zie nergens het onderhoudsboekje, en er wordt niks gezegd over het onderhoud. Ik zie alleen een oude werkplaats checklist, waarschijnlijk van 2007 toen de vorige eigenaar de auto kocht. Als zulke autos bij zulke bedrijven staan is het meestal te mooi om waar te zijn, en zijn vaak afgetrapte hokken waarin weer geld moet worden gestoken om ze weer goed te krijgen. Vind de auto ook behoorlijk duur geprijsd.
Ik ga er vrijdag kijken en dan zullen we zien. Ik verwacht sowieso wel zon €1500 euro aan onderhoud in het eerste half jaar / 9 maanden.

Het is natuurlijk geen nieuwe auto maar ik hoop een beetje op een redelijk onderhoud ding.

Ja precies. We moeten eigenlijk 1 jaar zon 20k er prima mee kunnen rijden. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk toch een Kia EV6 of Cupra Tavascan nemen als lease auto. Vanaf 2027 wordt de wagen hoogstwaarschijnlijk een veredelde boodschappen auto.

Als het rijden heel erg bevalt kan ik als lease auto ook iets van een ID3 limited black series halen, die zijn fiscaal bijna gratis tegenwoordig. Op 2025 kenteken kost dat maar €225 per maand.
Als je de auto maar een paar jaar (of minder) echt gebruikt en daarna als veredelde wagen gebruikt, zou je dan niet na een paar jaar de auto inruilen op een goedkope EV als een Zoe of Citigo? Die zal nu te klein zijn, maar tzt lijkt mij dat dan een betere boodschappenauto dan zo'n oude grote Mégane. Korte ritjes is ook niet leuk voor een ICE... en wellicht hebben jullie tegen die tijd het geld om zo'n kleine EV te kopen. En je vrouw hoeft dan ook niet te schakelen

Zo’n Megane vind ik van binnen echt prachtig. Kijk ook eens naar de Scenic van die generatie.

Als je de auto maar een paar jaar (of minder) echt gebruikt en daarna als veredelde wagen gebruikt, zou je dan niet na een paar jaar de auto inruilen op een goedkope EV als een Zoe of Citigo? Die zal nu te klein zijn, maar tzt lijkt mij dat dan een betere boodschappenauto dan zo'n oude grote Mégane. Korte ritjes is ook niet leuk voor een ICE... en wellicht hebben jullie tegen die tijd het geld om zo'n kleine EV te kopen. En je vrouw hoeft dan ook niet te schakelen
Ik had al het argument gemaakt om nu een Suzuki Alto te halen maar zij wilt de flexibiliteit houden om niet vast te zitten aan de lease bak als ik een keer van baan wil wisselen.

Ik zorg zelf wel ervoor dat de Megane soms wat langere stukken rijdt. Zodra er minder grens controles zijn kan ik weer in Duitsland tanken en boodschappen doen bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Die Renault Megane vond ik ook prettige auto. Op de achterbank zal het met 3 personen vast krapper zitten dan de Laguna, maar de Laguna zal vast iets meer kosten om te hebben en rijden. De aanschaf van de Laguna is mogelijk weer wat lager, dus dat scheelt weer.

Succes met de proefritten en keuzes

Maar dan wordt het opeens veel makkelijker kiezen. Ga een kijken voor een Laguna van 2003 of later.

Die zijn ruim, betrouwbaar en je houdt nog geld over ook.

Renault Laguna Grand Tour 2.0-16V T Privilège Automaat | Na

Dan zou ik bijna voor de yolo gaan en zoiets halen:

Of als we toch yolo doen:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan