Motortemperatuurlampje Fiat Seicento

A

Anoniem

Guest
Beste mede-forummers,

Sinds een maand ben ik in het bezit van een Fiat Seicento met 0.9 liter motor uit 1998.
Ongeveer een week geleden viel het me op dat het motortemperatuurlampje op bepaalde momenten gaat branden. De motor wordt dan dus te warm.
Op het moment dat ik veel langere stukken met hogere snelheid rijd, is er niks aan de hand. Pas op het moment dat ik de bebouwde kom inrijd (lees met lage snlheid rijd) of even met draaiende motor stilsta begint het lampje te branden. Ik heb het laatst even geprobeerd omdat ik niet kon stoppen, en op hogere snelheid gaat het lampje weer uit (ik weet het, ik zou dan eigenlijk niet moeten doorrijden:rolleyes:).

Zelf heb ik helaas weinig technische kennis met betrekking tot auto's. Ik heb de olie al gepeild en dat is in orde. Er zit ook voldoende koelvloeistof in. Hier houd mijn kennis op en morgen gaat de auto naar de garage. Korte stukken rijden met lage snelheid probeer ik nu dus te vermijden.

Ik ben echter wel benieuwd naar jullie ideeën met betrekking tot de oorzaak. Op die manier kan ik er ook en beetje over meepraten als ik morgen naar de garage kan. De vorige eigenaar heeft de koppakking al vernieuwd en ik heb weinig behoefte om hetzelfde te doen dus ik hoop dat het probleem makkelijk te verhelpen is.

Ik hoor graag van jullie.
Bedankt alvast.

Groeten,

Rick
 
Dit is duidelijk: de elektrische radiateur ventilator werkt niet meer. Deze moet voor voldoende koeling zorgen bij (te) weinig rijwind. Deze ventilator gaat vanzelf draaien, indien het koelwater te warm wordt. Maar het lijkt erop dat de thermo-schakelaar en/of de ventilator defect is.
Reparatie is simpel en niet heel duur. Wacht er niet te lang mee, want koppakkingen zijn niet dol op hoge motor-temperaturen.
 
Denk haast dat de temperatuur zender van de fan kaduuk is,    de fan, die bij de radiator zit, zorgt voor koele lucht, als de auto stil staat, of wanneer de koelvloeistof te heet wordt, bv als je een berg op rijd, deze zit vaak op de radiator gemonteerd ,    deze zal dus moeten worden vervangen, dit is tientjes werk, meeste garage,s rekenen gewoon een uur, plus nieuwe zender, een nieuwe zender kost iets van 20,- euro, plus 85,- uurloon, en dan klein materiaal , is altijd vaste prik bij garage,s a10,-    dus ik schat dat je rond de 130,- zit.
 
@ Excellentie en Beremans,

Bedankt voor jullie antwoorden!
Het lijkt er dan inderdaad op dat het de ventilator betreft die niet meer werkt.

Hier kan ik wat mee.
Ik zal morgen nog even laten weten wat de garage zegt.

Bedankt!
 
Ik heb met mijn seicento eens de thermostaat kapot gehad waardoor de motor bij lage snelheden ook te warm werd.
 
beremans zei:
Denk haast dat de temperatuur zender van de fan kaduuk is,    de fan, die bij de radiator zit, zorgt voor koele lucht, als de auto stil staat, of wanneer de koelvloeistof te heet wordt, bv als je een berg op rijd, deze zit vaak op de radiator gemonteerd ,    deze zal dus moeten worden vervangen, dit is tientjes werk, meeste garage,s rekenen gewoon een uur, plus nieuwe zender, een nieuwe zender kost iets van 20,- euro, plus 85,- uurloon, en dan klein materiaal , is altijd vaste prik bij garage,s a10,-    dus ik schat dat je rond de 130,- zit.

Het klinkt als 10 minuten werk, wat een beun ook kan. Volgen mij moet het bij een normale garage voor 40- euro ook wel kunnen.
 
Ik weet het, casanova, een voordeel, dan ben je blijer bij de kassa met afrekenen, maar als ik zeg 40 € en het is duurder dan is het schrikken, een beetje monteur wisselt inderdaad de sensor om zonder iets af te tappen, maar je hebt ze er bij, en dan moet ook nog het systeem worden ontlucht,
 
Het was uiteindelijk de temperatuursensor.
Voor 70 euro was het voor mekaar.

Bedankt allemaal voor het meedenken! (y)
 
70 euro? Is dat niet heel veel? Sensor van mijn Punto was ook defect, sensor zelf kostte acht Euro en erin plaatsen was vijf minuten werk...
 
Radiateur bij een Cinq zit wel verdomd krap ingebouwd..   
Misschien is de bumper er wel voor af geweest.. om er goed bij te kunnen..
Kost toch al gauw wat meer tijd..
 
Terug
Bovenaan