Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Dat is een smaakkwestie, het is een echte toerbuffel om in korte tijd grote afstanden te overbruggen. Ik ben meer van de bochten en af en toe een stukje off road. Snelweg is voor mij een noodzakelijk kwaad op de motor.

Offroad vind ik niks. Maar dat komt meer door de quad die ik had. Dat was zoveel gedoe eer dat je kon rijden, dat ik voorlopig helemaal klaar ben met offroad.

Bochten houd ik wel van. Maar we rijden best lange afstanden, een rondje rijden is voor ons al gauw 200km, en daarom zoek ik een echte toermotor. Ik had een proefrit gemaakt op een FJR 1300, maar ik had er geen klik mee. Kwam met name doordat de motor wat schoonheidsfoutjes had en ook nieuwe banden nodig had.

En gek genoeg kom ik dan toch weer bij BMW terecht. Uiteindelijk wil ik een K1600GTL, maar ik wil geen 16k dollar uitgeven.

Overigens weet ik nog niet of ik mijn V-Star inruil.

Tja,

Ik heb een voorliefde voor de kleinere motorfietsjes.

Mijn menselijk capaciteiten zijn al ontoereikend voor zoiets simpels als een GS500, dus waarom zou ik zwaarder of complexer willen. Bovendien vind ik het leuk om aan een motor te sleutelen. En dat sleutelen lukt niet met een dikke BMW, bij zo'n machine stopt dat bij stap een: Sluit de BMW diagnosecomputer aan....

Ik heb de oude meuk maar weer eens aangeslingerd. Mijn auto moest winterbanden hebben om de heftige kou van de waarmste decembermaand sinds 1901 te trotseren. Dus ik heb deze gelegenheid aangegrepen om weer eens woon-werk op de brommer te rijden.
Dat viel tegen. Wat direct opviel was de hoeveelheid bescherming die de eierschaal van de Seat geeft. Op de Suzuki zat ik vol in de rijwind en dat is met 130 (+) toch goed merkbaar. Met de BMW ging dat al een stuk beter, maar toen waaide het behoorlijk hard.

Kortom: ik ben in een jaar tijd een volbloed watje geworden.
Misschien kan ik verdere terugval naar het aardappel-bank niveau voorkomen.
Misschien zijn er commando-trainingen voor senioren.

Training met een vers bakje groene gunpowder thee en een chocolaatje om 15:00 uur.
Training met een ontbijt met verse croissantjes, kaiser broodjes en een gekookt eitje.

@ Mechanix, een vriend van me heeft een BMW R1200GS, machtige machine. Wat voor mij echter meespeelt is dat Twixin vaak achterop zit. Dan zoek je het toch ook een beetje in het comfort voor de passagier.

Diezelfde vriend zegt overigens altijd dat hij 3 motoren zou willen hebben. Ik kan me daar helemaal bij aansluiten. Naast een BMW toerbuffel zou ik dan een Yamaha Stryker willen ofzo.

@ rke, op zich vind ik sleutelen ook leuk, maar niet aan auto's en motoren. Die moeten het wat mij betreft altijd doen. Het laatste waar ik op zit te wachten is in vol ornaat de garage inlopen en er achter komen dat de motor niet start.

Ik heb een 660cc ééncylinder en merk wel dat ik wat vermogen te kort kom op de snelweg. De lekkere bochten en uitzichten zijn toch een stukje rijden, denk aan de Ardennen, Luxemburg, Eifel, dus wat zwaarders gaat er wel komen. Maar als je er eenmaal bent heb je vermogen genoeg.

Twix zei:
Ik zeg R1200GS.

Dat is zeker een optie, één van de beste allroads. Hij heeft één nadeel, iedereen heeft 'm. :rolleyes:

De kandidaten voor mij zijn momenteel;
De GS inderdaad
Yamaha Super ténere
KTM 1050 / 1190
Suzuki VSTROM 1000
En last but not least de nieuwe Honda CFR1000 Africa Twin.

Ik ben er nog niet uit...

Idefiqs zei:
Twix zei:
î
Ik zeg R1200GS.

Dat is zeker een optie, één van de beste allroads. Hij heeft één nadeel, iedereen heeft 'm. :rolleyes:

De kandidaten voor mij zijn momenteel;
De GS inderdaad
Yamaha Super ténere
KTM 1050 / 1190
Suzuki VSTROM 1000
En last but not least de nieuwe Honda CFR1000 Africa Twin.

Ik ben er nog niet uit...

Je mist een van de leukste
2015-Moto-Guzzi-Stelvio-1200-8V-NTX3.jpg

rke zei:
Tja,

Ik zou er eigenlijk nog wel een motorscooter bij willen!:) Meer vermogen dan die Bandit die ik nu heb, is in ieder geval niet nodig. Ook deze motor zit binnen een paar tellen al op de honderd of ver daarboven. Als je niet oplet, rijd je steeds te hard. Ik vraag me af hoe mensen dat doen die een echte sportmotor hebben, zoals een R6 of een GSXR.

Absoluut, erg fraai.

@ Mechanix, geen scooter, maar een Honda NM4 lijkt me wel wat voor erbij...

Mechanix zei:
Als je niet oplet, rijd je steeds te hard. Ik vraag me af hoe mensen dat doen die een echte sportmotor hebben, zoals een R6 of een GSXR.

Valt best mee. Door het overschot aan vermogen is het juist rustig cruisen vind ik, wetend dat je elk gaatje kan pakken indien nodig. Maar af en toe moet de beer gewoon even los. Bij het opdraaien van een recht en overzichtelijk stuk weg éven het gas vol open. In de tweede versnelling vliegt de ZZR naar de toerenbegrenzer, door naar drie, gas nog even vol open houden. Dan, na het voorbij zien flitsen van '180' op de teller weer snel in de remmen. Ongelofelijk hoe dat ding gaat. Vervolgens vervolg ik met een smile voor oor tot oor weer rustig m'n weg. :)

Ik heb het felbegeerde roze pasje met een A'tje sinds gisteren -na een lespauze van twee maanden ivm drukte met m'n bedrijfje- ook binnen!

Er zijn nu een aantal motoren in de race. De eerste is een FZR 600R die door een maat van mij wordt aangeboden. Niet meer in hele mooie staat, maar technisch ok en heel betaalbaar. Maakt een hele goede kans, ik zal hem vast zelf ook nog een keertje laten kieperen:

60969397_d.jpg

De CBR 600 F2 maakt ook nog een goede kans, al vind ik die ondertussen een beetje afgezaagd en ga ik liever voor iets wat nét even anders is:

bikepics-2533267-800.jpg

En stiekem ben ik ook een beetje verliefd geworden op de Honda VTR 1000 F:

honda-vtr1000f-1998-10.jpg

Niet zwaarder of krachtiger qua PK's dan een gemiddelde sportieve 600, wel een stuk meer koppel en daarom raden sommigen hem af als eerste motor. Aan de andere kant lees ik ook weer goede verhalen over het rustige karakter en het gemak waarmee je met de VTR ook kunt toeren. Grootste nadeel wat voor beginners wordt genoemd is het sterke afremmen op de motor in vergelijking met een 600cc l4, waardoor die laatste wat vergevingsgezinder zijn bij foutjes in een bocht.

Met zo'n Honda kun je eigenlijk niet fout gaan, maar heel bijzonder is allemaal niet, nee. Ik was er wel heel blij mee als 'beginnersfiets' (mijne was uit 2002).

Verkijk je niet op het aantal pk's van zo'n VTR, een 1.000CC tweecilinder is best een kanon hoor. Totaal niet vergelijkbaar met 100-'600CC viercilinder'-pk's. Ik lees wel dat 'ie 'smooth' is, dus een proefritje kan nooit kwaad!

Ken je deze site al? Zeer handig voor een snel overzichtje. Bijna elke fiets uit de laatste 20-25 jaar staat er wel tussen.

Mechanix zei:
rke zei:
Tja,

Ik zou er eigenlijk nog wel een motorscooter bij willen!:) Meer vermogen dan die Bandit die ik nu heb, is in ieder geval niet nodig. Ook deze motor zit binnen een paar tellen al op de honderd of ver daarboven. Als je niet oplet, rijd je steeds te hard. Ik vraag me af hoe mensen dat doen die een echte sportmotor hebben, zoals een R6 of een GSXR.

Hoe ik dat doe? Bij 120 opschakelen naar z'n twee en bij 160 opschakelen naar z'n 3, niet zo moelijk toch? :T:)

Nee, eigenlijk gaat het nergens over en is het compleet gekkenwerk. Toch is de acceleratie erg gaaf en klinkt het briljant :)
Bij mij is het vaak even lekker invoegen, lekker een bochtje uit accelereren of een rijtje auto's inhalen. Daarna gewoon weer max 10 á 20 te hard (op de teller) bochtjes achter elkaar plakken, dat geeft bij die snelheden al veel meer voldoening dan in een auto :)

Eigenlijk zou ik wel een supermotard willen hebben, dat accelereert net zo snel maar heeft een veel lager top. Alleen zou ik daar echt mee gaan rijden als een hooligan als ik het eenmaal kan en durf vrees ik :(

Haha, zoals die gasten van die YouTube-filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=8xmduuAiYqY

Vandaag ook weer een mooi stuk gereden. De kilometerstand loopt zo toch aardig op... :) Er moet nu wel het een en ander aan de motor gebeuren, dus even laten fixen voordat het echt mooi weer wordt.

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van:

image_3.jpeg

Een heuse Yamaha FZR600R uit 1995. Gisteren opgehaald bij een motorzaak in Hoogeveen en dus vooral snelweg richting Amsterdam gereden. Vandaag lekker getoerd over de dijkjes tussen Amsterdam en Hoorn en oh wat is dat heerlijk. Begin langzaam aan de motor te wennen, het gevoel, het sturen. Anders dan de tweecilinder lesmotorkent de Yamaha geen heel geleidelijk vermogensverloop. Tot 7000 toeren is hij lekker tam, daarboven krijg je echt een trap onder je kont. Ik ben nu al verslaafd!

Prachtige motor, uit de tijd dat er heel veel mooie motoren werden gemaakt. Met mooie uitlaten, in plaats van die afgestompte dingen van tegenwoordig. Erg mooie motor, zo'n FZR600, veel plezier ermee (y)

In dit geval is die R achter de 600 wel redelijk essentieel. Technisch gezien is het namelijk een heel andere machine dan de FZR600 van 89-93, met een opnieuw ontworpen blok. Technisch grotendeels gelijk aan de YZF600 Thundercat die twee jaar later kwam. In de VS werd deze ook als YZF verkocht. Tenminste, dat is de theorie. Over de praktijk kan ik nog weinig zeggen :)

Dizono, van harte gefeliciteerd met het rijbewijs en de motor. Mooi apparaat.

Ik denk dat ik zelf vrijdag lekker op de motor naar het werk ga. Wordt een prachtige dag.

Gefeliciteerd, blijven fantastische fietsen en zo te zien is jouw exemplaar in een helle nette staat. Die striping is wat "fout" anno 2016 maar ik vind het geweldig en heerlijk authentiek voor die tijd. Uitlaat lijkt er een van Yamaha racing? Ik had er zo een onder mijn Thunderace en dat klonkt echt lekker voor alleen een slip-on.

Veel plezier ermee!

Leuk ding! Echt een heerlijke nineties-uitstraling. :D

Perfecte beginnersfiets, lijkt me zo. Al veel gereden?

@Zadelsnuiver: Is inderdaad een heerlijke fiets, en van alle FZR600R's is dit qua striping de minst erge. De 94'er was wit met groen/paarse striping en ook paarse wielen... Helemaal bij m'n pak past het nog niet, maar het ken net... ;) De demper is van carbon, maar een sticker of merkplaatje ontbreekt. De uitlaatbeugel is echter van Laser, dus wie weet de demper ook. Klinkt echt zalig, lekker donker.
@B-Real: Klopt! Hij kwam dinsdag online en hem woensdag gelijk laten reserveren en die zaterdag opgehaald. Wederom vanwege de kleur en omdat FZR600R's wat minder makkelijk te vinden zijn dan bijvoorbeeld CBR'en.
@TYN: Zaterdag een flink stuk vanuit Hoogeveen naar Amsterdam, via Hilversum. Zondag lekker door Noord-Holland getoerd en vanochtend met een flinke omweg nog even naar de MotoZoom om kettingsmeer te halen.

Er zijn nog wel een paar to-do's:
-De achterband is niet super meer, als ik goed aan de motor gewend ben, dan komt er een nieuwe op (ivm inrijden)
-zadel heeft twee scheurtjes, wil ik graag een nieuwe voor.
-ik heb op internet een beugel gevonden om de uitlaat mee vast te zetten en die niet gelijk ook een geïntegreerd achterstepje heeft. Ik ben toch niet van plan mensen achterop mee te nemen, dus die stepjes kunnen er dan af.

12654106_1245960938754126_4810169296004857510_n.jpg

Combi kan prima volgens mij.(y) Een achterband inrijden hoeft niet echt, alleen de eerste 80km rustig aan. De band heeft een gladde coating die even moet inslijten, dus geen snelle bochtjes pakken e.d.

Cool ding hoor!:cool: Pak past er ook goed bij. Ik heb gewoon een textieljas en een versterkte spijkerbroek. Ik ken mezelf, zo'n pak zou ik te veel gedoe vinden om aan te trekken.

En met zoveel rijders kunnen we binnenkort wel een Auto-Week motortour organiseren!:)

Jager lijkt mij inderdaad een prima en nette zaak. Ben er meermaals wezen kijken zag ook wel wat mooie motoren staan, echter namen ze niet de moeite om uit hun verkoophokje te komen om bezoekers te helpen. Kreeg ook niet echt de indruk dat ze heel erg druk bezig waren en uiteindelijk bij een motorzaak niet ver van Hoogeveen ook een mooie motor gezien en gekocht.

Nieuwe band zou ik idd ook pas doen als je een beetje aan de motor gewend bent en ook wat meer de hele band gebruikt i.p.v. het middels loopvlak. Op die manier kun je een nieuwe band gelijk goed inrijden en rijdt je hem niet direct "vierkant". Vind het zelf ook wel een prettig idee om een nieuwe band in te rijden als het echt goed droog is vanwege het gladde laagje zoals Idefiqs ook al zei.

En met zoveel rijders kunnen we binnenkort wel een Auto-Week motortour organiseren!grinning smiley

Jullie zijn welkom in Zuid-oost Drenthe om bijvoorbeeld de Tour de TT en wat andere leuke weggetjes te rijden :T

Idefiqs zei:
B-Real zei:
Jullie zijn welkom in Zuid-oost Drenthe om bijvoorbeeld de Tour de TT en wat andere leuke weggetjes te rijden :T

Lijkt mij een prima idee eens te doen! Of stekend e plas over naar Twix.:)

Hier in Z-H is het eigenlijk te druk om lekker te kunnen rijden. Zelfs op vrijdag zit er steeds wel weer iemand voor je die de weg blokkeert... :(

Goed idee!

Ik ben ondertussen druk doende een beetje kilometers te maken om zo m'n machine te leren kennen. Gisteren naar Utrecht gereden, vandaag een retourtje Rotterdam gedaan voor een foto-opdrachtje. Begin van de middag, maar helaas lag er toch nog wat pekel van die ochtend op het asfalt. Van 't weekend maar even wassen.

AvC2ousYMulynjYwXA6ZinmD43T_WC5zPfm-QstYVqTO.jpg

Gisteren is mijn motor weer goedgekeurd. Ik weet niet waar ze naar kijken, maar erg veel kan het niet zijn.

Twix zei:
Gisteren is mijn motor weer goedgekeurd. Ik weet niet waar ze naar kijken, maar erg veel kan het niet zijn.

Hebben ze een soort motor-APK is de States? Ik vind het frappant dat dit in Nederland nog niet is ingevoerd.

Dat is inderdaad wel bijzonder, zeker voor een regeltjes-land zoals Nederland.

Ik hoop morgen en/of zondag de eerste kilometers van 2016 te maken (mooiweerrijder :cool:), vorig jaar om deze tijd had ik er al bijna 500km opzitten volgens mij.

Mechanix zei:
Twix zei:

Hebben ze een soort motor-APK is de States? Ik vind het frappant dat dit in Nederland nog niet is ingevoerd.

Ja, 'State Inspection', noemen ze dat hier. Volgens mij kijken ze naar lampjes en bandjes. Niet echt spannend.
Maar wel noodzakelijk, anders kan je de jaarlijkse 'Registration' niet vernieuwen.

Mijn eerste kilometers zitten er al weer op. :)

Alsjeblieft geen APK voor motoren zeg! Gelukkig hebben we dat tot nu toe tegen kunnen houden.

Idefiqs zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:
Is er eigenlijk wegenbelasting voor een motor in Nederland?

Yep. En BPM, BTW, assurantiebelasting, benzineaccijns. De hele mikmak dus.

Okay, gelukkig maar. Ik begon me al zorgen te maken.

:confused: En bedankt! :)

Maar goed, ik dacht dus goedkoop uit te zijn met de inspectie, slechts 7 dollar. Maar nog altijd duurder dan in Nederland. ;)

Twix zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:

Maar goed, ik dacht dus goedkoop uit te zijn met de inspectie, slechts 7 dollar. Maar nog altijd duurder dan in Nederland. ;)

Die 7 dollar heb jij al weer terug verdiend na het tanken van een "gallon" brandstof, dus nee ik heb geen medelijden :) :p

Idefiqs zei:
Maar betaal jij dan WB, BPM en 21% BTW in het Land der Onbegrensde Mogelijkheden?:confused:

WB - vergelijkbaar met de jaarlijkse registratie. Ongeveer 50 dollar per jaar.
BPM - denken het niet
BTW - ja, ik geloof iets van 6%. Maar... Wij betalen ook Sales Tax bij particuliere aankoop!

B-Real zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:
Idefiqs zei:
Twix zei:

Die 7 dollar heb jij al weer terug verdiend na het tanken van een "gallon" brandstof, dus nee ik heb geen medelijden :) :p

$ 1.50 per gallon...

Terug
Bovenaan