Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Voor 5K kan je heel, heel, heeeeeeel wat leuks kopen!

En speciaal voor jou een foto van mij op mijn zilvere pijl

en ja ik weet het van de kentekenplaathouder ;)

Gaaf ding man! Stond hier laatst voor het huis een eerder model van zo'n Suzuki, andere kleurstelling ook maar wel twee (niet standaard) uitlaten. Nog een stukje achter gereden met de auto, gaat ook als een bezetene! Wat kost dat nou, zo'n Suzuki van jou?

Van dat budget: Ja, ik zie het nu ook na Marktplaats te hebben bekeken, valt me mee! :) Voor 15k heb je al een tweedehands 2009 ZX-10R. :p

Wat is er met de kentekenplaathouder? :p

Motor-ling!

2009_Ninja_ZX-10R.png

Porsche Gek zei:
Btw, bij aanschaf van een tweedehands, waar moet je dan op letten, want ik hoorde dat motoren na 10.000km al bijna afgeschreven zijn, of is dat alleen bij supersports zo?
Van wie heb je dat gehoord dan? Voor motoren geldt hetzelfde als voor auto's, al wordt er meer onderhoud zelf gedaan, denk ik (geen APK-plicht) en meestal liggen de km-standen in een andere orde van grootte dan bij auto's. Tenzij je een fatsoenlijk motor koopt zoals ik, die kunnen makkelijk meer dan een ton mee :p

Porsche Gek zei:
Wat is er met de kentekenplaathouder? :p
Het zelfde als in het plaatje uit jouw post: lelijke lange kunststof lap, dus dan fabriceer je zoiets:

lg615732252.jpg

icon_clown.gif

Een ZXR is echt een leuke motor, heb ik ook nog even overwogen.
Nadeel van 400tjes is dat ze onderin niet echt veel vermogen hebben. Wel leuk in bochten.
(heb een FZR400 gereden)

@Student: die van mij was goedkoper. Maar wel via Louis.de besteld. Scheelt al snel 30% en verzendkosten zijn ook lager.
@E-G, die van jou is idd ook erg leuk!

Rob

Ing. De Student zei:
Van wie heb je dat gehoord dan? Voor motoren geldt hetzelfde als voor auto's, al wordt er meer onderhoud zelf gedaan, denk ik (geen APK-plicht) en meestal liggen de km-standen in een andere orde van grootte dan bij auto's. Tenzij je een fatsoenlijk motor koopt zoals ik, die kunnen makkelijk meer dan een ton mee

Van iemand die ook een motor heeft. Sprak ik laatst mee. Hij zei dat je een supersport (zo'n Ninja of R1 bijv.) met 10.000km eigenlijk al kan afschrijven.. Maargoed, ik nam het maar aan, daar ik er geen verstand van heb. :p

@ Kentekenplaathouder: Ah, ik snap. Is idd mooier ja. :p

Maar wat kost een beetje betrouwbare motor à la ZXR400 dan tweedehands? (En ook: Wat voor modellen kan ik nog meer krijgen voor dat bedrag?)

Ing. De Student zei:
Tenzij je een fatsoenlijk motor koopt zoals ik, die kunnen makkelijk meer dan een ton mee

En sommige kunnen wel makkelijk zes ton mee, zoals een Honda Goldwing.

E-G zei:
Hehe Robin een zx-10 ga je niet opredden, tenzij je nog een loterij gaat winnen? ;)

Een mooie ZX-10 Ninja moet je kunnen vinden voor iets van duizend of vijftienhonderd euro.

12271_0_1_2_zx-10_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

Porsche Gek zei:
Van iemand die ook een motor heeft. Sprak ik laatst mee. Hij zei dat je een supersport (zo'n Ninja of R1 bijv.) met 10.000km eigenlijk al kan afschrijven.. Maargoed, ik nam het maar aan, daar ik er geen verstand van heb. :p

Ooit een verslag in FastBikes gelezen van een koerier die al 160.000 miles! op een ZXR750 had afgelegd. Behandel een supersport normaal en ook die kunnen behoorlijke kilometerstanden bereiken!

Dus die persoon heeft welliswaar een motor (laat me raden, een BMW?) maar heeft er dus absoluut geen verstand van!

Freez

Phaeton W12 zei:
E-G zei:
Hehe Robin een zx-10 ga je niet opredden, tenzij je nog een loterij gaat winnen? ;)

Een mooie ZX-10 Ninja moet je kunnen vinden voor iets van duizend of vijftienhonderd euro.

12271_0_1_2_zx-10_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

Hahaha nou ja ik bedoel dan zo 1 als robin poste of een iets oudere..

ps mooi vind ik hem ook niet.. maar ik heb nogal afkeer tegen motoren uit dat tijdperk, logge bakken

Mijn motor heeft nu 23000 miles en gaat nog als een speer.

Alleen die 250cc racers en crossers moet je om de 10.000/15.000 min of meer reviseren. Maar die koop je toch niet voor je woon-werk verkeer.
Een beetje normale motor gaat echt wel langer mee dan 10.000! Zeker als je meer cc's hebt.

@student, je linkt naar de beginpagina. Tenministe, dat is waar ik op uitkom. Dus dan moet ik alsnog zelf zoeken... ;)
@PG, volgens mij heb je voor € 2500 een mooie ZXR400 van eerste helft jaren 90. Weet alleen niet hoe lang je bent? Volgens mij is het een vrij kleine motor (net als de meeste 400tjes)

Rob

@Phaeton W12: Dat valt dus zeer goed te doen! Maar eens naar kijken in de nutteloze uurtjes. :)

@Freez: Hij heeft zelf een Suzuki (geen idee wat voor type btw). Maar ik dacht dat hij bedoelde dat ze financieel zijn afgeschreven en dat je er bij aankoop qua onderhoud op leegloopt omdat 98% is afgeragd (wat je zeg maar hebt bij een BMW E36 daar die allemaal versjonniefiseerd zijn :p)..

@Erik: Ja, ze zijn vrij log idd, maar ik ben wel iemand die echt trots op zo'n ding is, maakt niet uit dat 'ie dan wat logger is. :D (Heb het dan immers zelf gefinancierd etc.)

@Rob GT: Ik ben zelf 1.93 lang. :)

@student, je linkt naar de beginpagina. Tenministe, dat is waar ik op uitkom. Dus dan moet ik alsnog zelf zoeken...
Nou ja, de Direkt-Ölanzeige voor een '92-er FZR600 (3HE) kostte me toen geloof ik 3 tientjes. Waarom die voor een VFR dan 2x zo duur moet zijn is me een raadsel. De techniek van dat ding is al exotisch genoeg, hoeft voor een oliemetertje toch niet ook gelijk te gelden? ;)

Oh, @PG: kijk gewoon eens rond op MP, voor bedragen tussen 1000 en zeg eens 4000 euro kun je wel zo allemachtig veel verschillende dingen kopen, van zelf verbouwde barrels tot keurig gepoetste machines met weinig op de klok, van minimalistisch naked tot volle kuip en van chopper tot supersport. Dat verschil vind ik persoonlijk veel groter dan bij auto's: buiten het feit wat je mooi vindt of niet, moet je een motor ook lekker vinden om te rijden. Een tourmotor rijdt alleen al onwijs veel anders dan een supersport, nog ongeacht wat voor blok erin ligt. En wil je een 4-in-lijn-naaimachine of een flink klappen uitdelende (V-)twin? Veel proefrijden is wat dat betreft wel het devies ;)

@De Student: Thanx. :) Qua motorrijden weet ik echt totaal niets. Nog nooit op een motor gereden (ook niet meegereden).. Maar ik word toch warmer van een Supersport dan van een cruisert à la BMW 1200GS bijv. :p

R1200GS (= Gelände Straße) een cruiser? ;)

070804002.jpg

Maar dat bedoel ik ook wel, ik ken maar weinig jongeren die in eerste instantie níet warmlopen voor een supersport. Maar je moet dan wel rekening houden met dingen als kleine actieradius, beperkt zitcomfort en een grote(re) kans om je roze pasje kwijt te raken :p En natuurlijk zijn er meer dan genoeg mensen die dat totaal niet erg vinden, maar er zijn er ook zat die zich daar in eerste instantie op verkijken. Ik heb wel eens cijfers gezien, maar volgens mij was de gemiddelde tijd dat de eerste motor in bezit was van een beginnende rijder ongeveer 6-7 maanden ;)

Haha. Ik zie op vakantie altijd die 1200GS'en bepakt en wel op de Autobahn/Autoroute/Autostrada rijden, vandaar. :p

Achja, ik ga eerst maar eens kijken of ik m'n motorrijbewijs überhaupt kan halen en dan of ik het nog leuk vind ook. ;)

Nee nee, dat verschil zie ik dan ook wel weer :) Echt zo'n R1200GS hoor. :p

De prijs van een goede tweedehands:
Als je het aandurft, is het kopen van een particulier het meest voordelig.

Voor een paar duizend euro kan je dan een prima machientje scoren. Een vriend van mij kocht pas een Savage uit 2001 met 14000 km op de teller in hele goede conditie voor maar €800,-. Ook, als je een tweedehands motor wil inruilen, krijg je te horen dat zo'n ding na 3 jaar of 30.000 km niets meer waard is. Terwijl iemand als R1-Sjaak op een Yamaha R1 de wereld rondrijdt...

Toch, voor een motorfietshandelaar MOET er wel een hoge winstmarge op motor zitten. De koper wil garantie, de koper met een flinke zak muntjes wil eigenlijk alleen het nieuwste model. Daardoor blijven exemplaren van ouder dan drie jaar soms jarenlang in de showroom staan. En, waarom zou je een motor met 50.000 op de teller kiezen als er ook een staat met 5000 op de teller voor een paar muntjes meer?
Ook is het voor de handelaar nogal "tricky" garantie te geven op een ding waar soms technisch volmaakte leken aan hebben zitten prutsen.

Dat laatste: let daar ook op als je particulier gaat shoppen. Laat desnoods een aankoopkeuring uitvoeren, het kan in ellende schelen.

P.s. GS500. Bijna 40.000 op de teller. Vrijwel geen olieverbruik, terwijl GS-en als olieboten bekend staan. Maar hij heeft vanaf het tweede beurtje ieder beurtje netjes volgens het onderhoudsschema gehad. De eerste beurt is uitgevoerd door het bedrijf wat de motor geleverd heeft, dat weet ik dus niet....

R1-Sjaak, ge-ni-aal. :D

Duidelijk verhaal verder, rke. :) Ga vanmiddag wel eens surfen naar een mooie tweedehansert. :)

Gewoon wachten tot je op zwaar mag. Dan lessen en dan een supermotard kopen. :T

De afgelopen middag heb ik de Kymco weer opgehaald. Die is nu weer motorisch gezond en (heel vreemd) loopt ineens 17 km harder. Maar vooral de acceleratie is dramatisch verbeterd.

Morgenmiddag 13.00 uur weer rijles (nummer 12 ditmaal). Ik heb er nu al zin in.

Les nummer 12:

Dit keer veel lage snelheden, vooral in bochtige woonwijken zonder al te veel aanwijzingen van de instructeur. Dus extra opletten op borden met gesloten verklaringen en doodlopende wegen.

puntje van kritiek van de instructeur: betere nacontrole voor afslaan en iets meer afschuinen. Daar ga ik de volgende keer dus opletten.

D.E.N.N.I.S. zei:
De afgelopen middag heb ik de Kymco weer opgehaald. Die is nu weer motorisch gezond en (heel vreemd) loopt ineens 17 km harder. Maar vooral de acceleratie is dramatisch verbeterd.

Dat is niet vreemd hoor Dennis. Goed afstellen scheelt heel veel in optrekken en topsnelheid en volgens mij liep je kymco nogal slecht. Wat is er allemaal aan gedaan? Toevallig cilinder, zuiger, koppeling vervangen?

Oh ja en de nacontrole kan de instructeur nooit goed genoeg zijn dus dat zal je nog wel vaker gaan horen. Ik kreeg het ook vaak te horen net als mijn lespartner.

E-G zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Dat is niet vreemd hoor Dennis. Goed afstellen scheelt heel veel in optrekken en topsnelheid en volgens mij liep je kymco nogal slecht. Wat is er allemaal aan gedaan? Toevallig cilinder, zuiger, koppeling vervangen?

Oh ja en de nacontrole kan de instructeur nooit goed genoeg zijn dus dat zal je nog wel vaker gaan horen. Ik kreeg het ook vaak te horen net als mijn lespartner.
Bij de Kymco is de uitlaat en de koppelingsballetjes vervangen, de cilinder uitgehoond en de kilometerskabel hersteld.

Mijn instructeur is heel goed in het geven van feedback. Hij zegt het niet alleen als je het fout doet, maar ook als je het goed doet zal hij dat melden. Daardoor heb ik ook echt wel het gevoel dat ik vooruitgang heb geboekt.

Nou dan zat ik aardig dichtbij. Cilinder uithonen kost wel wat, dan kan je soms nog beter een nieuwe kopen. Als de uitlaat dicht zit van de kool dan zal een nieuwe uitlaat er voor zorgen dat de gassen eerder vrij komen en dus meer vermogen wat resulteert in een betere acceleratie en een hogere top. Maar je kan ook je oude uitlaat ontkolen.
Ik weet niet hoe erg de uitlaat eraan toe was maar het moet wel erg zijn geweest voordat ze hem gaan vervangen.
Mooi dat je het nog steeds goed kan vinden met je instructeur.

E-G zei:
Nou dan zat ik aardig dichtbij. Cilinder uithonen kost wel wat, dan kan je soms nog beter een nieuwe kopen. Als de uitlaat dicht zit van de kool dan zal een nieuwe uitlaat er voor zorgen dat de gassen eerder vrij komen en dus meer vermogen wat resulteert in een betere acceleratie en een hogere top. Maar je kan ook je oude uitlaat ontkolen.
Ik weet niet hoe erg de uitlaat eraan toe was maar het moet wel erg zijn geweest voordat ze hem gaan vervangen.
Het uithonen alleen geeft € 50 gekost. De hele operatie was net geen € 200. Ik heb geen uurloon hoeven te betalen, omdat de werkzaamheden door mijn broer zijn uitgevoerd. Die heeft daar echt sjoege van. De enige voorwaarde was wel dat hij mijn Kymco mag overnemen als ik een motor ga kopen.

Dus je hebt hem nu opgeknapt zodat broertjelief er op kan rijden?

Het zijn gewoon de normale om-de-zoveel-duizend onderdeeltjes. Een tweetakt propt de uitlaat vol met olie en koolresten, een viertakt laat de uitlaat rotten. Dus vroeg of laat zal je de uitlaat moeten vervangen. Omdat je de cilinder ook hebt uitgehoond, denk ik dat het een tweetakt scooter is en de uitlaat volledig dicht zat....

@Dennis: Heb je al eens rondgekeken naar een motor? Nu begint de tijd dat mensen beseffen dat dat ding in de schuur staat te verstoffen, over een paar maanden komen de eerste particuliere voordeelaanbiedingen op MP en speurders.

Dan is het UITVERKOOP!

Daarna heb je een hele winter om een nieuwe accu (vergeet de optimate niet) en verse olie er in te kieperen en volgend jaar kan je racen met dat ding.

Het is ook een tweetakt scooter. De foto's staan ergens in deze topic. En mijn broer mag er straks niet zomaar oprijden. Hij mag mij dan eerst een stapeltje bankbiljetten overhandigen.

Ik ben al een paar maanden aan het kijken voor een motor. Een van de mooiste die ik heb gezien is DEZE.

Ik weet niets over de kwaliteit van dit soort Honda's, maar hij ziet er gewoon lekker uit:

media

Ah, de hoer van motorland :p Iedereen kan het erop en bíjna iedereen heeft er een gehad :p

Maar zonder gekheid, volgens mij zijn ze best betrouwbaar en was alleen de nokkenaskettingspanner een puntje.

Je kan het ook een allemansvriend noemen.

De beurtjes zijn wat kostbaar (veel plastic demonteren, veel arbeidsuurtjes, bandenvretertje) maar het zijn probleemloze machientjes.

Ben ik dan de enige motorrijder die het nog niet op een CBR heeft gedaan?

Heren techneuten, een vraagje.

Dit is de Bandit van vriendinlief:

P1010274.jpg

Volgens mij uit 2002 (de Bandit dan, het bouwjaar van vriendinlief is 09/1973). Wat is nu het probleem? Regelmatig houdt het rechter-voorknipperlicht op met knipperen en doet niets meer. Achter knippert dan 2x zo snel. De ene keer doet hij het wel, de andere keer weer niet. Lampje is al vervangen en volgens ome Arie (Moolenaar, de dealer die de Bandit verkocht heeft) hebben zij al een zekering vervangen. Probleem blijft echter. Enig idee wat het probleem kan zijn, wij staan met onze mond vol tanden?

Alvast dank!

WOF
medium-smiley-032.gif

@WOF

Klinkt niet anders als een simpele contactbreuk. Flink met alle kabeltjes en contactjes wiebelen, op contact en knipperlichten aan. Ik heb het ook een tijdje gehad, en als ik een tik op het knipperlichtje gaf deed hij het weer (eventjes). Ook de fitting van de lamp even goed inspecteren.

Freez

PS, ook ik ben nog CBR maagd. Ik heb vanalles gereden, maar nog geen CBR600. Ze staan bekend als betrouwbare allemansvrienden, en als zodanig wel een geschikte fiets voor D.E.N.N.I.S, maar het is geen "try before you die" factor voor mijzelf.

Thanx alvast! Het heeft er wel alles van weg, alleen helpt het 'tikken' niet. Ik zal eens kijken of we wat met kabels kunnen. Verdere ideeën zijn welkom.

WOF
medium-smiley-093.gif

Open deur: controleer ook de stekkertjes.

Ergens in het circuit moet een slecht contactje zitten. Ik heb het ook meegemaakt dat een draad halverwege gebroken was in de isolatie. Maw: isolatie intact, koperbaantje binnenin kapot...
Het heeft mij dik een uur zoekwerk gekost. :(

Voet uitsteken is een groet als je inhaalt of een bedankje voor ruimte maken, toch niet voor rechtsaf?

Doorgaans wel.

Maar ik heb ooit een motorrijder meegemaakt die dat ook als hand uitsteken gebruikte. En, raar joh, niemand begreep hem....

(Waarschijnlijk dat de overduidelijk aanwezige originele knipperlichtjes de oorzaak van de verwarring waren. Ik vond het in ieder geval "een beetje dom" om toch te gaan rijden zonder functionerende knipperlichtjes.)

niet geheel correct. Nieuwe motoren moeten vanaf 97 met knippers gelever worden. Motoren van vóór 97 die van de fabriek uit wel knippers hadden (zoals vrijwel alle wegmotoren vanaf de jaren 60 ofzo) moeten verplicht ook knippers hebben. Knippers zijn dus alleen niet verpicht voor motoren die voor '97 uit de fabriek zijn komen rollen zonder knippers.

Terug
Bovenaan