Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

adinsx zei:
Wie kan me wat tips geven voor mijn route naar Vielsalm.
Ben nu door Duitsland gezakt tot nabij Luik, maar vanaf daar wil ik de N-wegen verlaten. Lekker smalle wegen pakken, stijle wegen etc.

Iemand tips welke wegen ik absoluut niet moet overslaan? Of wellicht een Google Maps route'tje?

Hiervoor heb ik nu een Garmin 220 aangeschaft. Lekker thuis de routes al plannen, eventueel met Google Maps. Maar volgens mij kan je als je via secundair naar Vielsalm afzakt weinig rechte wegen vinden. Het is daar in de buurt geweldig motorrijden, alleen altijd met de nodige reserves de bochten nemen. Asfalt is er dramatisch slecht van tijd tot tijd en je wordt ook niet altijd gewaarschuwd voor zgn krimpende bochten (die halverwege ineens scherper worden)

Freez

@Adinsx

Is er een speciale reden waarom je vanuit Dld richting Luik gaat? Zou ik persoonlijk niet doen. Het stukje Belgie tussen Limburgse grens en de A3 (Luik - Aken) is weinig bijzonder. Dan zou ik er eerder voor kiezen wat langer in Dld te blijven en daar verder af te zakken naar het zuiden (Eifel (y)(y)), om daarna pas richting westen te rijden.

Wings of freedom zei:
Wie kan mij helpen?

Wanneer we van onze Pan European ST 1300 (juni 2002) met de rechterschakelaar de verlichting op dimlicht zetten gaat meteen het grootlicht branden. Zowel het blauwe lampje als het groot licht zelf. De linkerschakelaar staat dan op dimlicht. Deze aan/uit zetten helpt niet

Het enige wat helpt is de rechterschakelaar wat wild heen en weer bewegen en dan wil nog wel eens het dimlicht verschijnen. Dat is natuurlijk niet goed voor de schakelaar, maar nood breekt wet. Wel lijkt mij dat daarmee het probleem in de rechterschakelaar zit. Kan dat?

Verder natuurlijk de vraag hoe op te lossen? Zelf denk ik aan wat vocht of slecht contact, maar met contactspray kom je er bijna niet bij.

Vraag staat ook uit op het Pan european forum, maar hier zitten ook nog knappe koppen.

WOF
rd13.gif

Nog even een reactie hierop. Vorige week heb ik de Pan naar de dealer gebracht, ik kwam er niet uit. Deel bedrading is vervangen, Lampfitting R is vervangen, schakelaar L en R zijn open geweest en schoongemaakt, maar bleken niet smerig (had dat zelf al gedaan en schijnbaar goed). Alles doet het nu weer zoals het hoort.

WOF

Freez zei:
adinsx zei:
Wie kan me wat tips geven voor mijn route naar Vielsalm.
Ben nu door Duitsland gezakt tot nabij Luik, maar vanaf daar wil ik de N-wegen verlaten. Lekker smalle wegen pakken, stijle wegen etc.

Iemand tips welke wegen ik absoluut niet moet overslaan? Of wellicht een Google Maps route'tje?

Hiervoor heb ik nu een Garmin 220 aangeschaft. Lekker thuis de routes al plannen, eventueel met Google Maps. Maar volgens mij kan je als je via secundair naar Vielsalm afzakt weinig rechte wegen vinden. Het is daar in de buurt geweldig motorrijden, alleen altijd met de nodige reserves de bochten nemen. Asfalt is er dramatisch slecht van tijd tot tijd en je wordt ook niet altijd gewaarschuwd voor zgn krimpende bochten (die halverwege ineens scherper worden)

Freez

Nou, wij plannen het ook al thuis met het programma Tyre (geweldig programma overigens). Twee collega's hebben een navigatie voor op de motor. 1 Garmin (220 zou kunnen) en een TomTom Rider.

We kloppen op beide dingen de gemaakte route in en dan op hoop van zegen :)

Nou ik heb wat rond zitten kijken met Google Maps, en dit zijn toch best mooie wegen om te rijden met de motor.
https://goo.gl/maps/XZK2
en
https://goo.gl/maps/MnvI

Wellicht wat smal voor de SL waar ik mee rij (+ collega), maar ach dat komt wel goed.

Maar ik werd ook gewaarschuwd dat de 'witte' binnenwegen echt slecht asfalt hebben en we beter op de N wegen kunnen blijven die 'relatief' saai zijn.

TYN zei:
@Adinsx

Is er een speciale reden waarom je vanuit Dld richting Luik gaat? Zou ik persoonlijk niet doen. Het stukje Belgie tussen Limburgse grens en de A3 (Luik - Aken) is weinig bijzonder. Dan zou ik er eerder voor kiezen wat langer in Dld te blijven en daar verder af te zakken naar het zuiden (Eifel (y)(y)), om daarna pas richting westen te rijden.

We starten bij mij thuis, nabij Arnhem, en ik wilde door NL afzakken door Limburg en dan langs Luik. De tweede dag willen we namelijk al via de Eifel terug gaan.
Mijn huidige concept-route loopt nu echter vanuit mij thuis naar emmerich en dan langs de Duits-Nederlandse grens naar onder. Op een gegeven moment onder Roermond meen ik gaan we NL in richting Valkenburg etc. Daarna richting Luik. Nouja eigenlijk vanaf Soumagne naar onder zakken. Links van Spa etc...

Ik vind het sowieso moeilijk inschatten hoeveel kilometers te rijden is van zeg maar 09:30 tot 17:30. (18:00 BBQ bij de motorherberg waar we overnachten). Ik denk dat we aan zo'n 350km genoeg hebben, incl een picknick halverwege.

Maar graag hoor ik jullie ervaringen daar. Heb nog een weekje :)

Edit:
Voor de beeldvorming, we zijn met 6 motoren. 4x BMW (van 2 oudjes tot een 800F en 1200GS o.i.d., een dauville en een Yamaha.) en ikzelf +collega rijden met een testauto.
Eens kijken of we ze dit jaar wel bij kunnen houden :)

adinsx zei:
Nou, wij plannen het ook al thuis met het programma Tyre (geweldig programma overigens). Twee collega's hebben een navigatie voor op de motor. 1 Garmin (220 zou kunnen) en een TomTom Rider.

We kloppen op beide dingen de gemaakte route in en dan op hoop van zegen :)

Maar graag hoor ik jullie ervaringen daar. Heb nog een weekje :)

Die situatie is bekend, ga er vanuit dat de navigatie's van tijd tot tijd het niet met elkaar eens zijn. TomTom berekend meer de ideale route tussen de punten, de Garmin zal meer de oorspronkelijke route willen volgen.

Freez

Hmm... Dus eigenlijk 1 voor 1 voorop rijden voor een deel van de route?

Meende wel dat de TomTom bij afwijking van de route een route naar het eindpunt berekend ipv het volgende tussenpunt? De Garmin kan, schijnt, maar 40 routepunten aan?

Ik zou niet alleen maar op de navi vertrouwen. Jullie zitten met z'n 2en in de auto, dus jullie hebben de mogelijkheid het oldskool te doen. Gewoon wat wegnummers en grotere plaatsen op een A5-je schrijven. Als één van de motoren dan de weg kwijtraakt, kun je tenminste snel weer op de goede route zitten. Niets irritanter voor de rest van de groep als de route gezocht moet worden.

Vanuit Arnhem zou ik niet riching Emmerich gaan en van daaruit richting zuiden. Is geloof ik niet het meest inspirerende stukje Dld. Ik zou er dan eerder voor kiezen om eerst een stuk A73 te pakken, zodat je flink opschiet richting zuiden. Vervolgens een stuk binnendoor langs de Maas richting heuvelland. Daar een paar lekkere weggetjes pakken en dan binnendoor naar Belgie, richting Soumagne. Luik moet je zo ver mogelijk uit de buurt blijven.

Betreft die kleine wegen, kan. Is kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Ik rij persoonlijk liever iets bredere wegen, dan is het iets lekkerder bochtjes pakken dan op die kleine weggetjes. Omgeving van Coo is erg mooi trouwens. Vanuit daar richting Vielsalm is prachtig.

singleframegrille zei:
Iedereen al zes weken aan het rijden denk ik.
Mwoh, tussen het sleutelen door maak ik nog wel wat km`s.
Voor eentje zijn ze een schokbreker aan het fabrieken, een andere staat op de tafel voor een beurtje en ontkleien (bagger verwijderen) nog een ander staat te wachten om de klepseals te vervangen.
Dus pak ik zo af en toe de thundercat die te koop staat en daar door ook weer niet vies moet/mag worden.
Tja, van zomer 2012 gaat de lak in ieder geval niet doffer worden.:T

Over een paar weekjes met de motor (achter de auto) naar Oostenrijk, heb daar echt zin in.:p

Afgelopen paar maanden inderdaad lekker kilometers aan het maken! Afgelopen weken (nét) tussen de buien door kunnen rijden. Voor komende week heb ik er wel een hard hoofd in..

Gaaf plan Rayban, wil ik zelf ook nog een keer doen. Vorig jaar in Kroatie baalde ik in ieder geval stevig dat ik de mooiste wegen per Polo 1.2 moest bedwingen en niet met een motor. Heb je zelf zo'n trailertje of huur je die?

Nog even dit filmpje met jullie delen. De essentie van het motorrijden. Twee wielen, wat pk's en gewoon genieten. (De overige filmpjes van RideApart zijn trouwens ook zeer de moeite waard.)

H'm,

Ik rij op het moment niet, ik heb weer eens ernstig last van een Hernia. Ik lig al weer een paar weken thuis, plat op mijn rug. Gelukkig zit er wel duidelijk verbetering in, het gaat al weer een stukje beter dan een paar weken terug.
Met een beetje geluk stap ik binnenkort weer op de motor, maar dat zal de eerste tijd wel hoofdzakelijk de K75RT worden.

TYN zei:
Afgelopen paar maanden inderdaad lekker kilometers aan het maken! Afgelopen weken (nét) tussen de buien door kunnen rijden. Voor komende week heb ik er wel een hard hoofd in..

Gaaf plan Rayban, wil ik zelf ook nog een keer doen. Vorig jaar in Kroatie baalde ik in ieder geval stevig dat ik de mooiste wegen per Polo 1.2 moest bedwingen en niet met een motor. Heb je zelf zo'n trailertje of huur je die?

Nog even dit filmpje met jullie delen. De essentie van het motorrijden. Twee wielen, wat pk's en gewoon genieten. (De overige filmpjes van RideApart zijn trouwens ook zeer de moeite waard.)
Ik pak zo nu en dan een off-road rit mee en dan is een trailertje wel heel erg handig.
(pest met die off-roadritten is dat het altijd aan de andere kant van het land is.)
Maar mn toerbuffel past er gelukkig ook op.

100_2938.jpg

Vorig jaar ging ik nog samen met mn zoon op de motor naar Luxemburg.
Nu willen we verder en hebben een grotere tent en willen langer weg.

@rke,
Klote zeg, kan je maanden zoet mee zijn.:(
Ik heb er een paar jaar terug ook een gehad.
Ik had gelukkig de mazzel dat 2 dagen voor mn ingreep de uitstraling in mn been wegtrok.
Reden voor de chirurg om de hele ingreep te cancelen maar al met al ben ik er maanden mee bezig geweest.
Sterkte

@Rayban

Tja. Het zijn ook steeds dezelfde wervels, de wervels die 25 jaar geleden bij een auto-ongeluk een opdonder hebben gekregen. Maar dit is wel de meest heftige aanval in al die jaren, ik ben inmiddels met de vijfde week begonnen. De medicijnman in het dorp vindt op verzoek van de verzekering dat er pas na zes weken een MRI aangevraagd kan worden en dus bestrijden we de Hernia met de universele medicijnen paracetamol en ibruprofen.
Ik denk dat deze aanval wat heftiger is door veel meer stress dan normaal en mijn leeftijd.

Een andere vraag: op het motorforum stond een vraag of zo'n trailer geschikt is om met slechts een motor te rijden. Ik huur zelf ook wel eens zo'n trailer en eerlijk gezegd weegt dat ding zo weinig dat ik het niet aan zou durven om met dat ding met een motor aan de zijkant te gaan rijden.
Nu zijn motorrijders vooral eigenwijs en daarmee is een hele discussie ontstaan over welles/nietes en eventueel in het midden laden. Hoe ervaar jij dat met deze trailer?

Ik zat die discussie ook al te volgen op mf.
Ieder denkt het zijne ervan maar of het veilig is betwijfel ik.
Ik vraag me meer af hoe zoiets zich houdt bij een noodstop.
Gaat de trailer de auto dan niet naar 1 kant duwen?

Gelukkig heb ik dat probleem niet, ik heb maar 1 rijgoot in het midden.
100_2935.jpg

Wat mij werd verteld:
De meeste hernia`s verdwijnen binnen 2 weken, pas na een paar maanden willen ze kijken of een ingreep het herstel kan bespoedigen.
Via de huisarts en ziekenhuizen werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, overal lange wachttijden (weken, zo niet maanden) totdat ik een chirurg sprak die me adviseerde mijn ziektekostenverzekeraar in te schakelen.
Daar werd ik heel goed geholpen en kon ik binnen 2 weken in een kliniek terecht.
Bijkomend voordeel was dat ik direct mijn eigen risico terug gestort kreeg.
Uiteindelijk werd de hele ingreep op het laatste moment gecanceld, iedere ingreep op je rug is er 1 teveel. (aldus die chirurg)

Rayban zei:
Ik zat die discussie ook al te volgen op mf.
Ieder denkt het zijne ervan maar of het veilig is betwijfel ik.
Ik vraag me meer af hoe zoiets zich houdt bij een noodstop.
Gaat de trailer de auto dan niet naar 1 kant duwen?
En bij verkeerde een bocht tilt hij een wiel op. Caravan's (die het zwaartepunt toch relatief laag hebben) kunnen dat ook doen

Wat mij werd verteld:
De meeste hernia`s verdwijnen binnen 2 weken, pas na een paar maanden willen ze kijken of een ingreep het herstel kan bespoedigen.
Via de huisarts en ziekenhuizen werd ik van het kastje naar de muur gestuurd, overal lange wachttijden (weken, zo niet maanden) totdat ik een chirurg sprak die me adviseerde mijn ziektekostenverzekeraar in te schakelen.
Bij mij werd zes weken geroepen.

Zoals die chirurg denk ik er ook over. Het blijft mensenwerk en een zenuw is heel snel geraakt. Ik weet dat mijn rug een zwakke plek is, met fitness (en vroeger zwemmen) hou ik de boel gezond. Maar, ik ben naar Italie geweest met de auto en ik heb in Italie weinig aan lichaamsbeweging gedaan. Bovendien wilde ik natuurlijk wel de Stelvio rijden en dat kostte mij een hele dag. Leve het Italiaanse wegennet, geen wonder dat de economie van Italie nauwelijks functioneert.

Sterkte met je rug rke. Lichamelijk malheur is niet lekker. Ik ben net aan het genezen van een (vermoedelijk) gescheurde spier in mijn lies. Inderdaad al een paar weken niet meer motor (en fiets) gereden en de Picasso van vrouwlief stapte aanmerkelijk beter in dan mijn eigen Xantia. Ik ga zo mijn eerste kilometers op de motor maar proberen.

Offtopic: Rayban, wat is dat voor leuke auto? Yaris?

WOF

@WOF, ook al in de lappenmand, sterkte.
Thanks, is idd een (nieuwe) yaris (met een halve V6 motor):p.

Half motorrijdend AW uitgeschakeld? Sterkte mannen! 'Gelukkig' is het niet echt mooi motorweer, dus dan hoeven jullie ook niet met weemoed naar buiten te kijken. Schijnt de zon vandaag eindelijk weer eens, waait het als een gek..

@Rayban

Een Yaris 1.0?? Krijg je daarmee die paar honderd kg wel een beetje fatsoenlijk de berg over?

Nou ja, de fysio heeft verklaard dat het goed zat en ik heb net 75km motorrijden achter de rug en dat voelt goed en gaat goed.

De Yaris is de status van ouwel*llebak voorbij, leuke aankleding zo.

@TYN, mijn ouders kregen vroeger een caravan door Oostenrijk met de VW kever, ik denk dat de Yaris veel meer PK's heeft.

WOF

@TYN,
Dat zal ik je over een maand vertellen.:)

Ik hoef geen snelheidsrecord te verbreken, zolang hij maar gelijk oprijdt met het vrachtverkeer ben ik al tevree.

Rayban zei:
Over een paar weekjes met de motor (achter de auto) naar Oostenrijk, heb daar echt zin in.:p

Heb je nog plek op die trailer? (wordt ie waarschijnlijk ook stabieler van ;).

Anderhalve week geleden nog een mooie tocht gemaakt naar Noordpolderzijl, goed weer, leuk gezelschap (al reden er drie man op een Pan mee :p) en heel veel km.

Deze week is ie nog niet van zijn plek geweest. Gelukkig goede vooruitzichten.

Oja, beterschap voor de geblesseerden onder ons.

@Rayban

Het zal inderdaad best lukken, maar alle 93 Nm's ga je zeker nodig hebben :p

Maandag ziet de weersvoorspelling er eindelijk eens een beetje zomers uit, dus meteen maar een ritje gepland met wat maten. Deze keer weer eens naar de Eifel denk ik, lange tijd niet meer geweest.

rurberg.jpg

Wat is het toch fijn om in Z-Limburg te wonen (y)

Enige tijd geleden heb ik mijn Honda Blackbird verkocht, er stond slechts 21.000km op, maar ik had er te weinig mee
en reed er ook te weinig mee. Nu dan gisteren mijn favoriete motor gekocht, had ik eerder moeten doen...

Specs:
Honda Pan European
Bj. 1996
76.000km

mei-juli2012059.jpg

mei-juli2012060.jpg

mei-juli2012064.jpg

mei-juli2012063.jpg

Ongelooflijk hoe fijn dit rijdt, veel fijner dan een Blackbird of een VFR800. Enorme rust in het rijwielgedeelte, op de
snelweg (en daarbuiten) superstabiel, geen trillingen in de gashendel (dat was bij de Pan 1300 die ik reed heel wat
anders), veel comfort (weinig windgeruis) en verrassend wendbaar. In het motorblok heb ik alle vertrouwen,
naar verluidt gaat dat wel 3 ton mee. Ik ben blij dat ik geen K1600GT heb gekocht, ik vind de Pan zelfs nog fijner
rijden :)

Tja :D Gefeliciteerd ermee in ieder geval! Ik dacht dat je de Blackbird juist wegdeed omdat je het motorrijden zelf niet meer zo leuk vond? Wel mooi dat je nu de juiste motor voor jou gevonden hebt. En een heel stuk goedkoper dan een BMW (y)

Het model trekt mij totaal niet. Maargoed, ik heb er dan ook nog nooit mee gereden. Kennis had er ook één, en die was er lyrisch over (inmiddels een ST1300 waar die nog enthousiaster over is, maar dat terzijde).

De Blackbird was gewoon iets te sportief. Wel een fijne machine, maar een hoge ruit zoals op de Pan heb ik veel liever, ik zit liever wat meer uit de wind. Ook vanwege de herrie, ik ben altijd bang geweest voor gehoorschade sinds ik na een motorreis naar Zwitserland 2 of 3 dagen last van suizende oren had --> niet goed... Sowieso heb ik al de sterkste demping in mijn Earmo oordoppen die er is. Maar dan wil ik ook nog graag zoveel mogelijk uit de wind zitten. Is wat mij betreft ook veel comfortabeler op de lange afstand. Het gevoel van motorrijden houd ik nét zo goed als ik wat comfortabeler zit en onderweg ben. En een motor met ketting heb ik ook liever niet meer. Steeds maar weer smeren, je velgen vet van het rondvliegende vet, en ook nog de ketting spannen, dat zijn geen leuke dingen voor mij.

De Pan is de fijnste motor die ik tot nu toe heb gehad. Rijdt ook makkelijker dan een K1600 (die een hogere zit heeft), en dat voor iets meer dan 10% van de prijs van de BMW :eek: o_O

Gefeliciteerd up! Twee rode Pan's in dit topic. Misschien eens een fotosessie maken.

Ik heb nooit op de Pan 1100 gereden en al vaker gezegd dat ik jouw kritiek op de 1300 niet herken in die van ons, maar dat boeit niet, jij wilde graag een 1100 en die heb je nu. Geniet er van.

Wel grappig, ik zou juist willen dat die ruit van onze 1300 wat lager kan. Ik vind die wervelingen van 1/2 in de wind en 1/2 uit de wind zitten veel hinderlijker.

TYN zei:
Maargoed, ik heb er dan ook nog nooit mee gereden. Kennis had er ook één, en die was er lyrisch over (inmiddels een ST1300 waar die nog enthousiaster over is, maar dat terzijde).

Mijn vrouw heeft op de 1100 proefgereden en op de 1300, de 1100 werd het niet, maar de 1300 (die we nu dus ook hebben) werd ze helemaal verliefd op. Op het Pan forum merk ik ook een "twee kampen strijd". :D

Ik begrijp je reactie overigens wel. Ik had ook meer met sportieve motoren (zie de VFR 800 FI welke ik had), maar ik ben de Pan wel gaan waarderen en nu we de door omstandigheden (werkloos) één motor hebben en ik de Pan veel meer gebruik, is 1,5 maal zuiniger dan mijn auto, ben ik gaan merken hoe sportief je er mee kan rijden en dat ook de Pan een lichtvoetige gooi en smijt motor is. [size=x-small](Alleen die ruit hè)[/size]

WOF
rd13.gif

Wings of freedom zei:
Gefeliciteerd up! Twee rode Pan's in dit topic. Misschien eens een fotosessie maken.

Goed idee WOF, lijkt me leuk!

Wings of freedom zei:
Mijn vrouw heeft op de 1100 proefgereden en op de 1300, de 1100 werd het niet, maar de 1300 (die we nu dus ook hebben) werd ze helemaal verliefd op. Op het Pan forum merk ik ook een "twee kampen strijd". :D

De 1300 is ook erg mooi en er is geen reden voor een "twee kampen strijd". De 1300 heeft vele kwaliteiten en als je daarvoor valt, dan begrijp ik goed dat je voor een 1300 gaat. Een belangrijk punt voor mij is denk ik ook dat ik al in 1989 weg van de ST1100 was. Toen was ie te duur voor mij. Ik was ook nog niet eens 18, maar dat maakte niet uit. Vanaf mijn zevende wilde ik al een motor.

rd13.gif

De "twee kampen strijd" is ook op een leuke manier, is best een grappig forum. :)

Ik stuur je vandaag even een PB, lijkt mij wel grappig. Weet je toevallig de naam van de kleur? Die van ons is Candy ambassador red.

WOF

De kleur van mijn Pan weet ik niet, het is diepdonkerrrood, die van jullie lijkt iets lichter rood.

Vandaag een nieuw motorpak gekocht, het BMW Tourance 2 pak (jas en broek). Eerst dacht ik aan een pak van REV'IT, maar vanwege erg goede ervaringen met BMW motorkleding toch maar voor BMW gegaan...

a0119556.jpg

De Tourance 2 broek lijkt iets te warm voor zomerse temperaturen. Ik heb er daarom een BMW Summer 3 broek bij gekocht. Is gewoon te ritsen aan de Tourance 2 jas (die een uitneembare binnenvoering heeft, dus het hele jaar door bruikbaar).

1735_0.jpg

Zo,gisteren met een stuk of 15 anderen een mooie rit gemaakt door o.a Drente. Weer thuis stond er een goede 300 km meer op de teller, die intussen de magische grens van 22.222 km overschreed.

Grappig als je onderweg met al die motoren een terras aandoet. Alle gesprekken vallen voor een moment stil als de parkeerplaats steeds voller komt te stann met 'brullende' machines.

TYN zei:
@Rayban

Het zal inderdaad best lukken, maar alle 93 Nm's ga je zeker nodig hebben :p
Zo inmiddels weer terug van en geslaagde vakantie in Oostenrijk.
Wat een heerlijke bergpassen heb je daar toch.

Helaas liet mijn super-tenere het boven de 1800meter af weten.
De eerste keer de gross clockner op begon hij te sputteren alsof hij op 1 poot liep.
Gelukkig haalde we de camping nog alwaar ik 2 pikzwarte bougies uit de motor draaide.
Na wat gekneuter met nieuwe bougies liep hij weer als een zonnetje, echter als ik boven de 1800meter kwam begon hij weer te pruttelen.
Ik had alle mogelijkheden uit geprobeerd maar kan er geen goede verklaring voor vinden.
Van de week gaat de tank eraf en ga ik een betere inspectie doen want volgend weekend moeten we Duitsland in.
In totaal ben ik 4x de gross-clockner op geweest en iedere keer was het raak, alleen als ik met de nieuwe bougies beneden de 1800 kwam liep hij als vanouds.

Foto op "bikerspoint" op de gross clockner
100_3048.jpg

De Yaris deed het boven verwachting (y)
Het verbruik was tussen de 1:17 en 1:20.
Bergop heb je idd al die 93Nm nodig maar who cares, je gaat dan nog 2x zo snel als een geladen vrachtwagen.

De topsnelheid heb ik niet uitgetest maar ik had op de terugweg lekker de gang erin.
Dat vond de duitse autobahnpolizei ook.:eek:
Komt er ineens zo vanuit het niets (zat ik ff niet goed op te letten?) een grijze polizei pkw voor me rijden en die zette meteen de toon.
Hij ging voor me rijden en begon uiterst vriendelijk met "BITTE" (Maak je in NL niet mee dat ze met "aub" beginnen.)
De volgende tekst was "FOLGEN" oeps.

Ik werd aangesproken op mijn snelheid die lag tussen de 120 en 130 km/u terwijl ik maar 80 mocht.
Tja, in gedachte zag ik mn banksaldo al aardig slinken.... en zou ik mn rijbewijs mogen houden????
Ben net door mn proeftijd heen bij een nieuwe werkgever en zit in een jaarcontract!!!!
Ik weet t, eigen schuld etc etc etc....stom van me.
Ik maakte een allerleukst praatje met de agent en hij moest ook de papieren hebben van mn yamaha.
Opmerkelijk vond ik dat want die motor valt toch onder lading vroeg ik de agent.
Deze zei mij dat hij ging checken of de motor niet gestolen was, goede zaak toch?(y)

Na een leuke babbel op zn "babbelonisch" over aanhangers en de verschillen tussen NL en D kwam de andere agent met mijn papieren terug.

Ik kreeg al mijn papieren incl rijbewijs terug van de agent, pffff een doom-scenario vervaagde.
Hij wenste mij een guthe fahrt en zei me het rustig aan te gaan doen.
Huh, krijg ik niet eens een bekeuring of zo? Niet dat ik daar op zat te wachten maar ok.
Hij vond een waarschuwing meer op zn plaats.!!!!!:D

De rest van de reis heb ik het maar iets rustiger aan gedaan, beetje achter de sliert vrachtwagens blijven hangen.
Ik weet dat ze mn nummer etc doorgegeven hebben dus een volgende overtreding zou direct bestraft worden, en btw: zou je 2x per dag zo`n mazzeltje kunnen hebben?

Anyway, ik heb in 14 uur 1050km gereden met de yaris en heb geen moment spijt gehad over het minimale vermogen van de halve V6 motor.

1:20,(y) haal ik met mijn diesel niet eens...... Jammer van de 'bougies' maar zo te zien heb je verder genoten. Ik denk dat ik het ook op mijn verlanglijst plaats, want die foto -> boekdelen!

Rayban zei:
De eerste keer de gross clockner op begon hij te sputteren alsof hij op 1 poot liep.
Gelukkig haalde we de camping nog alwaar ik 2 pikzwarte bougies uit de motor draaide.
Na wat gekneuter met nieuwe bougies liep hij weer als een zonnetje, echter als ik boven de 1800meter kwam begon hij weer te pruttelen.
Ik had alle mogelijkheden uit geprobeerd maar kan er geen goede verklaring voor vinden.
Van de week gaat de tank eraf en ga ik een betere inspectie doen want volgend weekend moeten we Duitsland in.

Dit kan een probleempje zijn van het mengsel. Ik lees op diverse forums iets over een dip rond de 3500 rpm die met het afdoppen van een slangetje te verhelpen zou zijn. Deze dip is wel typerend voor een dip als gevolg van een te arm mengsel. Als je een uitdraai laat maken op een dynojetbank, kan je er een afr-meting bij laten doen. Dan zou je een duidelijke verarming van het mengsel rond dit toerental moeten zien.

rke zei:
Rayban zei:

Dit kan een probleempje zijn van het mengsel. Ik lees op diverse forums iets over een dip rond de 3500 rpm die met het afdoppen van een slangetje te verhelpen zou zijn. Deze dip is wel typerend voor een dip als gevolg van een te arm mengsel. Als je een uitdraai laat maken op een dynojetbank, kan je er een afr-meting bij laten doen. Dan zou je een duidelijke verarming van het mengsel rond dit toerental moeten zien.

op 1800 meter hoogte en de bougies worden zwart is een teken van ademnood en een te rijk mengsel ten gevolge daarvan. Ik weet zo even geen oplossing voor dit probleem, je kan moeilijk sproeiers gaan wisselen op grotere hoogte. Bewust hoger of lager in de toeren, daar waar de motor zich het prettigst voelt kan een deel van het probleem oplossen, maar voor dit soort situaties ben je met een injectieblok beter af. De Lambda sonde regelt het mengsel dan voor het te kort aan lucht.

Freez

Freez zei:
rke zei:
Rayban zei:

op 1800 meter hoogte en de bougies worden zwart is een teken van ademnood en een te rijk mengsel ten gevolge daarvan. Ik weet zo even geen oplossing voor dit probleem, je kan moeilijk sproeiers gaan wisselen op grotere hoogte. Bewust hoger of lager in de toeren, daar waar de motor zich het prettigst voelt kan een deel van het probleem oplossen, maar voor dit soort situaties ben je met een injectieblok beter af. De Lambda sonde regelt het mengsel dan voor het te kort aan lucht.

Freez

Ik ben ook geneigd te zeggen dat het gebrek aan lucht een te rijk mengsel geeft. Maar, je hebt het over een lagere luchtdruk en over een 1 op 12 mengsel voordat de motor zodanig rijk staat dat hij niet meer functioneert. Dat zou betekenen dat de motor normaal gesproken (zeeniveau) ook al erg rijk staat. (bijvoorbeeld doordat er een heel erg vuil luchtfilter in de motor zit) .....

Als je op 1800 meter hoogte de choke (als die er op zit :cool: ) even open zet, weet je wel direct of hij te krap of te arm staat.

Thanks,
Met de choke uit smoorde hij meteen in.
Heb ook de kranen even dicht gedaan, valt hij ineens dood in een hairpin.:T
(best vreemd als je daar stil stat, je kan bijna geen kant uit, even afstappen leek me ook al niet verstandig)

Maar hij zal wel te rijk staan vanwege de arrows demper die ik er onlangs opgezet had.

Ik heb nu K&N filters besteld zodat hij makkelijker kan ademen.
( wat benne die krengen duur)
Of ik dan grotere sproeiers nodig ga hebben zal de tijd wel leren.

Voor nu heb ik de vlotterniveaus een stuk lager afgesteld, daardoor moet hij ook al wat armer gaan lopen.

Vrijdag vertrek ik met mf naar duitsland, als ik terug ben ga ik de bougies weer bekijken.

Rayban zei:
Thanks,
Met de choke uit smoorde hij meteen in.
Heb ook de kranen even dicht gedaan, valt hij ineens dood in een hairpin.:T
(best vreemd als je daar stil stat, je kan bijna geen kant uit, even afstappen leek me ook al niet verstandig)

Maar hij zal wel te rijk staan vanwege de arrows demper die ik er onlangs opgezet had.

Voor nu heb ik de vlotterniveaus een stuk lager afgesteld, daardoor moet hij ook al wat armer gaan lopen.

Vrijdag vertrek ik met mf naar duitsland, als ik terug ben ga ik de bougies weer bekijken.

Rij eens een stukje zonder luchtfilter, meer lucht kan je hem niet geven...

Enneh: veel plezier in Duitsland. Gaan jullie richting Trier? Zo ja, misschien zie ik je daar...

Die link ziet er ook leuk uit.(y)

Wij gaan met een stuk of 40 mf-ers het "veen" in tussen Papenburg en Leer.

Have fun in Trier.

Rayban zei:

Ooit K&N op een Guzzi LeMans III gehad (met 955cc Cylinders). Ik had toen maar 1 klacht over de motor, hij verbruikte zo'n 1 op 12 (1 op 13,5 bij heeeel voorzichtig toeren). Ook na afstellen op een vermogensbank, waarbij alle naalden en sproeiers werden gematched was het verbruik hoog en volgens zeggen waren de K&N's daar behoorlijk debet aan.

Wil je het goed hebben, dan moeten dempers, filters, naalden en sproeiers wel een beetje matchen en dat is toch een beetje het werk voor een specialist met een rollerbank.

Freez

Dat ben ik wel met je eens Freez.
Zo`n rollenbank zal idd het beste uit de machine naar boven weten te halen alleen geef ik dan iets uit handen wat ik zelf wil doen.

Het een haalt het ander aan, ik ben begonnen met de uitlaatdemper te vervangen voor een rvs-geval (arrows incl db-killer)
Doordat deze te weinig tegendruk geeft staat mijn mengsel nu te rijk.
Als ik eerst de luchtfliters vervang voor K&N-filters komt er meer lucht in.
Zo ga ik een paar weken rondrijden en dan kijk ik de kleur van de bougies na.
Zijn die dan te wit dan zal ik grotere sproeiers proberen.

Zo blijven we een beetje aan het aan klooienhobby-en.

Ik hoef geen topprestaties te boeken met deze motor hoor.
Ik gebruik hem alleen recreatief, soms heel licht off-road.
Voor het echtere werk heb ik mn xt600 nog.:cool:

Overigens ben ik van plan om een leuk dagje te gaan trailrijden met mijn 2 zonen.
Iemand dat weleens gedaan?
zelf trail rijden
Dat lijkt mij veel fun voor weinig.

@RKE,
Thanks, leuk verhaal over je savage.

Ga straks een testrritje maken, denk wel dat hij goed rijdt zo.
Op de tafel loopt hij in ieder geval netjes.

Voordat we van de pagina vallen..;)

Morgen nog maar een keer met de motor naar het werk, het weer ziet er veelbelovend uit, en ik heb vandaag genoeg in de file gestaan.

Verrek, het wordt morgen inderdaad aardig weer. Ik had me er al op voorbereid dat ik in het voorjaar pas weer zou kunnen rijden. Misschien morgen toch nog even een rondje touren (y)

Zo, deze topic staat al een tijdje stil...

Heren, vraagje...

Wie kan mij helpen.

Dit is Boomer. De hond van mijn tante.

SAM_1084.JPG

Wij zijn op zoek naar een helm voor deze hond. Hij moet namelijk mee op de 50cc Qaud (uiteraard in een speciale hondenmand) en mijn tante wil dat hij een helm gaat dragen. Maar tijdens mijn zoektocht op Google krijg ik alleen maar hits in Amerika. Weet iemand een on- of offline winkel waar ze hondenhelmen verkopen. Nieuw of tweedehands maakt niet uit. Bijvoorkeur in de directe omgeving van Nederland.

Deze kapper weet er wel raad mee Dennis

dieren-280-fluffdog.jpg

Denk dat wanneer je die hond een helm opdoet en in een mand zet dat het gewicht van de helm het beestje parten gaat spelen.
Neem aan dat het kwatje offroad gaat?

H'm,

Zo klein zo kinderhelmpjes niet...

Ik zou de hond zonder helm achterin zetten. Een helm weegt al snel een kilo en dat is veel gewicht voor zo'n klein keffertje (ik zou er bij ons keffertje niet eens een op kunnen zetten, hij vreet mij op.). Misschien is een fietshelm meer geschikt (lichter en minder "afgesloten" ) .

Anders zou je eens moeten zoeken naar bedrijven die verschepen naar Nederland.
Ik denk dan aan Ntomba (oud-autoweek-forummer) of een bedrijf zoals dit.

Rayban zei:
Deze kapper weet er wel raad mee Dennis

dieren-280-fluffdog.jpg

Denk dat wanneer je die hond een helm opdoet en in een mand zet dat het gewicht van de helm het beestje parten gaat spelen.
Neem aan dat het kwatje offroad gaat?
De Quad blijft braaf op het zwarte deel van het weg. Hij wordt namelijk gebruikt voor het woonwerk verkeer. 4 wielen zijn een stuk stabieler - zeker nu met al die sneeuw - dan 2 wielen.

ZuhwrhiIiB.jpeg

@RKE.ik denk ook dat het gaat om het gevoel van veiligheid. Bij de helmen die ik gevonden heb, wordt steeds gezegd dat ze geen veiligheid bieden en alleen maar voor de show zijn.

Ik ben ook niet zo'n bikkel, ik rij met dit weer ook met de Gazelluf of de Pollo. Er zijn echter bikkels die met dit weer nog steeds de motor uit de schuur pakken om een stukje te gaan rijden. En dat geeft prachtige plaatjes zoals deze (van een oud-autoweek-forummer):

IMG_0975-2_zpsb917adc8.jpg

erg mooie foto, leuke bike ook!

Ik heb een half jaar terug mijn Gixxer verkocht, maar het kriebelt toch wel als ik dit soort plaatjes zie :)

Terug
Bovenaan