Motor olie temperatuur Astra Coupé 2.2 (Z22SE)

Cupra 6K2

Startmotor
Hey autokenners,

Ik ben Casper, 21 jaar en sinds een paar weken de trotse bezitter van een Opel Astra Coupé uit 2002 met een 2.2 liter motor (Z22SE). Bij het rijden met de auto stijgt de olie temperatuur eerst met normale snelheid, maar daarna blijft hij hangen op zo'n 85 graden. Dit is dan de bedrijfstemperatuur van de motor. De vorige eigenaar vertelde mij dat dat ook bij hem het geval was maar dat het niet ernstig is en dat je er niets aan hoeft te doen.

De auto heeft met gecombineerd stads- en snelwegverkeer een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Dit is best wel netjes en zelfs iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Daarnaast trekt de auto ook lekker constant door als je gas geeft.

Vandaag ben ik naar Duitsland geweest om legaal even te testen hoe stabiel de auto is op hogere snelheden. De auto trekt in de 5 aardig door en je zit al vrij snel op de 200. Met 210 rijd je ongeveer 5900 toeren (redline bij 6500) en had hij nog kracht over om te accelereren. Echter, de motorolietemperatuur zakte zichtbaar op de meter van de gebruikelijke 85 graden richting de 74 graden. Daarnaast kwam op de boordcomputer een melding dat ik het oliepeil moest controleren omdat deze te laag zou zijn. Ik ben toen met 100 doorgereden en daardoor ging de olietemperatuur weer omhoog naar de 85 graden. Bij de eerstvolgende afrit gestopt om te kijken of er olie lekte of dat ik oliesporen kon ontdekken op het blok, maar deze was nog helemaal droog. Ik heb letterlijk gister de motorolie helemaal bijgevuld tot de max en voordat ik wegging vandaag heb ik het peil nog gecontroleerd. Helemaal vol. Te weinig motorolie zal het dus niet geweest zijn. Ik denk dat hij die melding gaf omdat de temperatuur van de olie zo snel daalde.

De motorolie die er in zat is Valvoline Durablend 5W30 full systhetisch en deze heb ik aangevuld met de motorolie van GM/Opel zelf, ook 5W30 full synthetisch.

Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
1. Is het schadelijk/erg op korte en lange termijn om te rijden met een auto waarbij de gebruikstemperatuur op 85 graden ligt ipv 90 graden? En ook al is het niet schadelijk, wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze lagere motorolie temperatuur?
2. Wat kan de oorzaak zijn dat de motorolietemperatuur bij snelheden boven de 160 redelijk snel zakt en met lagere snelheid weer opklimt? Is dit zelf op te lossen?

Ik ga over twee weken een roadtrip maken met deze auto van zo'n 3500 km door de Ardennen, Zwarte Woud en de Alpen. Is het aan te raden om hier iets aan te doen voordat ik wegga of zal het waarschijnlijk niet terugkeren als ik onder de 130 blijf?

Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken en kunnen helpen met dit 'probleem' :)

Met vriendelijke groet,
Casper

Olie word altijd iets kouder bij snelweg, veel snelweg. In de bergen zal het daarentegen stukken warmer kunnen worden. Echter is olie op bedrijfstemperatuur veelal iets warmer dan de koelvloeistof en zal dus rond de 95 graden zitten, gemiddeld gezien. Vanaf 130 graden moet je je pas zorgen gaan maken dat het wellicht te heet begint te worden.

Wat ik wel mis, heb je het peil wel gecontroleerd na de melding? Want een te hete olietemperatuur heeft meestal tot gevolg dat de druk wegvalt waardoor je het olielampje kunt triggeren. Koudere olie heeft daar echter geen last van. Ik zou me er in eerste instantie niet verschrikkelijk veel zorgen om maken.

Hoe gedraagt je koelwater zich?

Bij de z22se in ieder geval goed het oliepeil in de gaten houden. Kijk ook maar eens op het Opel forum. Hier staat ook een instructie op hoe je het olieverbruik kunt verminderen / oplossen. Komt ook soms voor dat de oliedruksensor defect gaat.

Je bent met olietemperatuur niet in de war met koelvloeistof temperatuur? Een dergelijke Astra G heeft heeft geen olietemperatuurmeter.

Verder moet je de olie peilen in deze motor met warme/lauwe motor. En heel goed de dipstick afvegen vantevoren, anders lijkt hij idd altijd vol te zitten.
Ik peil deze motor altijd 2 of 3 keer voor de zekerheid met goed afvegen tussendoor. Handig is anders bij de Z22se.

Even los van of je wel of geen olietemperatuurmeter in je Astra hebt. Het mooiste is als ook de olie, met een thermostaat geregeld, via een oliekoeler tegen oververhitting wordt beschermd. Olie die te heet wordt verbrandt, verdikt en laat residu achter, hetgeen de smering in gevaar brengt en oliekanalen kan verstoppen. Waar meet je de olietemperatuur? Veelal als deze uit het carter door de oliepomp is opgezogen en door het oliefilter wordt geperst. Deze olie is dus al gekoeld in het carter en via het oliefilter. De maximum temperatuur (op dat moment) mag, zoals Nico al aangeeft, 120-130 graden zijn. Daarna gaat het door de motor, wordt veel heter, druipt weer naar het carter, koelt daar af en kan weer rondgepompt worden. Te koude olie is heel slecht voor het slijtagebeeld van een motor. Olie dient eigenlijk minimaal 60 graden te zijn voordat er veel prestaties van de motor mogen worden gevraagd. Met veel korte ritje (<10 km) komt de olie niet goed op temperatuur en kan condens en benzine/diesel resten niet uit de olie verdampen. Om de olie snel op temperatuur te krijgen zou je dus weinig olie moeten rondpompen en de koeling via carter en oliefilter moeten tegengaan. Maar ga je volgas de bergen in of met een zware aanhanger rijden, dan wil je weer een sloot olie beschikbaar hebben zodat die niet boven de 130 graden komt. Een (prijzige) oplossing kan een thermostaat gestuurde oliekoeler zijn. Maar wil een fabrikant dit wel standaard monteren? 90% van de gebruikers heeft het niet echt nodig, het is duur, kan lek en verlengt (bij zware belasting) de levensduur..... Bij de betere tuners kan je oliekoelers voor de motor, automaat en achteras (bij RWD) kopen, altijd handig als ze er niet standaard op zitten.

Wat is hier zo gauw google is ook een watertemperatuurmeter. Een olietemperatuurmeter heeft een oliekannetje en gaat zeker niet snel naar de 85, dat duurt wel een minuut of 20.

74 graden klinkt wel weinig, ik denk dat je thermostaat niet helemaal goed is.

Oliepeilsensoren leiden soms een eigen leven. Al kan het ook best dat je met die vele toeren (en hobbels) zoveel olie hoog in het blok hebt zitten dat de sensor terecht aangaf dat hij een litertje mistte.

Als ik nog een tip mag geven: ga met je trotse bezit sinds enkele weken, van 15 jaar oud, niet voor de lol 210 rijden in Duitsland. Je geeft de boel zo vreselijk hard op z'n donder en met 21 jaar ben je nou ook niet bepaald de bestuurder die het klappen van de zweep kent en een beetje krediet heeft opgebouwd bij de verzekeraars.

Ah ik lees nu het gedeelte dat je er nog even 3k op gaat knallen :) Hou je een beetje gedeist, je hebt een mooie wagen en die gaat nu eenmaal langer mee als je niet het uiterste vraagt van de techniek en stuurmankunst.

Ik heb het inderdaad verkeerd gezien. Het gaat hier om de koelvloeistof temperatuur die blijft hangen op 85 graden en bij hogere snelheden daalt. Ik heb het motorolie peil gecontroleerd na de melding en deze zat toen ongeveer 2/3 vol. De peilstok van deze motor is erg slecht af te lezen, maar gaf na 4 keer plusminus 2/3 aan. Toen ik hem had bijgevuld zal hij waarschijnlijk ook niet helemaal vol hebben gezeten. Daarnaast verbruikt deze motor volgens het onderhoudsboekje 0.6 liter olie op 1000 km. Dat is omgerekend 1667 km per liter. Dat is erg veel voor een motor, maar ik zit zelf ook rond dat olieverbruik. Hier maak ik me dus niet zo'n zorgen om. Aangezien er geen olie temperatuur meter in de auto zit, hoe is het dan mogelijk om te zien of deze te hoog is? En wat merk je als de oliedruk wegvalt?

Ik heb al veel gelezen over het olieverbruik van dit type motor. Echter kan je de motor reviseren om het olieverbruik terug te brengen. Dit is mij te duur. Verder heb ik niet veel andere oplossingen gevonden die voor meerdere auto's hebben gewerkt. Ik neem in ieder geval 5 liter mee op vakantie zodat ik sowieso genoeg heb.

De temperatuur van de koelvloeistof bereikt in ongeveer 8-12 minuten de temperatuur van 85 graden. Deze temperatuur blijft keurig stabiel bij file rijden, stadsverkeer en 130 op de snelweg. Alleen bij 160 plus en waarschijnlijk ook hellingen op in de bergen daalt deze temperatuur vrij snel. Voor mijn gevoel zou deze koelvloeistof temperatuur alleen maar verder zijn gaan dalen en niet opklimmen als ik langer deze snelheid zou hebben gereden.

@VOQR: Dat zou heel goed het geval kunnen zijn naar mijn idee. Dat de oliesensor dacht dat er te weinig olie in het blok zat omdat merendeel zich boven in het blok bevindt. Hahaha, ik begrijp dat je het niet aanraadt om 210 te gaan rijden. Ik doe dit ook zeker niet regelmatig. Gister was ik al in Duitsland en met een kaarsrechte weg zonder andere weggebruikers voorzichtig de snelheid opbouwen vond ik het zelf wel veilig. De auto lag ook op deze snelheid stevig op de weg. Toen ik merkte dat de koelvloeistof temperatuur daalde ben ik weer rustig verder gereden en heb ik de eerst volgende afrit gepakt.

Maar hier dus nog even een samenvatting van het probleem voor degene die dit topic ook zijn gaan volgen:
- Koelvloeistof temperatuur blijft hangen op 85 graden
- Van koude motor naar 85 graden duurt zo'n 8-12 minuten
- Koelvloeistof (roze kleur) niveau is nog ruim voldoende
- Motoroliepeil (Opel/GM 5W-30 Dexos 2 Longlife Full Synthetisch A3/B4) is ook nog ruim voldoende
- Bij hogere snelheden (160+) daalt de temperatuur van het koelvloeistof zichtbaar van 85 graden naar 74 graden en waarschijnlijk nog wel verder als je geen gas terug neemt. De boordcomputer gaf ook aan dat er te weinig motorolie in zou zitten, maar er zat nog steeds ruim voldoende in.
- Bij rustiger rijden (-110) stijgt de temperatuur van de koelvloeistof weer naar de gebruikelijke 85 graden.

Is het ernstig als de koelvloeistof temperatuur niet de gebruikelijke 90 graden bereikt maar blijft hangen op 85 graden? Wat kan ik hier aan veranderen?

Wat zal waarschijnlijk de oorzaak zijn dat de koelvloeistof temperatuur zo hard daalt bij hogere snelheden? Hoe kan ik dit oplossen?

De auto heeft, zoals velen van jullie al wisten, geen olie temperatuur meter. Hoe kan ik controleren dat de motorolie niet te warm wordt? En wat merk ik als de oliedruk wegvalt?

Groetjes,
Casper

Eerst maar eens de thermostaat vervangen inderdaad. ;)

0.6 liter per 1000 km zou ik overigens al kwalificeren als vrij fors, een bekend probleem met deze motor is dat het via de klepstelen lekt. Op hoge snelheden kan je radiator veel meer warmte kwijt en zal dus de thermostaat moeten sluiten. Doordat die waarschijnlijk op zijn weg naar buiten is gaat dat te langzaam met dalende temperaturen tot gevolg.

Even samenvattend. Jouw auto heeft een olieverbruik van +- 1L op 1600km, de koelvloeistof blijft op 85 graden maar zakt bij hoge snelheid naar 74 en jouw olielampje ging branden bij hoge snelheid wat waarschijnlijk wordt veroorzaakt doordat er te weinig druk op het systeem staat en niet omdat je pijl te laag staat.

Ik denk dat je beter kan overstappen naar een goede volsyntetische kwaliteit 5W40 olie. Waarom 5W40?:

-De 5 staat voor de dikte van de olie bij koude start. Deze is dus +- gelijk van dikte vergeleken de 5W30 die je nu hebt.
-De W40 is warm dikker dan de W30. Het voordeel is dat je een hogere oliedruk hebt bij warme motor en dat de olie dikker is en dus minder makkelijk de verbrandingsruimte in kan gaan. Oftewel, je hebt bij hoge snelheid en hoge temperatuur een betere smering (en waarschijnlijk ook geen olielampje meer) en je olievebruik zal zeer vermoedelijk afnemen.

Kortom: Ga voor een goede kwaliteit volsyntetische 5W40 :)

De koelvloeistoftemperatuur is prima, niks mis mee! Je kan altijd preventief je thermostaat vervangen maar ik zie geen enkele reden waarom dit nodig zou zijn. Bij hoge snelheid heb je nu eenmaal meer rijwind en wat meer koeling en door de hoge toeren is je waterpomp heel hard aan het werk waardoor je stroomsnelheid erg hoog is. oftewel , zeer veel warmteafvoer.

Dit waren precies de antwoorden die ik nodig had! Fijn om te horen dat het niet erg is dat de koelvloeistof temperatuur daalt en dat dit alleen een gevolg is van de toegenomen rijwind en een hard werkende waterpomp. Als deze olie op is zal ik overgaan op FS 5W40. Hopen dat de motor met die olie iets minder verbruikt.

Nog even over die olie melding. Dit komt dus waarschijnlijk omdat er te weinig druk op het systeem staat. Is dat het gevolg van de lagere koelvloeistof temperatuur? Is er een trucje of iets waardoor de oliedruk ook bij hogere snelheden niet te veel daalt?

x-trailrijder zei:
De koelvloeistoftemperatuur is prima, niks mis mee! Je kan altijd preventief je thermostaat vervangen maar ik zie geen enkele reden waarom dit nodig zou zijn. Bij hoge snelheid heb je nu eenmaal meer rijwind en wat meer koeling en door de hoge toeren is je waterpomp heel hard aan het werk waardoor je stroomsnelheid erg hoog is. oftewel , zeer veel warmteafvoer.
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Bij hogere snelheden wordt er meer warmte gegenereerd, slechts ongeveer 30% van de energie uit de brandstof wordt gebruik om vooruit te komen, de rest verdwijnt allemaal als warmte in het koelsysteem en uitlaat. Harder rijden kost meer energie, dus moet er meer afgevoerd worden.
De thermostaat moet er voor zorgen dat de temperatuur constant blijft aangezien een auto altijd overcapaciteit aan koeling heeft. Als de meter niet strak op bedrijfstemperatuur blijft staan is er wat mis met het koelsysteem.

EVV zei:
x-trailrijder zei:
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Bij hogere snelheden wordt er meer warmte gegenereerd, slechts ongeveer 30% van de energie uit de brandstof wordt gebruik om vooruit te komen, de rest verdwijnt allemaal als warmte in het koelsysteem en uitlaat. Harder rijden kost meer energie, dus moet er meer afgevoerd worden.
De thermostaat moet er voor zorgen dat de temperatuur constant blijft aangezien een auto altijd overcapaciteit aan koeling heeft. Als de meter niet strak op bedrijfstemperatuur blijft staan is er wat mis met het koelsysteem.

Dus worst case scenario blijft de thermostaat een heel klein stukje openstaan ofwel hij reageert te traag met dichtgaan en dat merk je dus alleen wanneer je met 200 op de autobahn rijdt. Ik vind dit geen zorgelijke situatie.

Btw, wist je dat wanneer auto's het heet hebben vaak het stationair toerental wat omhoog gaat om ervoor te zorgen dat de waterpomp sneller draait zodat er meer stroomsnelheid is?

Cupra 6K2 zei:
Dit waren precies de antwoorden die ik nodig had! Fijn om te horen dat het niet erg is dat de koelvloeistof temperatuur daalt en dat dit alleen een gevolg is van de toegenomen rijwind en een hard werkende waterpomp. Als deze olie op is zal ik overgaan op FS 5W40. Hopen dat de motor met die olie iets minder verbruikt.

Nog even over die olie melding. Dit komt dus waarschijnlijk omdat er te weinig druk op het systeem staat. Is dat het gevolg van de lagere koelvloeistof temperatuur? Is er een trucje of iets waardoor de oliedruk ook bij hogere snelheden niet te veel daalt?

Persoonlijk zou ik nu al de olie vervangen door 5W40, zeker nu je een grote reis op de planning hebt staan. Verschillende soorten olie vermengen is niet de bedoeling al kan het voor nood eventueel wel. De drukmelding komt wat mij betreft omdat de 5W30 bij een zeer hoge temperatuur te dun is geworden om nog voldoende druk te kunnen leveren. Mede daarom zou ik voor een 5W40 gaan.

Er zijn al merken die adhv het navigatiesysteem de temperatuur van het koelwater iets verlagen als je de snelweg opgaat en verhogen als je in de stad rijdt. Dit kan door een electronisch geregelde thermostaat. Misschien heeft Opel op dit type motor zo iets ook al zitten. Bijvoorbeeld Als de olietemperatuur > 100 graden komt koelwatertemperatuur wat lager.

x-trailrijder zei:
EVV zei:
x-trailrijder zei:

Dus worst case scenario blijft de thermostaat een heel klein stukje openstaan ofwel hij reageert te traag met dichtgaan en dat merk je dus alleen wanneer je met 200 op de autobahn rijdt. Ik vind dit geen zorgelijke situatie.

Btw, wist je dat wanneer auto's het heet hebben vaak het stationair toerental wat omhoog gaat om ervoor te zorgen dat de waterpomp sneller draait zodat er meer stroomsnelheid is?
De thermostaat lijkt nu al niet helemaal goed meer te werken, worst case scenario is dat hij op een gegeven moment helemaal vast zit, met wat pech in dichte toestand, en dus helemaal geen water meer door laat.

Bedankt voor het meedenken! De kans is dus vrij groot dat de thermostaat niet meer optimaal werkt, wat je alleen merkt doordat deze te veel open blijft staan bij hoge snelheid. Gelukkig is zo'n nieuwe thermostaat helemaal niet duur: Thermostaat Opel Astra Coupé 2.2

Ik had ergens gelezen dat de thermostaat van deze auto zich achter het blok bevind. Ik hoop dat het een simpele klus is en dat het 'probleem' daarna verholpen is.

@Pietzoveel: Naar mijn weten heeft de auto geen electronisch geregelde thermostaat. Daarnaast heeft de auto geen ingebouwd navigatiesysteem.

@x-trailrijder: Bedankt voor je advies en motivatie om over te gaan op 5W40. Jammer dat ik nu pas weet dat 5W40 beter is voor auto's die relatief veel olie verbruiken. Ik had lang gezocht naar een geschikt type 5W30 die werd aangeraden op verschillende fora en door de garage waar de auto in onderhoud is geweest. Nu heb ik nog zo'n 4.5 liter van deze 5W30 over. Als die oliepeil waarschuwing vaker naar voren komt zal ik overgaan op 5W40 maar zolang die uitblijft vind ik het zonde om alle olie eruit te laten lopen en bij te vullen met 5 liter 5W40. Het was echter niet het olielampje dat aanging, maar een waarschuwing op de boordcomputer die meldde dat het oliepeil erg laag/te laag zou zijn.

Beste Cupra 6k2:

Luister wel af en toe naar je distributieketting direct na koude start onder de motorkap. Het mag niet ratelen. De Z22se had slechte kettingspanners en een te nauwe olie- inspuiter. Ik weet niet of jouw kettingset al eens vervangen is? Die van mij begon te ratelen nadat ik een keer goeie volsynthetische olie erin had gegooid (met reinigende werking etc. op de verpakking). Daarvoor kreeg ie gewoon de voorgeschreven olie van de dealer. Ik denk achteraf dat deze nieuwe olie één en ander qua vuil heeft losgeweekt en de oliesproeier verstopte. Tenminste was mijn theorie.

Ik heb inderdaad al veel gehoord over ratelende distributiekettingen bij dit type auto. Er is zelfs ergens eind 2001/begin 2002 een terugroepactie geweest, waarbij iedereen met een Z22se, betere kettingspanners erin kon laten zetten. Of dit gebeurt is volgens mij te zien aan een gele stip ergens in de motorruimte. De auto die ik gekocht heb is uit eind 2002 en deze is vanuit de fabriek al geleverd met gemodificeerde kettingspanners waardoor de ketting strakker gespannen blijft en er weinig kans is dat deze begint te ratelen of eraf loopt. Je kan ook voelen of de auto beschikt over de gemodificeerde kettingspanners, dan zit aan de achterkant van het blok een bobbel.

Ik hoop niet dat goede vol synthetische olie een zelfde een zelfde effect zal hebben op mijn motor, maar tot dusver loopt de motor erg soepel en ratelt de ketting helemaal niet gelukkig.

Terug
Bovenaan