Cupra 6K2
Startmotor
Hey autokenners,
Ik ben Casper, 21 jaar en sinds een paar weken de trotse bezitter van een Opel Astra Coupé uit 2002 met een 2.2 liter motor (Z22SE). Bij het rijden met de auto stijgt de olie temperatuur eerst met normale snelheid, maar daarna blijft hij hangen op zo'n 85 graden. Dit is dan de bedrijfstemperatuur van de motor. De vorige eigenaar vertelde mij dat dat ook bij hem het geval was maar dat het niet ernstig is en dat je er niets aan hoeft te doen.
De auto heeft met gecombineerd stads- en snelwegverkeer een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Dit is best wel netjes en zelfs iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Daarnaast trekt de auto ook lekker constant door als je gas geeft.
Vandaag ben ik naar Duitsland geweest om legaal even te testen hoe stabiel de auto is op hogere snelheden. De auto trekt in de 5 aardig door en je zit al vrij snel op de 200. Met 210 rijd je ongeveer 5900 toeren (redline bij 6500) en had hij nog kracht over om te accelereren. Echter, de motorolietemperatuur zakte zichtbaar op de meter van de gebruikelijke 85 graden richting de 74 graden. Daarnaast kwam op de boordcomputer een melding dat ik het oliepeil moest controleren omdat deze te laag zou zijn. Ik ben toen met 100 doorgereden en daardoor ging de olietemperatuur weer omhoog naar de 85 graden. Bij de eerstvolgende afrit gestopt om te kijken of er olie lekte of dat ik oliesporen kon ontdekken op het blok, maar deze was nog helemaal droog. Ik heb letterlijk gister de motorolie helemaal bijgevuld tot de max en voordat ik wegging vandaag heb ik het peil nog gecontroleerd. Helemaal vol. Te weinig motorolie zal het dus niet geweest zijn. Ik denk dat hij die melding gaf omdat de temperatuur van de olie zo snel daalde.
De motorolie die er in zat is Valvoline Durablend 5W30 full systhetisch en deze heb ik aangevuld met de motorolie van GM/Opel zelf, ook 5W30 full synthetisch.
Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
1. Is het schadelijk/erg op korte en lange termijn om te rijden met een auto waarbij de gebruikstemperatuur op 85 graden ligt ipv 90 graden? En ook al is het niet schadelijk, wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze lagere motorolie temperatuur?
2. Wat kan de oorzaak zijn dat de motorolietemperatuur bij snelheden boven de 160 redelijk snel zakt en met lagere snelheid weer opklimt? Is dit zelf op te lossen?
Ik ga over twee weken een roadtrip maken met deze auto van zo'n 3500 km door de Ardennen, Zwarte Woud en de Alpen. Is het aan te raden om hier iets aan te doen voordat ik wegga of zal het waarschijnlijk niet terugkeren als ik onder de 130 blijf?
Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken en kunnen helpen met dit 'probleem'
Met vriendelijke groet,
Casper
Ik ben Casper, 21 jaar en sinds een paar weken de trotse bezitter van een Opel Astra Coupé uit 2002 met een 2.2 liter motor (Z22SE). Bij het rijden met de auto stijgt de olie temperatuur eerst met normale snelheid, maar daarna blijft hij hangen op zo'n 85 graden. Dit is dan de bedrijfstemperatuur van de motor. De vorige eigenaar vertelde mij dat dat ook bij hem het geval was maar dat het niet ernstig is en dat je er niets aan hoeft te doen.
De auto heeft met gecombineerd stads- en snelwegverkeer een gemiddeld verbruik van 1 op 13. Dit is best wel netjes en zelfs iets zuiniger dan de fabrieksopgave. Daarnaast trekt de auto ook lekker constant door als je gas geeft.
Vandaag ben ik naar Duitsland geweest om legaal even te testen hoe stabiel de auto is op hogere snelheden. De auto trekt in de 5 aardig door en je zit al vrij snel op de 200. Met 210 rijd je ongeveer 5900 toeren (redline bij 6500) en had hij nog kracht over om te accelereren. Echter, de motorolietemperatuur zakte zichtbaar op de meter van de gebruikelijke 85 graden richting de 74 graden. Daarnaast kwam op de boordcomputer een melding dat ik het oliepeil moest controleren omdat deze te laag zou zijn. Ik ben toen met 100 doorgereden en daardoor ging de olietemperatuur weer omhoog naar de 85 graden. Bij de eerstvolgende afrit gestopt om te kijken of er olie lekte of dat ik oliesporen kon ontdekken op het blok, maar deze was nog helemaal droog. Ik heb letterlijk gister de motorolie helemaal bijgevuld tot de max en voordat ik wegging vandaag heb ik het peil nog gecontroleerd. Helemaal vol. Te weinig motorolie zal het dus niet geweest zijn. Ik denk dat hij die melding gaf omdat de temperatuur van de olie zo snel daalde.
De motorolie die er in zat is Valvoline Durablend 5W30 full systhetisch en deze heb ik aangevuld met de motorolie van GM/Opel zelf, ook 5W30 full synthetisch.
Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
1. Is het schadelijk/erg op korte en lange termijn om te rijden met een auto waarbij de gebruikstemperatuur op 85 graden ligt ipv 90 graden? En ook al is het niet schadelijk, wat zou de oorzaak kunnen zijn van deze lagere motorolie temperatuur?
2. Wat kan de oorzaak zijn dat de motorolietemperatuur bij snelheden boven de 160 redelijk snel zakt en met lagere snelheid weer opklimt? Is dit zelf op te lossen?
Ik ga over twee weken een roadtrip maken met deze auto van zo'n 3500 km door de Ardennen, Zwarte Woud en de Alpen. Is het aan te raden om hier iets aan te doen voordat ik wegga of zal het waarschijnlijk niet terugkeren als ik onder de 130 blijf?
Ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken en kunnen helpen met dit 'probleem'
Met vriendelijke groet,
Casper