Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Die 300ZX blijft ook fantastisch. Nette nieuwe Xedos 6. Pre-facelift blijft toch het mooist.

Blijft ook een mooi model en je ziet ze zo goed als bijna nooit meer.
Er zilveren versie ervan staat nog op mijn lijstje, hebben we vroeger gehad.

Wij ook. Kocht mijn vader nieuw in 1996. Alleen wel met 15" vijfspaaks wielen. Dat stond de auto heel goed. Die gesloten wieldoppen vond ik altijd vreselijk.

Today the big day, de Miller comes home!
(onverwachts wordt het morgen, zaterdag) :(

De groene Xedos 6 die ik gisteren opgehaald heb is van de eerste eigenaar, hij had de Xedos nieuw in België aangeschaft en in Nederland ingevoerd.

Gisteren als eerste nog een begin gemaakt met de velgen schoon maken, daar gaat nog wel wat tijd in zitten voordat die weer netjes zijn.

De dingen die eraan moeten gebeuren valt mee, één deur heeft een lelijke plek (bijrijderskant rechts), rubberen raamstrip van het voorraam krult omhoog op de hoeken, nieuwe voering onder de motorkap en twee nieuwe gasveren voor de achterklep.
Technish werkt alles, hij mag heb alleen een rammeltje in de voorkant en wat hard rubber geknarsachtig geluid bij sturen in stadsverkeer tijdens langzaam rijden.
Als ik terug ben uit Portugal dan laat ik dit oplossen.

Laatst bewerkt:
De twee Xedossen zijn opgehaald en nu onderweg naar het zonnige zuiden!

Tevens de Miller opgehaald, heb geen foto's gemaakt na het vervangen van de velgen, die komen nog.

Op de terugweg ben ik eerst naar mijn ouders gereden om de auto te wassen en uit te zuigen, eenmaal vlakbei begon er een geluid te ontstaan die niet goed klonk.
Waarschijnlijk is de waterpomp het aan het begeven, dus heb de auto bij mijn ouders laten staan en breng hem direct maandag naar de garage.
Laat ik meteen alles oplossen wat nodig is, zodat hij technisch weer 100% is.
De shifter gaat belachelijk zwaar, je moet er enorm aan trekken om te kunnen schakelen en de temperatuurmeter doet het niet, verder werkt alles.

Wat vervoert zo'n trailer naar Portugal nog meer? Achtergebleven Portugese auto's, Nederlandse auto's die geëxporteerd worden of nieuwe auto's voor Portugal?

De andere auto's op de trailer kwamen uit Duitsland en gingen mee naar Portugal.
Geen idee of ze nieuw waren maar denk het niet.

De wegenwacht is net geweest om naar het probleem met de Xedos 9 te kijken, het eerste wat hij zei was "dit zijn echt hele goeie auto's!").
Hij was heel snel met het probleem vinden, de spanner van de distributieriem is kapot, was echt goed dat ik er niet door mee ben blijven rijden, want dan had ik de hele motor kapot gereden en zou er een geheel nieuwe in moeten.
Morgen ochtend was de Miller opgehaald en bij mij thuis neergezet.
Het plan om met de auto naar Portugal te gaan gaat dus helaas niet door.

Ga nu met de groene Xedos 6, donderdag heb ik de APK afspraak ervoor.
Ik verwacht dat het rammeltje (denk stabilisatorstang) gevonden wordt, dit zal ik dan nog laten maken.

De Miller ga ik aanpakken als ik terug ben uit Portugal, ga dan ook meteen de distributieriem etc, vernieuwen, wat al lang gedaan had moeten worden.

De velgen had de verkoper in de achtertuin liggen, dus die zien er nu niet meer uit.
Zullen weer als nieuw gemaakt moeten worden en de ontbrekende kapjes nog aanschaffen.

Jammer van de wielen :D De SP ken je vast ook wel. Wat zou ik die graag willen hebben :D

CylerRI.png

T86hcOI.png

U0vNvKP.png

Weet jij trouwens hoe het zit met deze wielen? Staan op de persfoto's van de UK Xedos 9

mazxed9_750_500_70.jpg

Ik heb die velgen nog niet eerder op een Xedos gezien.
Misschien origineel geleverd vanaf de dealer?....net zoals mijn Engelse Xedos 6 die ook andere velgen erop heeft en toch origineel zijn.

Vanuit de importeur dan ja. Zou goed kunnen. Zo staat ie ook in de UK brochure:

dEawS7h.png

Laatst bewerkt:
Denk dat dat het is, blijkbaar hebben Engelse Xedossen meer mogelijkheden qua velgen gehad om te leveren.

Net APK gehad met de groene Xedos 6, hij is er helaas niet doorheen gekomen wat ik al verwacht had vanwege een raar geluid bij de voorkant.
Alles was goed op de voorste schokbrekerlagers na, dus dat was het geluid wat ik hoorde.

Donderdag 8 mei heb ik nu een afspraak staan voor reparatie en dan is de auto technisch 100%.
De dag erna rij ik meteen door naar Portugal om de twee andere Xedossen op te kunnen vangen die nu in de wacht staan qua levering.

Heb hem in de was gezet, kleur kwam helemaal weer toch leven.

DSC02263-6.jpg

Kofferbak ook helemaal weer netjes schoon gemaakt...

Alleen de velgen nog en de motorruimte.

Hij wordt echt niet afgekeurd op 'een raar geluid' hoor. Maar ze hebben blijkbaar dus vastgesteld dat er iets kapot is of niet voldoet.

Hij wordt echt niet afgekeurd op 'een raar geluid' hoor. Maar ze hebben blijkbaar dus vastgesteld dat er iets kapot is of niet voldoet.

Ja klopt, voorste kogellagers van de schokbrekers zijn niet goed meer, eentje meer dan de andere.
Met de auto op de brug en de wielen los van de grond, en je dan gaat draaien aan het wiel, dan zie je bovenin bij de veer een beetje met hakken en stoten draaien, dat moet vloeiend gaan.
Laat meteen beide kanten vervangen.

Hoop alleen dat de garage iets kan vinden, want zo makkelijk was dat niet voor een Xedos 6.

Ben gebeld door de garage, veerpootlagers voor de voorzijde zijn niet meer leverbaar, dat heb je dan als je iets ouds en aparts rijdt.
Heb de sloop in Duitsland een berichtje gestuurd, is kijken of ze iets hebben....dan maar tweedehands als het niet anders is.

Dat noemen we toplagers. Die moeten inderdaad soepel draaien. De toplagers zitten aan de bovenkant tegen je veerpoottorens geschroefd. Ziet vaak de bovenkant met 3 boutjes en een dop in het midden als je onder de motorkap kijkt.

Dat noemen we toplagers. Die moeten inderdaad soepel draaien. De toplagers zitten aan de bovenkant tegen je veerpoottorens geschroefd. Ziet vaak de bovenkant met 3 boutjes en een dop in het midden als je onder de motorkap kijkt.

(y)

Ik ben vandaag wederom gebeld door een medewerker van de garage en die zei dat de lagers besteld waren en ze waarschijnlijk volgende week woensdag binnen komen.
(195,- euro per stuk!) :(

Wel raar, terwijl de dag ervoor een collega had gezegd dat ze niet meer leverbaar waren.

Lekker hoor!!! Ik kijk al uit naar de nieuwe verhalen vanuit Portugal

Veel nieuwe foto's en hopelijk ook van de betonvloer die er moet gaan komen voor de garage.
Degene die zou graven waar ik contact mee had via Facebook heeft zijn pagina verwijderd, niet zo handig.
Gelukkig kent mijn buurman hem en de oude eigenaar van mijn terrein, dus hopelijk kan ik via hun met degene weer in contact komen.
Het graafwerk is het eerste wat gedaan moet worden, anders gaat niets lukken.
Heb wel een ander bedrijf nog gevonden, dus wellicht is dat optie twee.

Mooie reis voor de boeg dus met wat toch wel jouw favoriete auto(type) blijft!

Yes!...en wat is het weer leuk om in een Xedos 6 te rijden!
De SLK is een leuke auto, maar toch een behoorlijk stuk oncomfortabeler en minder praktisch.
Maar ik ga nu geen Xedos 6 meer kopen om weer als dagelijkse auto te rijden, moet de Xedos 9 nog laten repareren waar ook een aardig prijskaartje aan hangt.
Distributie, etc. vervangen en neem ook meteen de waterpomp en de temperatuurmeter die het niet doet mee.

De groene Xedos 6 staat inmiddels bij de garage, wordt gebeld als hij klaar staat. :)

Inmiddels zit ik sinds afgelopen vrijdag in Portugal, de xedos 6 heeft het perfect gedaan.
Zuinigste rit naar Portugal was 1:13,6. (In Nederland 1 :13,9), zeer netjes voor een 2.0 V6 automaat.
Ben uiteraard meteen de garageboxen in gedoken om te kijken hoe de situatie met de auto's is.
Ze staan er niet verkeerd bij, bijna zo goed als geen schimmel vreemd genoeg binnen in het interieur, dat ik platic onder de motor heb gelegd op de vloer en alle motorkappen open heb staan heeft ook geholpen, de motoren waren allemaal droog.
Op dit moment ben ik de auto's uit de garageboxen aan het halen wat niet mee valt, aangezien de meeste (nog) niet willen starten.
De rode Pontiac Trans AM start probleemloos maar ik kan niet schakelen met de shifter van de automaat, morgen maar even het mechanisme inspuiten.
Wordt een heel gedoe met alle auto's maar het is niet anders.

Woensdag of donderdag worden de twee Xedossen geleverd die ik had laten transporteren naar Portugal.

Heel gedoe met het transportbedrijf op dit moment die de twee Xedossen naar Portugal hebben getransporteerd.
Ze staan in Lissabon nu en rekenen opeens 300,- euro extra om ze te laten afleveren op mijn terrein.
Heb al vier keer eerder auto´s via hun getransporteerd en er is nooit iets extra´s bij gekomen, de prijs was altijd inclusief afleveren.

Heb gelukkig een e-mail gevonden waarin ze bevestiging geven dat het inclusief was, dus heb deze naar hun doorgestuurd, hopelijk gaan ze niet moeilijk doen en leveren ze gewoon de auto´s zoals altijd het geval was.

Het schakelmechanisme van de rode Trans AM heb ik ingespoten en na enig duw en trekwerk schoot hij weer los, dus kan weer schakelen met de shifter.
Inmiddels staat de auto nu bij de ruine, ook de Mercedes CLK.
Hij had wat moeite met blijven lopen, heb er wat nieuwe benzine in gegooid aangezien het lampje ook brandde en ja hoor....hij startte meteen en liep perfect.
Nu de andere auto´s nog beneden bij de ruine krijgen.

(foto´s houden jullie nog tegoed!)

Hierbij alvast het eerste plaatje!
De garageboxen uit elkaar halen (nog 4 te gaan)

Alle auto's zijn er inmiddels uit, was een hele klus.
Degene voor het graafwerk heeft zijn telefoon nog steeds niet opgenomen, dus dat gaat lekker.
Als het nog langer duurt, dan ga ik met de oude eigenaar van mijn terrein naar zijn huisadres.

Het is even behelpen om via mijn Iphone te posten met foto's, op de computer bij het overheidsgebouw in het dorpje lukt het niet om met mijn fototoestel contact te krijgen, dus maar even een foto van mijn telefoon.

(Staan nu drie auto's meer bij inmiddels)

Ze zijn nog steeds niet geleverd, ik heb al dagen niets van ze gehoord, dus ik ga morgen bellen.

De groene Xedos had ik al gezien maar de zilveren nog niet, damn!....die zou ik er wel dolgraag bij willen hebben, automaat, alcantara bekleding en zilver, die ik in mijn gevoel heb als volgende.
Maar ik kan het nu niet doen, eerst moet hier in Portugal de situatie echt veranderen.
Als één iemand er lucht van krijgt dat ik hier een berg auto´s heb staan, dan kan het goed fout gaan.

Dus nummer 1 op mijn lijst voor nu, geen auto´s meer kopen, eerst de garage bouwen, zodat wat ik heb staan in Portugal erin past, daarna electra en dan toch echt voor het huis gaan. (daarna een boorgat)

Terug
Bovenaan