Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
MG ZR 160 zei:Welke maat zou ik dan nodig hebben? Waar haal ik zoiets, bij de bouwmarkt?
Durashift zei:MG ZR 160 zei:Welke maat zou ik dan nodig hebben? Waar haal ik zoiets, bij de bouwmarkt?
Ja, eh.. dat is dus een beetje 'trial en error'' ... in mijn optiek. Je zou dat filmpje van Pobresh nog even na kunnen kijken, op het einde vertelt die kerel volgens mij wel welke maat dop je nodig hebt (hij laat iets zien in ieder geval). Er wordt ook over de elektrodenafstand van de bougie gesproken. 0,8 is de norm volgens hem, de getoonde bougie zit op ruim 1,5 volgens hem..
Je kan de bouwmarkt proberen, al denk ik dat de automaterialenzaak een geschikter adres is.
Pobresh zei:In het filmje komt naar voren dat er boegies in zitten met maat 16
Je zal dus ook de juiste boegiedop maat 16 moeten gebruiken anders past het niet.
Je hebt voor boegies altijd een speciale langere boegiedop nodig. In een normale boegiedop zit ook een stuk rubber wat zich om de bovenkant van de electrode klemt, waardoor de boegie er makkelijk uit te trekken is na het losschroeven.
Niet echt trial en error, gewoon juiste spul kopen.
Trouwens bij de bouwmarkt kun je ook universele boegiesleutels kopen die normaal gezien adequaat zijn voor dit werk. Maar aangezien je nooit zelf de boegies gemonteerd hebt, raad ik je aan een dop te pakken. Ze willen nog wel eens flink vast zitten.
![]()
Als je de standaard 21mm dop probeert gaat het niet lukken en met korte doppen al helemaal niet![]()
Durashift zei:Je schrijft zelf 16 mm wat je nodig hebt. 21 zal dus zeker niet passen.
MG ZR 160 zei:Tja, ik wil er zsm wat aan doen maar ik heb ook maar beperkte middelen (tijd en geld) dus zal er af en toe toch mee moeten rijden. Ga die test zsm doen om te kijken hoe dat zit. Stel dat ik een niet werkende injector heb is het dan niet beter tijdelijk die bougie er ook uit te halen? Dan heb ik geen verbranding in die cilinder dus ook geen risico op verbrande zuigers lijkt me. En mocht de injector zo slecht zijn dat er echt niets uit komt ook niet, want zonder benzine is er weinig te verbranden![]()
MG ZR 160 zei:Welke Torx-maten zijn gangbaar voor auto-onderhoud? Dan zorg ik dat ik die alvast heb liggen![]()
Pobresh zei:dolgedraaide schroef wel even vervangen ja.
Injector die het niet doet ook vervangen. Wat je kunt doen om zeker te weten dat de injector het probleem is en niet de kabel is door de kabels van plek te wisselen (kost iets meer werk) of eventueel zelfs 2 injectoren om te wisselen. en dan weer te testen met een kartonnetje.
Dit probleem komt zelfs zovaak voor dat ik bij het googlen voor een injector eerst uitkom op alle probleemtopics over 1.4 peugeot motoren
Overigens staat in het filmpje ook de reden waarom ze kapot gaan, namelijk 2 ontluchtingsgaatjes aan de zijkanten die vol komen te zitten met rotzooi waardoor de injector verstopt en geoxideert raakt. Bij de nieuwe zijn die dicht. Bij de oude niet, dus als ze niet dit ditten met kit kun je ze het beste even met perslucht schoonspuiten en dan dicht maken.
Overigens zijn ze niet verschrikkelijk duur als je er maar 1 nodig hebt:
https://www.mister-auto.nl/fl/inspuitklep/valeo-348001_g3905_a021348001.html (let op de promocode aan de zijkanten van de website trouwens, scheelt nog een paar euro)
Valeo is meestal het merk wat peugeot gebruikt voor die dingen bij mijn weten.
MG ZR 160 zei:Vind het wel apart dat het specifiek een 1.4 probleem is, want de motoren zijn bijna identiek aan de 1.1 en 1.6 8v blokken.
Pobresh zei:MG ZR 160 zei:Vind het wel apart dat het specifiek een 1.4 probleem is, want de motoren zijn bijna identiek aan de 1.1 en 1.6 8v blokken.
Klopt, basis van die motoren is eigenlijk hetzelfde.
Waarom de 1.4 er meer last van heeft dan de 1.1 en 1.6 weet ik niet. De 1.4 is echter wel verreweg het meeste verkocht en maken vaak ook de meeste km gemiddeld gezien.
Je zou inderdaad verwachten dat het gelijk ligt. Maargoed. Wellicht is er toch wat anders gebruikt qua injectoren in die motoren, aangezien ze ook minder in hoeven te spuiten.
Bij de 106 van mijn ouders (1.1) was het bobinepack de oorzaak.
MG ZR 160 zei:Wat bedoel je met een massa? De gewone stekker zit er goed op, en de bougies zijn dus ook net vers.
MG ZR 160 zei:Ook dat extra stukje metaal (voor de aarding?) wat rechts op de moer zit en met een kabeltje naar de stekker bovenop verbonden is zat bij mij links en de draad was doormidden dus heb het dingetje er nu maar af gelaten.
Pobresh zei:MG ZR 160 zei:Wat bedoel je met een massa? De gewone stekker zit er goed op, en de bougies zijn dus ook net vers.
Dit:
MG ZR 160 zei:Ook dat extra stukje metaal (voor de aarding?) wat rechts op de moer zit en met een kabeltje naar de stekker bovenop verbonden is zat bij mij links en de draad was doormidden dus heb het dingetje er nu maar af gelaten.
Aarding is bij een auto niet van toepassing. De min kant noemt men Massa.
En die zit dus altijd op zo'n manier aangesloten
Zomaar weghalen kan dus ook weer voor rare problemen zorgen en zeker bij fransozen zou ik ik dat soort dingen het liefst erg goed in orde hebben. Aangezien die van dat soort dingen al helemaal rare problemen krijgen. En dan vraag jij je af waar het toch vandaan komt?
Dus even dat kabeltje voorzien van een nieuw oogje en terug op de moer bevestigen.
Alles wat aan kabels zit op een auto en zeker die massaverbindingen zitten er echt niet voor niets.
Massa zoekt ie wel op een ander punt en als je pech hebt is dat je ECU... dan ben je verder van huis.
Wel mooi dat het vervangen van de injector een goed lopend motortje heeft opgeleverd
Het kan idd zijn dat het even duurt voor alles goed loopt. Maar eigenlijk moet je de auto eerst een keer of 3 op contact en weer uit zetten zodat de brandstofpomp wat druk kan opbouwen. Doe je dat niet kost het even een paar omwentelingen voor het zich herstelt.
MG ZR zei:schat niet meer dan 20-30 toeren per minuut
Nico GTR zei:MG ZR zei:schat niet meer dan 20-30 toeren per minuut
Das volkomen normaal. Een zuiger versnelt en vertraagt tijdens het op en neer bewegen in de cilinder. Een 4 cilinder lijn motor zal dan ook niet 100% 800 tpm vast kunnen houden en in echt extreme gevallen zelfs 50 tpm op en neer kunnen bewegen.
Ik zou ook de gasklep, smoorklep dus eigenlijk want injectie, verdenken. Luchtfilter vervangen en schoonmaken zou ik dezelfde dag doen. En brandstoffilter.....mja, zoveel vangt dat niet op met een plastic benzinetank en onze kwaliteit benzine.
Pobresh zei:kun je zelf. ZOlang je maar geen stekkers los trekt want dan kan het zijn dat ze opnieuw moet worden ingeleerd.
demonteren met de kabel er nog aan, van alle kanten schoonmaken met een doekje waar remmenreiniger op zit (vooral met geopende klep) en dan terug monteren met eventueel een nieuwe pakking als die er onder zit.
Pobresh zei:zo moeilijk is die niet te vinden. Die zwarte bak achter je bobinepack en injectorrail. Daar zit ie aan de bestuurderskant. vanaf daar zit het op de luchtfilterbak.
Dus luchtfilterbak demonteren, gasklephuis open zetten en schoonmaken dat ding. Wel zorgen dat de auto uit staat dan.
Als je hem nog eens losschroeft kan je de pakking die er achter zit (als die er al zit) vervangen, om eventueel valse lucht ook gelijk uit te sluiten.
Ongeveer. Hij hoeft er idd niet af, maar blijft advies om de pakking te vervangen. Zeker als je een lading vloeibare pakking eruit ziet puilen, dan weet je dat het moet.MG ZR 160 zei:Oké, dus openzetten en dan zo goed mogelijk schoonmaken is in principe genoeg? Dan hoeft ie er dus niet af? Heb dit filmpje gevonden waarin ze min of meer hetzelfde doen: https://www.youtube.com/watch?v=ZMa0nom1iwc
Kan. Maar das makkelijk te testen, Spuit maar eens een pufje remmenreiniger richting het gasklephuis met draaiende motor (als het schoon is natuurlijk). Als de klep zichzelf aanpast (zal wat verder open moeten gaan om het mengsel aan te passen) werkt je stappenmotor. En ja daar reageert je motor op. Ook als de stappenmotor niet werkt.Het kan toch ook dat mijn stationaire (stappen)motor echt kapot is? Hoe kom ik daar achter?
MG ZR 160 zei:(..)Probleem doet zich vooral voor als ik na flink doortrekken op de snelweg met 4000 toeren ineens de koppeling intrap, dan zakt de naald van het toerental zo diep door dat hij te laag komt
MG ZR 160 zei:(..) gaat hij dus wiebelen tussen 800-1200 toeren. Tijdens dat gebeuren hoor je ook dat de motor heen en weer gaat en als hij echt op het punt van afslaan komt zie je ook dat de dashverlichting begint te knipperen / af wil slaan.
MG ZR 160 zei:Jullie weten zeker dat ik niet gewoon een gare accu heb oid? (..)..
Durashift zei:MG ZR 160 zei:(..)Probleem doet zich vooral voor als ik na flink doortrekken op de snelweg met 4000 toeren ineens de koppeling intrap, dan zakt de naald van het toerental zo diep door dat hij te laag komt
Maar ehm.. dan laat je bewust de motor terug naar stationair toerental gaan?
Want bij normaal versnellen bij een dergelijk toerental én dan schakelen.. is de toerenval toch niet zo groot dat dit effect optreedt?
MG ZR 160 zei:(..) gaat hij dus wiebelen tussen 800-1200 toeren. Tijdens dat gebeuren hoor je ook dat de motor heen en weer gaat en als hij echt op het punt van afslaan komt zie je ook dat de dashverlichting begint te knipperen / af wil slaan.
ja, dat zagende is wel kenmerkend voor een (mogelijk) falende stappenmotor. Ik heb de mijne ooit ook vervangen bij de 406 1.8 16v.. door een gebruikte. Volgens mij toen bij Bart Ebben gekocht.
MG ZR 160 zei:Jullie weten zeker dat ik niet gewoon een gare accu heb oid? (..)..
Vanwege de knipperende dashverlichting? Dan denk ik eerder aan een aanstaand overlijden van de dynamo / spanningsregelaar..
Echter, als tijdens het draaien van de motor de accu zo'n 14,4 volt 'krijgt'.. lijkt mij dat stukje techniek gewoon okay.
Klep ook open gehad? Anders maak je in principe nog niks schoon...MG ZR 160 zei:maar op veel plaatsen zat toch een aardig randje.
Eh er zit maar 1 kabel op die klep normaal gezien. Als je die er net af gehaald hebt mag je opnieuw gaan inleren.Alle kabels op één na laten zitten verder.