MG ZR 160 > Peugeot 206 2.0 16v GTi

MG ZR 160 zei:
Welke maat zou ik dan nodig hebben? Waar haal ik zoiets, bij de bouwmarkt?

Ja, eh.. dat is dus een beetje 'trial en error'' ... in mijn optiek. Je zou dat filmpje van Pobresh nog even na kunnen kijken, op het einde vertelt die kerel volgens mij wel welke maat dop je nodig hebt (hij laat iets zien in ieder geval). Er wordt ook over de elektrodenafstand van de bougie gesproken. 0,8 is de norm volgens hem, de getoonde bougie zit op ruim 1,5 volgens hem..

Je kan de bouwmarkt proberen, al denk ik dat de automaterialenzaak een geschikter adres is.
 
Durashift zei:
MG ZR 160 zei:
Welke maat zou ik dan nodig hebben? Waar haal ik zoiets, bij de bouwmarkt?

Ja, eh.. dat is dus een beetje 'trial en error'' ... in mijn optiek. Je zou dat filmpje van Pobresh nog even na kunnen kijken, op het einde vertelt die kerel volgens mij wel welke maat dop je nodig hebt (hij laat iets zien in ieder geval). Er wordt ook over de elektrodenafstand van de bougie gesproken. 0,8 is de norm volgens hem, de getoonde bougie zit op ruim 1,5 volgens hem..

Je kan de bouwmarkt proberen, al denk ik dat de automaterialenzaak een geschikter adres is.

https://www.youtube.com/watch?v=VXTz9eBvpCs

Op 11:35 zeggen ze dat je genoeg hebt aan een 17mm dop en een verlengstuk. Dat is gewoon bouwmarktspul toch?
Zit in Waddinxveen morgen, weet eigenlijk geen goede autospeciaalzaak bij mij in de buurt en de ervaring is dat ze je dan ook zo meer dan >10 euro lichter maken voor een simpel stukje gereedschap zoals een bougiedop...
 
In het filmje komt naar voren dat er boegies in zitten met maat 16
Je zal dus ook de juiste boegiedop maat 16 moeten gebruiken anders past het niet.
Je hebt voor boegies altijd een speciale langere boegiedop nodig. In een normale boegiedop zit ook een stuk rubber wat zich om de bovenkant van de electrode klemt, waardoor de boegie er makkelijk uit te trekken is na het losschroeven.

Niet echt trial en error, gewoon juiste spul kopen.
Trouwens bij de bouwmarkt kun je ook universele boegiesleutels kopen die normaal gezien adequaat zijn voor dit werk. Maar aangezien je nooit zelf de boegies gemonteerd hebt, raad ik je aan een dop te pakken. Ze willen nog wel eens flink vast zitten.
bougiesleutel-1.jpg


Als je de standaard 21mm dop probeert gaat het niet lukken en met korte doppen al helemaal niet ;)
 
Wat ik met 'trial en error' bedoelde is vanuit de boudgiedop set de juiste dop pakken, dus 14, of 16 of 19 mm..

De bougiesleutel die Pobresh post heb ik inderdaad ook eens gekocht. Maat 19 was dat. Totdat ik een andere auto had en het dus niet meer paste..
En je kan er weinig kracht mee zetten, vind ik.

Kijk an, degene die ik heb is gewoon nog te koop. Deze set heb ik ooit gekocht, herken het nummer want bekeek daarstraks nog ff de doos of er een merk op stond.

Vergeet niet, je koopt het niet voor alleen nu maar ook voor de volgende auto's die je gaat aanschaffen. ;)
 
Pobresh zei:
In het filmje komt naar voren dat er boegies in zitten met maat 16
Je zal dus ook de juiste boegiedop maat 16 moeten gebruiken anders past het niet.
Je hebt voor boegies altijd een speciale langere boegiedop nodig. In een normale boegiedop zit ook een stuk rubber wat zich om de bovenkant van de electrode klemt, waardoor de boegie er makkelijk uit te trekken is na het losschroeven.

Niet echt trial en error, gewoon juiste spul kopen.
Trouwens bij de bouwmarkt kun je ook universele boegiesleutels kopen die normaal gezien adequaat zijn voor dit werk. Maar aangezien je nooit zelf de boegies gemonteerd hebt, raad ik je aan een dop te pakken. Ze willen nog wel eens flink vast zitten.
bougiesleutel-1.jpg


Als je de standaard 21mm dop probeert gaat het niet lukken en met korte doppen al helemaal niet ;)

Ja, 16mm inderdaad. Dat heb ik nodig. Het stomme is dat ik dus precies zo'n bougiesleutel heb liggen, inclusief t-model, rubber in de dop, en draaigewricht, maar dus in een veel te grote maat. Is nog van m'n vader dus vandaar.. Dop van dat ding is zo breed dat ik 'm niet eens die schacht in krijg (laat staan helemaal naar onder tot de bougie). Weet je toevallig een handige winkel(keten) waar ze die sleutels (of alleen de doppen) voor een beetje gunstige prijs verkopen? Heb morgen tijd en wil het klusje liefst zsm klaren..
 
EDIT:

Zie dat ze er bij Gamma bijv gewoon eentje hebben, is dat lang genoeg? Als het ook 21mm is, past het er dan wel in qua breedte?

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-bougiesleutel-16-en-21-mm/p/B401009
 
Durashift zei:
Je schrijft zelf 16 mm wat je nodig hebt. 21 zal dus zeker niet passen.

Nee, laat maar. Dacht dat het misschien een model was met twee maten in één dop en dan zou het idd niet passen, maar je lijkt dan gewoon twee doppen te krijgen dus prima. Morgen eventjes langs de gamma/praxis dan maar! En hopen dat het probleem dan opgelost is en ik niet ook de injector hoef te doen, hoewel de video daar inderdaad perfect voor is! Met wat ik nu al gezien / gedaan heb zou ik dat wel kunnen :)
 
Met veel moeite losgekregen en vervangen met een 16mm bougiesleutel van de Formido. Heb er uiteindelijk WD40 en een hamer bij moeten halen om te zorgen dat ze los kwamen. Helaas waren de bougies niet het probleem, geluid is nog exact hetzelfde als voorheen. Typische brom-brom-brom uit de uitlaat, net als in het YouTube filmpje van Probesh. De Bosch bougies die eruit kwamen zagen er ook niet erg versleten uit, denk dat ze max twee jaar oud waren.

Maar goed, volgende stap is het uittesten van de injectoren. Dus rail eruit tillen, iemand anders laten starten, en kijken of er benzine uitkomt. Mochten ze het allemaal doen, zal ik de bobine moeten vervangen denk ik. Is er een injector defect, moet ik die vervangen. Zal echter wel pas over twee weken gebeuren, m'n klusbudget is voor nu even op. Zal dus nog even door moeten kachelen op drie cilinders :/
 
Jammer man.

Het advies van de kerel in dat klusfilmpje is juist om niet te veel ermee door te rijden, want gevolgschade kan groter zijn...

Had je vandaag de injectors er niet uit willen halen?
Volgens mij kan je het zelf ook nog testen, zonder een 2e persoon die start. Gewoon een stuk karton ertussen vouwen als die inspuitrail los ligt.. Dan zal je ook het liefst 4 cirkels van wat brandstof willen zien.
 
Lang doorrijden met een niet goed meewerkende cilinder is inderdaad niet aan te raden. Als je pech hebt brand er een keer een gat in de zuiger (als je pech hebt is dat al gebeurt)

Wat betreft die boegiesleutels: als je die T-handles gebruikt draai je die boegies op het moment aan waarop ze aangedraaid mogen worden. Krijg je ze dus niet los (komt zeer vaak voor) dan zijn ze niet met zo'n T-handle vastgezet maar met een ratel met veel te veel kracht.

Korte doppen passen NOOIT op een boegie. Daar zijn ze simpelweg te kort voor.
Maar 21, 19 en 16 zijn gangbare boegiematen. Je kunt niet even een 16 boegie met een 21 dop eraf proberen te draaien, dat werkt op gewone bouten ook niet met die maatverschillen. 20 en 21 is dan al een enorm verschil.

Ik heb persoonlijk alleen een boegiedop 21. maar als ik een ander auto koop met een andere maat moet ik ook gewoon een andere sleutel kopen.
Hetzelfde geld als ik voor iemand onderhoud zou moeten plegen en een andere dop nodig heb dan ik standaard heb. Bijvoorbeeld een bepaalde rare maat torx (en ja dat heb ik dus eens voor een 106 nodig gehad. Kijk maar eens naar je deurvangers wat voor k*tmaat dat is)

Ik heb overigens zowel een gewone boegiedop als zo'n T-handle om de vastzittende boegies er makkelijk uit te krijgen. Maar omdat ik ze zelf op het juiste moment aandraai (handvast of T-handle vast) kan ik ze er nu zo uit draaien.

Wat betreft het injectorverhaal: idd gewoon kartonnetje ervoor. Meen dat ze in een andere video dat namelijk ook doen. Is trouwens ook nog 10x beter dan benzine tegen je blok aan te spuiten, oke dat vervliegd, maar er hoeft maar 1 vonk ergens vandaan te komen en je hele motor staat in de hens. Bij een kartonnetje kun je die schade nog beperken en er kan minder makkelijk een vonk bij.
Half open doos is nog idealer.
 
Tja, ik wil er zsm wat aan doen maar ik heb ook maar beperkte middelen (tijd en geld) dus zal er af en toe toch mee moeten rijden. Ga die test zsm doen om te kijken hoe dat zit. Stel dat ik een niet werkende injector heb is het dan niet beter tijdelijk die bougie er ook uit te halen? Dan heb ik geen verbranding in die cilinder dus ook geen risico op verbrande zuigers lijkt me. En mocht de injector zo slecht zijn dat er echt niets uit komt ook niet, want zonder benzine is er weinig te verbranden ;)
 
MG ZR 160 zei:
Tja, ik wil er zsm wat aan doen maar ik heb ook maar beperkte middelen (tijd en geld) dus zal er af en toe toch mee moeten rijden. Ga die test zsm doen om te kijken hoe dat zit. Stel dat ik een niet werkende injector heb is het dan niet beter tijdelijk die bougie er ook uit te halen? Dan heb ik geen verbranding in die cilinder dus ook geen risico op verbrande zuigers lijkt me. En mocht de injector zo slecht zijn dat er echt niets uit komt ook niet, want zonder benzine is er weinig te verbranden ;)

Zonder boegie kan er weer rotzooi in het blok.
En het kan zijn dat hij alleen maar slecht loopt op lagere toerentallen? dat weet ik zo niet.
En als de boegie wel vonkt. Is er nog altijd een mogelijkheid op problemen.

Je had trouwens aan je oude boegies kunnen zien wat elke cilinder doet. Kleur en natheid van de boegie zegt veel.
Als je nu eens zonder bobine start met de nieuwe boegies, zie je vanzelf welke boegies nat zijn geworden als je ze eruit haalt. Scheelt je wat werk als je geen nieuwe injector klaar hebt liggen.
 
MG ZR 160 zei:
Welke Torx-maten zijn gangbaar voor auto-onderhoud? Dan zorg ik dat ik die alvast heb liggen :)

Eeeh.... ik sleutel liever niet aan fransozen en nieuwe auto's... Ik heb alleen een cheap ass torx setje van de bouwmarkt naar t idee van een zwitsers zakmes
En das echt niet voldoende.
 
Ik heb alles van T1 tot T40

T10, T15, T20, T25, T30, T35, T40 heb ik ook in safetytorx. Welke je op welk moment nodig hebt durf ik niet te zeggen. Maar ik kom met de normale T15 t/m T30 een heel eind.
 
T20 heb ik zondag nog gebruikt in de Fransoos.

Ik heb zo'n soortgelijk ding ooit bij de Praxis gekocht.

pt101217.jpg


Maar ja.. als je lengte nodig hebt.. redt je het daar niet mee.. Gelukkig had ik nog wat gereedschap in een koffer met de juiste Torx maat.. en lukte de klus uiteindelijk.

Eigenlijk had ik zoiets nodig:

964ff2af44a5f2da5afbc3c1515109ea60cfd825.jpg


https://www.autogereedschap.com/c-460184/torx-gereedschap/
 
Bedankt lui! Zojuist even gezocht in m'n gereedschapskist, maar heb een rij Torx bitjes liggen voor op de ratel, loopt van T10 t/m T40 in zes stappen dus hoop dat ik het daarmee red. Inmiddels ook zo'n verlengstuk voor de ratel gevonden, dus daarmee kom ik er hopelijk ook bij. Als ik morgen tijd heb ga ik even de injectie testen! :)
 
Ben nu bezig, maar loop toch tegen probleem aan. Eén van de Torx bouten is compleet doorgedraaid (niet door mij, zag het direct al) dus die krijg ik er met geen mogelijkheid op de conventionele manier uit. Wordt uitboren dus, anders kan ik de injectorrail er niet uit liften :/

Mochten jullie tips hebben om 'm eruit te krijgen, graag! Ik heb helaas geen schroefverwijderaar bitjes..

EDIT: Toch even zo'n setje bij de Action gehaald, zien wat het uithaalt:

https://www.handigewebsite.nl/wp-content/uploads/2016/04/versleten-schroef-verwijderen-410x400.png
 
Inmiddels gelukt, met dank aan het setje. Heeft wel veel tijd gekost, maar goed. Uiteindelijk de injectoren kunnen testen net als in het filmpje, en er is er inderdaad eentje die geen benzine spuit. Bij mij is het juist degene aan de andere kant, dus het verst van de riem (cilinder 1 of 4 afhankelijk hoe je kijkt). Denk dat ik nu wel veilig kan concluderen dat die vervangen moet worden, want de de leiding / rail lijken me nog oké. Denken jullie ook?
 
Top man dat je e.e.a los gekregen hebt. (y)

Ja, ik zou ook eerst voor vervanging van injector kiezen. Die spuit niet, het is een 'bekende' storingsoorzaak.. dus waarom zou de brandstofrail niet doen wat het moet doen.?

Heb je ook nog een nieuwe Torx schroef kunnen scoren (voor die dolgedraaide)?
 
dolgedraaide schroef wel even vervangen ja.

Injector die het niet doet ook vervangen. Wat je kunt doen om zeker te weten dat de injector het probleem is en niet de kabel is door de kabels van plek te wisselen (kost iets meer werk) of eventueel zelfs 2 injectoren om te wisselen. en dan weer te testen met een kartonnetje.

Dit probleem komt zelfs zovaak voor dat ik bij het googlen voor een injector eerst uitkom op alle probleemtopics over 1.4 peugeot motoren ;)
Overigens staat in het filmpje ook de reden waarom ze kapot gaan, namelijk 2 ontluchtingsgaatjes aan de zijkanten die vol komen te zitten met rotzooi waardoor de injector verstopt en geoxideert raakt. Bij de nieuwe zijn die dicht. Bij de oude niet, dus als ze niet dit ditten met kit kun je ze het beste even met perslucht schoonspuiten en dan dicht maken.
Overigens zijn ze niet verschrikkelijk duur als je er maar 1 nodig hebt:
https://www.mister-auto.nl/fl/inspuitklep/valeo-348001_g3905_a021348001.html (let op de promocode aan de zijkanten van de website trouwens, scheelt nog een paar euro)

Valeo is meestal het merk wat peugeot gebruikt voor die dingen bij mijn weten.
 
Pobresh zei:
dolgedraaide schroef wel even vervangen ja.

Injector die het niet doet ook vervangen. Wat je kunt doen om zeker te weten dat de injector het probleem is en niet de kabel is door de kabels van plek te wisselen (kost iets meer werk) of eventueel zelfs 2 injectoren om te wisselen. en dan weer te testen met een kartonnetje.

Dit probleem komt zelfs zovaak voor dat ik bij het googlen voor een injector eerst uitkom op alle probleemtopics over 1.4 peugeot motoren ;)
Overigens staat in het filmpje ook de reden waarom ze kapot gaan, namelijk 2 ontluchtingsgaatjes aan de zijkanten die vol komen te zitten met rotzooi waardoor de injector verstopt en geoxideert raakt. Bij de nieuwe zijn die dicht. Bij de oude niet, dus als ze niet dit ditten met kit kun je ze het beste even met perslucht schoonspuiten en dan dicht maken.
Overigens zijn ze niet verschrikkelijk duur als je er maar 1 nodig hebt:
https://www.mister-auto.nl/fl/inspuitklep/valeo-348001_g3905_a021348001.html (let op de promocode aan de zijkanten van de website trouwens, scheelt nog een paar euro)

Valeo is meestal het merk wat peugeot gebruikt voor die dingen bij mijn weten.

Vind het wel apart dat het specifiek een 1.4 probleem is, want de motoren zijn bijna identiek aan de 1.1 en 1.6 8v blokken.

Over die ontluchtingsgaatjes heb ik ook gelezen ja.
Qua prijs valt het idd mee, kan nog iets goedkoper als ik ipv voor Valeo voor Magneti Marelli ga - wat ook gewoon een prima merk is.
 
MG ZR 160 zei:
Vind het wel apart dat het specifiek een 1.4 probleem is, want de motoren zijn bijna identiek aan de 1.1 en 1.6 8v blokken.

Klopt, basis van die motoren is eigenlijk hetzelfde.
Waarom de 1.4 er meer last van heeft dan de 1.1 en 1.6 weet ik niet. De 1.4 is echter wel verreweg het meeste verkocht en maken vaak ook de meeste km gemiddeld gezien.
Je zou inderdaad verwachten dat het gelijk ligt. Maargoed. Wellicht is er toch wat anders gebruikt qua injectoren in die motoren, aangezien ze ook minder in hoeven te spuiten.
Bij de 106 van mijn ouders (1.1) was het bobinepack de oorzaak.
 
Pobresh zei:
MG ZR 160 zei:
Vind het wel apart dat het specifiek een 1.4 probleem is, want de motoren zijn bijna identiek aan de 1.1 en 1.6 8v blokken.

Klopt, basis van die motoren is eigenlijk hetzelfde.
Waarom de 1.4 er meer last van heeft dan de 1.1 en 1.6 weet ik niet. De 1.4 is echter wel verreweg het meeste verkocht en maken vaak ook de meeste km gemiddeld gezien.
Je zou inderdaad verwachten dat het gelijk ligt. Maargoed. Wellicht is er toch wat anders gebruikt qua injectoren in die motoren, aangezien ze ook minder in hoeven te spuiten.
Bij de 106 van mijn ouders (1.1) was het bobinepack de oorzaak.

Tja, dat zou kunnen natuurlijk. Er zit ook nog wel wat verschil tussen mijn 1.4 en de 206 in het YouTube fragment, waarbij mijne ouder overkomt. Ten eerste zit mijn rail met minder Torx schroeven vast op het blok, en ten tweede loopt de slang voor de inspuiting niet door de rail maar zit er los onder. Slang en rail zijn dus eigenlijk twee losse onderdelen bij mijn 106je.

Bij mij lijkt het de bobine niet te zijn (of niet alleen :p) maar er is voor mijn tijd wel ooit iets niet helemaal goed meegegaan met het ding want de linkerkant vertoont duidelijke smeltsporen. Ook de slangklemmetjes aan de kant zijn voor een deel weggesmolten. Ook dat extra stukje metaal (voor de aarding?) wat rechts op de moer zit en met een kabeltje naar de stekker bovenop verbonden is zat bij mij links en de draad was doormidden dus heb het dingetje er nu maar af gelaten.
 
Hmm bobine dus eigenlijk ook kapot waarschijnlijk.

Die kabel is waarschijnlijk een broodnodige massa.

Jou 106 is uit 1998
Die 206 uit het filmpje zal vermoedelijk een 2003 modelletje zijn.
En ja daar zitten verschillen in. Elk jaar brengt een fabrikant wel wijzigingen aan in de auto's
 
Goed, injectortransplantatie is uitgevoerd. Rijdt weer als een zonnetje :D
Bij eerste keer starten duurde het ong 10 seconden voor hij de normale loop oppikte, maar dat ook komen doordat er aardig wat benzine uit de rail liep terwijl ik er mee bezig was dus alles opnieuw moest vullen.

Of de bobine kapot is weet ik dus niet, ik rijd nu iig op 4 cilinders. Hoop dat er gauw een echt koude nacht komt, want dan s ochtends starten is toch wel de beste test. Wat bedoel je met een massa? De gewone stekker zit er goed op, en de bougies zijn dus ook net vers.
 
MG ZR 160 zei:
Wat bedoel je met een massa? De gewone stekker zit er goed op, en de bougies zijn dus ook net vers.

Dit:
MG ZR 160 zei:
Ook dat extra stukje metaal (voor de aarding?) wat rechts op de moer zit en met een kabeltje naar de stekker bovenop verbonden is zat bij mij links en de draad was doormidden dus heb het dingetje er nu maar af gelaten.

Aarding is bij een auto niet van toepassing. De min kant noemt men Massa.
En die zit dus altijd op zo'n manier aangesloten
Zomaar weghalen kan dus ook weer voor rare problemen zorgen en zeker bij fransozen zou ik ik dat soort dingen het liefst erg goed in orde hebben. Aangezien die van dat soort dingen al helemaal rare problemen krijgen. En dan vraag jij je af waar het toch vandaan komt?
Dus even dat kabeltje voorzien van een nieuw oogje en terug op de moer bevestigen.
Alles wat aan kabels zit op een auto en zeker die massaverbindingen zitten er echt niet voor niets.
Massa zoekt ie wel op een ander punt en als je pech hebt is dat je ECU... dan ben je verder van huis.

Wel mooi dat het vervangen van de injector een goed lopend motortje heeft opgeleverd
Het kan idd zijn dat het even duurt voor alles goed loopt. Maar eigenlijk moet je de auto eerst een keer of 3 op contact en weer uit zetten zodat de brandstofpomp wat druk kan opbouwen. Doe je dat niet kost het even een paar omwentelingen voor het zich herstelt.
 
Pobresh zei:
MG ZR 160 zei:
Wat bedoel je met een massa? De gewone stekker zit er goed op, en de bougies zijn dus ook net vers.

Dit:
MG ZR 160 zei:
Ook dat extra stukje metaal (voor de aarding?) wat rechts op de moer zit en met een kabeltje naar de stekker bovenop verbonden is zat bij mij links en de draad was doormidden dus heb het dingetje er nu maar af gelaten.

Aarding is bij een auto niet van toepassing. De min kant noemt men Massa.
En die zit dus altijd op zo'n manier aangesloten
Zomaar weghalen kan dus ook weer voor rare problemen zorgen en zeker bij fransozen zou ik ik dat soort dingen het liefst erg goed in orde hebben. Aangezien die van dat soort dingen al helemaal rare problemen krijgen. En dan vraag jij je af waar het toch vandaan komt?
Dus even dat kabeltje voorzien van een nieuw oogje en terug op de moer bevestigen.
Alles wat aan kabels zit op een auto en zeker die massaverbindingen zitten er echt niet voor niets.
Massa zoekt ie wel op een ander punt en als je pech hebt is dat je ECU... dan ben je verder van huis.

Wel mooi dat het vervangen van de injector een goed lopend motortje heeft opgeleverd
Het kan idd zijn dat het even duurt voor alles goed loopt. Maar eigenlijk moet je de auto eerst een keer of 3 op contact en weer uit zetten zodat de brandstofpomp wat druk kan opbouwen. Doe je dat niet kost het even een paar omwentelingen voor het zich herstelt.

Hm, duidelijk. Dat plastic kabeltje was alleen erg broos, dus ging ook gelijk doormidden toen ik hem eraf draaide. Het metalen stukje heb ik wel netjes bewaard, kan ik zelf opnieuw zo'n massa fabriceren door zelf een draadje te spannen van dat metaal naar de bobinestekker? Zoja, welk materiaal gebruik ik daar het best voor?

Ook nog ander klein puntje wat door het eerdere probleem naar de achtergrond verdween maar ik nu ook wel op wil gaan pakken; bij stationair wil de auto namelijk heel soms uitzichzelf afslaan. Toerental wiebelt dan even heen en weer en duikt dan onder de minimale grens waardoor ie wegvalt. De koppeling is dan ingetrapt of de auto staat in vrij, voor de rest komt het probleem nooit voor. Het probleem doet zich ook alleen voor met warme motor, en als je dan heel goed kijkt en luistert zie je ook dat hij dan stationair niet 100% lineair loopt maar een heel klein beetje heen en weer gaat (schat niet meer dan 20-30 toeren per minuut). Zelf vermoed ik lucht of brandstoffilter, en deze staan dan ook op de rol om te vervangen (is wss al tijdje niet gebeurt, luchtfilter was erg smerig). Op internet zoeken levert ook gasklep op, maar dat gaat gepaard met veel heftigere toerenuitslag (tot 400 tpm) en daarnaast inhouden bij gasgeven. Van die twee zaken heb ik helemaal geen last. Jullie enig idee? Gaat dus om af en toe af slaan bij tijdje stationair / vrij draaien.
 
MG ZR zei:
schat niet meer dan 20-30 toeren per minuut

Das volkomen normaal. Een zuiger versnelt en vertraagt tijdens het op en neer bewegen in de cilinder. Een 4 cilinder lijn motor zal dan ook niet 100% 800 tpm vast kunnen houden en in echt extreme gevallen zelfs 50 tpm op en neer kunnen bewegen.
Ik zou ook de gasklep, smoorklep dus eigenlijk want injectie, verdenken. Luchtfilter vervangen en schoonmaken zou ik dezelfde dag doen. En brandstoffilter.....mja, zoveel vangt dat niet op met een plastic benzinetank en onze kwaliteit benzine.
 
Nico GTR zei:
MG ZR zei:
schat niet meer dan 20-30 toeren per minuut

Das volkomen normaal. Een zuiger versnelt en vertraagt tijdens het op en neer bewegen in de cilinder. Een 4 cilinder lijn motor zal dan ook niet 100% 800 tpm vast kunnen houden en in echt extreme gevallen zelfs 50 tpm op en neer kunnen bewegen.
Ik zou ook de gasklep, smoorklep dus eigenlijk want injectie, verdenken. Luchtfilter vervangen en schoonmaken zou ik dezelfde dag doen. En brandstoffilter.....mja, zoveel vangt dat niet op met een plastic benzinetank en onze kwaliteit benzine.

Aha, weer wat geleerd. Ik sprak vandaag nog een collega en die noemde ook de gasklep(huis). Zei dat die dingen na verloop van tijd en kms vol gaan zitten met rommel en eigenlijk schoon gemaakt moeten worden. Dat niet doen veroorzaakt het afsla-gedrag. Stel dat het dat inderdaad is, is het schoonmaken van zo'n gasklep(huis) een klusje wat ik zelf kan? Dat wist m'n collega niet, want die werkt alleen met VAG producten. Een nieuwe monteren is zo te zien een iets duurder grapje..
 
kun je zelf. ZOlang je maar geen stekkers los trekt want dan kan het zijn dat ze opnieuw moet worden ingeleerd.
demonteren met de kabel er nog aan, van alle kanten schoonmaken met een doekje waar remmenreiniger op zit (vooral met geopende klep) en dan terug monteren met eventueel een nieuwe pakking als die er onder zit.
 
Pobresh zei:
kun je zelf. ZOlang je maar geen stekkers los trekt want dan kan het zijn dat ze opnieuw moet worden ingeleerd.
demonteren met de kabel er nog aan, van alle kanten schoonmaken met een doekje waar remmenreiniger op zit (vooral met geopende klep) en dan terug monteren met eventueel een nieuwe pakking als die er onder zit.

Nog speciaal gereedschap nodig? Met klep bedoel je de luchtinlaat neem ik aan? Is het niet zo dat de aanslag juist van binnen zit - waar ik niet bij kan komen?
 
zo moeilijk is die niet te vinden. Die zwarte bak achter je bobinepack en injectorrail. Daar zit ie aan de bestuurderskant. vanaf daar zit het op de luchtfilterbak.
Dus luchtfilterbak demonteren, gasklephuis open zetten en schoonmaken dat ding. Wel zorgen dat de auto uit staat dan.

Als je hem nog eens losschroeft kan je de pakking die er achter zit (als die er al zit) vervangen, om eventueel valse lucht ook gelijk uit te sluiten.
 
Jij weet dat vast wel Probresh. Hoe heet dat dikke zwarte vet wat tussen de plastic inlaat van onder andere de Kangoo en mijn Clio zit?
Ik heb een potje van de garage gehad. Maar zou je dat ook daar smeren als er geen pakking aanwezig is? Of krijg je dan ook problemen?
 
Ik ken het spul niet, dan zou ik het moeten zien en weten waar het zich precies bevind.
Maar ik zou niet zomaar vloeibare pakking smeren op een plek waar geen pakking hoort. Dan zijn de pasvlakken gewoon niet vlak genoeg, of niet flexibel genoeg meer (denk aan bijvoorbeeld carburateurflenzen, waar het pasvlak dus rubber is)
Hooguit als nood-oplossing om het enigszins nog bruikbaar te houden.

Heb zelf ook een hele klodder vloeibare pakking onder mijn gasklephuis uit gehaald wat er door een vorige eigenaar onder was gepropt. Blok liep toen ook niet 100% goed.
De originele rubberen pakking heb ik toen wel direct vervangen.
 
Pobresh zei:
zo moeilijk is die niet te vinden. Die zwarte bak achter je bobinepack en injectorrail. Daar zit ie aan de bestuurderskant. vanaf daar zit het op de luchtfilterbak.
Dus luchtfilterbak demonteren, gasklephuis open zetten en schoonmaken dat ding. Wel zorgen dat de auto uit staat dan.

Als je hem nog eens losschroeft kan je de pakking die er achter zit (als die er al zit) vervangen, om eventueel valse lucht ook gelijk uit te sluiten.

Oké, dus openzetten en dan zo goed mogelijk schoonmaken is in principe genoeg? Dan hoeft ie er dus niet af? Heb dit filmpje gevonden waarin ze min of meer hetzelfde doen:

https://www.youtube.com/watch?v=ZMa0nom1iwc

Het kan toch ook dat mijn stationaire (stappen)motor echt kapot is? Hoe kom ik daar achter?
 
MG ZR 160 zei:
Oké, dus openzetten en dan zo goed mogelijk schoonmaken is in principe genoeg? Dan hoeft ie er dus niet af? Heb dit filmpje gevonden waarin ze min of meer hetzelfde doen: https://www.youtube.com/watch?v=ZMa0nom1iwc
Ongeveer. Hij hoeft er idd niet af, maar blijft advies om de pakking te vervangen. Zeker als je een lading vloeibare pakking eruit ziet puilen, dan weet je dat het moet.
In dat filmpje halen ze trouwens de stekker los... domme fout.

Het kan toch ook dat mijn stationaire (stappen)motor echt kapot is? Hoe kom ik daar achter?
Kan. Maar das makkelijk te testen, Spuit maar eens een pufje remmenreiniger richting het gasklephuis met draaiende motor (als het schoon is natuurlijk). Als de klep zichzelf aanpast (zal wat verder open moeten gaan om het mengsel aan te passen) werkt je stappenmotor. En ja daar reageert je motor op. Ook als de stappenmotor niet werkt.

Gasklephuis kan zelf ook stuk gaan, maar dat betreft dan de gaskleppositiesensor. Deze slijt in. Merk je eigenlijk pas als het opnieuw inleren geen nut heeft of simpelweg niet kan.
 
Zo, net even remmenreiniger gehaald (geweldig spul, en kost bijna niks) en even flink zitten poetsen. Eerst gewoon terwijl de unit nog op het blok zat, maar aan die kant was ie niet heel vies. Toen toch maar even die drie Torx30 uitgeschroefd en de achterkant gedaan, waar inderdaad de meeste aanslag zat. Niet dat hij echt verstopt was, maar op veel plaatsen zat toch een aardig randje. Alle kabels op één na laten zitten verder. Halve keukenrol verder en zeg maar 80% is nu weer schoon, de rest zat in zulke kleine hoekjes dat ik er niet bij kon. Nog wel even benieuwd naar de stappenmotor; die heb ik er niet afgehaald maar het luchtgaatje daarvan zat ook behoorlijk vol en kon ik niet heel goed bij (zo goed mogelijk gedaan). Dus mocht het probleem terugkomen zit het vermoedelijk daarin.

Kort testrondje, motor warm gereden (alleen dan doet het probleem zich voor bij mij) even flink op het gas en daarna koppeling in om te kijken of ie afslaat / gaat wiggelen maar lukte me niet om het probleem te reproduceren in die 10 minuten. Dus ik hoop dat het hiermee opgelost is :)

Zo niet meld ik mezelf wel weer, nu eindelijk tijd voor dat nieuwe luchtfilter :p
 
Bah, toch nog niet helemaal opgelost blijkbaar. Hoewel echt afslaan minder is, is het toerental alsnog te vaak instabiel wanneer ik terug naar vrij ga. Probleem doet zich vooral voor als ik na flink doortrekken op de snelweg met 4000 toeren ineens de koppeling intrap, dan zakt de naald van het toerental zo diep door dat hij te laag komt, en vaak stabiliseert het daarna niet maar gaat hij dus wiebelen tussen 800-1200 toeren. Tijdens dat gebeuren hoor je ook dat de motor heen en weer gaat en als hij echt op het punt van afslaan komt zie je ook dat de dashverlichting begint te knipperen / af wil slaan.

Jullie weten zeker dat ik niet gewoon een gare accu heb oid? De gasklep is zover ik nu kan zien schoon, behalve de stappenmotor dus. De pakking heb ik nog niet vervangen, er zat nog wel wat residu op maar ik zou een nieuwe rubberen kunnen plaatsen. Wil dan wel graag weten of dat echt het probleem is. Als de stappenmotor gewoon gaar is vervang ik liever die..

Oh, Probesh, weet je toevallig waar ik die pakking kan bestellen?
 
MG ZR 160 zei:
(..)Probleem doet zich vooral voor als ik na flink doortrekken op de snelweg met 4000 toeren ineens de koppeling intrap, dan zakt de naald van het toerental zo diep door dat hij te laag komt

Maar ehm.. dan laat je bewust de motor terug naar stationair toerental gaan?
Want bij normaal versnellen bij een dergelijk toerental én dan schakelen.. is de toerenval toch niet zo groot dat dit effect optreedt?



MG ZR 160 zei:
(..) gaat hij dus wiebelen tussen 800-1200 toeren. Tijdens dat gebeuren hoor je ook dat de motor heen en weer gaat en als hij echt op het punt van afslaan komt zie je ook dat de dashverlichting begint te knipperen / af wil slaan.

ja, dat zagende is wel kenmerkend voor een (mogelijk) falende stappenmotor. Ik heb de mijne ooit ook vervangen bij de 406 1.8 16v.. door een gebruikte. Volgens mij toen bij Bart Ebben gekocht.

MG ZR 160 zei:
Jullie weten zeker dat ik niet gewoon een gare accu heb oid? (..)..

Vanwege de knipperende dashverlichting? Dan denk ik eerder aan een aanstaand overlijden van de dynamo / spanningsregelaar..
Echter, als tijdens het draaien van de motor de accu zo'n 14,4 volt 'krijgt'.. lijkt mij dat stukje techniek gewoon okay.
 
Durashift zei:
MG ZR 160 zei:
(..)Probleem doet zich vooral voor als ik na flink doortrekken op de snelweg met 4000 toeren ineens de koppeling intrap, dan zakt de naald van het toerental zo diep door dat hij te laag komt

Maar ehm.. dan laat je bewust de motor terug naar stationair toerental gaan?
Want bij normaal versnellen bij een dergelijk toerental én dan schakelen.. is de toerenval toch niet zo groot dat dit effect optreedt?



MG ZR 160 zei:
(..) gaat hij dus wiebelen tussen 800-1200 toeren. Tijdens dat gebeuren hoor je ook dat de motor heen en weer gaat en als hij echt op het punt van afslaan komt zie je ook dat de dashverlichting begint te knipperen / af wil slaan.

ja, dat zagende is wel kenmerkend voor een (mogelijk) falende stappenmotor. Ik heb de mijne ooit ook vervangen bij de 406 1.8 16v.. door een gebruikte. Volgens mij toen bij Bart Ebben gekocht.

MG ZR 160 zei:
Jullie weten zeker dat ik niet gewoon een gare accu heb oid? (..)..

Vanwege de knipperende dashverlichting? Dan denk ik eerder aan een aanstaand overlijden van de dynamo / spanningsregelaar..
Echter, als tijdens het draaien van de motor de accu zo'n 14,4 volt 'krijgt'.. lijkt mij dat stukje techniek gewoon okay.

Dank voor je bericht! Ja, is enkel als ik helemaal terug laat vallen inderdaad. Bijvoorbeeld bij een korte afrit van de snelweg, dan trap ik meestal gewoon bij 130 de koppeling in, pook in vrij, en laat hem uitrollen tot het stoplicht. Op zo'n moment zie je vaak dat de toerentaller te diep wegzakt of onstabiel wordt.

Dus jij had dezelfde symptomen bij je 406? Is die stappenmotor toen het enige geweest wat je vervangen hebt? Bij mij zit de orginele Magneti Marelli unit er nog op dus lijkt niet eerder gedaan te zijn. Kan het nog helpen als ik dat pookje van de stappenmotor een keer schoonmaak met remmen reiniger?

Ja, de accu vanwege de dashverlichting. Maar nogmaals; dat knipperen krijg ik dus alleen als het toerental zo laag zakt dat 'ie dus bijna afslaat. Gewoon met opgekomen koppeling heb ik nergens last van en rijdt de auto prima. Ook met dit koude weer start hij s ochtends gewoon in één of heel soms in twee keer. Je merkt wel dat als je veel elektrische systemen aanzet het toerental wat zakt (verwarming, ontwaseming, verlichting, radio) maar dat schijnt normaal te zijn bij wat oudere auto's.

Probesh zei dat het ook kan dat het gasklephuis zelf gaar is doordat dat pinnetje op een of andere manier ingesleten is.. Ik kom er voordat ik een nieuwe (of licht gebruikte) stappenmotor bestel graag achter of dat wel echt het probleem is. Zijn zelfs mensen die zeggen dat één van de temperatuursensoren / MAP sensor het probleem is.
 
MG ZR 160 zei:
maar op veel plaatsen zat toch een aardig randje.
Klep ook open gehad? Anders maak je in principe nog niks schoon...

Alle kabels op één na laten zitten verder.
Eh er zit maar 1 kabel op die klep normaal gezien. Als je die er net af gehaald hebt mag je opnieuw gaan inleren.

Als je de klep eraf hebt gehad altijd pakking vervangen. Zo duur zijn die dingen nou ook weer niet.

Als ik de koppeling ineens intrap op de snelweg (terwijl dat niet nodig is) heeft mijn auto ook moeite om terug een stabiel toerental te krijgen.
Moet zich normaal gezien wel herstellen uiteindelijk.

Dat je dashboardverlichting reageert op enorm laag toerental is normaal. Je voltage zakt immers omdat de dynamo minder stroom levert.
 
Terug
Bovenaan