MG ZR 160 > Peugeot 206 2.0 16v GTi

Mijn 106 heeft zo'n airfilter trouwens (rond formaat in een min of meer vierkante box):

https://www.youtube.com/watch?v=VXTz9eBvpCs

Een goedkoop merkloos filter kost ongeveer 5 euro, een kwaliteitsfilter van K&N of Green 50. Dat vind ik wel een erg groot prijsverschil, waar zit dat vooral in?
 
Nico GTR zei:
MG ZR 160 zei:
Nico GTR zei:
Gewoon origineel nemen! Verschil merk je niet!

Is dat zo? Ik las ook dat sommige mensen wat gaatjes in hun standaard airbox prikken om er zo wat meer uit te halen. Misschien is dat iets? :D

Enkel als het zo restrictief is als ik weet niet wat. Maar voor een 106 durf ik rustig te zeggen dat het beter is om die periodiek te vervangen. Meer vermogen krijg je er niet van dus dan moet je het om het geluid willen. En dat hoef je niet. Dus gewoon een goede originele plaatsen.
Er zijn voorbeelden bekend van auto's die inderdaad een vermogenswinst krijgen van een ander luchtfilter. Die hebben echter allemaal al standaard meer dan 300 pk. En als je meer vermogen zoekt ben je beter af met een blower. ;)

Wat is dan een 'goede originele'? Ik vind het moeilijk om te geloven dat die 5 euro filters wonderen doen. Bestaat er niks tussen de 5 euro van die goedkope en de 50 van zo'n KN of Green? Iets wat meer lucht doorlaat zou wel leuk zijn
 
Ik heb geen idee wat de kwaliteit van Bolk is, sommige mensen zijn er heel tevreden over. Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd. Of ik dat ooit ga doen? Weet niet maar dan houd ik je op de hoogte. Dus daar durf ik niet veel over te zeggen, maar het is het huismerk van mister auto. En voor die paar euro wil ik liever een goed merk. ;)
 
Bolk schijnt te zijn wat ze hebben liggen. Soms krijg je ook gewoon een merkfilter. Maar inderdaad, neem gewoon Bosch, dan weet je zeker dat het prima is.
 
En als ik toch een 'sportfilter' wil, zijn er dan nog andere opties behalve die K&N / Green van 50 knaken?
 
Vind ik nog goedkoop voor dat merk. ;)

Ik blijf erbij, niet doen. Een goedkoop sportluchtfilter zou ik niet op mijn motor durven te schroeven, nu valt dat nog wel mee hier in NL maar het moet wel voldoende stof en zand tegenhouden.
De meeste luchtboxen, nogmaals, zijn echt wel goed ontworpen ook omdat een motor aan emissie eisen moet voldoen. Die van de 106 is prima! Dus alleen als je het geluidje wilt zit er winst in het sportfiltertje. ;)

Voordeel is natuurlijk dat je Green luchtfilter schoon te maken is en opnieuw ingeolied kan worden. Maar ja......het duurt al 5 jaar voor je die kosten eruit hebt.
 
Ben toch wel eens benieuwd wat zo'n 1.4 nou draait met 120? Ik rij nog wel eens met een 1.1 van mijn ouders en daarin wordt je doof op de snelweg...
Veel te korte 5
Wegligging van die dingen is redelijk belabberd, dus iets verlagen met wat stuggere veren kan ik je sterk aanraden. De sportmodellen (op de 1.6 16v na) zijn niet anders afgeveerd dan de goedkoopste.

open filter heeft geen enkel nut. Alleen wat meer aanzuiggeluid en in mijn ogen(oren) komt er al genoeg lawaai onder de motorkap van zo'n 106 uit.
Sterker nog, ook wat nico hierboven meld: origineel is eigenlijk altijd beter dan welk ander filter dan ook. Zelfs de K&N inlegfilters zijn nouwelijks tot geen verbetering op het originele papier!
Daarbij hebben die open filters nog het nadeel dat je ze opnieuw in de olie moet zetten. Die olie is op termijn funest voor je luchtmassameter.
 
Nico GTR zei:
Vind ik nog goedkoop voor dat merk. ;)

Ik blijf erbij, niet doen. Een goedkoop sportluchtfilter zou ik niet op mijn motor durven te schroeven, nu valt dat nog wel mee hier in NL maar het moet wel voldoende stof en zand tegenhouden.
De meeste luchtboxen, nogmaals, zijn echt wel goed ontworpen ook omdat een motor aan emissie eisen moet voldoen. Die van de 106 is prima! Dus alleen als je het geluidje wilt zit er winst in het sportfiltertje. ;)

Voordeel is natuurlijk dat je Green luchtfilter schoon te maken is en opnieuw ingeolied kan worden. Maar ja......het duurt al 5 jaar voor je die kosten eruit hebt.

Ik weet wat je er van vindt, maar bestaat het überhaupt?! Want ik kan gewoon geen sportfilters vinden behalve die dure.. Of kijk ik ergens overheen?
 
Pobresh zei:
Ben toch wel eens benieuwd wat zo'n 1.4 nou draait met 120? Ik rij nog wel eens met een 1.1 van mijn ouders en daarin wordt je doof op de snelweg...
Veel te korte 5
Wegligging van die dingen is redelijk belabberd, dus iets verlagen met wat stuggere veren kan ik je sterk aanraden. De sportmodellen (op de 1.6 16v na) zijn niet anders afgeveerd dan de goedkoopste.

open filter heeft geen enkel nut. Alleen wat meer aanzuiggeluid en in mijn ogen(oren) komt er al genoeg lawaai onder de motorkap van zo'n 106 uit.
Sterker nog, ook wat nico hierboven meld: origineel is eigenlijk altijd beter dan welk ander filter dan ook. Zelfs de K&N inlegfilters zijn nouwelijks tot geen verbetering op het originele papier!
Daarbij hebben die open filters nog het nadeel dat je ze opnieuw in de olie moet zetten. Die olie is op termijn funest voor je luchtmassameter.

Dat kan ik je wel vertellen, ongeveer 3500 toeren. 130 loopt tegen de 4000, dus aardig wat ja. Toch is de top niet per se laag, ik kan doortrekken tot 180 op de teller (ook al is boven de 140 de versnelling er wel uit). De 1.1 zou ik zelf niet willen want dan zal je bij een fatsoenlijke inhaalactie ook telkens terug moeten naar 4, en dat is bij mij niet nodig. Koppel zat.

Ik zit inderdaad te denken aan een subtiele (4mm) verlaging door middel van een sportiever setje veren, maar ik weet eigenlijk niet wat zoiets kost en vanwege het budget zou ik het dan ook graag zelf willen vervangen ipv laten doen. Tips aanbevolen :)

Nogmaals, het gaat niet om een open filter, dat vind ik een te grote ingreep (als ik nu een 1.6 16v GTI had van 3000 euro, maar dat is niet zo). Ik ben eigenlijk puur op zoek naar een beter inlegfilter, wat net wat meer door wil laten dan de standaard dingen. Maar vind 50 voor een inlegfilter van K/N of Green te duur als een merkloos ding 5 euro kost. Heeft Bosch geen speciale sportinlegfilters die 20 zijn ofzo? Dat zou perfect zijn voor mij, ook al weet ik dat de winst (zeer) beperkt is.
 
MG ZR 160 zei:
Nico GTR zei:
Vind ik nog goedkoop voor dat merk. ;)

Ik blijf erbij, niet doen. Een goedkoop sportluchtfilter zou ik niet op mijn motor durven te schroeven, nu valt dat nog wel mee hier in NL maar het moet wel voldoende stof en zand tegenhouden.
De meeste luchtboxen, nogmaals, zijn echt wel goed ontworpen ook omdat een motor aan emissie eisen moet voldoen. Die van de 106 is prima! Dus alleen als je het geluidje wilt zit er winst in het sportfiltertje. ;)

Voordeel is natuurlijk dat je Green luchtfilter schoon te maken is en opnieuw ingeolied kan worden. Maar ja......het duurt al 5 jaar voor je die kosten eruit hebt.

Ik weet wat je er van vindt, maar bestaat het überhaupt?! Want ik kan gewoon geen sportfilters vinden behalve die dure.. Of kijk ik ergens overheen?

Meestal niet, K&N is zo groot dat ze het makkelijk kunnen doen. En die zijn duur. Ik heb nog ff voor je gezocht. Ik kan ze niet vinden.

Verlagen kost trouwens 100 euro. en dan nog een setje veerspanners erbij halen. 130 euro klaar.
Auto omhoog krikken, onderste draagarm los van de schokbreker. Topbouten losdraaien, spul eruit halen. Veer opspannen, bovenkant van de schokbreker eraf. Veer eruit en vervolgens andersom weer terug. Kind kan de was doen, zolang je ze maar goed opspant anders kun je jezelf lelijk verwonden.
 
Nico GTR zei:
MG ZR 160 zei:
Nico GTR zei:
Vind ik nog goedkoop voor dat merk. ;)

Ik blijf erbij, niet doen. Een goedkoop sportluchtfilter zou ik niet op mijn motor durven te schroeven, nu valt dat nog wel mee hier in NL maar het moet wel voldoende stof en zand tegenhouden.
De meeste luchtboxen, nogmaals, zijn echt wel goed ontworpen ook omdat een motor aan emissie eisen moet voldoen. Die van de 106 is prima! Dus alleen als je het geluidje wilt zit er winst in het sportfiltertje. ;)

Voordeel is natuurlijk dat je Green luchtfilter schoon te maken is en opnieuw ingeolied kan worden. Maar ja......het duurt al 5 jaar voor je die kosten eruit hebt.

Ik weet wat je er van vindt, maar bestaat het überhaupt?! Want ik kan gewoon geen sportfilters vinden behalve die dure.. Of kijk ik ergens overheen?


Meestal niet, K&N is zo groot dat ze het makkelijk kunnen doen. En die zijn duur. Ik heb nog ff voor je gezocht. Ik kan ze niet vinden.

Verlagen kost trouwens 100 euro. en dan nog een setje veerspanners erbij halen. 130 euro klaar.
Auto omhoog krikken, onderste draagarm los van de schokbreker. Topbouten losdraaien, spul eruit halen. Veer opspannen, bovenkant van de schokbreker eraf. Veer eruit en vervolgens andersom weer terug. Kind kan de was doen, zolang je ze maar goed opspant anders kun je jezelf lelijk verwonden.

Hm dan zal het wel niet bestaan.. Ga wel gewoon die Bosch bestellen dan. En even kijken of ik misschien m'n airbox van extra lucht kan voorzien middels een paar tactische openingen :p

Mbt die verlaging, is het normaal dat de set voor méér verlaagt dan achter? Ik vind de 106 nu al wat naar voren hangen dus zou eerder verwachten dat het andersom is! Overigens moet ik me daar nog helemaal in verdiepen hoor, weet niet zeker of ik het echt ga doen. Is vrij ingrijpende operatie voor mij dus zou ik pas doen als 'ie eind dit jaar door de APK is. Overigens valt de prijs me nog wel mee.
 
Kun je kiezen, dit is er gewoon een die ik snel zag met gemiddelde prijs. En lekker de tijd nemen voor alle upgrades hoor. ;) Is echt niet erg.

Maar blijf nou alsjeblieft van je box af, als je dan wat wilt doen probeer de inlaatopening op een koudere plek te krijgen.
 
Inlegfilter en extra gaten in je luchtbox leveren geen winst op. Enige voordeel dan is dat je niet steeds een nieuwe filter hoeft te kopen maar de oude kan uitwassen (al is dit ook maar beperkt mogelijk hoor) En die gaten tja... het heeft totaal geen nut. je zuigt dan vooral warme lucht aan (doe je met open filter ook) en dat is juist slechter.

Verlagen voor 100 euro? Een 106 heeft torsievering aan de achterzijde. Daar zet je niet even snel andere veren onder. Als je weet wat je doet kun je dit verlagen op zich zelf doen, maar makkelijk is het niet! 1 voordeel heeft het wel, en dat is als je het kan, de achterzijde gratis is te verstellen :)
 
Pobresh zei:
Inlegfilter en extra gaten in je luchtbox leveren geen winst op. Enige voordeel dan is dat je niet steeds een nieuwe filter hoeft te kopen maar de oude kan uitwassen (al is dit ook maar beperkt mogelijk hoor) En die gaten tja... het heeft totaal geen nut. je zuigt dan vooral warme lucht aan (doe je met open filter ook) en dat is juist slechter.

Verlagen voor 100 euro? Een 106 heeft torsievering aan de achterzijde. Daar zet je niet even snel andere veren onder. Als je weet wat je doet kun je dit verlagen op zich zelf doen, maar makkelijk is het niet! 1 voordeel heeft het wel, en dat is als je het kan, de achterzijde gratis is te verstellen :)

Ik las dat als je het aan de goede kant van de box doet (laag aan zijde van de accu) het wel een positief effect heeft omdat er daar koude lucht langskomt. Dat je geen gat aan de kant van het blok of de uitlaat moet maken is natuurlijk zonneklaar :p
 
MG ZR 160 zei:
Pobresh zei:
Inlegfilter en extra gaten in je luchtbox leveren geen winst op. Enige voordeel dan is dat je niet steeds een nieuwe filter hoeft te kopen maar de oude kan uitwassen (al is dit ook maar beperkt mogelijk hoor) En die gaten tja... het heeft totaal geen nut. je zuigt dan vooral warme lucht aan (doe je met open filter ook) en dat is juist slechter.

Verlagen voor 100 euro? Een 106 heeft torsievering aan de achterzijde. Daar zet je niet even snel andere veren onder. Als je weet wat je doet kun je dit verlagen op zich zelf doen, maar makkelijk is het niet! 1 voordeel heeft het wel, en dat is als je het kan, de achterzijde gratis is te verstellen :)

Ik las dat als je het aan de goede kant van de box doet (laag aan zijde van de accu) het wel een positief effect heeft omdat er daar koude lucht langskomt. Dat je geen gat aan de kant van het blok of de uitlaat moet maken is natuurlijk zonneklaar :p

Enige voordeel wat je kan hebben is als er een pijp vanaf je bumper naar je inlaat loopt... hmm even denken, volgens mij loopt er bij een 106 letterlijk een pijp tussen de inlaat en de grill boven de radiateur. Das nog beter ;)
Enige verbetering die je dus kunt doen is die pijp terug plaatsen als die er niet meer zit.
En dan is het enige voordeel van een inlegfilter alleen het onderhoud, wassen ipv vervangen met het risico dat de olie op termijn je sensoren aantast...
Nouja elke 2 jaar 10 euro ten opzichte van 1x 50 euro voor een inlegfilter + olie + nog eens 50 of 100 euro(of meer) voor de sensoren die defect raken op termijn... Ik zou het wel weten ;)
 
Pobresh zei:
MG ZR 160 zei:
Pobresh zei:
Inlegfilter en extra gaten in je luchtbox leveren geen winst op. Enige voordeel dan is dat je niet steeds een nieuwe filter hoeft te kopen maar de oude kan uitwassen (al is dit ook maar beperkt mogelijk hoor) En die gaten tja... het heeft totaal geen nut. je zuigt dan vooral warme lucht aan (doe je met open filter ook) en dat is juist slechter.

Verlagen voor 100 euro? Een 106 heeft torsievering aan de achterzijde. Daar zet je niet even snel andere veren onder. Als je weet wat je doet kun je dit verlagen op zich zelf doen, maar makkelijk is het niet! 1 voordeel heeft het wel, en dat is als je het kan, de achterzijde gratis is te verstellen :)

Ik las dat als je het aan de goede kant van de box doet (laag aan zijde van de accu) het wel een positief effect heeft omdat er daar koude lucht langskomt. Dat je geen gat aan de kant van het blok of de uitlaat moet maken is natuurlijk zonneklaar :p

Enige voordeel wat je kan hebben is als er een pijp vanaf je bumper naar je inlaat loopt... hmm even denken, volgens mij loopt er bij een 106 letterlijk een pijp tussen de inlaat en de grill boven de radiateur. Das nog beter ;)
Enige verbetering die je dus kunt doen is die pijp terug plaatsen als die er niet meer zit.
En dan is het enige voordeel van een inlegfilter alleen het onderhoud, wassen ipv vervangen met het risico dat de olie op termijn je sensoren aantast...
Nouja elke 2 jaar 10 euro ten opzichte van 1x 50 euro voor een inlegfilter + olie + nog eens 50 of 100 euro(of meer) voor de sensoren die defect raken op termijn... Ik zou het wel weten ;)

Haha, je hebt me overtuigd hoor :p

Overigens balen, vorige week langs de garage maar ze hadden de juiste montage-onderdelen nog niet dus kan komende week pas terecht. Zeker nu het weer koud begint te worden merk je dat de auto toch wel moeite heeft met die gare uitlaat, als 'ie helemaal koud is wil 'ie niet starten zonder dat ik direct gas bijgeef bij het omdraaien van de sleutel. Zojuist langs de pomp geweest om 'm maar even te verwennen met ultimate 98, kost bij lokale bp express nog steeds minder dan euro 95 langs de snelweg dus is wel prima. Kan echt niet wachten tot de auto weer goed rijdt :)
 
eh dat zal echt niet alleen aan je uitlaat liggen, temperatuursensor is ook een boosdoener bij slechte koudstart. Lambda doet dan nog niks. Zelfs zonder uitlaat moet die normaal starten koud. Als die warm niet te starten is, is de lambda (of lekke uitlaat) eerder de boosdoener.

Valse lucht kan dit trouwens ook veroorzaken :)
 
Pobresh zei:
eh dat zal echt niet alleen aan je uitlaat liggen, temperatuursensor is ook een boosdoener bij slechte koudstart. Lambda doet dan nog niks. Zelfs zonder uitlaat moet die normaal starten koud. Als die warm niet te starten is, is de lambda (of lekke uitlaat) eerder de boosdoener.

Valse lucht kan dit trouwens ook veroorzaken :)

Warm start 'ie altijd prima en in één keer. Waar zit de temperatuursensor dan? Hoe weet ik of die gaar is?
 
MG ZR 160 zei:
Durashift zei:
Ergens in het blok. Mogelijk met een blauw stekkertje.

Hoe weet ik of 'ie kapot is? Duur om te vervangen?

ff voor je gegoogled.

peugeot startkabel zei:
Hoog stationair toerental heeft vaak te maken met een defecte temperatuursensor. Je hebt er twee in je motorblok zitten, de bovenste veroorzaakt het probleem (rechterzijde, in het blok, stukje onder de verdelerkap).

Op zich is dit niet verwonderlijk, als je temperatuurssensor defect is, weet de computer niet dat de motor op temperatuur is. Zoals je wellicht weet, heeft een koude benzinemotor meer brandstof nodig om te blijven draaien. Dat heeft te maken met benzinedamp dat neerslaat op de cilinderwanden (niet druk om maken). Wat wél belangrijk is, dat is dat als de computer denkt dat de motor koud is dat hij meer brandstof laat inspuiten en de gasklep verder opent!

Dus hoewel je al 3 uur gereden hebt met je auto, denkt de computer nog steeds dat je de auto net gestart hebt en dat het blok koud is. Ziedaar, je motor draait veel te hard stationair.

Een lambdasensor vervangen heeft niet veel nut. Deze registreert de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatgassen. Is deze defect, dan trekt de motor slecht omdat hij de benzinetoevoer gaat terugstellen. Soortgelijk verhaal gaat op voor de MAP-sensor, meet deze niets meer, dan zal de motor slecht trekken, deze meet het vacuum in de inlaat. Meet deze sensor niets, dan schroeft hij de hoeveelheid benzine terug, met als gevolg slecht trekken/stotteren.

Bron: https://peugeot.startkabel.nl/forum/?sub=1&n=3&id=13

Sensor zal tientjes werk zijn, denk ik.
 
Durashift zei:
peugeot startkabel zei:
Dus hoewel je al 3 uur gereden hebt met je auto, denkt de computer nog steeds dat je de auto net gestart hebt en dat het blok koud is. Ziedaar, je motor draait veel te hard stationair.
Bron: https://peugeot.startkabel.nl/forum/?sub=1&n=3&id=13

Sensor zal tientjes werk zijn, denk ik.

Tja zo'n kapotte sensor kan 2 kanten op -> Of bovenstaand voorbeeld. Of zeer moeilijk starten en slechte koudloop.
Bij het voorbeeld van die link heb je een sensor die op een lage waarde blijft staan. Bij slecht koudstart heb je juist een sensor die te hoge waardes aangeeft. Meestal is de waarde die je op je dashboard ziet (als jou 106 al een meter heeft want dat hebben ze niet allemaal) niet dezelfde als die wat de ecu krijgt. Omdat dit met 2 verschillende signalen zijn (meestal 1 sensor met 4 of 6 polen en soms 2 losse sensoren)

De betreffende sensor zit bij een 106 1.4 8v op de motor aan de versnellingsbakkant (meestal groen, 3 polig). Er zit ook nog een sensor aan de zijkant in de kop (meestal blauw, 2 polig) die is voor de waarschuwing op het dash en de koelfan op de radiateur.

Testen is simpel: starten met en zonder sensor zou verschil moeten geven en als die eenmaal (koud) loopt geeft die sensor lostrekken ook een verschil in motorloop.
Dit verschil is significant en dus goed te horen. (motor moet goed starten en lopen met aangesloten sensor)

Goed kans dat je wel fatsoenlijk kan starten zonder aangesloten sensor. Dan weet je 100% zeker dat het de sensor is.

Maar gezien je symptomen lijkt me de temperatuursensor sowieso de boosdoener.
Let wel op dat er koelvloeistof uit je blok kan komen bij het demonteren van die sensor en dat je dit dus moet bijvullen (en het systeem weer ontluchten)
Sensor zelf kost 15 a 30 euro Wel even goed kijken welke je nodig hebt en de juiste bestellen. Ik raad je aan om dit bij een automaterialenzaak te doen en de oude sensor even mee te nemen zodat je zeker weet dat je de juiste aansluiting hebt.
 
Dank voor de (zeer) complete uitleg!

Inmiddels nieuwe downpipe onder laten leggen, duurde wat langer dan gepland (vijf kwartier ipv drie) omdat de nieuwe pijp wat te rond was (daardoor raakte hij het blok, dus moest even in model gemept worden). Verder geen factuur van gekregen dus wel netjes geregeld zo. Uiteindelijk hele operatie inclusief materiaal en arbeid voor ca. 100 euro, toch netjes. Bij testen hebben ze ook netjes gekeken of er op andere plekken nog gaten zaten, dat was het geval, want vlak voor de einddemper zat een oudere klem waar inmiddels wat lucht omheen kwam. Hebben ze netjes dichtgesmeerd met uitlaatplamuur (tijdelijke oplossing maar rest van de pijp is nog goed dus wil niet vervangen). Zou dus nu gasdicht moeten zijn, dus zit veilig voor de APK én loop geen risico meer op een prent.

Overigens merkten ze wel direct op dat het er alle schijn van had dat de auto inderdaad op 3 cilinders liep aan de hand van het geluid (iets wat hierboven ook al eens langs kwam en ik zelf half vermoedde door de mindere prestaties maar was inmiddels aan het typische geluid gewend), dus daar ga ik nog even naar kijken. Preventief maar even bougies vervangen komende dagen, hopen dat daarmee geregeld is en de bobine kan blijven. Is het verder slecht voor een motor om niet op alle cilinders te rijden (behalve ongelijke slijtage van kleppen, zuigers, etc)? Ik rijd nu dus blijkbaar op 56 ipv 75 pk (uitgegaan dat alle PKs er nog in zat) dus niet zo gek dat t allemaal wat minder vlot wil :D

Wil dit even oplossen voordat ik naar de temperatuursensor kijk, omdat het minder netjes lopen en moeilijk starten ook door het cilinderissue kan komen (volgens de garage).

TL;DR:
- uitlaat gefixt
- nu bougies ivm 3 cilinderloop
- dan kijken of temp sensor nog probleem is bij koude start
- dan luchtfilter vervangen
 
Draait de auto constant op 3 cilinders dan? Of alleen bij de (koude) start? Dat moet dan behoorlijk aan het schudden zijn..

Verse bougies kan altijd geen kwaad, denk echter dat je ook de kabels mee mag nemen (zeker als die er al wat langer op zitten.. is mijn ervaring dat je ze ook stuk kan trekken.. en dan is het wel raadzaam om een vers setje achter de hand te hebben.. ).
 
En mbt tot de bougies, ik kan via een webshop kiezen tussen twee merken (bosch en febi, bosch is stukje duurder). Qua specs identiek, behalve de elektrodenafstand, dat is bij de ene 0.7 en bij de andere 0.9. Wat maakt dat uit? Ben geneigd gewoon voor de goedkope te gaan.
 
Durashift zei:
Draait de auto constant op 3 cilinders dan? Of alleen bij de (koude) start? Dat moet dan behoorlijk aan het schudden zijn..

Verse bougies kan altijd geen kwaad, denk echter dat je ook de kabels mee mag nemen (zeker als die er al wat langer op zitten.. is mijn ervaring dat je ze ook stuk kan trekken.. en dan is het wel raadzaam om een vers setje achter de hand te hebben.. ).

Volgens mij gewoon constant ja, ik merk niet dat er bij bepaalde toerentallen ineens een overgang oid plaatsvindt. Dat schudden valt gek genoeg wel mee. Het blok en de pook trillen wel zichtbaar, maar niet overdreven.
 
Hoe is de verbranding dan? Heb je bij gas geven dan geen overmatige rook uit de uitlaat?

Vreemd hoor, constant op 3 cilinders.. meestal gaat ie wel meewerken bij wat meer toeren..
 
Durashift zei:
Hoe is de verbranding dan? Heb je bij gas geven dan geen overmatige rook uit de uitlaat?

Vreemd hoor, constant op 3 cilinders.. meestal gaat ie wel meewerken bij wat meer toeren..

Geen idee, als ik erin zit sta ik niet tegelijkertijd ook achter de auto om te kijken :p

Het zou in theorie kunnen dat 'ie op hogere snelheid meewerkt maar daarvoor vind ik de acceleratie van 80-120 en de top te mager, dat ging eerst merkbaar sneller dus mijn vermoeden is dan toch dat nog steeds 3 cilinders zijn.
 
MG ZR 160 zei:
En mbt tot de bougies, ik kan via een webshop kiezen tussen twee merken (bosch en febi, bosch is stukje duurder). Qua specs identiek, behalve de elektrodenafstand, dat is bij de ene 0.7 en bij de andere 0.9. Wat maakt dat uit? Ben geneigd gewoon voor de goedkope te gaan.

Wat schrijft Peugeot voor?

Ter info:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4565229

Geinige PDF, ergens in het midden wordt kort het begrip van elektrodenafstand uitgelegd.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbwerq-tLPAhUD0xoKHROUD-wQFghUMAg&url=http%3A%2F%2Fwww.occcheel.nl%2Fpresentatie%2520bougie.pps&usg=AFQjCNEN0ErFsQjTf3VJFzdt5-EDwj4jhw&bvm=bv.135475266,d.d2s
 
MG ZR 160 zei:
Durashift zei:
Hoe is de verbranding dan? Heb je bij gas geven dan geen overmatige rook uit de uitlaat?

Vreemd hoor, constant op 3 cilinders.. meestal gaat ie wel meewerken bij wat meer toeren..

Geen idee, als ik erin zit sta ik niet tegelijkertijd ook achter de auto om te kijken :p

Hoeft toch ook niet? Ff in je spiegels kijken zal toch ook wel resultaat opleveren..?

MG ZR 160 zei:
Het zou in theorie kunnen dat 'ie op hogere snelheid meewerkt maar daarvoor vind ik de acceleratie van 80-120 en de top te mager, dat ging eerst merkbaar sneller dus mijn vermoeden is dan toch dat nog steeds 3 cilinders zijn.

ok.
 
Durashift zei:
MG ZR 160 zei:
En mbt tot de bougies, ik kan via een webshop kiezen tussen twee merken (bosch en febi, bosch is stukje duurder). Qua specs identiek, behalve de elektrodenafstand, dat is bij de ene 0.7 en bij de andere 0.9. Wat maakt dat uit? Ben geneigd gewoon voor de goedkope te gaan.

Wat schrijft Peugeot voor?

Ter info:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4565229

Geinige PDF, ergens in het midden wordt kort het begrip van elektrodenafstand uitgelegd.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbwerq-tLPAhUD0xoKHROUD-wQFghUMAg&url=http%3A%2F%2Fwww.occcheel.nl%2Fpresentatie%2520bougie.pps&usg=AFQjCNEN0ErFsQjTf3VJFzdt5-EDwj4jhw&bvm=bv.135475266,d.d2s

Op de betreffende webshop moest ik eerst al mijn modeldetails invullen dus denk dat ze op zich wel goed zijn (heb mijn boekje niet bij de hand). Vraag blijft echter over de elektrodenafstand, is 0.9 juist beter dan 0.7 of is het andersom? Verder is die presentatie wel erg informatief, ben benieuwd hoe mijne eruit zien als ik ze vervang!
 
Elektrodenafstand beinvloed de duur van de vonk die de motor krijgt. Maar febi of Bosch maakt niks uit, dus als 2 euro een grote besparing is op je budget. ;)
 
Nico GTR zei:
Elektrodenafstand beinvloed de duur van de vonk die de motor krijgt. Maar febi of Bosch maakt niks uit, dus als 2 euro een grote besparing is op je budget. ;)

Maar wat is dan beter, grotere of kleinere afstand?! Ga dan denk voor de Febi's, want die zijn 1.90 en de Bosch 3.60 :p
 
Maakt voor jouw blok niks uit. Zelfs voor een zwaar getunede motor maakt het geen wereld van verschil. Maar daar kun je geen gegeneraliseerde opmerking over maken. Elke applicatie is anders wat dat betreft.
 
Een motor die constant op 3 cilinders loopt terwijl die er 4 heeft en er ook geen actieve cilinder uitschakeling op zit valt eigenlijk niet mee te rijden.
Wat wel kan is dattie af en toe niet goed loopt. Dit is bij deze motoren vaak geen bobine maar een injectorprobleem. (en ja het komt vaak voor)

Boegies vervangen is sowieso geen slecht idee.
Ik zou persoonlijk voor de bosch gaan. Ze zijn 2x zo duur als febi, maar in de meeste gevallen betreft het wel oem kwaliteit.
Niet dat febi zo slecht is. Maar op boegies moet je alleen bezuinigen als het motortje toch niet al te veel voor zijn kiezen krijgt.
 
Pobresh zei:
Een motor die constant op 3 cilinders loopt terwijl die er 4 heeft en er ook geen actieve cilinder uitschakeling op zit valt eigenlijk niet mee te rijden.
Wat wel kan is dattie af en toe niet goed loopt. Dit is bij deze motoren vaak geen bobine maar een injectorprobleem. (en ja het komt vaak voor)

Boegies vervangen is sowieso geen slecht idee.
Ik zou persoonlijk voor de bosch gaan. Ze zijn 2x zo duur als febi, maar in de meeste gevallen betreft het wel oem kwaliteit.
Niet dat febi zo slecht is. Maar op boegies moet je alleen bezuinigen als het motortje toch niet al te veel voor zijn kiezen krijgt.

Tja, daar zit wat in natuurlijk. Maar ik vermoed dat 'ie stationair in ieder geval wel echt op 3 loopt, want hij maakt dat typische brom-brom-brom geluid en de mensen van de garage zeiden het direct terwijl ik ze er niks over verteld had ;)

Setje bougies is inmiddels besteld! Was inmiddels voor de Febi's gegaan, maar het luchtfilter wordt wel een Bosch ;)
Komen overmorgen binnen dus dan direct even monteren om te kijken of dat iets oplost. Zo niet kunnen het misschien ook de kabels nog zijn (wat ik niet hoop want die zijn wel een stukje duurder). Mbt injectie, mijn 106 heeft al MPI maar wat zou daar zijn precies mis mee kunnen zijn? Ik heb paar weken geleden al een keer een flesje reiniger door een bijna lege tank gegooid!

EDIT: Mijn bobine heeft geen kabels, want het is een brugmodel wat er direct op ligt.
 
Stel dat mijn probleem niet weg is, moet ik dan eerst naar de injector kijken? Ik las inderdaad meerdere verhalen dat de vierde cilinderinjector inderdaad nogal eens problemen veroorzaakt. Hoe kom ik erachter dat het de injector en niet de bobine is? Kan ik een injector zelf vervangen, en waar koop je die krengen?
 
Durashift zei:
MG ZR 160 zei:
? Kan ik een injector zelf vervangen,

Geen idee. Hoe handig ben jij?

MG ZR 160 zei:
en waar koop je die krengen?

https://www.mister-auto.nl/fl/inspuitklep/peugeot-106-ii-1-1-4-i-75pk_v5621_g3905.html

Knetters, die dingen zijn nog duurder dan ik dacht! Tja, hoe handig, het zou de eerste keer zijn dat ik het doe. Maar ik ben wel bereid tijd en moeite te investeren om het te leren. Neem aan dat het bij de garage wel even kost en ik niet met een halfuurtje klaar ben?!
 
Geen idee of je speciaal gereedschap nodig hebt.. Misschien dienen die injectoren wel met een draaimoment vastgezet te worden?

Garage heeft wel sleutelervaring.. het bedrijf dat je uitlaat deed, kan die niet wat voor je betekenen?
 
Durashift zei:
Geen idee of je speciaal gereedschap nodig hebt.. Misschien dienen die injectoren wel met een draaimoment vastgezet te worden?

Garage heeft wel sleutelervaring.. het bedrijf dat je uitlaat deed, kan die niet wat voor je betekenen?

Vast wel, maar wil van tevoren beetje weten hoelang ze er dan mee bezig zijn zonder het aan hen zelf te vragen ;)
 
Als het goed is is het een soort van klem verbinding die je maakt en zit ie vast in de injectorrail.
 
bij een peugeot 206 liggen dezelfde motoren er in en komen dezelfde problemen voor.
En gelukkig zijn daar (hetzij in deze een duitstalige) how-to voor om te controleren en te vervangen.
Hele fijne howto trouwens, laten goed zien wat het probleem is en hoe het vervangen moet worden. En zelfs hoe je het (amateuristisch) kan testen.

https://www.youtube.com/watch?v=mvADpTONO7E

Op dit filmpje zie je trouwens ook mooi de temperatuursensor op de motor zitten die bij dit exemplaar een blauwe stekker heeft.
 
Pobresh zei:
(..)
https://www.youtube.com/watch?v=mvADpTONO7E

(..)

(y)

Top filmpje. Hoe weet jij dat weer te vinden, zeg.

Nou, MG, als je de bougies zelf wilt vervangen, dan ben je al half op weg richting de injectors.

Oh ja, ik zie nu ook dat jij geen last van bougiekabels hebt. :cool:

Een goed torx setje, dat is wel belangrijk om te hebben, ook voor toekomst.
 
Durashift zei:
(y)
Top filmpje. Hoe weet jij dat weer te vinden, zeg.
Ik ben redelijk goed met dingen opzoeken (uche uche, ik haat eigendunk dus zo goed ben ik nou ook weer niet).
Al ben ik zelf geabonneerd op een aantal autoklussers op youtube, waar dit er 1 van is. Dus ik herinnerde me dit filmpje nog wat nog geen jaar online staat.

Oh ja, ik zie nu ook dat jij geen last van bougiekabels hebt. :cool:
Moet je blij mee zijn. Als er 1 kapot is heb je gelijk 2 niet goed werkende cilinders en 1 groot bobinepack dat je mag gaan vervangen met een kostenplaatje van rond de 150/200 euro bij een garage inc montage (70 tot 100 als je het op internet besteld)
Dan vervang ik toch liever een boegiekabel(set) of een setje boegies. Ben je voor de helft van dat geld klaar.
 
Bah, tegevaller. Na veel werk bobine en airbox eraf (schroeven en bouten lekker vastgeroest) blijkt dat ik de bougieruimte niet in kan omdat mijn sleutel te breed is. Heb zo'n soort verlengstuk nodig denk.. :/
 
Balen man. Maar ehm, te breed? Dan kom je met een verlengstuk ook de schacht niet in, volgens mij. Denk eerder dat je een goede bougiedopsleutel moet hebben.

Ik heb hier nog een setje liggen.. 16"en 19" zeg ik uit mijn hoofd.. Maar ja, daar heb je nu weinig aan..
 
Terug
Bovenaan