Hoog stationair toerental heeft vaak te maken met een defecte temperatuursensor. Je hebt er twee in je motorblok zitten, de bovenste veroorzaakt het probleem (rechterzijde, in het blok, stukje onder de verdelerkap).
Op zich is dit niet verwonderlijk, als je temperatuurssensor defect is, weet de computer niet dat de motor op temperatuur is. Zoals je wellicht weet, heeft een koude benzinemotor meer brandstof nodig om te blijven draaien. Dat heeft te maken met benzinedamp dat neerslaat op de cilinderwanden (niet druk om maken). Wat wél belangrijk is, dat is dat als de computer denkt dat de motor koud is dat hij meer brandstof laat inspuiten en de gasklep verder opent!
Dus hoewel je al 3 uur gereden hebt met je auto, denkt de computer nog steeds dat je de auto net gestart hebt en dat het blok koud is. Ziedaar, je motor draait veel te hard stationair.
Een lambdasensor vervangen heeft niet veel nut. Deze registreert de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatgassen. Is deze defect, dan trekt de motor slecht omdat hij de benzinetoevoer gaat terugstellen. Soortgelijk verhaal gaat op voor de MAP-sensor, meet deze niets meer, dan zal de motor slecht trekken, deze meet het vacuum in de inlaat. Meet deze sensor niets, dan schroeft hij de hoeveelheid benzine terug, met als gevolg slecht trekken/stotteren.