Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Ik heb er al weer spijt van dat ik op je linkjes heb geklikt :)

Bornit, die kleur heb ik al eens gehad. Erg fraai.
Ik vind die hagelwitte eigenlijk ook wel mooi. Hoe was het ook weer? "In een witte blijf je langer zitten"?

Autista di Punto zei:
Nu ik zo rondhang op o.a. dit forum krijg ik toch weer gevoelens van bezitsdrang richting een fraaie Benz.
Hoe genees ik mijzelf voordat het mis gaat?
cry_zps063b51eb.gif

Door even hier naar te kijken.

Wat lijkt Nelkengrün (261, heb 't ff opgezocht :LOL: ) toch veel op Kristallgrün:

560sec_zpsd140120d.jpg

Autista di Punto zei:
Zemelaar zei:
Autista di Punto zei:
Nu ik zo rondhang op o.a. dit forum krijg ik toch weer gevoelens van bezitsdrang richting een fraaie Benz.
Hoe genees ik mijzelf voordat het mis gaat?
cry_zps063b51eb.gif

Door even hier naar te kijken.

Dat medicijn is wel een paardenmiddel :)

Haha! Ik las dat je nog steeds warme gevoelens voor een Senator B koestert.

En dat zijn, naast de Opel Senator 3.0 24V CD, de auto's waar ik nog steeds zeer warme gevoelens bij krijg.
Met de Senator zat ik in 1997 binnen recordtijd (voor mijn doen dan, dit was nl. de eerste keer....) in Oostenrijk.

En dan is zo'n Irmscher vierliter het summum.

De Senator die ik destijds had was mijn eerste "echte" auto. Daarvoor waren het Kadettjes, Corsa's en een verdwaalde Ascona.
Ik werkte bij een Opel dealer en die Senator (Rembrandtzilver) was ingeruild. Net 6 jaar oud, velours bekleding, stoelverwarming voor en bankverwarming achter en in 3 standen instelbare schokdempers. Als jongste bediende even 15.000 guldentjes overgemaakt en ik voelde me de koning te rijk! En voor die tijd was zo'n Senator toch een hele auto (althans, in mijn belevingswereld).

Maar dat was 1996-1997. Geen idee of ik een Senator van 24 jaar oud nog net zo weet te waarderen.
En hoewel er op de route naar Oostenrijk inmiddels aardig wat snelheidsbeperkingen zijn gekomen sinds 1997, lijkt het me wel leuk om te kijken of ik het record met de 4.0 Irmscher wat kan aanscherpen :p

Jij hebt vast wel tips hoe ik zo'n lange proefrit kan maken :)

Mooi is dat, hoe die herinnering aan je eerste "echte" auto je altijd bij blijft. Ik kan mij mijn eerste ritje (ik mocht meerijden) in een W124 300D automaat nog goed herinneren. Dat was in 1986. Ik weet nog dat ik die auto toen helemaal top vond en zo stil. Het ding had zelfs airco en electrische ramen, terwijl wij thuis toen een Sierra 2.3D Laser hadden staan. Het verschil was enorm.

Mijn eerste eigen auto die serieus was, was voor mij de BMW 520d E39. Ik had daarvoor al Volvo's gereden, maar die waren veel ouder. De 520d was drie jaar oud toen ik hem kocht, was cosmosschwarz en had OEM navigatie, telefoon, een afneembare trekhaak en beige leder. Het gevoel bij die auto was super, ik voelde me echt een koning in dat ding.

TYN zei:
Zemelaar zei:
Autista di Punto zei:
Sommige autobedrijven weten ook echt niet hoe de waren aangeboden moeten worden.

Die kleur, is dat 256 Crystal Green?

Lijkt er wel op, ja. Leuke kleur! Maar in Teutonia noemen we dat toch zeker 256 Kristallgrün?

En die E500 met trekhaak, tja. Ben je wel vlug met je Tabbert in Spanje.
Jammer alleen dat je op de 500 geen trekgewicht op kenteken hebt.

Nu weet ik er wel 1 te noemen die daar maar wat blij mee is:)

Autista di Punto zei:
Op een W140 misstaat de kleur ook al niet....

s-klasse_w140_1991-1998___1805.jpg

Dat is Beryll, een klasgenoot van mij stuurde de 500SE in deze kleur in 1992 het schoolplein op. :eek:. Dat waren toen meer als 2 sociale koopwoningen.
Zo is het idd wel een flinke auto to die 3 serie.

Ik kocht in 1994 mijn huis voor 72.000 gulden. En in dat jaar bekeek ik een gloednieuwe S 600 bij MB in Gorredijk. Die iets van 350.000 gulden kostte. Wat een ontnuchterende wereld van verschil. Ik vond het geweldig.

Dat er mensen bestaan die zoveel hoger in inkomen zitten dan ik. Bijna niet te bevatten.

Aras zei:
Autista di Punto zei:
Op een W140 misstaat de kleur ook al niet....

s-klasse_w140_1991-1998___1805.jpg

Zo is het idd wel een flinke auto to die 3 serie.

Inderdaad zeg, deze foto laat treffend het enorme formaat zien van de W140. Eigenlijk zelfs buiten proporties.

Het is en blijft natuurlijk een heel imposante Benz, al ben ik wel met 520d eens dat de W124 qua model beter in balans is. Dat zit hem vooral in de hoogte van de W140, die zich niet helemaal goed verhoudt tot de lengte van de auto. Daardoor krijg je ook de (i.m.o. te) schuin oplopende motorkap, wat weer niet goed past bij de overige rechte belijning. Ook de zijruiten zijn erg hoog bij de W140 (op de foto lijken ze wel 2x zo hoog als van die E46), wat niet helemaal fraai oogt.

Maar nogmaals, imposanter wordt het niet bij Mercedes-Benz.

Zet de kathedraal eens naast een W205 en het geeft al een heel ander beeld. Voor zijn tijd...ja was de W140 majestueus. Of (p)lomp, het is maar hoe je het bekijkt.

Vandaag dagje eropuit getrokken met de Benz. Hij stond alweer ruim drie weken stil en dat kan natuurlijk niet. Het is die tijd vrij koud geweest maar hij sloeg zonder morren binnen twee seconden aan. Leuke rit gemaakt door een prachtig landschap. Blijkt dat een uurtje of twee buiten Oslo de sneeuw op plaatsen gewoon bijna een halve meter dik ligt. En daar wordt 'ie lekker vies van. :D Tijdje geleden dat ik foto's vanuit Noorwegen heb geplaatst, dus bij deze.

IMAG0778_zpsnublgb2j.jpg

IMAG0777_zpsslcojsgz.jpg

IMAG0779_zpszuxtxdvp.jpg

IMAG0781_zpsityjxxlm.jpg

IMAG0783_zpsrobbgbpd.jpg

De topicstarter reageert niet meer ondanks zijn Signaalrode 300CE-24 Cabrio is verkocht.
Het lijkt of hij met zijn hobby er nou helemaal mee stopt!:confused:

Geen sneeuwkettingen nodig gehad TYN? Het ziet er behoorlijk glibberig uit daar.

Welnee, daar kan je zelfs met 476pk rijden. ;)

Leuke foto's TYN, lekker glijden in de bochten zeker?

Geen kettingen nee, de Michelin Alpin's doen het nog altijd best prima. Ik heb er natuurlijk wel twee zomers op doorgereden, dus je merkt dat ze ouder worden. Wel even een momentje toen helling af halverwege een bocht opeens de achterkant voorbij kwam zetten. Alles onder controle, maar gelukkig kwam er op dat moment geen tegenligger. Direct daarna ging het verder naar beneden, met in de verte een opdoemende haarspeldbocht. De motorrem in de 2 was te sterk dus de achterkant deed weer een stap opzij. Met ingetrapte koppeling en een druk regelend ABS toch veilig de bocht doorgekomen.

Ondanks dat voelt de Benz in de sneeuw erg vertrouwwekkend aan. Voor z'n gewicht staat hij op redelijk smalle banden (1500kg op 195 breed is natuurlijk niet meer van deze tijd) en daardoor heeft hij best veel grip. Op rechte stukken zoals hierboven kun je best veilig 60/70 km/h aanhouden, bochten met zo'n 50 km/h. De Noren rijden harder, maar die hebben dan ook spijkerbanden. Vlak ná de laatste foto hierboven lag een houtzagerij, met bijbehorende trucks. Dat is wel even een angstaanjagende aanblik in je achteruitkijkspiegel, als je zo'n enorme Volvo in de verte aan ziet komen stormen, rap naderend. :LOL:

Bergop is het natuurlijk leuk spelen. Vooral dit stukje was leuk. :)

Dit is trouwens de route die ik gereden heb. Erg mooi! Wat verder naar het zuiden, waar de sneeuw nog niet blijft liggen, was de omgeving ook erg fraai. In de lente/zomer bovendien lekker sturen.

IMAG0774_zpsncqx5azo.jpg

AutoLeitner zei:
Op korte termijn verwacht bij AutoLeitner

1986 BMW 535i E28

Blauw metallic met beige leder
122.000 km origineel

Tuurlijk, de E34 is beter te vergelijken met de W124, maar ik ben zo benieuwd naar de plaatjes zoals een 4 jarige niet kan wachten op 5 december. Zou Snipe over deze 535i niet eens een mooi artikeltje kunnen neerpennen? En dat artikeltje dan laten afdrukken in de AMK?

Ik ben ook zeer benieuwd! W124, W126, E12, E23, E28.... en nee, geen E34. Net niet. Heel dichtbij, maar nét niet.
Laat maar snel komen die plaatjes van de 535, ook nog eens in een perfecte kleurstelling!

Mooie plaatjes TYN! En wat goed dat jij de 250D gebruikt waar hij voor gemaakt is. Kilometers maken, ook in het winterse weer. Lijkt me prachtig, Noorwegen per W124. Het is toch een baas van een auto om te zien, zelfs na twintig jaar. Met dat vuil er op is het echt een werkpaard, maar dan wel een van de stevige. Echt zo'n auto die uitstraalt dat hij de weersomstandigheden de baas is.

TYN zei:
De Noren rijden harder, maar die hebben dan ook spijkerbanden.
Ik denk dat je oude nederlandse winterbanden er meer mee te maken hebben. Winterbanden voor D/NL/B/FR, midden-europa hebben een andere samenstelling dan die voor Noord-Europa. Logisch ook, want de omstandigheden zijn gemiddeld minder winters, meer gewoon nat en koud. Banden die voor de midden-europese markt zijn bedoeld doen het steevast relatief slecht in test hier in Finland. Als ze dan ook nog eens wat ouder zijn dan merk je dat echt wel. Spijkerbanden helpen wel echt op ijs, ik rij altijd op spijkerbanden.

Overigens gaat de oude W124 prima in de sneeuw, ookal doen we het zonder allerlei electronische hulpmiddelen. Nu al meer dan 2,5 ton gestuurd met deze waarvan een groot deel in winters Finland.

Wij waren met in oktober in Noorwegen, in de bergen toch verrast door sneeuw. Met zomerbanden geen pretje trouwens...

Aan die stokken langs de weg kan je zien hoe hoog de sneeuw hier ook kan zijn... :p

Die W124 Lorinser in Wolvega is volgens de heren op dit forum een HF Umbau.

https://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=62895&page=0&order=time&category=0
https://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=119063

Die lorinser heb ik een paar keer op een oldtimerbeurs gezien maar vind hem net niet mooi genoeg om hem te kopen.:p

Het is dus geen Lorinser. Ben benieuwd of de advertentie ook wordt aangepast. Zal wel heel lang duren. Net als die vermeende E 36 AMG wat een Brabus bleek. Heeft een half jaar geduurd of zo.

Het is hier maar stillekes. Ik mis de chinablauwe. Die is opgehokt ivm de wegenbelasting en het duurt nog bijna twee maanden voor hij weer naar buiten mag. :(

520d zei:
Het is hier maar stillekes.

Tijd dus voor een kiezel in deze spiegelgladde Sacco-vijver.
Ik vind deze Scheckheftgepflegte E 320 Coupé toch wel tintelend....

mercedes-benz-e-320-coupe-1993-occasion

Voor een goeie 8K op te halen.
Ik, absoluut geen Coupé-man, krijg hier toch slappe knieën van. Wat een streng, doch elegant, Teutoons ontwerp blijft dit toch.

Klasbak.

Wacht maar tot je erin gereden hebt. Dan ben je op slag liefhebber. Heerlijke auto. En je blijft er naar kijken.

Ik kijk even de andere kant op, met jullie welbevinden. :) Wat een saai hok.

Slechts de ware epicurist op w124 gebied herkent en erkent de subtiele maar onmisbare details die deze C124 verheffen boven het gemiddelde.

Zo'n W124 coupe vind ik oneindig tof. Een 123 trouwens ook.

Maar ja, ik zit eerst nog even aan een andere Mercedes vast. Zou een 202 zich een beetje kunnen meten met een 124?

Sjonge Dio, dat is niet de eerste de beste C124 waar je mee aan komt zetten. (y) Een begeerlijke 'Mopf 1,5' (een late Mopf 1 reeds met de nieuwe generatie motoren) met echt een heleboel goede opties. Halen dat ding.

Ook weer wat nieuws betreffende mijn W124. Niet het feit dat hij weer op Nederlandse bodem staat (dat is vrij onspectaculair verlopen met een veel te decadente ferry van Oslo naar Kiel), maar het feit dat er een nieuwe voorruit inzit. Afgelopen zomer op de terugweg van Toulouse heeft een steentje een aardig sterretje veroorzaakt, welke in Oslo al snel doorscheurde. Niet in het zichtveld, waarschijnlijk geen APK-afkeur, maar het moet natuurlijk wel gemaakt worden.

En dat moet natuurlijk goed gebeuren. Mijn eerste zorg was dus ook een zaak vinden waar men met dit type overweg kan. Het is geen Golfje, maar een auto met een voorruit die er al bijna 24 jaar inzit. Waarbij bij het vervangen bovendien het ruitenwissermechanisme gedemonteerd moet worden. Ik wil dus geen broekie die normaal met jonge auto's in de weer is aan m'n auto hebben werken.

Op het Mercedesforum lees ik goede verhalen over Autotaalglas, dus daar ga ik heen. Verschilt natuurlijk van filiaal tot filiaal, maar ik blijk een goede te treffen in Sittard. Op m'n vraag hoeveel het kost een voorruit van een W124 te vervangen veert de persoon achter het bureau op. "Zo! Dat is een tijd geleden." Dat is alvast een goed teken, want bij bedrijven waar ik moet gaan uitleggen wat een W124 is sta ik in gedachten alweer lang en breed buiten. Hij vertelt me dat hij twintig jaar geleden in exact dit pand is begonnen met werken en dat z'n allereerste slachtoffer een W124 was. In de jaren daarna hadden ze veel taxibedrijven als klant dus hij kent de W124 door en door. Top. Precies wat ik zoek. De prijs van 215 euro vind ik verder alleszins redelijk, dus de afspraak wordt gemaakt en de ruit wordt besteld.

Die afspraak was dus gister en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben met het resultaat. Een stukje schaamteloze reclame mag vind ik, bij Autotaalglas Sittard hebben ze echt zorgvuldig vakwerk geleverd. (y) Leuk ook om te zien dat hij de kleine handigheidjes typisch voor de W124 nog niet vergeten was. Bovendien, tot mijn grote vreugde kwam er geen enkele roest(!) onder de oude ruit, sierlijsten en kappen vandaan. :D M'n dikke diesel staat er nu dus weer tip-top bij.

Optisch in ieder geval. Volgende week gaat hij even naar de garage omdat de rechter koplamp soms dienst weigert. Het zij hem vergeven.

Snipe zei:

Maar ja, ik zit eerst nog even aan een andere Mercedes vast. Zou een 202 zich een beetje kunnen meten met een 124?

De vraag is in welk opzicht. Motorisch heb je natuurlijk een topper. Een 202 mist wat mij betreft de "dikte" die een 190 wel heeft. Verder wel een mooi model, maar niet dat magische van de serie ervoor. Daarom ben ik ook afgehaakt op de W220 S500 en eigenlijk ook op de W140. Ze misten allebei dat magische. En wat dat dan is? Ik weet het nog steeds niet helemaal.

@TYN: goed om te lezen dat die echte liefhebbers er nog steeds zijn! Deze man heeft uit vaktechnisch oogpunt nog warme herinneringen aan de W124, in Eindhoven ontmoette ik met de C124 ook zo'n man. Hij werkte bij een schadeherstelbedrijf en was nog steeds erg te spreken over de kooiconstructie, staaldikte en bouwkwaliteit van de W124. Toen hij met zijn vak begon, was de W124 ook zo'n auto die hij vaak onder handen had. Erg leuk gebabbeld toen.

Ik vind de onverwoestbaarheid van een 124 mooi. Ik heb echt geen flauw idee of een 202 dat gevoel ook geeft. Daarnaast vind ik een 124 gewoon lekker rijden; radio aan, schuifdak open en je bent klaar om naar het einde van de wereld te rijden.

Snipe zei:
Ik vind de onverwoestbaarheid van een 124 mooi. Ik heb echt geen flauw idee of een 202 dat gevoel ook geeft. Daarnaast vind ik een 124 gewoon lekker rijden; radio aan, schuifdak open en je bent klaar om naar het einde van de wereld te rijden.

Dat lekkere rijden zal de 202 ook wel doen. Het is wellicht de onzekerheid over de vraag of hij einde van de wereld haalt met dezelfde carrosseriedelen. Dat knaagde in de S500. En, eerlijk: de knopjes in het interieur zijn juist vanaf de 202 wat verwijfd geworden. Zo rond en glimmend zwart. Kloek moet het zijn!

Ik heb de 202 zelf nog niet gereden. Misschien moet ik hem toch eens overwegen. Die Rosenholz 280 bijvoorbeeld, prachtig!

520d zei:
Snipe zei:

De vraag is in welk opzicht. Motorisch heb je natuurlijk een topper. Een 202 mist wat mij betreft de "dikte" die een 190 wel heeft. Verder wel een mooi model, maar niet dat magische van de serie ervoor. Daarom ben ik ook afgehaakt op de W220 S500 en eigenlijk ook op de W140. Ze misten allebei dat magische. En wat dat dan is? Ik weet het nog steeds niet helemaal.

Bij de W202 zijn het wat mij betreft vooral de verhoudingen die niet zo mooi kloppen als bij de 201 en 124. De 202 hebben ze meer binnenruimte gegeven bij compacte buitenmaten, en dat zie je terug in het design. Zo loopt de motorkap net wat te schuin af, en had die wat meer lengte moeten hebben. Verder wel een hele fraaie auto overigens die W202, en qua interieur vind ik hem veel mooier dan de 190.

Bij de W140 stoort mij ook de net iets te schuin aflopende motorkap, en de te hoge zijruiten. Ook daarbij kloppen de verhoudingen niet zo mooi als bij de W124.

ik volg dit topic regelmatig, maar post er nauwelijks.
Mijn eerste ervaring met een W124 is bij een toenmalig klasgenoot van me (op de basisschool). Zijn ouders reden een beige W124. Die klasgenoot vond het leuk om onder het rijden het alarm op scherp te zetten, en dan het schuifdak te openen :D Was z'n moeder altijd wat minder blij mee.
Nu de meeste foute gasten de W124 laten staan begin ik 'm steeds leuker te vinden! Ik ben meer een Volkswagen-man, maar zo'n W124 mag wat mij betreft zó naast een Golf mk2 in mijn garage staan! (y) Beide auto's hebben wat mij betreft dat onverwoestbare. Toen werd er nog kwaliteit geleverd door de autobouwers en was men nog niet in de ban van bezuinigingen.

Barri zei:
Beide auto's hebben wat mij betreft dat onverwoestbare. Toen werd er nog kwaliteit geleverd door de autobouwers en was men nog niet in de ban van bezuinigingen.

Helemaal met je eens. (y) Hetzelfde geldt voor bijv. de Audi 80 en Passat B3. Die periode duurde gevoelsmatig tot halverwege jaren '90. Daarna ging het bergafwaarts. Had het er toevallig met de glaszetter van hierboven over. Z'n bedrijfsbus (een Crafter) stond nu al voor de derde keer in 67k km bij de garage wegens stilvallen. Gekscherend zei ik hem dat 'ie beter een oude T4 had kunnen aanschaffen, ware het niet dat die slimme Oostblokkers de meeste daarvan ingepikt hebben. :LOL:

Wat let je trouwens een W124 te halen? :D Een pre-87'er kost geen drol tegenwoordig. In combinatie met kwarttarief en een youngtimerverzekering lach je je kapot.

Van deze krijg ik een beetje slappe knieën. Zó puur. Of dit, een leuke originele Nederlander. En hoe verschrikkelijk gaaf is deze! Man, wat staat er toch veel leuks te koop.

Ga weg met die advertenties!! :D
De Golf 2 gaat er waarschijnlijk uit. Als dagelijkse auto heeft m'n vriendin nu een Twingo en de mk2 is van 1988... Dus of een vroegere mk2 terug, of niets. Of een W124, als jij met die veel te verleidelijke advertenties komt :D Vooral die eerste is fantastisch! (y) Die andere 2 zijn ook niet mis. Die laatste staat hier zelfs vlakbij zie ik.
Maar ook m'n dagelijkse auto wil ik binnenkort vervangen door iets zuinigers. Wel een beetje gemengde gevoelens: een nieuwere auto is fijn, en zuiniger, maar mijn Golf mk4 heeft een beetje hetzelfde als een mk2: gewoon een degelijk ding.

Wat TYN zegt, zo'n MoPlf. 0 van voor 1988 is hartstikke leuk. Auto Timon heeft ook hele leuke staan....:T

238746_4.jpg

Nelkengrün met Piniengrün interieur. Geweldig. :D Alleen jammer van die vierbak.

Maar Barri, zoiets gaat je vriendin waarschijnlijk nooit goedkeuren?

Terug
Bovenaan