Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Even een korte update voor wat betreft de Benz. Na een weinig indrukwekkende begin van de winter heeft de kou inmiddels in alle hevigheid toegeslagen. De temperatuur is al ruim een week niet meer boven de -5 geweest en 's nachts begint het langzaam richting -20 te gaan. Komende week is zelfs -22 voorspeld.

Wat vindt een bijna 23 jaar oude Benz daarvan? Hm, bar weinig, eerlijk gezegd. Erg onder de indruk lijkt 'ie niet, doet nog steeds onverstoorbaar z'n ding. Enkel zeer opstandige deurrubbers speelden me parten, maar nadat ik niet zo zuinig in de weer ben geweest met een vaselinestick, is dat probleem verholpen. Verder is de ruitenwissermotor volgens mij op vakantie naar een meer zomers oord, maar ook dat is geen probleem aangezien het hartstikke droog is. Voorgloeien duurt natuurlijk een eeuwigheid, maar aanslaan doet 'ie altijd. Ook is 'ie nog steeds opmerkelijk snel op temperatuur. Wel rij ik af en toe een flinke omweg, zodat 'ie goed warm kan worden.

Conclusie? Een W124 250D, ook onder barre winterse omstandigheden nog altijd de beste auto ooit gemaakt. :cool:

[size=x-small]Nee, geen foto ter illustratie. Is me veel te koud om te maken.[/size]

Zo is het! Prachtig om te lezen over jouw ervaringen met de oersterke W124. Het blijft toch bijzonder dat zo'n auto na al die jaren nog zo goed is.

Dank heren. Vandaag was het weer zo'n prachtig weer, dus besloten om een flinke rit met de Benz door de mooie omgeving te maken.

Kraakhelder, kurkdroog en ijs- en ijskoud. -18 ten tijde van de foto.

IMAG0434_zps2ac32f50.jpg

Halfuurtje rijden vanuit hartje Vilnius. Geweldig.

En de lofzang over 'de Dikke Diesel' wordt een beetje eentonig, maar ik kan er gewoon niet omheen. Heerlijk gewoon, als 'ie eenmaal goed warm is. Dan heeft 'ie er écht zin in. Hangt lekker direct aan het gas en klinkt heerlijk boven de 3.000tpm.

Zal hem binnenkort weer eens op de foto zetten. Hij is lekker smerig nu.

Dat is ook altijd leuk van de wintersport. Zo'n smerige auto. Dan kun je lekker overal doorheen rauzen, vuil is hij toch al. En het ziet er stiekem toch stoer uit...

MartinduRuisseau zei:
Vanmiddag de witte 200D overgeschreven en opgehaald. Vanavond even een blokje om...dat werd 1,5 uur binnendoor ...:D

Familie en kennissen waren verbaasd over de aanschaf maar als eenmaal in de auto zitten of stukje meerijden (mag ik achterin :p ) dan verdwijnen de vooroordelen en verbazen ze zich over hoe goed er in 28 jaar is gezorgd. Ik ook. En ja hij is niet snel, maar voor de N-wegen (90% van mijn ritten) zeer maar dan ook zeer acceptabel.

De korte draaicirkel valt op, koersvastheid, de rust in het interieur, en de degelijkheid. Erg bijzonder om in een icoon van mijn jeugd te kunnen rijden. Ik hoop eigenlijk wel dat ik 1 op 16 ga halen (winterbanden,automaat) dan zou leuk zijn.

Chapeau voor de service van W124STER. (y)

Groet!

Inmiddels 2 weken en 1500 km verder, inmiddels 1 keer getankt a 1 op 17,8 (ja, goed uitgerekend :p ) . Afgelopen weekend naar Interclassics Maastricht geweest, rit van 500 km op 1 dag. 110 op de rechterbaan, relaxed. Hier en daar een kraakje achterin bij korte hobbels en soms een bijgeluid van 1 van de leidingen naar de verstuivers, die pulst (?) veel harder als de rest. Even aanzien, nu nog een keer in de was en wat plekjes bijwerken maar vooralsnog werkt de agenda en het weer niet mee.

Ik vind een 200D reuze meevallen qua snelheid!

Mooi man. (y) Erg net verbruik ook.

Kraakje achterin heeft die van mij ook een beetje last van. Komt vanuit de C-stijl, waar het kunstof de ruit raakt.

... niet echt winters, maar wel een mooi plaatje; kwam 'm tegen bij het organiseren van m'n autofoto's. Blijft mooi, deze klassieker voor de toekomst.

20130802_143033.jpg

Ik heb 'm sinds 2009 en hoop 'm ook nog lang te hebben; hij heeft voor een W124 van alles het beste.

MartinduRuisseau zei:
Inmiddels 2 weken en 1500 km verder, inmiddels 1 keer getankt a 1 op 17,8 (ja, goed uitgerekend :p ) . Afgelopen weekend naar Interclassics Maastricht geweest, rit van 500 km op 1 dag. 110 op de rechterbaan, relaxed. Hier en daar een kraakje achterin bij korte hobbels en soms een bijgeluid van 1 van de leidingen naar de verstuivers, die pulst (?) veel harder als de rest. Even aanzien, nu nog een keer in de was en wat plekjes bijwerken maar vooralsnog werkt de agenda en het weer niet mee.

Ik vind een 200D reuze meevallen qua snelheid!

... mooi verbruik! Haalbaar als je geen haast hebt. Dan is de 200D sowieso 'een vriend voor het leven'. Onverwoestbaar onverstoorbaar.

Deze week een weekje vrij dus vandaag de 300E gepolijst en gepoetst.... hij is weer als nieuw:D
Morgen de binnenkant en de velgen nog even dan gaat hij weer onder het laken:p

Hoi guys, ik heb gister de knoop doorgehakt en de koop mondeling gesloten voor een W124 uit Duitsland. Ga hem vrijdag ophalen en dan post ik wel ff wat fotos dit weekend als ik daar aan toe kom!
Gaat om een E280 uit 1994 met 209.000Km op de klok, 4-traps automaat. Zomer en winterbanden erbij in goede staat. Was van een bankdirecteur en heeft hem altijd binnen gestalt. Volledig MB onderhouden in het boekje tot en met eind vorig jaar :D 1 eigenaar in 19 jaar. Alles werkte en hij reedt echt heerlijk, was zwaar onder de indruk. Dat sturen wat gaat dat licht, totaal niet gewend. 2800 euro. Misschien word het weer een grote financiele ramp kwa onderhoud maar ik kon hem niet laten staan, liefde op het eerste gezicht lol.

Ondanks visionair Weekers zijn er nog steeds mensen die, geheel tegen de stroom in, kiezen voor Das Beste oder nichts. De W124.
En het mooiste is, ze melden zich hier. Zodat wij, W124-aficionado's, toch weer inspiratie opdoen. Van harte met jullie statements-op-wielen. Heren MartinduRuisseau en Gripen.

Ondanks de eerder genoemde visionair.

Even een tussendoortje: Ik had een compleet setje wis/was voor de koplampen besteld en ik kreeg zwarte wisserarmpjes, is dit origineel of horen ze donkergrijs?:confused:

Die van mij is Diamantblauw en krijgt nou zwarte armpjes op de koplampen, 't staat hem prachtig :p

Even snel een foto tussendoor van hoe de mijne er nu bij staat:

IMAG0453_zps6067e222.jpg

De zilverkleurige lak verbergt het meeste vuil, maar van dichtbij is hij echt enorm smerig. Grondige poetsbeurt staat vandaag op de planning, alleen lijkt heel Vilnius hetzelfde te denken op deze eerste dag zonder vorst.. Auto wassen? 3 uur wachten!

Dit vind ik wel een mooie post.

the interior was done by a bumbler without any Limited knowledge. And he is right. Look at his leather parts at the door, they are strongly wrinkling which is not correct. Look the difference at the leather parts of mine.

Mooi, zulke kennis op forums throughout the globe.(y)

Duidelijk van een knutselaar geweest. Derde remlicht is natuurlijk hartstikke lelijk. Het nut van dat plankje ontgaat me enigszins. Voor het vervoeren van drie passagiers achterin? Lijkt me niet erg comfortabel. Voor het vervoeren van een hond? Moge degene die een hond in een 500E vervoert gestenigd worden..

En het typeplaatje kan ik ook niet erg waarderen. '200D' achterop een 400E/420E vind ik wel geinig, maar op een 500E hoort het niet. Zeker niet zo'n zeldzaam exemplaar als deze.

Maarre, een Mopf1 uit '94?

Edit: Wat een fenomenale collectie heeft dat bedrijf staan, zeg. :eek:

Hij is weer schoon. :D

IMAG0460_zpsf217a8dd.jpg

Voor welgeteld 8,40 euro professioneel gepoetst en met wax behandeld. Voor dat geld mag je in Nederland nog niets eens door de wasstraat. Het bedrijfje zit bovendien in de parkeergarage van een enorm winkelcentrum inclusief bioscoop, dus ik heb me niet hoeven vervelen tijdens het wachten.

is dat remlicht niet usa spec?
In de jaren 80 was dat daar al verplicht. In NL trouwens verboden, en pas verplicht rond 2000

Hoi allen,

Ik ben nieuw hier. Met het risico dat ik hier verkeerd post, maar ik zoek een (deels) gerestaureerde W124 t-model/ kombi.
Juist een diesel van 1986 of 1987. Ik ga veel kilometers maken, en zoek juist iemand die dit met zijn/ haar (hobby)auto niet meer doet.
De auto moet in goede staat zijn. Iemand van jullie tips?

groet,
Sem

Hoi R W D,

Die houd ik al in de gaten, maar daar staat voor mij de juiste nu even niet bij.
Ik zoek dus een Mercedes W124 t-model, ofwel de S124. Juist in Diesel.
Er zijn mensen die juist zo'n auto veel aandacht hebben gegeven, maar er door de nieuwe regeling (helaas) afscheid van gaan nemen.
Omdat mijn (werk)situatie is veranderd (ik mag mijn baan houden, maar moet veel verder gaan reizen) wil ik hem juist van een forumlid kopen.

groet,
Sem

En mocht je dat exemplaar niks vinden, dan staat er aan de andere kant van het Ijsselmeer een, op het eerste gezicht, mooie 300TD:

Persoonlijk vind ik deze misschien nog wel een tikkeltje leuker. Wel duurder qua brandstof en MRB.

Waarom trouwens geen Mopf 1, als je toch MRB moet betalen? Of ben je specifiek op zoek naar het koopje van de week van iemand die er snel vanaf wil..?

Zemelaar zei:
Wat een leuke W124 is deze. Bijna 30 jaar oud en nog geen 90 gelopen.

Na zo'n lange stilstand kun je het wel wagen denk ik als 'het prijsje' dan ook nog een beetje onderhandelbaar word:D

Mooi hoor. https://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=240591261&cd=635196253160000000&asrc=st

In één kleur. Met de juiste AMG Optik. Juiste vulling van de wielkasten. Niet te veel, niet te weinig.

Mooier dan deze. Alhoewel die wel de M117/9 heeft.

https://www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=242815702&cd=635270441820000000&asrc=st

2rwwc94.jpg

En dat in een C124. Ongekend zeldzaam.

Dat blok een paar keer op foto's in een C126 gezien. Welgeteld één keer in een V126. En nu dus voor het eerst in een C124.

Voor degenen die de Engelse taal een beetje machtig zijn en een kwartiertje over hebben om deze hilarische aanprijzing van een W126 op de Amerikaanse "Marktplaats" te lezen, geniet ervan: W126 Texas

rkirpest zei:
Mopf0 heeft flut stoelen. Mopf1 en Mopf2 betere.

Die van mij was uit '86 en zat (voor mij in ieder geval) prima. Of een stoel lekker zit is ook een beetje een kwestie van smaak natuurlijk. Ik hoefde er niet zo lang over te denken, ik wilde geen plastic op de flanken namelijk.

Snipe zei:
rkirpest zei:
Mopf0 heeft flut stoelen. Mopf1 en Mopf2 betere.

Die van mij was uit '86 en zat (voor mij in ieder geval) prima. Of een stoel lekker zit is ook een beetje een kwestie van smaak natuurlijk.

Dat klopt natuurlijk. En beide kampen laten natuurlijk graag van zich horen. Want het is altijd fijn als iemand je begrijpt, als iemand in hetzelfde kamp zit. Of in dit geval: op dezelfde flutstoel zit :)

Bart81 zei:
Voor degenen die de Engelse taal een beetje machtig zijn en een kwartiertje over hebben om deze hilarische aanprijzing van een W126 op de Amerikaanse "Marktplaats" te lezen, geniet ervan: W126 Texas

nice :eek::)

linkje https://dallas.craigslist.org/dal/cto/4341560204.html

Mooi en niet mooi. Wat maakt AMG hier het verschil! Hoe de juiste verlaging en verdere optische accenten het 'm doen. Van saai en plomp naar vlot en attractief.
Dat moet toch iedereen met mij eens zijn?

Terug
Bovenaan