Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Ook zonder windkap is dat prima te doen, vind ik. Met dit weer blijft de mijne ook op de snelweg helemaal open. Althans, tot pak 'm beet 100-110 km/h. Daarboven wordt het wat rumoerig. Maar harder dan 110 hoef je eigenlijk toch niet.

Hmmmz, geen cabrio-rijders hier...

Edit: post #1 op pagina 10.012. Tijd voor een knuppel en een hoenderhok.
Komt-ie, getjoend en wel.

Brabus190E.jpg

Hoe derden zich kunnen bemoeien met een Sacco.

Dionysus zei:
Hmmmz, geen cabrio-rijders hier...

Dat valt wel mee. Maar dat neemt niet weg dat je op een W124 zo'n windkap moet monteren.

Allereerst omdat het natuurlijk een typisch jaren '80-accessoire is. Maar ook vanwege het geklapper. Als je een schuifdak hebt, zit er vooraan zo'n opstaand lipje, maar dat werkt met een veertje en die veertjes zijn na een jaar of twintig natuurlijk lam (en als 'ie dat nog niet is komt dat binnenkort vanzelf).

Zo'n windkap is juist heel erg jaren '70. Je zag ze op Peugeots uit die tijd (504, 604) en op de W123, maar niet vaak op de W124.
Ik vind het ook niet mooi op een W124, en bovendien neemt het een stuk zoninval weg.
Destijds had ik ook geen kap op mijn W124 en ik had het dak altijd open bij goed weer, ook op de Autobahn. Bovendien heb je bij de W124 altijd nog de kantelstand :cool:

In de jaren '70 zag je ze ook, maar dan wel in combinatie met een vinyldak natuurlijk.

Het ligt er ook een beetje aan wat voor W124 je hebt natuurlijk. Dat het er op een E 500 niet uitziet kan iedereen bedenken, maar ik heb een bruine 200D uit '85...

Bij mij komt zo een windscherm er ook écht niet op.. vind het er niet uitzien. Op kantel en/of schuifstand is het eigenlijk altijd wel prima, en alles functioneert hoe het hoort (ook het veertje). Hoe vaak rijd je nou 120+ nog in NL? Kom net terug van vakantie en vind weer twee leuke paarse enveloppen.. 7 en 15 km/h te hard, zonde van de ruim 200 euro.

Tijdens de vakantie nog een paar dagen in Albanië geweest, dat is blijkbaar de plek waar alle W124's (en w123/201's) heen gaan als 'wij' er klaar mee zijn.

Even een korte impressie:

u5sf.jpg

Direct achter de eerste staat er nog één, dus drie W124's. Dit is ongeveer 150 meter vanaf de grens het land in.

1zo5.jpg

De W202 met britse platen is trouwens gewoon een Albaniër, je ziet ze best vaak met britse platen rijden. Snap niet hoe dat kan.

2dh3.jpg

hx73.jpg

Vier stuks, op één parkeerplaats.

En de foto's van een herstelde Dattel. Mooi geworden, de bumper is weer strak gespoten en ook een vervelende deuk is uit de motorkap gehaald. en als toetje is ook de portierbekleding van 1 deur weer goed vast gezet. Ik ben er uiterst content mee.:T

IMG_1047.jpg

IMG_1048.jpg

Prachtige sfeerplaatjes S-J. Ongehoord wat een merk-monotoon wagenpark er in Albanië rondrijdt. Ook niet echt een voor de hand liggende vakantiebestemmimg trouwens!

Prachtige Kohl-taxi, 520d. Maar resize je fotootjes even. Door de grootte van de foto's valt er ook een stuk tekst weg. 800x600 please.

@520d: Wat een perfect fraaie bolide die W140!! Ik zou hem voorlopig niet meer weg doen.

Ik heb veel ervaringen met de W124. 230E, 260E, 300D, 250D. Zowel in de tijd dat dat de Mercedes was die je gewoon bij de dealer nieuw kon kopen (Destijds was dat hier in Arnhem de dealer Autostad, nu heet die dealer natuurlijk Wensink. Aangenaam.) Maar ook in de tegenwoordige tijd. Mijn allerlaatste ervaring is het rijden in een 250 TD met schuifmans.

En bijna 400K op z'n teller. Slechte staat, fantastische unit.

Ja, verliefd.

Maar het antwoord op je vraag is simpel: Nee.
Niet een paar weekjes achter elkaar. Moet ik inderdaad nog eens zien te regelen.

Zou ik doen. Als de liefde dan beklijft, is de keuze helder.

@ RWD: De W140 blijft in elk geval het komende jaar bij mij. Ik merk dat deze Benz mij goed past, al zou ik een 500 op enige termijn ook nog wel prettig vinden. Maar de uitvoering is top. Rauchsilber icm Dattel blijft een feest, en het is echt een heel pure auto. Geen overbodige poespas, wat je nodig hebt zit er op en er in, en het rijdt heerlijk. Datteltje heeft mijn onrust bedwongen.....(althans tijdelijk).;)

Waarom past een W140 beter bij jou dan een W220? Dat was een 500, meen ik. Of is het deze specifieke W140 die 'het m doet'?

De W140 heeft ook zeker mijn voorkeur boven de W220, is de veel robuustere auto.
Eigenlijk is de W140 een beetje de W124 onder de S-Klassen

Het is nog echt een Mercedes van de klassieke generatie, die ik toch wel heel erg waardeer. De W220 is een heel andere auto qua beleving. En hoewel het geweldig rijdt, voelt de W140 voor mij beter, juist omdat hij klassieker is en nog een echt mooi Sacco uiterlijk heeft.

Ten opzichte van de W124 is de W140 de overtreffende trap. Feitelijk is de W140 een uit zijn jasje gegroeide W124, en dat jasje past des ondanks goed.

Qua motorisering is de 500 natuurlijk leuker, maar deze 300 voldoet ook (voor nu...).

Oprechte interesse: Hoe verhoudt de W140 zich tot de W126? Is die W126 niet veel meer W124 of is dat toch de W140?

Benieuwd naar!

De W126 is al in 1979 op de markt gekomen, is toch een heel stuk klassieker dan de W124. De W140 vertoont veel meer overeenkomsten qua model met de W124.

Dit is idd nog steeds erg fraai:
20130222_135135%2520%2528Kopie%2529.jpg

Toch maar die BMW weer een trap geven? Iets houd mij tegen om een 20 jaar oude V8 te rijden.

Rearwheel Driver zei:
De W126 is al in 1979 op de markt gekomen, is toch een heel stuk klassieker dan de W124. De W140 vertoont veel meer overeenkomsten qua model met de W124.

Dat denk ik ook. Ik heb te weinig ervaring met de W126 om daar iets zinnigs van te kunnen vinden, maar voor mijn gevoel heeft RWD gelijk. Ik wil die W126 dan ook nog wel eens wat langer rijden, om de verschillen te ervaren. Een mooie SEL van na 1986, dat lijkt me nog wel eens wat.

Ik heb laatst op de technoclassica nog eens plaatsgenomen in een in nieuwstaat verkerende 560SEL. Fantastische wagen, maar je merkt toch wel dat het meer een oldtimer is dan een W140. Het enorme stuur en de rechtopstaande voorruit zijn daar vooral debet aan.
Maar nogmaals, fantastische auto en imo nog steeds een der mooiste Benzen!

Op mijn werk hebben we ze een aantal jaren naast elkaar gebruikt. De W126 (500 SE) voor de hobby, de W140 (400 SE) voor dagelijks gebruik.

Ze zijn qua rijeigenschappen te vergelijken met de W123 en W124. Een W126 rijdt ongeveer als een W123, heel comfortabel en zweverig. Een W140 laat zich goed vergelijken met de W124. Deze rijdt veel strakker ondanks zijn enorme gewicht.

Een W126 heeft ook niet de beroemde achteras van de W201, waardoor hij vooral op slecht wegdek wat lomper overkomt. Korte hobbels worden soms hard doorgegeven, terwijl een W140 echt het summum van comfort is.

Dionysus zei:
Prachtige sfeerplaatjes S-J. Ongehoord wat een merk-monotoon wagenpark er in Albanië rondrijdt. Ook niet echt een voor de hand liggende vakantiebestemmimg trouwens!

Mooi land om eens heen te rijden, hoor. Albanië is vooral interessant om eens te zien, maar Macedonië ligt ernaast en is prachtig. En dan heb ik het nog niet over al die landen waar je doorheen reist...

Dit jaar slechts 10 dagen op vakantie geweest, in plaats van de gebruikelijke 6 weken. Dus om tijd te besparen met het vliegtuig naar Macedonië gevlogen, een Toyota iQ gehuurd (de nieuwste auto bij de verhuurmaatschappij, hij was van 2009) en zo een 200 km per dag gereden met dat ding. Ik kan beamen dat Macedonië erg mooi is. Grappig om te zien zijn de bussen, waar gewoon nog Nederlandse reclames en teksten op staan.

Gaaf hoor, Albanië, Macedonië. Dat soort landen trekken me ook heel erg. Hoe is het qua rijden daar? Beetje te doen of bijna Russische toestanden?

520d zei:
En de foto's van een herstelde Dattel. Mooi geworden, de bumper is weer strak gespoten en ook een vervelende deuk is uit de motorkap gehaald. en als toetje is ook de portierbekleding van 1 deur weer goed vast gezet. Ik ben er uiterst content mee.:T

IMG_1048.jpg

... zo hoort 'ie inderdaad te zijn; grootst & strak (y)

Dionysus zei:
Oprechte interesse: Hoe verhoudt de W140 zich tot de W126? Is die W126 niet veel meer W124 of is dat toch de W140?

Benieuwd naar!

De W140 stuurt een generatie nieuwer dan de W126. Heel oneerbiedig, maar met een W126 vaar je over de weg en met de W140 'zoef je er over' ('t welbekende vliegende tapijt). De W124 bestuur je (in vergelijk tot de W126 en de W140). Nog steeds heel comfortabel, maar veel meer een rijdersauto dan de S-klasse. In de onderlinge vergelijking is de W124 (vooral in MoPf2 uiteraard) veel beter te vergelijken met de W140 dan met de W126. De eerste serie W124 rijdt op zijn beurt weer een stuk beter dan de eerste serie W126 (en veel beter dan de eerste serie W201). Gaandeweg de Modell Pfleges groeien ze qua rijgedrag naar elkaar toe. De tweede serie W126 is vergelijkbaar met de W124 MoPf1. De W124 MoPf2 met de W140 MoPf 1 etc. Kun je het nog volgen? Anders gezegd; het verschilt per bouwjaar en de onderlinge vergelijking moet je doen met auto's uit dezelfde bouwjaren.

Maar dit alles is mijn beleving (na vele kilometers in voornoemde auto's).

W124STER zei:
Maar dit alles is mijn beleving (na vele kilometers in voornoemde auto's).

Jaloersmakend hoor.. Zowel de W126 als de W140 lijken me geweldig om mee te rijden.

Ondertussen blijf ik m'n 250D nog steeds een verbazingwekkende machine vinden. Alles doet 'ie met gemak en in het grootste comfort. Cruisen op de snelweg, uiteraard. Maar ook een flinke tandemasser of fileverkeer in de stad deren 'm niets. Zelfs niet met deze temperaturen, hij wordt geen graadje te warm. En dat alles met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,2. Onwerkelijk.

... de W124 250D wordt de beste Mercedes ooit genoemd. Ook mijn favoriete diesel. Hij heeft alles wat je van een auto verwacht. In het afgelopen jaar heb ik er twee gekocht en beiden zijn verkocht zonder dat ik er in gereden heb...; een prachtige 250D via Marco Hof en een champagnekleurige combi uit de handel. Als gezegd zijn ze verkocht voordat ze op mijn naam stonden. Nu weer een gekocht in België; zo goed als nieuw, 139.000 gelopen, automaat, 1995. Topper. Die hoop nu wel een keer zelf te kunnen gaan rijden ;)

VW Golf II zei:
Op mijn werk hebben we ze een aantal jaren naast elkaar gebruikt. De W126 (500 SE) voor de hobby, de W140 (400 SE) voor dagelijks gebruik.

Ze zijn qua rijeigenschappen te vergelijken met de W123 en W124. Een W126 rijdt ongeveer als een W123, heel comfortabel en zweverig. Een W140 laat zich goed vergelijken met de W124. Deze rijdt veel strakker ondanks zijn enorme gewicht.

Een W126 heeft ook niet de beroemde achteras van de W201, waardoor hij vooral op slecht wegdek wat lomper overkomt. Korte hobbels worden soms hard doorgegeven, terwijl een W140 echt het summum van comfort is.
Dat ligt er maar net aan of het een Mopf 1 of 2 is en wat voor soort demping. Mijn SEC heeft achter niveauregeling en kan je vertellen dat hij van slecht wegdek totaal niet onder de indruk is.
De W126 en W140 zijn nergens mee te vergelijken zeker niet met een W123 en/of een W124. Het zijn auto's die een compleet ander concept voor ogen hebben gehad dan alle 'werkpaarden'.

De vergelijking van het tapijt en het varen komen denk nog het beste in de buurt.

michel1975 zei:
De vergelijking van het tapijt en het varen komen denk nog het beste in de buurt.

En precies daar kwelt Tantalus me het meest. Een Mercedes zorgt er voor dat jij toeschouwer bent van Nederland-aan-het-werk. Ratrace? Niet in een 420 SEL. Of een 260 E. Heerlijk gevoel om je in zo'n cocon te verplaatsen, maar ik heb ook vaak het verlangen om me als een soort stuiterbal door die ratrace heen te schieten. Om dat ding onder m'n billen te voelen en te piloteren.

Ik haat Tantalus.

Joh, dan hou je die Z3 toch lekker. En dan een mooie zescilinder W124 ernaast. Genieten.

Die Z3 is dan ook wel een lekker rij-ijzertje, zeker voor die centen. Ik heb er ook een zomer van genoten, lekker puur!

Dionysus zei:
michel1975 zei:

En precies daar kwelt Tantalus me het meest. Een Mercedes zorgt er voor dat jij toeschouwer bent van Nederland-aan-het-werk. Ratrace? Niet in een 420 SEL. Of een 260 E. Heerlijk gevoel om je in zo'n cocon te verplaatsen, maar ik heb ook vaak het verlangen om me als een soort stuiterbal door die ratrace heen te schieten. Om dat ding onder m'n billen te voelen en te piloteren.

Ik haat Tantalus.

Het rijden met een youngtimer of klassieker moet een way of life zijn. Het zou niets met geld te maken moeten hebben. Puur pragmatisch. Ik kan wel, maar ik wil niet, dat werk. Trotse bezitters van peperdure, oh zo grijze en hevig afschrijvende Audiae met een besmuikte grijns voorbij rijden. Je weet wel beter, want de keuze voor jouw auto is een bewuste keuze geweest. Onthaastte ik tot voor kort in een groene 300 D; sinds enkele dagen doe ik dat weer in een uiterst soepel schakelende, babyblauwe W126. Rechterarm op de steun, linkerhand losjes aan het stuur. Wie doet me wat?

Mijn ervaring tot nu is dat ik met twee moderne auto's lagere vaste lasten had dan nu met een moderne en een youngtimer. Belangrijktse reden daarvoor is dat wegenbelasting en onderhoud bij mijn Benzje duurder uitpakken dan bij de Mini het geval was. Qua afschrijving is het echter een heel ander verhaal. Uiteindelijk schrijf je op youngtimers ook af, maar toch in veel mindere mate. En laat ik daar eerlijk over zijn: dat vind ik wel lekker.

Des ondanks moet de belangrijkste afweging bij de keuze voor een youngtimer toch zijn dat je het leuk vindt om zo'n oudje te rijden. Hoewel ik zo nu en dan wel ens rond kijk naar nieuwere auto's, heb ik nog geen echte aanvechting gehad daarvoor de youngtimer eruit te doen. Dat onthaasten in de Dattel bevalt me wel...

Die afschrijving is, voor de mensen die het hardste roepen over het benzineverbruik van de 530i, de grootste post die even vergeten wordt. Ik zal nooit meer als 7k afschrijven. Dat deed ik met de Aygo ook in iets meer als 2 jaar.

Ik heb een nieuwe(re) auto en twee youngtimers. Ze bevallen me alledrie goed maar je zou kunnen stellen dat de youngtimers beter bevallen; de nieuwe wordt namelijk niet ingeruild op een nog nieuwere, maar mag gewoon blijven tot 'ie ook youngtimer is.

500 E zei:
Wie doet me wat?

Werkelijk, het laatste waar ik me druk over maak is hoe andere weggebruikers oordelen over die lange in zijn hopeloos verouderde nuffige De Waardtentje. Snipe in z'n zelfontbrandende Tirana-expres. Jij in je Dr. Rabinovich-statement. 520d in z'n Kohl-unit. PW12 die op zoek gaat naar zijn ideale Phaeton. Een gozer als Tyn met z'n onverwoestbare ik-heb-schijt-aan-over-hoe-ze-over-denken-transportmiddel. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Tegendraads zie ik als compliment. Dat maakt Teutonia ook leuk. Dat maakt het AW-forum, althans het "Autoliefde roest niet"-gedeelte, ook zo leuk.

Edit: En het "Mijn auto"-gedeelte natuurlijk.

Dionysus, je hebt helemaal gelijk. Afwijken van de norm (Bluemotion en A/B Segment) is wat het leuk maakt. Het is dat ik vorig jaar mijn Pontiac heb gekocht anders had ik nog lekker in mijn 1:11 slurpende diesel gereden. Wat ik dan weer wel leuk vind is dat ik in mijn dagelijks vervoer Galant Wagon V6 toch ook een aparte auto heb gevonden waarvan ik nauwelijks een 2e exemplaar tegenkom....... behalve in mijn wijk 2 straten verder.... EXACT dezelfde behalve het chassisnummer geloof ik. Kleur, lpg, motor, interieur, bouwjaar etc.

Eind 2011 had ik 4 Mercedessen (190E 1.8, 260E, 300D Turbo en 500SE) en nu nog maar 1, de 260E. Daar rijd mijn vrouw dagelijks in (zoals eerder aangehaald, wel zo fijn als de vrouw de hobby begrijpt....) en des te leuker is het als ik er weer eens mee rij. Afgelopen maandagavond een stukje wezen toeren door de Betuwe in de 260E. Heerlijk genietend de schuifmans open, de smeuïge lijn 6 goed horend en de ster op de neus. Als je het niet dagelijks meemaakt is het des te specialer...

Blij dat we deze nog hebben! (Nostalgisch plaatje van maandagavond bij de Grebbenberg met schuifmans op klapstand vanwege de regen)

2n66ecn.jpg

Dionysus zei:
Tegendraads zie ik als compliment. Dat maakt Teutonia ook leuk. Dat maakt het AW-forum, althans het "Autoliefde roest niet"-gedeelte, ook zo leuk.

(y)(y) Kuddedieren zijn er genoeg. Ik zie ze elke dag door de twee m2 glas voor m'n neus voorbij vliegen.

... niet zo heel lang geleden (2011) heb ik mijn W124 hobby 'voor twee dagen in de week' geprofessionaliseerd. Hal gehuurd, auto's ingekocht en in consignatie genomen, best wel veel auto's verkocht etc. Vandaag heb ik het volgende bericht op de website geplaatst; ... in de komende dagen gaan er een aantal auto's naar www.cartoen.nl . Wij gaan ons weer concentreren op de W124. Als vanouds op kleinere schaal en 'vanaf huis'. De W124 is onze liefhebberij en dat moet het blijven. Je brood verdienen met alleen de verkoop van de W124 kan al lang niet meer, maar 'uit de kosten komen' inmiddels ook niet meer. Omdat wij geen reguliere autohandel willen worden, moet het anders. Dus verlagen wij de kosten door de voorraad te verkleinen en na de zomervakantie weer te gaan verkopen vanaf eigen terrein. Bosloh Youngtimers blijft bestaan, maar op kleinere schaal dan in de afgelopen jaren. Helaas hebben we geen ruimte meer voor de W140, maar wellicht verandert dit in de toekomst. Hoe dan ook geldt meer dan ooit; "Mercedes-Benz E-Klasse W124 van liefhebbers, voor liefhebbers". Heel erg vinden wij het niet; we hebben we weer tijd voor de hobby. Wat vandaag niet wordt verkocht, verkopen we later. Niets staat in de weg en omdat er geen kosten worden gemaakt zal er geen druk op staan. Heb ik ook weer 's tijd en zin in het bijhouden van het AW forum en dit topic :)

Begrijpelijk en toch ook jammer, want ik had je heel veel succes toegewenst. Een grote gunfactor. Dapper dat je dit besluit hebt genomen.

Dat zijn nog eens berichten Paul. Dapper besluit en net wat sproet zegt heel begrijpelijk.
Beter nu zo en de mogelijkheid hebben om de hobby voort te zetten dan uiteindelijk definitief de deuren te moeten sluiten.
Oprecht jammer dat ik nooit in de gelegenheid ben geweest om je te bezoeken in Kraggenburg. Heerhugowaard - Kraggenburg is net te ver om met druk bezette agenda even op en neer te tuffen. 1 Positief punt haal ik er wel uit. We zullen je hier weer wat vaker zien;).
Blijf je site in de gaten houden.

Ps Ik krijg nog steeds slappe knieën houden als ik de 500SE zie staan.

Moedig besluit, W124STER! Slachtoffer van de crisis of van het regeringsbeleid? Maakt niet uit, wat telt is dat je weer van je hobby mag genieten.

Op een heel ander vlak.... Ik dacht, laat ik de eer dit jaar aan iemand anders gunnen, maar 23 uur en 59 minuten later heeft nog niemand zich geroepen gevoeld om ons aller gewaardeerde Dionysus te feliciteren met zijn verjaardag, dus bij deze:

GEFELICITEERD!!!

Mercedes-W124-wagon.jpg

Ps: als ik bij Google Afbeeldingen intik: W124 Z3, dan vind ik redelijk bovenaan de Avatar van Dionysus, dat gekke Isetta ding. Typisch....

... dank voor de reacties. De 500SE gaat naar Cartoen (in Zaamslag). Niet veel dichterbij dus.

Ik hoop na de zomervakantie meer tijd te hebben voor 'waar het ooit mee begon'; hobby. Gewoon lekker klooien met ouwe Benzen en verkopen op afspraak. Meelezen met diverse topics, websites bijhouden etc. Op eigen terrein is er ruimte voor 5 à 6 auto's binnen en een aantal buiten. We laten het waarschijnlijk bij 3 tot 4 auto's voorraad. Alleen bijzondere, zeer goede of gewoon 'liefhebbers' exemplaren. De 500E blijft en we verwachten in augustus een zo goed als nieuwe W124 E250D automaat. Uit de huidige voorraad zouden een 230E en een 300E over kunnen blijven. Da's voor nu genoeg.

Terug
Bovenaan